Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 1 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het Grote Graz Woontopic
#26
(28-04-2021, 12:06)Schobbeyak Wrote:
(27-04-2021, 17:46)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.

Wij hebben het ook zo gedaan, maar dat is natuurlijk in the bigger picture ook een onderdeel van het probleem: een huis wordt een investeringsobject en minder een plek om te wonen.

Dan nog even dit: https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-juf-...~af519a6c/

In beginsel heeft ze uiteraard een punt. Belachelijk dat ze als docent geen huis kan krijgen in Utrecht, maar het dedain druipt er vanaf. Het is natuurlijk ook niet zo gek dat je als alleenverdiener geen complete woning in Witte Vrouwen kan krijgen.

De woningnood is reëel en docenten hebben een echt probleem. Maar dat je in Utrecht als single niet in een flat wil wonen en een huis met tuin verwacht... gtfo.

Sinds mijn vorige verhuizing heb ik trouwens alweer ruim tien jaar inschrijftijd opgebouwd. Kost niks, en je weet nooit of je zo'n backup ooit nodig gaat hebben.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
#27
(28-04-2021, 14:39)Timothy\s Monster Wrote: Is dit ook zo in België en Duitsland op het moment?
Ik heb het idee dat daar de huizenmarkt minder op hol is geslagen. Althans, dat baseer ik op ervaringen van kennissen en familie die met gemak daar een huis hebben gevonden.
Misschien nog iets voor jou, Maynard? Omgeving Rekem. Ben je zo in Maastricht en met het veer zo in Geulle/Bunde.

In België wonen is weer een heel verhaal apart, begin ik liever niet aan. Maar zeg nooit nooit.
Reply
#28
Serieuze vraag: ik vermoed dat de chaos het meest aanwezig is voor huizen/hypotheken voor 'starters' ( lees hypotheek tussen de 2 en 3.5 ton).

Het zal vast ook geen pretje zijn in de wat duurdere segmenten, maar is het daar ook zo'n chaos of valt dat mee? Ik heb hier echt 0 verstand van, ben zelf niks van plan op het moment vind het wel interessant allemaal.
Reply
#29
(28-04-2021, 14:45)Maynard-J Wrote:
(28-04-2021, 12:06)Schobbeyak Wrote:
(27-04-2021, 17:46)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.

Wij hebben het ook zo gedaan, maar dat is natuurlijk in the bigger picture ook een onderdeel van het probleem: een huis wordt een investeringsobject en minder een plek om te wonen.

Dan nog even dit: https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-juf-...~af519a6c/

In beginsel heeft ze uiteraard een punt. Belachelijk dat ze als docent geen huis kan krijgen in Utrecht, maar het dedain druipt er vanaf. Het is natuurlijk ook niet zo gek dat je als alleenverdiener geen complete woning in Witte Vrouwen kan krijgen.

De woningnood is reëel en docenten hebben een echt probleem. Maar dat je in Utrecht als single niet in een flat wil wonen en een huis met tuin verwacht... gtfo.

Sinds mijn vorige verhuizing heb ik trouwens alweer ruim tien jaar inschrijftijd opgebouwd. Kost niks, en je weet nooit of je zo'n backup ooit nodig gaat hebben.
In Hamburg is een volledig stadsdeel waar geen grondgebonden woningen meer gebouwd mogen wonen want te duur, daar gaat het in steden wel heen.
Reply
#30
(28-04-2021, 15:00)Johan Wrote: Serieuze vraag: ik vermoed dat de chaos het meest aanwezig is voor huizen/hypotheken voor 'starters' ( lees hypotheek tussen de 2 en 3.5 ton).

Het zal vast ook geen pretje zijn in de wat duurdere segmenten, maar is het daar ook zo'n chaos of valt dat mee? Ik heb hier echt 0 verstand van, ben zelf niks van plan op het moment vind het wel interessant allemaal.
Tot de 6 ton is het sowieso chaos in de Randstad, hierbuiten zijn de prijzen milder maar verspreid zich als een olievlek, plus aandeel is ook buiten de randstad om te huilen, als starter kom je markt nu zonder geluk bijna nergens op.
Reply
#31
(28-04-2021, 15:00)Johan Wrote: Serieuze vraag: ik vermoed dat de chaos het meest aanwezig is voor huizen/hypotheken voor 'starters' ( lees hypotheek tussen de 2 en 3.5 ton).

Het zal vast ook geen pretje zijn in de wat duurdere segmenten, maar is het daar ook zo'n chaos of valt dat mee? Ik heb hier echt 0 verstand van, ben zelf niks van plan op het moment vind het wel interessant allemaal.

Vlak ook vooral de jonge gezinnen niet uit, mensen met 1 kind (en 2e op komst) die iets groters zoeken dan hun 60 m2 appartementje in de binnenstad.
Die zitten vooral in het segment 3-6 ton en drijven de prijs op want vaak al steady inkomen en mogelijk overwaarde uit eerste woning.
Reply
#32
(28-04-2021, 09:18)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 23:35)Melliw Naj Wrote:
(27-04-2021, 17:46)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.

Als starter met geen vaste contract (nu geen baan, zal waarschijnlijk straks geen vaste zijn) kan ik zowat geen hypotheek krijgen. Enige plekken dat ik huizen kan kijken is Friesland en achterhoek (daarbij nog hopen dat niet overboden wordt). Ik weiger om een auto te nemen, dus de opties is helemaal depressief in een achterhoek zitten of niks kopen. Ik kom ook niet in aanmerking voor een sociale huurwoning dus word volledig genaaid. 

Of ik ga woning in een kleine garage.
Ik snap je man.. maar helaas is het niet realistisch om een woning te kopen midden in Utrecht o.i.d. en inderdaad zonder vast contract kom je niet ver. Ik wil enkel zeggen je verdiend pas geld hebt wanneer je in de woningmarkt zit. En dat je misschien toch beter is om in Friesland of Achterhoek een jaartje te vertoeven. Het is bezopen, maar wel helaas de realiteit. En ik zie markt ook niet heel snel instorten.

Het is voor mij geen must om in de binnenstad maar wel regio Utrecht i.v.m. meerdere dagen per week al naar toe moet (vermoed straks nog vaker). Plus mijn sociale leven bevindt zich vooral in plaatst provincie Utrecht en Zuid Holland (en 2 personen in Groningen stad). Mijzelf kennende ga ik elke dag depressief een halve kratje bier wegtanken omdat ik mij eenzaam voel en geen plezier echt heb als ik in de Achterhoek zou wonen. Plus heb vanuit mentale redenen al een keer stap gemaakt om uit een gehucht te komen, dus teruggaan zou goede triggers geven. Het is gewoon idioot dat ik alleen mijzelf naar tering werken de manier is om een huis nog te kunnen kopen.

@Gunnar fuck thuiswerken haha, zodra het weer mag zou je mij fulltime op kantoor weer zien. Ik mis de gezelligheid van collega's en random praatjes bij de koffiezetapparaat.
Reply
#33
Gewoon in een rijke familie trouwen, kom je ook in een goed koophuis terecht.
[+] 3 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
#34
(28-04-2021, 15:55)Melliw Naj Wrote:
(28-04-2021, 09:18)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 23:35)Melliw Naj Wrote:
(27-04-2021, 17:46)Indiaantje89 Wrote:
(27-04-2021, 14:57)Melliw Naj Wrote: De kans is groter dat ik A Tribe Called Quest live ga zien dan een huis kopen.
Als ik het al kan dan kan iedereen het. Kopen, verkopen dat is gewoon de truc. Ik woon inmiddels in mijn vierde woning. En op die manier ben ik ook van muf appartementje begonnen en heb nu een mooi vrijstaand huis. Ga er gewoon goedkoop in, leef even 1 of 2 jaar waar je misschien niet wenst te wonen, maar daarna kan je dat wel. En de bubbel zal voorlopig echt niet barsten.

Of koop ergens grond op voor een ton. Hoef je niks voor te doen en kan je over een jaar al met dikke winst verkopen. Daar kan je niet tegen opwerken.

Als starter met geen vaste contract (nu geen baan, zal waarschijnlijk straks geen vaste zijn) kan ik zowat geen hypotheek krijgen. Enige plekken dat ik huizen kan kijken is Friesland en achterhoek (daarbij nog hopen dat niet overboden wordt). Ik weiger om een auto te nemen, dus de opties is helemaal depressief in een achterhoek zitten of niks kopen. Ik kom ook niet in aanmerking voor een sociale huurwoning dus word volledig genaaid. 

Of ik ga woning in een kleine garage.
Ik snap je man.. maar helaas is het niet realistisch om een woning te kopen midden in Utrecht o.i.d. en inderdaad zonder vast contract kom je niet ver. Ik wil enkel zeggen je verdiend pas geld hebt wanneer je in de woningmarkt zit. En dat je misschien toch beter is om in Friesland of Achterhoek een jaartje te vertoeven. Het is bezopen, maar wel helaas de realiteit. En ik zie markt ook niet heel snel instorten.

Het is voor mij geen must om in de binnenstad maar wel regio Utrecht i.v.m. meerdere dagen per week al naar toe moet (vermoed straks nog vaker). Plus mijn sociale leven bevindt zich vooral in plaatst provincie Utrecht en Zuid Holland (en 2 personen in Groningen stad). Mijzelf kennende ga ik elke dag depressief een halve kratje bier wegtanken omdat ik mij eenzaam voel en geen plezier echt heb als ik in de Achterhoek zou wonen. Plus heb vanuit mentale redenen al een keer stap gemaakt om uit een gehucht te komen, dus teruggaan zou goede triggers geven. Het is gewoon idioot dat ik alleen mijzelf naar tering werken de manier is om een huis nog te kunnen kopen.

@Gunnar fuck thuiswerken haha, zodra het weer mag zou je mij fulltime op kantoor weer zien. Ik mis de gezelligheid van collega's en random praatjes bij de koffiezetapparaat.
De Achterhoek was je eigen voorbeeld natuurlijk. Wat ik wil zeggen, je eerst huis gaat waarschijnlijk niet super zijn. Dus je zal met niet veel genoegen moeten nemen. En ik hoop voor je dat je heel veel verdiend per uur. Maar tegen een huis valt bijna niet op te werken met alle respect, en daar loop je nu ook tegen aan vrees ik.

Op Funda zie ik best wel haalbare woningen staan in die omgeving maar uhh.. ja het is zijn geen mooie woningen. Maar probeer daar ook doorheen te kijken, en geef je een eigen draai aan. De waarde van je huis zal sneller stijgen dan dat jij waarschijnlijk bij elkaar gewerkt krijgt. Dat is alles wat ik wil zeggen.

Snap dat de situatie lastig is hoor, zeker zonder vast contract en ik dacht ook als alleenstaande(?). Alles behalve makkelijk hoor, en schandalig dat het zo lastig moet gaan. Vooral in de grote steden zal het killing zijn.
Reply
#35
Mag ik vragen hoeveel hypotheek jij denkt dat ik zou krijgen? De eerdere genoemde 2 ton in dit topic zou een droom voor mij zijn. Fiscale wereld worden HBO'ers onderbetaald omdat ze nog steeds hard rukken op de uni status, als voorbeeld kreeg ik minder betaald bij PwC met 3 jaar werkervaring daar dan een uni starter, welke ik dan nog zou moeten begeleiden.

Mijn enige must is dat ik een aparte slaapkamer wil, maar als ik nu op funda kijk kom ik of niet in regio Utrecht (maar eerdere voorbeelden buiten) of een studio'tje van 25m2.
Reply
#36
Ik kan 115.000 hypotheek krijgen. In een garagebox kan ik niet wonen. 

Deze markt is fucked en ik weiger om mee te gaan in die shit. Ben nu bezig met een ander soort wonen waarbij ik de financiering buiten de financiële instellingen zoek.
Reply
#37
(28-04-2021, 18:16)Melliw Naj Wrote: Mag ik vragen hoeveel hypotheek jij denkt dat ik zou krijgen? De eerdere genoemde 2 ton in dit topic zou een droom voor mij zijn. Fiscale wereld worden HBO'ers onderbetaald omdat ze nog steeds hard rukken op de uni status, als voorbeeld kreeg ik minder betaald bij PwC met 3 jaar werkervaring daar dan een uni starter, welke ik dan nog zou moeten begeleiden.

Mijn enige must is dat ik een aparte slaapkamer wil, maar als ik nu op funda kijk kom ik of niet in regio Utrecht (maar eerdere voorbeelden buiten) of een studio'tje van 25m2.
Ik zat aan de 1,3 te denken maar is vrij globaal gedacht. Maar zonder info lastig te berekenen. Is van meerdere factoren afhankelijk. Maar vrees wel dat je met die studio moet starten o.i.d. als ik eerlijk ben. Ga overigens ook niet blind op van die online calculators met een beetje geluk kan je daar wel iets boven te zien komen.
Reply
#38
De markt is niet meer hetzelfde als 5 jaar geleden he, Indiaantje. In kwartaal 1 van dit jaar zijn de huizenprijzen nog gemiddeld 15% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. En zo rijst het al jaren steeds verder de pan uit. In de stad beginnen de vraagprijzen van studio's ook vaak al bij 2 ton, en dan zijn er nog 40 bezichtingen en wordt er 40k overgeboden. Voor een hypotheek van 2 ton heb je als alleenstaande al ruim een bovenmodaal salaris nodig. Het is erg makkelijk gezegd dat je een woning vooral als investering moet zien, maar een woning zou primair een woning moeten zijn.  Het is niet reëel om te denken dat iemand dan maar in de achterhoek of in Friesland moet gaan wonen. Vertel dat eens aan de gemiddelde basisschoolleraar of verpleegkundige die in de stad werkt. Jongeren hebben vaak ook (nog) geen auto. Als je dan wel werk en een sociaal leven in de stad hebt, wil je niet elke dag 3 uur reistijd aan het OV kwijt zijn, daar valt gewoon niet goed mee te leven. Er komt een moment dat we niet meer alleen maar thuis hoeven te werken (hopelijk). De meeste starters begrijpen heus wel dat ze niet meteen een vrijstaande villa midden in de stad kunnen kopen, maar een studio of een klein appartementje is tegenwoordig ook al niet meer te doen om te kopen. Dan ben je overgeleverd aan huur, maar voor sociale huur zijn de wachtlijsten al gauw een jaar of 10 en in de vrije sector betaal je al gauw 1200 euro per maand, en dan heb je nog geluk als je erin mag, omdat je ook vaak moet kunnen aantonen dat je minimaal een salaris hebt van 3.5x de huur. Met dat soort bedragen wordt het bovendien onmogelijk om te sparen voor een koopwoning. De enige optie die overblijft is om dan met een paar huisgenoten ergens te huren, maar dat moet je ook maar liggen en veel mensen hebben op een gegeven moment in hun leven toch wat meer behoefte aan privacy. Starters zitten gewoon enorm in de tang nu. Ik vind het dan ook erg makkelijk praten als je al een woning had en grotendeels mee hebt kunnen liften op de stijgende woningprijzen. Als starter moet je om te beginnen nu met minstens 2 ton aan komen zetten, die stap is te groot.


(28-04-2021, 14:45)Maynard-J Wrote: Sinds mijn vorige verhuizing heb ik trouwens alweer ruim tien jaar inschrijftijd opgebouwd. Kost niks, en je weet nooit of je zo'n backup ooit nodig gaat hebben.

Hele goeie tip dit! Dat doe ik inderdaad ook: ook al heb je een woning, gewoon ergens inschrijftijd blijven opbouwen. Ik zie het als een verzekering voor een betaalbare woning in de toekomst, mocht het onverhoopt helemaal mis lopen. Voor die €8 per jaar is dat een koopje. Tegelijkertijd is dat misschien wel onderdeel van het probleem dat starters niet aan een sociale huurwoning kunnen komen. Ik weet dat er in Amsterdam in ieder geval over een nieuw systeem wordt nagedacht.
[+] 2 users say Thank You to Locor for this post
Reply
#39
(28-04-2021, 20:48)Locor Wrote: De markt is niet meer hetzelfde als 5 jaar geleden he, Indiaantje. In kwartaal 1 van dit jaar zijn de huizenprijzen nog gemiddeld 15% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. En zo rijst het al jaren steeds verder de pan uit. In de stad beginnen de vraagprijzen van studio's ook vaak al bij 2 ton, en dan zijn er nog 40 bezichtingen en wordt er 40k overgeboden. Voor een hypotheek van 2 ton heb je als alleenstaande al ruim een bovenmodaal salaris nodig. Het is erg makkelijk gezegd dat je een woning vooral als investering moet zien, maar een woning zou primair een woning moeten zijn.  Het is niet reëel om te denken dat iemand dan maar in de achterhoek of in Friesland moet gaan wonen. Vertel dat eens aan de gemiddelde basisschoolleraar of verpleegkundige die in de stad werkt. Jongeren hebben vaak ook (nog) geen auto. Als je dan wel werk en een sociaal leven in de stad hebt, wil je niet elke dag 3 uur reistijd aan het OV kwijt zijn, daar valt gewoon niet goed mee te leven. Er komt een moment dat we niet meer alleen maar thuis hoeven te werken (hopelijk). De meeste starters begrijpen heus wel dat ze niet meteen een vrijstaande villa midden in de stad kunnen kopen, maar een studio of een klein appartementje is tegenwoordig ook al niet meer te doen om te kopen. Dan ben je overgeleverd aan huur, maar voor sociale huur zijn de wachtlijsten al gauw een jaar of 10 en in de vrije sector betaal je al gauw 1200 euro per maand, en dan heb je nog geluk als je erin mag, omdat je ook vaak moet kunnen aantonen dat je minimaal een salaris hebt van 3.5x de huur. Met dat soort bedragen wordt het bovendien onmogelijk om te sparen voor een koopwoning. De enige optie die overblijft is om dan met een paar huisgenoten ergens te huren, maar dat moet je ook maar liggen en veel mensen hebben op een gegeven moment in hun leven toch wat meer behoefte aan privacy. Starters zitten gewoon enorm in de tang nu. Ik vind het dan ook erg makkelijk praten als je al een woning had en grotendeels mee hebt kunnen liften op de stijgende woningprijzen. Als starter moet je om te beginnen nu met minstens 2 ton aan komen zetten, die stap is te groot.


(28-04-2021, 14:45)Maynard-J Wrote: Sinds mijn vorige verhuizing heb ik trouwens alweer ruim tien jaar inschrijftijd opgebouwd. Kost niks, en je weet nooit of je zo'n backup ooit nodig gaat hebben.

Hele goeie tip dit! Dat doe ik inderdaad ook: ook al heb je een woning, gewoon ergens inschrijftijd blijven opbouwen. Ik zie het als een verzekering voor een betaalbare woning in de toekomst, mocht het onverhoopt helemaal mis lopen. Voor die €8 per jaar is dat een koopje. Tegelijkertijd is dat misschien wel onderdeel van het probleem dat starters niet aan een sociale huurwoning kunnen komen. Ik weet dat er in Amsterdam in ieder geval over een nieuw systeem wordt nagedacht.
Ik zie wel degelijk studio’s staan voor die bedragen. Ik weet wel hoe de huizenmarkt in elkaar steekt hoor, daarom kan je er ook niet tegenop werken. En nogmaals voor mij hoeft niemand in de achterhoek te wonen. Melliw Naj kwam daar zelf mee, en gebruikte enkel als voorbeeld dat je simpelweg “ergens” moet beginnen, en dat het meestal geen vetpot is de eerste keer. Maar zodra je een huis koopt dan heb je eenmaal een bepaalde waarde in bezit. Met geld kun je uiteindelijk geen fuck. Ben ik het daar mee eens? Nee. Maar ik kan niet veranderen hoe het werkt. 

En als je zou weten uit welke situatie ik kom dan is het alles behalve makkelijk praten. Ik denk niet dat je met me zou willen ruilen.
Reply
#40
Sorry als ik wat te fel uit de hoek kwam. Dat was niet de bedoeling en je advies was goed bedoeld. We zijn het ook grotendeels eens in de zin dat een koopwoning in de meeste gevallen de goedkoopste vorm van wonen is, zoals ik al zei denk ik alleen dat de stap met name voor starters te groot is geworden. Als je al aan je vierde woning toe bent was je misschien uit het oog verloren hoe de markt voor starters is veranderd.

Wat bedoel je met 'die bedragen'? Studio's voor 2 ton zijn volgens mij namelijk precies het probleem. Voor een hypotheek daarvoor heb je dus ruim een bovenmodaal salaris voor nodig. Voor de meeste alleenstaande starters is dat niet te doen.
Reply
#41
Een vriendin van mij woont al enige tijd in België en was na de relatiebreak hard op zoek naar een woning, weer in Nederland. Alleen, ze heeft een uitkering, dus geen hypotheek mogrkijk. Maar verdiendevoordat ze ziek werd te veel, dus haar uitkering was te hoog voor de meeste sociale woningen. Particuliere huur is echt niet te doen, ik zou zelf ook niet aan die inkomenseisen voldoen.

Maar ze kreeg van de woningbouwcorporatie in Den Haag een tip, ze waren een enrome flat in Schevingen aan het renoveren en daar werden ook flatjes verloot.

Ze heeft ernorm geluk gehad, en krijgt over ongeveer een maand de sleutel. Wel is de huur de max van wat ze kan betalen (eigenlijk iets erover), maar ze is heel blij iets gevonden te hebben. Anders werd het inderdaad iets van een woongroep, maar dat is in Coronatijd ook niet ideaal.

Als je wat pech in je leven hebt gehad, dan is het nu bijna onmogekik om iets te vinden. Mijn vriend heeft chronische rugpijn, dus ik er komt ook geen (gedeeltelijk) salaris erbij. Ik heb een ontzettend leuke baan, maar ik word er niet rijk van. Al vind ik dat eigenlijk niet eens zo belangrijk, liever leuk werk dan een groot huis.

Vandaar dat we maar gewoon blijven zitten waar we zitten, en wel aankijken hoe alles zich gaat ontwikkelen. En die tuin, ah, daar moet ik dan maar zonder leven.
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#42
Tip voor iedereen die een huis wilt gaan kopen. Voer eens een orienterend gesprek bij een hypotheekadviseur. De online rekentools zijn niet meer dan hele globale maar conservatieve indicaties van wat je kan lenen. Uit recente eigen ervaring kan ik zeggen dat dit echt een groot verschil maakt. Er speelt namelijk zoveel mee op basis waarop banken hun hypotheekbedrag bepalen. Alleen inkomen (dus draagkracht) kan al op 3 verschillende manieren naar gekeken worden, maar ook wat voor soort hypotheek je wilt, je afdracht voor je pensioen speelt mee, leeftijd, eigen vermogen (spaargeld), gezondheid (wel/niet roken), wel/geen kinderwens. Dan zijn allemaal factoren die meespelen.
Begin je aan je eerste huis en weet je vrijwel zeker dat je salaris nog gaat stijgen en/of op termijn nog een keer gaat verhuizen? Dan kan je prima voor een aflossingsvrije hypotheek kiezen. Je hebt dan geen fiscaal voordeel maar wel lage maandlasten. Je kan dan zelf tussentijds aflossen óf pas doen wanneer je het huis weer gaat verkopen. Enige risico wat je dan loopt is dat je huis onderwater staat wanneer je weer gaat verkopen maar die kans is niet heel groot (zeker als je ook tussentijds aflost).
Reply
#43
Dit allemaal lezende ben ik blij dat we eind 2017 een nieuwbouwhuis (2-onder-1kap) hebben kunnen kopen en ons rijtjeshuis uit 1989 goed hebben kunnen verkopen.
Huidige woning inmiddels €130k boven de aankoopprijs getaxeerd.
Reply
#44
Al die speculanten op de markt maken het er niet beter op. 

Met een zo enorm stijgende prijs weet je dat het binnenkort fout gaat. Deze shit kan namelijk niet door blijven gaan.
Reply
#45
(29-04-2021, 12:22)Loov Wrote: Al die speculanten op de markt maken het er niet beter op. 

Met een zo enorm stijgende prijs weet je dat het binnenkort fout gaat. Deze shit kan namelijk niet door blijven gaan.

Dat wordt nu alleen maar erger, want boven €100.000 ga je rente betalen om je geld te stallen. Dan kan je 2 dingen doen of in een oververhitte aandelen pakket stappen of een huis kopen voor de verhuur. Ja, je kan bij 10-20 banken allemaal rekeningen openen en overal €99.000 stallen, maar of dat leuk is? 

Ik zie het echt niet 1,2,3 dalen. Dat kan alleen als de rente gaat stijgen en of dat binnen 3-5 jaar gaat gebeuren betwijfel ik.
Reply
#46
Je ziet in de VS de inflatie verwachtingen nu snel stijgen. Een renteverhoging blijft dan vaak niet uit. De vraag is vooral of en wanneer dat naar de eurozone overslaat, want de economie doet het nog significant minder goed.
Reply
#47
Afgelopen vrijdag weer een bezichtiging gehad in Elsloo. De juiste oppervlakte qua kamers en tuin, aanbouw achterin met twee dakramen als perfecte atelierruimte voor vriendin. En in een mooie buurt, tegenover een basisschool.

We kregen ongeveer een kwartier om de boel te bekijken, terwijl een andere makelaar van hetzelfde kantoor een ander stel rondleidde. Na ons kwam er weer een stel binnen en toen we weggingen stonden de volgende mensen alweer voor de deur. Populair is een groot understatement voor zo'n woning, het lijkt wel of de hele markt zich na de berichtgeving van de laatste tijd nog wat verder heeft laten ophitsen. Vandaag een bod gedaan van ca. 10K bovenop de vraagprijs van 215K. Meer bieden dan dat kon even niet gezien het verwachte opknapwerk, maar het zal wel niet genoeg zijn.

Vriendin is gisteren weer bij familie in Geulle geweest, en nu opa en oma ook weten dat we willen verhuizen vormt zich langzaam een plan B. Beiden zijn 85+ en nog erg kwiek, oma doet aan yoga en wil niet weten dat ze oud is maar haar zicht gaat achteruit. Als dit zo doorgaat en de markt niet snel afkoelt kunnen we hun huis misschien kopen.

Aan dat idee zullen opa en oma echter even moeten wennen, ze hebben kennelijk al drie aanleunwoningen geweigerd maar kunnen ook niet eeuwig zo zelfstandig blijven wonen. We gaan ze zeker niet onder druk zetten, maar het zaadje is geplant en schoonpapa en tante zullen wel helpen. Ondertussen zoeken wij gewoon verder, volgende bezichtiging (weer Elsloo, een opknapper van 2 ton) is alweer komende donderdag.

En een van m'n schoonbroertjes heeft intussen zoveel gespaard dat we altijd wat kunnen lenen voor een verbouwing, da's ook goed nieuws.
[+] 5 users say Thank You to Maynard-J for this post
Reply
#48
Mijn woonhistorie in een notendop:

2007-2010: studentenkamer (Wageningen)
2010-2018: studentenstudio (Wageningen)
2018-2020: tijdelijk inwonend bij ouders (1,5 jaar)
2020-2021: tijdelijke huurwoning (Sint-Michielsgestel)
2021-2023 (mogelijk nog een jaar extra): antikraak huurwoning (Waardenburg)

Ik heb zolang mogelijk in een goedkope studentenwoning gezeten, ook nadat ik al een tijdje fulltime aan het werk was. Augustus 2018 moest ik definitief weg. Ik zou eigenlijk verkassen naar een klein huurappartement in Arnhem, maar daar heb ik last-minute van afgezien vanwege grote onzekerheid over waar ik gedetacheerd zou worden door mijn toenmalige werkgever. Toen tijdelijk bij m'n ouders terug ingetrokken, om vanuit daar rustig verder te kunnen zoeken.

Eind 2019 kreeg ik de kans om vast aan de slag te gaan bij een gemeente waar ik al gedetacheerd zat. Vanaf dat moment ben ik pas echt concreet weer gaan zoeken naar een eigen woning. Ik kwam bij een deel van de woningbouworganisaties nog wel in aanmerking voor sociale huur, maar dat was een kansloze positie op de wachtlijst of een grote loterij. Particuliere huur was in de plaatsen waar ik zocht totaal niet aantrekkelijk. Een beetje fatsoenlijk wonen betekende al snel de helft van m'n netto inkomen aan woonlasten kwijt zijn. En ik had ook geen zin om veel te veel geld te betalen voor een studio of iets anders kleins.

Uiteindelijk werd ik in februari 2020 gebeld door Ad Hoc Den Bosch - waar ik me al eerder had aangemeld - om op intake te komen. De kansen op een normaal huis bleken daar een stuk groter, omdat zij regelmatig tijdelijke woningen (die op de nominatie staan om gesloopt te worden) in beheer krijgen. En dan is het gewoon een kwestie van als eerste reageren op de mail + bezichtigen in plaats van een positie op de wachtlijst. En er melden zich natuurlijk veel minder mensen zich aan bij Ad Hoc dan de gemiddelde woningbouwvereniging. Na een maand een tussenwoning met grote tuin gevonden waar ik een jaar met plezier heb gewoond. De geplande sloop liep helaas geen vertraging op en afgelopen december wist ik dat er weer een verhuizing aan zat te komen.

Toen 1,5 maand vruchteloos gezocht naar iets nieuws. Het schoot in eerste instantie totaal niet op, maar midden februari kwam ik via een andere afdeling van Ad Hoc opeens een vergelijkbare woning op het spoor. Die kon ik middels een anti-kraak constructie gaan huren, wat de woonlasten nog een heel stuk goedkoper zou maken (ik huurde in Sint-Michielsgestel al eerder voor een behoorlijk nette prijs). Enige nadeel was dat er bij mijn huidige huis wel iets meer opknapwerk nodig was om comfortabel te kunnen wonen (maar dat is nu grotendeels achter de rug). Bij anti-kraak heb je normaliter ook minder zekerheden (kortere opzegtermijn vanuit de kant van de verhuurder), maar voor de woningen in dit project is het nagenoeg zeker dat de situatie de komende 2 jaar in ieder geval hetzelfde blijft. Voor het bedrag dat ik nu maandelijks moet betalen is huren helemaal niet zo erg; houd ik genoeg over om te sparen én een fijn leven te leiden.

Ik heb het inmiddels maar uit mijn hoofd gezet dat ik als alleenstaande met een modaal salaris in de komende jaren een huis kan kopen. Zolang ik niet veroordeeld ben tot exorbitant hoge huurprijzen kan ik daar wel mee leven. Een eigen huis hoef niet per se de heilige graal te zijn, dat je woongenot daar altijd beter is. Het is alleen op de lange termijn vaker een betere investering van je geld. Maar dan zou ik liever iets kopen op het moment dat de woningmarkt weer normaal is.

Nu woon ik dus antikraak op een voor mij triple A locatie. Een rustig dorp direct langs de A2. 20 min. rijden van m'n werk in Brabant en 25 min. rijden van Utrecht. M'n oude woonplaats Wageningen (30 min.) en familie (60 min.) liggen ook redelijk in de buurt. En wanneer het concertleven weer op gang komt woon ik centraal genoeg om zowel in Nederland als België overal optredens mee te kunnen pakken. Mag echt niet klagen wat dat betreft Smile
[+] 1 user says Thank You to Gretz for this post
Reply
#49
Interessante beschrijving. Mooie inkijk.

Mijn woonhistorie:
1982 - 2000: ouderlijk huis te Neerbeek .
2000 - 2005: appartement te Heerlen (Heerlerbaan, nabij Roda JC stadion).
2005 - 2007: ouderlijk huis te Sweikhuizen
2007 - 2009: studentenstudio te Overhoven Sittard.
2009 - 2013: groot appartement (5 kamers) te Geleen centrum.
2013 - 2021: eigen woning (boerderij) te Haasdal Schimmert
2021-.... : eigen woning te Sweikhuizen

Mijn ouders komen rond van AOW en een klein beetje pensioen. Ikzelf heb een modaal inkomen (naja, iets erboven wellicht).
Met een beetje geluk en eigen kracht kun je hier in Zuid-Limburg echt goed leven.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
#50
(28-04-2021, 20:48)Locor Wrote: Hele goeie tip dit! Dat doe ik inderdaad ook: ook al heb je een woning, gewoon ergens inschrijftijd blijven opbouwen. Ik zie het als een verzekering voor een betaalbare woning in de toekomst, mocht het onverhoopt helemaal mis lopen. Voor die €8 per jaar is dat een koopje. Tegelijkertijd is dat misschien wel onderdeel van het probleem dat starters niet aan een sociale huurwoning kunnen komen. Ik weet dat er in Amsterdam in ieder geval over een nieuw systeem wordt nagedacht.
Precies. Ik ben enkele tientjes per jaar kwijt om op meerdere sites ingeschreven te blijven staan, maar dat heb ik er graag voor over als back-up. Met een gemiddelde inschrijftijd van 2-3 jaar zou ik daar nu nog weinig aan hebben (mocht ik onverhoopt m'n woning moeten verlaten), maar als we een aantal jaar verder zijn zijn de wachtlijsten misschien een stuk korter. 

Veel studenten van nu zullen zich waarschijnlijk al meteen inschrijven als ze 18 zijn geworden, gezien de wachttijd in de gemiddelde grote stad. Toen ik begon met studeren speelden de issues op de woningmarkt echter nog helemaal niet. Zelf dacht ik totaal niet na over m'n woonsituatie over ettelijke jaren.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)