Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winterse kost
#1
Winter is coming, schaatsen zijn niet aan te slepen, ik heb de sneeuwkettingen al onder de auto, de nodige proviant ingeslagen voor als we ingesneeuwd zijn en de hele collectie van the North Face en voor de zekerheid wat tennisrackets voor onder mijn schoenen ingeslagen. 

We hebben natuurlijk een culinair topic maar dit vraagt er gewoon om om recepten uit te wisselen. Heb sinds kort een slowcooker waar ik erg blij mee ben dus kom maar door met die stoofpotjes, wat is jullie (familie)geheim? Goed recept voor snert is ook welkom. Samen komen we wel door deze bittere periode van kou en sneeuwpret heen.
[+] 1 user says Thank You to ahha for this post
Reply
#2
Snert is wel het makkelijkste om te maken.

Flinke hiel, rookworst, knolselderij, pak spliterwten, 4 dikke stangen prei , 4 dikke aardappelen, 4-6 bouillon blokjes, peper (uit de molen).

Water opzetten en de hiel erin samen met de bouillon blokjes en pak spliterwten en laten koken. Prei snijden en goed uitwassen ivm zand, knolselderij snijden in blokjes en aardappelen schillen, 2 in blokjes en 2 heel. Alles in de soep gooien en roeren maar. Peper naar je eigen smaak. Blijven roeren, omdat de erwten anders aan de bodem vast gaan plakken en verbranden. Hiel eruit halen en even laten afkoelen en dan strippen en het vlees in kleine stukjes snijden/trekken, wat je wilt. Rookworst snijden en alles in de soep gooien. Hele aardappels eruit halen en fijn prakken en terug de soep in.

Hoeveelheid water bepaald de dikte van de soep, maar dat lijkt me logisch. Ik vind wortels in de erwtensoep als tieten zonder tepels, niet doen dus. Erwtensoep mag niet de zoetigheid van wortels hebben.

Smakelijk!

Als kind en nu nog steeds kregen wij er pannenkoeken bij, dus als toegift mama's pannenkoeken uit de tijd dat er nog geen kant en klare rotzooi in de supermarkt lag en geen kant en klare pakken met meel.

Voor 4 pannenkoeken: Bloem, eieren, melk, vanillesuiker

Bloem in een schaal en er de eieren en melk bij doen en mengen (garde of mixer) totdat het mooi van de lepel stroomt en dan er 2-3 zakjes vanille suiker erbij. Vanillesuiker kost per 10 zakjes iets van €0,19 bij de AH en ligt bij de bakspullen.

Boter in de pan en bakken maar. Zelf hou ik van dikke witte pannenkoeken die het liefst van binnen nog vloeibaar zijn. Hoppa op een groot bord en er dan poedersuiker overheen en als ik die pannenkoek op heb een halve liter ijskoude melk erachteraan. Maar goed sinds de suikerpolitie zich roert in het Covid forum, pleur je er maar bananen in of zo Wink
[+] 2 users say Thank You to pudpong3 for this post
Reply
#3
Snert:

500 g spliterwten
2 karbonades (liefst met bot)
1 laurierblad
Bosje selderij (kruid)
200 g wortel
200 g knolselderij
200 g ui
200 g aardappel
200 g prei
1 rookworst
Peper en zout

- Was de spliterwten, zet ze met 2 liter koud water op
- Voeg de karbonades toe en laat ongeveer een uur zachtjes koken tot de spliterwten uit elkaar beginnen te vallen
- Voeg het laurierblad en eventueel de stengels van de selderij bij de soep.
- Roer af en toe en schep eventuuel schuim van de soep af, dit kan overkoken als je niet oplet.
- Maak ondertussen de groenten schoon. Schil de aardappel en knolselderij snij ze en blokjes. Pel de ui en snij deze grof, snij de pei en wortel doormidden in de lengte en snij ze in halve schijven.
- Haal na het uur de karbonades uit de soep en zet apart. Haal ook de selderijstengels eruit
- Voeg alle groenten toe
- Prik wat kleine gaatjes rondom in het vel van de rookworst en voeg deze ook toe.
- Laat het geheel nog een half uurtje zachtjes koken, tot de groenten zacht maar nog wel wat bite hebben. Haal de rookworst eruit en snij deze in plakjes
- Als de groenten aan het koken is, haal het vlees van de karbonades en snij in blokjes
- Snij de selderij fijn en voeg toe. Voeg peper en zout naar smaak toe.
- Zet het vuur uit en voeg het vlees en de rookworst toe.
- Laat op een koude plek afkoelen. Zet de snert een nachtje in de koelkast (of vries een deel in voor later)
- Warm de snert de volgende dag op een zacht pitje op en laat goed warm worden. Vergeet niet regelmatig te roeren.

Dit recept is goed voor 8 grote kommen.
[+] 3 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#4
Het voordeel van 'ons gebied' is natuurlijk alle ruimte.
Voor de auto heb ik een eigen parkeerplaats achter de schuur.
Ik heb een druppellader voor de accu, die ik bij koude soms wat uren laat bijladen en omdat we geen garage hebben gaat er vanavond een afdekzeil over m 'n heilige koe.

Stoofpotten zoals the Irish stew, doen we niet zo vaak eigenlijk, wel regelmatig eentje met rundergehakt, aardappelschijfjes, Spitskool - en dit dan sowieso met tomaten en de keuzes tussen kerrie of paprika.
Wij stoven buiten vlees in de gietijzeren sudder pan weinig maar zo gaat ie bij ons...
In een gevette braadslede op 180 graden in de oven met geraspte kaas en paneermeel erop gestrooid.
Stampotten zijn zeer simpel te maken. Wij maken ze van Boerenkool, Rode kool en appel, Hutspot, snijbonen/witte bonen en Zuurkool. Koken en eenvoudig stampen met evt. jus of toegevoegde kruiden.
Wij eten deze overigens meestal met zelf bereide rundstoof of zelf gedraaide gehakt.

Ben totaal geen rookworstliefhebber en ik heb die dus ook niet bij onze recepturen in gebruik.

Snert maak ik natuurlijk dan ook op m 'n eigen wijze en in een forse hoeveelheid tegelijk.
Dat doe ik met een 12 uur lang in 2 liter water gewelde kilo spliterwten, een kip van bv ongeveer anderhalf tot 2 kilo, pond aardappels, enkele flinke winterpenen, 2 prei, 2 ui, 1 knolselderij + 't blad, (2 Spaanse gestampte) peper(s), zout, maggi en knoflook.
Ja... kip i.p.v. varkenspoten idd - en die trekt dan met de (gesneden) groenten gaar, terwijl ik de erwten nog een tijd(je) apart in nieuw water gaar.
En het eerdere vocht waar de erwten in hebben geweekt meng ik later op 60 graden warmte nog in de dan nog iets te dikke soep.
De vitamine B die de meesten in de afvoer gieten benut je toch ook liever?
De gare kip wordt apart op een grote kunststof snijplank geplukt. Ik doe dat meestal met 2 vorken omdat je anders je klauwen brandt. Kip laten afkoelen is zwaar af te raden i.v.m. salmonella.
Soms tref je erwten die nogal moeilijk garen dan kun je ze nog even door een keukenmachine malen.
Ik geef overigens vaak wat soep aan een buurvrouw en we vriezen ook weleens een deel ervan in.      Vier liter liter maaltijdsoep eet je namelijk niet zomaar even op.
Ik eet overigens zelf bijna nooit varkensvlees, maar roggebrood met katenspek ervaren velen als zeer smakelijk bij deze (al fors gevulde) maaltijdsoep.

Over winters gesproken:
Sneeuwpret ervaar ik (vanwege gladheid en alle rotzooi) bepaald niet.
Iets als ijspret mis ik echter al wel een tijdje.
M 'n Friese doorlopers hangen klaar.

Quote:https://nl.wikipedia.org/wiki/Friese_doorloper
[+] 2 users say Thank You to Fenderboy for this post
Reply
#5
Deze winter hebben wij meerdere malen pastinaaksoep gemaakt. Niks eigen recept, maar gewoon uit de allerhande. Hartstikke lekker en het kost ook nog eens geen reet.

Pastinaaksoep met truffelolie en kaaskletskoppen
[+] 1 user says Thank You to Koen for this post
Reply
#6
Ik was mijn spliterwten ook niet altijd, maar dan schuimt het wel meer, zeker als je veel vet aan de karbonades hebt zitten.

Als je spliterwten niet gaar willen worden, dan zijn ze meestal te oud. Ik hou ze dan meestal ook niet standaard op voorraad. Daarom kook ik ze apart totdat ze uitelkaar vallen, soms duurt dat wat langer dan je denkt.

Wij eten niet veel vlees, maar in snert vind ik het wel erg lekker. Vlees sowieso bio, de meerderheid van de rest vaak ook.

Een goede chili sin carne (bonen met groenten) is ook erg lekker als het koud us.
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#7
Een goede Elzasser zuurkoolschotel (Choucroute) doet het ook altijd goed met winterweer. Zuurkool koken in wijn en appelsap, daarna opstoven met klontje roomboter. Krielaardappeltjes simpel koken en garneren met wat peterselie. En daarbij een rijke schakering aan divers varkensvlees (spek, (rook)worst, casselerib, enz), daarbij een lik mosterd en uiteraard een lekkere Elzasser wijn.
[+] 1 user says Thank You to geluksknikker for this post
Reply
#8
Overheerlijke plantaardige stoof:

2 el bloem
Zout en peper
50 gr (plantaardige) margarine
4 uien
4 el rode wijnazijn
4 el balsamicoazijn
6 jeneverbessen
4 kruidnagels
4 laurierblaadjes
5 takjes tijm
3 plakken ontbijtkoek
2 el appelstroop
1 blik Jackfruit
200 ml rode wijn (Shiraz)

BEREIDINGSWIJZE
Spoel de stukjes jackfruit goed af, dep droog en snijd in grove stukken. Snipper de ui.

Doe de jackfruit samen met het bloem en peper en zout naar smaak in een kom. Schud het geheel om zodat alle stukjes bedekt zijn met het bloemmengsel.

Verwarm de margarine in een braadpan en bak de jackfruit rondom bruin. Haal de jackfruit uit de pan en bak nu hierin de uien zacht en bruin op middelhoog vuur.

Doe de jackfruit weer terug in de pan en roer de wijn, het azijn en de specerijen erdoor. Breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en laat de stoof op heel laag vuur zachtjes pruttelen tot de helft van het vocht is ingekookt. Dit duurt ongeveer een half uur.

Verwijder de kruiden en specerijen en roer de appelstroop door de stoof tot alles is opgelost. Verkruimel de ontbijtkoek boven de pan en roer net zolang tot deze uit elkaar is gevallen en de saus gaat binden. Wanneer de jackfruit nog niet helemaal uit elkaar gevallen is kun je het met twee vorken iets uit elkaar trekken.
[+] 2 users say Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
#9
Gooi vooral eens een grote bak Huttenkäse, een pot piccallily en pittige salami door je stamppot boerenkool. You’re welcome.
Reply
#10
Ik maak zelf eigenlijk nooit boerenkool, maar mij moeder zet er ook altijd een pot piccalilly naast en dat is inderdaad erg lekker erbij.

Zelf maak ik graag hutspot maar dan met in gelijke verhoudingen ui, wortel en knolselderij. Pastinaak is ook erg lekker (en traditioneel).
Reply
#11
Stoofvlees met stoofperen (bij elkaar in de pan dus) in bier gestoofd en naar smaak wat kruiden toevoegen.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#12
Ik heb vandeweek recept rode kool en hachee van binnenstebuiten gemaakt.

Was heerlijk!
Reply
#13
(06-02-2021, 16:38)meisbaer2 Wrote: Een goede chili sin carne (bonen met groenten) is ook erg lekker als het koud us.

Ik bestel wel eens de veganversie bij Jack Bean. Echt lekker.

Maar morgen ook aan de erwtensoep, gelukkig hebben ze hier bij de Dirk ook een echte rookworst in het schap, je moet wat als de Hema dicht is.
Reply
#14
(06-02-2021, 17:36)JorisR Wrote: Gooi vooral eens een grote bak Huttenkäse, een pot piccallily en pittige salami door je stamppot boerenkool. You’re welcome.

Laatst het allerhande recept met geroosterde boerenkool, erwtjes, citroen en amandelen gemaakt. Ook goed voor de afwisseling. Gekookt ei er bij en klaar.
Reply
#15
Ik maak 's winters graag Noord-Afrikaanse of perzische gerechten. Een shakshuka met venkel en merguezworstjes, of een gehaktschotel met piment, gedroogde abrikoos en harissa en een tahinkorst met limabonen.
[+] 1 user says Thank You to remothebest for this post
Reply
#16
(13-02-2021, 13:39)remothebest Wrote: Ik maak 's winters graag Noord-Afrikaanse of perzische gerechten. Een shakshuka met venkel en merguezworstjes, of een gehaktschotel met piment, gedroogde abrikoos en harissa en een tahinkorst met limabonen.

Waar haal je die recepten vandaan? Thuis zijn we wel fan van dit soort gerechten.
Reply
#17
Shakshuka eens gemaakt met die wereldgerechten van Knorr, maar het ziet er lekkerder uit dan het smaakte. Ik denk dat een ander recept beter zou werken. Wij zijn namelijk dol op eieren in een gerecht.
Reply
#18
(13-02-2021, 13:43)Koen Wrote:
(13-02-2021, 13:39)remothebest Wrote: Ik maak 's winters graag Noord-Afrikaanse of perzische gerechten. Een shakshuka met venkel en merguezworstjes, of een gehaktschotel met piment, gedroogde abrikoos en harissa en een tahinkorst met limabonen.

Waar haal je die recepten vandaan? Thuis zijn we wel fan van dit soort gerechten.

Ik kook veel uit Ottolenghi's boeken Plenty en Simpel. En die shakshuka heb ik van de website van 24kitchen.
https://www.24kitchen.nl/recepten/ojja-m...-en-venkel
Reply
#19
Shakshuka is heel makkelijk zelf te maken:

- Fruit wat gesnipperde ui in wat olie, gesnipperd teentje knofkook erbij.
- Daarna een beetje groenten naar keuze (lenteui, prei, courgette, aubergine, etc) erbij, met een paar gesneden tomaten (kan ook uit blik).
- Naar smaak komijn-, paprika-, en chilipoeder erdoor, gerookte paprikapoeder is ook erg lekker. Ik doe er vaak niet eens zout door.
- Even laten sudderen tot de groenten zacht zijn.
- Maak een kuiltje voor elk ei en breek die voorzichtig erboven. De dooier moet heel blijven.
- Doe eventueel een deksel op de pan, en laat het ei garen. De dooier moet nog vloeibaar zijn van binnen.
- Bestrooi met verse munt, peterselie of koriander (of wat je maar lekker vindt). Ik heb altijd van die potjes diepvrieskruiden, superhandig.
- Lekker met reepjes geroosterd brood om te dippen.

Ik eet het vaak als warme lunch, met welke groente ik toevallig heb.
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#20
(06-02-2021, 21:06)metal bouwie Wrote: Stoofvlees met stoofperen (bij elkaar in de pan dus) in bier gestoofd en naar smaak wat kruiden toevoegen.

Ik heb donderdagavond voor het eerste patat met stoofvlees in bier gemaakt (was smakelijk), maar stoofperen erbij klinkt extra lekker. Bedankt voor de tip.
Reply
#21
Hier ook stoofvlees op het menu; paar mooie sukadelappen, flesje Belgisch dubbel, mosterd, laurier en de hele middag laten pruttelen. Tagliatelle en een valpolicella ripasso erbij, smaakte goed na een middag winterpret op en rond het ijs.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
#22
Voor mij valt dit ook onder winterse kost: Gulden Draak Imperial Stout. Heerlijk na een spekgladde wandeling en een uurtje schaatsen.
Reply
#23
In die categorie ging een Hel & Verdoemenis van Brouwerij De Molen er gisteren ook heerlijk in.
Reply
#24
En wat dacht men van een warm soepje na zo 'n frisse wandeling om de Beerenburg maar nog eens even te laten...?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)