Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 4.5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3 minder goede dingen
#76
Ben ontzettend blij om weer op locatie te kunnen werken, maar... zon staat de gehele dag op mijn kantoorkamer. Ruilen van ruimte gaat niet, want dat kan niet ivm bezetting van het schoolgebouw. Daarnaast zijn ze precies naast mijn venster 2 oude schoolgebouwen aan het slopen, palen aan het heien voor nieuwbouw en kan ik meegenieten van 100%NL vanaf het bouwterrein.
Maar ik mag niet klagen. Gezond en wel, eindelijk weer studenten gezien en gesproken.
Reply
#77
1) Het is nog maar maandag en alweer retemoe

2) Nog steeds wachten op bevestiging vakantieperiode en het is al bijna fucking juli

3) Geen idee wanneer ik überhaupt nog al mijn vrije dagen en uren moet opnemen dit jaar; er lijkt geen moment rust te zijn
Reply
#78
1. Ik word echt moe van het continu getouwtrek tussen "2 partijen". Ik open Twitter en je ziet als trending "Sylvana","Hiddema","Nazi","Triest","Thierry" staan. Ik krijg als aanbevolen voor jou wederom een of ander feministische post voor mijn kiezen. Ieder nieuws item op TV of in het nieuws lijkt weer een strijd te zijn tussen 2 kampen. Discussies over een game of The Last Of Us gaat zelfs over LGBTQ gebash, en shill media gezeik. Muziek recensies schrijven bands omhoog om dat ze bij de "juiste club" horen.. Wil je sport gaan kijken dan komt men weer met een zoveelste statement. Niet dat ik allemaal op tegen ben.. maar pff.. ik merk gewoon dat ik hier slecht op ga de laatste tijd.

2. Een ontsteking in mijn schouder, terwijl ik morgen eindelijk weer zou kunnen gaan sporten. Toch even uitstellen.

3. Toe aan vakantie, maar eigenlijk nog geen wat ik precies wil...
Reply
#79
(30-06-2020, 09:28)Indiaantje89 Wrote: 1. Ik word echt moe van het continu getouwtrek tussen "2 partijen". Ik open Twitter en je ziet als  trending "Sylvana","Hiddema","Nazi","Triest","Thierry" staan. Ik krijg als aanbevolen voor jou wederom een of ander feministische post voor mijn kiezen. Ieder nieuws item op TV of in het nieuws lijkt weer een strijd te zijn tussen 2 kampen. Discussies over een game of  The Last Of Us gaat zelfs over LGBTQ gebash, en shill media gezeik. Muziek recensies schrijven bands omhoog om dat ze bij de "juiste club" horen.. Wil je sport gaan kijken dan komt men weer met een zoveelste statement. Niet dat ik allemaal op tegen ben.. maar pff.. ik merk gewoon dat ik hier slecht op ga de laatste tijd.

Ben je niet gewoon een beetje allergisch aan nieuws/actualiteit? Want dat kan ik best wel snappen en het zou mij veel van je reacties makkelijker kunnen laten begrijpen.
Reply
#80
(30-06-2020, 09:32)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 09:28)Indiaantje89 Wrote: 1. Ik word echt moe van het continu getouwtrek tussen "2 partijen". Ik open Twitter en je ziet als  trending "Sylvana","Hiddema","Nazi","Triest","Thierry" staan. Ik krijg als aanbevolen voor jou wederom een of ander feministische post voor mijn kiezen. Ieder nieuws item op TV of in het nieuws lijkt weer een strijd te zijn tussen 2 kampen. Discussies over een game of  The Last Of Us gaat zelfs over LGBTQ gebash, en shill media gezeik. Muziek recensies schrijven bands omhoog om dat ze bij de "juiste club" horen.. Wil je sport gaan kijken dan komt men weer met een zoveelste statement. Niet dat ik allemaal op tegen ben.. maar pff.. ik merk gewoon dat ik hier slecht op ga de laatste tijd.

Ben je niet gewoon een beetje allergisch aan nieuws/actualiteit? Want dat kan ik best wel snappen en het zou mij veel van je reacties makkelijker kunnen laten begrijpen.
Allergisch durf ik niet te zeggen.. anders lees ik veel dingen niet dagelijks. Maar ik vind het de laatste tijd dat er er discussies gevoerd waar de manier waarop totaal niet in mijn straatje valt (zoals je weet). En dat vind ik soms vermoeiend. Ik vind het in principe prima dat Hamilton in een zwarte Mercedes gaat rijden, en dat ze in hun Premier League met BLM op hun shirt spelen. Maar dan moet er ook weer zonodig een vliegtuigje met White Live Matters er over vliegen en ontstaat er weer een hele discussie. Ik vind zo'n VI rel prima, maar 2 weken later hebben we het er nog over en noemen we de een na de ander een NSB'er.

Op een gegeven moment ben ik er wel een beetje klaar mee als ik geen vooruitgang zie. En ik weet dat wij daar kwa opvatting tegen elkaar ook niet mee eens zijn. Maar ik maak er soms ook gewoon zorgen over de manier waarop. En die continuïteit van tegenpolen zint mij niet.

En zoals eerder gezegd, ik ben toe aan vakantie. Ik zit vanaf eind februari al "thuis", en ook veel geregel gehad met het nieuwe huis. Dus mogelijk dat ik er nu extra gevoelig voor ben.
Reply
#81
En je snapt niet dat dit geen twee gelijke kanten zijn? Want in dat geval kan je gewoon ''all lives matter'' gaan roepen en verder geen fuck meer erom geven. Zolang je weet wat de keuze is die je dan maakt.

Ik geef ook niet veel om symboliek en alle energie die erin gestoken wordt, maar ik weet wel waar ik mijn energie van ergernis, woede en verzet ga insteken. Laat Hamilton met een zwarte Merc rijden, weet je wel. Ondertussen is er een Amerikaanse president die gewapende racisten min of meer openlijk steunt. Dat zijn geen twee kanten. Het ene is hoogstens irritant, het andere is een reden om je zorgen te maken en in actie te komen.
Reply
#82
(30-06-2020, 09:50)Indiaantje89 Wrote:
(30-06-2020, 09:32)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 09:28)Indiaantje89 Wrote: 1. Ik word echt moe van het continu getouwtrek tussen "2 partijen". Ik open Twitter en je ziet als  trending "Sylvana","Hiddema","Nazi","Triest","Thierry" staan. Ik krijg als aanbevolen voor jou wederom een of ander feministische post voor mijn kiezen. Ieder nieuws item op TV of in het nieuws lijkt weer een strijd te zijn tussen 2 kampen. Discussies over een game of  The Last Of Us gaat zelfs over LGBTQ gebash, en shill media gezeik. Muziek recensies schrijven bands omhoog om dat ze bij de "juiste club" horen.. Wil je sport gaan kijken dan komt men weer met een zoveelste statement. Niet dat ik allemaal op tegen ben.. maar pff.. ik merk gewoon dat ik hier slecht op ga de laatste tijd.

Ben je niet gewoon een beetje allergisch aan nieuws/actualiteit? Want dat kan ik best wel snappen en het zou mij veel van je reacties makkelijker kunnen laten begrijpen.
Allergisch durf ik niet te zeggen.. anders lees ik veel dingen niet dagelijks. Maar ik vind het de laatste tijd dat er er discussies gevoerd waar de manier waarop totaal niet in mijn straatje valt (zoals je weet). En dat vind ik soms vermoeiend. Ik vind het in principe prima dat Hamilton in een zwarte Mercedes gaat rijden, en dat ze in hun Premier League met BLM op hun shirt spelen. Maar dan moet er ook weer zonodig een vliegtuigje met White Live Matters er over vliegen en ontstaat er weer een hele discussie. Ik vind zo'n VI rel prima, maar 2 weken later hebben we het er nog over en noemen we de een na de ander een NSB'er.

Op een gegeven moment ben ik er wel een beetje klaar mee als ik geen vooruitgang zie. En ik weet dat wij daar kwa opvatting tegen elkaar ook niet mee eens zijn. Maar ik maak er soms ook gewoon zorgen over de manier waarop. En die continuïteit van tegenpolen zint mij niet.

En zoals eerder gezegd, ik ben toe aan vakantie. Ik zit vanaf eind februari al "thuis", en ook veel geregel gehad met het nieuwe huis. Dus mogelijk dat ik er nu extra gevoelig voor ben.

Ik snap wel wat je bedoelt, Indiaan. Al ben ik het hierin ook eens met Uplift. Maar het publieke debat is heel vermoeiend en is een beetje vrijgegeven aan de meest extremen. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is dat ik geen tv aansluiting meer heb. Eigenlijk omdat mijn vriendin dat absoluut niet wilde, maar na een paar jaar vind ik het zelf wel fijn. Je zit niet meer in verloren momenten naar slechte programma’s te kijken vol met meningen van mensen die er totaal niet toe doen. Het scheelt heel veel ergernis. En als je iets terug wilt zien, kan dat altijd. Een kleine tip, misschien heb je er iets aan.
Reply
#83
Ik herken Indiaantje wel. Alles lijkt te evolueren naar het uiteindelijk schreeuwen naar elkaar. De keer dat ik op Twitter kom word ik ook triest. Wat mensen toch allemaal elkaar te zeggen hebben zonder dat ze daar echt over na denken of onderzoek naar hebben gedaan. 

Ik denk niet dat de gedachtes iets nieuws zijn. Die zijn er misschien altijd al geweest maar mensen hebben ze nooit echt zodanig uitgesproken als dat ze nu doen. 

Maar 3 goede dingen waardoor ik echt wel gelukkig ben:

1. Ik kijk niet op Twitter of andere social media. Dan cancel je al snel alle debielen uit. 
2. Ik lees 2x per dag de voorpagina van Nu.nl en lees verder wat mij interessant lijkt (overleden ster zonder super nova!!!!!)
3. Ik probeer zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving uit te leggen waarom ik denk dat het volgend jaar enorm belangrijk is om niet VVD/FVD/BUTSHIT te stemmen.
Reply
#84
Ik heb al ruim 10 jaar geen TV-aansluiting en ik leef nog steeds. Fuck die shit.
Reply
#85
(30-06-2020, 10:12)Schobbeyak Wrote:
(30-06-2020, 09:50)Indiaantje89 Wrote:
(30-06-2020, 09:32)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 09:28)Indiaantje89 Wrote: 1. Ik word echt moe van het continu getouwtrek tussen "2 partijen". Ik open Twitter en je ziet als  trending "Sylvana","Hiddema","Nazi","Triest","Thierry" staan. Ik krijg als aanbevolen voor jou wederom een of ander feministische post voor mijn kiezen. Ieder nieuws item op TV of in het nieuws lijkt weer een strijd te zijn tussen 2 kampen. Discussies over een game of  The Last Of Us gaat zelfs over LGBTQ gebash, en shill media gezeik. Muziek recensies schrijven bands omhoog om dat ze bij de "juiste club" horen.. Wil je sport gaan kijken dan komt men weer met een zoveelste statement. Niet dat ik allemaal op tegen ben.. maar pff.. ik merk gewoon dat ik hier slecht op ga de laatste tijd.

Ben je niet gewoon een beetje allergisch aan nieuws/actualiteit? Want dat kan ik best wel snappen en het zou mij veel van je reacties makkelijker kunnen laten begrijpen.
Allergisch durf ik niet te zeggen.. anders lees ik veel dingen niet dagelijks. Maar ik vind het de laatste tijd dat er er discussies gevoerd waar de manier waarop totaal niet in mijn straatje valt (zoals je weet). En dat vind ik soms vermoeiend. Ik vind het in principe prima dat Hamilton in een zwarte Mercedes gaat rijden, en dat ze in hun Premier League met BLM op hun shirt spelen. Maar dan moet er ook weer zonodig een vliegtuigje met White Live Matters er over vliegen en ontstaat er weer een hele discussie. Ik vind zo'n VI rel prima, maar 2 weken later hebben we het er nog over en noemen we de een na de ander een NSB'er.

Op een gegeven moment ben ik er wel een beetje klaar mee als ik geen vooruitgang zie. En ik weet dat wij daar kwa opvatting tegen elkaar ook niet mee eens zijn. Maar ik maak er soms ook gewoon zorgen over de manier waarop. En die continuïteit van tegenpolen zint mij niet.

En zoals eerder gezegd, ik ben toe aan vakantie. Ik zit vanaf eind februari al "thuis", en ook veel geregel gehad met het nieuwe huis. Dus mogelijk dat ik er nu extra gevoelig voor ben.

Ik snap wel wat je bedoelt, Indiaan. Al ben ik het hierin ook eens met Uplift. Maar het publieke debat is heel vermoeiend en is een beetje vrijgegeven aan de meest extremen. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is dat ik geen tv aansluiting meer heb. Eigenlijk omdat mijn vriendin dat absoluut niet wilde, maar na een paar jaar vind ik het zelf wel fijn. Je zit niet meer in verloren momenten naar slechte programma’s te kijken vol met meningen van mensen die er totaal niet toe doen. Het scheelt heel veel ergernis. En als je iets terug wilt zien, kan dat altijd. Een kleine tip, misschien heb je er iets aan.
Ik denk dat social media nog erger is dan TV op dit moment. Daarom haalde ik ook zo'n Last Of Us 2 review discussie erbij. Men geeft of een 1 of een 10. Voor mij een beetje tekenend hoe we op dit moment lijken te staan in deze samenleving. Ik ga er slecht op, ik heb niet die strijd in me die Uplift heeft. Dat ga ik ook niet krijgen ook. Maar ik vind zijn voorbeeld ook weer tekenend van wat ik bedoel... ik moet aan zijn kant staan, en anders geef ik geen fuck en roep ik all life matters. Althans, zo voelt het voor mij.

Ik geef juist wel een fuck, en daar maak ik me soms ernstig zorgen over de manier waarop we met elkaar communiceren. in die harde strijd moet ik mijn (niet blanke) kinderen opvoeden. En ik maak me daar soms gewoon zorgen over. Net zoals ik ook mijn zorgen maak over een gek als Trump. Ik heb het idee dat sommige mensen zich als een vis in het water voelt bij de huidige strijdlust van de maatschappij. Ik voel deze simpel weg niet, en ik kan het heel lastig uitschakelen.
Reply
#86
(30-06-2020, 10:12)Schobbeyak Wrote:
(30-06-2020, 09:50)Indiaantje89 Wrote:
(30-06-2020, 09:32)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 09:28)Indiaantje89 Wrote: 1. Ik word echt moe van het continu getouwtrek tussen "2 partijen". Ik open Twitter en je ziet als  trending "Sylvana","Hiddema","Nazi","Triest","Thierry" staan. Ik krijg als aanbevolen voor jou wederom een of ander feministische post voor mijn kiezen. Ieder nieuws item op TV of in het nieuws lijkt weer een strijd te zijn tussen 2 kampen. Discussies over een game of  The Last Of Us gaat zelfs over LGBTQ gebash, en shill media gezeik. Muziek recensies schrijven bands omhoog om dat ze bij de "juiste club" horen.. Wil je sport gaan kijken dan komt men weer met een zoveelste statement. Niet dat ik allemaal op tegen ben.. maar pff.. ik merk gewoon dat ik hier slecht op ga de laatste tijd.

Ben je niet gewoon een beetje allergisch aan nieuws/actualiteit? Want dat kan ik best wel snappen en het zou mij veel van je reacties makkelijker kunnen laten begrijpen.
Allergisch durf ik niet te zeggen.. anders lees ik veel dingen niet dagelijks. Maar ik vind het de laatste tijd dat er er discussies gevoerd waar de manier waarop totaal niet in mijn straatje valt (zoals je weet). En dat vind ik soms vermoeiend. Ik vind het in principe prima dat Hamilton in een zwarte Mercedes gaat rijden, en dat ze in hun Premier League met BLM op hun shirt spelen. Maar dan moet er ook weer zonodig een vliegtuigje met White Live Matters er over vliegen en ontstaat er weer een hele discussie. Ik vind zo'n VI rel prima, maar 2 weken later hebben we het er nog over en noemen we de een na de ander een NSB'er.

Op een gegeven moment ben ik er wel een beetje klaar mee als ik geen vooruitgang zie. En ik weet dat wij daar kwa opvatting tegen elkaar ook niet mee eens zijn. Maar ik maak er soms ook gewoon zorgen over de manier waarop. En die continuïteit van tegenpolen zint mij niet.

En zoals eerder gezegd, ik ben toe aan vakantie. Ik zit vanaf eind februari al "thuis", en ook veel geregel gehad met het nieuwe huis. Dus mogelijk dat ik er nu extra gevoelig voor ben.

Ik snap wel wat je bedoelt, Indiaan. Al ben ik het hierin ook eens met Uplift. Maar het publieke debat is heel vermoeiend en is een beetje vrijgegeven aan de meest extremen. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is dat ik geen tv aansluiting meer heb. Eigenlijk omdat mijn vriendin dat absoluut niet wilde, maar na een paar jaar vind ik het zelf wel fijn. Je zit niet meer in verloren momenten naar slechte programma’s te kijken vol met meningen van mensen die er totaal niet toe doen. Het scheelt heel veel ergernis. En als je iets terug wilt zien, kan dat altijd. Een kleine tip, misschien heb je er iets aan.

Geen tv is een essentieel onderdeel van mentale gezondheid en ook voldoende kunnen filteren in alle bullshit. Maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat het debat wordt ''vrijgegeven aan de extremen''. Een koloniaal symbool als zwarte piet willen bannen is niet extreem. Overton en van die dingen.

(30-06-2020, 10:18)Loov Wrote: Ik herken Indiaantje wel. Alles lijkt te evolueren naar het uiteindelijk schreeuwen naar elkaar. De keer dat ik op Twitter kom word ik ook triest. Wat mensen toch allemaal elkaar te zeggen hebben zonder dat ze daar echt over na denken of onderzoek naar hebben gedaan. 

Ik denk niet dat de gedachtes iets nieuws zijn. Die zijn er misschien altijd al geweest maar mensen hebben ze nooit echt zodanig uitgesproken als dat ze nu doen. 

Maar 3 goede dingen waardoor ik echt wel gelukkig ben:

1. Ik kijk niet op Twitter of andere social media. Dan cancel je al snel alle debielen uit. 
2. Ik lees 2x per dag de voorpagina van Nu.nl en lees verder wat mij interessant lijkt (overleden ster zonder super nova!!!!!)
3. Ik probeer zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving uit te leggen waarom ik denk dat het volgend jaar enorm belangrijk is om niet VVD/FVD/BUTSHIT te stemmen.

Ook hier: alles op een hoopje gooien en zeggen dat twee kanten naar elkaar schreeuwen, terwijl je zelf pretendeert progressief te zijn, is niet alleen lui maar ook kwalijk. Je bewijst daar in elk geval de progressieve zijde van de samenleving geen dienst mee. Alsof extreemrechts ooit onderzoek zou doen en alsof de stemmen die daar tegenover staan net zo onbesuisd, ongenuanceerd en leugenachtig zijn. Dat is echt centrisme van de ergste soort en in essentie een perfecte geallieerde van extreemrechts. Alles wat extreemrechts immers nodig heeft, zijn mensen die niets doen of een zogenaamd neutrale positie innemen.

Wat dus gewoon volledig in strijd is met je derde punt Smile Zeker als je het ook *correct* uitgelegd wil krijgen aan die mensen.

(30-06-2020, 10:25)Indiaantje89 Wrote: Ik denk dat social media nog erger is dan TV op dit moment. Daarom haalde ik ook zo'n Last Of Us 2 review discussie erbij. Men geeft of een 1 of een 10. Voor mij een beetje tekenend hoe we op dit moment lijken te staan in deze samenleving. Ik ga er slecht op, ik heb niet die strijd in me die Uplift heeft. Dat ga ik ook niet krijgen ook. Maar ik vind zijn voorbeeld ook weer tekenend van wat ik bedoel... ik moet aan zijn kant staan, en anders geef ik geen fuck en roep ik all life matters. Althans, zo voelt het voor mij.

Ik geef juist wel een fuck, en daar maak ik me soms ernstig zorgen over de manier waarop we met elkaar communiceren. in die harde strijd moet ik mijn (niet blanke) kinderen opvoeden. En ik maak me daar soms gewoon zorgen over. Net zoals ik ook mijn zorgen maak over een gek als Trump. Ik heb het idee dat sommige mensen zich als een vis in het water voelt bij de huidige strijdlust van de maatschappij. Ik voel deze simpel weg niet, en ik kan het heel lastig uitschakelen.

Het is niet zo binair als je omschrijft. Ik kan perfect begrijpen dat veel mensen slechts een fractie van hun energie kunnen steken in een goede zaak o.i.d. Vandaar ook ''pick your battles''. Het is jouw keuze wanneer je wel of niet iets doet, maar de selectie daarvan, is uiteindelijk bepalend voor welke invloed dat heeft in de bredere zin. Het is geen probleem als je niet mee kan/wil strijden, het is ook geen kwestie van zeker 0 of 1 te kiezen in alles. Het is enkel een kwestie van de echte vijanden te kennen en op de juiste momenten -hoe zeldzaam ook- je daar correct naar te verhouden.

Verder weet ik niet of je behalve identity politics veel ''zin in strijd'' hebt hier in Nederland. Ik ervaar het als een bijzonder gemoedelijk, apolitiek land dat al tien jaar door Rutte en zijn zogenaamde visieloosheid in slaap wordt gewiegd. Mensen die in essentie radicaal zijn op veel vlakken (denk hier maar aan KoS) willen vervolgens met rust gelaten worden als het over politiek gaat. Dat is voor mij een teken van een zeer actieve depolitisering doorheen alle gelederen van de maatschappij, te beginnen bij media uiteraard (alle media). En die depolitisering is een hoeksteen van neoliberaal succes. De reductie van politiek naar management en het verlaten van zuilen, bewegingen en georganiseerde strijd. Want dat betekent namelijk machteloosheid en uiteindelijk dictatuur. En ja, dat laatste woord kies ik zeer bewust.
Reply
#87
Is het: 'denk hier maar aan, KoS' of 'denk hier maar aan KoS' ? Is nogal een verschil namelijk.

Ik weet ook niet in welke zin ik radicaal ben.
Reply
#88
Waar ben ik centralist? Waar ben ik neutraal? Please do explain. Want jij haalt er iets uit waar ik mij zelf niet in herken en na het 10x terug lezen van mijn reactie nog steeds niet zie hoe je tot je conclusie komt.
Reply
#89
(30-06-2020, 10:49)Schobbeyak Wrote: Is het: 'denk hier maar aan, KoS' of 'denk hier maar aan KoS' ? Is nogal een verschil namelijk.

Ik weet ook niet in welke zin ik radicaal ben.

Als je geen komma leest, is dat omdat er geen komma staat. En ik vind je best een radicaal persoon door mijn Vlaamse bril, zoals ik dat ook vind van andere Nederlanders die ik ken of mee interageer hier op het forum (b.v. Loov). En dat bedoel ik in de meest positieve zin van het woord. Radicaal open minded, heel veel zin voor humor, geen taboes, etc. Dat is dus gewoon een compliment. Maar ik vind het frappant dat daar dan geen politieke dimensie aan gekoppeld is, op z'n mist op het vlak van een aantal principes

(30-06-2020, 10:57)Loov Wrote: Waar ben ik centralist? Waar ben ik neutraal? Please do explain.

Nuance: je bent het niet per sé, maar je doet soms wel zo. Door te insinueren dat beide kanten van het verhaal extremen zijn en dat ze allebei dezelfde fouten maken. Los van de feitelijke onjuistheid en vooral het gebrek aan precisie in zo'n insinuatie, kan je gewoon niet blind blijven voor de bestaande krachtsverhoudingen.
Reply
#90
(30-06-2020, 11:02)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 10:49)Schobbeyak Wrote: Is het: 'denk hier maar aan, KoS' of 'denk hier maar aan KoS' ? Is nogal een verschil namelijk.

Ik weet ook niet in welke zin ik radicaal ben.

Als je geen komma leest, is dat omdat er geen komma staat. En ik vind je best een radicaal persoon door mijn Vlaamse bril, zoals ik dat ook vind van andere Nederlanders die ik ken of mee interageer hier op het forum (b.v. Loov). En dat bedoel ik in de meest positieve zin van het woord. Radicaal open minded, heel veel zin voor humor, geen taboes, etc. Dat is dus gewoon een compliment. Maar ik vind het frappant dat daar dan geen politieke dimensie aan gekoppeld is, op z'n mist op het vlak van een aantal principes.

Dank voor het compliment. Als ik het even op BLM betrek: en ik doe dit niet om mezelf te verdedigen, maar om te verklaren hoe ik hier over denk:

Ik kan heel ver meegaan in jouw mening hierover. Misschien heb ik er zelfs wat van overgenomen. Ik voel alleen niet de behoefte om er hier of op andere sociale media uitgebreid over te discussiëren. In gesprekken met vrienden en familie neem ik wat steviger stelling, maar verder voel ik totaal niet de drang om op twitter mee te gaan in dat gesprek, mede door de toon die Indiaan aanhaalt. Of hier en dat je iedere dag een tekst van 2 A4'tjes neer zit te kalken. Het is natuurlijk wel een misvatting dat je je extreme standpunt met extreem taalgebruik en gedrag kan etaleren. Daar komt bij dat ik het niet mijn plek vind om me hier heel erg mee te profileren. Ik kijk ook met ambigue gevoelens naar witte BN'ers die hier heel betrokken bij zijn. Het zal ongetwijfeld niet het ergste ter wereld zijn, maar ik krijg toch het idee dat het ook voor een groot deel individuele profilering is. MAar wat ik wel voel: Dit is mijn strijd niet, ik laat dat podium liever aan degene die het wél betreft en spreek in mijn kleine persoonlijke cirkel mijn begrip/steun voor uit.
Reply
#91
(30-06-2020, 11:18)Schobbeyak Wrote:
(30-06-2020, 11:02)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 10:49)Schobbeyak Wrote: Is het: 'denk hier maar aan, KoS' of 'denk hier maar aan KoS' ? Is nogal een verschil namelijk.

Ik weet ook niet in welke zin ik radicaal ben.

Als je geen komma leest, is dat omdat er geen komma staat. En ik vind je best een radicaal persoon door mijn Vlaamse bril, zoals ik dat ook vind van andere Nederlanders die ik ken of mee interageer hier op het forum (b.v. Loov). En dat bedoel ik in de meest positieve zin van het woord. Radicaal open minded, heel veel zin voor humor, geen taboes, etc. Dat is dus gewoon een compliment. Maar ik vind het frappant dat daar dan geen politieke dimensie aan gekoppeld is, op z'n mist op het vlak van een aantal principes.

Dank voor het compliment. Als ik het even op BLM betrek: en ik doe dit niet om mezelf te verdedigen, maar om te verklaren hoe ik hier over denk:

Ik kan heel ver meegaan in jouw mening hierover. Misschien heb ik er zelfs wat van overgenomen. Ik voel alleen niet de behoefte om er hier of op andere sociale media uitgebreid over te discussiëren. In gesprekken met vrienden en familie neem ik wat steviger stelling, maar verder voel ik totaal niet de drang om op twitter mee te gaan in dat gesprek, mede door de toon die Indiaan aanhaalt. Of hier en dat je iedere dag een tekst van 2 A4'tjes neer zit te kalken. Het is natuurlijk wel een misvatting dat je je extreme standpunt met extreem taalgebruik en gedrag kan etaleren. Daar komt bij dat ik het niet mijn plek vind om me hier heel erg mee te profileren. Ik kijk ook met ambigue gevoelens naar witte BN'ers die hier heel betrokken bij zijn. Het zal ongetwijfeld niet het ergste ter wereld zijn, maar ik krijg toch het idee dat het ook voor een groot deel individuele profilering is. MAar wat ik wel voel: Dit is mijn strijd niet, ik laat dat podium liever aan degene die het wél betreft en spreek in mijn kleine persoonlijke cirkel mijn begrip/steun voor uit.

De rest laat ik voor wat het is (want ik voel me ook niet echt aangesproken - in realiteit ben ik in mijn acties niet heel anders dan jij), maar e vetgedrukte zin snap ik niet.
Reply
#92
(30-06-2020, 11:02)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 10:57)Loov Wrote: Waar ben ik centralist? Waar ben ik neutraal? Please do explain.

Nuance: je bent het niet per sé, maar je doet soms wel zo. Door te insinueren dat beide kanten van het verhaal extremen zijn en dat ze allebei dezelfde fouten maken. Los van de feitelijke onjuistheid en vooral het gebrek aan precisie in zo'n insinuatie, kan je gewoon niet blind blijven voor de bestaande krachtsverhoudingen.

Ah ja, ik vind dat aan beide kanten er extremen zitten. Voor extreem-rechts werkt dat ontwrichten in hun voordeel waarbij dat voor extreem-links dat vaak niet zo is. Dat zal wal iets met de krachtsverhoudingen te maken hebben. Maar juist door de zachtere BLM protesten zie ik nu vooral in mijn omgeving dat het lampje in de bovenkamer begint te branden. En dan vind ik het inderdaad jammer dat een Akwasi olie op het vuur gooit waardoor we weer een paar weken door stront moeten waden die nergens echt bijdraagt aan het gene waar we mee bezig waren. Bijvoorbeeld de vraag waar veel Nederlanders blijkbaar heel erg mee bezig zijn: is Johan nou een lul of is Wilfred nou een lul? Who the fuck cares. Dat is toch klein grut vergeleken met wat er in Amerika gebeurd. Niet dat je die schuld bij de Akwasi jongen kan leggen maar het is wel weer voer voor rechts om te provoceren en de aandacht af te leiden.
Reply
#93
Deels eens, maar het zit ook wel in hoe links zélf dat soort discussies kanaliseert. Een deel van het antwoord daarbij is het gebruikte jargon en -algemener- discours. Niet meer spreken over ''extremen'' is al een goed begin. Er is hier maar één extreem. Als je mij de privé-militie gewapend met molotovs kan aantonen die zogenaamde de strijd voert voor links of BLM of wat dan ook, dan kunnen we het weer hebben over meervoudige extremen, hoewel zelfs dan nuance noodzakelijk is. Zie daarvoor ook de discussie die losbarstte over Bolsonaro doodwensen.
Reply
#94
(30-06-2020, 11:21)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 11:18)Schobbeyak Wrote:
(30-06-2020, 11:02)Uplift Wrote:
(30-06-2020, 10:49)Schobbeyak Wrote: Is het: 'denk hier maar aan, KoS' of 'denk hier maar aan KoS' ? Is nogal een verschil namelijk.

Ik weet ook niet in welke zin ik radicaal ben.

Als je geen komma leest, is dat omdat er geen komma staat. En ik vind je best een radicaal persoon door mijn Vlaamse bril, zoals ik dat ook vind van andere Nederlanders die ik ken of mee interageer hier op het forum (b.v. Loov). En dat bedoel ik in de meest positieve zin van het woord. Radicaal open minded, heel veel zin voor humor, geen taboes, etc. Dat is dus gewoon een compliment. Maar ik vind het frappant dat daar dan geen politieke dimensie aan gekoppeld is, op z'n mist op het vlak van een aantal principes.

Dank voor het compliment. Als ik het even op BLM betrek: en ik doe dit niet om mezelf te verdedigen, maar om te verklaren hoe ik hier over denk:

Ik kan heel ver meegaan in jouw mening hierover. Misschien heb ik er zelfs wat van overgenomen. Ik voel alleen niet de behoefte om er hier of op andere sociale media uitgebreid over te discussiëren. In gesprekken met vrienden en familie neem ik wat steviger stelling, maar verder voel ik totaal niet de drang om op twitter mee te gaan in dat gesprek, mede door de toon die Indiaan aanhaalt. Of hier en dat je iedere dag een tekst van 2 A4'tjes neer zit te kalken. Het is natuurlijk wel een misvatting dat je je extreme standpunt met extreem taalgebruik en gedrag kan etaleren. Daar komt bij dat ik het niet mijn plek vind om me hier heel erg mee te profileren. Ik kijk ook met ambigue gevoelens naar witte BN'ers die hier heel betrokken bij zijn. Het zal ongetwijfeld niet het ergste ter wereld zijn, maar ik krijg toch het idee dat het ook voor een groot deel individuele profilering is. MAar wat ik wel voel: Dit is mijn strijd niet, ik laat dat podium liever aan degene die het wél betreft en spreek in mijn kleine persoonlijke cirkel mijn begrip/steun voor uit.

De rest laat ik voor wat het is (want ik voel me ook niet echt aangesproken - in realiteit ben ik in mijn acties niet heel anders dan jij), maar e vetgedrukte zin snap ik niet.

Je hoeft mensen niet te rapporteren bij hun werkgever, of adverteerders onder druk te zetten. Je hoeft mensen waar je het niet mee eens bent niet uit te maken voor NSB'er. Je hoeft niet te reageren op ieder anoniem account.

Je hoeft je ook niet aangesproken te voelen hoor. Ik heb het meer over de Victoria Koblenko's van deze wereld. En het is ook gewoon hoe ik er naar kijk.
Reply
#95
Je noemt drie zeer uiteenlopende dingen, zowel op het vlak van impact als op het niveau waar zoiets zich op afspeelt. Mensen rapporteren bij hun werkgever kan wel degelijk een goede stap zijn. Sociale controle is een hoeksteen van het goed functioneren van een samenleving of zelfs een groep mensen onderling. Adverteerders onder druk zetten is op zich een zeer softe stap. Die druk zou niet eens nodig moeten zijn. En het al dan niet van toepassing zijn van Godwin in een discussie, is weer iets totaal anders. Ik gebruik de term nazi best vaak, maar die kies ik ook bewust. Trump doet aan nazipraktijken en Baudet is een fucking nazi. Daar. En als je wil dat ik dat staaf, dan krijg ik later vandaag moeiteloos twee A4'tjes vol hier, om jou even te parafraseren.

Ik vermoed dat je mijn online activiteit buiten dit forum niet kent (en ik weet dat je ook niet enkel op mij doelt), maar behalve op Graz steek ik geen energie in online politiek. Ik denk dat het op Graz wel degelijk nuttig en interessant is. Ook voor mij, omdat het tevens een klankbord is. Maar ook omdat discussies hier nog min of meer volgens de regels van de kunst gebeuren en we allemaal beschaafde mensen zijn die een set basisregels (zoals wetenschappelijkheid, feitelijkheid, etc.) onderschrijven. Op zichzelf is dat al waardevol. Niet alles hoeft utilitaristisch te worden ingevuld.
Reply
#96
(30-06-2020, 11:34)Uplift Wrote: Deels eens, maar het zit ook wel in hoe links zélf dat soort discussies kanaliseert. Een deel van het antwoord daarbij is het gebruikte jargon en -algemener- discours. Niet meer spreken over ''extremen'' is al een goed begin. Er is hier maar één extreem. Als je mij de privé-militie gewapend met molotovs kan aantonen die zogenaamde de strijd voert voor links of BLM of wat dan ook, dan kunnen we het weer hebben over meervoudige extremen, hoewel zelfs dan nuance noodzakelijk is. Zie daarvoor ook de discussie die losbarstte over Bolsonaro doodwensen.

Ik vind de anarchisten die bij een G8 de binnenstad slopen vrij extreem. Gelukkig zie ik die minder vaak terug en kunnen we inderdaad wel spreken van erg extreme rechtse kant. Een antwoord van samenhorigheid en uitleg werkt daar op het beste en zal wel helaas rechts nog extremer maken. Maar de groep zal slinken. En dan kunnen we politiek eindelijk zoden aan de dijk zetten. 

Voorbeeld van uitleg was dat plaatje wat laatst rondging waarom de slogan Alle Black Lives Matter is en niet All Lives Matter. Dat soort dingen werkt.
Reply
#97
De discussie hier is zeker vele malen beschaafder. Ik heb alleen geen zin om daar dermate veel tijd in te steken. Andere mensen wel, ik steek liever buitensporig veel tijd in online schaken, omdat ik inschat dat ik daar gelukkiger van wordt.

Sociale controle gebeurt natuurlijk niet door in te spelen op iemand broodwinning. Dat gaat meer richting dwang.
Reply
#98
(30-06-2020, 11:55)Loov Wrote:
(30-06-2020, 11:34)Uplift Wrote: Deels eens, maar het zit ook wel in hoe links zélf dat soort discussies kanaliseert. Een deel van het antwoord daarbij is het gebruikte jargon en -algemener- discours. Niet meer spreken over ''extremen'' is al een goed begin. Er is hier maar één extreem. Als je mij de privé-militie gewapend met molotovs kan aantonen die zogenaamde de strijd voert voor links of BLM of wat dan ook, dan kunnen we het weer hebben over meervoudige extremen, hoewel zelfs dan nuance noodzakelijk is. Zie daarvoor ook de discussie die losbarstte over Bolsonaro doodwensen.

Ik vind de anarchisten die bij een G8 de binnenstad slopen vrij extreem. Gelukkig zie ik die minder vaak terug en kunnen we inderdaad wel spreken van erg extreme rechtse kant. Een antwoord van samenhorigheid en uitleg werkt daar op het beste en zal wel helaas rechts nog extremer maken. Maar de groep zal slinken. En dan kunnen we politiek eindelijk zoden aan de dijk zetten. 

Voorbeeld van uitleg was dat plaatje wat laatst rondging waarom de slogan Alle Black Lives Matter is en niet All Lives Matter. Dat soort dingen werkt.

Dat is inderdaad een voorbeeld van extreem, maar geweld op voorwerpen is nog steeds iets anders dan geweld op mensen. En zelfs als dat laatste gebeurt (Griekse anarchisten, pakweg), dan nog is het nooit gericht op kwetsbare mensen of minderheden. Sterker nog: Golden Dawn werd deels dankzij anarchistisch geweld klein gekregen. En dat geweld is echt niet altijd productief of wenselijk of wat dan ook. Meestal niet. En meestal ook gewoon extreem en een ongeleid projectiel.

Het is echter niet zo mechanisch als jij het ziet. Een brede beweging is altijd het beste antwoord, maar geen garantie op het slinken van een extreemrechtse beweging. Om dat te kunnen, ga je ook een programma en vooral een politieke vertaling nodig hebben die extreemrechts verder helpt delegitimeren. En zelfs dan bestaat de kans dat de gewelddadige confrontatie wordt aangegaan en dat je dus ook naar geweld moet grijpen. De situatie die zich nu vormt in de V.S. is het beste voorbeeld van dat laatste.

En zeker, zo'n slogan kort uitleggen is absoluut nuttig en moet vaker gebeuren. Vakbonden zouden daar een rol in kunnen spelen, door die discussie op de werkvloer (waar zo'n thema's uiteindelijk leven) correct te kaderen. 

(30-06-2020, 11:56)Schobbeyak Wrote: De discussie hier is zeker vele malen beschaafder. Ik heb alleen geen zin om daar dermate veel tijd in te steken. Andere mensen wel, ik steek liever buitensporig veel tijd in online schaken, omdat ik inschat dat ik daar gelukkiger van wordt.

Sociale controle gebeurt natuurlijk niet door in te spelen op iemand broodwinning. Dat gaat meer richting dwang.

Hoe denk je dat sociale controle in realiteit werkt? Er is altijd een mate van dwang/straf/voorbeeld nodig opdat het werkt. Ik word verder niet per sé gelukkiger van online discussies als deze voeren, maar ik vind het wel noodzakelijk. Uiteindelijk raakt het ons vroeg of laat allemaal en een betere samenleving kan enkel als je er zelf ook iets in wil steken.
Reply
#99
Maar Jan & Ingrid zullen zo'n vergelijking niet maken en zien vooral heel veel enge mensen met maskers heel veel dingen kapot maken. Dan komt zo'n Thierry voorbij met z'n piano en taalgebruik en dan vluchten ze daar heen. 

Geweld blijft geweld. Ik ga niet met die vergelijking mee.
Reply
Ik zou graag nog aan de discussie willen toevoegen dat ik wat positiever ben over waar het heen gaat met de maatschappij.
Ja, hoe er in veel media gediscussieerd wordt is verschikkelijk. Zowel de intellectuele armoede bij de talkshows als de trollen op twitter. Maar ik als ik verder uitzoom kijk zie ik wel een vooruitgang.
Als je de BLM discussie vergelijkt met 5 jaar geleden of de zwarte piet met die van 10 jaar geleden zijn er echt grote stappen gezet.
Ook ben ik zelf veel anders naar deze onderwerpen gaan kijken. Toen ik de eerste "zwarte piet is racisme" truien zag vond ik het onzin en nu kijk ik er juist tegenovergesteld naar. Ook concepten als institutioneel racisme en white guilt zetten me aan het denken. Ik ben er niet helemaal over uit, maar dankzij de maatschapij brede discussie ben ik hier wel over na gaan denken. En dat zie je ook terug in de maatschappij, o.a. in hoe mensen nu wel interviews durven te geven over hoe ze racisme hebben ervaren en dat veel mensen erkennen dat er wel problemen zijn.

Verder kan ik me scharen achter het advies om geen TV-aansluiting meer te hebben, dat heeft mijn leven ook echt verbeterd. En is er naast alle rotzooi gelukkig ook nog kwaliteitsmedia zoals de betere kranten (NRC, VK en Trouw) en weekbladen (de Groene etc.). Een kwestie van je eigen filterbubbel bouwen.
[+] 1 user says Thank You to e10ne for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)