Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Economische consequenties Coronacrisis
#26
Dat zijn allemaal onzekerheden, maar problemen die je nog niet hebt, hoef je ook nog niet te analyseren. Het gaat er nu om dat we als samenleving te leren omgaan met het virus. De hele samenleving, niet enkel sectoren die er voor Rutte en co toe doen. En ook buiten de culturele sector is anderhalve meter aanhouden op zoveel plaatsen gewoon onmogelijk. Net als ''groepsimmuniteit'' in maart zal dat hele anderhalve metergedoe wellicht steeds minder vermeld worden. Op korte termijn had het natuurlijk wel nut, maar pretenderen dat je de samenleving op basis daarvan kunt organiseren, is clownesk.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
#27
(06-05-2020, 11:57)matthijs603 Wrote: Nouja, voor "altijd" lijkt me niet, toch? Wat zou daar een reden voor zijn, als op een gegeven moment er ofwel een vaccin/goede medicatie ofwel toch iets van groepsimmuniteit is? Ter preventie van nieuwe ziektes kan ik me nog wel voorstellen dat een paar dingen uit deze tijd blijven (minder handen schudden o.i.d.), maar niet zoiets enorms als anderhalve meter afstand houden.

Een kennis van ons (Marathon man vanwege z 'n hardloop - aspiraties altijd) vertelde me gisteren (net terug gekomen van de IC te Leeuwarden) dat ie ondanks z 'n sportieve lijf in ongeveer 3 weken nog eens 10 kg was afgevallen. Ik schrok er gewoon van zoals ik hem nu (op 2 mtr) voor me zag.
Overigens één van de vele topsporters met astma.
Dien je die - en 't oudere vaak ook nog sportieve volk dan maar ter zijde naast de economie te plaatsen dan?
Dat handjes schudden of 1 mtr 50 tussen 2 personen, zou ik derhalve maar voortaan als de nieuwe samenlevingsvorm trachten te aanvaarden.
Komend seizoen hopen we een nieuwe samenleving op te kunnen bouwen.
Met alleen kort termijn denken geraken we duurzaam gezien nergens.
Reply
#28
I'll just leave this here: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...e=facebook
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
#29
(06-05-2020, 20:12)Uplift Wrote: I'll just leave this here: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...e=facebook

O.a. ons koninklijk huis en alle CEO 's met top inkomens die geen thuis geven.
Zo 'n 80 % procent van concertzalen en theaters laat ze tot nu toe zelfs koud.
Reply
#30
De Jonge geeft net aan dat er geen grote evenementen kunnen plaatsvinden tot dat er een vaccin is. Dus een volledig voetbalseizoen zonder publiek, neem ik aan en ook geen festivals volgend jaar.
Reply
#31
Brancheorganisatie: 'Zonder steun verdwijnen poppodia en -festivals in 2021': https://bit.ly/35Fgh4Q
Reply
#32
Helft Nederlands bedrijfsleven vreest voor sluiting door coronacrisis: https://bit.ly/2WvUWqg
Reply
#33
Er verdwijnen 1.000 banen (circa 1/4e) bij Brussels Airlines. Lufthansa krimpt nog liever dan toegevingen te doen aan de overheid, zucht. (link)
Reply
#34
Lufthansa behaalde de afgelopen jaren miljarden winst (vorig jaar zelfs een record van 2.8 miljard dacht ik), die in de zakken van aandeelhouders verdwenen. Als we dit soort logica niet kunnen stoppen, dan is de strijd bij voorbaat verloren.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#35
(12-05-2020, 13:37)Uplift Wrote: Lufthansa behaalde de afgelopen jaren miljarden winst (vorig jaar zelfs een record van 2.8 miljard dacht ik), die in de zakken van aandeelhouders verdwenen. Als we dit soort logica niet kunnen stoppen, dan is de strijd bij voorbaat verloren.

Na de 2e wereldoorlog moesten alle aandeelhouders en grootverdieners extra aan de samenleving bijdragen.
Politiek lijkt me zoiets in de huidige situatie gewoon weer mogelijk.
Reply
#36
Deze van VPRO Tegenlicht betreffende Narcisme of toch (nog) DE samenleving.

Quote:https://www.vpro.nl/programmas/tegenlich...bSt7Gj2QZc
Reply
#37
Mogelijk is het wel, maar je mist een Sovjet-Unie die voor de nodige leverage zorgt. Dat is de keiharde realiteit. De conclusie uit dat Groene-artikel dat Gunnar laatst deelde was zeker correct: politiek links moet zich weer gaan organiseren. En terwijl er zoveel meer mogelijk is dan na de tweede wereldoorlog, terwijl er nog veel meer rijkdom geproduceerd wordt én ergens ligt te slapen, terwijl de nood nog veel hoger is en er veel betere systemen en samenlevingen denkbaar zijn dan het stalinisme, toch mis je iets wat in 1989 definitief is verdwenen. Persoonlijk heb ik daar geen antwoord op; er zullen nog veel gaten gevuld moeten worden door links om de komende jaren tot een verkoopbaar ideologisch kader te kunnen komen dat genoeg mensen kan aantrekken. Zo niet, dan zijn we een vogel voor de Baudet-types en herhaalt de geschiedenis zich weer in meer of mindere mate.
Reply
#38
Die vrees heb ik helaas ook. Misschien hoef je populisten niet per se op één hoop bij autocraten te plaatsen.
Reply
#39
(12-05-2020, 13:37)Uplift Wrote: Lufthansa behaalde de afgelopen jaren miljarden winst (vorig jaar zelfs een record van 2.8 miljard dacht ik), die in de zakken van aandeelhouders verdwenen. Als we dit soort logica niet kunnen stoppen, dan is de strijd bij voorbaat verloren.

Het maffe aan dit verhaal is dat Lufthansa indertijd voor een prikje (65 mio) 45% van de aandelen in handen kreeg en enkele jaren later de volledige pot voor 2,6 mio (!). Nu wil die mastodont dus 290 mio van de Belgische staat om zich recht te trekken en zonder enige vorm van regulering die cheque ontvangen. Onvoorstelbaar gewoon.
Reply
#40
Je hebt vliegtuigen, je hebt infrastructuur en je hebt het personeel. Nationaliseren kan van vandaag op morgen. De EU bekijkt het maar.

Nu goed, je hebt een rechtse regering zonder tanden. Dus wat denk je dat er zal gebeuren. Zwitserland wist Lufthansa kennelijk wél op de knieën te dwingen, maar dat is Zwitserland. Die hebben nazi goud en dat soort shit.
Reply
#41
Uiteraard heb je dat allemaal wel, vindt dat gewoon een heel maffe som geld voor een bedrijf dat eigenlijk al enkele jaren gewoonweg wankel loopt. Denk je echt dat nationaliseren zo maar kan? Een tweede Sabena lijkt me in dat geval dichterbij dan je denkt, zeker nu maar aan de andere kant denk ik Lufthansa wel gemakkelijk afstand zou willen doen van BA.

Ik denk dat behoud jobs een minimum vereiste moet zijn en dat de regering daar ook niet van zal afwijken. Ik veronderstel dat er ook een aantal klimaat/emissie voorwaarden aan zullen gekoppeld worden aan die cheque maar vind persoonlijk dat de EU hierin dan een vuist op tafel zou moeten slaan en het over heel de EU bepaalde maatregelen aan de hele sector zou moet opleggen in ruil voor steun en niet dat één bedrijf bij ieders land waar ze een vestiging/bedrijf hebben, gaat bedelen om wat geld.
Reply
#42
Nationaliseren kan je ook zien als investering. Probleem is dat er geen investeringsfonds is en er ook geen begrotingsoverschotten zijn geweest. Maar het hoeft niets te kosten; het probleem zijn de kosten die je dan op korte termijn hebt om iedereen door te betalen en op iets langere termijn de reconversie-kosten. Dus dat geld moet zeker ergens gehaald worden, ja. Maar technisch gezien kan nationaliseren van vandaag op morgen. Sabena heeft hier niets mee te maken; dat was een slecht gerund staatsbedrijf in een economische context die staatssteun niet meer toeliet (de EU dus). Dus dat gaat goed zolang de staat geld mag verliezen eraan. Idem voor -tig andere luchtvaartmaatschappijen in Europa, die meestal wél al snel geprivatiseerd werden en dus niet verdwenen.

Wat betreft de EU: wat jij voorstelt, druist in tegen de Europese grondwet. Besef je dat? Het hele probleem zit al ingebouwd in de EU zelf, dat al decennia ''socialize losses, privatize profits'' predikt. Dus het geweer nu van schouder veranderen, zou zijn zoals Arjen Robben die plots enkel met rechts gaat schieten. Daarnaast wordt dit soort beleid behoorlijk rechtstreeks door Duitsland en in mindere mate Frankrijk gedicteerd. Want uiteraard is de EU ook vooral dat. Maar in het geval van Brussels Air en Lufthansa: staatssteun mag (tijdelijk) van de EU, maar dan mag je geen dividenden meer uitdelen. Dat is de randvoorwaarde en in dat kader moet je het maar uitzoeken. Uiteraard mag Brussels Air wat Lufthansa betreft dan imploderen. Als de Belgische staat itt de Zwitserse geen leverage heeft, hoeft er niets te gebeuren.

Tot slot mag je niet vergeten wat een basisvoorwaarde is in het kapitalisme: in tijden van crisis zal de nationale burgerij altijd steun komen zoeken bij de eigen staat. De EU is geen staat.
Reply
#43
(13-05-2020, 09:58)Uplift Wrote: Wat betreft de EU: wat jij voorstelt, druist in tegen de Europese grondwet. Besef je dat? Het hele probleem zit al ingebouwd in de EU zelf, dat al decennia ''socialize losses, privatize profits'' predikt.

Ja, weet ik maar het kan de perfecte aanzet zijn om collectief toe te werken aan een klimaatvriendelijkere samenleving die we hoe dan ook zullen moéten realiseren.. Of we dat nu willen of niet. De luchtvaartsector is één van de meest vervuilende sectoren en net zoals de vleesindustrie (die nog steeds te vaak wordt vergeten) zullen ook zij moeten herbekeken worden over hoe men die sector in vult en volgens mij moet EU daar wel degelijk ergens een rol in spelen. Op welke manier precies weet ik nieet, want uiteraard is de EU geen staat...
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
Reply
#44
Reconversie is inderdaad hét woord, en dat is in feite de belangrijkste manier van herverdeling. Veel rechtse idioten denken dat links enkel maar met geld wil strooien. Daar gaat het dus niet om; het gaat erom dat je beschikbare rijkdom anders aanwendt, m.n. door te investeren in productiemethodes, werkbaar en zeker werk, en een uniform minimumloon. Daarvoor heb je investeringsfondsen nodig. En daarvoor moet je geld halen waar het zit. De EU is daarin een obstakel, simple as that.
Reply
#45
Zie nu het verschil tussen AirFrance-KLM en BA waar we het een tijdje geleden over hebben gehad. Dit dus! BA is eigendom van Lufthansa en die doen ermee wat ze willen, want ja eigenaar. Hoe het tot stand is gekomen is niet van belang, maar sneu is het wel.

Thai Airways staat overigens ook op het randje van een faillissement. Ministerie van financiën is voor 51% aandeelhouder/eigenaar. Hoe ze dit gaan oplossen? Thai Airways is daarmee 100% eigenaar van Thai Smile en tweede in rij als grootaandeelhouder van Nok Air, beide lowcost vliegtuigmaatschappijen. Ik heb ook geen idee hoe dit in de ASEAN is geregeld.
Reply
#46
De crisis vergroot het verschil tussen arm en rijk, zeggen hoogleraren - tenzij wordt ingegrepen | Trouw https://www.trouw.nl/wetenschap/de-crisi...~b1918897/
Reply
#47
(16-05-2020, 12:04)BigBird Wrote: De crisis vergroot het verschil tussen arm en rijk, zeggen hoogleraren - tenzij wordt ingegrepen | Trouw https://www.trouw.nl/wetenschap/de-crisi...~b1918897/

Zoiets ging sommige figuren toch niet hard genoeg. Eten - of gegeten worden vormden tijdens vorige crisis conferenties al growing serious issues.
Banden welke Trump onderhield gaven zoiets ook al regelmatig aan. Alleen wanneer de bewijzen harder werden verdween er weer iemand uit beeld.
Reply
#48
Quote:Live Nation Wants Artists to Take Pay Cuts and Cancelation Burdens for Shows in 2021

In a memo obtained by Rolling Stone, Live Nation cites “unprecedented times” and “the exponential rise of certain costs” as reasons for adjusting payment policies

here’s still no telling when music venues will be able to reopen their doors to large crowds of concertgoers, and Live Nation — the largest live events company in North America — is making changes seemingly in reaction to the uncertainty. In a recent memo obtained by Rolling Stone, the company told its talent partners that it plans to make an array of alterations for concerts and festivals held in 2021.

Most of the new policies shift financial burdens to artists: For example, the company wants to decrease the monetary guarantees promised to artists before an event by 20% across the board. Live Nation also says that if a concert is cancelled due to poor ticket sales, it will give artists 25% of the guarantee (as opposed to the 100% that promoters are currently expected to pay). Moreover, if an artist cancels a performance in breach of the agreement, the artist will pay the promoter two times the artist’s fee — a type of penalty that, as Billboard notes, is unheard of in the live music industry.

“We are fully aware of the significance of these changes, and we did not make these changes without serious consideration,” Live Nation wrote. The company did not respond to request for comment.

A source close to the matter tells Rolling Stone that some of the terms detailed in the memo are standard in existing concert contracts prior to the pandemic, and that the new aspects are part of broader negotiations with the music industry to navigate the post-COVID future when shows get back up and running.

Read the full memo below:

Live Nation Memo to Talent Agencies

The global pandemic has changed the world in recent months and with it the dynamics of the music industry. We are in unprecedented times and must adequately account for the shift in market demand, the exponential rise of certain costs and the overall increase of uncertainty that materially affects our mission. In order for us to move forward, we must make certain changes to our agreements with the artists. The principle changes for 2021 are outlined below.

Artist Guarantees: Artist guarantees will be adjusted downward 20% from 2020 levels.

Ticket Prices: Ticket prices are set by the promoter, at the promoter’s sole discretion, and are subject to change.

Payment Terms: Artists will receive a deposit of 10% one month before the festival, contingent on an executed agreement and fulfillment of marketing responsibilities. The balance, minus standard deductions for taxes and production costs, will be paid after the performance.

Minimum Marketing Requirements: All artists will be required to assist in marketing of the festival through minimum social media posting requirements outlined in artist offer.

Streaming requirements: All artists will be required to allow their performance to be filmed by the festival for use in a live television broadcast, a live webcast, on-demand streaming, and/or live satellite radio broadcast.

Billing: All decisions regarding “festival billing” are at the sole discretion of the promoter.

Merchandise: Purchaser will retain 30 % of Artist merchandise sales and send 70% to the artist within two weeks following the Festival.

Airfare and Accommodations: These expenses will be the responsibility of the artist.


Sponsorship: The promoter controls all sponsorship at the festival without any restrictions, and artists may not promote brands onstage or in its productions.

Radius Clause. Violation of a radius clause without the festival’s prior authorization in writing will, at the festival’s sole discretion, result in either a reduction of the artist fee or the removal of the artist from the event, with any pre-event deposits returned to the festival immediately.

Insurance: The artist is required to maintain its own cancellation insurance as the promoter is not responsible for the artist fee in the event of a cancellation of the festival due to weather or a force majeure.

Cancellation by Artist: If an artist cancels its performance in breach of the agreement, the artist will pay the promoter two times the artist’s fee.

Cancellation Due to Poor Sales. If a show is cancelled due to poor ticket sales, the artist will receive 25% of the guarantee.

Force Majeure: If the artist’s performance is canceled due to an event of force majeure – including a pandemic similar to Covid-19 – the promoter will not pay the artist its fee. The artist is responsible for obtaining any cancellation insurance for its performance.

Inability to Use Full Capacity of the Venue: If the promoter – either because of orders of the venue or any governmental entity – is not permitted to use the full capacity of the venue, then the promoter may terminate the agreement, and artist will refund any money previously paid.

We are fully aware of the significance of these changes, and we did not make these changes without serious consideration. We appreciate you – and all artists – understanding the need for us to make these changes in order to allow the festival business to continue not only for the artists and the producers, but also for the fans.


Ik vraag me af of deze voorwaarden al gelden voor alle verplaatste festivals en shows naar 2021, of enkel nieuwe events. Maar hier zal menig artiest niet blij van gaan worden.
[+] 2 users say Thank You to BigBird for this post
Reply
#49
Interessant. Blijkbaar zijn artiesten dus helemaal geen (contract)partij hierin en is alles eenzijdig door Live Nation op te leggen op deze manier.
Reply
#50
Sturgill Simpson noemt het alvast afpersing. Met deze termen ben je eerder een laagbetaalde werknemer van Live Nation dan een onafhankelijke artiest.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)