Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 1 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grazstreet
#26
(30-04-2020, 10:36)Uplift Wrote: Maar je doet alsof lage rente en het feit dat makkelijk een huis kunnen kopen de oorzaken zijn van de wooncrisis in dit land... terwijl het echt wel gaat om een tekort aan betaalbare woningen. De private schuld (niet financiële bedrijven en huishoudens) in Nederland behoort niet voor niets tot de hoogste in Europa. We zijn het normaal gaan vinden dat mensen zich 30 jaar in de schulden steken. De koopkracht is sinds de jaren '70 veel minder toegenomen dan de woningprijzen. Dat komt omdat kapitaal steeds meer gebruikt wordt voor beleggingen en speculatie en steeds minder als investering in de reële economie.

Ik begrijp de focus op het begrip schuld niet zo. Een leven lang huren is in feite een veel grotere schuld en impliceert een vals gevoel van vrijheid en flexibiliteit.

Edit: en daarbij als algemene aanvulling: ipv een focus op zoveel mogelijk inkomsten, kun je in de meeste gevallen beter kijken naar het laten dalen van je uitgaven. Daar valt in de regel meer winst mee te behalen dan qua zogenaamde rendementen.
Reply
#27
(30-04-2020, 10:36)Uplift Wrote: Maar je doet alsof lage rente en het feit dat makkelijk een huis kunnen kopen de oorzaken zijn van de wooncrisis in dit land... terwijl het echt wel gaat om een tekort aan betaalbare woningen. De private schuld (niet financiële bedrijven en huishoudens) in Nederland behoort niet voor niets tot de hoogste in Europa. We zijn het normaal gaan vinden dat mensen zich 30 jaar in de schulden steken. De koopkracht is sinds de jaren '70 veel minder toegenomen dan de woningprijzen. Dat komt omdat kapitaal steeds meer gebruikt wordt voor beleggingen en speculatie en steeds minder als investering in de reële economie.


Het tekort aan betaalbare woningen, komt mede door de lage rente en daardoor meer kunnen lenen, en dat heeft o.a. gezorgd voor een prijsopdrijvend effect.
Wij hebben inderdaad een van de grootste schulden wat betreft woningen. En dat begon jaren 90 doordat het inkomen van de partner (met name de werkende vrouw) mee kon worden genomen in de hypotheekaanvraag. Mijn ouders gingen naar een hypotheekadviseur om 180.000 gulden te lenen, en er werd tegen ze gezegd dat ze 220.000 moesten lenen, omdat de prijzen zouden gaan stijgen en dat geld makkelijk kon worden terug verdiend.
Jaren 90 was de tijd dat mensen van extra geleend hypotheekgeld kun kinderen hebben laten studeren, auto's kopen, verbouwingen en noem het maar op. Complete waanzin. Een LTV van 120% was heel normaal, nu zitten we op 100% en andere landen hebben 80%. In Duitsland bijvoorbeeld, en dat zorgde wel voor betaalbare huizen.
[+] 2 users say Thank You to BigBird for this post
Reply
#28
(30-04-2020, 10:46)TheUncleG Wrote:
(30-04-2020, 10:36)Uplift Wrote: Maar je doet alsof lage rente en het feit dat makkelijk een huis kunnen kopen de oorzaken zijn van de wooncrisis in dit land... terwijl het echt wel gaat om een tekort aan betaalbare woningen. De private schuld (niet financiële bedrijven en huishoudens) in Nederland behoort niet voor niets tot de hoogste in Europa. We zijn het normaal gaan vinden dat mensen zich 30 jaar in de schulden steken. De koopkracht is sinds de jaren '70 veel minder toegenomen dan de woningprijzen. Dat komt omdat kapitaal steeds meer gebruikt wordt voor beleggingen en speculatie en steeds minder als investering in de reële economie.

Ik begrijp de focus op het begrip schuld niet zo. Een leven lang huren is in feite een veel grotere schuld en impliceert een vals gevoel van vrijheid en flexibiliteit.

Precies. Om een voorbeeld te geven: mijn oom en tante hebben hun hele leven gehuurd, zijn nu 67 jaar en betalen bijna 1000 euro per maand. Mijn ouders 450 euro, en hebben dus een rianter leven en ook minder zorgen om geld. Mits je aflost, en dat doen de meeste mensen inmiddels ook wel. De nieuwe hypotheekvormen zorgen daar ook wel voor, dat je minstens 50% moet aflossen.
Reply
#29
(30-04-2020, 10:46)TheUncleG Wrote:
(30-04-2020, 10:36)Uplift Wrote: Maar je doet alsof lage rente en het feit dat makkelijk een huis kunnen kopen de oorzaken zijn van de wooncrisis in dit land... terwijl het echt wel gaat om een tekort aan betaalbare woningen. De private schuld (niet financiële bedrijven en huishoudens) in Nederland behoort niet voor niets tot de hoogste in Europa. We zijn het normaal gaan vinden dat mensen zich 30 jaar in de schulden steken. De koopkracht is sinds de jaren '70 veel minder toegenomen dan de woningprijzen. Dat komt omdat kapitaal steeds meer gebruikt wordt voor beleggingen en speculatie en steeds minder als investering in de reële economie.

Ik begrijp de focus op het begrip schuld niet zo. Een leven lang huren is in feite een veel grotere schuld en impliceert een vals gevoel van vrijheid en flexibiliteit.

Edit: en daarbij als algemene aanvulling: ipv een focus op zoveel mogelijk inkomsten, kun je in de meeste gevallen beter kijken naar het laten dalen van je uitgaven. Daar valt in de regel meer winst mee te behalen dan qua zogenaamde rendementen.

Niet zo vals als je denkt. In een huizenmarkt die robuust is, zoals de Belgische tot enkele jaren terug, kon je prima een hypotheek afsluiten met de wetenschap dat je je vijf jaar later nog kon bedenken. Enkel wat startkapitaal was nodig; de rest zou vanzelf volgen als je een vast contract had. Maar voor mensen zoals ik, met een lager inkomen, minder zekerheid en zonder startkapitaal, is huren een bron van vrijheid en flexibiliteit die ik nu niet zou kunnen missen.

Daarnaast is er de macro-economische component: de schuldenberg neemt steeds meer toe (logisch, want het kapitalisme kan enkel teren op schuld en we hebben al 75 jaar geen massale ''reset'' meer gehad, noch van productiemiddelen noch van schulden). Dat is een belangrijke indicator om te weten of je je als particulier best wel of niet in de schulden steekt. Het is niet enkel de prognose van de huizenmarkt, maar ook hoe lang dit economisch systeem nog houdbaar is zonder een fundamentele crisis die uiteraard gevolgen zal hebben -net als in 2008- voor iedereen met eender welke vorm van schulden. 

(30-04-2020, 10:49)BigBird Wrote:
(30-04-2020, 10:46)TheUncleG Wrote:
(30-04-2020, 10:36)Uplift Wrote: Maar je doet alsof lage rente en het feit dat makkelijk een huis kunnen kopen de oorzaken zijn van de wooncrisis in dit land... terwijl het echt wel gaat om een tekort aan betaalbare woningen. De private schuld (niet financiële bedrijven en huishoudens) in Nederland behoort niet voor niets tot de hoogste in Europa. We zijn het normaal gaan vinden dat mensen zich 30 jaar in de schulden steken. De koopkracht is sinds de jaren '70 veel minder toegenomen dan de woningprijzen. Dat komt omdat kapitaal steeds meer gebruikt wordt voor beleggingen en speculatie en steeds minder als investering in de reële economie.

Ik begrijp de focus op het begrip schuld niet zo. Een leven lang huren is in feite een veel grotere schuld en impliceert een vals gevoel van vrijheid en flexibiliteit.

Precies. Om een voorbeeld te geven: mijn oom en tante hebben hun hele leven gehuurd, zijn nu 67 jaar en betalen bijna 1000 euro per maand. Mijn ouders 450 euro, en hebben dus een rianter leven en ook minder zorgen om geld. Mits je aflost, en dat doen de meeste mensen inmiddels ook wel. De nieuwe hypotheekvormen zorgen daar ook wel voor, dat je minstens 50% moet aflossen.

Ik weet heus wel dat het altijd voordeliger is om een huis af te betalen dan te huren, op de lange termijn. Dat is ook niet per sé het punt. Ceteris paribus (stabiele baan, ergens wortel schieten, goeie prognose van de waarde van het huis op lange termijn, op lange termijn kunnen je persoonlijke leven kunnen plannen, startkapitaal hebben) zou ik er ook voor kiezen. Maar guess what: er is een toenemende instabiliteit op alle soortgelijke criteria. Dat is ook het paradigma van de typische millenial: weinig geld hebben in het algemeen, weinig jobzekerheid, geen echt toekomstperspectief vanuit een macro-economisch oogpunt. Dus dan wil je, zeker als je zoals ik nog wat rebels bent en je leven nog wel een bocht van 180 graden ziet nemen, zo'n gigantisch engagement gewoon niet nemen. Liever arm blijven dan misschien ooit, op mijn 70e (als je dan al kunt stoppen met werken) je eigen huis hebben. Tot slot zullen millenials sowieso nog een fuckton erven van de boomers, dus dat speelt zeker ook een rol in het niet kopen van huizen. Hoe dan ook, de private schuld is daardoor in landen als Spanje of Italië ongeveer een derde van wat het hier is. Dat is an sich niet negatief. Mensen leven daar niet om af te betalen, maar gewoon om te leven. Zo kan je het ook zien.
Reply
#30
Het is vrij wel bizar om een discussie over schuld te hebben zonder bezittingen mee te rekenen. In Nederland hebben huishoudens "lange balansen", dwz dat ze zowel veel schulden, maar ook veel bezittingen hebben---die laatste vooral in de vorm van pensioenaanspraken. De weeffout in het Nederlandse systeem is vooral dat mensen tegelijkertijd veel lenen (voor een huis) en veel sparen (voor een pensioen). In principe slaat dat nergens op. Het zou dan ook goed zijn als mensen een deel van hun pensioen zouden mogen gebruiken om hun hypotheek versneld af te lossen, zoals De Nederlandsche Bank al een aantal jaar voorstelt.

Dat kopen per definitie voordeliger is dan huren is trouwens een wijdverbreid misverstand, en is in Nederland nu enkel zo vanwege het enorme disfunctioneren van de huurmarkt.
[+] 1 user says Thank You to greenlander for this post
Reply
#31
Bwa, zelfs in Spanje is kopen momenteel voordeliger dan huren. Nederland is echt niet het enige land met woningnood; alleen is er hier al een decennialange traditie op dat vlak.
Reply
#32
Ik weet dat het topic grazstreet heet maar had niet verwacht zoveel over woningen te lezen.

Daarover, de huizenmarkt is hartstikke ziek. Er zijn te weinig huizen beschikbaar èn er wordt nog steeds veel te weinig bijgebouwd. Prijzen vliegen de pan uit en inmiddels verspreid deze vlek zich vanuit de randstad gezien steeds verder. Als starter ben je gewoon screwed. Banken hebben na de vorige crisis de neiging om zich onnodig ver in te dekken als het op hypotheken aankomt. Met een redelijk leuk ‘startsalaris’ kun je rond de 2 ton lenen maar hiervoor koop je niets meer. Je bent dus aangewezen op de huurmarkt die compleet overspoelt is door beleggers die uitzijn op een zo hoog mogelijk rendement en gretig gebruik maken van de schaarste die ook op de huurmarkt heerst. Er worden belachelijk hoge huren betaald die, als je puur kijkt naar de maandlasten, bijna goed zijn voor een dubbele hypotheek àls banken niet zo panisch zouden zijn. Zonde want met het afbetalen van een hypotheek bouw je vermogen op, met het betalen van huur spek je de kas van de belegger.
Overigens, het wordt ook nog eens steeds lastiger om middeldure woningen te realiseren, dit wordt net als sociale woningen gewoon een beleidskeuze. Gemeenten berekenen hun grondprijs vaak obv de von-prijs, de grondprijs is een afgeleide van de marktwaarde van een woning wat de ontwikkeling van middeldure woningen gruwelijk in de weg zit. Ze dienen dus lagere grondprijzen te hanteren om het voor ontwikkelaars mogelijk te maken deze woningen te bouwen.

Ik las laatst ergens een artikel/column waarin stond dat de woningmarkt misschien ook als virus benaderd moet worden. Heel nederland inclusief de oppositie schaart zich achter het kabinet wat niets anders doet dan luisteren naar deskundigen want ze weten het zelf ook niet meer en het mooie is, iedereen slikt het. Misschien hebben we, ook voor de woningcrisis , een Marc van Ranst nodig.


Okey en nu ontopic, Shell net voor hun kwartaalcijfers verkocht, dat bleek verstandig, dramatische cijfers en snijden in het dividend had zo zijn effect, koersval van meer dan 10%. Mooi wat postnl gekocht, hopelijk laten zij maandag de groei zien die te verwachten is bij iedereen die maar pakketjes blijft bestellen. Ik heb misschien niet de meest spannende aandelen maar ik ben nog een beetje voorzichtig aangezien ik net start.
Reply
#33
Je had op 13 maart Bitcoin moeten kopen (Bigbird heeft gelijk) dan had je nu 100% rendement gehad.
Reply
#34
En als ik in 2011 had gekocht was ik nu miljonair.

(Ik blijf weg van de crypto’s, bij aandelen heb ik nog het gevoel dat ik het ergens op kan baseren, dat heb ik bij iets als bitcoin niet)
Reply
#35
(01-05-2020, 13:19)ahha Wrote: En als ik in 2011 had gekocht was ik nu miljonair.

Dat is een fabel, want je had ze nooit in bezit gehouden Tongue

En het tweede is absoluut correct, maar nog 11 dagen en de motoren naar de maan worden gestart (en dan afwachten of de raket ooit gaat opstijgen)
Reply
#36
Ik zet ook vooral in op Crypto's op dit moment. Enerzijds zijn de aandelenmarkten al enigzins hersteld na de initiële paniek half maart (alweer 25% erbij sinds toen). De kans dat de aandelenmarkten nog een dip krijgen is zeker aanwezig, en daar houd ik dan ook zeker rekening mee. De enige manier waarop dat wordt tegen gegaan is door al de steunpakketten, maar ook daar zit een grens aan en ook dat heeft negatieve gevolgen voor de waarde van geld.
Crypto's zijn misschien vaag maar zitten nu wel in een lift en zijn als waardevast middel misschien juist nu wel een uitkomst.
Reply
#37
(01-05-2020, 12:50)ahha Wrote: Ik weet dat het topic grazstreet heet maar had niet verwacht zoveel over woningen te lezen.

Daarover, de huizenmarkt is hartstikke ziek. Er zijn te weinig huizen beschikbaar èn er wordt nog steeds veel te weinig bijgebouwd. Prijzen vliegen de pan uit en inmiddels verspreid deze vlek zich vanuit de randstad gezien steeds verder. Als starter ben je gewoon screwed. Banken hebben na de vorige crisis de neiging om zich onnodig ver in te dekken als het op hypotheken aankomt. Met een redelijk leuk ‘startsalaris’ kun je rond de 2 ton lenen maar hiervoor koop je niets meer. Je bent dus aangewezen op de huurmarkt die compleet overspoelt is door beleggers die uitzijn op een zo hoog mogelijk rendement en gretig gebruik maken van de schaarste die ook op de huurmarkt heerst. Er worden belachelijk hoge huren betaald die, als je puur kijkt naar de maandlasten, bijna goed zijn voor een dubbele hypotheek àls banken niet zo panisch zouden zijn. Zonde want met het afbetalen van een hypotheek bouw je vermogen op, met het betalen van huur spek je de kas van de belegger.
Overigens, het wordt ook nog eens steeds lastiger om middeldure woningen te realiseren, dit wordt net als sociale woningen gewoon een beleidskeuze. Gemeenten berekenen hun grondprijs vaak obv de von-prijs, de grondprijs is een afgeleide van de marktwaarde van een woning wat de ontwikkeling van middeldure woningen gruwelijk in de weg zit. Ze dienen dus lagere grondprijzen te hanteren om het voor ontwikkelaars mogelijk te maken deze woningen te bouwen.

Ik las laatst ergens een artikel/column waarin stond dat de woningmarkt misschien ook als virus benaderd moet worden. Heel nederland inclusief de oppositie schaart zich achter het kabinet wat niets anders doet dan luisteren naar deskundigen want ze weten het zelf ook niet meer en het mooie is, iedereen slikt het. Misschien hebben we, ook voor de woningcrisis , een Marc van Ranst nodig.


Okey en nu ontopic, Shell net voor hun kwartaalcijfers verkocht, dat bleek verstandig, dramatische cijfers en snijden in het dividend had zo zijn effect, koersval van meer dan 10%. Mooi wat postnl gekocht, hopelijk laten zij maandag de groei zien die te verwachten is bij iedereen die maar pakketjes blijft bestellen. Ik heb misschien niet de meest spannende aandelen maar ik ben nog een beetje voorzichtig aangezien ik net start.
Well, dat laatste pakte anders uit dan ik hoopte, lekker ruim 11% eraf
Reply
#38
Normaal het punt om bij te kopen, maar misschien zitten we nu in de tweede dip en die weg naar beneden kan verder gaan dan de eerste dip. Check eens de grafieken 1929-1933, daar zie je heel goed van hetgeen er nu kan gebeuren. Daar heb je ook oplevingen van 25-50%, maar ook meteen erachteraan een knal naar de bodem.
ING heeft neutraal profiel omgezet van 50-50, naar 40-60 (aandelen-obligaties/vastrentende waarden). Die stappen daar voorlopig niet vanaf.

Maar goed niet verkopen en wachten is ook een optie.
Reply
#39
De ING heeft gisteren het Neutrale pakket omgezet naar 30/70 waar het 40/60 was en normaliter 50/50 (aandelen/obligaties).
Reply
#40
Het is ook echt weer een aantal dagen goed rood, aex nog onder de 500. Ik dacht hier en daar laag ingestapt te zijn maar het kon nòg lager. Zitten en blijven zitten, gemiddelde nog een beetje naar beneden proberen te brengen en dan zien we over een jaar of drie wel.
Reply
#41
Hier de volgende stap in het Lufthansa/Brussel Airlines reddingsplan. Een steun van 9 miljard door de Duitse staat in ruil voor 20% aandelen en converteerbare obligaties, die bij overname door een derde partij, een waarde hebben van 5% aandelen plus 1 aandeel.

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/arti...itse-staat

Ik heb het nog nergens gelezen of dit kan/mag of een überhaupt een optie is, maar zou dit niet een moment voor de Belgische, Zwitserse en Oostenrijkse staat zijn om ook in te stappen met een kapitaalinjectie? Op deze manier krijg je weer een beetje controle over je landgenoten, inzake werkgelegenheid?
Reply
#42
Onderstaand bericht hakt er ook lekker in.

BANGKOK – The Thai Chamber of Commerce estimates that a prolonged COVID-19 pandemic will cause 10 million Thais to lose their jobs. Meanwhile, businesses must adjust themselves to new regulations and health standards, as the health crisis is expected to last for at least a year.

The Thai Chamber of Commerce’s (TCC) Chairman, Kalin Sarasin commented in a seminar this week, that the COVID-19 pandemic will write off 5.8 to 8.8 trillion U.S. dollars from the global economy, according to an estimation from the Asian Development Bank.

The global health crisis is expected to cause the global GDP to shrink 6.4 to 9.7 percent.

Some 7 million people in Thailand are expected to lose their jobs due to the pandemic. The number may increase to 10 million should the situation become prolonged, while the pandemic fallout will likely affect Thailand for at least a year. This estimate, however, does not fully contain all the informal workers affected in the country, which may be as many as 14 million, according to some analysts.

The TCC chairman said businesses must change their operations in line by upgrading their services, quality, differentiation, and safety.

The Thai Chamber of Commerce has joined forces with health authorities and related sectors to develop the Thai.care online platform, to create understanding between businesses and customers, promoting care by both businesses and customers through feedback to improve products and services, as well as promoting social responsibility.

The Thailand Development Research Institute (TDRI) President Somkiat Tangkitvanich, said today that all sectors must adjust themselves, especially allowing employees to work from home if possible, which will help promote social distancing, and can help organizations save 2 million baht a month.

The TDRI is however expecting COVID-19 fallout to last three years in Thailand, before the economy returns to the normal status that existed before the pandemic.

The preceding is a Thai National News Bureau press release, with some additional material and edits by The Pattaya News.

Source: http://thainews.prd.go.th/en/news/detail...0172324656
Reply
#43
(21-05-2020, 09:56)pudpong3 Wrote: Hier de volgende stap in het Lufthansa/Brussel Airlines reddingsplan. Een steun van 9 miljard door de Duitse staat in ruil voor 20% aandelen en converteerbare obligaties, die bij overname door een derde partij, een waarde hebben van 5% aandelen plus 1 aandeel.

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/arti...itse-staat

Ik heb het nog nergens gelezen of dit kan/mag of een überhaupt een optie is, maar zou dit niet een moment voor de Belgische, Zwitserse en Oostenrijkse staat zijn om ook in te stappen met een kapitaalinjectie? Op deze manier krijg je weer een beetje controle over je landgenoten, inzake werkgelegenheid?

Maar dat is net wat Lufthansa niet wil. Ze willen enkel de Duitse staat als reddingsboei voor het moederbedrijf. De dochterondernemingen zoals Brussels moeten opleveren of verdwijnen. Belgische kapitaalsinjectie zou immers leiden tot een verlies van dividenden, per de EU spelregels. Zwitserland heeft al een soort deal onderhandeld. Want Zwitserland.
Reply
#44
(21-05-2020, 23:40)Uplift Wrote:
(21-05-2020, 09:56)pudpong3 Wrote: Hier de volgende stap in het Lufthansa/Brussel Airlines reddingsplan. Een steun van 9 miljard door de Duitse staat in ruil voor 20% aandelen en converteerbare obligaties, die bij overname door een derde partij, een waarde hebben van 5% aandelen plus 1 aandeel.

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/arti...itse-staat

Ik heb het nog nergens gelezen of dit kan/mag of een überhaupt een optie is, maar zou dit niet een moment voor de Belgische, Zwitserse en Oostenrijkse staat zijn om ook in te stappen met een kapitaalinjectie? Op deze manier krijg je weer een beetje controle over je landgenoten, inzake werkgelegenheid?

Maar dat is net wat Lufthansa niet wil. Ze willen enkel de Duitse staat als reddingsboei voor het moederbedrijf. De dochterondernemingen zoals Brussels moeten opleveren of verdwijnen. Belgische kapitaalsinjectie zou immers leiden tot een verlies van dividenden, per de EU spelregels. Zwitserland heeft al een soort deal onderhandeld. Want Zwitserland.

Ik zie ook niet zo snel dat de Nederlandse staat in bv Corendon gaat investeren, voor hun is KLM belangrijk en de rest niet. Maar toch zou ik als Belgische Staat aan tafel willen om oriënterend hierover te babbelen. De corona crisis kost al miljarden, dan kan er 3-5 ook nog wel bij, in ruil voor wat zeggenschap en het redden van een vliegtuigmaatschappij.
Reply
#45
De volgende (creepy?) gedachte overviel me in dit topic nogal.
Olie aandelen kelderden natuurlijk overal enorm en even snel winst maken lag dan wel zeer voor de hand.
Of...?
Reply
#46
(22-05-2020, 12:31)pudpong3 Wrote:
(21-05-2020, 23:40)Uplift Wrote:
(21-05-2020, 09:56)pudpong3 Wrote: Hier de volgende stap in het Lufthansa/Brussel Airlines reddingsplan. Een steun van 9 miljard door de Duitse staat in ruil voor 20% aandelen en converteerbare obligaties, die bij overname door een derde partij, een waarde hebben van 5% aandelen plus 1 aandeel.

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/arti...itse-staat

Ik heb het nog nergens gelezen of dit kan/mag of een überhaupt een optie is, maar zou dit niet een moment voor de Belgische, Zwitserse en Oostenrijkse staat zijn om ook in te stappen met een kapitaalinjectie? Op deze manier krijg je weer een beetje controle over je landgenoten, inzake werkgelegenheid?

Maar dat is net wat Lufthansa niet wil. Ze willen enkel de Duitse staat als reddingsboei voor het moederbedrijf. De dochterondernemingen zoals Brussels moeten opleveren of verdwijnen. Belgische kapitaalsinjectie zou immers leiden tot een verlies van dividenden, per de EU spelregels. Zwitserland heeft al een soort deal onderhandeld. Want Zwitserland.

Ik zie ook niet zo snel dat de Nederlandse staat in bv Corendon gaat investeren, voor hun is KLM belangrijk en de rest niet. Maar toch zou ik als Belgische Staat aan tafel willen om oriënterend hierover te babbelen. De corona crisis kost al miljarden, dan kan er 3-5 ook nog wel bij, in ruil voor wat zeggenschap en het redden van een vliegtuigmaatschappij.

Maar Lufthansa kan dat als eigenaar van Brussels weigeren. Ze zijn al weken aan het praten met Lufthansa, maar hebben gewoon geen leverage. Het enige wat België kan doen, is zonder voorwaarden steunpakketten uitschrijven. Dus ook zonder return of investment. Dat is hoe ziek ons systeem is.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#47
(22-05-2020, 12:37)Fenderboy Wrote: De volgende (creepy?) gedachte overviel me in dit topic nogal.
Olie aandelen kelderden natuurlijk overal enorm en even snel winst maken lag dan wel zeer voor de hand.
Of...?

Zo makkelijk is dat nog niet. Op het dieptepunt stond Shell op €10,38 (18 maart) en vandaag rond de €14,80. Gemiddeld staat het aandeel de afgelopen jaren rond de €27,00, maar dan komt de vraag. Gaat olie ooit weer terug naar wat het geweest is? Hoe ziet de wereldeconomie er over 3-5 jaar uit? Wat als we Corona niet de baas worden en als we dat wel doen? Ik denk dat we kunnen constateren dat wanneer we Corona de baas zijn, alles weer richting het oude zal gaan, gezien het debiele gedrag wanneer het een dag 25 graden is en we massaal vrij hebben. Hieronder een link van het Shell aandeel van het afgelopen jaar.

https://www.lynx.nl/aandelen/royal-dutch-shell-aandeel/

Even snel winst maken doe je niet zo maar. Een belegger had voor de terugval al Shell aandelen in zijn pakket, mede ivm het hoge dividend dat ze uitkeren. Wanneer je als belegger bij koopt na terugval, beperk je als het ware je verlies wanneer de aandelen weer gaan stijgen. Stijgen ze naar normaal, dan krimpt je verlies van je reeds bestaande aandelen en neemt de winst van je nieuwe aandelen toe. Maar hoe lang duurt dat? Dat is en blijft een risico en laten we eerlijk wezen. Geen enkele econoom kan op dit moment de beurs voorspellen, want de balans van de bedrijven en de landen is nog lang niet opgemaakt. Hoe groot wordt de recessie? Hoeveel mensen raken straks hun baan kwijt? Hoeveel beroepen zijn straks niet meer nodig? Hoeveel bedrijven gaan nog failliet of hebben jaren nodig om erbovenop te komen, waardoor investeringen achter blijven, waardoor andere bedrijven het weer moeilijk gaan krijgen. 

Wij stappen in ieder geval nog niet opnieuw in, nadat we op het verkeerde moment zijn uitgestapt.
[+] 1 user says Thank You to pudpong3 for this post
Reply
#48
(22-05-2020, 14:49)pudpong3 Wrote:
(22-05-2020, 12:37)Fenderboy Wrote: De volgende (creepy?) gedachte overviel me in dit topic nogal.
Olie aandelen kelderden natuurlijk overal enorm en even snel winst maken lag dan wel zeer voor de hand.
Of...?

Zo makkelijk is dat nog niet. Op het dieptepunt stond Shell op €10,38 (18 maart) en vandaag rond de €14,80. Gemiddeld staat het aandeel de afgelopen jaren rond de €27,00, maar dan komt de vraag. Gaat olie ooit weer terug naar wat het geweest is? Hoe ziet de wereldeconomie er over 3-5 jaar uit? Wat als we Corona niet de baas worden en als we dat wel doen? Ik denk dat we kunnen constateren dat wanneer we Corona de baas zijn, alles weer richting het oude zal gaan, gezien het debiele gedrag wanneer het een dag 25 graden is en we massaal vrij hebben. Hieronder een link van het Shell aandeel van het afgelopen jaar.

https://www.lynx.nl/aandelen/royal-dutch-shell-aandeel/

Even snel winst maken doe je niet zo maar. Een belegger had voor de terugval al Shell aandelen in zijn pakket, mede ivm het hoge dividend dat ze uitkeren. Wanneer je als belegger bij koopt na terugval, beperk je als het ware je verlies wanneer de aandelen weer gaan stijgen. Stijgen ze naar normaal, dan krimpt je verlies van je reeds bestaande aandelen en neemt de winst van je nieuwe aandelen toe. Maar hoe lang duurt dat? Dat is en blijft een risico en laten we eerlijk wezen. Geen enkele econoom kan op dit moment de beurs voorspellen, want de balans van de bedrijven en de landen is nog lang niet opgemaakt. Hoe groot wordt de recessie? Hoeveel mensen raken straks hun baan kwijt? Hoeveel beroepen zijn straks niet meer nodig? Hoeveel bedrijven gaan nog failliet of hebben jaren nodig om erbovenop te komen, waardoor investeringen achter blijven, waardoor andere bedrijven het weer moeilijk gaan krijgen. 

Wij stappen in ieder geval nog niet opnieuw in, nadat we op het verkeerde moment zijn uitgestapt.

Ben in 2006 al (qua belegging) uit koninklijke olie (Shell) gestapt en daar had ik destijds nog zeker 8 jaar mee moeten wachten.
Reply
#49
Komt er nog een klap naar beneden of niet?

https://www.rtlz.nl/beurs/artikel/513101...p-de-beurs
Reply
#50
Afgelopen weken voor het eerst maar eens 'winst gaan nemen', toch een mooi resultaat van zo' n 15% rendement dat heb ik nog nooit op mijn spaarrekening gekregen.
Aan het twijfelen over drie dingen nu, weer direct opnieuw aankopen van aandelen die nog veel potentieel hebben, nog even wachten of er daadwerkelijk een tweede coronagolf komt en daarna opnieuw kopen, selectief zijn en aandelen kopen die in de toekomst een aardig dividend uitkeren. Eigenlijk ook een vierde optie, leuk, heb er wat mee verdiend maar ik stop ermee (onzeker allemaal en er gaat stiekem wel wat tijd inzitten).
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)