Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 2.33 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
You can make me wholesome again
#1
Een nieuw wholesometopic waar je de ruimte kan nemen om uitgebreid te vertellen waar je je in deze onzekere tijd mee bezig houdt, behalve corona. Gewoon om de spirit er een beetje in te houden. En omdat ik zin had om wat van me af te schrijven.
 
Afgelopen weekend hebben mijn vriendin en ik door de provincie Groningen gereden op zoek naar mooie dorpjes. Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je dat dus oprecht leuk gaat vinden. We doen dat wel vaker en ik moet zeggen dat Groningen echt schitterende dorpen heeft. Niehove, Thesinge, Saaksum, Feerwerd, Bellingwolde, Stedum, Noordbroek, Usquert, Warffum enzovoorts. Echt de moeite waard als je een keer niks te doen hebt. Het is ook heel leuk om je te verdiepen hoe het bijvoorbeeld kwam dat Usquert ooit een van de rijkste dorpen van Nederland was.
 
Maar daar gaat het me nu niet om, want zaterdag waren we in een zowel sociologisch als estetisch hoogtepunt van de provincie: het wierdedorp Godlinze. Vanuit Zeerijp (aanrader!) brengt een kronkelige weg je langs oude huizen en pittoreske dorpsboerderijen van rood baksteen die het geheel een heel gezellige en authentieke aanblik geeft. Uiteindelijk kom je in het middelpunt van het dorp, de oude kerk. Het was mooi weer dus bewoners kuierden een beetje rond hun huis en iedereen zwaaide even naar die twee rare toeristen die hun dorp kwamen bekijken.

[Image: d9cc9172-f23f-9129-3699-b97abdf814d3.jpg]
[Image: Hoofdweg-Godlinze-2.jpg]

Nu zijn er twee bekende mensen in de rijke geschiedenis van het dorp. De eerste is Ekke Fransema, voor wie wikipedia de volgende rijke en poëtische zin heeft geformuleerd om zijn daden te beschrijven: “Hij wijdde zijn hele leven aan alcohol en boeken.” Een verhaal om later nog eens in te duiken. De bekendste van alle inwoners van Godlinze is toch wel Bruno Santanera.
 
Bruno Santanera is uiteraard bekend als uitvinder van de BioStabil 2000. In de jaren 90 ontkwam je daar niet aan. Een soort magnetische hanger aan een ketting die je eeuwige gezondheid beloofde en voor slechts 120 euro te bestellen was bij TellSell. Mijn oma had er ook een.

Kwade tongen beweren weliswaar dat het een duur prulding is en Santanera een kwakzalver, maar Bruno is niet het type die zich daardoor niet uit het veld slaan. Hij procedeert je de moeder als je iets slechts zegt en is as we speak verwikkeld in een rechtzaak tegen TROS Radar en de TU Delft. De beste man is 80 jaar oud, maar niet klein te krijgen!
 
[Image: Foto-RTV-Noord-Carl-Hoekstra.jpg]
Bruno legt uit wie hij nu voor het gerecht gaat slepen
 
[Image: 620ec473d11d9f873d8518c2d409b10484e61687.jpg]
New York, Tokio, Zurich, Godlinze
 
Santanera, de naam zegt het al, is een Italiaan die aanvankelijk naar Godlinze kwam om een carroseriebedrijf op te starten, maar naar eigen zeggen door alles en iedereen werd tegengewerkt. Hij heeft daarom een vrij grote kavel volgeplempt met wit marmer alvorens hij zich ontwikkelde tot magneto-mineraaltherapeut. Dit heeft als gevolg dat in het schitterende dorp waar rood in de architectuur de boventoon voert, er twee foeilelijke panden staan die ik het best kan omschrijven als jaren-80-stacaravan-chique. Uiteraard helemaal wit, want dat is lekker classy. Het leverde volgens de karaktervolle Italiaan het dorp de titel: De Witte parel van Nederland op. Het eerste pand is het Santanara Santanorium, het hoofdkantoor van het bedrijf.
 
[Image: sDzLJGmm1aztKCBDGpNlckGsCm4HWc1xBeZjdKEg...GQ0iI5-G-A]
 
[Image: C8BFIc9XkAEtTln.jpg]
 
Daarnaast hebben de zoons van Bruno het oude marmerbedrijf omgetoverd tot Italiaans restaurant/partycentrum inclusief beeldentuin. Het was helaas gesloten, want ik had er graag een kopje koffie gedronken en een pizza gegeten. Maar niet getreurd, je kan altijd terugkomen, vindt ook de familie. Boven de uitgang van de beeldentuin staat namelijk de familiare boodschap waar Italianen zo bekend om staan en waar we troost uit kunnen halen in deze zware periode:
 
Arrivederci in Godlinze!
[+] 15 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#2
Gelijk mijn alternatief op Estland gevonden, waarvoor dank.
Reply
#3
Props voor het positieve initiatief plus de BioStabil 2000, het bestaan daarvan heeft echt veel plezier in mijn leven gebracht.

Waar ik ook om moest gniffelen, was dat de titel van je topic me gelijk hieraan deed denken. Was dat bewust? Dacht dat jij dit nummer ooit had omschreven als (je meest) gehate nummer.

Om niet gelijk off-topic te gaan wilde ik ook een kleine bijdrage leveren. Bedenk me echter dat die wel corona gelinked is, dus laat 'm ff voor wat het is.
Reply
#4
wat betreft titel: 100% intentioneel.

Het is overigens niet mijn meest gehate nummer ooit, dat is Imagine.
Reply
#5
Schobbeyak = Baby Phat op Youtube confirmed.

Hoop op meer verhalen hier!
Reply
#6
Mooi topic. Nummer zit nu wel in mijn hoofd  Undecided.

Meteen even kijken hoe de dames er tegenwoordig uitzien.

Verwacht binnenkort wel iets te kunnen vertellen over de bokkenrijders routes (met historie en cultureel erfgoed) hier in de buurt.
Reply
#7
Dankzij KoS zit ik niet met Atomic Kitten, maar met iets nog erger in mijn hoofd: https://www.youtube.com/watch?v=t_YneccErSc
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#8
Gisteren ben ik samen met mijn vriendin naar Hongerige Wolf gereden. Een gehucht aan de buik van de Dollard, waar jaarlijks een heel leuk en sympathiek festival plaatsvind. Een gebied waar ook land is teruggewonnen op het water. Die inpolderingsverhalen vind ik altijd wel interessant. Zo kwam ik erachter dat als het te droog wordt in Groningen en Drenthe, er water uit het IJsselmeer naar het watergebied van AA en Hunze wordt gepompt. Dat betekent dus dat al dat water 10 meter omhoog moet! Misschien zijn we niet sterk in pandemiebestrijding, watermanagement in Nederland is echt ontzagwekkend.

Bij de dijk van Hongerige Wolf is een klein bosje bomen. Iets waar je in eerste instantie weinig aandacht voor zult hebben, tenzij je het verhaal erachter weet. Op die plek werden rond de jaren 20 arbeiders die aan de inpoldering werkten gehuisvest. In de oorlog werd de plek door de Duitsers geclaimd als stelling en gelijk daarna werden er NSB'ers geinterneerd. In de jaren 50 werden er zo'n Ambonezen geplaatst die in Indië voor Nederland hadden gevochten. Vandaar ook de naam van het groepje bomen: Het Ambonezenbosje. Moet je voorstellen, van Ambon naar Noord-Oost Groningen. Dat zal een cultuurshock zijn geweest.

Maar eigenlijk wilde ik de aandacht vestigen op het dorp Ganzedijk, dat vlakbij Hongerige Wolf ligt. Oost-Groningen is natuurlijk een gebied met een bijzondere sociaal-economische situatie. Misschien wel het meest achtergestelde gebied van Nederland, waarvan een deel dan ook nog keihard geboord is door Shell en de regering. Daarentegen kent de regio echt mooie gebieden en schitterende oude huizen en boerderijen. Voor hetzelfde geld waar je in Amsterdam bijvoorbeeld een tweekamerappartement koopt, krijg je dit kasteel in Bad Nieuweschans: https://www.funda.nl/koop/bad-nieuwescha...amdijk-49/

Ik zeg het nu alvast: over 20 jaar zal blijken dat dit een gouden tijd was om hier een huis te kopen.

Mooie huizen, gezellige dorpen dus. Ganzedijk is niet zo'n dorp. Het is een plek waar midden in de weilanden op onverklaarbare wijze een paar rijtjeshuizen zijn neergeflikkerd. Zelfs in betere tijden moet dit er heel treurig uit hebben gezien. Een jaar of 10 geleden heeft een soort welstandscommissie dan ook een rapport uitgebracht met het advies om het dorp op te heffen. Niet renoveren of een likkie verf: gewoon in zijn totaliteit weghalen. De situatie was te troosteloos voor woorden en het dorp ten dode opgeschreven.

Maar dat was buiten de nog aanwezige inwoners gerekend. Om redenen die het verstand te boven gaan wilde de bevolking niet weg. Ze schreven zelfs een ander rapport met de treffende titel 'Energiek Ganzediek (niks hoezen plat)'. Een titel waar wat mij betreft alles aan klopt. De gedwongen rijm en alvast de conclusie onthuld voor het geval niemand het document daadwerkelijk zou lezen. Het toont de pragmatische Groninger in al zijn eenvoud.

Lang verhaal kort: Het is ze gelukt: Ganzedijk bestaat nog. Ik ben er gisteren nog doorheen gereden.


[Image: 763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8]
[+] 7 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#9
Moet meteen denken aan die oude Geenstijl "De Rest van Nederland" videoserie.

Ga zo door.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
#10
Die (schone) luchten, duisternisgebieden en dorpskernen zonder hoogbouw zullen ook zo ongeveer 't kenmerk zijn van 't gebied tussen de waddendijken vlak voor Ameland hier en 't Lauwersmeer. Wanneer je hier bv in de vroege ochtend richting Dokkum en 't Lauwersmeer fietst kan 't zijn dat je 't vreemde lage gegons van een roerdomp waarneemt.
Reply
#11
Woon je in Holwerd?
Reply
#12
Van de fameuze slagzin: Holwerd, een dijk van een dorp!
Reply
#13
Holwerd ligt langs onze Nieuwe Bildtdijk op 10 km. We fietsen daar dikwijls.
Reply
#14
Woon je bij de pannenkoekentrein?
Reply
#15
Nee we bevinden ons op ongeveer anderhalf km van 't waddengebied. strak aangrenzend aan Noord Oost Friesland waar ook Holwerd en Dokkum zich bevinden. Vanuit ons straatje de hoek om liggen 't 11 steden vaartengebied en de langste straat van Nederland.
In Marrum en Hallum komen we overigens vrij regelmatig.
Reply
#16
Dit topic doet mij denken aan mijn eerste oefentocht toen ik voor de eerste keer de Nijmeegse vierdaagse ging lopen; een tocht in de omgeving van Bourtange.

Eenmaal uit het mooie dorpje beperkte de routebeschrijving zich tot 3x linksaf. Het was de beste mentale voorbereiding die ik mij maar kon wensen.
Reply
#17
Zo simpel liggen de wegen in dit dunbevolkte gebied vaker. Ik kan hier vandaan vrij simpel richting Ternaard, Anjum, Dokkum, Burdaard en Hijum fietsen. Daarna sta je gewoon weer hier voor de straat.
Reply
#18
als ik je zo hoor praten dan mis ik friesland en speciaal dokkum toch wel .
mn ex kwam er vandaan.
Reply
#19
Wij wilden 8 jaar geleden al uit de (rand) randstad verkassen. In Veenendaal kregen we na 6 jaar ingeschreven te hebben gestaan nog nooit een aanbod. Na 4 jaar ingeschreven in Friesland te hebben gestaan kregen we eindelijk een hoge plaats bij enkele woningen. Het is verder ook niet altijd rozengeur en maneschijn. We zijn na meer dan 30 jaar op de vorige locatie gemiddeld gezien wel een behoorlijk stuk meer tevreden hier.
Reply
#20
Aangezien veel mensen nog zullen zoeken naar een leuke vakantiebestemming in Nederland en de huisjes in Drenthe, Limburg en Friesland toch wel vol komen te zitten, wil ik hier nog wel een lans breken voor een van mijn favoriete dorpjes in Groningen: Usquert. (Ook wel liefkozend U-squirt genoemd. Vooral door mezelf.)

Usquert is een klein en stil dorp in het Noorden van Groningen. Het ademt echt Gronings platteland dankzij weinig nieuwbouw en de vele statige huizen en boerderijen in de voor Groningen kenmerkende rode bakstenen. Usquert werd ooit het rijkste dorp van Nederland. Dat was vooral te danken aan het initiatief van een aantal boeren om de Noordpolder in te polderen. Gecombineerd met een hoger wordende vraag naar landbouwgrond en -producten legde dat de bevolking geen windeieren. Het dorp was zelfs zo rijk dat het het raadshuis liet ontwerpen door Berlage.


[Image: Gemeentehuis_Usquert.jpg]

Het verhaal wil dat Berlage uiteindelijk zelf financieel opdraaide voor de aanpassing om de toren van het pand 2 meter langer te maken.
Nu is het een wat doods dorp waar vooral 60+ers wonen. Arm, verlaten en gelegen in het aardbevingsgebied. Maar nog wel steeds fantastisch mooi.

Iets boven Usquert, in de door de Usqertianen aangelegde polder, ligt Noordpolderzijl. Om er te komen moet je een kilometer of 8 over kaarsrechte wegen en langs spiegelgladde weilanden lopen/rijden. Noordpolderzijl bestaat uit een sluis, twee huizen en een kroeg genaamd het Zielhoes. Een type café waar de kleedjes nog centimers dik op de tafels liggen, en waar je vooral de snert moet eten. In het kleine haventje voor de sluis liggen altijd nog een paar oude vissersboten waarvan ik me altijd afvraag of ze echt nog regelmatig varen.

[Image: YvBodrISEUplyVJSV3hOt65HVHpETu2RHPLq3f8V...N1IFyCMGAw]
Gisteren begreep ik van iemand dat de vaargeul naar de haven niet meer uitgebaggerd wordt. Te veel werk voor te weinig boten. Het is treffend voor de plek en de provincie, zoals eigenlijk heel Noordpolderzijl symbool staat voor alles wat mooi en lelijk is aan Groningen. Het is lelijk, want er is niks en het waait er altijd. Tegelijkertijd is het er schitterend want er is niks en het waait er altijd. Het is de belichaming van de rand van de wereld. Hierna houdt het echt op.

Ik kan echt iedereen aanraden eens lekker te genieten van dit sociaal-economische hoogtepunt van ons land. Het heeft niet de faciliteiten en trekpleisters die Friesland, Drenthe en Limburg wel hebben. Maar toeristen zijn ook altijd op zoek naar authenticiteit en godverdomme, het wordt niet authentieker dan dit.

Je zou overigens niet de eerste zijn: Bob Dylan deed het ook: https://3voor12.vpro.nl/lokaal/groningen...rzijl.html
[+] 12 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#21
Mooi verslag weer en dat verhaal bij 3voor12 is nog eigenlijk wat mooier.

Ik kijk uit naar het reisprogramma dat Fender en jij binnenkort gaan maken; Groningen vs Friesland?
Reply
#22
Qua vergezichten, beschermde dorpsaanzichten en natuur kan men vergelijkbare dingen tegenkomen.
Meestal wind en ook hier richting Waddenzee dat denkbeeldige bordje: hier eindigt 't mensdom.
Road To Nowhere speelde me op de fiets al diverse malen door 't hoofd.
De indruk dat men in Groningen meer ecologisch te werk gaat wordt komt verder steeds duidelijker naar voren.
Vergeleken met m 'n vroegere campingervaringen bleken er vele weidevogels in Friesland zo ongeveer verdwenen te zijn.
Vanuit dit gebied - 't noordoostelijke deel van de Waadhoeke (voor de herindeling 't Bildt geheten), lijkt Groningen als oud communistisch bolwerk niet eens zoveel linkser.
Vele beeldhouwers, muzikanten, Schrijvers en schilders vind je in deze bieten, piepers, paarden en boten omgeving.
Vanuit steden als Bolsward, Drachten, Franeker, Harlingen gezien ervaart men waarschijnlijk meer die vanouds conservatieve Friese inslag.
Groningen voelt als universiteits-stad voor de jongeren misschien wat dynamischer als Leeuwarden aan, maar men lijkt sinds de culturele EU - hoofdstad 't lek aan 't van Harinxsmakanaal redelijk boven te hebben.
[+] 2 users say Thank You to Fenderboy for this post
Reply
#23
Information 
(31-05-2020, 12:01)Schobbeyak Wrote: Iets boven Usquert, in de door de Usqertianen aangelegde polder, ligt Noordpolderzijl. Om er te komen moet je een kilometer of 8 over kaarsrechte wegen en langs spiegelgladde weilanden lopen/rijden. Noordpolderzijl bestaat uit een sluis, twee huizen en een kroeg genaamd het Zielhoes. Een type café waar de kleedjes nog centimers dik op de tafels liggen, en waar je vooral de snert moet eten. In het kleine haventje voor de sluis liggen altijd nog een paar oude vissersboten waarvan ik me altijd afvraag of ze echt nog regelmatig varen.

Ik wil graag nog even melden dat de Noordpolderzijlse sluis een prominente locatie is in de clip van Huub Prins & Harry Tempel, voor het nummer Spreid Je Vleugels. Deze sluis is op 3:07 te zien in de onderstaande videoclip. En uitgaande van het het beeld van deze sluis op 0:41, zou het zomaar kunnen zijn dat zowel Huub Prins als Harry Tempel op het terras van het door jou genoemde Zielhoes te zien zijn. Van de overige locaties in de videoclip zullen er ongetwijfeld een aantal in je andere posts terug te vinden zijn. Graag hoor ik of je meer locaties herkent. Zo niet, lijkt het me een mooi doel om alle locaties op te zoeken en te documenteren.

[+] 5 users say Thank You to Koen for this post
Reply
#24
Grappig! Het houten bruggetje bij de Zwarte Haan, de kade + een stukje buitenhaven van Harlingen en de Nieuwebildtse waddendijk waar vaker koeien of schapen grazen zijn er o.a. op deze clip te zien.
Reply
#25
(08-06-2020, 18:03)Koen Wrote:
(31-05-2020, 12:01)Schobbeyak Wrote: Iets boven Usquert, in de door de Usqertianen aangelegde polder, ligt Noordpolderzijl. Om er te komen moet je een kilometer of 8 over kaarsrechte wegen en langs spiegelgladde weilanden lopen/rijden. Noordpolderzijl bestaat uit een sluis, twee huizen en een kroeg genaamd het Zielhoes. Een type café waar de kleedjes nog centimers dik op de tafels liggen, en waar je vooral de snert moet eten. In het kleine haventje voor de sluis liggen altijd nog een paar oude vissersboten waarvan ik me altijd afvraag of ze echt nog regelmatig varen.

Ik wil graag nog even melden dat de Noordpolderzijlse sluis een prominente locatie is in de clip van Huub Prins & Harry Tempel, voor het nummer Spreid Je Vleugels. Deze sluis is op 3:07 te zien in de onderstaande videoclip. En uitgaande van het het beeld van deze sluis op 0:41, zou het zomaar kunnen zijn dat zowel Huub Prins als Harry Tempel op het terras van het door jou genoemde Zielhoes te zien zijn. Van de overige locaties in de videoclip zullen er ongetwijfeld een aantal in je andere posts terug te vinden zijn. Graag hoor ik of je meer locaties herkent. Zo niet, lijkt het me een mooi doel om alle locaties op te zoeken en te documenteren.



Dit is wel een pareltje hoor. Dankjewel!

De eerste shots aan de kade zijn ook bij Noordpolderzijl opgenomen en het verrekijkershot is inderdaad het terras van het Zielhoes. Op 1.28 het Aa-drink/kibbelingshot is opgenomen in de haven van Zoutkamp. Eigenaardig dorp. Een soort eclecltische mix van oud vissersdorp en sociale huurwoningen uit de jaren 70. Net niet pittoresk, net niet helemaal kut.

Ik twijfel heel erg over de plas die je een aantal keer ziet terugkomen. Ik weet niet zo goed waar dat is. Ik dacht eerst ook bij Zoutkamp, maar het lijkt niet echt het doorgaande water van het Reitdiep. (Ook zwaar de moeite waard trouwens, de dorpjes in het stroomgebied van het Reitdiep: Garnwerd, Feerwerd, Aduarderzijl, Ezinge, Saaksum, Houwerzijl. Och man, schitterend.)

Toch lijkt het me wel dat het ergens rondom het Lauwersmeer moet zijn. Ik probeer hier aan de hand van het huisje op de dijk wat meer over te weten te komen (1.54), maar dat is me nog niet gelukt.
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)