Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bordspellen en Co.
#1
Zag wat berichten hierover, dus laat ik als enthousiast speler deze maar starten dan.

Ben blij dat ik eind vorig jaar een groot aantal spellen heb ingeslagen, waardoor er redelijk wat afgespeeld wordt hier. Ik zal niet mijn hele collectie direct gaan noemen, maar hierbij een lijstje van spellen die vanaf 2 personen kunnen:

7 Wonders Duel: Spel zit echt prima in elkaar. Krijg direct zin om de uitbreiding aan te schaffen, die ook goed aangeschreven staat. Het originele 7 Wonders spel kan ook met zijn tweeën en is leuk voor een keer of 3, maar duidelijk minder voor 2 personen.
Azul: Terecht hoge waardering, al geloof ik dat het spel met meer spelers tot zijn recht komt. 
Carcasonne: Bekend spel. Echt een spel die je niet als favoriet zou noemen, maar waar je regelmatig eens naar terug grijpt.
Clever: Erg leuk, vaak achter elkaar gespeeld. Ook hierbij geldt dat het tactische nog wat sterker wordt bij meer spelers. 
Codenames Duet: Ik vind de Codenames spellen wel leuk voor zo nu en dan. Staat alleen bij mijn vriendin helaas op een laag pitje om eens te spelen.
Istanbul: Één keer gespeeld en er zit van alles in, maar om de één of andere reden wil mijn vriendin heel graag nog eens spelen en ik niet. Denk dat het weer te maken heeft met dat ik denk dat dit veel beter werkt met meer spelers.
Jaipur: Perfect spelletje voor twee, die tactisch is maar niet te zwaar. Houdt het leuk. 
Seasons: Dit is geen goed spel. Maar als we moe zijn en niet na willen denken, dan pak je een Rummicub of dit.
Splendor: Één van de weinige spellen die ik heb gekocht ondanks dat een hoop andere vrienden hem ook al hadden. Goed spel, de uitbreiding gaat er ook ooit nog komen.


Nog (verder) te spelen:
Deep Sea Adventure: Besteld, nog niet binnen.
Escape Room: wat uitbreidingen van het originele spel.
Exit; De Duistere Catacomben: Nog niet bekend met de Exit spellen, maar ben benieuwd. 
Getaway Driver: Pff, die handleiding hè? Ga de online uitleg nog wel eens lezen.
Keyforge: Ik heb één of twee decks, maar ik word nooit enthousiast van het woord deck building games. Ook de reden waarom ik hierboven een spel als Dominion niet heb genoemd.
Mandala
[+] 5 users say Thank You to kurtje for this post
Reply
#2
Een tweede post om het iets overzichtelijker te houden. Online worden echt goede dingen georganiseerd en ontdekt. Duidelijke winnaar voor nu is https://boardgamearena.com/, waar echt heel veel goede, bekende en leuke spellen op staan. Makkelijk af te spreken met vrienden of om zelf online met wat mensen snel iets te starten. Anton de Beuker staat altijd open voor een spel met jullie!

Daarnaast ben ik met 6 of 7 vrienden verwikkeld in de app Conspiracy, wat eigenlijk het spel Diplomacy is. Hierbij hoef je iedere 24 uur maar één actie door te voeren, maar het is heel strategisch en het mooiste is dat je samen kunt werken en dus ook hard genaaid kan worden. Dat mechanisme is perfect voor onze vriendengroep, wat ervoor zorgt dat ik er ongemerkt veel over na zit te denken en zin heb in meer. Laat je vooral ook niet afschrikken door de langdradige en wat rare tutorial, het blijkt uiteindelijk zeker de moeite.

Oja, en mochten mensen je uitnodigen voor leuke spellen via Houseparty, verwacht er niet teveel van. Leuk voor een uurtje, daarna nooit meer.
Reply
#3
One board game to rule them all: lichess.org
Reply
#4
Ik heb onlangs Betrayal at House on the Hill gespeeld. Ik ben geen groot bordspel fanaat maar heb me daar goed mee vermaakt. Vond het wel een interessant element dat je elkaar in het begin niet zozeer in de weg zit maar pas na een x aantal beurten spelen ineens teams gaat vormen. In ons geval beide potjes met 3 tegen 1 waarbij goed overleg toch wel de sleutel tot succes was.

En Carcasonne blijft gewoon leuk om te spelen. Doordat er zoveel varianten zijn blijft het ook wel soort van afwisselend.
Reply
#5
Hoezo staan hier geen eervolle vermeldingen voor Monopoly, Risk, Kolonisten, Ticket to Ride (Scandinavië en Verenigde Staten)?

En is Rummikub een bordspel?
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#6
Monopoly is geen bordspel, maar een antikapitalistisch statement dat verkeerd begrepen wordt.
[+] 1 user says Thank You to remothebest for this post
Reply
#7
Rummikub telt IMO ook.

Ticket to Ride is top; heb momenteel alleen de VS versie maar wil die van Scandinavië graag proberen. Betrayal at House on the Hill deed ik een paar jaar geleden en die is ook een aanrader.

Moet wel zeggen dat ik tegenwoordig heel weinig geduld heb om de regels van een nieuw spel helemaal te leren. Dus hoe makkelijker je als n00b aan een spel kan beginnen, des de beter.
Reply
#8
Dit is ook een goeie: https://boardgamegeek.com/boardgame/30549/pandemic
Reply
#9
Bordspellen die ik nog wel eens alleen wil spelen en waarmee ik me goed vermaak (deze spellen zijn ook leuk met meerdere spelers):
Wingspan - een engine building game waarbij je een collectie aan vogels moet verzamelen die elk hun eigen speciale krachten en punten opleveren
Everdell - ook dit is een engine building / worker placement game waarbij je een stadje moet bouwen waarin eekhoorns, wasberen etc leven. Dit spel ziet er prachtig uit en laat je echtpuzzelen
Raiders of the North Sea - worker placement game waarbij je een boot met viking pluderaars moet samenstellen om zoveel mogelijk te plunderen. Ook dit spel is echt een brein breker

Spellen die goed werken voor 2 personen:
Naga Raja - Dit spel is gemaakt voor 2 personen. Door een goede selectie van kaarten die zowel een waarde als een kracht hebben kun je een ronde winnen om zo dieper je tempel in te komen en schatten te ontdekken.
Clever - Spel met dobbelstenen waarbij je de dobbelstenen goed op een formulier moet aanstrepen om zoveel mogelijk punten te behalen. Het tactisch plaatsen van dobbelstenen geeft bonussen
Onitama - een versimpeld schaak-spel wat heel makkelijk te leren is maar heel moeilijk is als je een goede tegenstander hebt
Raptor - Jurrasic park the boardgame, speciaal voor 2 personen.
Shards of infinity - deck building game met super toffe art
Silver and Gold - Je draait elke keer een kaartje om met daarop een tetris figuur getekend. Dit figuur streep je af op je schat-eiland om zoveel mogelijk schatten te verzamelen. Super snel en erg leuk.

Spellen die vooral leuk zijn voor meerdere personen:
Azul -  hierboven al vermeld
Blood Rage - Soort van Risk feel krijg ik hierbij, ook al komt er geen dobbelsteen aan te pas. Met behulp van je leger dien je wel landen te veroveren en kun je zelfs punten krijgen als je verliest en je legers naar Valhalla gaan
Sushi Party Go - Leuke kleine drafting game voor tussendoor waarbij je door een goed gerecht samen te stellen punten kunt verdienen
[+] 1 user says Thank You to Oepsje for this post
Reply
#10
Wij verkopen het meeste Qwixx, Ticket To Ride en Exploding kittens. Hebben nu ruim 400 spellen, zijn aan het verbouwen en gaan naar 700 stuks, met iedere zaterdag speeltafels als je een spel uitgelegd wil hebben, dan gaan we met je zitten en het spel uitleggen en spelen.
Ook Engelstalige spellen als Mansion of Madness en Arkham Horror doen het goed. Intertoys spellen als Monopoli, Zeeslag, alles van Mattel, Ravensburger en Jumbo laten we aan de hen.

De combinatie tussen muziek (dan staat je televisie meestal toch uit) en spelletjes is perfect.
Reply
#11
(06-04-2020, 12:27)kurtje Wrote: Zag wat berichten hierover, dus laat ik als enthousiast speler deze maar starten dan.

Ben blij dat ik eind vorig jaar een groot aantal spellen heb ingeslagen, waardoor er redelijk wat afgespeeld wordt hier. Ik zal niet mijn hele collectie direct gaan noemen, maar hierbij een lijstje van spellen die vanaf 2 personen kunnen:

7 Wonders Duel: Spel zit echt prima in elkaar. Krijg direct zin om de uitbreiding aan te schaffen, die ook goed aangeschreven staat. Het originele 7 Wonders spel kan ook met zijn tweeën en is leuk voor een keer of 3, maar duidelijk minder voor 2 personen.
Azul: Terecht hoge waardering, al geloof ik dat het spel met meer spelers tot zijn recht komt. 
Carcasonne: Bekend spel. Echt een spel die je niet als favoriet zou noemen, maar waar je regelmatig eens naar terug grijpt.
Clever: Erg leuk, vaak achter elkaar gespeeld. Ook hierbij geldt dat het tactische nog wat sterker wordt bij meer spelers. 
Codenames Duet: Ik vind de Codenames spellen wel leuk voor zo nu en dan. Staat alleen bij mijn vriendin helaas op een laag pitje om eens te spelen.
Istanbul: Één keer gespeeld en er zit van alles in, maar om de één of andere reden wil mijn vriendin heel graag nog eens spelen en ik niet. Denk dat het weer te maken heeft met dat ik denk dat dit veel beter werkt met meer spelers.
Jaipur: Perfect spelletje voor twee, die tactisch is maar niet te zwaar. Houdt het leuk. 
Seasons: Dit is geen goed spel. Maar als we moe zijn en niet na willen denken, dan pak je een Rummicub of dit.
Splendor: Één van de weinige spellen die ik heb gekocht ondanks dat een hoop andere vrienden hem ook al hadden. Goed spel, de uitbreiding gaat er ook ooit nog komen.


Nog (verder) te spelen:
Deep Sea Adventure: Besteld, nog niet binnen.
Escape Room: wat uitbreidingen van het originele spel.
Exit; De Duistere Catacomben: Nog niet bekend met de Exit spellen, maar ben benieuwd. 
Getaway Driver: Pff, die handleiding hè? Ga de online uitleg nog wel eens lezen.
Keyforge: Ik heb één of twee decks, maar ik word nooit enthousiast van het woord deck building games. Ook de reden waarom ik hierboven een spel als Dominion niet heb genoemd.
Mandala
De speluitleg van Nox spellenzolder op Youtube is een prima hulp om spellen te leren spelen.
Reply
#12
(23-05-2020, 21:32)wil\m Wrote: Wij verkopen het meeste Qwixx, Ticket To Ride en Exploding kittens. Hebben nu ruim 400 spellen, zijn aan het verbouwen en gaan naar 700 stuks, met iedere zaterdag speeltafels als je een spel uitgelegd wil hebben, dan gaan we met je zitten en het spel uitleggen en spelen.
Ook Engelstalige spellen als Mansion of Madness en Arkham Horror doen het goed. Intertoys spellen als Monopoli, Zeeslag, alles van Mattel, Ravensburger en Jumbo laten we aan de hen.

De combinatie tussen muziek (dan staat je televisie meestal toch uit) en spelletjes is perfect.

Tof! Heb je ergens een assortiment en prijzen online staan? Ik koop geen platen, maar een keer een tripje spellen inslaan ben ik best voor in. Blind kopen werkt alleen bij spellen niet zo voor me.
Reply
#13
Hi, tof!

Nee ik heb alles in mijn hoofd zitten, we zijn aan het bouwen aan een webwinkel moet begin volgend jaar de lucht in.

Alles van 999 Games, alles van White Goblin Games, veel Asmodee, Days of Wonder enz.

Voor titels gooi maar in de PM, je krijgt meteen antwoord, just ask
[+] 2 users say Thank You to wil'm for this post
Reply
#14
Ook trouwens leuk voor nu: Board game arena

Hier kan je online tegen elkaar spelen. Voor sommige spellen heb je een premium account nodig, maar veel is ook gratis te spelen.
Reply
#15
https://tabletopia.com/games? hier kun je ook gratis wat bordspelletjes spelen. Zelf gebruik ik het liefst Tabletop Simulator wat via Steam te spelen is voor een éénmalig aankoopbedrag van €20,- en waar echt zo'n beetje elk spel op te vinden is. Heerlijk om in de avond een potje te spelen met wat vrienden.
Reply
#16
Gisteren voor de tweede keer Decrypte gespeld. Dit is echt een aanrader voor de liefhebber van Codenames. Ook hier gaat het om het maken van associaties tussen woorden. Erg leuk!
Reply
#17
Voor de completionist: chickapig

https://youtu.be/HYt5e5FAlKI
Reply
#18
Ik ben met wat vrienden nu halverwege het tweede 'seizoen' van Pandemic Legacy. Zeker nu we in een echte pandemie zitten, is het ongeloofelijk bijzonder hoe een bordspel je echt in de schoenen van een crisisteam kan zetten. Dat we echt bezorgd zijn over een uitbraak in Moskou die ervoor zou kunnen zorgen dat de hele stad opgegeven moet worden - voor álle volgende spellen! Dat we te gretig onze vaccins hebben verspild in Zuid-Amerika in een vroeg spel, waardoor we vier spellen later bedrogen uitkwamen toen er een heftige uitbraak was in Afrika.
Een unieke ervaring.
Reply
#19
Hehe, ik heb de oorspronkelijke Pandemic boardgame nog ergens in de kast liggen. Leuk spel. Wist niet dat die spinoffs ook bestonden.
Reply
#20
(31-01-2021, 00:45)remothebest Wrote: Ik ben met wat vrienden nu halverwege het tweede 'seizoen' van Pandemic Legacy. Zeker nu we in een echte pandemie zitten, is het ongeloofelijk bijzonder hoe een bordspel je echt in de schoenen van een crisisteam kan zetten. Dat we echt bezorgd zijn over een uitbraak in Moskou die ervoor zou kunnen zorgen dat de hele stad opgegeven moet worden - voor álle volgende spellen! Dat we te gretig onze vaccins hebben verspild in Zuid-Amerika in een vroeg spel, waardoor we vier spellen later bedrogen uitkwamen toen er een heftige uitbraak was in Afrika.
Een unieke ervaring.

Ha tof, ik ga vanmiddag de maand november spelen van seizoen 1, waarmee we zo'n anderhalf jaar geleden begonnen en inderdaad ook het verloop van de echte pandemie op het bord konden terugzien. Heb je seizoen 1 ook gespeeld en zo ja, is seizoen 2 dan weer iets heel nieuws of toch meer van hetzelfde?
Reply
#21
Ik vond dit trouwens wel een grappige sketch:

[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
#22
(31-01-2021, 01:46)hythloth Wrote: Hehe, ik heb de oorspronkelijke Pandemic boardgame nog ergens in de kast liggen. Leuk spel. Wist niet dat die spinoffs ook bestonden.
Na zo'n Legacy variant denk ik juist nooit meer terug te willen naar het oorspronkelijke spel. Voelt dan ineens beperkt Wink

(31-01-2021, 11:26)matthijs603 Wrote:
(31-01-2021, 00:45)remothebest Wrote: Ik ben met wat vrienden nu halverwege het tweede 'seizoen' van Pandemic Legacy. Zeker nu we in een echte pandemie zitten, is het ongeloofelijk bijzonder hoe een bordspel je echt in de schoenen van een crisisteam kan zetten. Dat we echt bezorgd zijn over een uitbraak in Moskou die ervoor zou kunnen zorgen dat de hele stad opgegeven moet worden - voor álle volgende spellen! Dat we te gretig onze vaccins hebben verspild in Zuid-Amerika in een vroeg spel, waardoor we vier spellen later bedrogen uitkwamen toen er een heftige uitbraak was in Afrika.
Een unieke ervaring.

Ha tof, ik ga vanmiddag de maand november spelen van seizoen 1, waarmee we zo'n anderhalf jaar geleden begonnen en inderdaad ook het verloop van de echte pandemie op het bord konden terugzien. Heb je seizoen 1 ook gespeeld en zo ja, is seizoen 2 dan weer iets heel nieuws of toch meer van hetzelfde?
Ja ben ik ook benieuwd naar. Heb zelf alleen seizoen 1 gespeeld en de verhalen over seizoen 2 zijn wisselend, het vervolg daarvan - seizoen 0 - schijnt ook weer erg goed te zijn.
Reply
#23
(31-01-2021, 11:26)matthijs603 Wrote:
(31-01-2021, 00:45)remothebest Wrote: Ik ben met wat vrienden nu halverwege het tweede 'seizoen' van Pandemic Legacy. Zeker nu we in een echte pandemie zitten, is het ongeloofelijk bijzonder hoe een bordspel je echt in de schoenen van een crisisteam kan zetten. Dat we echt bezorgd zijn over een uitbraak in Moskou die ervoor zou kunnen zorgen dat de hele stad opgegeven moet worden - voor álle volgende spellen! Dat we te gretig onze vaccins hebben verspild in Zuid-Amerika in een vroeg spel, waardoor we vier spellen later bedrogen uitkwamen toen er een heftige uitbraak was in Afrika.
Een unieke ervaring.

Ha tof, ik ga vanmiddag de maand november spelen van seizoen 1, waarmee we zo'n anderhalf jaar geleden begonnen en inderdaad ook het verloop van de echte pandemie op het bord konden terugzien. Heb je seizoen 1 ook gespeeld en zo ja, is seizoen 2 dan weer iets heel nieuws of toch meer van hetzelfde?

Ik heb allebei gespeeld, en seizoen 2 is eigenlijk nóg ambitieuzer. Het is gewoon een ander spel, met behoorlijk drastische veranderigen aan de Pandemic-formule. Er ligt meer nadruk op verkenning en het spel experimenteert met verfrissende manieren om het 'legacy'-element te gebruiken (ik wil niet te veel weggeven). Ik vind het zeker de moeite waard.
[+] 2 users say Thank You to remothebest for this post
Reply
#24
(31-08-2021, 22:12)DrucillaCorker Wrote: Leuk voor een uurtje, daarna nooit meer.

Bedankt voor de forumregistratie en deze nuttige eerste post op een actueel topic.
Reply
#25
nou lekker die zien we nooit meer terug!! Tongue
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)