Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic
Op advies van de huisarts heb ik morgen weer een nieuwe corona test gepland staan nadat ik vorige week een negatieve test terug heb gehad. Waar ik de vorige keer zo geholpen kon worden moet ik morgen naar Breda en toen ik vroeg aan de GGD man of de uitslag weer binnen 48 uur binnen zou zijn zei hij dat ze nog 18.000 mensen moesten terug bellen en dat die zeker allemaal langer dan 48 uur hebben moeten wachten. 

In Tilburg is er volgens mij ook een kleine uitbraak bezig aangezien het vooral hier enorm druk blijkt te zijn bij de GGD. Maar dat is ook niet gek als je de kermis hier ziet. Nergens 1.5 meter en mega druk. Dit gaat nog een staartje krijgen. 

Anyway ik ga me de komende 4 dagen wel weer opsluiten. Wat ik de afgelopen weken al meerdere keren heb gedaan. Hopelijk blijven nu de gezondheidsklachten weg.
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Beterschap Loov en hopelijk snel een negatieve testuitslag!
(24-07-2020, 23:08)Gunnar Wrote: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...~be29c7c1/

Pijnlijk rake column

Juist. Ik krijg het idee dat de GGD compleet overbelast is. En waarom zo stellig tegen mondkapjes? Dan geef je toch een fout beeld af. Zeg gewoon 'ja zet ze alsjeblieft zo veel mogelijk op'.
Balen Loov, beterschap in ieder geval!

Tilburg had de laatste dagen volgens mij nog amper besmettingen. Benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen.
Beterschap Loov en hopelijk weer een negatieve uitslag.
Beterschap en stay safe Loov.
137 nieuwe besmettingen vandaag, vooral 20-ers. Stuk minder dan gister.

Wel frappant dat het RIVM constant volhoudt dat er geen bewijs is dat mondkapjes werken..dat het kabinet het OMT vraagt om toch onderzoek te doen naar het nut van mondkapjes en dat het RIVM vervolgens op dezelfde dag nog komt met een verklaring dat mondkapjes toch wel nuttig kunnen zijn, dan ben je wel instituut wel een tikje ongeloofwaardig.
Er is geen touw meer aan vast te knopen. Men roept iets om maar vooral niet met de mond vol tanden te staan.
Ondertussen recreëren politici en kwam ook Doutzen (nog even) als Influencer voor de dag.
Gisteren werd in België de dood van een 3-jarig meisje genoemd als ‘wake up call’ dat dit toch wel extreem gevaarlijk is.

Vandaag werd in een interview met de ouders duidelijk dat het meisje met een ernstige spierziekte in een bijna vegetatieve toestand in het ziekenhuis lag (en dat we volgens de ouders het gevaar niet moesten overdrijven).

Sorry, maar dan misbruik je, als politicus zijnde, toch gewoon een situatie om je eigen politieke agenda door te drukken?
Offerfeest zal ook voor brandhaarden gaan zorgen.
(25-07-2020, 17:59)MyMusic Wrote: Gisteren werd in België de dood van een 3-jarig meisje genoemd als ‘wake up call’ dat dit toch wel extreem gevaarlijk is.

Vandaag werd in een interview met de ouders duidelijk dat het meisje met een ernstige spierziekte in een bijna vegetatieve toestand in het ziekenhuis lag (en dat we volgens de ouders het gevaar niet moesten overdrijven).

Sorry, maar dan misbruik je, als politicus zijnde, toch gewoon een situatie om je eigen politieke agenda door te drukken?

Welke politicus heeft dat gebruikt om zijn agenda door te drukken dan? Ik zag daar vooral een aantal media-berichten over met de nuance dat het een alleenstaand/uitzonderlijk geval is.
(24-07-2020, 18:13)Kreuz Wrote: Elke gemeente kondigt hier nu maar uit complete wanhoop zélf zijn maatregelen aan, zo is er in Kortrijk een verplichting van het dragen van een mondmasker voor wanneer je buiten komt en dat in eender welke situatie terwijl er in Antwerpen dat dan enkel het geval is op openbare plaatsen. Wat een ongelooflijke soep. Ik blijf wel gewoon binnen ofzo. Het feit dat de Nationale Veiligheidsraad pàs volgende vrijdag weer gaat samen zitten is ook veel zeggend, natuurlijk. Antwerpen had twee weken geleden al in een lokale lockdown (zoals in Duitsland bv.) moeten gaan, maarja. Something something draagvlak.

De Veiligheidsraad zal nu vervroegd morgen al samenkomen. Wat gaan ze daar dan beslissen? Juist ja, maatregelen die ze even goed donderdag al hadden kunnen nemen. De regering krijgt de wind van voren van zowel experts, burgemeesters als de bevolking.

Ondertussen: 534 besmettingen op woensdag en een minister van Volksgezondheid die dit soort interviews geeft.
(23-07-2020, 14:21)Fenderboy Wrote: In de Lancet, de Correspondent. Ook via 't RIVM, 't NRC en de AD.

Neem het van mij aan: als er straks wordt opgeroepen om zo'n ding te dragen, doe het dan. Het kan echt een groot verschil voor je eigen welzijn betekenen. Dat er geen sluitend bewijs is of dat het zelfs nutteloos zou zijn, komt voort uit experimentele contexten. Waarmee ik wil zeggen: je kan in een gecontroleerde omgeving moeilijk vaststellen dat een mondkapje werkt. Maar een mondkapje is veel meer een sociologisch dan een wetenschappelijk fenomeen. Het succes in Azië illustreert waarom (zie ook het punt van Joris daarover).

(23-07-2020, 15:57)matthijs603 Wrote:
(23-07-2020, 14:23)hythloth Wrote: Die heb ik niet gelezen, maar het zegt voor mij veel dat de grootste uitbraken in Amerika nu gebeuren waar mensen mondkapjes weigeren te dragen.

Dat is wel wat te simpel gezegd. Check de grafiek in dit artikel maar: https://int.nyt.com/chartmaker/2020/07/1...-600px.png

In Nederland en de Scandinavische landen, ook Noorwegen, Denemarken en Finland, worden geen mondkapjes gedragen. Amerika zit volgens deze grafiek tussen Taiwan en Duitsland in.

Noorwegen, Denemarken en Finland gingen op slot en reduceerden het aantal besmettingen tot bijna nul. Appels en stroopwafels. Nederland moet beoordeeld worden op eigen resultaten en het waarborgen van de veiligheid van haar bevolking. En Nederland scoort eerder matig tot slecht, zeker als we kijken naar hoe voorbereid het land op dit eigenste moment is. 

(24-07-2020, 09:00)matthijs603 Wrote:
(23-07-2020, 16:17)JorisR Wrote: [Image: Edm_3WIXsAAw9by.jpg]

Geen dank.

Hehe.  Cool

Maar toch, maar toch: ik voel ook ondanks dit plaatje wel iets voor de argumenten van de Nederlandse deskundigen die twijfelen of gewoon tegen zijn. Zie https://nos.nl/artikel/2341669-geen-sluitend-bewijs-dat-mondkapjes-werken-advies-wordt-nog-niet-aangepast.html

T
oegegeven: ik sluit niet uit dat ik, net als Bruls, vooral graag twijfel omdat ik die dingen zelf nogal irritant vind. Maar in de analogie van dit plaatje: de basisregel waar mogelijk is dat mensen niet zo dicht bij elkaar komen dat als er iemand plast, de pis over de ander heen gaat. Kapjes/broeken zouden er mogelijk juist voor kunnen zorgen dat je toch te dicht bij elkaar komt. Bij broeken/pis maakt dat minder uit dan bij slechte mondkapjes. En vooral: het lijkt een vrij grote groep relatief jonge mensen overal ter wereld nog weinig te kunnen interesseren als er mogelijk wat pis over hun benen rolt. Ik ben met Bruls eens dat het wat tegenstrijdig voelt als mensen in winkels kapjes moeten dragen, terwijl je weet dat overal in het land groepen twintigers binnen om elkaar heen hangen.

Je illustreert wat volgens mij ook de bron is van de hele mondkapjesbullshit in Nederland: politiek gewin en de PR daarrond. Nederlanders willen vooral lekker eigenwijs zijn. Bruls maakt zich graag populair. That's it. Hij is verder een enorme kwal met grote politieke ambitie, die man geeft echt geen fuck. Enorme lul dat hij is.

We voeren nu eigenlijk discussie over iets wat in elk geval niet zal bijdragen tot de verdere verspreiding van het virus, maar dat virus eerder zal afremmen. Het is in die zin totaal irrelevant dat jongeren zich niets aantrekken; dat is in essentie een ander probleem dat ook b.v. in Spanje aanwezig is. Hier moet iedereen in de publieke ruimte zo'n ding dragen, maar ik zie elke dag tieners die elkaar net niet bespugen. Tja. 

Maar uiteindelijk is er een andere Spaanse fun fact die een veel belangrijker discussie illustreert: die van de efficiëntie van en lokale lockdown. Segria is vandaag goed voor 12 nieuwe gevallen, nadat het al twee weken in semi-lockdown is. Barcelona is mosselen-noch vis qua maatregelen (net zoals Antwerpen) en goed voor de rest van de 800+ nieuwe gevallen.

(24-07-2020, 09:59)matthijs603 Wrote: Tegenstrijdig was achteraf gezien niet helemaal de juiste bewoording. Wat ik vooral bedoelde: ik ben bang dat een mondkapjesplicht vooral wordt nageleefd door mensen/op plekken waar ook nu al relatief weinig besmettingen zijn.

Goes: feestende jongeren. Hillegom: een café dat al promotie maakte met het weinig naleven van maatregelen. Die slachthuizen: daar lijkt het al jaren schering en inslag om je niet aan wettelijke of morele regels te houden. En verder vinden veel besmettingen binnenshuis plaats. Ik schat in dat ook met een mondkapjesplicht hier van kapjes geen sprake zou zijn (en van besmettingen dus wel).

Zo bezien vraag ik me af hoeveel besmettingen je zou voorkomen met een mondkapjesplicht.

P.s. het 'gewoon even wennen'-argument voel ik, zeker met de voorbeelden van pudpong, ook wel wat voor.

Mondmaskers waren een hoeksteen van het succes in Taiwan, maar vallen niet los te zien van andere good practices. In Nederland zou het vooral een symbolische maatregel zijn die bijdraagt aan bewustzijn en gedrag en dat kan misschien een begin zijn van meer good practices. Dat op zich kan al helpen. Is daar sluitend bewijs voor? Nee. Maakt dat in deze fase uit, wanneer je beleid wil voeren in functie van het zo heel mogelijk houden van de volksgezondheid? Ook niet. Als je al aan het improviseren bent op alle andere niveau's van virusbestrijding, wat maakt het dan uit dat je met die mondkapjes een ''educated guess'' maakt? Nogmaals: enkel politiek gewin en inspelen op het individualistische Nederlandse sentiment staan het invoeren ervan in de weg. 

(24-07-2020, 15:01)matthijs603 Wrote:
(24-07-2020, 14:38)Gunnar Wrote: En vandaag 191 nieuwe besmettingen gemeld.

Mondkapjesdiscussie, schmondkapjesdiscussie.

Want in de eerste golf kwam het ook alleen maar goed dankzij mondkapjes..

(Voordat het lijkt alsof ik heel erg tegen ben: dat ook weer niet per se. Maar het moet zeker niet ineens als de heilige graal worden gezien. Het punt is nu vooral dat steeds grotere groepen mensen zich niet meer aan de basismaatregelen die er al waren houden.)

In de eerste golf kwam het niet goed. Waar het wel goed kwam, was in landen waar mondkapjes een normaal ding werden in het dagelijkse leven: Taiwan, Oostenrijk, Duitsland, Tsjechië, etc. Uiteraard in combinatie met de juiste maatregelen. Inderdaad met de uitzondering van enkele dunbevolkte Scandinavische landen, die weliswaar op slot gingen en überhaupt heel kleine uitbraken kenden. In IJsland of Andorra is een mondkapje ook niet nodig; er zijn dan ook geen besmettingen daar.
Ik heb als beleidsmedewerker ooit met Bruls in Venlo gewerkt. Deze man is het perfecte voorbeeld van de typische afgrijselijke burgemeester in Nederland: geen visie, altijd voor de minste weerstand gaan, inhumane beslissingen maken, voor het grote geld gaan en bovendien onbeschaamd volgevreten zijn, maar wel over gezondheid praten. Henk is daarnaast echt een enorme klootzak om mee samen te werken.
[+] 9 users say Thank You to Timothy's Monster for this post
En we passeerden vandaag de 200-grens; 214 nieuw gemelde besmettingen. Op zondag.

Met een R die vermoedelijk tussen de 1,25 en 1,5 zal liggen naderen we komende week de 300-grens. Als die R gedurende augustus aanhoudt zitten we eind augustus op een onvoorstelbare 800 besmettingen per dag. En medio september al op het niveau peak april.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Ik krijg het gevoel dat dhr Bruls op dit forum ietsjes ondergemiddeld populair is
België scherpt de landelijke aanpak serieus aan. Terwijl we in Nederland nog zeker 2 weken lijken te gaan doormodderen.
Dat De Wever het allemaal zo lang heeft laten aanslepen dat we deze soort maatregelen nu krijgen voor héél België, tart echt alles. In het Nieuwsblad wordt de man afgebeeld als krachtdadig leider.. Hebben wij eigenlijk nog satirische programma's nodig, want kranten schrijven hun koppen namelijk vanzelf.
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
(27-07-2020, 16:29)Gunnar Wrote: België scherpt de landelijke aanpak serieus aan. Terwijl we in Nederland nog zeker 2 weken lijken te gaan doormodderen.

Blijft verdacht stil inderdaad. Het leeft wat mij betreft ook veel minder dan noodzakelijk. Ik hoorde gister weer een "ik ben er wel klaar mee", wat ging over het bezig houden met nieuws rondom corona. Die nieuwe kop-in-het-zand instelling gaat wederom - exacte dezelfde - problemen opleveren. 

Blijf me toch ook verbazen over sommige cijfers die voorbij komen. In Amerika is de dagelijkse toename hoger dan het aantal besmettingen van Nederland in totaal.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achterg...~b62d1c45/

Goed plan die groepsimmuniteit.
De Antwerpse Provinciale Crisiscel heeft een aantal bijkomende coronamaatregelen genomen, bovenop de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad. Zo zal in de hele provincie een avondklok worden ingesteld tussen 23.30 en 6 uur.
Stevige regels in de provincie Antwerpen, zit zelf 50km van de stad Antwerpen, maar hier dus ook avondklok.
Ben benieuwd naar extra verduidelijking morgen, vooral ivm fietsen in groep of kleine groep.
Als je de regels die voorlopig gecommuniceerd zijn (geen ploegsport voor 18+ ers) letterlijk neemt, dan mogen voetbalclubs als Antwerp of Westerlo zelf niet voetballen tenzij ze allemaal tieners opstellen. :-)
(27-07-2020, 23:11)1996Customer Wrote: De Antwerpse Provinciale Crisiscel heeft een aantal bijkomende coronamaatregelen genomen, bovenop de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad. Zo zal in de hele provincie een avondklok worden ingesteld tussen 23.30 en 6 uur.

De Wever heeft de ruggenwervel van een meelworm en de rest van provincie moet boeten. Je zal inderdaad maar op 50 km van Antwerpen wonen en dezelfde regels toegepast krijgen terwijl ik - uit Oost-Vlaanderen - een pak dichter woon, ongelooflijk.
Binnen 48 uur heb ik antwoord gekregen: geen corona. 

Gemengde gevoelens over de GGD en of ze dit aan kunnen op het moment.
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Gelukkig maar, ben je wel al van je klachten af?

Zeer benieuwd naar de weekcijfers die we ieder moment kunnen verwachten.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)