Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic
In België geldt vanaf zaterdag een uitbreiding (link) van verplichting van het dragen van mondmaskers; nu met betrekking tot openbare plaatsen als winkelstraten of rommelmarkten, café en restaurants etc. Dat de 'bubbel' waarmee je mee in contact mag komen niet terug wordt verkleind naar pakweg 10 of zelfs 4, is onbegrijpelijk. Bovendien hadden ze deze maatregelen vorige week al moeten nemen, maar bon toen was er nog maar sprake van een gestage lichte stijging richting ca 100 nieuwe gevallen. Economie boven volksgezondheid, wederom.
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
[Image: Edm_3WIXsAAw9by.jpg]

Geen dank.
[+] 1 user says Thank You to JorisR for this post
Zo, mondkapje alvast binnen.


[Image: 685825c0-66a1-45bf-bf85-b69aa1c172b9_thumb840.jpg]
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Nederlandse influencers over Corona in OP1, ik ken ze niet, maar WTF zoveel domheid in één studio. 
En waarom zit daar niemand om die nozems even echt met de grond gelijk te maken als tegengewicht?
[+] 1 user says Thank You to VDB for this post
(23-07-2020, 16:17)JorisR Wrote: [Image: Edm_3WIXsAAw9by.jpg]

Geen dank.

Hehe.  Cool

Maar toch, maar toch: ik voel ook ondanks dit plaatje wel iets voor de argumenten van de Nederlandse deskundigen die twijfelen of gewoon tegen zijn. Zie https://nos.nl/artikel/2341669-geen-sluitend-bewijs-dat-mondkapjes-werken-advies-wordt-nog-niet-aangepast.html

T
oegegeven: ik sluit niet uit dat ik, net als Bruls, vooral graag twijfel omdat ik die dingen zelf nogal irritant vind. Maar in de analogie van dit plaatje: de basisregel waar mogelijk is dat mensen niet zo dicht bij elkaar komen dat als er iemand plast, de pis over de ander heen gaat. Kapjes/broeken zouden er mogelijk juist voor kunnen zorgen dat je toch te dicht bij elkaar komt. Bij broeken/pis maakt dat minder uit dan bij slechte mondkapjes. En vooral: het lijkt een vrij grote groep relatief jonge mensen overal ter wereld nog weinig te kunnen interesseren als er mogelijk wat pis over hun benen rolt. Ik ben met Bruls eens dat het wat tegenstrijdig voelt als mensen in winkels kapjes moeten dragen, terwijl je weet dat overal in het land groepen twintigers binnen om elkaar heen hangen.
(24-07-2020, 09:00)matthijs603 Wrote:
(23-07-2020, 16:17)JorisR Wrote: [Image: Edm_3WIXsAAw9by.jpg]

Geen dank.

Hehe.  Cool

Maar toch, maar toch: ik voel ook ondanks dit plaatje wel iets voor de argumenten van de Nederlandse deskundigen die twijfelen of gewoon tegen zijn. Zie https://nos.nl/artikel/2341669-geen-sluitend-bewijs-dat-mondkapjes-werken-advies-wordt-nog-niet-aangepast.html

T
oegegeven: ik sluit niet uit dat ik, net als Bruls, vooral graag twijfel omdat ik die dingen zelf nogal irritant vind. Maar in de analogie van dit plaatje: de basisregel waar mogelijk is dat mensen niet zo dicht bij elkaar komen dat als er iemand plast, de pis over de ander heen gaat. Kapjes/broeken zouden er mogelijk juist voor kunnen zorgen dat je toch te dicht bij elkaar komt. Bij broeken/pis maakt dat minder uit dan bij slechte mondkapjes. En vooral: het lijkt een vrij grote groep relatief jonge mensen overal ter wereld nog weinig te kunnen interesseren als er mogelijk wat pis over hun benen rolt. Ik ben met Bruls eens dat het wat tegenstrijdig voelt als mensen in winkels kapjes moeten dragen, terwijl je weet dat overal in het land groepen twintigers binnen om elkaar heen hangen.
Ik ben het deels wel met je eens hoor maar in dat tegenstrijdige kan ik me niet vinden. Dit is overigens los van dat het asociaal is/ ik me er wel boos over kan maken wanneer mensen denken dat het voor hen allemaal niets uitmaakt (hiermee bedoel ik de jongeren die overal in het land in groepen rondhangen) en we hierdoor misschien weer extra maatregelen krijgen. Maar, draag het masker toch gewoon zodat de kans kleiner is dat je zelf besmet raakt, en dus ook minder snel je omgeving besmet waar je gewoon op bezoek gaat. Grotendeels doe je het om jezelf en je omgeving te beschermen, wat die jongeren doen daar heb ik, puur vanuit mijn eigen persoonlijke situatie, geen boodschap aan. Mensen in de zorg lopen/ liepen de hele dag met mondmaskers rond, misschien is het een beetje vervelend maar om even zo' n ding op te zetten als je naar de supermarkt gaat, dat valt volgens mij allemaal wel mee, plus, je went eraan.
Persoonlijke beschermingsmiddelen is al meer dan 27 een heel belangrijk onderdeel van mijn werk. Ik zie mondkapjes plicht als de helmplicht voor bromfietsen, daar was in 1975 ook veel weerstand tegen en nu vinden we het de normaalste zaak van de wereld dat er zelfs op "gewone" fietsen een helm wordt gedragen. Kijk naar de autogordel, toen die in 1992 verplicht werd, waren er ook mensen die zogenaamd stikten achter het stuur door het dragen van de autogordel. Helmplicht in het wielrennen was ook niet iedereen blij mee, maar als je nu beelden van vóór die tijd ziet en je ziet de renners een afdaling maken met 70-80 km/u met alleen een katoenen petje op, krijg je toch een beetje kippenvel.

We zullen eraan moeten geloven dat mondkapjes in de nabije toekomst een normaal straatbeeld wordt, dat pas kan verdwijnen met een goed werkend vaccin en een goed werkend medicijn. Dat het even vreemd is en voor sommige ongemakkelijk is een bijzaak die we niet moeten laten promoveren tot hoofdzaak.
[+] 5 users say Thank You to pudpong3 for this post
(24-07-2020, 09:40)ahha Wrote:
(24-07-2020, 09:00)matthijs603 Wrote:
(23-07-2020, 16:17)JorisR Wrote: [Image: Edm_3WIXsAAw9by.jpg]

Geen dank.

Hehe.  Cool

Maar toch, maar toch: ik voel ook ondanks dit plaatje wel iets voor de argumenten van de Nederlandse deskundigen die twijfelen of gewoon tegen zijn. Zie https://nos.nl/artikel/2341669-geen-sluitend-bewijs-dat-mondkapjes-werken-advies-wordt-nog-niet-aangepast.html

T
oegegeven: ik sluit niet uit dat ik, net als Bruls, vooral graag twijfel omdat ik die dingen zelf nogal irritant vind. Maar in de analogie van dit plaatje: de basisregel waar mogelijk is dat mensen niet zo dicht bij elkaar komen dat als er iemand plast, de pis over de ander heen gaat. Kapjes/broeken zouden er mogelijk juist voor kunnen zorgen dat je toch te dicht bij elkaar komt. Bij broeken/pis maakt dat minder uit dan bij slechte mondkapjes. En vooral: het lijkt een vrij grote groep relatief jonge mensen overal ter wereld nog weinig te kunnen interesseren als er mogelijk wat pis over hun benen rolt. Ik ben met Bruls eens dat het wat tegenstrijdig voelt als mensen in winkels kapjes moeten dragen, terwijl je weet dat overal in het land groepen twintigers binnen om elkaar heen hangen.
Ik ben het deels wel met je eens hoor maar in dat tegenstrijdige kan ik me niet vinden. Dit is overigens los van dat het asociaal is/ ik me er wel boos over kan maken wanneer mensen denken dat het voor hen allemaal niets uitmaakt (hiermee bedoel ik de jongeren die overal in het land in groepen rondhangen) en we hierdoor misschien weer extra maatregelen krijgen. Maar, draag het masker toch gewoon zodat de kans kleiner is dat je zelf besmet raakt, en dus ook minder snel je omgeving besmet waar je gewoon op bezoek gaat. Grotendeels doe je het om jezelf en je omgeving te beschermen, wat die jongeren doen daar heb ik, puur vanuit mijn eigen persoonlijke situatie, geen boodschap aan. Mensen in de zorg lopen/ liepen de hele dag met mondmaskers rond, misschien is het een beetje vervelend maar om even zo' n ding op te zetten als je naar de supermarkt gaat, dat valt volgens mij allemaal wel mee, plus, je went eraan.

Tegenstrijdig was achteraf gezien niet helemaal de juiste bewoording. Wat ik vooral bedoelde: ik ben bang dat een mondkapjesplicht vooral wordt nageleefd door mensen/op plekken waar ook nu al relatief weinig besmettingen zijn.

Goes: feestende jongeren. Hillegom: een café dat al promotie maakte met het weinig naleven van maatregelen. Die slachthuizen: daar lijkt het al jaren schering en inslag om je niet aan wettelijke of morele regels te houden. En verder vinden veel besmettingen binnenshuis plaats. Ik schat in dat ook met een mondkapjesplicht hier van kapjes geen sprake zou zijn (en van besmettingen dus wel).

Zo bezien vraag ik me af hoeveel besmettingen je zou voorkomen met een mondkapjesplicht.

P.s. het 'gewoon even wennen'-argument voel ik, zeker met de voorbeelden van pudpong, ook wel wat voor.
Matthijs heeft de analogie mooi doorgetrokken. Smile

Ik ben het verder volledig eens met ahha en pudpong en erger me op dit punt dan ook stevig aan het RIVM dat maar halstarrig blijft piepen dat er geen '100% sluitend wetenschappelijk bewijs is dat mondkapjes corona tegengaan'. Dan ga ik liever af op buitenlandse wetenschappers in bijv. oost-Aziatische landen - waar het dragen van een mondkapje bij zelfs verkoudheid al jaren bon ton is -, die erop hameren dat mondmaskers wel degelijk een bijdrage kunnen leveren aan bescherming tegen het virus. In combinatie met afstand houden e.d., dat zou een overheid moeten blijven onderstrepen.

Zie ook Nieuwsuur van de week, waar een professor in Hong Kong de redenering omdraaide: "Er is ook geen sluitend bewijs dat mondkapjes niet werken." Zoiets. https://twitter.com/Nieuwsuur/status/128...6248886273

Ik kan ook uit ervaring zeggen: het went snel. Ik was me er halverwege een treinreis van twee uur al amper bewust van. Behalve dan dat de touwtjes wat achter de oren begonnen te knellen. :-)
[+] 1 user says Thank You to JorisR for this post
(23-07-2020, 22:35)VDB Wrote: Nederlandse influencers over Corona in OP1, ik ken ze niet, maar WTF zoveel domheid in één studio. 
En waarom zit daar niemand om die nozems even echt met de grond gelijk te maken als tegengewicht?

Bedankt voor deze kijktip, het gaat nu niet zo goed met mij.
Person....man...woman...ehmm
Camera.....TV
DE items in 45 's systeem naast z 'n dagelijkse odol
En vandaag 191 nieuwe besmettingen gemeld.

Mondkapjesdiscussie, schmondkapjesdiscussie.
(24-07-2020, 14:38)Gunnar Wrote: En vandaag 191 nieuwe besmettingen gemeld.

Mondkapjesdiscussie, schmondkapjesdiscussie.

Want in de eerste golf kwam het ook alleen maar goed dankzij mondkapjes..

(Voordat het lijkt alsof ik heel erg tegen ben: dat ook weer niet per se. Maar het moet zeker niet ineens als de heilige graal worden gezien. Het punt is nu vooral dat steeds grotere groepen mensen zich niet meer aan de basismaatregelen die er al waren houden.)
Oh ik bedoel het ook helemaal niet als pleidooi voor mondkapjes, meer als dat we ons daar nog over druk maken terwijl de tweede golf gewoon in juli al lijkt te beginnen. Want deze cijfers in combinatie met de drukte bij de testlocaties stemt mij weinig hoopvol over het uitblijven van nieuwe maatregelen. Oftewel, de lol van de versoepelingen is er binnenkort weer van af.
Ah ja, ik zie nu dat ik jouw post verkeerd las. Hier ben ik het helemaal mee eens.
(24-07-2020, 15:13)Gunnar Wrote: Oftewel, de lol van de versoepelingen is er binnenkort weer van af.

De weg naar concerten/festivals is dan verder weg dan ooit.  Angry
(24-07-2020, 15:25)pudpong3 Wrote:
(24-07-2020, 15:13)Gunnar Wrote: Oftewel, de lol van de versoepelingen is er binnenkort weer van af.

De weg naar concerten/festivals is dan verder weg dan ooit.  Angry

ik moet het inderdaad nog zien hoor
vooral Rammstein new york heb ik heel hard twijfels over (al is dat nog meer dan een jaar)
Zolang mensen zich niet aanpassen, is het wachten op meer ellende. Jammer dat welwillende mensen altijd de sjaak zijn.
Elke gemeente kondigt hier nu maar uit complete wanhoop zélf zijn maatregelen aan, zo is er in Kortrijk een verplichting van het dragen van een mondmasker voor wanneer je buiten komt en dat in eender welke situatie terwijl er in Antwerpen dat dan enkel het geval is op openbare plaatsen. Wat een ongelooflijke soep. Ik blijf wel gewoon binnen ofzo. Het feit dat de Nationale Veiligheidsraad pàs volgende vrijdag weer gaat samen zitten is ook veel zeggend, natuurlijk. Antwerpen had twee weken geleden al in een lokale lockdown (zoals in Duitsland bv.) moeten gaan, maarja. Something something draagvlak.
(24-07-2020, 18:13)Kreuz Wrote: Elke gemeente kondigt hier nu maar uit complete wanhoop zélf zijn maatregelen aan, zo is er in Kortrijk een verplichting van het dragen van een mondmasker voor wanneer je buiten komt en dat in eender welke situatie terwijl er in Antwerpen dat dan enkel het geval is op openbare plaatsen. Wat een ongelooflijke soep. Ik blijf wel gewoon binnen ofzo. Het feit dat de Nationale Veiligheidsraad pàs volgende vrijdag weer gaat samen zitten is ook veel zeggend, natuurlijk. Antwerpen had twee weken geleden al in een lokale lockdown (zoals in Duitsland bv.) moeten gaan, maarja. Something something draagvlak.
Tijdens de lockdown dacht ik dat we het nog wel goed voor elkaar hadden, achteraf gezien bleek ook dat niet echt geweldig. Dat het nu helemaal in het honderd loopt mag geen verbazing zijn, nog even en de GAS-Ambtenaars beginnen voor de meest ridicule lokale reglementen een boete uit te delen. Maar laat dit vooral je vrijheid niet beperken, geniet van de rust en natuur die België heeft. Geen nood om jezelf op te sluiten, want God weet wanneer dat weer een verplichting gaat worden.
(24-07-2020, 15:25)pudpong3 Wrote:
(24-07-2020, 15:13)Gunnar Wrote: Oftewel, de lol van de versoepelingen is er binnenkort weer van af.

De weg naar concerten/festivals is dan verder weg dan ooit.  Angry

Ik herhaal het nog maar eens; niet voor 2e helft 2021 en reëel vrees ik pas in 2022, bij werkzaam en voldoende voorradig vaccin. De enige dans die we voorlopig massaal maken is met corona.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
(24-07-2020, 19:17)Gunnar Wrote:
(24-07-2020, 15:25)pudpong3 Wrote:
(24-07-2020, 15:13)Gunnar Wrote: Oftewel, de lol van de versoepelingen is er binnenkort weer van af.

De weg naar concerten/festivals is dan verder weg dan ooit.  Angry

Ik herhaal het nog maar eens; niet voor 2e helft 2021 en reëel vrees ik pas in 2022, bij werkzaam en voldoende voorradig vaccin. De enige dans die we voorlopig massaal maken is met corona.

Mits een tijdig vaccin zie ik het wel eerder gebeuren, maar dan wel waarbij je zowel als bezoeker als professioneel moet kunnen aantonen dat je bent gevaccineerd.
(24-07-2020, 20:10)hythloth Wrote:
(24-07-2020, 19:17)Gunnar Wrote:
(24-07-2020, 15:25)pudpong3 Wrote:
(24-07-2020, 15:13)Gunnar Wrote: Oftewel, de lol van de versoepelingen is er binnenkort weer van af.

De weg naar concerten/festivals is dan verder weg dan ooit.  Angry

Ik herhaal het nog maar eens; niet voor 2e helft 2021 en reëel vrees ik pas in 2022, bij werkzaam en voldoende voorradig vaccin. De enige dans die we voorlopig massaal maken is met corona.

Mits een tijdig vaccin zie ik het wel eerder gebeuren, maar dan wel waarbij je zowel als bezoeker als professioneel moet kunnen aantonen dat je bent gevaccineerd.

https://www.theatlantic.com/health/archi...ck/614566/
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...~be29c7c1/

Pijnlijk rake column
[+] 2 users say Thank You to Gunnar for this post


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)