Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic
(18-05-2020, 10:45)Uplift Wrote: Ik vraag me af of het gedrag van mensen zou veranderen, mochten media ook maar iets meer aandacht hebben voor de slachtoffers van de pandemie, zowel nabestaanden als zwaar zieke mensen die met moeite herstellen.

Er zijn toch enorm veel reportages daarover geweest, zowel in de journaals als in programma's als Corona 2020, Topdokters of Helden van Hier.
Probleem is dat die programma's ook nog eens laat worden uitgezonden, waardoor die er zo hard inhakken, dat je gewoon niet goed meer slaapt.
Denk dat je de negatieve effecten van te zware reportages ook niet mocht onderschatten richting angststoornissen en algemene mentale gezondheid.
Gedrag is meer iets persoonlijk vrees ik. De mensen die zich niks aantrekken van de maatregelen, die gaan hun gedrag vrees ik niet aanpassen.
(18-05-2020, 13:26)VDB Wrote:
(18-05-2020, 10:45)Uplift Wrote: Ik vraag me af of het gedrag van mensen zou veranderen, mochten media ook maar iets meer aandacht hebben voor de slachtoffers van de pandemie, zowel nabestaanden als zwaar zieke mensen die met moeite herstellen.

Er zijn toch enorm veel reportages daarover geweest, zowel in de journaals als in programma's als Corona 2020, Topdokters of Helden van Hier.
Probleem is dat die programma's ook nog eens laat worden uitgezonden, waardoor die er zo hard inhakken, dat je gewoon niet goed meer slaapt.
Denk dat je de negatieve effecten van te zware reportages ook niet mocht onderschatten richting angststoornissen en algemene mentale gezondheid.
Gedrag is meer iets persoonlijk vrees ik. De mensen die zich niks aantrekken van de maatregelen, die gaan hun gedrag vrees ik niet aanpassen.

Ik doelde op Nederland dus. En gedrag is uiteraard zowel persoonlijk als niet persoonlijk. Landen met een sterke sociale cohesie en sociale gelijkheid kunnen ook rekenen op beter gedrag van de meeste mensen in zo'n situatie.
(18-05-2020, 13:19)Uplift Wrote: De vraag is of we überhaupt iets ervaren. Dit land is erin geslaagd om een overrompeling van IC-capaciteit begin april in goeie banen te leiden, terwijl buiten Nederland enkel de regio's Madrid en Lombardije zoiets meemaakten binnen Europa. Gisteren was er dat nieuws over vermoedelijk duizenden mensen die thuis uitzieken en maar moeilijk recupereren (ik ken zo'n geval), iets waarvan ik mij afvraag of het ook in andere landen standard practice is. En tot slot is er gewoon het feit dat de cijfers zo onvolledig zijn, dat je veel makkelijker een andere realiteit er rond kunt opbouwen. Dus nee, ik heb er geen vertrouwen in dat de sérieux automatisch terugkeert als er zich opnieuw een Covid-crisis voordoet. Dat is voor een groot stuk half maart al in steen gebeiteld, met de toespraak van Rutte en de onderliggende boodschap daarin.

Er zijn nog zoveel vragen die onopgehelderd zijn. Wat is bijv. de comorbiditeit (nevenaandoeningen)? Daar zijn maar incidentele aanwijzingen voor. Voor de serieux zijn we ook afhankelijk van de beeldvorming in de media, waarvan sommige nu vooral op de hand van de ondernemer en het vrije volk zijn. Feit is dat het toenemend sentiment is dat de wedstrijd gespeeld is, terwijl we gewoon niet zeker weten of we net de aftrap hebben gehad, we nu in de halftime zitten of in de blessuretijd. Met een kabinet dat weigert om nog als scheidsrechter op te treden en liever als neutrale toeschouwer elke overtreding bagatelliseert en vooral hoopt op veel goals.
Quote:,,De Efteling heeft besloten om de abonnementhouders tegemoet te komen met een kleine vergoeding op ons pasje om binnen het park op bepaalde plekken te kunnen gebruiken. Als ik het goed berekend heb, is dat voor ons 140 euro”, vervolgt Scheffers. ,,Maar wat heb ik eraan als ik na 4 juli niet meer met ons abonnement naar binnen kan? Ik vind dit een hele slechte zaak.” 

De moeder van drie kinderen is boos. Heel boos. ,,Voor ons als gezin is dit veel geld. Ik bestel een product en betaal voor een jaar, maar zij bieden ons nu niet de mogelijkheid om er gebruik van te maken. Hier scoren ze geen punten mee.” 


https://www.topics.nl/opnieuw-tienduizen...3Defteling

Ja man, echt supervervelend, als je je kniebanden afscheurt kun je er ook een aantal maanden geen gebruik van maken.

Ik snap dit soort mensen niet, krijg je compensatie ben je nog aan het kankeren. Kreeg van de week zelf de optie voor compensatie van Blijdorp, ik heb er vanaf gezien. Voor Plaswijckpark is mijn abonnement tijdens de crisis verlopen, ik heb van de week maar een voedselpakket aangeschaft voor de dieren daar.
Efteling abonnementhouders zijn de onderkant van onze samenleving.
(18-05-2020, 14:39)Indiaantje89 Wrote: Efteling abonnementhouders zijn de onderkant van onze samenleving.

Ik kom er te weinig, maar dan gaat het neem ik aan om dezelfde mensen als in Blijdorp; met je gezin naar de dierentuin is uiteraard geen optie, want opa en oma en minstens 2 ooms en tantes met kun kroost moeten ook mee. Deze groep heeft gemiddeld 25 kilo overgewicht en dat is inclusief kinderen. Veel worstenbroodjes mee, want je zou toch een dagje zonder moeten. En omdat driekwart van de groep niet zo mobiel is staan ze eigenlijk altijd in de weg. Dat domme Brabantse accent vergeef ik ze dan nog, ze zijn immers in Rotterdam.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
https://twitter.com/edwinwinkels/status/...09697?s=21

In Spanje is het ook weer business as usual...
Wat zijn we toch een vrij trieste soort als mens...
(18-05-2020, 14:47)Willie Wrote:
(18-05-2020, 14:39)Indiaantje89 Wrote: Efteling abonnementhouders zijn de onderkant van onze samenleving.

Ik kom er te weinig, maar dan gaat het neem ik aan om dezelfde mensen als in Blijdorp; met je gezin naar de dierentuin is uiteraard geen optie, want opa en oma en minstens 2 ooms en tantes met kun kroost moeten ook mee. Deze groep heeft gemiddeld 25 kilo overgewicht en dat is inclusief kinderen. Veel worstenbroodjes mee, want je zou toch een dagje zonder moeten. En omdat driekwart van de groep niet zo mobiel is staan ze eigenlijk altijd in de weg. Dat domme Brabantse accent vergeef ik ze dan nog, ze zijn immers in Rotterdam.
De meeste kunnen er zelf niks aan doen:

https://www.youtube.com/watch?v=WrFZkXGQrWk
(18-05-2020, 15:13)Indiaantje89 Wrote:
(18-05-2020, 14:47)Willie Wrote:
(18-05-2020, 14:39)Indiaantje89 Wrote: Efteling abonnementhouders zijn de onderkant van onze samenleving.

Ik kom er te weinig, maar dan gaat het neem ik aan om dezelfde mensen als in Blijdorp; met je gezin naar de dierentuin is uiteraard geen optie, want opa en oma en minstens 2 ooms en tantes met kun kroost moeten ook mee. Deze groep heeft gemiddeld 25 kilo overgewicht en dat is inclusief kinderen. Veel worstenbroodjes mee, want je zou toch een dagje zonder moeten. En omdat driekwart van de groep niet zo mobiel is staan ze eigenlijk altijd in de weg. Dat domme Brabantse accent vergeef ik ze dan nog, ze zijn immers in Rotterdam.
De meeste kunnen er zelf niks aan doen:

https://www.youtube.com/watch?v=WrFZkXGQrWk

Ik zou wel wat geld neerleggen voor een grazgekkies compilatie bedenk ik me nu. Ik zal geen namen noemen Sleepy
[+] 1 user says Thank You to thomas9790 for this post
(18-05-2020, 14:53)Gunnar Wrote: https://twitter.com/edwinwinkels/status/...09697?s=21

In Spanje is het ook weer business as usual...

Mooi, die mensen hebben lang genoeg binnen gezeten, en moeten/mogen ook weer naar buiten. Lekker bewegen, frisse neus halen en de zon in, zal ze goed doen.

Dit zullen we komende weken meer gaan zien, in meer Europese landen. Immers is het ergste voorbij en willen de mensen hun leven weer oppakken en verder gaan, zoals het ook hoort.
Nog meer goed nieuw uit Spanje

Spanje wil eind juni grenzen openen en buitenlandse toeristen verwelkomen
(18-05-2020, 15:20)BigBird Wrote: Dit zullen we komende weken meer gaan zien, in meer Europese landen. Immers is het ergste voorbij en willen de mensen hun leven weer oppakken en verder gaan, zoals het ook hoort.

Dat is dus gevaarlijk op verschillende niveau's. In sé ben ik het eens: we willen weer terug naar hoe het was want deze kutzooi is ronduit deprimerend. Ik heb ook steeds meer last van de gevolgen van deze crisis. En eerlijk: ik wil vooral mijn concerten terug, maar kunnen reizen o.i.d. zou al mooi zijn.

Maar hoe het was, is op z'n zachtst gezegd niet houdbaar. Hoe het was, betekent ook dat we de economische gevolgen van de crisis met zijn allen moeten dragen en de heersende logica blijven aanvaarden, ook al hebben we nu de meest desruptieve periode in 75 jaar achter de rug. Spanje is in die zin een goede casus: de komende weken en maanden zullen veel mensen opnieuw van het leven kunnen genieten en het toerisme zal deels op gang komen. In oktober volgt dan de sociale mokerslag, in hoeverre die nu al niet heeft plaats gevonden.

Een ander aspect is dat jij onmogelijk conclusies kan trekken over wat het ergste nu precies is en of het al voorbij is. Globaal gaat de pandemie nog steeds in stijgende lijn en zijn de (neven)effecten ervan steeds breder, vooral op het globale zuiden. Dat beïnvloedt onze economieën, maar straks ook migratiestromen, bijvoorbeeld. Om nog maar te zwijgen op het risico van een tweede golf, hier en elders, al dan niet door de toenemende beweging van groepen mensen. Ik herinner me dat je zes weken geleden een post van mij belachelijk vond, waarin ik zei dat we tussen dan en juni elke dag 5k-10k doden wereldwijd zouden hebben en dat je je dus niet mag blind staren op de body count van het moment (we spreken bijna medio april 90k doden wereldwijd, toen dus een relatief laag aantal), omdat de pandemie nog maar net globaal was. Wel, sindsdien hebben we meer dan een verdriedubbeling gehad. En straks wordt dat potentieel meer, zeker als landen als Zweden, Brazilië, de V.S. en misschien zelfs Engeland er niet in slagen om het virus tot bijna stilstand te brengen tijdens de zomer (zoals elders wellicht/hopelijk wel zal gebeuren, waarmee je marge koopt voor een potentiële tweede golf) en ze daar naar Spaanse Griep-cijfers gaan, mogelijk zelfs nog voor het einde van 2020. Om nog maar te zwijgen van extreem kwetsbare landen als Jemen.

''Zoals het ook hoort'' lijkt dus eerder een leeg credo, maar vooral een gevaarlijk credo. Je hebt eigenlijk geen enkele basis om zo'n claim te maken. Het is ook niet voor het eerst dat je dat doet; in feite neem je systematisch je eigen (gewenste) realiteit en projecteer je die.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Geniaal, Eric wil aandacht van zijn vader, ben benieuwd wat Tiffany zal verzinnen om haar vader er aan te herinneren dat hij meer dan 1 dochter heeft.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/eri...~a5fabcdf/
Ik vraag me af waar de grens ligt voor misleidende koppen. Het wordt steeds erger, vandaar ook dat ik me vaak zo erger aan dingen die BB zonder verdere context post. Veel mensen lezen enkel de kop en als ze klikken, heeft de clickbait gewerkt. Echt verschrikkelijk.

Anderzijds: mooi dat Trump het steeds lastiger krijgt.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
(18-05-2020, 15:23)BigBird Wrote: Nog meer goed nieuw uit Spanje

Spanje wil eind juni grenzen openen en buitenlandse toeristen verwelkomen

ik heb nog een vakantie geboekt staan in augustus in Baskenland. Die had ik eigenlijk al volledig afgeschreven, maar ondanks dit bericht zie ik toch nog de nodige bezwaren.
https://twitter.com/AranchaGlezLaya/stat...recto.html

Er kan nog veel gebeuren, maar zo'n tweet (check gewoon de vermelde vlaggetjes) laat mij weer vermoeden dat we straks met bubbels zullen werken en dat we wel eens uit de boot zouden kunnen vallen.
(18-05-2020, 22:54)Uplift Wrote: https://twitter.com/AranchaGlezLaya/stat...recto.html

Er kan nog veel gebeuren, maar zo'n tweet (check gewoon de vermelde vlaggetjes) laat mij weer vermoeden dat we straks met bubbels zullen werken en dat we wel eens uit de boot zouden kunnen vallen.
Wordt dit de Corona bubble?
Een ervan misschien? Frankrijk lijkt eerder soloslim te spelen, per de recente aankondigingen. Er bestaat vandaag al een corona bubbel, trouwens: de Baltische staten.
In Düsseldorf had de chef-kok van een sterrestaurant aangegeven in een bericht dat Chinese gasten bij de heropening niet meer welkom zijn. Nogal veel ophef over geweest, zelf Michelin heeft zich hiermee bemoeid en het restaurant zelfs verwijderd bij de aanbevolen restaurants. Overigens lijkt me dat je sowieso meer risico loopt met bijvoorbeeld een Britse gast dan dat je dat doet met een Chinese.
(18-05-2020, 16:16)Uplift Wrote:
(18-05-2020, 15:20)BigBird Wrote: Dit zullen we komende weken meer gaan zien, in meer Europese landen. Immers is het ergste voorbij en willen de mensen hun leven weer oppakken en verder gaan, zoals het ook hoort.

Dat is dus gevaarlijk op verschillende niveau's. In sé ben ik het eens: we willen weer terug naar hoe het was want deze kutzooi is ronduit deprimerend. Ik heb ook steeds meer last van de gevolgen van deze crisis. En eerlijk: ik wil vooral mijn concerten terug, maar kunnen reizen o.i.d. zou al mooi zijn.

Maar hoe het was, is op z'n zachtst gezegd niet houdbaar. Hoe het was, betekent ook dat we de economische gevolgen van de crisis met zijn allen moeten dragen en de heersende logica blijven aanvaarden, ook al hebben we nu de meest desruptieve periode in 75 jaar achter de rug. Spanje is in die zin een goede casus: de komende weken en maanden zullen veel mensen opnieuw van het leven kunnen genieten en het toerisme zal deels op gang komen. In oktober volgt dan de sociale mokerslag, in hoeverre die nu al niet heeft plaats gevonden.

Een ander aspect is dat jij onmogelijk conclusies kan trekken over wat het ergste nu precies is en of het al voorbij is. Globaal gaat de pandemie nog steeds in stijgende lijn en zijn de (neven)effecten ervan steeds breder, vooral op het globale zuiden. Dat beïnvloedt onze economieën, maar straks ook migratiestromen, bijvoorbeeld. Om nog maar te zwijgen op het risico van een tweede golf, hier en elders, al dan niet door de toenemende beweging van groepen mensen. Ik herinner me dat je zes weken geleden een post van mij belachelijk vond, waarin ik zei dat we tussen dan en juni elke dag 5k-10k doden wereldwijd zouden hebben en dat je je dus niet mag blind staren op de body count van het moment (we spreken bijna medio april 90k doden wereldwijd, toen dus een relatief laag aantal), omdat de pandemie nog maar net globaal was. Wel, sindsdien hebben we meer dan een verdriedubbeling gehad. En straks wordt dat potentieel meer, zeker als landen als Zweden, Brazilië, de V.S. en misschien zelfs Engeland er niet in slagen om het virus tot bijna stilstand te brengen tijdens de zomer (zoals elders wellicht/hopelijk wel zal gebeuren, waarmee je marge koopt voor een potentiële tweede golf) en ze daar naar Spaanse Griep-cijfers gaan, mogelijk zelfs nog voor het einde van 2020. Om nog maar te zwijgen van extreem kwetsbare landen als Jemen.

''Zoals het ook hoort'' lijkt dus eerder een leeg credo, maar vooral een gevaarlijk credo. Je hebt eigenlijk geen enkele basis om zo'n claim te maken. Het is ook niet voor het eerst dat je dat doet; in feite neem je systematisch je eigen (gewenste) realiteit en projecteer je die.

''Zoals het ook hoort'' is geen leeg credo, en niet enkel mijn eigen realiteit. Het is de realiteit zoals we die gisteren zagen in Barcelona, Rome, Parijs, mensen gaan massaal weer de straat op, om hun leven te leven en verder te gaan. Op een gegeven moment (nu dus) staan de cijfers toe dat we de draad weer oppakken, en dat zie je om je heen ook gebeuren, in NL en de rest van de wereld. Je kunt dan wel bij de pakken blijven neerzitten, verkrampt gaan leven of verder gaan (zoals het hoort).


Verder trek je zelf conclusies die nog niet te trekken zijn, zoals Spaanse Griep cijfers (lol), tweede golf, migratiestromen.
Goed initiatief van stichting 'Arts en Leefstijl', meer aandacht voor een gezonde leefstijl

Nederland samen echt gezonder maken tijdens en na corona
https://forms.office.com/Pages/ResponseP...45RFBUQy4u
(10-05-2020, 11:39)matthijs603 Wrote: In Duitsland zeggen ze nu alweer op R=1,1 te zitten. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar die cijfers zijn: ik heb al meerdere keren gehoord en gelezen dat de R pas wat betrouwbaarder wordt als het gaat om de situatie 2 weken verderop.

Dat in Seoul de nachtclubs nu weer gaan sluiten, doet mij wel weer wat twijfelen aan een deel van het verhaal van o.a. de Slagters. Hoeveel meer vrijheid kunnen landen met 'crushing the curve' zich echt permitteren zolang er geen vaccin of in ieder geval een medicijn is?

(19-05-2020, 08:31)BigBird Wrote:
(18-05-2020, 16:16)Uplift Wrote:
(18-05-2020, 15:20)BigBird Wrote: Dit zullen we komende weken meer gaan zien, in meer Europese landen. Immers is het ergste voorbij en willen de mensen hun leven weer oppakken en verder gaan, zoals het ook hoort.

Dat is dus gevaarlijk op verschillende niveau's. In sé ben ik het eens: we willen weer terug naar hoe het was want deze kutzooi is ronduit deprimerend. Ik heb ook steeds meer last van de gevolgen van deze crisis. En eerlijk: ik wil vooral mijn concerten terug, maar kunnen reizen o.i.d. zou al mooi zijn.

Maar hoe het was, is op z'n zachtst gezegd niet houdbaar. Hoe het was, betekent ook dat we de economische gevolgen van de crisis met zijn allen moeten dragen en de heersende logica blijven aanvaarden, ook al hebben we nu de meest desruptieve periode in 75 jaar achter de rug. Spanje is in die zin een goede casus: de komende weken en maanden zullen veel mensen opnieuw van het leven kunnen genieten en het toerisme zal deels op gang komen. In oktober volgt dan de sociale mokerslag, in hoeverre die nu al niet heeft plaats gevonden.

Een ander aspect is dat jij onmogelijk conclusies kan trekken over wat het ergste nu precies is en of het al voorbij is. Globaal gaat de pandemie nog steeds in stijgende lijn en zijn de (neven)effecten ervan steeds breder, vooral op het globale zuiden. Dat beïnvloedt onze economieën, maar straks ook migratiestromen, bijvoorbeeld. Om nog maar te zwijgen op het risico van een tweede golf, hier en elders, al dan niet door de toenemende beweging van groepen mensen. Ik herinner me dat je zes weken geleden een post van mij belachelijk vond, waarin ik zei dat we tussen dan en juni elke dag 5k-10k doden wereldwijd zouden hebben en dat je je dus niet mag blind staren op de body count van het moment (we spreken bijna medio april 90k doden wereldwijd, toen dus een relatief laag aantal), omdat de pandemie nog maar net globaal was. Wel, sindsdien hebben we meer dan een verdriedubbeling gehad. En straks wordt dat potentieel meer, zeker als landen als Zweden, Brazilië, de V.S. en misschien zelfs Engeland er niet in slagen om het virus tot bijna stilstand te brengen tijdens de zomer (zoals elders wellicht/hopelijk wel zal gebeuren, waarmee je marge koopt voor een potentiële tweede golf) en ze daar naar Spaanse Griep-cijfers gaan, mogelijk zelfs nog voor het einde van 2020. Om nog maar te zwijgen van extreem kwetsbare landen als Jemen.

''Zoals het ook hoort'' lijkt dus eerder een leeg credo, maar vooral een gevaarlijk credo. Je hebt eigenlijk geen enkele basis om zo'n claim te maken. Het is ook niet voor het eerst dat je dat doet; in feite neem je systematisch je eigen (gewenste) realiteit en projecteer je die.

''Zoals het ook hoort'' is geen leeg credo, en niet enkel mijn eigen realiteit. Het is de realiteit zoals we die gisteren zagen in Barcelona, Rome, Parijs, mensen gaan massaal weer de straat op, om hun leven te leven en verder te gaan. Op een gegeven moment (nu dus) staan de cijfers toe dat we de draad weer oppakken, en dat zie je om je heen ook gebeuren, in NL en de rest van de wereld. Je kunt dan wel bij de pakken blijven neerzitten, verkrampt gaan leven of verder gaan (zoals het hoort).


Verder trek je zelf conclusies die nog niet te trekken zijn, zoals Spaanse Griep cijfers (lol), tweede golf, migratiestromen.

Nee. Ze komen buiten omdat iedereen daar nood aan heeft. Maar ik kan je verzekeren dat op weinig plaatsen de draad zomaar opgepakt kan worden, wat m.n. aan de sociale gevolgen ligt. Alsof muscle beach op Barcelona representatief is voor de realiteit... Of alsof volle terrassen dat zijn. Je kunt mooi weer en buiten komen niet gelijk stellen aan 'terug naar normaal'. En waarom die 'zoals het hoort daarbij moet, snap ik al helemaal niet'.

Spaanse griep toestanden en cijfers worden al sinds maart als een niet uit te sluiten resultaat beschouwd voor landen als de VS. Ook toen er nog niet veel slachtoffers waren. Een eeuw geleden vielen er over twee jaar 700k doden in de VS, wereldwijd tot 60 mil. Met Corona hoeft het in totaal niet om zoveel te gaan, maar in landen waar de (sociale) omstandigheden ivm een eeuw geleden niet zoveel anders zijn (lees: ontbreken van de welvaartsstaat) is zoiets niet ondenkbaar.

Migratiestromen, mede als gevolg van corona, zullen snel een ding worden. Honger, uitzichtloosheid maar ook nieuwe geopolitieke spanningen. Figuren als Chomsky en Zizek hebben dit ook weken geleden al voorspeld. 

Tot slot wordt de tweede golf door de meeste virologen als een gegeven gezien, alleen weet niemand hoe groot die wordt. 

Lees wat meer dan enkel de voor jou aantrekkelijke headlines, BB.
In #bubbel nieuws:

België praat met buurlanden over heropening grenzen
Minister van Buitenlandse Zaken Philippe Goffin heeft met zijn Franse, Nederlandse, Duitse en Luxemburgse ambtsgenoten gepraat over een graduele opheffing van de beperkingen aan de gemeenschappelijke grenzen, zo heeft zijn kabinet meegedeeld.


Het begint steek te houden. De grote massatoerisme landen, Frankrijk en de landen waar Frankrijk het populairst is, Scandinavië, Centraal-Europa,... het zullen geen ''harde'' bubbels worden, maar a.d.h.v. reisadvies en zo worden de mensenstromen wellicht de juiste kant op geduwd.

Duitsland is uiteraard alweer de grote winnaar in zo'n situatie. Zij lijken deals met iedereen te sluiten. En ze doen nu ook al wat ze willen, dat zien we hier in Nederland duidelijk.
(19-05-2020, 08:49)Uplift Wrote:
(10-05-2020, 11:39)matthijs603 Wrote: In Duitsland zeggen ze nu alweer op R=1,1 te zitten. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar die cijfers zijn: ik heb al meerdere keren gehoord en gelezen dat de R pas wat betrouwbaarder wordt als het gaat om de situatie 2 weken verderop.

Dat in Seoul de nachtclubs nu weer gaan sluiten, doet mij wel weer wat twijfelen aan een deel van het verhaal van o.a. de Slagters. Hoeveel meer vrijheid kunnen landen met 'crushing the curve' zich echt permitteren zolang er geen vaccin of in ieder geval een medicijn is?

(19-05-2020, 08:31)BigBird Wrote:
(18-05-2020, 16:16)Uplift Wrote:
(18-05-2020, 15:20)BigBird Wrote: Dit zullen we komende weken meer gaan zien, in meer Europese landen. Immers is het ergste voorbij en willen de mensen hun leven weer oppakken en verder gaan, zoals het ook hoort.

Dat is dus gevaarlijk op verschillende niveau's. In sé ben ik het eens: we willen weer terug naar hoe het was want deze kutzooi is ronduit deprimerend. Ik heb ook steeds meer last van de gevolgen van deze crisis. En eerlijk: ik wil vooral mijn concerten terug, maar kunnen reizen o.i.d. zou al mooi zijn.

Maar hoe het was, is op z'n zachtst gezegd niet houdbaar. Hoe het was, betekent ook dat we de economische gevolgen van de crisis met zijn allen moeten dragen en de heersende logica blijven aanvaarden, ook al hebben we nu de meest desruptieve periode in 75 jaar achter de rug. Spanje is in die zin een goede casus: de komende weken en maanden zullen veel mensen opnieuw van het leven kunnen genieten en het toerisme zal deels op gang komen. In oktober volgt dan de sociale mokerslag, in hoeverre die nu al niet heeft plaats gevonden.

Een ander aspect is dat jij onmogelijk conclusies kan trekken over wat het ergste nu precies is en of het al voorbij is. Globaal gaat de pandemie nog steeds in stijgende lijn en zijn de (neven)effecten ervan steeds breder, vooral op het globale zuiden. Dat beïnvloedt onze economieën, maar straks ook migratiestromen, bijvoorbeeld. Om nog maar te zwijgen op het risico van een tweede golf, hier en elders, al dan niet door de toenemende beweging van groepen mensen. Ik herinner me dat je zes weken geleden een post van mij belachelijk vond, waarin ik zei dat we tussen dan en juni elke dag 5k-10k doden wereldwijd zouden hebben en dat je je dus niet mag blind staren op de body count van het moment (we spreken bijna medio april 90k doden wereldwijd, toen dus een relatief laag aantal), omdat de pandemie nog maar net globaal was. Wel, sindsdien hebben we meer dan een verdriedubbeling gehad. En straks wordt dat potentieel meer, zeker als landen als Zweden, Brazilië, de V.S. en misschien zelfs Engeland er niet in slagen om het virus tot bijna stilstand te brengen tijdens de zomer (zoals elders wellicht/hopelijk wel zal gebeuren, waarmee je marge koopt voor een potentiële tweede golf) en ze daar naar Spaanse Griep-cijfers gaan, mogelijk zelfs nog voor het einde van 2020. Om nog maar te zwijgen van extreem kwetsbare landen als Jemen.

''Zoals het ook hoort'' lijkt dus eerder een leeg credo, maar vooral een gevaarlijk credo. Je hebt eigenlijk geen enkele basis om zo'n claim te maken. Het is ook niet voor het eerst dat je dat doet; in feite neem je systematisch je eigen (gewenste) realiteit en projecteer je die.

''Zoals het ook hoort'' is geen leeg credo, en niet enkel mijn eigen realiteit. Het is de realiteit zoals we die gisteren zagen in Barcelona, Rome, Parijs, mensen gaan massaal weer de straat op, om hun leven te leven en verder te gaan. Op een gegeven moment (nu dus) staan de cijfers toe dat we de draad weer oppakken, en dat zie je om je heen ook gebeuren, in NL en de rest van de wereld. Je kunt dan wel bij de pakken blijven neerzitten, verkrampt gaan leven of verder gaan (zoals het hoort).


Verder trek je zelf conclusies die nog niet te trekken zijn, zoals Spaanse Griep cijfers (lol), tweede golf, migratiestromen.

Nee. Ze komen buiten omdat iedereen daar nood aan heeft. Maar ik kan je verzekeren dat op weinig plaatsen de draad zomaar opgepakt kan worden, wat m.n. aan de sociale gevolgen ligt. Alsof muscle beach op Barcelona representatief is voor de realiteit... Of alsof volle terrassen dat zijn. Je kunt mooi weer en buiten komen niet gelijk stellen aan 'terug naar normaal'. En waarom die 'zoals het hoort daarbij moet, snap ik al helemaal niet'.

Spaanse griep toestanden en cijfers worden al sinds maart als een niet uit te sluiten resultaat beschouwd voor landen als de VS. Ook toen er nog niet veel slachtoffers waren. Een eeuw geleden vielen er over twee jaar 700k doden in de VS, wereldwijd tot 60 mil. Met Corona hoeft het in totaal niet om zoveel te gaan, maar in landen waar de (sociale) omstandigheden ivm een eeuw geleden niet zoveel anders zijn (lees: ontbreken van de welvaartsstaat) is zoiets niet ondenkbaar.

Migratiestromen, mede als gevolg van corona, zullen snel een ding worden. Honger, uitzichtloosheid maar ook nieuwe geopolitieke spanningen. Figuren als Chomsky en Zizek hebben dit ook weken geleden al voorspeld. 

Tot slot wordt de tweede golf door de meeste virologen als een gegeven gezien, alleen weet niemand hoe groot die wordt. 

Lees wat meer dan enkel de voor jou aantrekkelijke headlines, BB.

Ik lees verder dan de 'enkel de voor mij aantrekkelijke headlines', en kijk om me heen en naar de maatschappij. Het leven wordt weer opgepakt en mensen gaan verder/door met hun leven. Ik heb het geeneens over enkel terrassen en muscle beach, maar breder dan dat. Dat is de realiteit, mensen gaan weer naar de kapper, naar vrienden, boeken een vakantie etc. We gaan weer terug naar normaal, zij het langzaam en vooralsnog aangepast.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)