Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic
@Uplift; ik snapte je punt over Boris Johnson wel. Een eerste reactie bij mijzelf was ook iets in de trant van "Goedzo, ga maar eens proeven hoe het echt is". Maar wel met de duidelijke scheidingslijn dat ik absoluut niet hoop dat hij overlijdt. Meer omdat zijn naam natuurlijk wel in de top staat van mensen bij wie je wilt dat er eens een fatsoenlijk besef komt over Corona. Naïeve gedachte wellicht, maar toch.
(07-04-2020, 10:33)kurtje Wrote:
(07-04-2020, 08:44)Gunnar Wrote:
(06-04-2020, 22:37)kurtje Wrote: Ten eerste bedankt voor de snelle reactie. Tevens sorry, ik heb mijn vraag niet duidelijk genoeg verwoord zie ik. Ik ga sowieso niet. Punt is meer dat ik het echt niet tof vind dat ze mijn ouders en haar schoonouders heeft uitgenodigd, waarvan ik denk dat die wel gaan. Zit een beetje met hoe hard ik daar tegen moet ageren.

Zijn je ouders en schoonouders boven de 18 en wilsbekwaam? Loslaten dan, pick your fights. Als ze zelf willen gaan dan is dat hun keuze. Door zelf niet gaan geef je al aan wat jij verstandig acht.

Bedankt voor alle reacties, merk dat ik het eigenlijk overal wel mee eens ben behalve bovenstaande. Je niet uitspreken en mensen volledig zelf hun keuzes laten maken voelt gewoon als te weinig, want als er straks toch wat gebeurt dan voel je dat de rest van je leven (en andere familieleden ook). Opa's en oma's zeggen ook gewoon veel moeilijker nee tegen een jong kleinkind, dat merk ik ook bij mijn andere zus die weduwe is met 2 jonge kinderen. Dan heb je nog factoren als eenzaamheid en onwetendheid, etc. Ga zo in de familie app mijn zorgen uiten en dan is het uiteraard alsnog hun ding, maar heb ik mijn zegje gedaan.

Ik vond dat er een tegengeluid nodig was om je te helpen ontdekken wat je zelf vindt, zo te lezen is dat gelukt. Succes met het vervolg!
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
(07-04-2020, 09:18)Loov Wrote: Net zoals het onze plicht is om thuis te blijven, vind ik het ook onze plicht om mensen er op te wijzen als ze gedrag vertonen waarmee ze andere in gevaar brengen. 

Dit is lastig bij onbekende mensen, maar mensen die dichtbij je staan mag je echt wel het verhaal uitleggen. Dat is wat ik ook doe met mijn vrienden, en zelfs met mijn fucking vader die vol in de risico groep zit.

Wel eens, alleen kom je wel een keer op het punt uit dat je je standpunt duidelijk hebt gemaakt het het toch aankomt op eigen keuzes.  

Iemand in mijn nabije omgeving heeft alle kenmerken van Covid, maar maakt nog steeds ongekend egoïstische en naïeve keuzes. Je zegt er wat van, je zegt er nog een keer wat van en de volgende keer gaat het (in dit geval althans) ruzie worden of je houdt er maar over op.
heeft Bojo eigenlijk een privé IC kamer, of ligt hij lekker tussen het plebs?
Ik vrees dat we met name in Nederland, net door de laksheid van de maatregelen, op termijn wel de keuze zullen moeten maken om in conflict te gaan met mensen... dat is ook wat ik zo kwalijk vind aan die slechte aflijning. Iedereen lijkt het voor zichzelf te mogen invullen, maar het virus doet dat natuurlijk niet.
Belgie telt de overledenen in bejaarden- en verzorgingstehuizen van april mee in de cijfers van vandaag en het aantal schiet meteen over de 400. De slachtoffers in die instellingen van voor april zijn nog niet in de cijfers meegerekend.
Dat laatste weet ik niet, Enzo. Ik denk eerlijk gezegd van wel, volgens wat ik eerder las. Maar die cijfers kwamen er wel steevast met vertraging.

Kreuz?

Hoe dan ook, 2k doden in België inclusief die tehuizen betekent makkelijk het dubbele hier in Nederland. Makkelijk.
(07-04-2020, 11:55)Uplift Wrote: Dat laatste weet ik niet, Enzo. Ik denk eerlijk gezegd van wel, volgens wat ik eerder las. Maar die cijfers kwamen er wel steevast met vertraging.

Kreuz?

Hoe dan ook, 2k doden in België inclusief die tehuizen betekent makkelijk het dubbele hier in Nederland. Makkelijk.
Dat stond vermeld in het artikel in HLN.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ove...~aa391284/
De verhalen die ik van mijn moeder hoor, die in Drenthe in een tehuis werkt, zijn ook vrij zorgelijk. Er is nog steeds terughoudendheid t.a.v het testen op corona, lijkt het. Wellicht vanwege het bestaande gebrek aan testen?

Een bewoner heeft het opgelopen bij een vestiging van de instelling waar zij werkt, maar haar partner / het verplegende personeel worden niet getest, terwijl het eigenlijk onmogelijk is dat daar verder geen besmettingen zijn geweest. En bij een andere instelling werd er überhaupt niet getest tot het moment dat er in extreme mate werd aangedrongen door de familie om dat toch te doen.
Hier een link voor Thailand. Daar gaat het zo te zien de goede kant op voor wat betreft het aantal nieuwe besmettingen dat van 200+ terug loopt naar 36 stuks. Even naar de onderzijde van de pagina scrollen voor de grafiek.

https://www.bangkokpost.com/
Een via-via-via-via iemand die ik ken werkt in een ziekenhuis in Denver. Zij werkt al weken met hetzelfde mondkapje en schort, die ze ook nog eens moet delen met haar collega's.
In Thailand is het zo dat wanneer er een positieve persoon is, meteen zijn/haar directe omgeving alle personen ook in quarantaine gaan en getest worden. Overal wordt de temperatuur opgemeten, bij binnenkomst van dorp, bij de 7/11, etc., etc.
(07-04-2020, 11:59)thomas9790 Wrote: De verhalen die ik van mijn moeder hoor, die in Drenthe in een tehuis werkt, zijn ook vrij zorgelijk. Er is nog steeds terughoudendheid  t.a.v het testen op corona, lijkt het. Wellicht vanwege het bestaande gebrek aan testen?

Een bewoner heeft het opgelopen bij een vestiging van de instelling waar zij werkt, maar haar partner / het verplegende personeel worden niet getest, terwijl het eigenlijk onmogelijk is dat daar verder geen besmettingen zijn geweest. En bij een andere instelling werd er überhaupt niet getest tot het moment dat er in extreme mate werd aangedrongen door de familie om dat toch te doen.
Mijn moeder zit in een verzorgingstehuis, dus het is vooral maar hopen dat het daar niet uitbreekt.
Er is pas afgelopen week besloten dat zorgpersoneel (incl. thuiszorg) buiten ziekenhuizen getest zou gaan worden. Geen idee of dat al in gang gezet is. Bewoners worden zeer beperkt maar meestal helemaal niet getest. Beschermingsmiddelen voor personeel in zorginstellingen (die logischerwijze in- en uit lopen) is er ook niet of nauwelijks. Ook in Nederland is al aangegeven dat het aantal doden. vooral hierdoor, hoger is dan het RIVM meldt. En het maakt de discussie over IC toegang voor ouderen een beetje een theoretische eigenlijk.
In België maakt de voornaamste viroloog Marc Van Ranst de laatste tijd wel enkele bijzonder ongelukkige media beslissingen. Z'n kunde werd al in twijfel getrokken door een angstaanjagend grote groep, nu gaat hij ook nog eens deelnemen aan de Slimste Mens Ter Wereld. Laten we hopen dat hij niet van hero to zero gaat in de publieke opinie, want dan ben je weer naar af.
#heelblijdatikthuisben

https://thethaiger.com/coronavirus/as-th...be-nervous

Hopelijk blijft het bij social media, maar dit kan ook zo maar uit de hand lopen, getuige Cambodja https://en.wikipedia.org/wiki/2003_Phnom_Penh_riots
en Indonesië
https://en.wikipedia.org/wiki/May_1998_r..._Indonesia
(07-04-2020, 11:55)Uplift Wrote: Dat laatste weet ik niet, Enzo. Ik denk eerlijk gezegd van wel, volgens wat ik eerder las. Maar die cijfers kwamen er wel steevast met vertraging.

Kreuz?

Hoe dan ook, 2k doden in België inclusief die tehuizen betekent makkelijk het dubbele hier in Nederland. Makkelijk.

Zoals Van Gucht verklaart komen cijfers van woonzorgcentra altijd een beetje later binnen. Zo'n update met cijfers van afgelopen 24u én cijfers van woonzorgcentra gebeurde eerder ook al eens op 2 april als ik me niet vergis, toen ging het om 183 doden. Sciensano heeft trouwens de cijfers met die laatste update aangepast. Er zijn, dacht ik, een dertigtal woonzorgcentra (van de achthonderd als ik me niet vergis) waar covid-19 reeds is uitgebroken. Elk woonzorgcentrum volledig testen en van verzorgende kledij voorzien moet de hoogste prioriteit hebben om de schade in te perken. Beke kan hier zowaar punten pakken al ware het niet dat hij mijlen achterop hinkt i.v.m. zijn Waalse collega's..

(07-04-2020, 12:24)1996Customer Wrote: In België maakt de voornaamste viroloog Marc Van Ranst de laatste tijd wel enkele bijzonder ongelukkige media beslissingen. Z'n kunde werd al in twijfel getrokken door een angstaanjagend grote groep, nu gaat hij ook nog eens deelnemen aan de Slimste Mens Ter Wereld. Laten we hopen dat hij niet van hero to zero gaat in de publieke opinie, want dan ben je weer naar af.

Dat is toch ongeveer dezelfde groepering die zich kwaad maakte op klimaatspijbelaars m.n. vooral VB'ers en helfies dus. Ik zie enorm veel appreciatie voor de rust, kalmte en professionaliteit die de man uitstraalt evenwel mensen als Erika Vlieghe, Steven Gucht etc. Timing was een beetje fout natuurlijk, ze hadden hem ook gewoon na de zomer kunnen aankondigen omwille van de zaken die ik opnoemde ten tijde van de crisis (in de veronderstelling dat de crisis tegen dan wel al onder controle zal zijn hier).
Dus het artikel in De Persgroep is best wel kwalijk met die ene zin... want de telling in België is qua aantal doden vrij compleet, als ik het goed begrijp? Dat is belangrijk; zeker in de vergelijking met Nederland (''waar het werkelijke aantal wellicht hoger ligt'', aldus de RIVM).

De invloed van dat fascistoïde krapuul op een deel van de Vlaamse politieke opinie blijft helaas gelden, hoor ik m.n. van mensen die landelijk wonen. De experts die we in België hebben, lijken het inderdaad erg goed te doen. Maar ze worden niet gebackt door de politiek en dat is een groot probleem. Daarmee doel ik ook op Open VLD en de non-oppositie van Groen en Sp.A
(07-04-2020, 12:49)Uplift Wrote: Dus het artikel in De Persgroep is best wel kwalijk met die ene zin... want de telling in België is qua aantal doden vrij compleet, als ik het goed begrijp? Dat is belangrijk; zeker in de vergelijking met Nederland (''waar het werkelijke aantal wellicht hoger ligt'', aldus de RIVM).

De invloed van dat fascistoïde krapuul op een deel van de Vlaamse politieke opinie blijft helaas gelden, hoor ik m.n. van mensen die landelijk wonen. De experts die we in België hebben, lijken het inderdaad erg goed te doen. Maar ze worden niet gebackt door de politiek en dat is een groot probleem. Daarmee doel ik ook op Open VLD en de non-oppositie van Groen en Sp.A

Inderdaad, zo interpreteer ik het ook ja en die duiding mis ik steeds maar weer bij Vlaamse media. Ik zag gisteren en vandaag opnieuw Armand Vervaeck (een rechtse twitterlul met een relatief groot aantal volgers red.) een statistiekje online gooien die claimde dat België bij de zes slechtste landen ter wereld behoort enkel en alleen op basis van cijfers van het aantal overleden mensen. Tenenkrommend is het.

Klopt. Van Ranst vertelde al eerder tegen een muur te botsen dat ze bepaalde dingen 'politiek niet kregen opgelost', tsja. Dat De Block experten en wetenschappers niet meteen in de rug zet re: controverse mondmaskers is veelzeggend net zoals één burgemeester (u weet wel, de Grote Leider uit Antwerpen) gisteren weer een heel debat op gang heeft gebracht alhoewel hij gewoon moet luisteren zoals iedere andere burgemeester naar de beleidsmakers van de Nationale Veiligheidsraad (waar evenwel gewoon Jambon mee in zetelt). Die man is echt al maanden de teugels van zijn eigen partij kwijt..
Update over NL, zoals te verwachten viel alsnog fors meer doden gemeld, ook nog van vrijdag, zaterdag en zondag:

07-04-2020 13:55 uur

Overzicht aantallen

Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 7.427 (+292)

Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 2.101 (+234)

Het totaal aantal positief geteste patiënten: 19.580 (+777)

Vandaag zijn er 292 patiënten in het ziekenhuis opgenomen (geweest) gemeld. Er zijn 234 personen als overleden gemeld. Deze mensen zijn niet allemaal in de afgelopen 24 uur in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Op de dinsdagen is het aantal meldingen de afgelopen periode consequent het hoogste van de week. Dat is te verklaren doordat veel van de sterfgevallen en opnames op vrijdag, zaterdag en zondag op maandag administratief worden verwerkt en gerapporteerd.


 
Is dat omdat er in het weekend niet of in lagere bezetting wordt gewerkt? Ik vind het allemaal een beetje onoverzichtelijk.
Rapportage wordt veelal gedaan op maandag (want werkdag). Dus dat is een verklaring voor hogere cijfers vandaag.
Het is wel cru om te zien dat 'de administratie' in meerdere ziekenhuizen blijkbaar vanaf vrijdag gewoon 'weekend viert'. Zei hij als heel boude aanname, maar het is dan ook nogal onbegrijpelijk dat je in deze uitzonderlijke tijden dinsdag nog sterfgevallen van afgelopen vrijdag moet meetellen 'in de afgelopen 24 uur gemelde sterfgevallen'.
Lekker kort door de bocht. Dat weekend-effect is in meerdere landen zo, geen idee waarom hier zo op die manier wordt gereageerd.
(06-04-2020, 21:44)Uplift Wrote:
(06-04-2020, 20:09)greenlander Wrote: Ik weet niet tot hoeverre in deze een rol speelt, maar een daadwerkelijk willekeurige steekproef van de hele bevolking houden is nog niet zo makkelijk. Ik weet dat het CBS, en daar doen ze het voor hun werk, met een enquête al zo een paar weken, zo niet maanden, bezig is. Als je bloedmonsters moet afnemen, op de juiste manier moet vervoeren, opslaan, analyseren, etc, kan ik me voorstellen dat dat snel een vrij lastige operatie wordt.

Een volledig representatieve steekproef is inderdaad erg moeilijk, omdat besmetting zo ongelijk verspreid lijkt te zijn. Echter, je kunt doen zoals UZ Brussel en iedere patiënt (ook pakweg een 14-jarige met een verstuikte enkel) testen. Doe je dat in alle ziekenhuizen landelijk, dan heb je nuttige data. 

UZ Brussel zat aan iets van 8% besmettingen van alle geteste personen.

Op zich was dat onderzoek interessant, maar ik zou het absoluut niet representatief noemen. En in welke zin is de PCR test representatiever dat de antilichaam test?
(07-04-2020, 13:06)Kreuz Wrote:
(07-04-2020, 12:49)Uplift Wrote: Dus het artikel in De Persgroep is best wel kwalijk met die ene zin... want de telling in België is qua aantal doden vrij compleet, als ik het goed begrijp? Dat is belangrijk; zeker in de vergelijking met Nederland (''waar het werkelijke aantal wellicht hoger ligt'', aldus de RIVM).

De invloed van dat fascistoïde krapuul op een deel van de Vlaamse politieke opinie blijft helaas gelden, hoor ik m.n. van mensen die landelijk wonen. De experts die we in België hebben, lijken het inderdaad erg goed te doen. Maar ze worden niet gebackt door de politiek en dat is een groot probleem. Daarmee doel ik ook op Open VLD en de non-oppositie van Groen en Sp.A

Inderdaad, zo interpreteer ik het ook ja en die duiding mis ik steeds maar weer bij Vlaamse media. Ik zag gisteren en vandaag opnieuw Armand Vervaeck (een rechtse twitterlul met een relatief groot aantal volgers red.) een statistiekje online gooien die claimde dat België bij de zes slechtste landen ter wereld behoort enkel en alleen op basis van cijfers van het aantal overleden mensen. Tenenkrommend is het.

Klopt. Van Ranst vertelde al eerder tegen een muur te botsen dat ze bepaalde dingen 'politiek niet kregen opgelost', tsja. Dat De Block experten en wetenschappers niet meteen in de rug zet re: controverse mondmaskers is veelzeggend net zoals één burgemeester (u weet wel, de Grote Leider uit Antwerpen) gisteren weer een heel debat op gang heeft gebracht alhoewel hij gewoon moet luisteren zoals iedere andere burgemeester naar de beleidsmakers van de Nationale Veiligheidsraad (waar evenwel gewoon Jambon mee in zetelt). Die man is echt al maanden de teugels van zijn eigen partij kwijt..

Lol, Armand Vervaeck. Het beste kapsel van Twitter.

Maar de meltdown van NVA is wel leuk en het blok zal heus die cijfers uit de peilingen in deze context niet kunnen vasthouden. No fucking way. PVDA wordt de grote Coronawinnaar. Ik zie het m.a.w. vrij positief in voor België, ook omdat het land de crisis gewoon relatief goed aanpakt. Het aantal doden is ook écht het aantal doden. Niet zoals hier.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)