Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic
#76
Lees scenario’s waar plannen staat.
#77
Zondag wordt er dus opgeschaald naar 2400 IC bedden, waarvan er dus 500 normaal gesproken voor 'reguliere patienten' is. Dit zou bij het huidige tempo voor een week voldoende moeten zijn. Daarna...het piept en het kraakt volgens de minister, ook als antwoord op de goede vraag of er wel personeel voor is. Ook vooral veel hoop, en vertrouwen op de creativiteit en het harde werken van al het medisch personeel. Als ik dan nog een kritische noot mag kraken...de waardering voor het medisch personeel (zeer terecht natuurlijk) van de regering komt toch wat dubbel over aangezien het hele beleid van het begin af aan is gebaseerd op het gebruiken van de maximale capaciteit van de zorg met als doel de economie te laten draaien.
#78
Top, VVD dik bovenaan in de peilingen. Want klappen is leuk, maar de verplegers mogen er natuurlijk geen cent bij krijgen.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
#79
Weet je wat ik kras vind? Dat in dezelfde tien dagen dat China dagen twee ziekenhuizen liet bouwen, de Belgische ziekenhuizen hun capaciteit m.b.t. IC-bedden hebben verdubbeld (van ca 1400 naar ca 2800; 2081 specifiek voor covid-19 patiënten momenteel).. en dat is allemaal maar vanzelfsprekend precies. Geen haan die er naar lijkt te kraaien.
#80
Ik snap je comment niet zo goed Kreuz. Je wilt meer waardering voor de snelheid waarmee ze die bedden hebben vrij weten maken of je wantrouwt de Chinezen?
#81
(01-04-2020, 00:21)1996Customer Wrote: Ik snap je comment niet zo goed Kreuz. Je wilt meer waardering voor de snelheid waarmee ze die bedden hebben vrij weten maken of je wantrouwt de Chinezen?

Dat eerste uiteraard. Als je ziet hoe moeilijk Nederland het lijkt te hebben om die capaciteit te vergroten, dan vind ik het een beetje jammer dat daar niet meer aandacht naartoe is gegaan - zeker hier in België.
#82
Ik heb mijn verbazing daarover al eerder uitgesproken. Andere landen kunnen sneller en adequater omgaan met deze noodsituatie lijkt het soms. Heeft echt ook wel met de Nederlandse overleg en polder structuur te maken. Die soms heel goed kan zijn, maar in crisissituaties zou je een wat directievere stijl verlangen.
#83
Voor diegene die het interesseert nog een paar ervaringen uit de supermarkt:

Voor het overgrote deel houdt de klant zich netjes aan het beleid. Ons beleid (en dat moet grotendeels overeenkomen met alle supermarkten) bestaat ondermeer uit de volgende maatregelen:

- iedere medewerker op de vloer draag een geel hesje met daar op de tekst “samen virusvrij, houdt 1,5 m afstand” en leidinggevenden dragen een oranje hesje met toezichthouder erop
- gebruik van winkelkar of trolly is verplicht. Hier worden klanten ook op aangesproken. Het aantal karren en trollys is gemaximeerd aan het maximaal aantal klanten die tegelijk in de winkel mogen zijn (1 klant per 10 m2)
- bij kassa’s zijn schermen geplaatst tussen de caissières en tussen klant en caissières
- mer markeringstape is rond de kassagroep de 1,5 meter gemarkeerd.
- pincode intoetsen kunnen klanten met een wattenstaafje, dat daarna meteen weggegooid kan worden.
- we proberen altijd te zorgen dat er binnen in de winkel schoongemaakte karren beschikbaar zijn. De gebruikte karren kan op parkeerplaats in de karrenvang daar gestald worden .

En dan nog krijg je klanten die het maar lastig vinden dat ze de kar alleen buiten mogen terug zetten. En ook zijn nog meermaals caissières uitgescholden, meestal omdat ze een klant aanspraken op het afstand houden of het moeten pakken van een winkelwagen/trolley. Of als er een nette rij staat voor de kassa’s en iedereen de 1,5 meter respecteert, het toch iemand te lang duurt en tussen iedereen door naar de kassa loopt.

In de supermarkt zie je dus eigenlijk hetzelfde als in de rest van de maatschappij. Natuurlijk heb je altijd asociaal volk, alleen verwacht je dat deze crisis zelfs in de meeste botte hersens zou doordringen.
#84
Ook de Tweede Kamer wordt bijgepraat middels de onvolledige grafieken waarmee het RIVM een paar dagen begonnen is om te laten lijken dat de groei afvlakt.
#85
Quote:UMCG: hoe meer vetweefsel, des te meer plek voor coronavirus om schade aan te richten





Negen van de tien coronapatiënten op de intensive care van het UMCG in Groningen hebben overgewicht. Afdelingshoofd Peter van der Voort uit Boksum heeft zijn eerste puzzelstuk gelegd. ,,Dit is geen toeval meer.’’




De voorbije dagen zochten Van der Voort en zijn medewerkers koortsachtig naar een verklaring voor het ,,overmatige’’ aandeel zwaarlijvigen dat op de intensive care belandt. De hoeveelheid vetweefsel lijkt de boosdoener.




Het SARS-Covid19-virus, dat we van plaatjes kennen als een soort zeemijn, dringt de longcellen binnen via de ACE2-receptoren, legt Van der Voort uit. Deze angiotensine-converterende enzymen zijn eiwitten aan de buitenkant van cellen.




Het coronavirus is specifiek dol op ACE2-receptoren in de longen. Het grijpt zich aan dit eiwit vast en dringt vervolgens de longcellen binnen. Hoe meer vetweefsel, des te meer ACE2-receptoren, des te meer plek voor het virus om schade aan te richten.




,,We horen ook van patiënten die diarree krijgen, dus het kan ook in de darmen voorkomen. Maar blijkbaar gebeurt er iets in de longcellen in zo’n ernstige mate dat een patiënt uiteindelijk beademing nodig heeft.’’




Mensen die het coronavirus oplopen krijgen eerst lichte klachten. Na acht tot dertien dagen komt een deel van de patiënten in de buurt van de intensive care. De meest ernstige gevallen moeten aan de beademing. Dunne mensen overkomt dit amper. Zwaarlijvigen met een BMI-score boven de 25 des te meer.




Heeft het gebruik van cholesterolremmers of andere medicijnen nog een nadelig effect?



,,Ik vermoed niet dat het ziektebeeld iets met medicijngebruik te maken heeft. Het is de combinatie van veel vetweefsel en Covid19 die een directe longschade oplevert.’’





En nu?




,,Tja. Dat is de volgende vraag. We zijn allemaal ideeën aan het onderzoeken.’’



Waarom zijn mannen er vaker ernstig aan toe dan vrouwen?



,,Normaal is de verhouding bij virussen 60/40. Bij Covid19 zitten we op 70/30. Mannen zijn dus in het nadeel. Dat kan te maken hebben met die ACE2-receptor. Die ligt op het x-chromosoom en daar hebben vrouwen er twee van.’’



In een interview in de LC op 21 maart zei u: ,,Als 100 bedden op de intensive care tekortschieten, dan krijg ik weer pijn in mijn buik’’. Hoe is de situatie in het UMCG?







,,We zijn ontzettend druk om alles te organiseren. We hebben nu 59 ic-bedden, morgen 69, volgende week 91 en die week erna 112. Die buikpijn komt over twee weken. Als die 112 bedden niet genoeg blijken te zijn.’’
#86
(01-04-2020, 10:14)Enzo Wrote: Ook de Tweede Kamer wordt bijgepraat middels de onvolledige grafieken waarmee het RIVM een paar dagen begonnen is om te laten lijken dat de groei afvlakt.
Ik vind het jammer om weer over het RIVM te beginnen maar heb je die pdf van de presentatie gezien? Hier te vinden: 

http://content10c2a.omroep.nl/urishieldv...corona.pdf

Cijfers en kaartjes allemaal van 31 maart (al dan niet incompleet), maar van de epidemische status nemen ze een kaartje op met de stand van zaken van een week geleden. Hierop is dus te zien is dat er ‘niets aan de hand is’, ik heb geen tijd om de briefing te gaan bekijken maar ben benieuwd of er vragen over gesteld worden.

Ik weet dat mensen hier het wat irriteert als de deskundigheid/goedwillendheid van het RIVM hier in twijfel wordt getrokken maar dit is toch gewoon of ontzettend slordig, iets wat niet past bij zo’n instituut of dit is bewust mensen op het verkeerde been zetten. Je maakt me niet wijs dat dit plaatje erin zit omdat er ‘geen actuelere cijfers zijn’. Ik mag er toch vanuit gaan dat alles zo goed mogelijk gemonitord wordt, dat niet alle gegevens van de laatste uren of zelfs de laatste dag beschikbaar zijn, okey, maar een week oud?
#87
(01-04-2020, 10:32)ahha Wrote:
(01-04-2020, 10:14)Enzo Wrote: Ook de Tweede Kamer wordt bijgepraat middels de onvolledige grafieken waarmee het RIVM een paar dagen begonnen is om te laten lijken dat de groei afvlakt.
Ik vind het jammer om weer over het RIVM te beginnen maar heb je die pdf van de presentatie gezien? Hier te vinden: 

http://content10c2a.omroep.nl/urishieldv...corona.pdf

Cijfers en kaartjes allemaal van 31 maart (al dan niet incompleet), maar van de epidemische status nemen ze een kaartje op met de stand van zaken van een week geleden. Hierop is dus te zien is dat er ‘niets aan de hand is’, ik heb geen tijd om de briefing te gaan bekijken maar ben benieuwd of er vragen over gesteld worden.

Ik weet dat mensen hier het wat irriteert als de deskundigheid/goedwillendheid van het RIVM hier in twijfel wordt getrokken maar dit is toch gewoon of ontzettend slordig, iets wat niet past bij zo’n instituut of dit is bewust mensen op het verkeerde been zetten. Je maakt me niet wijs dat dit plaatje erin zit omdat er ‘geen actuelere cijfers zijn’. Ik mag er toch vanuit gaan dat alles zo goed mogelijk gemonitord wordt, dat niet alle gegevens van de laatste uren of zelfs de laatste dag beschikbaar zijn, okey, maar een week oud?

De grafiek van bijvoorbeeld het reproductiegetal wordt nu gebaseerd op het aantal ziekenhuisopnames (wat een betere representatie is dan het aantal positieve testen, ivm testcapaciteit). Omdat er een paar dagen verschil zit in het moment van besmetting en een ziekenhuisopname en er dan ook nog vertraging kan zitten in het rapporteren van een opnames moet je dus naar het aantal besmettingen kijken met een paar dagen vertraging. Lijkt me juist een verstandige houding, om zo betrouwbare cijfers te gebruiken.
#88
(01-04-2020, 10:37)Locor Wrote:
(01-04-2020, 10:32)ahha Wrote:
(01-04-2020, 10:14)Enzo Wrote: Ook de Tweede Kamer wordt bijgepraat middels de onvolledige grafieken waarmee het RIVM een paar dagen begonnen is om te laten lijken dat de groei afvlakt.
Ik vind het jammer om weer over het RIVM te beginnen maar heb je die pdf van de presentatie gezien? Hier te vinden: 

http://content10c2a.omroep.nl/urishieldv...corona.pdf

Cijfers en kaartjes allemaal van 31 maart (al dan niet incompleet), maar van de epidemische status nemen ze een kaartje op met de stand van zaken van een week geleden. Hierop is dus te zien is dat er ‘niets aan de hand is’, ik heb geen tijd om de briefing te gaan bekijken maar ben benieuwd of er vragen over gesteld worden.

Ik weet dat mensen hier het wat irriteert als de deskundigheid/goedwillendheid van het RIVM hier in twijfel wordt getrokken maar dit is toch gewoon of ontzettend slordig, iets wat niet past bij zo’n instituut of dit is bewust mensen op het verkeerde been zetten. Je maakt me niet wijs dat dit plaatje erin zit omdat er ‘geen actuelere cijfers zijn’. Ik mag er toch vanuit gaan dat alles zo goed mogelijk gemonitord wordt, dat niet alle gegevens van de laatste uren of zelfs de laatste dag beschikbaar zijn, okey, maar een week oud?

De grafieken van het aantal besmettingen worden nu gebaseerd op het aantal ziekenhuisopnames (wat een betere representatie is dan het aantal positieve testen, ivm testcapaciteit). Omdat er een paar dagen verschil zit in het moment van besmetting en een ziekenhuisopname en er dan ook nog vertraging kan zitten in het rapporteren van een opnames moet je dus naar het aantal besmettingen kijken met een paar dagen vertraging. Lijkt me juist een verstandige houding, om zo betrouwbare cijfers te gebruiken.
Voor de duidelijkheid, het gaat me om het eerste kaartje wat je tegenkomt covid-19 epidemische status (per provincie, 24 maart 2020). Er wordt ingegaan op zorgcapaciteit en wat er in de vph’en aan de hand is. We weten allemaal hoeveel (ic) opnames er afgelopen week geweest zijn. Om dan een kaartje van een week geleden op te nemen waarbij in iedere provincie (op brabant na) staat dat er niets aan de hand is terwijl er geluiden te horen zijn dat het piept en kraakt en er met man en macht aan nòg meer bedden gewerkt wordt dat vind ik raar.
#89
(01-04-2020, 10:32)BigBird Wrote:
Quote:UMCG: hoe meer vetweefsel, des te meer plek voor coronavirus om schade aan te richten





Negen van de tien coronapatiënten op de intensive care van het UMCG in Groningen hebben overgewicht. Afdelingshoofd Peter van der Voort uit Boksum heeft zijn eerste puzzelstuk gelegd. ,,Dit is geen toeval meer.’’




De voorbije dagen zochten Van der Voort en zijn medewerkers koortsachtig naar een verklaring voor het ,,overmatige’’ aandeel zwaarlijvigen dat op de intensive care belandt. De hoeveelheid vetweefsel lijkt de boosdoener.




Het SARS-Covid19-virus, dat we van plaatjes kennen als een soort zeemijn, dringt de longcellen binnen via de ACE2-receptoren, legt Van der Voort uit. Deze angiotensine-converterende enzymen zijn eiwitten aan de buitenkant van cellen.




Het coronavirus is specifiek dol op ACE2-receptoren in de longen. Het grijpt zich aan dit eiwit vast en dringt vervolgens de longcellen binnen. Hoe meer vetweefsel, des te meer ACE2-receptoren, des te meer plek voor het virus om schade aan te richten.




,,We horen ook van patiënten die diarree krijgen, dus het kan ook in de darmen voorkomen. Maar blijkbaar gebeurt er iets in de longcellen in zo’n ernstige mate dat een patiënt uiteindelijk beademing nodig heeft.’’




Mensen die het coronavirus oplopen krijgen eerst lichte klachten. Na acht tot dertien dagen komt een deel van de patiënten in de buurt van de intensive care. De meest ernstige gevallen moeten aan de beademing. Dunne mensen overkomt dit amper. Zwaarlijvigen met een BMI-score boven de 25 des te meer.




Heeft het gebruik van cholesterolremmers of andere medicijnen nog een nadelig effect?



,,Ik vermoed niet dat het ziektebeeld iets met medicijngebruik te maken heeft. Het is de combinatie van veel vetweefsel en Covid19 die een directe longschade oplevert.’’





En nu?




,,Tja. Dat is de volgende vraag. We zijn allemaal ideeën aan het onderzoeken.’’



Waarom zijn mannen er vaker ernstig aan toe dan vrouwen?



,,Normaal is de verhouding bij virussen 60/40. Bij Covid19 zitten we op 70/30. Mannen zijn dus in het nadeel. Dat kan te maken hebben met die ACE2-receptor. Die ligt op het x-chromosoom en daar hebben vrouwen er twee van.’’



In een interview in de LC op 21 maart zei u: ,,Als 100 bedden op de intensive care tekortschieten, dan krijg ik weer pijn in mijn buik’’. Hoe is de situatie in het UMCG?







,,We zijn ontzettend druk om alles te organiseren. We hebben nu 59 ic-bedden, morgen 69, volgende week 91 en die week erna 112. Die buikpijn komt over twee weken. Als die 112 bedden niet genoeg blijken te zijn.’’

Dit kan ook verklaren waarom het op dit moment er veel heftiger in Italie, Spanje en Amerika aan toe gaat ipv China en andere Aziatische landen (naast nog een miljoen andere dingen die je kan bedenken) Hopelijk kan het een zegen zijn voor arme landen waar medische zorg slecht is.
#90
Is er iemand (op aarde) die de uitleg van van Dissel over de besmettingsgraad begrijpt? Mijn boerenverstand zegt dat je zonder heel veel testen daar geen zinnige uitspraak over kunt doen.
#91
(01-04-2020, 10:46)ahha Wrote:
(01-04-2020, 10:37)Locor Wrote:
(01-04-2020, 10:32)ahha Wrote:
(01-04-2020, 10:14)Enzo Wrote: Ook de Tweede Kamer wordt bijgepraat middels de onvolledige grafieken waarmee het RIVM een paar dagen begonnen is om te laten lijken dat de groei afvlakt.
Ik vind het jammer om weer over het RIVM te beginnen maar heb je die pdf van de presentatie gezien? Hier te vinden: 

http://content10c2a.omroep.nl/urishieldv...corona.pdf

Cijfers en kaartjes allemaal van 31 maart (al dan niet incompleet), maar van de epidemische status nemen ze een kaartje op met de stand van zaken van een week geleden. Hierop is dus te zien is dat er ‘niets aan de hand is’, ik heb geen tijd om de briefing te gaan bekijken maar ben benieuwd of er vragen over gesteld worden.

Ik weet dat mensen hier het wat irriteert als de deskundigheid/goedwillendheid van het RIVM hier in twijfel wordt getrokken maar dit is toch gewoon of ontzettend slordig, iets wat niet past bij zo’n instituut of dit is bewust mensen op het verkeerde been zetten. Je maakt me niet wijs dat dit plaatje erin zit omdat er ‘geen actuelere cijfers zijn’. Ik mag er toch vanuit gaan dat alles zo goed mogelijk gemonitord wordt, dat niet alle gegevens van de laatste uren of zelfs de laatste dag beschikbaar zijn, okey, maar een week oud?

De grafieken van het aantal besmettingen worden nu gebaseerd op het aantal ziekenhuisopnames (wat een betere representatie is dan het aantal positieve testen, ivm testcapaciteit). Omdat er een paar dagen verschil zit in het moment van besmetting en een ziekenhuisopname en er dan ook nog vertraging kan zitten in het rapporteren van een opnames moet je dus naar het aantal besmettingen kijken met een paar dagen vertraging. Lijkt me juist een verstandige houding, om zo betrouwbare cijfers te gebruiken.
Voor de duidelijkheid, het gaat me om het eerste kaartje wat je tegenkomt covid-19 epidemische status (per provincie, 24 maart 2020). Er wordt ingegaan op zorgcapaciteit en wat er in de vph’en aan de hand is. We weten allemaal hoeveel (ic) opnames er afgelopen week geweest zijn. Om dan een kaartje van een week geleden op te nemen waarbij in iedere provincie (op brabant na) staat dat er niets aan de hand is terwijl er geluiden te horen zijn dat het piept en kraakt en er met man en macht aan nòg meer bedden gewerkt wordt dat vind ik raar.

Akkoord, daar ben ik het mee eens. Van Dissel gebruikte dat echter puur om te kunnen aangeven dat het aantal ziekenhuisopnames representatief is voor het aantal besmettingen. De heatmaps kleuren op dezelfde plekken donker namelijk. Dat bleek dus ook uit de getallen en plaatjes van een week geleden. Het was misschien wel zo netjes geweest om daar wat actuelere data voor te gebruiken.
#92
Ik zag dit voor bij komen en dat stemt mij toch hoopvol in: https://www.nu.nl/coronavirus/6041618/le...itief.html

Hopelijk een vaccin voordat Roadburn 2021 begint. Tongue
#93
(01-04-2020, 10:53)Locor Wrote:
(01-04-2020, 10:46)ahha Wrote:
(01-04-2020, 10:37)Locor Wrote:
(01-04-2020, 10:32)ahha Wrote:
(01-04-2020, 10:14)Enzo Wrote: Ook de Tweede Kamer wordt bijgepraat middels de onvolledige grafieken waarmee het RIVM een paar dagen begonnen is om te laten lijken dat de groei afvlakt.
Ik vind het jammer om weer over het RIVM te beginnen maar heb je die pdf van de presentatie gezien? Hier te vinden: 

http://content10c2a.omroep.nl/urishieldv...corona.pdf

Cijfers en kaartjes allemaal van 31 maart (al dan niet incompleet), maar van de epidemische status nemen ze een kaartje op met de stand van zaken van een week geleden. Hierop is dus te zien is dat er ‘niets aan de hand is’, ik heb geen tijd om de briefing te gaan bekijken maar ben benieuwd of er vragen over gesteld worden.

Ik weet dat mensen hier het wat irriteert als de deskundigheid/goedwillendheid van het RIVM hier in twijfel wordt getrokken maar dit is toch gewoon of ontzettend slordig, iets wat niet past bij zo’n instituut of dit is bewust mensen op het verkeerde been zetten. Je maakt me niet wijs dat dit plaatje erin zit omdat er ‘geen actuelere cijfers zijn’. Ik mag er toch vanuit gaan dat alles zo goed mogelijk gemonitord wordt, dat niet alle gegevens van de laatste uren of zelfs de laatste dag beschikbaar zijn, okey, maar een week oud?

De grafieken van het aantal besmettingen worden nu gebaseerd op het aantal ziekenhuisopnames (wat een betere representatie is dan het aantal positieve testen, ivm testcapaciteit). Omdat er een paar dagen verschil zit in het moment van besmetting en een ziekenhuisopname en er dan ook nog vertraging kan zitten in het rapporteren van een opnames moet je dus naar het aantal besmettingen kijken met een paar dagen vertraging. Lijkt me juist een verstandige houding, om zo betrouwbare cijfers te gebruiken.
Voor de duidelijkheid, het gaat me om het eerste kaartje wat je tegenkomt covid-19 epidemische status (per provincie, 24 maart 2020). Er wordt ingegaan op zorgcapaciteit en wat er in de vph’en aan de hand is. We weten allemaal hoeveel (ic) opnames er afgelopen week geweest zijn. Om dan een kaartje van een week geleden op te nemen waarbij in iedere provincie (op brabant na) staat dat er niets aan de hand is terwijl er geluiden te horen zijn dat het piept en kraakt en er met man en macht aan nòg meer bedden gewerkt wordt dat vind ik raar.

Akkoord, daar ben ik het mee eens. Van Dissel gebruikte dat echter puur om te kunnen aangeven dat het aantal ziekenhuisopnames representatief is voor het aantal besmettingen. De heatmaps kleuren op dezelfde plekken donker namelijk. Dat bleek dus ook uit de getallen en plaatjes van een week geleden. Het was misschien wel zo netjes geweest om daar wat actuelere data voor te gebruiken.
Het RIVM heeft gisteren al aangegeven dat de positieve scenarios niet zijn uitgekomen, maar nu worden veel projecties (snelle afname ziekenhuisopnames bijvoorbeeld ) gebaseerd op een R0 van 0,3 of maximaal 1 en dat door dat lage cijfer ook verdere aanscherping van de maatregelen niet nodig is. Riskant.
[+] 1 user says Thank You to Enzo for this post
#94
(01-04-2020, 11:00)Enzo Wrote:
(01-04-2020, 10:53)Locor Wrote: Akkoord, daar ben ik het mee eens. Van Dissel gebruikte dat echter puur om te kunnen aangeven dat het aantal ziekenhuisopnames representatief is voor het aantal besmettingen. De heatmaps kleuren op dezelfde plekken donker namelijk. Dat bleek dus ook uit de getallen en plaatjes van een week geleden. Het was misschien wel zo netjes geweest om daar wat actuelere data voor te gebruiken.
Het RIVM heeft gisteren al aangegeven dat de positieve scenarios niet zijn uitgekomen, maar nu worden veel projecties (snelle afname ziekenhuisopnames bijvoorbeeld ) gebaseerd op een R0 van 0,3 of maximaal 1 en dat door dat lage cijfer ook verdere aanscherping van de maatregelen niet nodig is. Riskant.

Ook akkoord (al weet ik niet waar je die 0.3 of de snelle afname ziekenhuisopnames vandaan haalt). Van Dissel gaf immers zelf aan dat het aantal patiënten op de IC nog flink zal stijgen de komende dagen. De cijfers van het reproductiegetal zijn wat mij betreft echter wel duidelijk en de data daarachter lijken mij betrouwbaar (gebaseerd op het verhaal van Van Dissel zojuist). De conclusie die daaraan verbonden worden door het RIVM, dat verdere maatregelen niet nodig zijn, vind ik inderdaad ook snel getrokken.
#95
Gommers zit er wel redelijk doorheen zo te zien. Zijn verhaal lijkt af en toe ook meer op een noodkreet. Sad
#96
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2...s~v380986/

Als je zo'n relaas leest snap je dat ook volledig.

En dan zie ik tegelijkertijd bij de Volkskrant zo'n kop "RIVM: corona is op zijn retour in Nederland" en dan is dat weer zo'n onhandige uitspraak/framing.

Ondertussen heeft Bolsonaro op het nippertje een staatsgreep weten te vermijden: https://nos.nl/artikel/2329034-bolsonaro...ratie.html
[+] 2 users say Thank You to Gunnar for this post
#97
De term riskant hoorde ik de afgelopen weken vanuit 't RIVM of de kranten niet over de onderwerpen:
Tegenliggers in de super, is zoiets wel zo bevorderlijk in een strijd tegen Corona? Mogen de visverkoper en de kaasboer hier gewoon nog door de wijken rijden? In een volle kerk op de bescherming van de heer vertrouwen?
Wel bespreekt men 't risico betreffende 'onze economie' natuurlijk.
#98
Het RIVM bulletin wordt steeds uitgebreider:

Quote:Wijzigingsdatum 01-04-2020 | 13:58
Positief geteste personen
13.614*

(+1.019)



Ziekenhuis-opnames
5.159

(+447)

Overleden personen
1.173**

(+134)



*Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt
** Er is een vertraging tussen de dag van overlijden en de dag dat overlijden gerapporteerd wordt.

De coronakaart toont het aantal opgenomen patiënten
Er zijn verschillende manieren om de verspreiding van COVID-19 in Nederland te laten zien. De beste data die er op dit moment zijn, zijn de ziekenhuisopnames per gemeente. Daarom is op de kaart, vanaf 31 maart, het aantal opgenomen personen in het ziekenhuis te zien. De verspreiding laat de woonplaats van de patiënten zien.

In het ziekenhuis opgenomen COVID-19patiënten
Per 100.000 inwoners per gemeente tot en met 1-4-2020
+


Geen meldingen
< 10
10 - 30
30 - 50
50 - 100
100 - 150
150 - 246
GGD-regio's
Aantal per 100.000 inwoners
Kaart
Deze kaart toont het aantal opgenomen patiënten in het ziekenhuis per 100.000 inwoners, zoals doorgegeven door GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en en gemeenten .
Door correcties achteraf in het systeem kunnen wijzigingen optreden.

Zie ook Data coronavirus in Nederland.

Overzicht aantallen
Het totaal aantal positief geteste patiënten: 13.614 (+1.019)

Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 5.159 (+447)

Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 1.173 (+134)

Duiding
Vandaag zijn er 447 patiënten als in het ziekenhuis opgenomen gemeld. Er zijn 134 personen als overleden gemeld. Deze ziekenhuisopnames en sterfgevallen hebben zich in de afgelopen dagen voorgedaan, maar zijn in de afgelopen 24 uur gerapporteerd.

Tot nu toe zijn er twee sterfgevallen gemeld van personen jonger dan 50 jaar, beide met ernstige onderliggende gezondheidsproblemen.

De aantallen gemelde ziekenhuisopnames en meldingen van overlijden zijn vandaag lager dan gisteren. Het is belangrijk om te weten dat het aantal meldingen per dag niet het werkelijke aantal sterfgevallen of ziekenhuisopnames van de afgelopen dag is. Dit komt omdat er een vertraging zit tussen het moment van overlijden en ziekenhuisopname en de rapportage hiervan aan de GGD’en.

De eerste effecten van de maatregelen lijken zichtbaar te worden. Het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten en het aantal gemelde overledenen in Nederland neemt minder snel toe dan je zonder maatregelen zou verwachten.

De trends in de opnames per provincie zijn onveranderd ten opzichte van gisteren. Noord-Brabant lijkt over de piek van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames heen te zijn. In Zuid-Holland, Noord-Holland, Gelderland en Limburg is dit nog niet zichtbaar. In de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en Zeeland is het aantal ziekenhuisopnames stabiel laag.

Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu krijgt via meerdere bronnen informatie over de uitbraak van het nieuwe coronavirus. De gegevens per dag van Stichting NICE (Nationale Intensive Care Evaluatie) zijn ook opgenomen in de rapportage Data coronavirus in Nederland. Deze cijfers worden continu bijgewerkt door Stichting NICE. De cijfers in deze rapportage lopen daarom wat achter op de actuele situatie.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
#99
Uitvaartsector: ‘Minder overlijdens in maart dan vorig jaar tijdens grieppiek’
https://www.demorgen.be/nieuws/uitvaarts...~bc151bc4/
Zucht.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)