Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Radiohead
#26
Die show heb ik toen moeten missen omdat ik op tijd naar huis moest Sad. Maar goed, was uiteindelijk een wonder dat ik uberhaubt naar Pinkpop mocht. Ik heb later wel de opname van Radiohead ge-videotaped en vaak teruggekeken.
Reply
#27
(17-04-2020, 23:33)kurtje Wrote:
(17-04-2020, 23:25)thomas9790 Wrote: Volgens de setlist speelden ze de gebruikelijke 25 nummers, dus daar is ook niets abrupt aan. Misschien zat Rael vanaf het toilet te luisteren?

Onnodige opmerking dat laatste, maar goed. Op BKS was er ook een onduidelijk einde, dus ik vind het niet zo gek. Plus ik vond dat concert relatief tegenvallen. De verschillende meningen houd je altijd Rael.
Dat mensen het zelfde concert verschillend kunnen beleven, heb ik inderdaad vaker meegemaakt. Ik heb meer dan eens ervaren dat iedereen om mij heen het zojuist afgelopen concert fantastisch vond, terwijl ik het maar zozo vond. Meestal ging het dan echter niet om de bandprestaties, maar om de geluidskwaliteit.
Zo herinnering ik mij verschillende Simple Minds-concerten in Ahoy in de jaren '80 waar de geluidskwaliteit bar en boos was (en het door de band gebodene op zijn best middelmatig). Nog steeds lees ik op YouTube dolenthousiaste commentaren van mensen die er ook waren over die fantastische concerten van Simple Minds in Ahoy. "Zo hoor je het tegenwoordig niet meer." Nee, gelukkig niet.

Een voorbeeld van recentere datum: A Perfect Circle in Afas Live in, als ik mij goed herinner, december 2018. Iedereen vond het geweldig, ook hier op dit forum. En ja, ik vond de band goed spelen en op de zang viel ook niets aan te merken. Maar een fantastisch geluid, zoals ik iedereen hoorde zeggen? Nou nee, niet bepaald, daar kan ik het niet mee eens zijn. Ik vond het gitaargeluid van Billy Howerdell veel te ver naar de achtergrond gemixed, en dat bepaalt voor mij nu juist voor een groot gedeelte (de aantrekkelijkheid van) het geluid van A Perfect Circle.

Misschien speelt mij wel parten dat ik veel klassieke concerten bezoek (tegenwoordig luister ik meer klassiek dan pop/rock), en daardoor nogal verwend ben met perfecte akoestiek, perfect geluid, perfect samenspel.

Om terug te komen op Radiohead in Arras: in mijn herinnering staan toch echt het geklier van Thom Yorke en het rare rommelige einde gegrift. En vooral ook, en dat weet ik heel zeker, de excuses van Ed O'Brien. Dat zal hij toch niet zonder reden gedaan hebben.
Dit was overigens pas mijn tweede Radiohead-concert. Het eerste was in najaar 2012, in de LanXess Arena in Keulen (de Ziggo Dome was uitverkocht, toen ik een kaartje probeerde te kopen). Dat concert vond ik wel van begin tot einde heel goed, met voor mij als hoogtepunt (tot mijn eigen verrassing) Pyramid Song.

Aanvankelijk zag ik Radiohead helemaal niet zitten, ik vond het maar gejammer. Het omslagpunt kwam voor mij, toen ik Thom Yorke solo (niet helemaal solo: hij werd akoestisch begeleid door in mijn herinnering Ed O'Brien, maar volgens setlist.fm Jonny Greenwood) zag optreden bij een benefietconcert in de RAI in Amsterdam (Tibetan Freedom Concert, 13-06-1999). Street Spirit, uitsluitend begeleid met een akoestische gitaar: kippevel  en tranen in mijn ogen tegelijkertijd. Na dat optreden ben ik mij toch maar eens gaan verdiepen in de muziek van Radiohead.
Reply
#28
(17-04-2020, 23:33)kurtje Wrote:
(17-04-2020, 23:25)thomas9790 Wrote: Volgens de setlist speelden ze de gebruikelijke 25 nummers, dus daar is ook niets abrupt aan. Misschien zat Rael vanaf het toilet te luisteren?

Onnodige opmerking dat laatste, maar goed. Op BKS was er ook een onduidelijk einde, dus ik vind het niet zo gek. Plus ik vond dat concert relatief tegenvallen. De verschillende meningen houd je altijd Rael.

Je hebt gelijk, flauwe opmerking. Excuus.

In elk geval: fijn dat de King of Limbs tour je wel beviel, Rael. Ik heb daar erg veel goede opnames van gezien en ben nog altijd een beetje beteuterd dat ik toen nog niet echt fan van ze was. Tegelijkertijd is dat wel beter geweest voor mijn portemonnee in die tijd, denk ik Big Grin
Reply
#29
In Arras moesten ze (volgens mij) The Gloaming een paar keer opnieuw instarten, om dat na 2x uiteindelijk maar op te geven. Denk dat daar de excuses voor waren.
Reply
#30
Ik heb alle tours van RH gezien sinds HTTT en hun laatste vind ik nog steeds hun beste. Hoe verder je terug gaat in de tijd, hoe magischer het lijkt, maar -komt-ie-




objectief gezien





waren setlists zoals op BKS gewoon veel beter. Twee uur lang adem inhouden, terwijl ik mezelf in 2003 of 2006 wel eens betrapt zou hebben op een zekere ergernis tijdens mindere nummers of uitvoeringen. Maar dan stond wel pakweg deze versie van Spinning Plates tegenover.
Reply
#31
(17-04-2020, 20:11)Dielie Wrote: Lollapalooza 2016 op hun eigen YTkanaal:


Thnx!


Heb een nieuwe tv, wat dan meteen YouTube heeft... Dat is wel fijn! Mooi kijken
Reply
#32
(18-04-2020, 21:02)Uplift Wrote: Ik heb alle tours van RH gezien sinds HTTT en hun laatste vind ik nog steeds hun beste. Hoe verder je terug gaat in de tijd, hoe magischer het lijkt, maar -komt-ie-




objectief gezien





waren setlists zoals op BKS gewoon veel beter. Twee uur lang adem inhouden, terwijl ik mezelf in 2003 of 2006 wel eens betrapt zou hebben op een zekere ergernis tijdens mindere nummers of uitvoeringen. Maar dan stond wel pakweg deze versie van Spinning Plates tegenover.

Betekent dit woord in België iets anders dan in Nederland, of blijf je pogingen wagen om feiten toe te wijzen aan dingen die niet feitelijk zijn? Mocht je bedoelen dat je mening is dat de setlist zoals op BKS veel beter is dan vroeger, dan ben ik wel benieuwd waarom.

Mijn mening over de BKS 2017 setlist:
- 5x A Moon Shaped Pool en 3x The King of Limbs zou niet mijn voorkeur hebben. Dat zijn voor mij toch de albums waarbij ik niet aan de naam weet hoe ieder nummer gaat. Heb ik wat minder binding bij dan bijna alle andere nummers op andere albums.
- Bodysnatchers vind ik echt bij de kutste Radiohead nummers horen. Myxomatosis zit daar vlak achter.
- Ik vermoed dat veel mensen blij waren met 5 nummers In Rainbows, daar zitten vast voor iedereen één of meer persoonlijke favorieten bij. Ik was blij met Nude en Reckoner en met 15 Step heb ik door de NDRGRND een leuke band. Misschien was 3 (of 4) voor mij genoeg, Weird Fishes/Arpeggi of iets van In Rainbows 2 (Go Slowly, Last Flowers) zou nog op mijn wenslijst staan.
- Idioteque, The Gloaming en Everything in It's Right Place voelen voor mij als nummers die ze altijd spelen maar echt nooit op een fatsoenlijke manier. Ook bij dit concert, al weet ik dat je het daar niet mee eens bent. Bij Everything in It's Right Place weet ik tenminste nog met video's van de begintijd dat ze er vette versies van wisten te maken, bij The Gloaming moet ik de eerste versie nog vinden. 
- Is Paranoid Android echt een nummer waar Radiohead fans (nog/weer) op zitten te wachten? 
- Exit Music (for a Film), Let Down, There There, Pyramid Song en Street Spirit (Fade Out) voelen voor mij eerder als nummers waar de fans blij van worden. Misschien moet ik het anders zeggen: ik werd daar blij van.  


Baal overigens nog steeds dat ik Radiohead pas in 2008 voor het eerst heb gezien.
Reply
#33
2008 is best al vroeg, en het zou ook voor jou e.e.a in perspectief moeten kunnen plaatsen. Zoals: Radiohead (lees: Thom Yorke) had vroeger een meer wisselvallige live-reputatie. Wat op de *setlist* staat, is niet hetzelfde als de kwaliteit van de set in termen van uitvoeringen, etc. Dat is wat ik bedoel met 'objectief'. Men heeft vaak de tendens om herinneringen van vroeger te idealiseren, en al zeker als je zoveel jaar later meer favo's ziet staan op de setlist.fm pagina van die ene show in pakweg HMH. Dat is alles.

Verder kan het prima dat jij en ik andere maatstaven gebruiken. Ik wou er gewoon op wijzen dat ik de laatste tour als de beste beschouw, omwille van hoe goed ze die twee uur vulden en hoe zich dat verhoudt tot eerdere live-ervaringen. Dat mogen mensen interpreteren als een argument, maar dat is geen verplichting. Ik hecht b.v. ook waarde aan een HE/F die de afgelopen tour van Tool op hetzelfde niveau plaatst als Lateralus. Ook dat zal eerder 'objectief' dan puur emotioneel of gevoelsmatig zijn.

Er hangt zeker ook enig sentiment aan vast wat betreft Radiohead. BKS was de beste show, maar daarvoor was ik de band in m'n auto achterna gegaan in Scandinavië, dus dat speelt allemaal een rol.
Reply
#34
Ik herinner me vooral de show op Pinkpop 2001 nog, afsluitende act met een geweldige setlist. adembenemend en geweldig.
daarna vond ik t toch allemaal veel minder worden. Nog meerdere malen gezien.
Ik zag wel aan de show van RW 2017 dat t heel goed was, maar ik werd er niet meer warm van.
Het beklijfde me nog wel genoeg tot aan de toegift en daarna ging ik weg. een doodzonde denk ik voor de meeste hier.
Ik had t zelfde eigenlijk met Tool vorig jaar, De spanning werd hier op t forum hoog opgebouwd, en uiteindelijk in de Ziggo viel het me behoorlijk tegen. Zo erg dat ik op RW na de eerste paar nummers naar huis ging. Ik voelde t niet.

maar enfin, deze oudere jongere vind The Bends toch hun beste plaat gevolgd door Ok Computer. daarna vind ik t echt veel minder.
Reply
#35
(19-04-2020, 14:27)Flair Wrote: Ik herinner me vooral de show op Pinkpop 2001 nog, afsluitende act met een geweldige setlist. adembenemend en geweldig.
daarna vond ik t toch allemaal veel minder worden. Nog meerdere malen gezien.
Ik zag wel aan de show van RW 2017 dat t heel goed was, maar ik werd er niet meer warm van.
Het beklijfde me nog wel genoeg tot aan de toegift en daarna ging ik weg. een doodzonde denk ik voor de meeste hier.
Ik had t zelfde eigenlijk met Tool vorig jaar, De spanning werd hier op t forum hoog opgebouwd, en uiteindelijk in de Ziggo viel het me behoorlijk tegen. Zo erg dat ik op RW na de eerste paar nummers naar huis ging. Ik voelde t niet.

maar enfin, deze oudere jongere vind The Bends toch hun beste plaat gevolgd door Ok Computer. daarna vind ik t echt veel minder.
Ik ben een nog veel oudere jongere (of ben ik nu een jongere oudere?), maar ik houd juist het meest van hun albums uit hun "experimentele" periode: Kid A, Amnesiac en In Rainbows, en meteen daarna Hail To The Thief.
Reply
#36
Zwaartepunt ligt voor mij in de periode van OK Computer tot en met In Rainbows, waarbij ik daarna liever The Bends op zet dan TKOL of AMSP (sorry kurtje). Vooral met AMSP heb ik een raar soort haat/liefde verhouding; vaak geluisterd maar nooit helemaal omarmd.
Reply
#37
Radiohead gaat concerten vrijgeven.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL...F29%2F2020
[+] 1 user says Thank You to pudpong3 for this post
Reply
#38
Waren ook tourplannen voor 2021, aldus EOB (sorry Kurtje)

https://www.iheart.com/content/2020-04-2...-outbreak/
Reply
#39
En Thom doet bij Fallon waarschijnlijk een nieuw liedje.
Reply
#40
(29-04-2020, 22:41)timvank Wrote: En Thom doet bij Fallon waarschijnlijk een nieuw liedje.

https://www.youtube.com/watch?v=NgyHOfV-i1k
Reply
#41
Europese data van de Thom Yorke tour verplaatst naar juni en juli 2021. AFAS 5 juli.
Reply
#42
Rock Werchter is dus ook een zekerheid.

"Along with the festivals, the run of Thom’s Tomorrow’s Modern Boxes headline shows in June and July have been postponed all due to the ongoing Covid virus situation."
Reply
#43
https://www.buzzfeednews.com/article/ela...4foEKY1xFk

Goede take.
[+] 1 user says Thank You to Melliw Naj for this post
Reply
#44
"i bet this retard is a kanye fanboy"

Prima comments eronder wel.
[+] 2 users say Thank You to JorisR for this post
Reply
#45
Nouja, voor mij is het simpel. Kid A nummers zijn voor vele fans nog steeds live-favo's. Dus dan gaat het echt wel niet enkel om het concept, hoor. Je kan je suf staren op de context van Kid A en de breuklijn die het symboliseert en je kan inderdaad paralellen vinden met wat Aphex Twin of Autechre een lustrum eerder deden. Toch waren maakproces en dynamiek van Kid A uniek en in zekere zin ook een mijlpaal. Los van wat je er artistiek van vindt.

Hier is een andere take: https://www.enola.be/2020/10/02/twintig-...-de-canon/
Reply
#46
Toevallig gisteren deze nog eens helemaal beluisterd in de trein. De schijnbaar willekeurige kinderspeelgoedgeluidjes in het titelnummer geven mij nog altijd een ongemakkelijk gevoel. En dan moet die vervormde Yorkestem nog komen. "We've got heads on sticks. You've got ventriloquists." (...) "C'mon kids!" Brrrr.

Springen uit fucking koortsdroom die In Limbo heet, naar de ijstijd van van Idioteque alleen al.

Gedverdomme wat een plaat.
Reply
#47
(02-10-2020, 15:36)Uplift Wrote:  en je kan inderdaad paralellen vinden met wat Aphex Twin of Autechre een lustrum eerder deden. 

Dat kan je, maar hebben die artiesten (want dat zijn ze zeker), die dan een misschien wel een blauwdruk voor een Idioteque of EIIRP hebben gemaakt, op dezelfde albums OOK een moordballad als How To Disappear Completely of Motion Picture Soundtrack staan.
Reply
#48
Idioteque -kwam ik laatst achter- is eigenlijk gebaseerd op een sample uit 1967: https://www.youtube.com/watch?v=Wib_L7CyNdI (vanaf 0:40)

Maar je hebt zeker gelijk; Radiohead is lang niet de meest innoverende band ooit geweest, ze hebben echter wél een uniek spectrum en wisten relatief obscure dingen naadloos naar de mainstream te brengen.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
#49
Ik post het maar hier even.

Thom Yorke, Burial en Four Tet hebben weer twee singles gemaakt. EN voor de officiële releases zijn er in het geniep al vinylversies van opgedoken. Hier de rips:

https://www.youtube.com/watch?v=qdrmRoCMWC4
https://www.youtube.com/watch?v=dCrAMw57ATI

Her Revolution is waanzinnig mooi.
[+] 3 users say Thank You to mattman for this post
Reply
#50
Dat heb ik nu juist bij His Rope. Heerlijk duister.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)