Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 3.75 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Depeche Mode
Hier wat achtergrond bij hun tour, doorspekt met heel wat Uplift-approved gele kaarten: https://www.iq-mag.net/2023/08/leave-the...bd631d01ba
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Was al verzadigd voor dit jaar, maar omdat ze lokaal speelden kon ik het niet laten om ze weer te zien. Bleek een geweldige beslissing.

DIIV was een mooi meegenomen voorprogramma, en ondanks kutgeluid was het cool om ze weer te zien sinds die vorige keer in de kelder van een Urban Outfitters. Alle gespeelde nummers van Deceiver sprongen daarbij het beste uit. De bandleden zeiden ook nog dat ze vroeger vlak om de hoek van Barclays Center in diverse winkels werkten, en ze waren echt super blij dat ze in deze context mochten optreden als een soort homecoming.

Nadat DM recentelijk deze foto op hun IG Stories hadden gepost, hoopte ik erg op setlistwijzigingen. Spoilers: En zo geschiedde. Bij aanvang van het vijfde nummer herkende ik meteen de drum-intro van mijn favoriete nummer Policy of Truth, wat ik meer dan tien jaar geleden voor het laatst live had gehoord. Sprong vol euforie een gat in de lucht. Later kregen we ook nog het tourdebuut van Black Celebration in een nieuw live-arrangement, die ik veel beter vond dan de versie uit de Delta Machine tour. Super sick, en alles bij elkaar was dit de beste setlist van de tour tot heden. En dat had ook zijn effect op het publiek, want het flowde zo goed dat de energie nergens inkakte. Martin's versie van Strangelove kreeg ook opnieuw een heldenonthaal.

Verder vanuit een absolute topplek beleefd met meer dan genoeg ruimte en een overzicht op de gehele productie die ik bij mijn vorige shows niet had. Heel cool om voor het eerst zo de visuals en lichteffecten van veraf te beleven. Dikke topavond, die de lust naar meer shows heeft heropend. Vooral ook omdat ik nu nog meer setlistaanpassingen verwacht. 

Overigens zijn er geruchten dat de tour niet verlengt wordt na de aankomende datums in Keulen. Indien dat klopt, worden dat gegarandeerd extra bijzondere avonden om bij te zijn.
[+] 3 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
Ja, ik zag de setlist al voorbijkomen, mazzel! Hopen dat ze die ook in Amsterdam gaan doen, maar zul je zien dat we een oude krijgen. Oh well, we'll see.
Reply
Ik denk dat Amsterdam zeker wat nummers krijgt die ze daar in mei niet deden.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Reply
Support acts voor aanstaande Europese tour zijn bekend: https://www.instagram.com/p/CzDrCyOs4c7/...MmM1YmI2Ng==
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
(24-10-2023, 00:26)hythloth Wrote: die de lust naar meer shows heeft heropend.

Alweer MSG gedaan, en ook Boston dankzij werkbezoek deze week. MSG afgelopen zaterdag was beter dan eerder dit jaar in dezelfde zaal, maar het begon niet best. Want ik had een ticket in hetzelfde vak waar pudpong3 en ik ook zaten voor avond drie van The Cure jongstleden, en bij aanvang sommeerde een zaalsuppoost opeens tegen iedereen dat we niet mochten staan en/of dansen, en dat we allemaal moesten blijven zitten. Nou, dacht het even niet hoor! Meteen naar de dichtsbijzijnde Guest Services balie gelopen en een medewerker daarvan kwam gelukkig mee terug om te zorgen dat die persoon ons niet meer lastig viel. Alsnog WTF en daardoor miste ik wel het eerste nummer. Verder wel weer gewoon een degelijke set omsingeld door okee publiek, en (setlist spoilers) we kregen het tourdebuut van Dressed in Black gezongen door Martin. Nooit eerder gehoord, dus erg fijn.

Ondanks dat Boston officieel was uitverkocht, kon je resaletickets voor ver onder de kostprijs krijgen. Dikke lul naar alle speculanten die tickets opkochten voor de doorverkoop! Het plan was eerst om ze samen te zien met mijn ouwe heer en een paar van m'n halfbroertjes, wat voor die jongens hun eerste concert ooit zou zijn geweest. Maar de vrouw van mijn vader had uiteindelijk hun aanwezigheid gesaboteerd, en ik was ook nog opeens ziek geworden. Dus door al dat bij elkaar vertrok ik niet in een fijne stemming naar de TD Garden. Gelukkig voelde ik mij door alle bijbehorende adrenaline weer beter zodra de show begon, en ik had ook een goeie plek waarvan ik de show nog niet eerder zag. Vanwege Halloweenavond hadden veel mensen zich ook nog verkleedt (met name in goth/horrorkostuums) en waren ze extra enthousiast, wat het echt een black celebration maakte. Optreden was weer super en beter dan op zaterdag. Met als bijzonderheid I Feel You die drie keer moest worden opgestart wegens technische problemen, waarbij het heel vermakelijk was om te zien hoe de band daarop reageerde en dat Gahan er een soort van leiderschapsrol bij opnam. Maakte het allemaal wat menselijker.

Dus was het overkill om ze zo vaak te zien op dezelfde tour? Integendeel: ik kan iedereen aanbevelen om een vijfsterren act waar je zo intens fan van bent zoveel mogelijk mee te pikken, want er komt een dag dat ze niet meer bestaan. Gezien iedere bijgewoonde avond zijn verschillen had (zowel subtiel als groot), bracht het een bijzonder perspectief op zo'n tour dat ik nog niet eerder als muziekliefhebber had beleefd. Kan je nagaan hoe het voor de hoofdact moet zijn. En de huidige setlist heeft een betere flow dan wat ze afgelopen zomer deden, dus weer een dikke must-see voor iedereen hier in 2024.
[+] 2 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
Reply
Mooi gestoord.
Reply
https://www.setlist.fm/setlist/depeche-m...ce458.html

Paar nummers voor het eerst in deze tour gespeeld.
Reply
Bedankt dat je geen spoilers geeft, Ik wil het voor Amsterdam nog een klein beetje een verrassing houden Wink
Reply
https://www.taschen.com/en/rsvp/anton-co...in-cologne

Mocht er iemand die dag al of nog steeds in Keulen zijn.
Reply
(21-02-2024, 19:30)hythloth Wrote: https://www.taschen.com/en/rsvp/anton-co...in-cologne

Mocht er iemand die dag al of nog steeds in Keulen zijn.

Benieuwd naar hoe lang de wachtrij gaat zijn daar.
Reply
[Image: etegwkmj3mlc1.jpeg]

Polen's eerbetoon aan Fletch.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Wow, daar schiet ik wel vol van...

Op twitter staan ook foto's van een grote fangathering op een oude brug. Echt een grote groep devotees daar.
Reply
(02-03-2024, 00:09)meisbaer2 Wrote: Op twitter staan ook foto's van een grote fangathering op een oude brug. Echt een grote groep devotees daar.

Was in Praag blijkbaar. Weet niet of iedereen in onderstaand filmpje daarvoor kwam, maar tering wat een opkomst.



De band was destijds blijkbaar één van de eerste Westerse groepen die daar ooit speelden.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
(21-02-2024, 19:30)hythloth Wrote: https://www.taschen.com/en/rsvp/anton-co...in-cologne

Mocht er iemand die dag al of nog steeds in Keulen zijn.

Verplaatst naar Maandag 8 april tussen 14:00-16:00.
Reply
De shows in Madrid worden gefilmd.
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er al in Mexico was gefilmd? Verklaard wel waarom Anton de afgekopen concerten gespot was.
Reply
Britse band Depeche Mode zou voor 30.000 mensen optreden in Zuiderpark, maar het waren er slechts 300
Het affiche moet in de zomer van 1981 door een wildplakker zijn aangebracht op het muurtje van een leegstaand winkelpand: de aankondigingsposter van een concert van Depeche Mode in het Haagse Zuiderpark. Met de verbouwing van het pand is de poster weer tevoorschijn gekomen en daarmee ook het verhaal achter een vergeten, maar bijzonder concert.

https://archive.is/Xdkhk
[+] 3 users say Thank You to halfempty/full for this post
Reply
Haah, ik wilde hem net plaatsen. Leuk verhaal.
Reply
Na een dubbele DMDM in Berlijn, was het nu tijd voor een driedubbele DMDM in Keulen. Uiteindelijk wel minder memorabel, maar alsnog blij dat ik er bij was.

Woensdagmiddag vroeg gearriveerd in Keulen, en slenterend door de binnenstad zag ik al vele fans in hun zwarte DM shirts. Had een golden circle ticket en ondanks dat ik pas drie kwartier nadat de deuren opengingen arriveerde, kon ik alsnog een plek derde rij rechts krijgen. Voorprogramma van alle drie avonden was Deeper, een indie rock/postpunk bandje uit Chicago dat ik verrassend beter vond dan een gemiddelde support act van dat type. Voor DM was dit de eerste keer op deze tour dat ik zo dichtbij kon staan, waardoor de belevenis nieuw genoeg overkwam. Want het merendeel van de set was hetzelfde als op eerdere shows van afgelopen herfst. Met uitzondering van favoriet Behind The Wheel dat een genot was om eindelijk voor het eerst te beleven na al die jaren van fan zijn, waarbij iemand vooraan zelfs een BH op het podium gooide. Before We Drown ook leuk om eens te horen. Het Duits publiek maakte de goeie verwachtingen waar, maar wel minder: schreeuwende niet-Duitse klootviolen die Martin's naam herhaaldelijk riepen te krijsen tijdens zijn solo nummers. Vertyfte voor mij wel de akoestische versie van Home die ze deden. Verder natuurlijk een elite optreden, en terugreizen per trein met een biertje en een bradwurst zoals ik ook deed na The Cure in november 2022 was weer lekker.

Op donderdagavond arriveerde m'n mattie van de middelbare school die mij oorspronkelijk op DM had geïntroduceerd, en met wie ik ze al eerder op TW Classic en in München zag. Hele avond samen bijgepraat en uiteindelijk belandde we in een Ierse pub ergens downtown, waar er toevallig een hoop DM fans hingen en de muziek dus daarop werd afgesteld. Een tafel met fans had ons daarbij uitgenodigd om mee te praten, dat naast Europeanen ook uit Canadezen en Zuid Amerikanen bestond. Was een gezellige boel, met extra hilariteit doordat een dame van rond de 55 jaar oud die DM al sinds het Black Celebration tijdperk zag ons wel héél leuk leek te vinden en dat op overduidelijke dronken wijze duidelijk maakte. Zeker omdat wij de jongste aanwezige mannen waren, lol. Voor de vrijdagshow hadden we reguliere staplaatsen en stonden we halverwege het golden circle hek en de geluidstafel. Prima qua zicht, maar het geluid viel daar tegen met veels te veel reverb. Dave's stem was verder niet optimaal en kreeg de indruk dat ie moe was, ondanks dat hij al zijn ingestudeerde moves gewoon goed uitvoerde. Niettemin was het de eerste keer dat mijn mattie deze tour zag, dus het was cool om zijn reacties te zien. Pech voor hem was dat de band John The Revelator uit de tour had getrapt, terwijl hij dik fan is van Playing the Angel en hij dat nummer nog niet eerder live had gehoord. Voor mijzelf was het vooral bijzonder om Martin's variant van Heaven te horen, die ik mooier vond dan de oorspronkelijk albumversie. Na afloop met de menigte over de brug teruggelopen naar het centrum, wat gemoedelijker bleek dan met de trein terug. Vlak naast de Koln HBF was er een "Afterparty for the Living" waar ik tijdig kaarten voor had gekocht, en waar buiten allerlei mensen zaten te bedelen of iemand een extra ticket had. We bleven daar uiteindlijk maar voor een half uur; het geluid was beschamend slecht, met krakende speakers en het volume op standje gehoorbeschadiging. Elke DM track die werd gespeeld leek wel op een drone remix. Met oordoppen in was het nog wel te tolereren, en genoeg dansende fans aanwezig, maar terugkijkend hadden we onze tickets ter plekke moeten doorverkopen.

Zaterdag Keulen ingeruild voor twee dagen Rewire, om dan maandagochtend weer terug te komen, dit keer met een familielid met wie ik ze ook al in Berlijn zag. Die middag vond er in de Taschen boekwinkel een signering plaats van DM's creative director Anton Corbijn, wat mocht rekenen op een hele hoop animo. Ik had zijn speciale fotoboek gelukkig al van tevoren besteld bij die winkel, waardoor we in een special fast lane rij mochten staan. Alsnog een uur buiten gestaan, maar dat was veel minder lang dan anderen. Met Corbijn zelf was er geen tijd voor een praatje, maar hij reageerde positief en verrast op mijn Nederlandse "dank je wel!". We hadden geen zin om lang te kamperen voor een plek bij de show, dus die avond kwamen we pas tijdens het voorprogramma binnen en stonden we achter de geluidstafel, met zat persoonlijke ruimte om ons heen. Bij een reguliere Nederlandse zaal wordt je op zo'n plek omvergeluld, maar hier gelukkig niet omdat Duitse fans fucking top waren. Wegens fysieke brakheid van Rewire en een ander soort ongerelateerde mentale vermoeidheid had ik moeite om DM's optreden 100% in het moment te beleven, en terugkijkend wou ik dat ik minder zat af te dwalen. Objectief was het echter wel de beste van de drie Lanxess Arena concerten, mede omdat het publiek echt helemaal lijp ging. Zoals super lang doorzingen na afloop van Everything Counts, en ook een crowdactie om dit soort A4-tjes omhoog te houden tijdens Somebody. Geluids was achter de geluidstafel ook beter dan op avond 2, en voor het eerst deed de band World In My Eyes --> Black Celebration --> Stripped --> Behind The Wheel --> Enjoy The Silence in die volgorde achter elkaar, wat als energie en vibe keihard knalde. Hadden ze vanaf het begin van de tour moeten doen en behouden. Bij de encore deed Dave ook nog een waarderingtoespraak naar iedereen, wat hij blijkbaar alleen maar doet bij de laatste show op iedere tour.

[Image: 20240408-230350.jpg]

Dus, was het de moeite waard om ze alweer zoveel te zien? Ik blijf over met onderstaande gedachtes.

-Ja, het waren gezellige dagen in Keulen en nog meer dan in Berlijn kreeg ik het gevoel dat de DM-fans de stad hadden overgenomen en dat er daardoor echt wel een soort van saamhorigheid hing. De hardcore fans deden er een schepje bovenop, met als toppunt allerlei mensen die hun eigen customized t-shirts hadden laten drukken met de datums van eerdere DM concerten waar zij zelf bij waren. Ik zag dat ook al in Berlijn, maar hier merkte ik het op echt grotere schaal.
-Berlijn blijft nochtans wel een toffere stad, en het Olympiastadion tijdens hartje zomer is een veel epischere plek om een show te beleven dan de Lanxess Arena.
-Drie shows in zes dagen tijd in dezelfde zaal zorgde toch wel voor wat overkill. Geen spijt van, maar er was wel wat afnemende meerwaarde.
-Daarentegen: om deze tour over een periode van 12 maanden om de zoveel tijd mee te pikken was gruwelijk. Want hoe vaak krijg je de mogelijkheid om dat te doen bij je favoriete band?
-Blij dat iedere avond minstens één nummer had die ik nog niet eerder had gehoord op deze tour.
-Anderzijds zou meer variatie wel mooier zijn geweest. Een groot aantal fans hoopten tevergeefs op Don't Say You Love Me en Photographic sinds die door de band waren voorprogrammeerd, maar het mocht niet baten. Betreft Martin's solo nummers deed hij Strangelove iedere avond, en die had hij eigenlijk gewoon moeten afwisselen met sicke deep cuts of andere crowdpleasers zoals op het einde van voorgaande tours gebeurde.
-Was dit daadwerkelijk de laatste DM tour? Zo ja, zal ik vast extra blij zijn dat ik bij hun afscheidsshow was.
-Maar mits ze gezond blijven, vermoed ik dat ze over een paar jaar weer terugkomen. In dat geval wordt het een mooi excuus om opnieuw wat bijzondere locaties aan te doen. En ik raad jullie dan aan om ze ook te checken in Duitsland; wereld van verschil.
[+] 4 users say Thank You to hythloth for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)