30-11-2022, 22:34
Ik doel op de gemiddelde leeftijd daar, Kreuz. Die was in 2011 nog 25 jaar, wat relatief oud is.
Roskilde
|
30-11-2022, 22:34
Ik doel op de gemiddelde leeftijd daar, Kreuz. Die was in 2011 nog 25 jaar, wat relatief oud is.
31-01-2023, 10:09
Lil Nas X (US)
Rosalía (SPA) Central Cee (UK) Fever Ray (SE) J.I.D (US) Lock Up (UK) Rema (NIG) Tinariwen (ML) Armand Hammer (US) Billy Woods (US) Body Type (AU) Brimheim (DK) Candy (US) Clara (DK) Deaf Club (US) Destroy Boys (US) D1MA (DK) DOMi & JD BECK (FR/US) Florist (US) Gabber Modus Operandi (ID) Girls In Airports (DK) GloRilla (US) Grace Ives (US) Jockstrap (UK) Lady Neptune (UK) Lucrecia Dalt (CO) Mor (SE) Nova Twins (UK) Perturbator (FR) The Po' Ramblin' Boys (US) Siamese (DK) TootArd (INT) Wu-Lu (UK) Yaya Bey (US) Qua grote namen is het al jaren huilen met de pet op, want Roskilde kiest resoluut voor commerciële gen Z-namen, maar qua kleine namen is het ouderwets goed. Hier kan BKS veel van leren en onder de majors haalt enkel PS dit niveau. Ooit ga ik zeker nog terug; vraag me alleen af of er nog iets is wat ik op de Orange of Arena stages zou willen zien.
31-01-2023, 10:14
Mooi dat we op het punt zijn beland dat majors Billy Woods boeken.
31-01-2023, 10:18
Bwa, dat kaliber namen boekt Roskilde wel vaker. Het is maar de vraag of er ook maar één andere major gaat toehappen.
31-01-2023, 10:22
Prima lijstje hoor, maar waarom zou je 350 euro betalen voor enkel de undercard? Zeker als het namen zijn die allemaal al in NL stonden.
31-01-2023, 10:26
Het is verder niet om over naar huis te schrijven, alhoewel het ongetwijfeld een fantastische context is om een paar van die namen (Dalt, Florist etc) te zien.
Wat betreft Woods, lijkt erop dat hij nu het succes in Europa nu wel probeert te consolideren met hoe vaak hij hier nu tourt (komend weekend in BIRD en EKKO!). Meer majors zitten er wellicht niet in voor nu.
@greenlander: Deels klopt dat argument (als je in Nederland/Londen/Berlijn/New York woont met name), maar de kwaliteit van de concerten op Roskilde is ook wel een factor: eender welke show is er minstens even goed of lang als in een zaal, zeker van die kleinere namen. Qua podia en geluid blijft het een onovertroffen festival.
Een ander deel van die 350 betaal je dan voor hetzelfde soort ervaring wat je ook op Glastonbury kunt vinden: die vrijheid, het feit dat je niet wordt uitgeperst als bezoeker, algemene sfeer, etc. Ik vind het op Roskilde wat dat betreft wel wat minder geworden, met name omdat het publiek een stuk jonger is geworden en vooral bestaat uit gigantische vriendengroepen van 18 tot 21-jarigen zeg maar. Maar het blijft desondanks een bucketlist-item, daar ben ik zeker van. Voorts geef je aan PS dit of meer uit (gezien het logement) voor undercard van dezelfde kwaliteit, maar dan op een minder festival. Op Roskilde clasht er ook veel minder, dus daar kun je ook winst uit halen.
31-01-2023, 10:33
(31-01-2023, 10:26)thomas9790 Wrote: Het is verder niet om over naar huis te schrijven, alhoewel het ongetwijfeld een fantastische context is om een paar van die namen (Dalt, Florist etc) te zien. Dit is all Roskilde, hoor. Die hebben programmeurs die volledig wars van kaartverkoop-overwegingen hun gang kunnen gaan. Daarom lijkt de undercard meer op LGW? dan op BKS, zeg maar. Het spijtige is inderdaad dat ze qua publiekstrekkers gewoon al jaren opportunistisch zijn en consequent het jonge publiek - dat vaak fanatiek is - aantrekken. Het is in essentie geen rockfestival meer, maar ook geen festival voor wie die brede mix van vroeger wil zien die je onder de grote namen had (pakweg Duran Duran na Black Sabbath en dan de volgende dag doodleuk Snoop Dogg, maar ook Kaisers Orchestra op de Orange neerzetten - zie 2005). Op die grote podia staat in essentie enkel meuk met veel airplay. In het blokkenschema van vorig jaar zou ik gewoon niets gezien hebben daar, en net zo'n Orange Stage máákt je festival grotendeels. Qua geluid en zicht op het podium nog steeds ongeëvenaard imo.
31-01-2023, 10:33
Deels eens hoor wbt PS, maar daar zijn er toch nog wel een pak headliners en subs die de moeite waard zijn en in sommige gevallen (bijv Darkside, fka twigs, My Morning Jacket) ook nog eens niet in Nederland te zien. Roskilde is echt nog een slag kutter in de bovenste regels.
31-01-2023, 10:36
Ja, momenteel is dat zeker het geval. Maar PS heeft itt Roskilde quasi het hele programma bekend gemaakt. Ik denk dat je meer mist van PS dan van Roskilde, puur op papier gekeken. Maar als je het totaalplaatje - en ook het aantal echt goeie optredens die je kunt zien - meenmeent, dan zijn beide festivals aan elkaar gewaagd. De jaren dat ik naar beide ging, was dat steevast het geval, zelfs ondanks dingen als Sufjan Stevens in het auditorium. Dan kreeg ik op Roskilde wel iets als James Blake tijdens een hoosbui die eender welk ander festival ter wereld had stil gelegd. Dat zijn vaak ook momenten die je niet voorziet, m.a.w. je wordt sneller positief verrast dan op PS. Is mijn ervaring.
31-01-2023, 10:41
(31-01-2023, 10:33)Uplift Wrote:(31-01-2023, 10:26)thomas9790 Wrote: Het is verder niet om over naar huis te schrijven, alhoewel het ongetwijfeld een fantastische context is om een paar van die namen (Dalt, Florist etc) te zien. Cool, ik moet het voor 24 of 25 maar eens op de agenda zetten. De namen verrassen me op zichzelf niet echt, maar dat is ook het privilege van een Nederlander die zonder veel moeite in één jaar een Rewire en LGW? kan bezoeken.
31-01-2023, 11:02
Ja ik vind het eeuwig zonde dat het me niet gelukt is te gaan toen ik in Denemarken woonde. 2x corona en de laatste keer was de line-up echt te kut en heb ik mijn kaart verkocht. Ik denk dat ik de drempel nu iets te hoog vindt.
31-01-2023, 17:01
Lol, GloRilla.
(31-01-2023, 10:29)Uplift Wrote: maar de kwaliteit van de concerten op Roskilde is ook wel een factor: eender welke show is er minstens even goed of lang als in een zaal, zeker van die kleinere namen. Dit heeft mij altijd aangetrokken tot dit festival, maar gebaseerd op setlist.fm waren er een aantal shows uit 2018, 2019, en 2022 waar dit niet meer het geval was. Kan aan de artiesten liggen, maar het is iig niet gegarandeerd voor de toekomst.
31-01-2023, 17:03
Zou kut zijn als ze de 'minimaal 1 uur'-regel hebben losgelaten, maar ik geloof het niet. Dan ligt het inderdaad aan de artiesten.
31-01-2023, 17:16
Minimaal 1 uur is er vast nog wel, maar het gaat mij erom dat sets nu ingekort zijn zoals ook op andere festivals gebeurt i.p.v. dat acts even lang spelen als bij hun losse shows.
31-01-2023, 17:17
Ja, maar dat laatste is altijd de keuze geweest hoor. Kwam er ten minste vroeger wel op neer dat bands gewoon anderhalf uur speelden (pakweg een Moon Duo of zo), gewoon omdat die ruimte er toch was. Dat die keuze nu minder wordt gemaakt, is dan jammer.
(31-01-2023, 10:41)thomas9790 Wrote: Cool, ik moet het voor 24 of 25 maar eens op de agenda zetten. De namen verrassen me op zichzelf niet echt, maar dat is ook het privilege van een Nederlander die zonder veel moeite in één jaar een Rewire en LGW? kan bezoeken. Roskilde is ook gewoon een beleving, lekker een week op een camping. Toen ik er was werd er van alles georganiseerd op de camping. Ik heb Rune Cliffberg 540's zien draaien in een half-pipe, er was een station op de camping, zodat je ook naar Roskilde of Kopenhagen kon. Bier op de camping was retegoedkoop. Ik ben niet op zoek gegaan naar het zwemmeertje, maar dat kwam door luiheid. En al met al is de prijs in 15 jaar van 250 naar 350 gegaan, wat dan ook wel weer mee valt.
28-02-2023, 10:08
Kendrick Lamar (US)
Angélique Kidjo (BJ) Caroline Polachek (US) Code Orange (US) Weyes Blood (US) Benny Jamz (DK) Clarissa Connelly’s Canon (DK) Derya Yildrim & Grup Simsek (TUR) First Hate (DK) Fulu Miziki (CD) Indigo De Souza (US) Nora Brown (US) Phelimuncasi (ZA) Special Interest (US)
28-02-2023, 10:19
Beetje jelly wel. Roskilde is toch veel meer mee met de tijd dan een Glastonbury, ondanks alle meuk.
28-02-2023, 16:07
Dagindeling is nu ook bekend: https://www.roskilde-festival.dk/en/line-up/
Verrassend dat ze nog geen headliners hebben op de zaterdag, mogelijk vanwege competitie? Kendrick geeft het natuurlijk wel de kwaliteitsimpuls die nodig was.
28-02-2023, 16:09
Normaal hebben ze 8-9 headliners en nu (februari pas) houden ze er gewoon nog twee achter de hand.
Arctic Monkeys en nog wat wellicht? Geen idee of AM al elders een Scan-exclusive heeft.
10-03-2023, 14:03
Een wellicht tevergeefse poging om de campingsfeer van weleer terug te brengen: https://www.roskilde-festival.dk/en/camp...y-camping/
10-03-2023, 19:43
(10-03-2023, 14:03)Uplift Wrote: Een wellicht tevergeefse poging om de campingsfeer van weleer terug te brengen: https://www.roskilde-festival.dk/en/camp...y-camping/ Is die campingsfeer dan verdwenen? Vind het mooie initiatieven, mogen meer festivals doen.
11-03-2023, 01:12
Bwa, ik was er de laatste keer alweer in 2017. In de 13 jaar tussen mijn eerste en laatste editie merk je wel een groot verschil. M.n. rond de kampvuren in elke 'wijk' van de camping is er veel minder leven, waar dat in 2004 gewoon elke avond aan was. Dat zal ook wel te maken hebben met wat je net zo goed hier ziet: meer (grote) groepen vrienden die met zichzelf en elkaar bezig zijn, minder dat community gevoel van het hele gebeuren. Wat gelijk ook de reden is dat Glastonbury mij zo verraste, want dat gevoel vind je daar dus wel nog terug.
30-03-2023, 09:23
Here are the 69 new music acts in today's announcement:
Lizzo (US) D-Block Europe (UK) Latto (US) Blæst (DK) Busta Rhymes (US) Charlotte Adigéry & Bolis Pupul (BE) Electric Wizard (UK) Greentea Peng (UK) Loyle Carner (UK) Rokia Koné (ML) Two Shell (UK) Uncle Waffles (ZA) Young Lean (SE) Abji_Hypersun feat. Moraya (INT) Adédèji (NG) Afskum (DK) Animistic Beliefs (NL) August Rosenbaum (DK) Aunty Rayzor (NG) Baby Volcano (INT) Backxwash (CA) Big Joanie (UK) Biig Piig (IE) Caroline (UK) Chat Pile (US) Chupame El Dedo (CO) Coco Em (KE) Courtney Marie Andrews (US) Dal:um (KR) Dry Cleaning (UK) Ethel Cain (US) Fraads (DK) Francesca Burattelli (DK) Ghetto Kumbé (CO) Guldimund (DK) Gyedu-Blay Ambolley (GH) Harvey Sutherland (AU) Ivorian Doll (UK) Jake Blount (US) Kassi Valazza (US) King Kami (BR) Koloah (UA) Léon (SE) Liniker (BR) Luedji Luna (BR) Lyra Valenza (DK) Metteson (NO) Militarie Gun (US) Minyo Crusaders (JP) Newa (GE) Pankisi Ensemble (GE) Phloem (DK) Piri (UK) Pongo (AO) Rachel Noon (US) Ruslan Mays (UA) Shaé Universe (NG) Sisso & Maiko + Rehema & Asher Tajiri (XX) Siti Muharam (TZ) Sofie Birch (DK) Son Rompe Pera (MX) Sorry (UK) Sugar (DK) Temp-Illusion (IR) TXC (ZA) Uniform (US) Wargasm (UK) Yunè Pinku (XX) Zuli (EG) Here are the 42 new Art & Activism acts: Aches (IE) Alex/Alexandra Jönsson (DK) Angel Wei (DK) Eliyah Mesayer (IL) and Stine Victoria (DK) Aram Ostadian-Binai (DK/IR) Artem (DK) Babak Vakili (IR) Barbora Surá (CZ) Betty Nansen (DK) CERN & Niels Bohr Instituttet (CH/DK) Claudia Comte (CH) De Som Bär (DK/SE) Den Grønne Ungdomsbevægelse (DK) Felix Thorsen Katzenelson (DK) Final Planet (DK) Folkets Hus Absalon (DK) Glenn Bech (DK) Global Kidz & World Dance Academy (DK) Gry Stokkendal Dalgas (DK) Havhøst (DK) Herlige Svend (DK) Jalal Arabi (DK) Katharina Grosse (DE) Kathrine Skibsted (DK) Lasse Dein (DK) Maria Bülow (DK) Maria Nørholm Ramouk (DK/MA) Matt Orlando (US) Mellemfolkeligt Samvirke (DK) Mikkel Lind Sorgenfrey (DK) Ocean Lab (DK) Oxfam Danmark (DK) Rapolitics (DK) Regitze Engelsborg Karlsen (DK) Sabitha Söderholm (IN/DK) Sadaf Hayat (INT) Snorre Elvin (DK) Sóley Ragnarsdóttir (DK/IS) Tore Hallas (DK) Trine Struwe (DK) Turning Tables Danmark (DK) |
« Next Oldest | Next Newest »
|