Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roskilde
#1
Deel 1: https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=10
Reply
#2
https://www.roskilde-festival.dk/en/year...nd-united/

Quote:FESTIVALS STAND UNITED ACROSS EUROPE
PUBLISHED FRIDAY 20.3.2020

In a very short space of time, the spread of Coronavirus/COVID-19 has put the whole world in an extraordinary and worrisome situation. A situation that we handle best by not doing what would otherwise seem like the most human thing to do when the world is against us – getting together. Instead, we must now keep our distance to each other. We must take care of our community by not being together.

As festivals we know what community means to people. We are behind events that, if anything, are a celebration of life and togetherness. Every summer, we stand face to face with the difference that the community does for the individual and for all people. And we see the importance of music, art and culture in this context.

As festival organisers we take the current situation very seriously.
We are monitoring the situation closely, and we are all, as always, cooperating closely with the authorities and the emergency services to ensure the best and safest environment for the festival community. We share experiences and knowledge with each other. We stand united.

Viewed in the light of these facts and with the knowledge that we have, we all expect to carry through our festivals this summer. We will stand united to make it a safe and sound experience for our participants and the outside world. It's about taking responsibility for the events – and it's about taking responsibility for the industry we're part of.

It’s an industry in which we, as major festivals, are the final part of a food chain where the smaller players – the artists, the venues, sound and light production and many more – are already suffering from the serious situation we are in. They suffer so much that they may not be able to recover if they are not given the opportunity to be a part of festivals like ours.

By carrying through our festivals this summer, we can be a crucial part of the survival of this industry.
We owe it to the community, the music, the art and the culture to assume responsibility together!

That's why we're all planning to carry through our festivals this summer.

#FESTIVALSSTANDUNITED

Check vooral het plaatje in die link van andere festivals die meedoen.
Reply
#3
Ja, ehh, tof. Maar als de overheid je fuifje verbiedt en de helft van je acts hun tour hebben gecancelled dan is het snel klaar toch?
Reply
#4
Hier snap ik dus geen reet van. Ik doe zelf een communicatie-gerelateerde job en dit is nu het laatste wat ik zou uitbrengen: voluntarisme tonen over het doorgaan van je event. Een zoveelste gevolg van de depolitisering van cultuur. Samen naar oplossingen zoeken is goed, maar als die oplossing blind het show must go on-principe is, dan gooit je uiteindelijk je eigen ramen in. Festivals en met name de non-profit cultuursector moet zich organiseren om levensnoodzakelijke fondsen af te dwingen die het voortbestaan de komende anderhalf jaar kunnen garanderen. Dit initiatief kan er echter voor zorgen dat je al snel aan de verkeerde kant van dit verhaal komt te staan en dat de werkelijkheid je genadeloos inhaalt. Zeer slecht idee dit.
Reply
#5
Net zoals de aankondiging van Dynamo Metal Fest vandaag (onderdeel van de 'alliantie' van festivals):
"Dynamo Metalfest zal over iets meer dan 110 dagen plaatsvinden en in die tijd kan er nog heel veel gebeuren. Op dit moment zetten we de voorbereidingen voor het festival gewoon door. Steun ons en blijf kaartjes kopen. Alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat het festival verder gaat!"
Reply
#6
Ja laten we elke ondernemer gaan shamen omdat ze graag hun bedrijf willen laten draaien. Jeez.
Reply
#7
Shamen is wat anders als het een slecht idee vinden dat festivals/ondernemers hun klandizie blijven porren om hun financieel te supporten, terwijl de logica daar feitelijk voor ontbreken.
Maar je zult ongetwijfeld iets negatiefs zien in deze redenatie, zoals verwacht.
Reply
#8
Hoezo ontbreekt de logica daar voor? Niemand kan ons vertellen of we over 110 dagen nog steeds in het zelfde schuitje zitten, zelf die gewaardeerde onderzoekers van jullie niet. 

Ik denk dat echt niemand op dit moment bedenkt "HEY LAAT IK EEN NIEUW FESTIVAL ORGANISEREN BINNENKORT". Maar mensen die hier hun buisness van hebben en infratstuctuur hier voor hebben kunnen toch niet in eens zeggen "Okay doei ik kijk in 2021 wel of ik weer iets ga doen". 

Als we iets niet kunnen hebben is om dit soort mensen hier de hak te zetten. Al die mensen die in de culturele sector werken hebben echt zwaar zat op dit moment.
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Reply
#9
Volgens hebben we dezelfde intentie, maar een andere taal. Ja, culturele sector kan alle support gebruiken.
Mijn nuance is dat ook zij rekening moeten houden met de wetenschappelijke (statistiek) berekeningen. Kortom; hoop op het beste, maar moedig mensen niet aan om vooral te kopen.
Het blijven verwarrende tijden, dus laten we vooral blijven nadenken.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
#10
Ik hecht veel waarde aan het doem denken van Uplift en Enzo, maar ik zelf ga niet helemaal lekker op het 'We gaan allemaal dood'-scenario. Enige vorm van positiviteit en licht aan het einde van de tunnel mag er best zijn. En dat kan ook gewoon zonder mij zelf voor de gek te houden. 

Ik post gewoon deze nog een keer:

Reply
#11
Je hebt gelijk Loov.
Laten we hopendat die festivals gewoon doorgaan, want dat zou ook betekenen dat het ergste achter de rug is. En als dat niet zo is, gaan ze echt niet door hoor.
Laten we gewoon positief blijven. En hopen op betere tijden. En hopen dat we dit jaar nog onze hobby kunnen uitoefenen. Alleen maar negativiteit spugen heeft zo weinig zin.
Thumbs Up voor dit festival statement.
Reply
#12
(21-03-2020, 01:30)Loov Wrote: Ik hecht veel waarde aan het doem denken van Uplift en Enzo, maar ik zelf ga niet helemaal lekker op het 'We gaan allemaal dood'-scenario.

Maar we gaan toch ook allemaal dood? Daar verandert wel of geen infectieziekte vrij weinig aan.
Reply
#13
(20-03-2020, 23:43)Loov Wrote: Ja laten we elke ondernemer gaan shamen omdat ze graag hun bedrijf willen laten draaien. Jeez.

Dat is niet shamen, dat is wijzen op een belangrijke fout in termen van hoe hun positie en rol in de economie en de maatschappij wordt gezien. We moeten ondernemingen niet redden omdat die mensen anders geen geld meer verdienen. In de eerste plaats moeten we ze redden omwille van wat ze de maatschappij bijbrengen en de mensen achter een onderneming (kapitalist of werknemer) moeten dezelfde inkomenszekerheid kunnen hebben als iedereen. Iets als een basisinkomen of een uitkering die niet beperkt is in de tijd, bijvoorbeeld. Dan zou je geen dergelijke wanhopige communicatie meer zien. 

@Flair: communicatie die dus meer kwaad dan goed doet, vrees ik. Positief wil niet zeggen verantwoord.

(21-03-2020, 01:03)Loov Wrote: Hoezo ontbreekt de logica daar voor? Niemand kan ons vertellen of we over 110 dagen nog steeds in het zelfde schuitje zitten, zelf die gewaardeerde onderzoekers van jullie niet. 

Ik denk dat echt niemand op dit moment bedenkt "HEY LAAT IK EEN NIEUW FESTIVAL ORGANISEREN BINNENKORT". Maar mensen die hier hun buisness van hebben en infratstuctuur hier voor hebben kunnen toch niet in eens zeggen "Okay doei ik kijk in 2021 wel of ik weer iets ga doen". 

Als we iets niet kunnen hebben is om dit soort mensen hier de hak te zetten. Al die mensen die in de culturele sector werken hebben echt zwaar zat op dit moment.

Loov, de meeste prognoses gaan uit van 10 weken. Dat is meer dan de helft van die 110 dagen. 10 weken waarin de huidige maatregelen niet veel zachter zullen worden. Daarna is het grotendeels een vraagteken, maar het staat redelijk vast dat er restricties zullen blijven. 

Ik werk ook in de culturele sector. Die sector moet zich nu vooral organiseren. Soloslim spelen en voluntaristisch zeggen dat het allemaal wel zal doorgaan, is gewoon een foute reflex, ingegeven door de organisatie van schaarste die al jaren heerst in de sector.

(21-03-2020, 01:30)Loov Wrote: Ik hecht veel waarde aan het doem denken van Uplift en Enzo, maar ik zelf ga niet helemaal lekker op het 'We gaan allemaal dood'-scenario. Enige vorm van positiviteit en licht aan het einde van de tunnel mag er best zijn. En dat kan ook gewoon zonder mij zelf voor de gek te houden. 

Ik post gewoon deze nog een keer:


Ik snap niet goed waarom je mij een doemdenker noemt. Ik zie net veel positieve dingen en eerlijk gezegd kan ik prima leven met deze crisis. Het verheldert een hoop. Ik zou al mijn geld willen geven aan ''gewoon normaal kunnen leven'' en dat dit nooit was gebeurd (net zoals velen, wellicht), maar nu we er met z'n allen in zitten is het denk ik zaak om nuchter te blijven en te gaan voor een consequente houding. Dit waait niet gewoon over. Het zal afhangen van de maatregelen, van het gedrag van onze bevolking (dat is met name in NL een groot probleem) en van die shift waar ik het al vaak over gehad heb: we moeten gewoon naar een ander systeem om hier sterker uit te kunnen komen. Hetzelfde geldt voor de culturele sector. Tijd dat die sector daarvan doordrongen wordt.
Reply
#14
Dit staat los van politiek links of rechts. Ik wil daar dan ook niet heen. Ik vind het erg goedkoop om nu ondernemers te shamen omdat ze proberen te redden wat er te redden valt. 

Ja je gaat erg lekker op dit, waarom eigenlijk? Actuele nieuws veranderingen per dag in combinatie met een groot streven naar collectiviteit. Daarbij is er ook nog vol op de kans om de VVD beetje te kak te zetten. 

Prima hoor, maar ik ga er niet lekker op. En ik lees het broodnodige betreft deze crisis en volg vooral wat het land beslist te doen. Want dat is het enigste wat ik kan doen. Ik kan lastig in mijn eentje in lock-down. 

Iedereen gaat beetje anders om met deze crisis en dat kan je ze niet kwalijk nemen. Zeker niet ondernemers en bedrijven. Maar zolang ze zich verantwoord opstellen en aan het advies/regels houden dan vind ik het nogmaals erg goedkoop om ze hier op af te rekenen.

Dit was een moeilijke pil om te schrijven, want ik vind deze hele Corona tijd gewoon lastig. Ik hoop dat je het enigszins begrijpt.
Reply
#15
Dit staat absoluut niet los van politiek links of rechts. De rest van je post leest als een illustratie waarom zoveel Nederlanders maar niet willen snappen wat er aan het gebeuren is. Een extreem individualistische benadering van wat absoluut een collectief probleem is. Om van te huilen bijna.

Terwijl we er net veel aan zouden kunnen hebben om b.v. in deze online community te praten over hoe het verder moet hierna. Maar als we het niet eens kunnen raken over wat de realiteit precies is, dan schiet het natuurlijk niet op. Nogmaals: het is niet dat ''de waarheid'' ergens geschreven staat, maar er is zoiets als de rest van de wereld, waar dit zich ook afspeelt, en waar je in het merendeel van de gevallen wél een collectieve reflex ziet. Het is niet dat Nederlanders letterlijk een ander DNA hebben dat ons toelaat om hier anders mee om te gaan en minder kwetsbaar te zijn, zowel economisch als sociaal gezien. Dit gaat hier niet alleen meer over de ontkenning van de ernst van het virus, maar ook over de ontkenning van het blootleggen van hoe rot het systeem is.
Reply
#16
Ik proef dat je mijn post met een bril op hebt gelezen ipv echt lezen wat ik schrijf. Waar lees jij dat ik niet snap wat er aan het gebeuren is? 

Dat nog los van het feit dat niemand snapt wat er aan het gebeuren is behalve jij en dan nog een paar mensen. 

Afijn, los daar van geef ik alleen aan dat je het ondernemers niet kwalijk kan nemen dat ze hun bedrijf draaiende te houden. Ik snap ook niet waarom ik hier een discussie aan het voeren ben met iemand waar ik het eens mee ben?
Reply
#17
Matthijs beweert het ook eens te zijn met wat ik zeg, maar ik zie het toch anders. Ik denk dat we wel degelijk los van die meningsverschillen allemaal solidair kunnen zijn. Dit is in die zin zeker niet zoals we in normale tijden naar elkaar kijken. Maar het is denk ik ook belangrijk om consequent te zijn en dingen bij naam te noemen. We weten wél wat er gaande is: een pandemie. Daarvoor bestaan modellen, protocollen, etc. Net zoals bij elke crisis is een exacte voorspelling uitgesloten. Dat is niet hetzelfde als "we weten het toch niet, dus we kunnen er allemaal anders instaan''. Dat individualisme kan ons nekken. En je hoeft jezelf al zeker niet als onwetend te beschouwen omdat deze kutzooi danig overweldigend is.

Over ondernemers: ze hebben alle recht om hun belangen te verdedigen, maar als ze dat doen vanuit de optiek van een lobby die ervoor pleit om maatregelen te verzachten in functie van hun economische activiteit, dan staan ze aan de verkeerde kant van dit verhaal. Dat geldt ook voor die groep festivals die de oorsprong van deze discussie vormt.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#18
Iedereen zit klem ondernemers, festivals en weet ik veel wie!
Het is logisch dat je dat misschien doet om.de realiteit voor jezelf beter te maken. Om lekker nog even te wandelen met z'n allen bij de zee. Om in t bos te gaan rondlopen om geen afstand te houden. Want je wordt toch niet ziek omdat je jong bent of wat voor fucking domme reden dan ook.
Als verpleegkundige ben ik zelf werkzaam in de zorg en het is gewoon ontzettend #@#€. Shit is real mensen!!

Als trouwe Roskilde ganger heb ik al een kaartje. Maar ik zie dit niet gebeuren. Jammer op naar volgend jaar! Als verpleegkundige ben ik zelf werkzaam in de zorg ik hoop dat iedereen binnen blijft en ben het met uplift eens.
Wees creatief en bedenk hoe het beter kan wat we volgend jaar kunnen doen. Maar wees ook reëel dat de festivals niet doorgaan met zon kakregering als in Nederland die alles maar op z'n beloop laat.

Ontopic: de enige reden die ik kan bedenken dat Roskilde zo communiceerd is dat ze hoop willen geven aan de Denen.
Reply
#19
Die overigens al veel eerder een lockdown hebben en dus minder doden.
Verder zie ik.mezelf ook niet feesten op een festival als 1 van Mn (schoon)ouders overlijd binnen nu en 3 maanden. Die kans is best reëel met iemand met longfibrose en een moeder met hart en vaatziekten. En een buurman met koort . Boven 38 graden die daar eergisteren nog op bezoek was.
Of een festival zo onhygiënisch als Roskilde( em daar zijn de voorzieningen echt wel ok) met ineens 100.000 mensen.
Gaat gewoon niet gebeuren.

Toch blij dat ik al 10 mooie jaren daar heb beleeft!!! Smile))
Ben echt benieuwd hoe het volgend jaar in ieder geval zal zijn.
Reply
#20
Alle festivals in Denemarken tot augustus verboden.
Reply
#21
Bon, de dominostukken beginnen te vallen voor de festivalzomer. Voor wie nog dagdroomde van BKS, DTRH, Werchter of Lowlands dan.
Reply
#22
Van Facebook:
Quote:RoskThe Danish authorities have just prolonged its prohibition against larger assemblies until August 31st 2020. The prohibition also goes for this year’s Roskilde Festival.

We are devastated.

Though we feared this would happen, we have until now hoped that it wouldn’t end this way. However, the risk of getting infected with the COVID-19 virus is too large when many people are gathered, and that consideration is by far the most important.

Consequently, there will be no Roskilde Festival this summer.

Roskilde Festival no. 50 was meant to be something very special. It was to mark and celebrate the roots of our festival by looking forward to the future. It should have been a celebration of art, community and of the urge to make a difference. A celebration of all that we so strongly need and seek in these unbearable times.

We were looking forward to celebrating it with you. We have worked hard and made an extraordinary effort. We know that your expectations have been sky high too. Together we have crossed our fingers and held our breaths in the hope that the situation would change for the better and in due time for us to meet this summer. Unfortunately, that wasn’t supposed to happen after all.

Roskilde Festival no. 50 must now wait until 2021.

If you have bought a ticket for the festival in 2020, you will be able to transfer it to Roskilde Festival 2021. Should you not wish to transfer your ticket can be reimbursed.

We will get back to you about the specific conditions regarding both transfer and reimbursement, as soon as the solution is ready. We kindly ask for your understanding regarding this.

However, most of all we ask for your support. You can make a huge difference for us by saying yes to being part of Roskilde Festival already now. By that, you will help secure the very foundation of the festival and get us through the difficult times that we are now facing.

Roskilde Festival is in an especially difficult position. We are a nonprofit organization who arranges a festival in order to collect money for initiatives support children and young people. Every year, all profits from the festival are donated in full to this purpose, which means that we don’t have big savings to draw upon. We start up from zero every year, so to speak

But this extremely serious situation has consequences stretching far beyond ourselves. Artists, suppliers, the volunteer societies, cultural partners, businesses, and organisations that are organizing the stalls, servicing the festival guests, securing production and supplies, or are contributing to the festival program; they will all be severely affected. Many of them are already suffering by the current situation.

Ultimately, the Roskilde Festival Society, the organization behind the festival, will not be able to live up to its purpose of supporting children’s and young people’s opportunities. This will affect a large number of organizations and initiatives in and outside of Denmark. They are also in extra need of help in these times.

This year’s festival could and should have been the light at the end of the dark tunnel that all of us are currently in.

We will now gather with the artists, partners, suppliers, businesses, societies and organisations – all those that take part in creating Roskilde Festival. Together we will work hard on creating an outstanding Roskilde Festival no. 50 in 2021, securing that the orange light will shine bright and strong all the way to the summer of 2021.

Roskilde Festival is here all through the year!

Right now, we need to recover from the news. Then we will back.

Thank you for your support and love. Take good care of yourselves and each other.
Reply
#23
(06-04-2020, 20:40)Gunnar Wrote: Bon, de dominostukken beginnen te vallen voor de festivalzomer. Voor wie nog dagdroomde van BKS, DTRH, Werchter of Lowlands dan.

Het lijkt me nu wel klaar ja, als de grote spelers niet mogen. Hopelijk gaat Rutte op 21 april zeggen dat ook bij ons geen grote evenementen mogen doorgaan tot 1 september, dan kan de hele industrie zich focussen op 2021 en weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Reply
#24
Dat staat misschien zelfs eerder te gebeuren hoor. Na Denemarken volgt deze week België met een soortgelijke aankondiging en dan valt het doek automatisch ook voor de andere grote festivals op het Europese vasteland, want België is daarvan toch wel het epicentrum.
Reply
#25
ik hoop vooral dat hij daar niet mee wacht tot 21 april.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)