Thread Rating:
  • 10 Vote(s) - 3.5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Films] Welke kijk jij?
Nobody

Heerlijk gewelddadig, tikkie overdreven, maar keek prima weg.
Reply
Tikkie overdreven ja?
Reply
White Noise.

Sterk verhaal (zoals in het boek), maar af en toe echt iets te geforceerd apart willen zijn voor mijn smaak.
Reply
Licorice Pizza

Had in mijn top 10 van 2022 gemoeten, Alana Haim en Cooper Hoffman debuteren sterk. Dat de hele familie Haim komt opdraven is wel een beetje awkward.
Reply
Achter de vileine haute cuisine satirethriller The Menu zitten o.a. schrijvers en een regisseur van Succession. Geweldige film, met een geweldige Ralph Fiennes als sektarische chef. Had ook nog mn top 10 van 2022 ingekund. Hoe minder voorkennis je verder hebt, hoe beter.
Reply
Werd er hier oorspronkelijk veel meer naar films gekeken en naar de bios gegaan, zijn 't bij ons de series. concertregistraties en biografische of politiek geladen docu 's die 't kijkgedrag nogal hebben beïnvloed. Buiten Northman, A Jazzmans Blues, Elvis, Glass Onion A Knives Out Mystery, Top Gun Maverick en The Fabelmans zijn we eigenlijk niet verder aan films toegekomen. Er staan verder 8 rolprenten opgeslagen zodat ik die ik een keer alleen zal bekijken, wanneer zij de romantische kijkavond prefereert. Verder: omdat the lady hier niet zo van SF of thrillers houdt blijven films als Doctor Strange in the Multiverse of Madnes nog weleens liggen. En: klassiekers als The Boys From Brazil, A Clockwork Orange of Full Metal Jacket kwamen ook nog aan de beurt onder andere.
A Jazzmans Blues vonden we wel een fraaie, maar bv de Elvis film bleek een warboel van fragmenten en meer een serie korte concert scenes te zijn dan dit o.a. 't werkelijke verhaal over 'the King' verder uitdiepte. De rol van Colonel Tom Parker bleek in 't verhaal slechts één grote serie van clichés te bevatten.
Reply
(26-12-2022, 11:50)JorisR Wrote: Bones and All

Een soort Call Me By Your Name meets kannibalenfilm van Luca Guadagnino. Mooi geschoten, goede acteurs die het geloofwaardig houden. Uiteindelijk gaat het vooral over twee loners aan de rand van de maatschappij die hun weg zoeken, die handvol bloedige momenten is eigenlijk bijzaak, los van een potsierlijk slot. Al met al prima film voor na het kerstdiner gister.

Gisteren gezien, het deed mij erg denken aan Terrence Malick's Badlands. Voor mij hing de film tussen wel aardig en prima, maar grootste struikelpunt was dat ik de centrale romance niet echt voelde.
Reply
(01-01-2023, 19:07)hythloth Wrote: Ik laat de top 10 verkiezing nog wel een week open voor iedereen.

Uitslag gebaseerd op 11 lijstjes:

1) The Worst Person in the World  79 10
2) Drive My Car  66 8
3) Everything Everywhere All At Once  53 8
3) Decision To Leave  53 8
4) Triangle of Sadness  37 6
5) Red Rocket  31 5
6) The Northman  27 5
7) Close  24 3
8) Nope  18 5
9) Memoria  15 3
10) Boiling Point  14 2

Niet-dikgedrukte cijfers zijn hoeveel keer er op een film was gestemd.
[+] 9 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
The Menu

Niet zo diepgaand en slim als de makers dachten dat ze waren, ondanks dat ik het hoofdthema van uitgebluste creatievelingen/service werkers en de bijbehorende afkeer aan hun consumenten goed bedacht vond. Alsnog vermakelijk en Anya Taylor-Joy blijft een genot om naar te kijken. Wel opvallend dat in het echt de rollen omgekeerd zijn, gezien haar eigen welvarende elitaire achtergrond.
Reply
Begin 2022 kon ik van een vriend een verzameling van zo'n 40 cultfilms overnemen op DVD. Een mix van horror, gialli en exploitatiefilms, waarvan ik in de afgelopen maanden samen met een vriendin onze must-sees al grotendeels afgewerkt heb. Afgelopen zaterdag hebben we geprobeerd om ons door de 5 kannibalisme-films in deze collectie heen te worstelen, waarbij we na de 3e film onze poging moesten staken. Laat ik alvast beginnen met te zeggen dat deze films zonder uitzondering (onder meer) racisme, etnocentrisme, dierenleed en seksueel geweld bevatten.

1. Last Cannibal World (Ruggero Deodato, 1977)

Na lichte pech met een vliegtuigje belanden 4 mensen in de oerwouden van de Filipijnen, waar zij opgejaagd worden door een inheemse stam die het op hun gemunt heeft. Tussen de zelfgeschoten beelden zaten (al dan niet gemanipuleerde) stukken natuurdocumentaires gemonteerd om de indruk te wekken werkelijk alles wat bewoog van levensgevaar was. Er was weinig echt schokkends te zien behalve een scene waarin een mes in nek van een levende krokodil wordt gestoken, om vervolgens de buik open te snijden terwijl het dier nog stuiptrekkingen vertoont. Het verhaal eromheen was best oké en er zaten wat aardige plotlijnen in, maar al met al niet erg sterk.

2. The Mountain of the Cannibal God (Sergio Martino, 1978)

Een zus en haar broer reizen af naar de oerwouden van Nieuw-Guinea om op zoek te gaan naar haar man Henry, waarvan al een aantal weken niets meer is vernomen tijdens een antropologische expeditie in het gebied. Zij trekken hierbij met een gids richting de top van een beruchte berg en komen in aanraking met een stam waarvan werd gedacht dat zij al lang uitgestorven waren. In stijl leek dit al ontzettend op Last Cannibal World, niet in de laatste plaats omdat ook in deze film gebruik werd gemaakt van beelden die naar mijn idee niet origineel voor de film waren geschoten. Zo zie je regelmatig beelden van een slang die verschillende dieren aanvalt (een aap, een leguaan, een vogel enz) om waarschijnlijk een gelijkenis te trekken met roofdier/prooi-gevoel in de film. De hele film is al van een laag niveau, maar waar hij echt in elkaar zakt is in de laatste 20 minuten van de film waarbij opeens blijkt dat het niet enkel de bedoeling was om de vermiste Henry terug te vinden, maar ook om uranium te vinden op de top van de berg? Na de vondst van uranium wordt de groep aangevallen en de vrouw en gids worden gevangen genomen door de kannibalen (hehe, eindelijk de beloofde kannibalen), met nog een subplot waarin Henry door de stam gedood blijkt te zijn en tegelijkertijd gezien wordt als een God. Dit wordt helemaal niet uitgewerkt, want de vrouw en de gids ontsnappen en de eindcredits komen in beeld. De verwachtingen waren laag, maar we hadden op zijn minst iets meer kannibalisme willen zien. r/brandnewsentence

3. Cannibal Holocaust (Ruggero Deodato, 1980)

Een aantal teksten op het doosje van deze DVD: "Possibly the most disturbing film ever made", "Mother of all cannibal movies" en "including complete "Road to Hell" sequence!". De reputatie van Cannibal Holocaust was ons bekend, dus draaide de marathon voornamelijk om het kijken van deze film. En binnen een kwartier was de sprong in kwaliteit duidelijk te merken: het verhaal en hoe dit chronologisch is uitgewerkt was veel interessanter en slimmer uitgewerkt. Je volgt een antropoloog die samen met een soldaat en 2 'lokale' inwoners op zoek gaan naar 4 Amerikaanse documentairemakers (en de beelden die zij hebben geschoten) die een verslag maakten over kannibalistische stammen in het Amazonegebied, maar van wie ook weer een tijd niets is vernomen. Hoe Deodato hier omgaat met het plaatsen van herkenningspunten die je in eerste instantie ziet in de 'originele' film, en later in de teruggevonden footage van de documentairemakers, maakt dat je zowel betrokken blijft bij het verhaal als dat de impact van de schokkende beelden nog groter is. Want ja, die zijn er in overvloede. Het interne conflict zit hem voor mij echter in 'het nut' van het geweld, en hoe hypocriet ik zowel mijzelf als Ruggero Deodato hierin zou moeten vinden. In de eerdere films kon ik geen ander nut van de gruwelijke beelden ontdekken, anders dan pure shock value. Ik ben er nog niet over uit, maar in Cannibal Holocaust ondersteunt het het verhaal en legt het de schuld bij een andere partij dan de inheemse stammen. Cannibal Holocaust stelt vragen en gebruikt zeer extreme middelen om deze te stellen, zonder dat dit voor mij aanvoelde als een laagje vernis om de beelden en het leed te verantwoorden. Wat mij betreft een aanrader, maar dat gezegd hebbende: jammer dat je dan achteraf leest dat Deodato een enorme klootzak is geweest richting zijn crew en de acteurs tijdens het maken van deze film.
Reply
Cannibal Holocaust zag ik tijdens mijn edgy film fase als tiener. Destijds vond ik hem ook goed, maar ik zou die nu niet weer willen kijken.
Reply
Ik vind wel dat Cannibal Holocaust meer verdient dan een reputatie als 'edgy film', omdat het op een duidelijke en innovatieve manier kritiek levert op een machtig systeem.
Reply
Ik vond hem zeker ver vooruit zijn tijd, maar tegelijkertijd blijft het een exploitatiefilm. Dat arme schildpad. Sad
Reply
En daar zit dus juist het conflict. De dood van die schildpad wordt effectief gebruikt om een sterk moreel punt in de film te tonen en te onderbouwen. In de persfoto's van The Menu zie ik een foto met 10 stukken beenmerg als een accessoire op een bord.
Reply
Mja, maar dan komt weer de vraag van hoe noodzakelijk het is om een dierenslachting in beeld te brengen. En ik ben daar niet een moraalridder over, maar gezien Deodato's achtergrond en andere werk zag ik het toch echt als louter shock value.
Reply
Met die vraag zit ik ook, hoor. Daarom ben ik ook benieuwd naar jullie mening hierover. Elk argument wat ik bedenk is makkelijk te counteren met een whataboutism. What about de waterbuffel in Apocalypse Now, de octopus in Oldboy, het paard in Andrei Rublev of de koe in Come And See? Ik vind het oneerlijk om te zeggen dat het bij Deodato louter gaat om shock value.
Reply
Ik heb drie van die vier genoemde films gezien en lag daar niet van wakker (Oldboy blijft ook gewoon een all-time favoriet). Bij Cannibal Holocaust werd er echter minuten lang op gefocused met een verontrustend muziekje er boven op, op dezelfde wijze wat later ook gebeurt met (spoilers) het (seksuele) geweld tegen mensen. Vandaar mijn take.
Reply
De nieuwe van Ari Aster met Jaquin Phoenix https://youtu.be/PuiWDn976Ek
Reply
(10-01-2023, 21:52)BigBird Wrote: De nieuwe van Ari Aster met Jaquin Phoenix https://youtu.be/PuiWDn976Ek

Aster's korte debuutwerk staat volledig op Youtube, binnenkort maar eens opzetten.
Reply
Komende zondag ga ik me dan eindelijk wagen aan Sátántangó, van 10:00 tot 19:00 met twee pauzes.
Reply
Veel plezier! Ik heb er op kerstavond van genoten, cinematografisch echt een prachtig werk. Ik had ook 2 pauzes, van 20 en 30 minuten. Die waren ook wel echt nodig, want ik merkte dat bij de derde zit m'n aandacht al wat verslapte ten opzichte van de eerste 2. Was fijn om buiten even een rondje te lopen tijdens de pauzes.
Reply
(10-01-2023, 16:49)hythloth Wrote: Ik vond hem zeker ver vooruit zijn tijd, maar tegelijkertijd blijft het een exploitatiefilm. Dat arme schildpad. Sad

Ik heb net die scene gezien van die schildpad. Gebeurd op een vrij normale manier toch?
Reply
Ja en die werd ook off-screen door de lokalen opgegeten. Maar in de context van de gehele film was het gewoon een nare scene.
Reply
https://www.hollywoodreporter.com/movies...235284875/

Even de popcorn erbij halen. Hopelijk komt hier ook een docu over zoals bij Apocalypse Now.
Reply
The Menu.

Absoluut één van de betere films die ik heb gezien in de afgelopen jaren. Heerlijke sfeer.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)