Thread Rating:
  • 10 Vote(s) - 3.5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Films] Welke kijk jij?
gisteren moneyball gezien.

ondanks dat ik helemaal niets heb met baseball was dit wel een goede film.
over hoe het koop/verkoop proces in baseball volledig veranderde door het gebruik van statistieken.

Die trend is in laatste jaren ook erg in bij het voetbal.

Brad Pitt vond ik heel erg sterk acteren. geen spannende actie scenes maar toch zat ik helemaal in de film en wou ik weten hoe het afliep.
Bleek het nog effectief echt gebeurd te zijn geweest.

7,5/10
Reply
Spencer. Zeldzaam vervelend.
Reply
I'm Thinking of Ending Things.

Intrigerende film. Verliefd op Jessie Buckley bovendien.
Reply
The Lost Daughter.

Bijzondere film gebaseerd op La figlia oscura. Wederom een prachtige Jessie Buckley.
Reply
(16-02-2022, 00:07)kurtje Wrote: Ik ben eigenlijk gewoon te gefrustreerd om mijn ervaring over Licorice Pizza te delen. Wat een kutzooi. Morgen nieuwe poging.

Nou vooruit, komtie. *Lichte spoilerwaarschuwing* Ik begon de avond film kijken in de Lux echt nog met een positieve blik. Vooraf geen zin? Eenmaal daar was het snel voorbij. Die 2 aso's die letterlijk 20 seconden voor aanvang binnen kwamen lopen en recht voor ons - duidelijk niet de vooraf aangewezen plek - gingen zitten? Ik zette het snel van me af. En mijn vriendin die in het eerste uur van de film 400x "deze film is raar" zei? Eerder vermakelijk dan storend. De zin die ze later ging gebruiken was echter een stuk treffender: "deze film slaat nergens op".

Waarom snappen er tegenwoordig zoveel regisseurs niet wat Coming of age als genre inhoudt? Met als punt 1 dan maar de vergissing dat dit gelijk zou staan aan (in dit geval) een film die puur bestaat uit een verzameling van willekeurige, losse, belachelijk over-de-top en non-contextuele scènes. Ik weet dat we ons in een vergoudvissende samenleving bevinden waarin verkorting en oversimplificering momenteel centraal staat. De platformen van vandaag zijn plekken van maximaal 140 tekens, het bekijken van bewerkte foto's in plaats van tekst, of bewerkte tekst als foto. Geluid is een aangereikte gevoelsomschrijving playlistmix en video is een short facegram snaptok. Ontspanning is delen dat je 5 letters in de juiste volgorde kunt zetten. Zo wordt D-E-T-O-X als niet-bestaand cool om te leren, al vinden het wat gemeen door de X. En zo hebben we voor D-O-P-A-M-I-N-E allang geen tijd meer. TL;DR.

Wat in mijn beleving dan ook absoluut niet werkt, is bovengenoemde stijl in filmvorm van 2uur en een kwartier te presenteren. Of is dat het juist wel? Want als je zolang naar een verzameling van scènes kijkt, zonder lijn en zonder doel, wat hou je dan over? Precies, de gedachte aan die ene scène die wel grappig was. De herinnering dat je als viezerikje in de eerste minuut al kreeg waar je altijd op hoopt. Rennende mensen, en meer beelden hiervan dan het meeste aantal pitjes die Grazzers ooit in hun mandarijnen vonden. Of dat beeld van een gastoptreden met die ene acteur die je ergens van kent. Dat deed even iets met je, al weet je eigenlijk niet wat. 

Coming of age dus. Een mooi concept om een ontwikkelingsperiode van één of meerdere personen in beeld te brengen. Iets wat de omschrijving van de film is, want we beginnen bij een jongen van 15 die een vrouw van 25 ontmoet en daar interesse in heeft. Hoe dit gaat en wat de toekomst brengt zou de reden zijn om de film te volgen. Klinkt leuk, maar werkt niet als de personen zich volledig afwijkend van levensfase gedragen. Een sullig ogende puberjongen met juist een overdaad aan zelfvertrouwen. Die kan leven als celebrity terwijl hij een mislukkend acteur is. Die dolenthousiast zelfstandig bedrijven start met zijn nog jongere broertjes terwijl hij juist acteur wilde zijn en waarbij ouders wel nog bestonden. Die samen met de tegenspeelster in de hele film niks aan uiterlijk verandert en er überhaupt geen enkele tijdsaanduiding in de film is. Op een moment lijkt iemand vanuit het niets zwanger te spelen, om de volgende scène dat niet meer te zijn. Ik stop met voorbeelden opsommen want de verwarring begint overgenomen te worden in mijn verhaal.

Coming of age. Een mooi concept om een andere tijdsperiode- en geest in beeld te brengen. Mislukt faliekant. Wellicht de grootste frustratie is hoe iemand het aandurft om een gebrek aan communicatie en openlijke uitingen van verschrikkelijk kwetsend- en pijnlijk gedrag te presenteren als "de vrije geest van de jaren '70". Alle gedragingen stroken niet. De film eindigt letterlijk met een wijze les en openbaring voor iemand om vervolgens de exact tegenovergestelde gedraging daarbij uit te voeren. Het durft wederom gebracht te worden als logisch.

Dat is de fout in deze film. Over de top is een optie als stijl. Extreme gedragingen is een optie als stijl. Beide niet erkennen en presenteren als norm is gewoonweg fout. Het liet mij gefrustreerd in een film die niet eens bedoeld is om te shockeren. Frustratie werd droevig na het zien van wat online reviews en reacties; geen duik in het diepe maar vissen naar de eigen favoriete scène en dat bestempelen als goud.
[+] 4 users say Thank You to kurtje for this post
Reply
The French Dispatch

Een verhaal is er nauwelijks, de A-list acteurs inclusief usual suspects buitelen over elkaar heen voor een rol van een paar minuten, de personages en dialogen zijn cartoonesk en toch pakt Anderson je weer in met de overvolle visuele juweeltje.

En het niet-functionele naakt van Lea Seydoux en Lyna Khoudri, sommigen zullen het als een plus beschouwen maar een beetje achterhaald is het wel.
Reply
(01-02-2022, 10:12)Maynard-J Wrote: Scream - met verstand op nul een prima sequel/reboot/hommage aan het origineel, enorm meta maar daardoor ook nooit eng. Een knipoog naar Once Upon a Time in Hollywood was misschien nog het meest verrassend.

Gisteren gezien, die knipoog naar Once Upon a Time in Hollywood ontdekte ik na afloop pas. Als kind was ik groot fan van Scream 1 en 2, dus alle meta dingen en hommages vond ik erg vermakelijk en de slachtingen waren ook lekker gory (wat bijvoorbeeld erg ontbrak in dat gedrocht van een derde deel). En toch zou ik het niet hoger dan een 6 min geven, want er waren net teveel ongeloofwaardigheden. Spoilers: zoals dat een tienermeisje in Ghostface pak zoveel kracht had tegen volwassenen, en al die verschijningen van de geest van Billy Loomis hadden niet gehoeven.
Reply
(21-02-2022, 15:03)kurtje Wrote: Lap tekst over Licorice Pizza

Mooi geschreven. Ik wil de film nog steeds zien, maar vrees wel een beetje dat die zoals Punch-Drunk Love is (een Paul Thomas Anderson film die ik verafschuw).
Reply
Belfast

Was weer even geleden dat ik echt onder de indruk van een film was.
Reply
Komende zo t/m di Oscarnaval in Lumière.

Zowat alle serieuze kandidaten in reprise of voorpremière: Belfast, Flee, Drive My Car, Madres Paralelas, Dune, Summer of Soul, The Power of the Dog, The Lost Daughter, Don't Look Up, The Tragedy of Macbeth, Spencer, docu Writing with Fire plus regulier draaiende kanshebbers als The Worst Person in the World, King Richard etc. En speciale vertoningen van The Godfather wegens de 50ste verjaardag als kers op de taart.

Ik hoor wel wie er in is voor een Graz Letterboxd meeting. Behalve naar de optocht kijken zondag heb ik weinig andere plannen.
Reply
Wat is er speciaal aan die the Godfather-vertoningen?
Reply
(22-02-2022, 15:37)Koen Wrote: Wat is er speciaal aan die the Godfather-vertoningen?

Nieuwe restauratie.

Niet alleen bij ons te zien, komt in het hele land uit. Kortom niet eens zo speciaal, maar wel tof om eens te gaan zien natuurlijk.
Reply
Wat gebeurt er op Letterboxd?
Reply
(22-02-2022, 22:50)kurtje Wrote: Wat gebeurt er op Letterboxd?

Hoe bedoel je?
Reply
The King’s Man

Werd verrast door de toon die grimmiger is dan in de Kingsman films. Werd daardoor niet helemaal de afleiding van de geopolitiek die ik voor ogen had. Maar gelukkig neemt de film zich nergens echt serieus, vooral Rhys Ifans schmiert heerlijk als Raspoetin. Paar mooi gechoreografeerde vechtscenes ook.
Reply
(23-02-2022, 00:44)ijskolibrietje Wrote:
(22-02-2022, 22:50)kurtje Wrote: Wat gebeurt er op Letterboxd?

Hoe bedoel je?

Het is een platform die ik nog niet ken en gebruik, maar wellicht interessant is nu ik een hoop meer films kijk. Heb er hier vaker wat mensen naar zien refereren, dus was benieuwd wat de Grazzers daar dan precies doen.
Reply
(26-02-2022, 00:21)kurtje Wrote: dus was benieuwd wat de Grazzers daar dan precies doen.

Is vooral goed voor filmtips oplopen. Er is wel een element van de algemene gebruikers van de site dat niet spoort, maar er zijn ook veel goeie grappige recensies en takes die je aan het denken zetten.
Reply
(26-02-2022, 00:21)kurtje Wrote:
(23-02-2022, 00:44)ijskolibrietje Wrote:
(22-02-2022, 22:50)kurtje Wrote: Wat gebeurt er op Letterboxd?

Hoe bedoel je?

Het is een platform die ik nog niet ken en gebruik, maar wellicht interessant is nu ik een hoop meer films kijk. Heb er hier vaker wat mensen naar zien refereren, dus was benieuwd wat de Grazzers daar dan precies doen.

Ik volg een paar vrienden, maar vind het vooral handig om bij te houden wat ik nog wil zien en de lijstjes die andere gebruikers maken. Ook hebben films vaak domme reviews wat ik wel leuk vind.
Reply
Licorice Pizza. Best onderhoudend, maar voor iemand die ook Magnolia, There Will Be Blood, The Master en Phantom Thread heeft gemaakt, is het geheel wel echt te licht en vooral vrijblijvend. Daar helpen leuke bijrollen van Sean Penn en Tom Waits weinig aan.
Reply
Drive My Car

Drie uur en geen minuut te lang. Bij gebrek aan humor en thrillerplot zeker niet de nieuwe Parasite. Wel een humanistisch drama over rouwverwerking, toneel en liefde, naar een verhaal van Murakami. Heeft de kwaliteiten van de beste Kore-eda films, maar dan zonder kinderen. Als genoeg Academy-leden hier ook daadwerkelijk naar kijken is dit een serieuze kanshebber voor best picture, doet niks onder voor de rest.
Reply
(01-03-2022, 08:55)Maynard-J Wrote: Drive My Car

Drie uur en geen minuut te lang. Bij gebrek aan humor en thrillerplot zeker niet de nieuwe Parasite. Wel een humanistisch drama over rouwverwerking, toneel en liefde, naar een verhaal van Murakami. Heeft de kwaliteiten van de beste Kore-eda films, maar dan zonder kinderen. Als genoeg Academy-leden hier ook daadwerkelijk naar kijken is dit een serieuze kanshebber voor best picture, doet niks onder voor de rest.

Heb je 'm al in de bios gezien? Heb 'm thuis op de laptop staan, maar geef er de voorkeur aan om 'm eerst in de bios te zien.
Reply
(01-03-2022, 10:55)marcorenton Wrote:
(01-03-2022, 08:55)Maynard-J Wrote: Drive My Car

Drie uur en geen minuut te lang. Bij gebrek aan humor en thrillerplot zeker niet de nieuwe Parasite. Wel een humanistisch drama over rouwverwerking, toneel en liefde, naar een verhaal van Murakami. Heeft de kwaliteiten van de beste Kore-eda films, maar dan zonder kinderen. Als genoeg Academy-leden hier ook daadwerkelijk naar kijken is dit een serieuze kanshebber voor best picture, doet niks onder voor de rest.

Heb je 'm al in de bios gezien? Heb 'm thuis op de laptop staan, maar geef er de voorkeur aan om 'm eerst in de bios te zien.

Ja, in voorpremière. Drie uur in het donker opgesloten zitten heeft zeker een meerwaarde om dit op je in te laten werken. Première is 24 maart.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
(01-03-2022, 14:41)Maynard-J Wrote:
(01-03-2022, 10:55)marcorenton Wrote:
(01-03-2022, 08:55)Maynard-J Wrote: Drive My Car

Drie uur en geen minuut te lang. Bij gebrek aan humor en thrillerplot zeker niet de nieuwe Parasite. Wel een humanistisch drama over rouwverwerking, toneel en liefde, naar een verhaal van Murakami. Heeft de kwaliteiten van de beste Kore-eda films, maar dan zonder kinderen. Als genoeg Academy-leden hier ook daadwerkelijk naar kijken is dit een serieuze kanshebber voor best picture, doet niks onder voor de rest.

Heb je 'm al in de bios gezien? Heb 'm thuis op de laptop staan, maar geef er de voorkeur aan om 'm eerst in de bios te zien.

Ja, in voorpremière. Drie uur in het donker opgesloten zitten heeft zeker een meerwaarde om dit op je in te laten werken. Première is 24 maart.

Wij hebben een Cineville-abonnement, dus de bios gaat het worden.
Reply
The Worst Person in the World.

Sublieme film. Bijzonder goed uitgewerkte thematiek.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
"Hore"

Maar ijzersterk inderdaad, Renate Reinsve is subliem gecast, die lach kun je niet acteren. Eivind vond ik wel een minpunt, dat voelde ik niet.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)