Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 4.25 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overige sporten
#1
Deel 1 zie hier https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=121
Reply
#2
Het enige sportevenement wat nog wel doorgaat, want in Rusland: Het kandidatentoernooi 2020. Schaken dus. De winnaar mag het eind van het jaar opnemen tegen Magnus Carlsen voor de wereldtitel.

Ik ga er gewoon vanuit dat het jullie echt geen fuck kan interesseren, maar de muren komen op me af en mijn vriendin zit er al helemáál niet op te wachten, dus een korte analyse van mijn kant.

Grote favorieten voorafgaand aan het toernooi zijn Caruana en Ding. Ding was vorig jaar na Carlsen de best presterende schaker en Caruana was op Tata Steel erg sterk en was twee jaar geleden verliezen finalist. Ik vermoed dat Carlsen het meest angst heeft voor Ding omdat Caruana in een eventuele barrage op zeker aan het kortste eind gaat trekken. Carlsen behoort namelijk in alle tijdformats tot de besten der aarde hoort en Caruana niet. Een leuke outsider is de Nederlander Giri, die eigenlijk al heel lang in zijn voorbereiding zit voor dit toernooi. Hij is ook wel de rivaal van Carlsen omdat de Noor hem toch wel vaak in zijn streams en socials belachelijk maakt vanwege zijn behoudende spel.

Gisteren is het toernooi dus begonnen en Ding verloor verrassend van zijn landgenoot Wang Hao. Giri had een Engelse opening voorbereid voor Nepomniatchi (de enige schaker ooit met een manbun), maar verslikte zich en verloor. Caruana speelde remise tegen Maxime Vachier-Lagrave. De Fransman is als een soort Denemarken op het laatst toegevoegd aan het toernooi omdat Radjabov heeft afgezegd. MVL was ooit secondant van Carlsen en is vooral goed in de korte tijdformats. Maar toch een verdienstelijke remise tegen Caruana en vandaag pakte hij Ding. Caruana won vandaag van Alekseenko en Giri is nog bezig, maar zal wel remise spelen.

Dat betekent eigenlijk dat Ding en Giri al vrijwel kansloos zijn van de eindoverwinning en Caruana in een zetel zit. Tenzij MVL de Denemarkenrol heel serieus neemt en tegen alle verwachtingen in iedereen er op legt.

Het is trouwens allemaal voor de bühne, want als Carlsen het gewoon kan opbrengen om zich goed voor te bereiden, zijn ze alle acht kansloos. De volgende wereldkampioen is Alireza Firouzja, maar die moet nog even wachten. Hij is ook nog maar 16 jaar oud, maar zal vast meedoen aan het volgende kandidatentoernooi. Het is sowieso jammer dat ie er nu niet bij is.

Zijn jullie ook weer op de hoogte. Voor een online pubquiz oid.
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#3
Vandaag was Caruana tegen Ding. Caruana had zich voortreffelijk voorbereid met een geweldige opening en had Ding al vrij vroeg in de houdgreep. Ding speelde echter misschien wel de partij van zijn leven en nam halverwege het initiatief over en pakte een schitterende overwinning. Hij moet nog van ver terugkomen, maar als ie dit niveau volhoudt gaat ie nog winnen. Voor Caruana toch een pijnlijk verlies.

Grischuk (het type rare broer van je moeder die bij de Tuinland werkt) had weer eens heel veel tijd nodig om een betere stelling te krijgen om vervolgens te weinig tijd te hebben om die te verzilveren. Die staat nu op 3 halve punten. Giri? Remise.
Reply
#4
Nepomniatchi gaat als en speer en won vandaag van Wang Hao. Benieuwd of ie dat het hele toernooi vol kan houden. Giri had een winnende positie tegen Caruana, maar kon die weer niet verzilveren. Niet de eerste keer, tijdens Tata Steel kon ie dat ook al niet. Het is geen aanvaller en zeker geen killer. Grischuk had het lastig tegen Vachier-Lagrave, maar sleepte er (na weer heel lang nadenken, vandaag 50 minuten over één zet) een remise uit. Ding speelde remise tegen Alekseenko en kan zijn wereldpartij tegen Caruana nog niet echt vervolg geven.

Nepomniatchi nu alleen aan de leiding, maar Jekatarinaburg is nog ver!
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#5
iemand de virtual f1 race gezien.
eigenlijk nog best vet!
Reply
#6
Geen Canadese atleten naar de Olymische Spelen.
Het wordt hoog tijd dat sportbonden, ook UEFA en vooral KNVB stoppen met het steeds een weekje opschuiven van competiities of evenementen en gewoon zeggen dat er dit jaar niks meer gepland wordt. Mocht de situatie verbeteren of alles alsnog met een sisser afloopt kun je weer dingen gaan plannen. Je zult toch atleten een ruime periode moeten geven weer wedstrijdfit te worden.
Reply
#7
Wat schuift de KNVB dan telkens op? Tot nu toe volgen ze netjes de landelijke adviezen. Ik zou het van de KNVB wel heel voorbarig vinden om nu al de competitie af te gelasten. Je hebt nog tot eind juni om competitie uit te spelen, is nu nog te vroeg om te zeggen of dat reeel is.
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om wedstrijden van 2x 30 minuten te spelen om zo spelers minder te belasten (en er minder tijd nodig is om weer wedstrijdfit te worden).
Reply
#8
Het is strategisch veel interessanter voor zowel de sport- als cultuursector (hele entertainmentsector in feite) om uit te gaan van anderhalf jaar winterslaap. Nu je kop in het zand steken, zal die 18 maanden enkel pijnlijker maken.

Kijk, als het EK naar 2021 verschuift, waarom zou dan eender welke competitie nog kunnen doorgaan. Zelfs al zijn die landelijk. Het lijkt me nuttiger om volgend seizoen te schrappen en periodes waarin het wel kan, het huidige seizoen af te werken tussen nu en volgende zomer. Dat is trouwens een suggestie van Wayne Rooney. En ik kan me er bijzonder goed in vinden. Je spreidt het, je houdt marge over voor eventuele periodieke verstrenging van maatregelen en je zorgt vooral voor de gezondheid van je spelers.
Reply
#9
Best een goed idee inderdaad!

Dat kan, denk ik, wel gemakkelijker daar waar genoeg geld is (zoals in het profvoetbal). Een gemiddeld klein theater of een niet al te groot muzikant kan veel moeilijker zomaar 18 maanden winterslaap houden en dan weer wakker worden, denk ik.
Reply
#10
Nee, de culturele sector is inderdaad fucked zonder een groot fonds om de winterslaap op te vangen.
Reply
#11
(23-03-2020, 12:27)Uplift Wrote: Nee, de culturele sector is inderdaad fucked zonder een groot fonds om de winterslaap op te vangen.

Maar gelukkig gaat al hun geld naar de KLM zodat de culturele sector nog wel lekker kan vliegen straks.
Reply
#12
[Image: nepo.jpg]

Het moet toch niet gekker worden: Nepomniatchi wint ook van Ding Liren en staat met 4,5 uit 6 stevig aan kop. Vandaag weer een hele solide overwinning. Hij staat toch wel bekend als een alles of niets speler, maar dit toernooi heeft ie naast hele mooie partijen vooral geen fout gemaakt. Voor Ding is het nu wel echt afgelopen. De speelt ook wel echt onder zijn kunnen. Lijkt erop alsof hij zich niet goed heeft voorbereid of heeft kunnen voorbereiden.

Grischuk was weer lekker Grischuk. Toen ik begon te kijken had Caruana vier minuten van zijn tijd gebruikt, terwijl de 'Sascha' al meer dan anderhalf uur van zijn tijd had opgebrand. Hij sleepte er nog wel een remise uit. Wang Hao had een betere stelling tegen Maxime Vachier-Lagrave, maar kwam niet verder dan een remise, waardoor MVL nog een beetje in het spoor blijft van onze schaakbarista.

Giri had een licht voordeel tegen Alekseenko en zit nu in een eindspel met een pion voorsprong. Niemand ziet echter nog hoe hij deze stelling kan winnen, dus ik ga er vanuit dat ook dit weer een remise gaat worden.

Ergens denk ik nog wel dat Caruana nog met een eindsprint komt, maar wat 'Nepo' hier laat zien is wel indrukwekkend. Ik hoop dat ie het volhoudt.

Hier nog een mooie foto van Grischuk die ergens weer heel lang over aan het nadenken is:
[Image: https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com...MBmBe151KA]
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#13
Word in de wandelgangen is dat Nepomniatchi zich niet goed voelt. Gisteren zat ie tijdens de persconferentie veel te hoesten en hij schijnt aan te hebben gegeven dat ie niet topfit is. Zo'n toernooi is natuurlijk van zichzelf al een slijtageslag, maar laten we hopen dat dit geen grote rol gaat spelen. Geen zorgen, ik ga nergens heen en blijf de ontwikkelingen voor jullie volgen!
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#14
misschien kunnen we de titel van dit topic veranderen van "overige sporten" naar "de enige overgebleven sport"
Reply
#15
Vandaag de clash tussen de nummer 1 en 2: Ian Nepomniatchi en Maxime Vachier-Lagrave. Voordat ik mijn beschouwing begin moet ik nog wat rechtzetten. In de vorige ronde verlieten we Giri en Alekseenko bij een stelling die om remise schreeuwde. Giri probeerde er echter nog het maximale uit te halen. Dat bracht hem uiteindelijk dan toch de overwinning, want in een stelling waarin er 2 remiserende zetten waren, vond Alekseenko een verliezende zet, waardoor Giri zich meldt in de middenmoot.

Vandaag Nepomniatchi tegen MVL dus. En het was niet de dag van Ian. Hij kwam redelijk uit de opening, maar zijn positie werd met iedere zet wat slechter, waardoor hij uiteindelijk moest opgeven. Dat heeft nogal gevolgen voor de stand want de Rus en Fransman staan nu samen aan kop met 4,5 uit 7.

In het middenveld kon Caruana geen vuist maken tegen Wang Hao. Sterker nog, de Amerikaan zal het gelukkigst zijn met de remise die ze overeen kwamen. Tijdvreter Grischuk trad vandaag aan tegen onze eigen Giri. Op het totoformulier zou je hier een 'X' zetten want Grischuk heeft alleen nog maar halve punten achter zijn naam staan en Giri speelt eigenlijk altijd remise. Na de opening ruilde ze dan ook in een rap tempo al hun stukken tegen elkaar uit en kwamen ze een remise overeen. Het lijkt erop dat ze speculeren in de tweede helft van het toernooi nog wat partijen te winnen, maar vraag me af waar ze dat op baseren.

De tegenvallende Ding kwam tegen Alekseenko redelijk uit de opening, maar verspeelde zijn betere stelling, om vervolgens remise te spelen. Alekseenko werd aanvankelijk toch wel als de zwakste van de acht spelers beschouwd, maar blijft toch aardig meedoen.

Geen topdag voor de liefhebbers, maar morgen gaan we er gewoon weer voor!
Reply
#16
(24-03-2020, 14:17)kesselman Wrote: misschien kunnen we de titel van dit topic veranderen van "overige sporten" naar  "de enige overgebleven sport"

Denksporten (met dammen erbij)
Staan de zetten van deze partijen nog ergens op 't web Schobbeyak?
Kan ik er een paar virtueel op m 'n analoge houten bord naspelen.
Reply
#17
Zeker, voor al uw schaakvragen is er Lichess: https://lichess.org/broadcast/the-candid...20-round-7
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#18
Fijne site: Dat Lichess.
Normaal kaarten - of schaakten we nog weleens bij iemand thuis - of in de kroeg, maar ja...
Reply
#19
Dames en heren, het is verschrikkelijk allemaal: het toernooi is stopgezet. Rusland gaat het vliegverkeer stopzetten en de FIDE heeft daarom besloten het toernooi te pauzeren om iedereen nog uit Rusland te krijgen. Zoals een Franse schaker in het Russisch zou zeggen: "Godverdekutyfuszooi!"

Het is mij onduidelijk wat er nu gaat gebeuren, maar ik neem aan dat ze op zoek gaan naar een alternatieve datum.

Voorlopig was dit het kandidatentoernooi 2020. Ik ga ergens keihard lopen janken. Wellicht over een paar maanden meer...
[+] 3 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#20
@Schobbeyak; ga je vanaf aankomende zaterdag weer verslag doen? Wat kunnen we verwachten?
Reply
#21
Je doelt op de Magnus Carlsen invitational? Dat wordt wel een vet toernooi. Benieuwd of de kandidaten daar ook hun toernooivoorbereiding gaan laten zien. Gaat wel even om 250.000 dollar prijzengeld. Het zijn ook kortere partijen, dus verwacht dat het tussen Carlsen en Firouzja zal gaan. Die laatste is zich, zeker op het gebied van blitz, aan het ontpoppen tot een monster.
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#22
@Schobbeyak, Heb je bij een "zet" ook gelijk door waar de schaker op heeft zitten broeden?

Ik geloof best dat mensen het leuk vinden om te doen, maar een groot gedeelte van het spel vind zich toch plaats in de bovenkamer van een schaker. In hoeverre is een schaakpartij voor een "leek" te volgen?
Reply
#23
Haha, bij deze gasten? Nee, meestal wordt het na of tijdens de openingstheorie veel te heftig voor me. Maar je kan via youtube en schaaksites wel live analisten volgen of met behulp van een engine als stockfish wat grip op de positie krijgen.

En waar ik zei meestal, bedoel ik natuurlijk altijd.
Reply
#24
Ik volg tennis amper, dus wellicht zie ik een hoop mindere dingen over het hoofd hoor. Maar van wat ik wel meekrijg komen Djokovic, Federer en Nadal vaak over als toffe gasten, ook nu: https://nos.nl/artikel/2330888-federer-n...ega-s.html
Reply
#25
https://www.nu.nl/sport-overig/6045890/j...-2021.html

Dat zou wel erg jammer zijn, als we 2021 ook kunnen doorstrepen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)