Mijn ouders zijn jaren geleden (begin jaren '90) twee weken in het Kruger Park geweest. Mijn vader zag meteen op de eerste dag een luipaard. Dat was de eerste en enige keer. De hostess van de reisorganisatie, die de reis van mijn ouders georganiseerd had, vertelde hen dat het redelijk uniek was om een luipaard te zien te krijgen. Zij kwam al vele jaren in Kruger, was er vaak geweest maar had er nog nooit één gezien.
Vakantieplannen
|
25-09-2024, 23:32
25-09-2024, 23:39
25-09-2024, 23:55
27-09-2024, 12:18
Vliegtickets voor 3 weken Japan vanaf eind juli zijn geboekt. Wordt de 3e keer, naast een start in Osaka en finish in Tokyo ligt het reisschema nog open. Het idee nu is om een aanzienlijk deel op Hokkaido door te gaan brengen.
16-10-2024, 09:15
Valencia
Een leuke stad om een dag of 5 te vertoeven. Ik logeerde midden in de oude stad. om de hoek bij de Mercado Central. Dit is een grote overdekte markt met slagers, visboeren, groente- en fruitboeren. Hier kun je verse oesters krijgen die voor je worden open gemaakt, en een lekker stokbroodje met verse iberico-ham. Een aanrader is om een fietstour te doen met Baja Bikes. Zo leer je in een uurtje of 3 veel over de stad (ligt ook aan de gids) en krijg je handige tips. Je fietst een groot deel door de drooggelegde Turia rivier. Hier kun je fietsen, wandelen en hardlopen. Strekt km lang en kom je uit bij het wetenschappelijk museum en de Hemisspere. Zelf een fiets huren is ook een aanrader. Zorg wel dat je vroeg op pad bent en de drukte in de stad mijdt. Dit doe je door onder andere richting het strand te gaan. Ik ben helemaal naar Port Saplaya gefietst. Een klein dorpje met pittoresk haventje en gekleurde huisjes. De oude stad is mooi om te ontdekken, rond te lopen en verdwalen. Veel streetart op muren en rolluiken (veel pro palestine). Prachtige gebouwen, kerken en leuke pleintjes met standbeelden. Musea zijn redelijk goedkoop in de oude stad. Qua drukte vond ik het geen ideale periode begin oktober. Maar ook hier, vroeg op is fijn want het is dan rustig. Maar in de avond is het echt overal druk als je wilt eten. Reserveren is een aanrader bij sommige tentjes. Qua prijzen goedkoper dan NL maar niet meer zo goedkoop als toen ik in Sevilla was in 2017. Pilsje kost ook tussen de 2,50 en 4 euro. Ik ben nog bij San Tomasso wezen eten, gelukkig op de bonnefooi terecht. Wel een aanrader hoor. Het volk is stukken minder gehaast, en een fijnere sfeer. Minder individualisme zoals bij ons. Wat me wel opviel is dat werkelijk iedereen met zijn telefoon rondloopt als een toastje voor de mond. Facetimen of bellen op speaker. Nog vele malen erger dan wat ik in NL zie. Ik hoorde dat tegenwoordig ook veel voice memo's worden ingesproken ipv appen. Tja, ik vind het maar asociaal. Ook op terrasjes zitten mensen zo te tetteren. Al met al een leuke stad, maar Sevilla blijft toch mijn favoriete stad in Spanje. Valencia toch ook wel erg overspoeld met toeristen. De fietsgids gaf aan dat het laatste jaren steeds drukker is geworden. Zal uiteraard voor meerdere steden gelden. Denk wel dat dit mijn laatste stedentrip is geweest in Europa.
16-10-2024, 12:02
Volgend jaar geen echte vakantie. Misschien 4 dagen. Heb Giro555 eens zitten bekijken. Waar je geld dan terecht komt wordt niet echt duidelijk. Volgens mij zou een duidelijker verdeelsleutelplan handiger zijn. Dat je werkelijk keuze mogelijkheden had naar welke partij in een conflict je steun gaat. Zoiets zou veel opbrengst kunnen schelen.
16-10-2024, 23:48
(16-10-2024, 09:15)BigBird Wrote: ValenciaSpraakberichten is niet nieuw hoor, dat doet men in Spanje gewoon veel meer tov ons. Toen ik er 8 jaar geleden woonde was dat ook al. Overigens eens dat het asociaal is.
22-10-2024, 18:11
Als ik volgend jaar wat ruimer in mijn financiële jasje zit (dit is een reële mogelijkheid, niet slechts een luchtkasteel), overweeg ik serieus om in Marokko te gaan fietsen. Een rondtocht vanuit Marrakech naar de Hoge Atlas en de rand van de Sahara. Een droom die ik al tientallen jaren heb, en waarmee ik niet te lang meer mee moet wachten om die te realiseren voordat ik er te oud voor ben.
Het liefst zou ik vanuit Nederland naar de Sahara fietsen. Maar dat zou hoogstwaarschijnlijk een te kostbare zaak worden, aangezien ik dan zeker twee maanden nodig zou hebben. Twee maanden lang of langer van hotel naar hotel trekken zou wel erg veel geld gaan kosten. Wat mij wel financiëel haalbaar lijkt, is: met de trein naar Marseille (misschien de reis onderbreken om "even" de Col du Galibier te doen), met de veerboot naar Tanger, met de lijnbus van Tanger naar Marrakech, rondtocht van een paar weken, zelfde weg terug van Marrakech naar huis. Het zou natuurlijk minder omslachtig en wellicht ook goedkoper zijn om een retourvlucht naar Marrakech te boeken, maar ik ben geen fan van vliegen. Vliegen is voor mij geen reizen, je mist de sensatie van het afleggen van grote afstanden om ergens te komen en van het geleidelijk zien veranderen van het landschap, van de omgeving. Consequentie zal waarschijnlijk wel zijn, dat er gespaard moet worden en dat ik zal moeten afzien van (veelvuldig) concert- en festivalbezoek. Maar ik ga ervan uit, dat ik langer concerten zal kunnen blijven bezoeken dan grote zware fietstochten ondernemen.
22-10-2024, 18:19
22-10-2024, 18:32
(22-10-2024, 18:19)hythloth Wrote:(22-10-2024, 18:11)Rael Wrote: Twee maanden lang of langer van hotel naar hotel trekken zou wel erg veel geld gaan kosten. Nee. Want ik heb geen zin meer in slaapzalen en ook niet in kamperen. Dat deed ik vroeger wel, maar ik hecht nu aan een zeker minimum aan comfort. Bovendien wil ik zo lichtgewicht mogelijk reizen, zo min mogelijk bagage aan mijn fiets hebben hangen.
22-10-2024, 19:33
(22-10-2024, 18:32)Rael Wrote:(22-10-2024, 18:19)hythloth Wrote:(22-10-2024, 18:11)Rael Wrote: Twee maanden lang of langer van hotel naar hotel trekken zou wel erg veel geld gaan kosten. Je kan toch ook dingen vooruit sturen, ruilen en het geruilde terugsturen.
Nee, dat is geen optie. Alles wat ik bij mij zou hebben aan kampeeruitrusting en kookgerei zou ik dagelijks nodig hebben. En daar zou het extra gewicht in zitten. Niet in dat beetje kleding en toiletspullen dat ik daarnaast nog bij mij heb, dat is de moeite niet.
Afgezien van het extra gewicht heb ik ook gewoon geen zin meer in kamperen. Ik lig 's nachts toch wel graag in een echt bed, dat heb ik nodig om goed te kunnen herstellen (ik ben geen 20 meer, al lang niet meer). Maar misschien is het nog steeds wel mogelijk om in het binnenland van Spanje (relatief) goedkoop te overnachten in hotels. Ik ben één keer eerder door Spanje gefietst, op weg naar Lissabon. In 2003 was dat. Toen betaalde ik tot mijn verbazing voor een goede kamer slechts € 20, en voor een goede maaltijd inclusief de wijn en koffie na € 10. Dat was toen veel goedkoper dan in Frankrijk of de Benelux. Ongetwijfeld zullen de prijzen nu hoger liggen door de inflatie, maar ik heb geen idee of Spanje nog steeds relatief goedkoop is in vergelijking met de noordelijker gelegen landen. Ik zal wel zien wat het wordt. Als het al doorgaat, zal ik zeker niet voor september vertrekken. Waarschijnlijk is voor Marokko oktober de beste maand (niet meer zo heet in de lager gelegen gebieden, nog niet te koud en nog geen sneeuw in de bergen). Dus alle tijd om het uit te puzzelen. En misschien is het in de jeugdherbergen van Frankrijk buiten het seizoen wel mogelijk om een eenpersoonskamer te krijgen. Op de heenreis naar de Savoie heb ik in de jeugdherberg van Colmar in een eenpersoonskamer kunnen overnachten. En op de terugreis ook. Als dat vaker mogelijk zou zijn in hostels in Frankrijk, zou dat een aanzienlijke besparing opleveren en zou het misschien toch mogelijk zijn om een langere reis te ondernemen en naar Marokko te fietsen.
05-12-2024, 07:53
Negen dagen Japan gedaan met wederhelft en haar ouders. Vond een goeie puntendeal voor vluchten, en schoonvader is tegenwoordig helemaal van de Chineze aandelenbeurs en gooide zijn lul op tafel door aan te bieden om voor onze lokale kosten te betalen. Zo'n aanbod gingen we natuurlijk niet afstaan, zeker ook doordat de Japanse wisselkoers nu super gunstig is.
Focus lag voornamelijk op Kyoto, waar we vijf nachten verbleven en waar we heen gingen via shinkansen. Cool om eindelijk de Japanse hogesnelheidstrein te ervaren, waar de coupes zonder reserveringen verrassend veel beenruimte hadden. In Kyoto zijn tijdens de herfstkleuren maakte het extra speciaal, al vond ik de bezienswaardigheden in de stad zelf hit-or-miss. Sommige tempels en tuinen vond ik niet heel denderend, en alles ligt super verspreid van elkaar. Fietsinfrastructuur kon ook veel beter. Maar er waren wel degelijk hoogtepunten die absoluut de moeite waard waren, zoals Kiyomizu-dera, Nanzen-ji, en Fushimi Inari Taisha (zowel overdag als 's avonds de moeite). Doordeweeks viel het nog wel mee qua drukte, maar in het weekend was het echt niet te doen. Snap de klachten qua het concept van overtoerisme steeds meer. Ook nog gepresteerd om meerdere malen keihard mijn hoofd te stoten in diverse airbnb's, restaurants, en tempels. Echt geen land gemaakt voor lange gaijins. Verder een dagtrip gedaan naar Nara voor dat park met alle loslopende herten, en dat maakte de verwachtingen volledig waar. Vet lachen die beesten. Rest van de tijd in Tokyo besteedt, en daar o.a. een studievriend opgezocht en ook eindelijk voor het eerst een optreden kunnen zien (verslag komt zo spoedig mogelijk). Met schoonouders erbij was het tempo wel lager dan ik normaal zou doen, maar kon er mee leven. Blijft een sick land om te bezoeken.
14-12-2024, 14:46
(This post was last modified: 14-12-2024, 14:47 by Piet Knaak.)
Ik ben gisterenavond thuisgekomen van onze drie weken Japan reis met als bestemmingen Tokyo/Nagano/Kyoto/Osaka. Ik wil vast kwijt dat het al m'n verwachtingen heeft waargemaakt en overtroffen. Echt een fastastische reis gehad. Eveneens de herfstkleuren in hun prime kunnen meemaken en geweldig veel geluk gehad met het weer. Op twee dagdelen regen na hebben we perfecte condities gehad. Inclusief dagtrip Kawaguchiko met fantastisch zicht op Mt. Fuji. Ik zal later wat meer uitwijden over de dingen die we hebben gezien en gedaan. Ik kan niet wachten om weer terug te gaan en meer van Japan te ontdekken in ieder geval.
14-12-2024, 17:26
Mooi, ben benieuwd!
20-12-2024, 15:19
In de nacht van 25 op 26 november ging mijn Japan avontuur eindelijk van start. Met twee vrienden die kant opgevlogen voor een rondreis met voornamelijk bestemmingen die veel mensen zullen bezoeken bij een eerste Japan trip. Na bijna 24 uur onderweg te zijn geweest op amper slaap arriveerden we op dinsdagochtend 07:00 uur lokale tijd op Haneda in Tokyo. Ondanks de vermoeidheid hebben we deze eerste dag doorgepakt tot de vroege avond. De hype van de andere omgeving sleept je er wel doorheen. Op het vliegveld meteen een suica kaart opgehaald en opgeladen. Met de Engelse instructies op de automaat en uitstekende wayfinding om bij de juiste automaat te komen was dit snel geregeld. Voor we de Tokyo monorail pakte was de eerste tussenstop een vending machine om naar ik dacht een icetea te kopen. Het bleek een niet te pompen sterk theetje te zijn; een goede eerste kennismaking met de vending machine cultuur.
We verbleven in Tokyo in Kagaruzaka Hills (Shinjuku). Een lekker rustig buurtje op 10 minuutjes met de metro/lokale trein van Shinjuku station. Maar zelfs een rustige buurt in Tokyo heeft een bruisende shopping/restaurant straat dwars door het hart van de wijk. Wij zaten in een hotel net achter deze hoofdstraat. Een ideale uitvalsbasis om Tokyo te verkennen of even rustig in ons eigen buurtje rond te wandelen. Gezien de schaal van Tokyo was onze opvatting om 1 á 2 districten per dag te bezoeken en vooral geen overvolle planning er op na te houden. Aan het einde van onze week Tokyo hebben we de meeste bekende districticten wel kunnen bezoeken. Met name de eerste keer Shinjuku station uitlopen aan het begin van de trip blijft me bij. Meteen geconfronteerd met een mensenmassa en overweldigende led reclames op de gebouwen aan de kruising. De plaatjes die je kent van Japan komen meteen tot uiting. De hoeveelheid geluidjes/lichtjes en bewegende beelden bleken een terugkerend thema. Van de pin automaat tot de trein en van winkels tot rondrijdende reclameborden. Alles in Japan heeft jingles en prikkelt je tot de max. De eerste tempel die we bezochten was Meiji shrine. De tempel zelf was indrukwekkend. Maar door de extreme drukte en geluiden van de stad was Yoyogi park op zichzelf misschien nog wel meer indrukwekkend. Een oase van rust en een prachtig park om doorheen te lopen. Je vergeet even dat je in een stad rondloopt waar 9 miljoen mensen wonen. Bij Meiji tevens overstag gegaan voor een Goshuin boekje. De stempels die je voor 500 yen bij elke tempel kan laten maken. Een leuk souvenir om te verzamelen en hij zal zeker bij een toekomstige trip weer mee gaan. Na Meiji shrine hebben we Harajuku verkend. Het bekende anime straatje en de grote winkelstraten er omheen. Voor de lunch maakte we kennis met het feit dat je constant naar boven moet kijken. Onze lunch tent zat op de derde verdieping van een vrij anoniem als kantoor aandoendend gebouw. Op goed geluk de lift in en inderdaad, het tentje van het billboard beneden zat er echt. Alleen locals binnen en geen woord Engels te vinden. Tevens het eerste moment dat we merkte dat je met een paar woorden Japans kan laten zien dat je geïnteresseerd bent en Google translate daarna de rest kan doen. De gesprekken zijn soms een beetje handen en voeten werk, maar de bereidheid van Japanners om je te helpen was erg positief. Los van Meiji hebben we in de Tokyo week onder andere nog Sensoji, Tokyo City View (Roppongi hills), Teamlab Borderless en Shinjuku Gyoen park bezocht. Los van de bekende trekpleisters was het vooral heel leuk om lekker te struinen door wijken als Akihabara, Shibuya en Asakusa. Het hoogtepunt van de Tokyo week was echter wel de dagtrip naar Kawaguchiko. Eén van de vijf meren rondom Mount Fuji waar je perfect zicht kan hebben op de berg. Per bus vanaf Shinjuku station te bereiken met zo'n twee uur reizen. Het oorspronkelijke plan was een vrij nieuwe trein met mooi zicht op Fuji, deze was echter al volgeboekt op de dag dat wij wilde gaan. De bus was een prima alternatief gelukkig. We hadden het enorm getroffen met het weer, het was super helder en Mount Fuji lag er prachtig bij. We hebben bij het station fietsen gehuurd en hebben op deze manier zowel de Chureito pagoda en Oishi park kunnen bezoeken. Beide locaties hebben een fenomenaal zicht op de berg. Daarnaast was de fietsrit door Kawaguchiko (o.a. over de brug in het meer) ook zeer de moeite waard. Echt een sprookjesachtige omgeving. Zeker met de maple kleuren in de bomen. Ik was op voorhand door het over toerisme in Kawaguchiko enigszins sceptisch. Gelukkig onterecht en was het uitstekend te doen rustige plekjes te vinden. Zowel ik als de jongens waar ik mee was zijn niet echt club mensen. Het avondleven mocht echter niet ontbreken en heeft de mooiste ontmoetingen opgeleverd. We waren voornemens de Womb te bezoeken, toch wel een beetje de club die constant terugkomt online. We waren die avond gestart in het golden gai district in Shinjuku om daarna per uber door te gaan richting Shibuya. Golden gai was erg vermakelijk, al was het ook wat lastig navigeren. Op straatniveau kreeg je wel een goede indruk van wat je kon verwachten. Maar de barretjes op de tweede verdieping waren constant een gok. Uiteindelijk in enkele barretjes een tijdje gespendeerd, een relaxte start van de avond. Eenmaal in Shibuya dachten we een pitstop te maken bij Yellow bar. Een kleine bar waar de muziek op club volume uit de speakers kwam. Door de beperkte plekken binnen stonden de statafels ook buiten voor de deur. We raakte aan de praat met een groepje Japanners. Niet veel later bleek dat twee van hen DJ's waren voor de bar waar we waren. Ze draaiden alles met vinyl en waren met name hiphopheads. Niet veel later sloten een Brit en een Fransman die in Shibuya wonen en bevriend waren met de Japanners aan bij onze tafel. Heel wat shochu, highballs en biertjes later was het ineens 04:30 uur en hebben we de Womb nooit bezocht. Juist door de random ontmoeting die we hadden een memorabele avond geworden. Waarbij we echt het gevoel hadden even onderdeel te zijn van een avond uit met locals zonder er echt naar op zoek te zijn geweest. Als fervent Gran Turismo speler was ik verheugd dat onze Uber terug een Toyota Alphard Executive Lounge was. Fantastisch busje en absurd luxe voor een goedkope rit terug naar Kagaruzaka. Wordt vervolgd met hoofdstuk Nagano.
20-12-2024, 15:38
Nog een kleine selectie foto's van het Tokyo gedeelte.
![]() Gyoen park ![]() Willekeurige straat in Kagaruzaka ![]() Zicht vanuit Tokyo City View inclusief Mount Fuji in de achtergrond. ![]() Een vrij doorsnee straat in districten als Shibuya en Shinjuku. Led reclames zo ver het oog reikt in sommige straten. ![]() Fuji met de Chureito Pagoda. ![]() Fuji vanaf een plek langs het meer in de buurt van Oishi park. Geschoten met een iPhone, vergeef me de pixels.
20-12-2024, 16:09
Leuke foto's en mooi verhaal, zo'n avondje zuipen met een paar locals kan je hele vakantie maken!
20-12-2024, 16:57
Heel mooi. Yoyogi Park en Gyoen Park zijn idd allebei fijne rustplekken in de stad. En de vending machines met warme dranken zijn ongeëvenaard.
Geweldig dat je zulk helder weer had bij Kawaguchiko, want ik geloof dat mt. Fuji zich nog geen honderd dagen per jaar goed laat zien. We hadden zelf dat geluk in de lente van 2018, met kersenbloesem en al. Alleen in de ochtend vanaf de pagode zaten er nog wolken rond de top. Je eerste ervaringen zijn superherkenbaar (drukte, omhoog kijken, lekker in een plaatselijk buurtje verblijven), benieuwd naar het vervolg!
26-01-2025, 05:55
Tips voor Lissabon en directe omgeving, betreft must-sees en dingen te doen?
(26-01-2025, 05:55)hythloth Wrote: Tips voor Lissabon en directe omgeving, betreft must-sees en dingen te doen? Zou zeker een dagtrip naar Sintra doen. En dan in ieder geval deze locaties bezoeken: 1.) Pena Palace https://www.parquesdesintra.pt/en/parks-...e-of-pena/ 2.) Quinta da Regaleira https://www.regaleira.pt/en
26-01-2025, 15:27
(26-01-2025, 05:55)hythloth Wrote: Tips voor Lissabon en directe omgeving, betreft must-sees en dingen te doen?Een e-bike tour door de stad kan ik erg aanraden. Wij hadden van de zomer deze en die was echt top. Verder eens met Sintra.
27-01-2025, 15:57
Lissabon. Ik ben er wel geweest, maar heb er niets van gezien. Met uitzondering van de Torre de Belem en de brug over de Taag.
In 2003 ben ik van Spijkenisse naar Lissabon gefietst. Onderweg heb ik het nodige oponthoud gehad door pech en een noodzakelijke reparatie. En door een hevige verkoudheid, waardoor ik een paar dagen niet kon fietsen. Gevolg was dat ik dagen later dan gepland, één dag voor mijn vlucht terug naar Nederland, Lissabon bereikte. Het was al avond en donker, toen ik bij de Torre de Belem de stad binnenreed. Op zich was het wel mooi dat ik de aan de Taag gelegen Torre de Belem en de brug over de Taag hierdoor mooi verlicht in de spotlights kon zien. Of het een must-see is weet ik niet, maar ik vond het een mooie locatie. Wat ik verder van Lissabon gezien heb? Met uitzondering van de weg naar de luchthaven en het hotel niets. Tips over de stad kan ik dus niet geven. Wel over de omgeving. Met name over de kust ten westen van Lissabon. De laatste dag van mijn reis ben ik vanaf Sintra (van de stad niets gezien, van het omringende landschap wel: mooi) langs de kust naar Lissabon gefietst. Via Azenhas do Mar, een mooi dorpje met tegen de rotswand aan geplakte witte huisjes die de oceaan in lijken te tuimelen. En via de Cabo de Roca,het meest westelijke puntje van continentaal Europa, een hoge steile rotskaap aan een mooie wilde kust. De Cabo de Roca is wel nogal toeristisch geëxploiteerd, maar toen ik er was was het nog niet zo'n kermis als Lands End. Beide zijn de moeite van een bezoek waard. En beide zijn met de bus vanuit Sintra bereikbaar. Als je van wandelen/hiken houdt: er schijnt een mooi pad langs de kust van Azenhas do Mar naar Cabo de Roca (of vice versa) te lopen. |
« Next Oldest | Next Newest »
|
Users browsing this thread: 2 Guest(s)