Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vakantieplannen
(02-05-2023, 15:29)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 14:55)Timothy\s Monster Wrote: Dat is een mooie trail. Mijn favoriete stukken zijn bij Aachen/Vaals, Teuven en Kanne. Vooral bij Kanne is een uitdagend stuk (is normaliter geen wandelpad), waarbij je m.b.v. stalen draad een stuk moet opklimmen.
Bij slecht weer inderdaad geen strak plan om deze te lopen. Campings genoeg onderweg iig.

De planning inclusief campings is er al (voor zover daar wat aan te plannen valt). Zelf zou ik het makkelijk vier dagen achter elkaar redden. Vriendin heeft minder wandelervaring dus denk dat we in Gulpen (na 2 dagen wandelen) een rustdag doen. Hopelijk daarna weer twee dagen zodat er nog een dagje Maastricht overblijft. 

Is vooral ook als training voor de Arctic Circle trail. Dit is een 160 km (8-10 dagen) lange trail in Groenland letterlijk in the middle of nowhere. Enige wat je daar tegenkomt zijn andere wandelaars en een paar hutten (zonder voorzieningen) om in te overnachten (als je op tijd bent).

Holy fuck heb je alles al gepland voor Arctic Circle trail? Dat is een persoonlijke droom. 

Enigste long distance die ik heb gedaan is Te Araroa op het zuider-eiland in Nieuw Zeeland. Deed ik 3 maanden over. Helaas heeft het sinds dien niet meer gemogen. Hopelijk deze zomer wel weer een hutten toch.
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Reply
Hier ook van plan om komende zomer weer een wandeltocht van pak hem beet een week te maken. Originele plan was om met m'n broertje te gaan, maar die is een beetje aan het terugkrabbelen helaas.
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
(02-05-2023, 16:01)Loov Wrote:
(02-05-2023, 15:29)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 14:55)Timothy\s Monster Wrote: Dat is een mooie trail. Mijn favoriete stukken zijn bij Aachen/Vaals, Teuven en Kanne. Vooral bij Kanne is een uitdagend stuk (is normaliter geen wandelpad), waarbij je m.b.v. stalen draad een stuk moet opklimmen.
Bij slecht weer inderdaad geen strak plan om deze te lopen. Campings genoeg onderweg iig.

De planning inclusief campings is er al (voor zover daar wat aan te plannen valt). Zelf zou ik het makkelijk vier dagen achter elkaar redden. Vriendin heeft minder wandelervaring dus denk dat we in Gulpen (na 2 dagen wandelen) een rustdag doen. Hopelijk daarna weer twee dagen zodat er nog een dagje Maastricht overblijft. 

Is vooral ook als training voor de Arctic Circle trail. Dit is een 160 km (8-10 dagen) lange trail in Groenland letterlijk in the middle of nowhere. Enige wat je daar tegenkomt zijn andere wandelaars en een paar hutten (zonder voorzieningen) om in te overnachten (als je op tijd bent).

Holy fuck heb je alles al gepland voor Arctic Circle trail? Dat is een persoonlijke droom. 

Enigste long distance die ik heb gedaan is Te Araroa op het zuider-eiland in Nieuw Zeeland. Deed ik 3 maanden over. Helaas heeft het sinds dien niet meer gemogen. Hopelijk deze zomer wel weer een hutten toch.

Nee nog niks gepland. Tot nu toe lukt het vriendin niet om pijnvrij te lopen bij 15+ km. Dus daar moet eerst verbetering in komen. Is al ander schoeisel gekocht en zijn nu met podoloog bezig. Dit lijkt wel te werken dus hopelijk wordt de Dutch mountain trail de eerste serieuze test. Fysiek zal die zwaarder zijn dan de ACT behalve dat je met de ACT meer spullen (met name eten) mee moet sjouwen.
Reply
De Nationaal Park Hoge Kempen trail van 110km is ook aan te raden. Stuk afwisselender dan DMT, maar wel iets minder pittig. Prachtig gebied in Belgisch-Limburg bovendien. Je loopt door en langs landduinen, uitgestrekte bossen, grote meren, oud-steenkolenmijn gebied en uitgebreide heide.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
(02-05-2023, 16:35)Timothy\s Monster Wrote: De Nationaal Park Hoge Kempen trail van 110km is ook aan te raden. Stuk afwisselender dan DMT, maar wel iets minder pittig. Prachtig gebied in Belgisch-Limburg bovendien. Je loopt door en langs landduinen, uitgestrekte bossen, grote meren, oud-steenkolenmijn gebied en uitgebreide heide.

Bedankt voor de tip, deze kende ik nog niet. Dit zou ik een mooie volgende vinden.

Fysiek lijkt die op het eerste gezicht minder zwaar maar qua training wel beter. Want voor vijf dagen alles meesjouwen (inclusief proviand). Dan kom je al aardig in de buurt van ACT die 8 dagen duurt. Fijn ook dat je bij deze een rondje loopt en dus weer uitkomt bij je startpunt.
Reply
(02-05-2023, 16:21)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 16:01)Loov Wrote:
(02-05-2023, 15:29)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 14:55)Timothy\s Monster Wrote: Dat is een mooie trail. Mijn favoriete stukken zijn bij Aachen/Vaals, Teuven en Kanne. Vooral bij Kanne is een uitdagend stuk (is normaliter geen wandelpad), waarbij je m.b.v. stalen draad een stuk moet opklimmen.
Bij slecht weer inderdaad geen strak plan om deze te lopen. Campings genoeg onderweg iig.

De planning inclusief campings is er al (voor zover daar wat aan te plannen valt). Zelf zou ik het makkelijk vier dagen achter elkaar redden. Vriendin heeft minder wandelervaring dus denk dat we in Gulpen (na 2 dagen wandelen) een rustdag doen. Hopelijk daarna weer twee dagen zodat er nog een dagje Maastricht overblijft. 

Is vooral ook als training voor de Arctic Circle trail. Dit is een 160 km (8-10 dagen) lange trail in Groenland letterlijk in the middle of nowhere. Enige wat je daar tegenkomt zijn andere wandelaars en een paar hutten (zonder voorzieningen) om in te overnachten (als je op tijd bent).

Holy fuck heb je alles al gepland voor Arctic Circle trail? Dat is een persoonlijke droom. 

Enigste long distance die ik heb gedaan is Te Araroa op het zuider-eiland in Nieuw Zeeland. Deed ik 3 maanden over. Helaas heeft het sinds dien niet meer gemogen. Hopelijk deze zomer wel weer een hutten toch.

Nee nog niks gepland. Tot nu toe lukt het vriendin niet om pijnvrij te lopen bij 15+ km. Dus daar moet eerst verbetering in komen. Is al ander schoeisel gekocht en zijn nu met podoloog bezig. Dit lijkt wel te werken dus hopelijk wordt de Dutch mountain trail de eerste serieuze test. Fysiek zal die zwaarder zijn dan de ACT behalve dat je met de ACT meer spullen (met name eten) mee moet sjouwen.

Vergis je niet in bepakking. 10 dagen lang eten mee nemen en je eigen schijt is geen grapje. Ik ben overgestapt op trail run schoenen na Te Araroa en dat bevalt heel goed. Zelfs mijn vriendin die mij altijd uitlachte omdat ik geen stoere Meindl klompen had loopt nu op trail runners.
[+] 1 user says Thank You to Loov for this post
Reply
(02-05-2023, 17:10)Loov Wrote:
(02-05-2023, 16:21)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 16:01)Loov Wrote:
(02-05-2023, 15:29)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 14:55)Timothy\s Monster Wrote: Dat is een mooie trail. Mijn favoriete stukken zijn bij Aachen/Vaals, Teuven en Kanne. Vooral bij Kanne is een uitdagend stuk (is normaliter geen wandelpad), waarbij je m.b.v. stalen draad een stuk moet opklimmen.
Bij slecht weer inderdaad geen strak plan om deze te lopen. Campings genoeg onderweg iig.

De planning inclusief campings is er al (voor zover daar wat aan te plannen valt). Zelf zou ik het makkelijk vier dagen achter elkaar redden. Vriendin heeft minder wandelervaring dus denk dat we in Gulpen (na 2 dagen wandelen) een rustdag doen. Hopelijk daarna weer twee dagen zodat er nog een dagje Maastricht overblijft. 

Is vooral ook als training voor de Arctic Circle trail. Dit is een 160 km (8-10 dagen) lange trail in Groenland letterlijk in the middle of nowhere. Enige wat je daar tegenkomt zijn andere wandelaars en een paar hutten (zonder voorzieningen) om in te overnachten (als je op tijd bent).

Holy fuck heb je alles al gepland voor Arctic Circle trail? Dat is een persoonlijke droom. 

Enigste long distance die ik heb gedaan is Te Araroa op het zuider-eiland in Nieuw Zeeland. Deed ik 3 maanden over. Helaas heeft het sinds dien niet meer gemogen. Hopelijk deze zomer wel weer een hutten toch.

Nee nog niks gepland. Tot nu toe lukt het vriendin niet om pijnvrij te lopen bij 15+ km. Dus daar moet eerst verbetering in komen. Is al ander schoeisel gekocht en zijn nu met podoloog bezig. Dit lijkt wel te werken dus hopelijk wordt de Dutch mountain trail de eerste serieuze test. Fysiek zal die zwaarder zijn dan de ACT behalve dat je met de ACT meer spullen (met name eten) mee moet sjouwen.

Vergis je niet in bepakking. 10 dagen lang eten mee nemen en je eigen schijt is geen grapje. Ik ben overgestapt op trail run schoenen na Te Araroa en dat bevalt heel goed. Zelfs mijn vriendin die mij altijd uitlachte omdat ik geen stoere Meindl klompen had loopt nu op trail runners.

Dat onderschatten we zeker niet. Is juist het belangrijkste waar we op trainen. Voordeel van de ACT is dat je geen water hoeft mee te sjouwen dus dat scheelt alweer het nodige.
Reply
(02-05-2023, 17:10)Loov Wrote: Vergis je niet in bepakking. 10 dagen lang eten mee nemen en je eigen schijt is geen grapje. Ik ben overgestapt op trail run schoenen na Te Araroa en dat bevalt heel goed. Zelfs mijn vriendin die mij altijd uitlachte omdat ik geen stoere Meindl klompen had loopt nu op trail runners.

Gebruiken jullie vooral trail runners omdat het comfortabeler is met alle spullen sjouwen? Of liggen er meer redenen achter.
Reply
(02-05-2023, 18:27)hythloth Wrote:
(02-05-2023, 17:10)Loov Wrote: Vergis je niet in bepakking. 10 dagen lang eten mee nemen en je eigen schijt is geen grapje. Ik ben overgestapt op trail run schoenen na Te Araroa en dat bevalt heel goed. Zelfs mijn vriendin die mij altijd uitlachte omdat ik geen stoere Meindl klompen had loopt nu op trail runners.

Gebruiken jullie vooral trail runners omdat het comfortabeler is met alle spullen sjouwen? Of liggen er meer redenen achter.

De grootste reden is het lage gewicht van de schoen. Gewicht is ontzettend belangrijk bij long distance hikes. Daarom zagen de echte pro's een deel van hun tandenborstel af. 

Hoe meer gewicht je op je lichaam hebt hoe meer energie je gebruikt. Hoe meer energie je gebruikt, hoe meer eten je moet mee nemen. Maar meer eten mee nemen betekend ook meer gewicht mee waardoor je meer energie gebruikt en dus nog meer eten moet mee nemen. Het is een spiraal die omhoog loopt die je zo vroeg mogelijk wilt doorbreken. 

Van mijn 3 maanden kan ik mij nog het beste de honger herinneren. Gemiddeld gebruik je 3000+ calorieën per dag, waardoor je vanaf week 2 eigenlijk constant in een 'calorie deficit' zit. Ik weet nog dat ik na 2 maanden in een dorpje aan kwam met een hamburger tent: daar nam ik 2 grote van, vervolgens bij de buren van Domino's 1 pizza op. Toen kwam ik in de super markt en nam ik een XXL zak Dorito's mee. Vervolgens ben ik nog terug gegaan om 1 banaan te halen want ik voelde me schuldig. 

Maar terug naar de schoenen: er is namelijk nog 1 reden. Als je loopt zul je op een gegeven moment rivieren over moeten steken of na een 1 dag regen zullen je sokken en schoenen compleet doorweekt zijn. Zware bergschoenen zullen het enigzins droog houden maar zodra die krengen eenmaal nat zijn, zijn ze nat. Naast het extra gewicht dat je dan moet mee zeulen is het gewoon kut om met natte schoenen te lopen. Trail runners worden dan wel snel nat, maar houden weinig vocht vast en ze drogen veel sneller. 

Eigenlijk zijn van die zware bergschoenen in 90% van de gevallen zwaar overbodig. Zeker als ik ze in vol Patagonia ornaat door de Nederlandse bossen zie lopen.
[+] 1 user says Thank You to Loov for this post
Reply
(03-05-2023, 10:49)Loov Wrote: De grootste reden is het lage gewicht van de schoen. Gewicht is ontzettend belangrijk bij long distance hikes. Daarom zagen de echte pro's een deel van hun tandenborstel af. 

Hoe meer gewicht je op je lichaam hebt hoe meer energie je gebruikt. Hoe meer energie je gebruikt, hoe meer eten je moet mee nemen. Maar meer eten mee nemen betekend ook meer gewicht mee waardoor je meer energie gebruikt en dus nog meer eten moet mee nemen. Het is een spiraal die omhoog loopt die je zo vroeg mogelijk wilt doorbreken. 

Van mijn 3 maanden kan ik mij nog het beste de honger herinneren. Gemiddeld gebruik je 3000+ calorieën per dag, waardoor je vanaf week 2 eigenlijk constant in een 'calorie deficit' zit. Ik weet nog dat ik na 2 maanden in een dorpje aan kwam met een hamburger tent: daar nam ik 2 grote van, vervolgens bij de buren van Domino's 1 pizza op. Toen kwam ik in de super markt en nam ik een XXL zak Dorito's mee. Vervolgens ben ik nog terug gegaan om 1 banaan te halen want ik voelde me schuldig. 

Maar terug naar de schoenen: er is namelijk nog 1 reden. Als je loopt zul je op een gegeven moment rivieren over moeten steken of na een 1 dag regen zullen je sokken en schoenen compleet doorweekt zijn. Zware bergschoenen zullen het enigzins droog houden maar zodra die krengen eenmaal nat zijn, zijn ze nat. Naast het extra gewicht dat je dan moet mee zeulen is het gewoon kut om met natte schoenen te lopen. Trail runners worden dan wel snel nat, maar houden weinig vocht vast en ze drogen veel sneller. 

Eigenlijk zijn van die zware bergschoenen in 90% van de gevallen zwaar overbodig. Zeker als ik ze in vol Patagonia ornaat door de Nederlandse bossen zie lopen.

Hier ook zo iemand die klompen draagt, nooit stilgestaan bij trailrunners. Dus alvast dank voor de suggestie, ik ga het in overweging nemen als m'n huidige schoenen versleten zijn.

Maar wat betreft die laatste zin: daar maak ik me ook schuldig aan :-). Inlopen van schoenen maakt naar mijn ervaring toch wel een flink verschil. En in Nederland zijn er niet echt goede opties om dat op een avontuurlijke manier te doen. Vind het ook fijn om voor een wandelvakantie ook ter voorbereiding weer een dagtocht door Nederland gedaan te hebben waar die schoenen gewoon aan gaan hoor.
Reply
Gewicht is een factor; maar je eigen veiligheid ook. Je voeten, knieën en rug doen het werk. Ik zou niet zo snel met een paar trainers en 15+ kg op mijn rug de bergen in trekken. Dan heb je gewoon serieus schoeisel nodig die je helpen met dit gewicht en het klimmen/dalen. Sneakers hebben geen deugdelijke plaat in de zool die het gewicht verdeelt bij een afzet op een rotshoek, om maar wat te noemen. Als je door rollende grasvelden loopt kun je wel weer op pad met een paar goede trailrun schoenen, ook met een beperkt gewicht op je rug. En vooral bij dagtochten, met beperkte technische uitdagingen, is het een prima keuze
[+] 1 user says Thank You to nam-tso for this post
Reply
Ben zelf niet zo'n fan van trailrun schoenen. Bieden toch wat minder ondersteuning op de enkels dan reguliere wandelschoenen. Die grote lompe bergschoenen heb je inderdaad alleen nodig in zeer ruw terrein en korte afstanden. Daarom loop ik zelf liever op mid-lage wandelschoenen met goed profiel eronder.
Reply
En onderschat het gebruik van een paar , fatsoenlijke, wandelstokken ook niet. Deze ontlasten je knieën behoorlijk veel en maken het stijgen en dalen ook minder zwaar. Maar ook die heb je dan weer niet nodig in een matige uitdagend/heuvelachtig terrein (of in Zuid Limburg).
Reply
Lang weekend Parijs gedaan incl. een dag Disneyland. Op Lowa wandelschoenen en Nike Air sneakers.
Reply
Het gaat natuurlijk ook over de 'bekendheid' met de uitdagingen. Als je nog nooit een tocht, zonder ondersteuning, in afgelegen gebied hebt gemaakt is de uitdaging al groot genoeg. Dan wil je geen twijfels hebben over je fysieke toestand die je verwacht na 5 dagen sjouwen, en ook niet of je schoenen/materiaal geschikt zijn voor de uitdagingen. Dat moet op orde zijn. Want als het mis gaat zit je met een nog grotere uitdaging. Want wie gaat je daar vinden, laat staan helpen.

Als je al trailrun schoenen overweegt; zorg dan iig dat de zool van vibram is. Dit is en bewezen deugdelijke techniek met een goede slijtweerstand en grip op (natte) rotsen.
Reply
(03-05-2023, 11:08)nam-tso Wrote: Gewicht is een factor; maar je eigen veiligheid ook. Je voeten, knieën en rug doen het werk. Ik zou niet zo snel met een paar trainers en  15+ kg op mijn rug de bergen in trekken. Dan heb je gewoon serieus schoeisel nodig die je helpen met dit gewicht en het klimmen/dalen. Sneakers hebben geen deugdelijke plaat in de zool die het gewicht verdeelt bij een afzet op een rotshoek, om maar wat te noemen. Als je door rollende grasvelden loopt kun je wel weer op pad met een paar goede trailrun schoenen, ook met een beperkt gewicht op je rug. En vooral bij dagtochten, met beperkte technische uitdagingen, is het een prima keuze

Ik heb het niet over sneakers. Ik heb het over trial run schoenen. Je weet wel van die schoenen waar sommige mensen 160 km door de bergen mee rennen.
Reply
Maar daar zijn trailrunschoenen ook geschikt voor: rennen of op snel tempo over ruw gebied. Voor normaal tempo wandelen zijn wandelschoenen categorie AB of B veel geschikter voor de gemiddelde wandelaar/hiker.
Reply
Waarom? Naast wat enkel (schijn) support bied het niet zo heel veel.
Reply
Omdat die de wreef en enkel veel beter beschermen cq dempen dan de meeste trailrunschoenen. Trailrunschoenen dempen vooral de onderkant en zijkant (onder) van de voet. Hoewel er tegenwoordig ook hybride schoenen op de markt zijn, die het beste van beide combineren en wel verkocht worden als trailrunschoenen (eerder trail ipv trailrun overigens).
Devies is en blijft om te dragen wat voor jou goed voelt.
Reply
(03-05-2023, 15:01)Loov Wrote:
(03-05-2023, 11:08)nam-tso Wrote: Gewicht is een factor; maar je eigen veiligheid ook. Je voeten, knieën en rug doen het werk. Ik zou niet zo snel met een paar trainers en  15+ kg op mijn rug de bergen in trekken. Dan heb je gewoon serieus schoeisel nodig die je helpen met dit gewicht en het klimmen/dalen. Sneakers hebben geen deugdelijke plaat in de zool die het gewicht verdeelt bij een afzet op een rotshoek, om maar wat te noemen. Als je door rollende grasvelden loopt kun je wel weer op pad met een paar goede trailrun schoenen, ook met een beperkt gewicht op je rug. En vooral bij dagtochten, met beperkte technische uitdagingen, is het een prima keuze

Ik heb het niet over sneakers. Ik heb het over trial run schoenen. Je weet wel van die schoenen waar sommige mensen 160 km door de bergen mee rennen.

Zekers, ik heb zelf een paar brooks cascadia 16’s. Prima schoentje hoor, heeft bijvoorbeeld ook een plaatje in de zooi om doorprikken van stenen te verhinderen. Deze gebruik ik bijna dagelijks om door de blubber te ploegen tijdens mijn 'trailrun' rondje. Daar kun je inderdaad ook mee gaan hardlopen over paden in de bergen. Maar een meerdaagse trektocht ermee maken, met bepakking, ga ik niet doen. Daar is deze schoen niet voor ontworpen. Maar een dagtocht met een lunchzakje op de rug, en een beetje klauterwerk onderweg, en niet te ver van een basis, zou ik er wel mee aandurven.

Ik heb trouwens wel een paar Salewa MS Mountain trainers gehad. Dat is een mooie tussenvorm tussen een hardloopschoen en een serieuze wandelschoen. Die had ik destijds gekocht ivm gewichtsbesparingen in het achterhoofd.

Maar als je twijfelt over je schoeisel kun je het best naar een outdoor winkel gaan. Die zullen je vragen naar de condities waarin jij je tocht zal maken en daar een goed advies bij geven.
Reply
In het geval als je toevallig deze zomer in Bangkok of Singapore bent.

City will take on Tottenham Hotspur in Bangkok’s Rajamangala National Stadium on Sunday 23 July – a return to familiar territory for the Foxes, who have been under Thai ownership since 2010. The Foxes will then head south for a game against Liverpool to contest the Standard Chartered Singapore Trophy at the Singapore National Stadium on Sunday 30 July.
Reply
(02-05-2023, 16:12)Locor Wrote: Hier ook van plan om komende zomer weer een wandeltocht van pak hem beet een week te maken. Originele plan was om met m'n broertje te gaan, maar die is een beetje aan het terugkrabbelen helaas.

En we gaan toch! De hutten zijn gereserveerd. Eind augustus zes dagen de Dreiländertour in de Hohe Tauern lopen, en daar voegen we nog twee pittige dagen aan toe om te stijgen en dalen. Zin in! Wordt een mooie combinatie van zware en lichte dagen en 8 dagen lang heerlijke uitzichten.
[+] 2 users say Thank You to Locor for this post
Reply
Vanaf morgen gaan wij een lang weekend naar Zwolle. We hebben o.a. De Fundatie, het Fraterhuis en een stadswandeling met gids al op het programma staan. Iemand nog geheimtips?
Reply
Ik denk dat je de highlights al wel te pakken hebt als je een stadswandeling gaat maken.

Wij zijn er een paar jaar geleden een weekendje geweest (precies tussen lockdowns in volgens mij). We logeerden toen in een hotel in de Wilhelminastraat, in de wijk waar ze hele mooie Art Nouveau/Jugendstil huizen hebben.

Als je lekker en goedkoop wil eten, Turkse grillroom Sofra op het Gasthuisplein heeft een groot terras en ook een aantal fijne vega schotels (naast de gebruikelijke dingen).
Thais restaurant BaiYok bij de stadspoort was ook prima en heeft een terras aan de gracht. Ten tijden van corona zaten we het liefst buiten natuurlijk Wink

De oude stadsmuur en poort zal je met de gids denk ik wel uitgebreid bewonderen.
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
Vorig jaar in de Pelsertoren in de oude stadsmuur geslapen, heel leuk, dakterras boven op. Sophie Hermans gespot op een terras bij het water, moet even zoeken hoe het café heet, want ook dat was leuk, komen studenten in een sloep aanleggen om een borrel af te halen, dat soort taferelen.

Edit: het beugeltje in de Wijndragerstoren.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)