Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vakantieplannen
(13-02-2023, 12:59)thomas9790 Wrote: Als ik nu toch in dit topic aan het posten ben, heeft iemand ervaring met de ferry tussen Barcelona en Genua? En überhaupt met Genua en/of Bologna? Leek me een leuke manier om na Primavera nog even een weekje Italië te doen, maar dat deel van het land heb ik nooit bezocht. Alternatieven rond Genua zijn natuurlijk ook goed.
Niet met de ferry van Barcelona-Genua, maar wel Barcelona-Ibiza. Wat bouwie zegt, Genua lijkt me vrij lang met de ferry. Ik vind zo'n ferry zelf nou niet echt een plek waar je zit om te relaxen. Ibiza raad ik overigens niet aan als je toerisme wil vermijden.  Tongue
Reply
Genua en omgeving zijn meer dan de moeite waard. In Genua kun je dwalen door het middeleeuwse centrum met zijn nauwe steegjes (de caruggi) en kleine pleintjes met hoge bontgekleurde huizen. Heel sfeervol. Het voormalige vissersdorp Boccadasse, dat nu helemaal ingebouwd is door de uitbreidingen van Genua, is ook een bezoek waard. Het heeft een klein kiezelstrandje en, karakteristiek voor Ligurië, bonte pastelkleurige hoge huizen.
Ik ken alleen de kust ten oosten van Genua. Tot La Spezia is het een mooie bergachtige kustlijn waar de Apennijnen tot aan de zee reiken. Hoogtepunten voor mij zijn het oude voormalige zeevaardersstadje Camogli, het mondainere Portofino en de Cinque Terre. Allemaal gekarakeriseerd door felgekleurde hoge huizen aan zee, kleine sfeervolle haventjes en kiezelstrandjes.

De Cinque Terre zijn vijf tegen de bergen aan gebouwde dorpjes (Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore) aan zee die tot het begin van de vorige eeuw en de aanleg van de spoorlijn geïsoleerd lagen en door het bergachtige terrein met zijn steile kust moeilijk bereikbaar waren. Ze zijn pas sinds enkele decennia over de weg bereikbaar. Door hun langdurige isolement en de gesteldheid van het terrein is deze dorpen het massaverblijfstoerisme met zijn lelijke grote hotels en appartementscompexen bespaard gebleven, en hebben zij hun authenticiteit behouden. Als je van wijn houdt: de wijnen van de Cinque Terre hebben een geheel eigen karakteristiek doordat de wijngaarden gelegen zijn op de steile berghellingen boven de zee en daardoor blootgesteld zijn aan de zeewinden.

Als je van wandelen houdt, en geen hoogtevrees hebt, is de wandeling van Camogli naar Portofino over het door de steile en soms rotsachtige hellingen lopende bergpad hoog boven de zee een aanrader. Je kunt makkelijk met de bus en de trein van Portofino terug naar Camogli reizen. Ook een aanrader: een wandeling langs de vijf dorpen van de Cinque Terre (ook bergachtig, maar niet bijzonder moeilijk). Ze hebben allemaal een stationnetje, dus terugreizen naar je uitgangspunt is nooit een probleem.
Alle genoemde plaatsen, de caruggi van Genua, Boccadasse, Camogli, Portofino, de Cinque Terre, kun je op Google afbeeldingen vinden.

Ik heb heel Italië van Como in het noorden tot Sicilië in het zuiden meermaals doorkruist. Voor mij is Ligurië, en dan met name de kust tussen Genua en La Spezia, één van de mooiste streken van Italië.
En in tegenstelling tot Sphinx en metal bouwie vind ik het juist wel leuk om een lange overtocht met een ferry te maken. Lekker op het dek zitten en over de zee uit kijken. En met een beetje geluk zie je nog dolfijnen ook (is mij overkomen op de ferry van Corsica naar Genua).
[+] 1 user says Thank You to Rael for this post
Reply
Back to the roots. In Juli ga ik terug naar Sumtra Utara (Noord Sumtra). Mijn oudste dochter ga voor het eerst mee. We gaan het proberen af te wisselen met een stukje achtergrond, maar ook met voldoende toerisme. Zo gaan we nog naar Toba, maar ook nog naar Nias en dat soort zaken (laatst genoemde ben ik zelf ook nog nooit geweest). Zin in hoor.
[+] 7 users say Thank You to Indiaantje89 for this post
Reply
(13-02-2023, 12:59)thomas9790 Wrote: Als ik nu toch in dit topic aan het posten ben, heeft iemand ervaring met de ferry tussen Barcelona en Genua? En überhaupt met Genua en/of Bologna? Leek me een leuke manier om na Primavera nog even een weekje Italië te doen, maar dat deel van het land heb ik nooit bezocht. Alternatieven rond Genua zijn natuurlijk ook goed.

Helaas is het ferryplan in duigen gevallen, dus ben me aan het oriënteren op wat Spaanse steden (per trein). We overwegen nu Barcelona - Madrid en dan Madrid - Sevilla. Of zijn er volgens jullie andere, interessantere keuzes die vanaf Barcelona bereikbaar zijn?
Reply
Valencia
Reply
Madrid, Sevilla, Valencia zijn allemaal prima, maar de keuze zal dan waarschijnlijk zijn Barcelona - Madrid - Sevilla of Barcelona - Valencia - Sevilla en dan zou ik voor de eerste gaan, want Madrid is best een indrukwekkende stad.

Malaga is vooral knus en vanaf het centrum is het 15 minuten wandelen naar het strand.

Murcia ben ik nog niet geweest, maar wat ik er van heb gehoord en online gezien heb is dit ook prachtig.
Reply
Murcia kun je best skippen, dat is het Belgisch Limburg van Spanje.

Valencia is zowat de enige Spaanse stad die ik niet ken, maar het gaat wel de goede kant op daar. Malaga lijkt me vooral leuk i.c.m. dingen waar je een auto voor kunt gebruiken. Blijf je in de steden zelf, dan zijn Madrid en Sevilla beslist goede keuzes (en ook niet meer, zeker als je maar een week hebt); te meer omdat het begin juno nog niet obsceen warm is daar.
Reply
Ik ben alleen in Sevilla geweest, maar kan dat zeker aanbevelen. Voordeel is ook dat je (met de trein) dagreisjes kan doen naar Cordoba, Cadiz of misschien zelfs Granada (Alhambra)
Reply
Valencia schijnt erg mooi te zijn. Minder bekend is Bilbao, schijnt ook een mooie, moderne stad te zijn die nog niet zo druk bezocht is.

Sevilla zou ik persoonlijk te ver weg vinden en zou ik combineren met o.a. Cordoba, Granada en de omgeving. Marcia ben ik geweest en vond ik weinig aan.
Reply
Andalusië vond ik erg mooi. Gevoel in het 'echte' Spanje te zijn.
Vanuit Madrid begonnen aan de reis naar Cordoba, Sevilla en Granada.

Erg mooie herinneringen aan.
Reply
Het 'echte' Spanje heb je imo op plekken als Teruel of Soria, waar de tijd lijkt stil te staan. Dat is relatief goed bereikbaar met de trein, maar daar is het vooral een sport om met de auto de omgeving te verkennen, waar de bevolkingsdichtheid dezelfde is als in Siberië.
Reply
Volgende week ben ik een weekendje met mijn vriendin in Antwerpen. Hebben mensen nog goede tips op wat wel/niet te doen? Ik zit te overwegen om naar Dry Cleaning in Trix te gaan, maar verder geen plannen. Misschien kan Uplift nog even toelichten waarom Trix ruk is, Antwerps publiek verschrikkelijk en dat ik eigenlijk beter niet naar die stinkende kutstad van die fascistische burgemeester kan gaan?
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Ik ga zelf eind julo een weekendje naar Antwerpen. Het is net zoals Frankrijk: prima, maar de mensen. Trix is dik oké als zaal (goed geluid ook), maar dat hangt in dat geval volledig af van wat er staat. Geen idee wat voor publiek Dry Cleaning trekt. Check verder vooral wat er in Het Bos, Klankhaven, De Studio, Witzli Poetzli, De Muze, Antwerp Music City, etc. te doen is. Hoe alternatiever, hoe verteerbaarder de mensen zijn. Mijd Zuid als de pest als je daar een museum (KMSKA, MUKHA of Fotomuseum) bezoekt; als in: blijf niet hangen in die stinkjuppenbuurt. Begin niet aan het OV (ze noemen het metro, maar het is in werkelijkheid een trage tram) en ga niet uiteten waar je toeristen ziet. Verder kun je in Antwerpen een hele mooie tijd beleven, dus veel plezier!
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Ik was er afgelopen januari en heb toen museum Vleeshuis bezocht over muziek in Antwerpen, voornamelijk over de verplaatsing van straatmuziek naar de huiskamer, dus veel oude instrumenten en een mooie verzameling klavecimbels. Het is niet heel groot, maar wel leuk.

Ook Jazzcafé de Muze bezocht, mooie zaak, goed voor een mooie Bernardus van de tap. En zo te zien vrijwel elke avond muziek.

En kijk of je bij restaurants nog reserveringen kan maken. Begin januari zaten heel veel zaken vol. Nadat we er op waren gewezen dat een op de bonnefooi een restaurant bezoeken wel lastig kan zijn (collega van mijn vriendin is 3 dagen bij fastfoodketens geweest), bleek dat ook zo. Maar dat was in de herfstkerstvakantie, als er nu meerdere restaurants plaats hebben moet het wel lukken.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Ik had in Antwerpen een paar maanden geleden gegeten bij Quinten Matsijs, was wel chille plek. Tram/metrosysteem was verder idd belachelijk.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Beste Thaise restaurant.

https://tawan.be/

Reserveren, als jullie na 16:00 uur gaan eten, is een pre.
[+] 1 user says Thank You to pudpong3 for this post
Reply
Als je goed ter been bent, is alles prima te belopen in Antwerpen vind ik. Het Elfde Gebod is een prachtig café met terras, maar helaas wel toeristisch. De Muze is ook wel de moeite waard inderdaad.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
Ik vond brouwerij De Koninck bezoeken ook heel leuk in Antwerpen.
[+] 1 user says Thank You to Sphinx for this post
Reply
Dank De Wever voor dat erbarmelijk openbaar vervoer. Jaren gestudeerd in Antwerpen, nooit een fijne stad gevonden. Maar bon, eten kun je er gelukkig wel goed alleen idd niet waar toeristen heen gaan (aka mijdt Grote Markt en buurt rond Kathedraal etc.)
Reply
(26-04-2023, 10:32)Locor Wrote:
(26-04-2023, 10:20)Schobbeyak Wrote: Ah, ik ga vrijdag t/m zondag naar Hamburg. Mocht je nog tips hebben....

Genoeg! Als ik niet aan een uitgebreid verslag toekom zal ik ergens de komende dagen even een lijstje posten

Oke de sneeuwcondities zijn top met in totaal 30cm verse sneeuw nog vandaag en gister, en voor morgen wordt er zon voorspeld. Dus geen uitgebreid verslag, maar hier wel een lijstje tips en hoogtepunten van de eerste trip samen met mevr. Locor. Leuk om nu Uplift's dickmove topic uit 2017 te lezen, die had ik nog niet eerder gezien. Grappig dat er overeenkomsten zijn, vooral de stop in Worpswede op de heenweg die wij dit jaar ook gemaakt hebben. Goed ook om te horen dat we daar beiden enorm van onder de indruk waren.

Hier dan mijn lijst wat betreft tips, die waarschijnlijk ook wel zal uitmonden in een half verkapt verslag:

- Hamburg is te gek om gewoon in rond te lopen en te dwalen. Op het centrum na kom je eigenlijk minstens om de twee straten wel een tof buurtje tegen waar wat te beleven valt. Plan dus vooral niks van te voren, behalve misschien één reservering voor een restaurant op zaterdagavond, maar loop gewoon rond en zie waar je terecht komt. In 4 dagen (waarvan 2 halve reisdagen, dus eigenlijk 3) hebben we 80+ km weggestapt. Dus wellicht kan je hier gewoon stoppen met lezen, tips niet gebruiken en zien waar je terecht komt.

- Zoals hierboven al genoemd, maar het moet in je plannen passen: Worpswede is heel erg de moeite. Wij hadden daar een ruime halve dag voor ingepland, dat is krap maar wel net aan voldoende om voldaan door te rijden.

- OV in Hamburg: als je een hotel hebt binnen de AB ring (google een kaart van het metronetwerk, dan snap je wat dit betekent), zijn er dagkaartjes geldig vanaf na 9 uur 's ochtends voor 7,10 voor alle OV (bus, U/S-bahn, veerponten) binnen die ring. Dat is een lagere prijs dan 2 ov-ritjes. Dus met 1 retourtje op een dag heb je het er al uit.

- Kijk naar het programma van de MS Stubnitz (of niet want het is wss sowieso wel de moeite). Een onafhankelijk podium op een schip. Van te voren had ik gezien er een punkavond gepland stond op de vrijdag dat wij daar waren, met o.a. een lokale Hamburgse band. Na flink wat file om Hamburg in te komen waren we pas om half 9 in ons hotel, en vond ik het na een lange en voldoenende dag in Worpswede wel prima om gewoon even wat eten te halen en energie te sparen voor het komende weekend. Mevr. Locor zette echter door dus we zijn meteen doorgegaan daar naartoe, en dat was gewoon een van de hoogtepunten van het weekend. Nog echte punkers (niet die Hang Youth hipsters die we in Nederland hebben), die daar aan de kade biertjes zaten te doen voordat ze op het schip kwamen, en eenmaal op het schip gewoon op het dek rustig doorgingen. Honden en al meegenomen, chillend op stoelen op het uiterste achtereind om van de zonsondergang te genieten. Echt wel een unieke venue met een unieke sfeer, vol met anti-kapitalistische leuzen en stickers op alle muren binnen. Het podium is onder het dek helemaal onderin het schip, met lekker matig geluid zoals je mag verwachten. Dikke aanrader. Wij kwamen uiteindelijk om kwart voor 2 's nachts terug in het hotel met een bomvol gepropte metro vol met suikerfeestvierders die op hetzelfde moment terug kwamen uit de stad, en er allemaal op onze stop ook uit moesten. Daardoor waren de rijen voor de döner tenten gigantisch lang, en hebben we de nacht om 2 uur 's nachts maar afgesloten met overgebleven broodjes van onderweg op de hotelkamer. Onvergetelijke dag, door de combo Worpswede-MS Stubnitz. (hier ga ik al, wordt 't toch een verslag, ik ga 't wel bij een soort mengvorm houden en bij sommige punten korter blijven)

- Op basis van deze post van Thomas hebben wij die wandeling ook gemaakt. De voetgangerstunnel onder de Elbe is heel vet, echt een must. Hamburg-Mitte is ook een aanrader, die sfeer is echt top, ook de dijk aan de Noordkant is heerlijk om 's middags over te struinen en de sfeer te proeven. Er zijn genoeg leuke en goede eettentjes om te lunchen om 's avonds te eten aan de Veringstrasse (ga niet af op google, er is echt veel meer dan de 3 donertenten die op google maps staan). Het stuk tussen de voetgangerstunnel en Hamburg-Mitte ben ik zelf alleen minder enthousiast over. Er zijn mijns inziens betere manieren om de haven te zien (zie later), dus je kan tussen de voetgangerstunnel en Hamburg-Mitte ook de bus pakken, of gewoon apart van elkaar bekijken. S-bahn station Veddel is prima om van daaruit meteen over de dijk te kunnen struinen.

- De oostkant van het Aussenalster meer is erg mooi om te flaneren, en wat te borrelen bij bijvoorbeeld Alsterperle. De straat waar dat aan ligt heet niet voor niks Schöne Aussicht. De westkant van de Aussenalster is bij lange na dezelfde moeite niet, veel minder mooi uitzicht.

- Bij restaurant Schoppenhauer hebben we echt heerlijk goed Duits gegeten.

- De Elbphilharmonie is gewoon de moeite om te bezoeken. Al ga je alleen maar naar het plaza (zonder concertticket kost dat geloof ik 2 of 3 euro). Dat is wel peak toeristisch Hamburg, maar met een reden. Mooi uitzicht, en je krijgt toch al een aardige indruk van het gebouw.

- Maar eigenlijk moet je in de Elbi natuurlijk gewoon een concert zien. Alleen vanwege de unieke akoestiek is het al de moeite. Vrij komisch was trouwens dat ik na afloop heel genuanceerd probeerde te doen over het concert tegen mevr. Locor, omdat dit toch de reden was waar we onze eerste trip samen aan hadden opgehangen. Toen we Uplift echter tegenkwamen in de foyer na afloop bleef er echter niks van die nuance over: "Weak!" Hoewel ik die mening deel, is het vanwege de zaal toch wel een unieke ervaring. De kuchende boomers ergens aan de andere kant van de zaal die je kan horen alsof ze naast je zitten bijvoorbeeld.

- Een goede manier om wat van de haven te zien is met de veerponten die vertrekken vanuit Landungsbrücken. Kijk uit dat je geen kaartje voor de veel te dure toeristische Hafenrundfahrten koopt. Er zijn ook gewoon veerponten die onderdeel zijn van het OV-netwerk, waar je OV-kaartje gewoon geldig voor is (zie eerdere punt over dagkaarten). Er is een lijn die gaat naar de Elbphilharmonie en geeft je vanaf het water een mooi zicht op het gebouw. Lijn 61 en 62 gaan westwaarts: een gaat echt de haven in (maar die vaart alleen van maandag t/m vrijdag), de ander gaat een heel eind naar het Westen. Kan je onderweg ook mooi uitstappen bij o.a. de Fischmarkt (behalve op zondagochtend niet zo heel veel te beleven), Dockland voor een uitzicht, Övelgönne (het stadsstrand aan de Elbe), of een rondje te lopen door Finkenwerder: grotendeels een woonwijk die aan bijna alle kanten omringd is door de haven of industrie. Bij voorkeur doe je de veerponten doordeweeks (dus voor jou Schobbeyak op vrijdag), dan kan er met een beetje mazzel nog een enorm containerschip langsvaren.

- Wij zaten met ons hotel in Wandsbek, wat een buurt is met heel veel immigranten. Dat zorgt er ook voor dat er daar ook echt veel leuke eettentjes om Turks, Syrisch of Afrikaans te kunnen eten. Met name het gebied grofweg tussen stations Wandsbeker Chaussee, Wandsbek Markt, Friedrichsberg en Strassburger Strasse

- Op dit punt hadden we er al ruim 2,5 dagen opzitten, zonder ook maar een seconde in St. Pauli of de Reeperbahn geweest te zijn. Desondanks is uiteraard St. Pauli ook de moeite. Om te beginnen met het prachtige Planten un Blomen park waar een Vondelpark gewoon bij verbleekt. Met name de noordkant met verschillende tuinen is heel mooi, en een fijne plek om te hangen.

- Door het weinig plannen en op de bonnefooi rondlopen stuitten we bij toeval op de finish van de marathon die afgelopen zondag in Hamburg was. De klok stond al op dik boven de 6 uur, dus de deelnemers die binnenkwamen zaten stuk kapot en waren eigenlijk helemaal niet getraind voor een marathon. En wat was de playlist? SCOOTER! Kan je nagaan: je loopt 6 uur te sjokken en hebt geen greintje energie meer in je lichaam zitten, kom je bij de laatste kilometer en moet je doorvechten met een hele Scooter-playlist. Prachtig. Zoiets kan alleen in Duitsland. Mevr. Locor vond het niks, maar ik heb hier aan de zijkant echt een half uur staan smullen van de gebroken lichamen die hier strompelend binnenkwamen en helemaal niks konden met die herrie.

- Het Gängeviertel is mooi. Erg tof zijstraatje vol met ateliers. Niet op zondag doen, dan is er niemand.

- St. Pauli is Hamburg ten top, met name het Karolinenviertel heeft een hele toffe onafhankelijke sfeer. Wel hetzelfde als het vorige punt: op zondagen is er wel veel dicht.

- Uiteindelijk zijn we helemaal niet 's avonds rond de Reeperbahn geweest, maar wel zondag begin van de avond. Er was toen nog niet te beleven, al vind ik het wel altijd mooi om door zo'n buurt te lopen op een moment dat het nog uitgestorven is. Dat heb ik ook met de Wallen in Amsterdam. Wel zijn we nog even bij de Elbschlosskeller geweest: een bar die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar (inclusief alle feestdagen) geopend is. Dat was dé plek waar wel wat Duitsers zaten, en puur voor de gimmick al de moeite om een bezoekje te brengen, al hangt er überhaupt gewoon wel een lekkere Duitse sfeer.

- Wij hebben uiteindelijk zoveel rondgelopen dat we amper musea gedaan hebben, dat is niet nodig. De laatste dag zijn we wel nog naar het Mahnmal St. Nikolai geweest wat uiteindelijk wel een aanrader is. Een museum over de bombardementen van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog, wat heel de ervaring van de voorgaande dagen in de stad in een goed kader plaatst. De bijbehorende Nikolaiturm is ook de moeite met een mooi uitzicht (ik denk het hoogste van de stad, na de verdiepingen in de Elbi waar je alleen met een concertticket in mag), en daarbij ook historische foto's van vlak na de bombardementen, die ontzettend verhelderend zijn om te begrijpen hoe de stad ontwikkeld is tot wat het nu is.

- Het echte pure centrum is gelukkig erg klein, maar daar kan je wegblijven: grofweg het gebied tussen de Jungfernstieg, het Rathaus en de Gänsemarkt

Al met al een toptrip gehad. En als Uplift zegt "Leukste stad die ik ken" dan ben ik daar na afgelopen weekend enorm geneigd om in mee te gaan, zelfs als geboren en getogen (groot-)Amsterdammer.
[+] 6 users say Thank You to Locor for this post
Reply
Na Berlijn voor mij de leukste stad die ik ken.
Ik geloof dat ik me bijna 2 dagen geamuseerd heb in het gebied bij de Elbtunnel. Al was dat wel in het voorjaar en dan zijn er overal beachbarretjes met underground muziek voor jonge sneuzels en ervaren volwassenen.
Reeperbahn in de avond (muv van die ene straat) is wel echt een happening. Festival in september is ook echt de moeite waard.

Als je dan toch daar bent, pak een wedstrijd van HSV en/of St. Pauli mee.
Reply
Leuk! Ik heb dus een goede keus gemaakt om rond Björk een vakantie Hamburg in te plannen. Alleen hopen dat het eind november een beetje ok weer is.
Reply
Eind september, onder voorbehoud, een weekje naar Zuid-Limburg. Met name om de Dutch Mountain Trail met de rugzak en tent te lopen. Afhankelijk hoe lang we daar over doen nog één of twee daagjes over voor Maastricht.

Het onder voorbehoud is vanwege het weer. Wordt het pokkeweer dan wordt het een last-minute naar de zon.
Reply
Dat is een mooie trail. Mijn favoriete stukken zijn bij Aachen/Vaals, Teuven en Kanne. Vooral bij Kanne is een uitdagend stuk (is normaliter geen wandelpad), waarbij je m.b.v. stalen draad een stuk moet opklimmen.
Bij slecht weer inderdaad geen strak plan om deze te lopen. Campings genoeg onderweg iig.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
(02-05-2023, 14:55)Timothy\s Monster Wrote: Dat is een mooie trail. Mijn favoriete stukken zijn bij Aachen/Vaals, Teuven en Kanne. Vooral bij Kanne is een uitdagend stuk (is normaliter geen wandelpad), waarbij je m.b.v. stalen draad een stuk moet opklimmen.
Bij slecht weer inderdaad geen strak plan om deze te lopen. Campings genoeg onderweg iig.

De planning inclusief campings is er al (voor zover daar wat aan te plannen valt). Zelf zou ik het makkelijk vier dagen achter elkaar redden. Vriendin heeft minder wandelervaring dus denk dat we in Gulpen (na 2 dagen wandelen) een rustdag doen. Hopelijk daarna weer twee dagen zodat er nog een dagje Maastricht overblijft. 

Is vooral ook als training voor de Arctic Circle trail. Dit is een 160 km (8-10 dagen) lange trail in Groenland letterlijk in the middle of nowhere. Enige wat je daar tegenkomt zijn andere wandelaars en een paar hutten (zonder voorzieningen) om in te overnachten (als je op tijd bent).
[+] 3 users say Thank You to metal bouwie for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)