Thread Rating:
  • 10 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Actualiteit
Loakashenko zit daar in persoon van Putler. Dus 1 pot nat.
Reply
(27-02-2022, 20:29)Wailer Wrote:
(27-02-2022, 20:07)Uplift Wrote:
(27-02-2022, 20:05)Gunnar Wrote:
(27-02-2022, 19:38)Uplift Wrote: EU en NAVO beginnen officieel aan een proxy-oorlog. Dit wordt een historische fout.

Het lukt je nog steeds niet commentaar te posten zonder een keer ‘NAVO’ te gebruiken. Zet gewoon uiteen wat jouw ‘diplomatieke oplossing volgens Uplift’ is, wie weet lezen ze hier mee.

*edit* ken je de definitie van een proxy-oorlog überhaupt en weet je wat historisch gezien de consequenties zijn voor de betrokken bevolkingen? Het is in elk geval nog vele malen slechter dan de invasie zoals die nu is, zeg maar.

Misschien een domme vraag van mij...

Maar begrijp ik dan goed dat Oekraïne eigenlijk namens EU/NAVO de oorlog voeren met Rusland?
Of zie je hier ook nog een hoofdrol weggelegd voor Belarus?

Wanneer (offensieve) wapens geleverd worden aan een land en men burgers laat vertrekken om er eventueel vrijwillig te gaan vechten (de UK, zonet), dan zijn we eigenlijk al een stapje verder dan 'namens EU/NAVO een oorlog vechten'; dan doe je wat Rusland ook eerder al deed in Oekraïne, namelijk huurlingen gaan vechten onder een andere vlag of zonder vlag. Belarus kan in theorie nog van kant veranderen, maar niet zolang tienduizenden gewapende Russische soldaten op hun grondgebied verblijven.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Mocht je hier strijden tegen een rationeel denkende vijand met een rationeel doel, ja dan viel er iets te zeggen voor jouw verhaal Uplift. Maar wat voor zin hebben VN-vredesmachten tegen een doorgedraaide Putin die bereid lijkt strijdend ten onder te gaan?
Reply
Eens wat dat betreft, hoor. Ik heb zeker geen antwoord en ben erg geschrokken van de ontwikkelingen. Het voorspelbare antwoord van het westen vanuit die moral high ground echter... dat gaat alleen maar meer ellende opleveren nu. Onderhandelen moet de belangrijkste drijfveer blijven en als dat niet helpt - gezien de onvoorspelbaarheid van Putin is die kans ook groot - kan je enkel nog opteren voor het volledig isoleren van Rusland, wat de economische impact ook is. Wat in elk geval slechts één outcome kan hebben, is Putin nog meer dan nu al het geval is op een pad brengen waar de vlucht vooruit annex letterlijke nucleaire optie de enige uitweg zijn. En cynisch genoeg is dat met name in het belang van met name de V.S., die zoeken naar het in stand houden van hun wereldhegemonie.
Reply
Er is een constante stroom aan beelden van gevangen Russen, dode Russen, opgeblazen Russen en ga zo maar door. Ik weet niet wat voor propaganda machine aan de gang is of het is echt zo dat Oekraïne Rusland heel erg pijn aan het doen is. 

Een sterker verenigd NAVO met grotere militaire uitgave. Een zeker lidmaatschap van Finland, Zweden en Oekraïne (als ze hier doorheen komen). Versnelde onafhankelijkheid van Russisch gas. Deze oorlog heeft Poetin en Rusland ernstig verzwakt. En iedereen hoog in de boom ruikt bloed. 

Dadelijk beginnen ze in Georgië en Tsjetsjenië ook weer het e.a. te hopen. 

Er zijn eigenlijk maar 2 wegen voor Poetin. Hij sluit snel een verdrag met Oekraïne en likt zijn wonden. Of het wordt een full blown WWIII. 

Voordat dat laatste kan gebeuren kan er een wisseling van de wacht plaats vinden binnen het Kremlin. Hoe strak heeft Poetin de touwtjes daar in handen? Ik kan me voorstellen dat er een hoop onvrede zal zijn.  

Morgen valt de roebel en de Russische beurzen.
Reply
(27-02-2022, 23:56)Loov Wrote: Er is een constante stroom aan beelden van gevangen Russen, dode Russen, opgeblazen Russen en ga zo maar door. Ik weet niet wat voor propaganda machine aan de gang is of het is echt zo dat Oekraïne Rusland heel erg pijn aan het doen is. 

Denk dat mensen vooral dat soort pro-Oekraïne opnames graag delen, waardoor je een beeld krijgt dat niet per se klopt met de werkelijkheid.
Reply
Exact dat. Ik wil niet denken aan de verliezen die Oekraïne al heeft geleden. Iets anders is dat Rusland zwaarder geschut nodig zal hebben om het land op de knieëen te krijgen, maar dat dit niet ingecalculeerd zou zijn is eigenlijk pure westerse speculatie. En in deze is het westen dan misschien echt naïef zoals Holslag het ook bedoelde. Zelfs een kapotte klok, etc.

Verder volg ik Loov grotendeels. Putin zal iets moeten doen om intern niet uitgeschakeld te worden en internationaal serieus genomen te worden. En daarbij zie ik gezien de dominante logica geen enkel gunstig scenario.
Reply
De beelden zijn niet alleen van vage twitter accounts. Dit is CNN en andere nieuws media die oud militaire aan het woord laten komen die ook de indruk krijgen dat Rusland problemen heeft. 

Daarmee zeg ik niet dat Oekraïne geen verliezen heeft. Daarmee zeg ik niet dat de berichten van CNN kloppen. Het is godverdomme moeilijk om een beeld te krijgen. Maar ik krijg wel het gevoel dat Rusland aan het bloeden is: en de haaien hebben het geroken.
Reply
Een full blown WW3 sluit ik eigenlijk bijna uit. Rusland die afgesloten is van het financiële systeem heeft daar niet het kapitaal voor. Hitler kreeg het ook alleen voor elkaar door dwangarbeid en landen leeg te roven. Daarnaast krijg ik niet het gevoel dat het volk achter de beslissing staat. Iets wat mij nodig lijkt om vers schotvlees met wat patriottistisch zwanen gezang naar het front te sturen. 

Daarnaast denk ik dat naast Valenzuela helemaal niemand hier op zit te wachten. Inclusief een China. Die zijn lekker op het gemak al landje pik aan het spelen. Die hebben daar geen tanks voor nodig. 

Of Poetin trekt een hele goede kaart ergens uit een hoge hoed of het lijkt me gewoon klaar voor 'm.

Alles hier bovenstaande zijn complete aannames en gevoelens vanuit een amateur uit Tilburg uiteraard.
[+] 1 user says Thank You to Loov for this post
Reply
(28-02-2022, 01:04)Loov Wrote: De beelden zijn niet alleen van vage twitter accounts. Dit is CNN en andere nieuws media die oud militaire aan het woord laten komen die ook de indruk krijgen dat Rusland problemen heeft. 

Daarmee zeg ik niet dat Oekraïne geen verliezen heeft. Daarmee zeg ik niet dat de berichten van CNN kloppen. Het is godverdomme moeilijk om een beeld te krijgen. Maar ik krijg wel het gevoel dat Rusland aan het bloeden is: en de haaien hebben het geroken.

We zijn nu ook in een propagandaoorlog terecht gekomen, voor het eerst in het westen op zo´n schaal sinds W.O. II. Onze media zijn sowieso niet objectief (en in het veroordelen van de Russische aanval is dat ook logisch en goed), maar de informatie die doorstroomt, is wel degelijk gecensureerd. Rusland is vooral aan het bloeden als het aankomt op het in recordtempo verwerven van een pariastatus en dat leidt inderdaad tot een zeker momentum bij het westen waarbij wellicht al gedroomd wordt van een ontmanteling van die oligarchie en dus een kolossale nieuwe afzetmarkt voor westers kapitalise + de mogelijkheid om de invloedssfeer van China zwaar te verkleinen. 

Maar militair gezien betwijfel ik of Rusland echt bloedt. De oorlog in Tsjetsjenië hebben ze ook heel lang volgehouden. En eens er genoeg soldaten gestorven waren, hebben ze Grozny naar de kloten gebombardeerd, gevolgd door een low key genocide waar de wereld van wegkeek (begin jaren 0 was Rusland nog een bondgenoot, m.n. in de strijd tegen Al Qaeda).

(28-02-2022, 01:11)Loov Wrote: Een full blown WW3 sluit ik eigenlijk bijna uit. Rusland die afgesloten is van het financiële systeem heeft daar niet het kapitaal voor. Hitler kreeg het ook alleen voor elkaar door dwangarbeid en landen leeg te roven. Daarnaast krijg ik niet het gevoel dat het volk achter de beslissing staat. Iets wat mij nodig lijkt om vers schotvlees met wat patriottistisch zwanen gezang naar het front te sturen. 

Daarnaast denk ik dat naast Valenzuela helemaal niemand hier op zit te wachten. Inclusief een China. Die zijn lekker op het gemak al landje pik aan het spelen. Die hebben daar geen tanks voor nodig. 

Of Poetin trekt een hele goede kaart ergens uit een hoge hoed of het lijkt me gewoon klaar voor 'm.

Alles hier bovenstaande zijn complete aannames en gevoelens vanuit een amateur uit Tilburg uiteraard.

Ook een amateur, maar dan vanuit Nijmegen: full blown WW3 kan haast niet, maar misschien wel een variant waarbij Rusland een aantal complexe conflicten opstart waarlangs nieuwe geopolitieke breuklijnen zich aftekenen (denk ook aan de Kaukasus), eventueel gepaard met een nieuwe Trumpiaan in 2024, een tussenpositie van Turkije (als NAVO-lid!) en een zekere hulp/inmenging van China, en dan het is niet ondenkbaar dat een lage intensiteit wereldoorlog (zoals we in feite al gezien hebben in en rond Syrië) ook in Europa kan plaatsvinden. 'Wereld' als in 'het aantal betrokken landen'. Er kan nog veel verschuiven. Als China echt zou denken dat Rusland dit over de hele linie zal verliezen, dan gaan ze zich geen westerse invloedssfeer permitteren aan hun langste grens, bijvoorbeeld.

Het grote probleem van dit conflict gaat verder dan Oekraïne en zelfs de mogelijke waanzin van Putin: het dreigt een hegemonische oorlog te worden tussen de oude wereldoorde en de zelfbenoemde nieuwe, waar figuren als Bannon, Baudet, Erdogan, etc. bijhoren en waarbij m.n. China gewoon goed kijkt naar wat hen het beste uit kan komen. En vergis je niet: die nieuwe orde is op veel plekken - ook in het westen - al ingebed. Weet Putin dat in te schakelen, dan zijn we lang niet klaar. Maar op korte termijn geldt volgens mij: het westen heeft het momentum en de pro-Putin kampen niet. Dat kan leiden tot een heel explosieve situatie en het enige wat zoiets kan voorkomen, is dat het westen als voorwaarde richting Rusland een versnelling lager schakelt - te beginnen met de NAVO. Doet het westen dat niet, dan is het resultaat *in het beste geval* de verwoesting van de Russische economie en nog veel meer slachtoffers langs beide kanten. En helaas: zoals je nu al ziet, is het lot van Russen en Oekraïners minder belangrijk dan de mate waarin westerse logica eender waar ter wereld gevolgd wordt. We herhalen al 150 jaar dezelfde fouten.
Reply
https://twitter.com/yanisvaroufakis/stat...-Pn8YpAAAA

Blijft imo een feit.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
(28-02-2022, 10:01)Uplift Wrote: https://twitter.com/yanisvaroufakis/stat...-Pn8YpAAAA

Blijft imo een feit.

Imo zou dat alleen kunnen als Putin verdwijnt. We gaan hem toch niet belonen voor het starten van deze oorlog?
[+] 2 users say Thank You to Enzo for this post
Reply
Het is een lastige opdracht, maar blijven denken in moraliserende goed/kwaad-termen of Oud Testament-achtige quid pro quo's, levert alleen maar meer ellende op. Putin is deels het product van een westerse buitenlandpolitiek geweest, daar moeten we dan maar mee dealen. De vraag is waar de Oekraïense en later Russische bevolkingen het meest aan hebben, niet wie wel of niet beloond wordt. Mocht dat laatste een criterium zijn, dan was elke dag dat George Bush leeft een dag te veel.

Maar goed, Varoufakis stelde dit op 24/2. We zitten nu in een escalatiefase waar op veel vlakken geen weg meer terug is. Tenzij Putin dus zelf bereid is tot toegevingen - zij het door militaire tegenslagen, economische problemen of te veel oppositie uit eigen land. Maar ik ben bang dat het westen nu bloed heeft geroken en na de retoriek van de afgelopen dagen is het voor geen enkel westers staatshoofd - op een meer gemodereerde Macron na dan - geloofwaardig om te blijven leven met Putin in het zadel. Dus hij moet weg en dat zal koste wat kost gebeuren, ben ik bang.
Reply
(28-02-2022, 10:08)Enzo Wrote:
(28-02-2022, 10:01)Uplift Wrote: https://twitter.com/yanisvaroufakis/stat...-Pn8YpAAAA

Blijft imo een feit.

Imo zou dat alleen kunnen als Putin verdwijnt. We gaan hem toch niet belonen voor het starten van deze oorlog?

Het is feitelijk ook meer een oorlog van Putin (en kliek) tegen Oekraïne dan van Rusland tegen Oekraïne.
Reply
Klopt en daarom vind ik veel van de sancties tegen hem en zijn entourage (ze gaan niet ver genoeg, wat met onteigeningen?) ook goed. Jammer dat we in 2003 kennelijk lagen te slapen, want to... oh, wacht.
Reply
Laat dit draadje ook even tot je doordringen: https://twitter.com/carolecadwalla/statu...13062?s=21

Het is wellicht een over-simplificering van de werkelijkheid, maar Putin voert in feite al jaren oorlog tegen Oekraïne en het Westen.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
Dat zal nooit gebeuren. Poetin en Rusland is verzwakt door zijn eigen toe doen. USA gaat deze kans echt niet laten lopen.

Daarnaast begrijp ik het maar voelt het wel krom dat de toekomst van een land wordt beslist door 2 andere landen.
Reply
@Gunnar: Het is niet onjuist, maar het reduceren tot 'Oekraïne steunen is ook onze waarden, democratie, etc. steunen' is een Bush-eske uitspraak en een historische vergissing die grote consequenties kan hebben, te beginnen met de Oekraïners zelf. We hebben zelf maar al te goed in handen of we wel of niet mee glijden in het spel dat Putin tracht te spelen; de overwinningen voor zijn medestanders hier hangen dan ook af van of we in het westen er eens in slagen om de belangen van de meerderheid op plek 1 te zetten en zo die voedingsbodem weg te nemen. Alles hangt uiteindelijk af van de vraag 'welke samenleving willen we'? En het antwoord kan niet zijn 'een wassen neus waarbij de vrijheden en democratie vooropgesteld worden, terwijl we hier ook een oligarchie aan het accepteren zijn en steeds meer mensen het moeilijk krijgen.' Het wordt allemaal zo simpel, zo moralistisch en zo wars van realiteitszin m.b.t. de rol van het westen in de creatie van conflict voorgesteld, alsook hoe we onszelf als samenlevingen ondermijnen en net daardoor Putin sterker maken.
Reply
(28-02-2022, 11:02)Uplift Wrote: @Gunnar: Het is niet onjuist, maar het reduceren tot 'Oekraïne steunen is ook onze waarden, democratie, etc. steunen' is een Bush-eske uitspraak en een historische vergissing die grote consequenties kan hebben, te beginnen met de Oekraïners zelf. We hebben zelf maar al te goed in handen of we wel of niet mee glijden in het spel dat Putin tracht te spelen; de overwinningen voor zijn medestanders hier hangen dan ook af van of we in het westen er eens in slagen om de belangen van de meerderheid op plek 1 te zetten en zo die voedingsbodem weg te nemen. Alles hangt uiteindelijk af van de vraag 'welke samenleving willen we'? En het antwoord kan niet zijn 'een wassen neus waarbij de vrijheden en democratie vooropgesteld worden, terwijl we hier ook een oligarchie aan het accepteren zijn en steeds meer mensen het moeilijk krijgen.' Het wordt allemaal zo simpel, zo moralistisch en zo wars van realiteitszin m.b.t. de rol van het westen in de creatie van conflict voorgesteld, alsook hoe we onszelf als samenlevingen ondermijnen en net daardoor Putin sterker maken.

Dat is helemaal niet wat ik bedoel en staat volgens mij ook niet in de Twitter draad.
Reply
Ik zeg niet dat jij dat bedoelt, maar het wordt imo wel geïmpliceerd doordat deze naakte feiten (en dat zijn ze zeker) niet worden gelinkt aan andere processen die al jaren bij ons plaatsvinden (kapitalistische expansie, neoliberale dogma's, ongelijkheid, gebrek aan perspectief, de opkomst van extreemrechts die door grote delen van het establishment wordt verwelkomd, etc.). Door de feiten enkel zo voor te stellen, impliceer je volgens mij de urgentie dat het 'Putin of ons' is en dat alles te reduceren valt tot die oorlog. Overigens zie je die letterlijke uitspraak helaas wel degelijk overal terugkomen, te beginnen in de U.K., waar ze het verst willen gaan (verder nog dan de V.S.) inzake betrokken raken.
Reply
Er zijn forse investeringen die niet alleen Duitsland, maar zeker ook de VK en VS in de Oekraïne bewerkstelligden. Klaarblijkelijk hoofdredenen van 't huidige creepy - spel met levens. Een zoon van Biden was ten tijde van the Donald op dit gebied al tamelijk actief.
Reply
even ander nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederlan...an-lienden

lekker... hopelijk komt er nu wat paniek bij Sywert en zijn 2 companen
Reply
Quote:The Ukraine crisis could have an unexpected impact on the OPEC+ integrity. The Arab world has thus far not taken a position in the Ukraine crisis.
Putin's strategic moves during the last decade have severely eroded Western influence in the Arab world, and Moscow is now reaping the benefits. China could benefit from a weaker OPEC+.

https://oilprice.com/Energy/Energy-Gener...din_repost
Reply
Quote:“The key pillars of U.S. economic hegemony are SWIFT, CHIPS, and the dollar. Weaponizing any one of them against the banking system of Russia will convince China that it needs an alternative to the trifecta to escape the ambit of American power.” https://www.bloomberg.com/opinion/articl...in-ukraine
Reply
(28-02-2022, 12:54)marvin Wrote: even ander nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederlan...an-lienden

lekker... hopelijk komt er nu wat paniek bij Sywert en zijn 2 companen

De FIOD heeft Sywert blijkbaar gearresteerd, dus die heeft zijn broek inmiddels wel volgescheten ja.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)