Thread Rating:
  • 11 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Politiek en opinie
Ik ben niet meer in Nederland geweest sinds de dag van de verkiezingen (overdag vertrokken, morgen pas terug), maar hoe meer ik erover nadenk, hoe hallucinanter deze uitslag is. Om diverse redenen:

-Fuckers hebben in elke provincie. Elke. Provincie. De meeste stemmen.

-In Friesland, Drenthe en Flevoland is BBB de grootste in elke fucking gemeente, behalve op Urk, waar ze 2e zijn achter de SGP.

-Het kabinet kan zomaar vallen en als m.n. het CDA in ultieme hufter-modus gaat, zou een nieuwe coalitie met VVD, CDA, BBB en Ja21 wellicht relatief snel tot stand kunnen komen. Hiermee wordt Nederland cultureel gezien een nog grotere woestijn dan Vlaanderen; en dat op korte termijn.

-Zelfs als het kabinet niet valt: het zaad is geplant. Zelfs als de BBB in elkaar kakt: een enorm groot deel van de bevolking maakt zich druk rond dingen die überhaupt niet in hun belang zijn of zich in een paralelle, deels onbestaande, realiteit bevinden. Kom daarvan maar eens terug.

-Tegen heel deze shitshow en met Nederland als nog steeds een van de meest vervuilende landen ter wereld, verscheen vandaag een nieuw - uiteraard alarmerend - IPCC-rapport.


Werkelijk.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Goede voedingsbodem hier voor een moderne versie van RaRa. Fuck dit land en de ultra egoïstische bevolking.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
Ik vind het trouwens best wel bizar dat zelfs de NOS van een soort onthuilling spreekt wanneer het erachter komt dat de Europese Commissie boeren verplicht wou uitkopen.

Dit is overal elders standard practice. Het zegt verdomd veel dat dit nieuwsbericht in Nederland in een soort schandaalsfeer is terecht gekomen.
Reply
Ik ben er zo klaar mee. Domme keuze op domme keuze, half Nederland die in een one issue boerenpartij het antwoord denkt te vinden op alle teringzooi in dit steeds verder afglijdende land.
Kan niet wachten op de gespeelde verontwaardiging als boeren ook eerlijk voor hun vervuiling (van oa oppervlaktewater) moeten gaan betalen. Iets wat ook al lang en breed bekend is maar waar in aanloop naar 2027 nog wel een hoop gedoe over zal ontstaan.
Of wanneer gehandhaafd gaat worden op de hoeveelheid mest die ze mogen uitrijden.

Het hele land komt nog verder tot stilstand en gaat lekker door met vervuilen omdat er hier een groep denkt dat ze het recht hebben door te gaan op een manier die er voor een heel groot deel voor heeft gezorgd dat we überhaupt in deze situatie zitten.

Ik denk dat we voor de zomer nogmaals mogen stemmen. Het zal er weer niet leuker op worden.
Reply
Als dat laatste klopt, zullen de gevolgen voor m.n. cultuur niet te overzien zijn. En ik ben bang dat het plausibel is, hoor. Helemaal eens met je take.
Reply
Veel mensen zien de klimaatproblematiek als een ‘ver van mijn bed’ show. Mede daardoor willen ze weinig tot geen water bij de wijn doen wat betreft hun levensstijl. Het besef is gewoon nog niet doorgedrongen tot velen dat we een totaal ander leven (moeten) gaan krijgen. Dat maakt mensen bang, en negeren de realiteit. Maar juist dat is wel nodig, dat mensen nog harder met de neus op de feiten worden gedrukt.

Dit is ook weer een lekker doomartikel over water: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/21/te-...k-a4160079
Reply
Stemmen voor de 2K gaan we pas weer in maart 2025, geen van de coalitiepartijen is gebaat bij verkiezingen op korte termijn, dus niemand gaat het laten klappen.
2030 gaat worden losgelaten, D66 gaat dat slikken in ruil voor andere klimaatmaatregelen en een minder streng asielbeleid. De verkiezingen gaat D66 toch wel verliezen, of het nu dit jaar is of in 2025, dus liever zitten ze nog 2 jaar op het pluche. VVD en CDA zullen er op gokken dat BBB in de tussentijd gaat imploderen als gevolg van interne twisten. Wat gewoon een reële gok is als je kijkt naar het (recente) verleden. BBB zal in 2025 nog best een machtsfactor kunnen zijn, GL/PvdA kan dan profiteren van het gevecht Rutte/VdPlas.
Reply
Ze maken zich liever druk over het idee dat je lul er af valt als je deze voor je 16e aanraakt, want kinderen. Maar een toekomst voor kinderen? Ben je gek joh.
Reply
(22-03-2023, 13:37)Gunnar Wrote: Stemmen voor de 2K gaan we pas weer in maart 2025, geen van de coalitiepartijen is gebaat bij verkiezingen op korte termijn, dus niemand gaat het laten klappen.
2030 gaat worden losgelaten, D66 gaat dat slikken in ruil voor andere klimaatmaatregelen en een minder streng asielbeleid. De verkiezingen gaat D66 toch wel verliezen, of het nu dit jaar is of in 2025, dus liever zitten ze nog 2 jaar op het pluche. VVD en CDA zullen er op gokken dat BBB in de tussentijd gaat imploderen als gevolg van interne twisten. Wat gewoon een reële gok is als je kijkt naar het (recente) verleden. BBB zal in 2025 nog best een machtsfactor kunnen zijn, GL/PvdA kan dan profiteren  van het gevecht Rutte/VdPlas.

Eens, als aan afspraken gehouden gaat worden. Enige uitzondering op deze situatie is een casus zo groot dat een partij denkt erbij gebaat te zijn om daarbij de rug recht te houden/juist af te wijken van coalitieakkoord. En ik vrees dat het stikstofdossier hiervoor de meest logische kandidaat is: D66/CU zullen zich aan afspraken willen houden en VVD/CDA gaan vast kijken of ze ergens ruimte zien weer wat rechtse stemmen aan zich te binden. Dat kan wel een kabinet-sloper worden, omdat de partijen volledig gedecimeerd worden als met de ander meebewegen..
Reply
(22-03-2023, 13:58)Max Wrote:
(22-03-2023, 13:37)Gunnar Wrote: Stemmen voor de 2K gaan we pas weer in maart 2025, geen van de coalitiepartijen is gebaat bij verkiezingen op korte termijn, dus niemand gaat het laten klappen.
2030 gaat worden losgelaten, D66 gaat dat slikken in ruil voor andere klimaatmaatregelen en een minder streng asielbeleid. De verkiezingen gaat D66 toch wel verliezen, of het nu dit jaar is of in 2025, dus liever zitten ze nog 2 jaar op het pluche. VVD en CDA zullen er op gokken dat BBB in de tussentijd gaat imploderen als gevolg van interne twisten. Wat gewoon een reële gok is als je kijkt naar het (recente) verleden. BBB zal in 2025 nog best een machtsfactor kunnen zijn, GL/PvdA kan dan profiteren  van het gevecht Rutte/VdPlas.

Eens, als aan afspraken gehouden gaat worden. Enige uitzondering op deze situatie is een casus zo groot dat een partij denkt erbij gebaat te zijn om daarbij de rug recht te houden/juist af te wijken van coalitieakkoord. En ik vrees dat het stikstofdossier hiervoor de meest logische kandidaat is: D66/CU zullen zich aan afspraken willen houden en VVD/CDA gaan vast kijken of ze ergens ruimte zien weer wat rechtse stemmen aan zich te binden. Dat kan wel een kabinet-sloper worden, omdat de partijen volledig gedecimeerd worden als met de ander meebewegen..

VVD zal niets doen; die krijgen toch stemmen, zelfs al schiet een of andere minister (of Rutte zelf) een baby dood en plein publiek. Alle passief inkomen-Nederlanders zullen die kutpartij blijven stemmen. 

De grote vraag is CDA en mij moet je uitleggen op welke manier die partij dit kabinet kan overleven. Ja, door 2030 gewoon los te laten en dus het mondstuk van BBB te worden... en hoe herover je daarmee kiespubliek? Ik lees het graag.
Reply
Meest logische is dat het CDA denkt wat (gematigde) kiezers terug te kunnen winnen door op stikstofbeleid met de BBB mee te gaan, en aangezien ze nogal behoefte hebben aan een succesje lijkt me dat een redelijk voorspelbaar scenario.
Als D66 daarin meegaat verdwijnen ze van de kaart, en dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Met andere woorden CDA en D66 komen lijnrecht tegenover elkaar te staan.
VVD zal de schouders ophalen, CU zit er toch een beetje per ongelijk bij.
Kabinetscrisis in de maak die best eens zou kunnen leiden tot de val op redelijk korte termijn.
[+] 1 user says Thank You to ahha for this post
Reply
Het CDA heeft ook niks te winnen bij snel nieuwe verkiezingen of zie jij Wopke wel lekker gaan op een debat met Caroline? Het CDA zit met een identiteitscrisis van jewelste, die kunnen echt alleen maar hopen dat BBB zich in de provincie of 1e Kamer in de voet schiet, willen ze bij de volgende verkiezingen iets van herstel kunnen bewerkstelligen. Want BBB is gewoon het nieuwe CDA qua profilering. En bij het CDA gaan ze lang genoeg mee om te weten dat je stil moet zitten als je wordt geschoren. Een indicatie daarvan is dat Wopke er na gisteren nog steeds zit als CDA leider.

D66 gaat heus wel mee in bevriezing van het stikstofbeleid als daar iets tegenover komt te staan. Want die bevriezing gaat er linksom of rechtsom toch wel komen. Ook daar wordt de afweging gemaakt; liever nu onder protest buigen dan verkiezingen. Want het geheugen van de kiezer is kort en 2025 is nog ver weg. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Het is echt wensdenken om te verwachten dat het kabinet nu snel gaat vallen.
Reply
Ja, CDA was de boerenpartij, maar ook weer niet zo expliciet als BBB nu. Van dat beeld was niet meer echt iets over, zeker niet in het licht van de BBB en de compromissen die ze gemaakt hebben. Mijn inschatting is dat de traditionele CDA-stemmer deels is overgelopen om hun onvrede te laten blijken, maar dat ze op het moment dat het CDA weer iets laat horen waar ze zich in kunnen vinden ook weer bereid is om terug te keren. Van origine zijn ze redelijk trouw (kan ook dat de echt trouwe CDA stemmer langzaam aan het uitsterven is of dat ze het Pieter akkefietje nog niet vergeten zijn).
Je kan van het CDA vinden wat je wil, ze doen in ieder geval al wat langer mee dan de BBB waarvan het maar de vraag is hoe dat gaat uitpakken en wat er van over blijft. Als ze mee gaan in het stikstof standpunt van BBB lijkt het me de veiligere en net iets genuanceerdere partij die toch weer wat mensen over de streep kan trekken. Uiteraard zonder Hoekstra, dat kan echt niet meer.

Voor D66 denk ik dat het echt niet verstandig is om mee te gaan in de bevriezing van het stikstofbeleid. In mijn ogen blijven er dan echt geen kiezers meer over. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar, ik denk dat de mensen die nog D66 stemmen dit wel een kritiek issue vinden, zo niet, dan schat ik de D66 stemmers, nog steeds, te hoog in.

Ik ben er eerder bang voor dan dat het wensdenken is, nieuwe verkiezingen BBB wat het momentum vasthoudt en we zijn nog verder van huis. In die zin snap ik dus ook wel wat je aangeeft over dat het kabinet er geen belang bij heeft om nu op nieuwe verkiezingen af te stevenen.
Reply
(22-03-2023, 13:37)Gunnar Wrote: Stemmen voor de 2K gaan we pas weer in maart 2025, 

Heeft dus welgeteld 4 minuten geduurd, voordat ik door had wat je had geschreven. 2K, ik dacht wat bedoeld die met 2000  Big Grin

Als je een stuk van 20 regels schrijft, wees dan niet zo lui om gewoon Tweede Kamer te typen.
[+] 1 user says Thank You to pudpong3 for this post
Reply
(22-03-2023, 16:00)pudpong3 Wrote:
(22-03-2023, 13:37)Gunnar Wrote: Stemmen voor de 2K gaan we pas weer in maart 2025, 

Heeft dus welgeteld 4 minuten geduurd, voordat ik door had wat je had geschreven. 2K, ik dacht wat bedoeld die met 2000  Big Grin

Als je een stuk van 20 regels schrijft, wees dan niet zo lui om gewoon Tweede Kamer te typen.

K
Reply
(22-03-2023, 14:00)Uplift Wrote: VVD zal niets doen; die krijgen toch stemmen, zelfs al schiet een of andere minister (of Rutte zelf) een baby dood en plein publiek. Alle passief inkomen-Nederlanders zullen die kutpartij blijven stemmen. 
https://speld.nl/2021/03/10/mark-rutte-w...peilingen/
[+] 2 users say Thank You to Max for this post
Reply
Wat een armoede is dat CDA toch, bijzonder ook dat ze hun beleid willen aanpassen, omdat ze hebben verzonnen dat ze moeten luisteren naar mensen die niet op hen gestemd hebben, hoort een partij niet de mensen te vertegenwoordigen die wel op hen gestemd hebben?

Maar goed, het is ook allemaal wel moeilijk en zo. 

https://www.ad.nl/politiek/cda-preekt-ee...~a0e68b31/

Quote:,Dat geldt voor bewindspersonen maar net zo goed voor ons allemaal’’, zegt een CDA’er. ,,Je kunt zeggen: minister Karien van Gennip klinkt meer als een D66’er als ze Parijse probleemjeugd hier wil laten werken. Maar dat verwijt is echt te makkelijk: wij moeten allemaal harder aan de slag.’’

Dit was iets wat 9 maanden geleden speelde, hoezo haal je dit nu aan? Oh ja, je hebt geen fucking ideeën, maar goed deze persoon maakt het nog niet zo bont als Cees "We MoEtEn PiEtEr OmTzIgT tErUgHaLeN" Veerman (bekende naam? Jazeker, ook oud landbouwminister, je weet wel de persoon die natura2000 gebieden aanwijst)
Reply
Die hebben zolang alle scheten uit de reet van de VVD gezogen dat ze geen idee meer hebben wat ze zelf zouden kunnen doen.
Reply
Het is ver gekomen dat we met knikkende knieeën hopen dat Rutte IV niet valt zodat Rutte V pas in 2025 een dingetje wordt en dan hopelijk nog steeds met D66 aan boord. Eigenlijk niet veel anders dan in de V.S. hopen dat die bejaarde man het alsnog haalt van die Guantanamo-folteraar.
Reply
Hahahaha, dan ga je ook wel af.

https://twitter.com/lientje1967/status/1...3905014787
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
'Er als een misverstand ontstaan'... Wat een treurnis.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
Wel lekker dat Caroline ook gewoon het boerennichtje van Thierry blijkt te zijn. Tyfusstraal toch een eind op zeg.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
https://speld.nl/2023/03/25/elitaire-bbb...zich-neer/
Reply
Of madame van der Plas de volgende 'kleurrijke' omschrijving van 't klimaat (als personage) dan toch niet als een enigszins naïeve fantasie beschouwd ?

Quote:Het klimaat kan niet om de uitslag heen en begrijpt dat er nu een nieuwe politieke realiteit is. Om de brede groep proteststemmers tegemoet te komen wordt de opwarming van de aarde een paar jaar uitgesteld.

“Het klopt dat er eigenlijk nog maar enkele jaren zijn om in actie te komen om de ergste gevolgen van klimaatverandering te voorkomen, maar deze uitslag kan ik niet zomaar naast me neerleggen. Dan moet je opnieuw kijken wat er mogelijk is. Ik stel het smelten van de ijskappen, zeespiegelstijging, extreme hitte en droogte, bosbranden, overstromingen en uitsterven van talloze diersoorten gewoon twee jaar uit. Het is belangrijk dat boze burgers gehoord worden,” aldus het klimaat.
Reply
Ik ben te dom voor politiek, want waarom moet er nu opeens geld naar andere regio's, moet het beleid anders en zaagt men aan de stoelpoten van van der Wal, terwijl we na de vorige verkiezingen niet opeens allemaal nazi's moesten worden toen de nazipartij de grootste werd?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)