Thread Rating:
  • 11 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Politiek en opinie
(16-03-2023, 09:21)Uplift Wrote:
(16-03-2023, 03:46)jodocus Wrote:
(15-03-2023, 22:25)Uplift Wrote: Niemand van Graz woont daar, gelukkig.
 
Toch wel een inwoner van Overijssel hier. Uitslag verbaast me niks, zie echt ongelofelijk veel BBB spandoeken tijdens mijn fietstochtjes over het platteland. Omgekeerde vlaggen en auto's met boerenzakdoeken aan spiegels of achterklep zijn er weliswaar iets minder dan een half jaar geleden maar ook nog steeds veel. Ik fiets ook vaak in Duitsland, is bijna een verademing om geen politieke uitingen te zien bij de  boerderijen daar. Enkel keer zie je daar een piratenvlag, maar de meeste boeren die zichtbaar ergens hun voorkeur voor laten blijken doen dat voor Schalke 04 of BVB Dortmund.

Voor mij is dat hét bewijs dat BBB deel uitmaakt van hetzelfde knetterrechtse continuùm geìnitieerd door met name FvD. Dat zijn best wel extremistische uitingen; de stem gaat vooralsnog naar een door onze media witgewassen (De Gelderlander die 'Caroline' in koppen gebruikt, pakweg) partij die min of meer sociaal aanvaard is. De extremistische voedingsbodem verdwijnt evenwel niet. Onderscheid tussen politiek en verkiezingen, etc.

(16-03-2023, 08:02)BigBird Wrote: Ik moet eerlijk zeggen dat ik Caroline v/d Plas best goed staand heeft gehouden in debatten. Er staat ook wel iemand. Verder heb ik totaal geen idee hoe ik de BBB moeten duiden, en wat voor partij dit nu precies is. Is dit iets voor boze boeren, of zit er een rechts radicale tint aan?

Maar, dit land is gewoon klaar, helaas. Zoveel versnippering, zoveel onenigheid. Met zulke grote problemen die opgelost moeten worden is er geen collectiviteit meer, het voelt ook als los zand. Je ziet het ook dagelijks om je heen. Mensen denderen maar door met het drukke en gejaagde leven, denken veelal aan zichzelf en niet aan het collectief.

BBB is rechts en anti-establishment, maar op een vagere manier en met de boerenprotesten als katalysator én symbool voor alles wat volgens hen fout is met Nederland. Het is zoveel makkelijker om voor iets te stemmen (boeren en hun hardverdiende centen; het feit dat ze symbool staan voor iedereen die door Den Haag is gepaald) dan op racistische basis o.i.d. te stemmen; bovendien blijkt hieruit nog maar eens dat ook migratie of veiligheid grotendeels constructen zijn. Dat zijn thema's die BBB slechts halvelings aanraakt. Maar zoals ik hierboven al zei, de BBB is een uiting van het feit dat goed 15% van dit land aan het vallen is voor extremisme; wat buiten de verkiezingen echt niet meer een BBB-kwestie is. Dus eigenlijk is dit nu nog zogenaamd een 'meevaller' zoals door velen hier ook wordt benoemd. Maar dat is enkel een oppervlakkige lezing die politiek eens te meer tot verkiezingen reduceert. We moeten ons ernstige zorgen maken. Als de BBB straks inkakt, gaan die stemmen namelijk niet terug naar het centrum. En links staat in dit land permanent buitenspel, zo lijkt het.

Ik denk dat BBB veel meer op het anti establishmentsentiment zit dan op de extreem rechtse golf van FvD/PVV. En in dat sentiment liggen toch ook kansen voor SP? Die weten dat alleen nog niet te kapitaliseren (pun intended)
Reply
[+] 2 users say Thank You to Willie for this post
Reply
Opnieuw zie je het te statisch. Datzelfde anti establishmentsentiment was ook de motor voor LPF, PVV en het FvD van vier jaar geleden. De PVV blijft relatief stabiel omdat het de standaard xenofobie kan kanaliseren, maar het is verder een zeer one-issue extreemrechtse partij. Dat is een FvD veel minder. BBB heeft een nieuwe markt gevonden, maar het mechanisme is hetzelfde als in 2019.

En ja, al die golven van anti establishmentstemmen zouden een vogel voor de kat zijn voor SP. Maar Nederland is naast een uitstekende electorale democratie géén democratisch land. Dat merk je aan de media, de macht van lobby's, de inmenging van beleid bij instellingen, etc. Het is al lang niet meer 1994. Pas op, een deel van de schuld zit ook bij SP zelf hoor. Een groot deel zelfs.
Reply
Het pure breinrot in dit soort analyses in Vlaanderen over Nederlandse politiek kan me ook absoluut gestolen worden, hou gewoon je mond dan denk ik.
Reply
Ik ben ook niet zo positief over de staat van het land hoor, maar wat minder negatief over de zeggingskracht van deze uitslag. Op het moment dat FvD zich ging presenteren als een groter ideaal dan anti-establishment, de avond van de grote overwinning vier jaar geleden, zag je het electoraal verschralen. Mensen voelen zich niet gehoord, hebben het lastig en stemmen dan op de partij waarvan ze denken dat die het het best kan veranderen. Dat was FvD, dat is nu BBB en over vier jaar wellicht weer een andere partij.
Reply
FvD heeft vooral last gehad van 'Hé, ik was maar een opportunistische VVD'er / huisjesmelker / zedendelinquent (schrappen wat niet past), het was nooit de bedoeling dat ik bij een nazi-partij terecht zou komen!', wat leidde tot een leegloop van mandatarissen en is daarvoor nu logischerwijs afgestraft, omdat het resultaat van toen eigenlijk zo zichtbaar is: een boel afsplitsingen en een harde kern Reuzegommers. Maar dat is natuurlijk het verhaal van déze verkiezingen. Waar FvD in de 2e kamer twee jaar geleden juist niet afgestraft werd, en dat zal in 2025 nog minder het geval zijn. En zeker, ze hebben wellicht een dunnere laag mee omdat ze nu zo extremistisch zijn. Het kan ook dat we over vier jaar weer een verzinsel krijgen onder het mom 'alles is beter dan een links alternatief', maar het landschap is nu wel écht vol. Gezien het demografische en gevoelsmatige raakvlak tussen BBB en FvD, ben ik bang voor een omgekeerde vestzak-broekzak operatie, zeker als het discours nog verder verhardt de komende jaren - zie manifestaties zoals in Den Haag afgelopen zaterdag. M.a.w. kwantitatief gezien heb je zeker gelijk; ik vond de speech van Baudet in 2019 als nieuweling hier ook rete-eng en dit is objectief gezien minder eng. Maar kwalitatief gezien is dit weer een stap achteruit; in het beste geval status-quo.
Reply
(16-03-2023, 10:21)Kreuz Wrote: Het pure breinrot in dit soort analyses in Vlaanderen over Nederlandse politiek kan me ook absoluut gestolen worden, hou gewoon je mond dan denk ik.

Bart Eeckhout is een intellectuele woestijn. En een lul.
Reply
Ben heel benieuwd naar de bestuurspraktijk nu het onvermijdelijk is dat BBB in veel provincies gaat meebesturen: durven ze een bommetje te leggen onder het stikstofbeleid of niet? En hoe gaat Europa daar op reageren? Ik vond de lijsttrekker van.. euh, Noord-Brabant? nog niet zo uitgesproken daarover gisteren bij de NOS.

Verder deel ik de analyse van Uplift wel over Baudet die zijn eigen zuil aan het optuigen is. Het lijkt me ook een werkbare strategie voor links, probeer jezelf eens wat breder in te bedden in de maatschappij door cultuurorganisaties, sportverenigingen etc. op te richten. Helaas hebben de bestaande linkse partijen daar geen boodschap aan, een uiteindelijke fusie van al die partijen lijkt me dan het beste alternatief.
Reply
Fors teleurstellend deze uitslag. Dat de provincale staten verkiezingen zouden worden gekaapt door een initiatief, wat er slechts op gericht is overwicht in de eerste kamer te bewerkstelligen is natuurlijk politiek armoedig te noemen. Er is behoefte aan meer betaalbare woningen, een betaalbare zorg en juist minder vervuilende boeren. Waarschijnlijk zal de BBB ballon nadat de burger weer uit z 'n/haar dronken roes ontwaakt, net zo sissend weer leeglopen. Het sociaal rechtse idee zoals de CDA dat ooit dacht uit te zullen vinden lijkt wat op een fiets voorzien van 4 wielen uit een Vlaams kunstwerk. De stok in de tandemwielen van Kaag en Rutte zal slechts van tijdelijke duur zijn. Helaas kwam (anders dan in Noord Holland) de Piraten Partij toch niet op 't posterformaat Friese stemvel voor. Ben vervolgens maar voor de FNP gegaan. Voor 't waterschap heb ik 't cirkeltje Water Natuurlijk rood gemaakt.
Reply
(16-03-2023, 10:55)thomas9790 Wrote: Ben heel benieuwd naar de bestuurspraktijk nu het onvermijdelijk is dat BBB in veel provincies gaat meebesturen: durven ze een bommetje te leggen onder het stikstofbeleid of niet? En hoe gaat Europa daar op reageren? Ik vond de lijsttrekker van.. euh, Noord-Brabant? nog niet zo uitgesproken daarover gisteren bij de NOS.

Verder deel ik de analyse van Uplift wel over Baudet die zijn eigen zuil aan het optuigen is. Het lijkt me ook een werkbare strategie voor links, probeer jezelf eens wat breder in te bedden in de maatschappij door cultuurorganisaties, sportverenigingen etc. op te richten. Helaas hebben de bestaande linkse partijen daar geen boodschap aan, een uiteindelijke fusie van al die partijen lijkt me dan het beste alternatief.

Ja, god laten we weer naar de jaren 60 gaan! Is dat echt jullie idee van een zuil bouwen? Scholen en sportverenigingen? Ik dacht meer een maatschappelijke beweging zoals Extinction Rebellion.
Reply
XR is geen maatschappelijke beweging. De maatschappij wordt systematisch ontwricht sinds de jaren '80 en hier noemen we dat 'ontzuiling'.

In de jaren '60 was er overigens nog sociale vooruitgang.
Reply
(16-03-2023, 12:33)Schobbeyak Wrote:
(16-03-2023, 10:55)thomas9790 Wrote: Ben heel benieuwd naar de bestuurspraktijk nu het onvermijdelijk is dat BBB in veel provincies gaat meebesturen: durven ze een bommetje te leggen onder het stikstofbeleid of niet? En hoe gaat Europa daar op reageren? Ik vond de lijsttrekker van.. euh, Noord-Brabant? nog niet zo uitgesproken daarover gisteren bij de NOS.

Verder deel ik de analyse van Uplift wel over Baudet die zijn eigen zuil aan het optuigen is. Het lijkt me ook een werkbare strategie voor links, probeer jezelf eens wat breder in te bedden in de maatschappij door cultuurorganisaties, sportverenigingen etc. op te richten. Helaas hebben de bestaande linkse partijen daar geen boodschap aan, een uiteindelijke fusie van al die partijen lijkt me dan het beste alternatief.

Ja, god laten we weer naar de jaren 60 gaan! Is dat echt jullie idee van een zuil bouwen? Scholen en sportverenigingen? Ik dacht meer een maatschappelijke beweging zoals Extinction Rebellion.

Het is geen limitatieve opsomming, die etc. staat er voor een reden. Tuurlijk tuig je ook klimaatwerkgroepen en actiegroepen op.

In elk geval lijkt het me een effectieve manier om politiek met het alledaagse te laten versmelten en om mensen op die manier ook op een laagdrempelige manier te betrekken bij politiek.
Reply
(16-03-2023, 08:41)Timothy\s Monster Wrote: Is te merken dat in Maastricht veel hbo en wo studenten wonen en uiteraard veel import vanuit de rest van het land. Links wederom gegroeid en GL zelfs het grootste. Hoe dichter bij Wallonië hoe beter en socialer uiteraard.

De rest van Limburg is dan ook wel een heel groot tranendal.
Reply
(16-03-2023, 12:40)thomas9790 Wrote:
(16-03-2023, 12:33)Schobbeyak Wrote:
(16-03-2023, 10:55)thomas9790 Wrote: Ben heel benieuwd naar de bestuurspraktijk nu het onvermijdelijk is dat BBB in veel provincies gaat meebesturen: durven ze een bommetje te leggen onder het stikstofbeleid of niet? En hoe gaat Europa daar op reageren? Ik vond de lijsttrekker van.. euh, Noord-Brabant? nog niet zo uitgesproken daarover gisteren bij de NOS.

Verder deel ik de analyse van Uplift wel over Baudet die zijn eigen zuil aan het optuigen is. Het lijkt me ook een werkbare strategie voor links, probeer jezelf eens wat breder in te bedden in de maatschappij door cultuurorganisaties, sportverenigingen etc. op te richten. Helaas hebben de bestaande linkse partijen daar geen boodschap aan, een uiteindelijke fusie van al die partijen lijkt me dan het beste alternatief.

Ja, god laten we weer naar de jaren 60 gaan! Is dat echt jullie idee van een zuil bouwen? Scholen en sportverenigingen? Ik dacht meer een maatschappelijke beweging zoals Extinction Rebellion.

Het is geen limitatieve opsomming, die etc. staat er voor een reden. Tuurlijk tuig je ook klimaatwerkgroepen en actiegroepen op.

In elk geval lijkt het me een effectieve manier om politiek met het alledaagse te laten versmelten en om mensen op die manier ook op een laagdrempelige manier te betrekken bij politiek.

En nog meer in je eigen bubbel te kunnen zitten.
Reply
(16-03-2023, 12:40)thomas9790 Wrote:
(16-03-2023, 12:33)Schobbeyak Wrote:
(16-03-2023, 10:55)thomas9790 Wrote: Ben heel benieuwd naar de bestuurspraktijk nu het onvermijdelijk is dat BBB in veel provincies gaat meebesturen: durven ze een bommetje te leggen onder het stikstofbeleid of niet? En hoe gaat Europa daar op reageren? Ik vond de lijsttrekker van.. euh, Noord-Brabant? nog niet zo uitgesproken daarover gisteren bij de NOS.

Verder deel ik de analyse van Uplift wel over Baudet die zijn eigen zuil aan het optuigen is. Het lijkt me ook een werkbare strategie voor links, probeer jezelf eens wat breder in te bedden in de maatschappij door cultuurorganisaties, sportverenigingen etc. op te richten. Helaas hebben de bestaande linkse partijen daar geen boodschap aan, een uiteindelijke fusie van al die partijen lijkt me dan het beste alternatief.

Ja, god laten we weer naar de jaren 60 gaan! Is dat echt jullie idee van een zuil bouwen? Scholen en sportverenigingen? Ik dacht meer een maatschappelijke beweging zoals Extinction Rebellion.

Het is geen limitatieve opsomming, die etc. staat er voor een reden. Tuurlijk tuig je ook klimaatwerkgroepen en actiegroepen op.

In elk geval lijkt het me een effectieve manier om politiek met het alledaagse te laten versmelten en om mensen op die manier ook op een laagdrempelige manier te betrekken bij politiek.

Dat laatste lijkt me i.d.d. hoognodig. Daarnaast: Polarisatie leek me juist niet iets wat vanuit een politiek initiatief afkomstig moest zijn.
Reply
Lightbulb 
@Kos: de bubbel vergroten en alvast onttrekken aan de individuele sfeer is toch een 1e stap? Je comment is in strijd met je illusies over XR trouwens.

Ik merk vaak in dit land dat 'ouderwets' gelijk staat met 'niet goed'. Vakbonden, zuilen, het collectief, grote verhalen, ideologie, etc. Het is allemaal ouderwets, het staat dingen in de weg, het is een bubbel, een wolk, etc. En dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Het zijn oneliners die mensen zonder al te veel erbij stil te staan overnemen en die toevalllig ook erg lijken op Ruttes discours. Case in point hierboven.
Reply
Denk dat de boerenlobbyorganisaties 1 ding over het hoofd zien en dat is niet dat Den haag hun beleid aan moet passen, maar dat BBB nu degene gaat zijn die de daling moet gaan bewerkstelligen, maar goed ik word liever ook verkracht door mijn tante dan door een wildvreemde dame van de straat. 


Quote:Boerenorganisaties in hun nopjes met overwinning BBB: ‘De vlaggen kunnen teruggedraaid’

Boerenorganisaties en actievoerders zijn blij met de grote overwinning die de BBB heeft behaald. ‘De komende dagen worden heel wat vlaggen weer andersom opgehangen om de burgers te bedanken’, zegt Sieta van Keimpema van Farmers Defence Force (FDF), de radicaalste actiegroep. Afgelopen zaterdag kon Van der Plas wegens bedreigingen niet aanwezig zijn bij een protest van FDF in Den Haag.
Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO) noemt de verkiezingsuitslag ‘een belangrijke winst voor onze boeren en het vitale platteland’. Volgens voorzitter Sjaak van der Tak moet kabinet het stikstofbeleid nu wel wijzigen. ‘Er moet ruimte komen voor realistische doelen en nieuw draagvlak voor het landbouwakkoord en de stikstofaanpak’, zegt de voorzitter in een reactie. Van der Tak houdt wel vol dat LTO ‘politiek kleurenblind’ is.
Agractie, een andere organisator van boerenprotesten, spreekt van een ‘ruk naar redelijkheid’. ‘Er zijn twee stoelpoten van het kabinet weggezaagd. Als de coalitiepartijen toch willen doorgaan met hun desastreuze plannen zullen wij niet rusten voor de laatste stoelpoten ook weggezaagd zijn’, stelt Agractie in een reactie.
Dylan van Bekkum 



https://www.volkskrant.nl/nieuws-achterg...~bb998b7a/
Reply
Nee, hoor. Vakbonden, ideologie, het collectief en grote verhalen heb ik geen problemen mee. Maar scholen vanuit een idealistisch (of religieus) perspectief vind ik wel grenzen aan indoctrinatie en een beetje eng.
Reply
Wat gebeurt er dan eigenlijk als Nederland de stikstofdoelen niet haalt? Volgen er dan boetes o.i.d.? Voor veel van die internationale afspraken lijkt vaak te gelden dat er amper/geen consequenties zijn als landen de eisen niet opvolgen..
Reply
(16-03-2023, 10:55)thomas9790 Wrote: Ben heel benieuwd naar de bestuurspraktijk nu het onvermijdelijk is dat BBB in veel provincies gaat meebesturen: durven ze een bommetje te leggen onder het stikstofbeleid of niet? En hoe gaat Europa daar op reageren? Ik vond de lijsttrekker van.. euh, Noord-Brabant? nog niet zo uitgesproken daarover gisteren bij de NOS.

Verder deel ik de analyse van Uplift wel over Baudet die zijn eigen zuil aan het optuigen is. Het lijkt me ook een werkbare strategie voor links, probeer jezelf eens wat breder in te bedden in de maatschappij door cultuurorganisaties, sportverenigingen etc. op te richten. Helaas hebben de bestaande linkse partijen daar geen boodschap aan, een uiteindelijke fusie van al die partijen lijkt me dan het beste alternatief.

Linkse uitkeringstrekkers met hun vereningen! Daar gaat mijn belastingcenten heen?? 

Ik ben te pessimistisch en helpen dagen met de uitslagen niet mee. Je kan geen bubbel vergroten omdat de bubbel allang niet meer is. Men denkt toch alleen vanuit eigen portemonnee en onderbuik en daar heeft links gewoon geen fuck mee gedaan. Na 12 jaar Rutte en hoe de andere kant op in is gesprongen is het gewoon te laat voor links.

Moedernatuur is enige wat politiek kan redden, maar meer vanwege geen mensen meer zullen zijn. Fuck de mensheid gewoon.
Reply
(16-03-2023, 13:20)Schobbeyak Wrote: Nee, hoor. Vakbonden, ideologie, het collectief en grote verhalen heb ik geen problemen mee. Maar scholen vanuit een idealistisch (of religieus) perspectief vind ik wel grenzen aan indoctrinatie en een beetje eng.

Slechter dan het huidige scholensysteem kan toch amper? Ook dat is historisch gezien altijd een strijdtoneel geweest, niet iets wat uit de lucht komt vallen. En vandaag lijken enkel Forum en Sander Schimmelpenninck daar iets mee te doen. Dat moet anders. Overigens zou ik niet inzetten op eigen scholen, maar op 100% publiek onderwijs.

(16-03-2023, 13:21)matthijs603 Wrote: Wat gebeurt er dan eigenlijk als Nederland de stikstofdoelen niet haalt? Volgen er dan boetes o.i.d.? Voor veel van die internationale afspraken lijkt vaak te gelden dat er amper/geen consequenties zijn als landen de eisen niet opvolgen..

Afgaande op de staatssteun tijdens corona, de schendingen van mensenrechten door Frontex of het feit dat perscensuur in Litouwen of anti-LGBT wetten in Polen en Hongarije zonder gevolg blijven, helemaal niets.
Reply
Je verliest steeds meer geloofwaardigheid, Nederland vertelt graag aan andere landen wat ze moeten doen, maar we worden steeds meer uitgelachen, het betekende onder andere het einde van de mestderogatie.

En nog belangrijker: welk signaal geef je af naar de maatschappij als je uitspraken van de rechter naast je neer legt. Waarom nog belasting betalen? Waarom nog stoppen als een agent je staande houdt?
Reply
(16-03-2023, 13:20)Schobbeyak Wrote: Nee, hoor. Vakbonden, ideologie, het collectief en grote verhalen heb ik geen problemen mee. Maar scholen vanuit een idealistisch (of religieus) perspectief vind ik wel grenzen aan indoctrinatie en een beetje eng.

De manier van inrichting, instructie, toesting en kwalificatie binnen het Nederlands onderwijs valt zoals je zou verwachten precies binnen VVD-ideologie. Het doel van het Nederlands onderwijs is vrij letterlijk om ieder kind zelfstandig te maken voor de harde neoliberale samenleving waar ze ergens tussen hun 16e en 18e in worden gedumpt, lukt het je daarna niet? dikke pech je hebt immers alle kansen al gehad. Door maar allemaal manieren uit te vinden waarop leerlingen naar een hoger niveau kunnen doorstromen en te focussen op het keuzemoment eerlijker te maken doet men alsof we zo een eerlijk schoolsysteem hebben. Er is geen politiek neutrale school, want de openbare school is een keiharde D66/VVD school.
[+] 3 users say Thank You to ijskolibrietje for this post
Reply
(16-03-2023, 14:18)ijskolibrietje Wrote:
(16-03-2023, 13:20)Schobbeyak Wrote: Nee, hoor. Vakbonden, ideologie, het collectief en grote verhalen heb ik geen problemen mee. Maar scholen vanuit een idealistisch (of religieus) perspectief vind ik wel grenzen aan indoctrinatie en een beetje eng.

De manier van inrichting, instructie, toesting en kwalificatie binnen het Nederlands onderwijs valt zoals je zou verwachten precies binnen VVD-ideologie. Het doel van het Nederlands onderwijs is vrij letterlijk om ieder kind zelfstandig te maken voor de harde neoliberale samenleving waar ze ergens tussen hun 16e en 18e in worden gedumpt, lukt het je daarna niet? dikke pech je hebt immers alle kansen al gehad. Door maar allemaal manieren uit te vinden waarop leerlingen naar een hoger niveau kunnen doorstromen en te focussen op het keuzemoment eerlijker te maken doet men alsof we zo een eerlijk schoolsysteem hebben. Er is geen politiek neutrale school, want de openbare school is een keiharde D66/VVD school.

De (zogeheten) vrijheden die VVD en D66 propageren werden eigenlijk zo ingericht dat er maar weinig qua eigenheid naast gebaande wegen kon existeren. Hun wil was wet.
Reply
Ik woon in het engste stukje van Nederland, daar waar de PVV groter wordt en de FvD amper inboet.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)