Thread Rating:
  • 11 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Politiek en opinie
(15-03-2023, 23:14)Uplift Wrote:
(15-03-2023, 23:08)eloelo Wrote: FvD is wel af nu toch

Grootste ledenpartij van Nederland. Alls I'm saying.

Restverschijnselen van die 2019 hype.
Reply
(15-03-2023, 23:21)eloelo Wrote:
(15-03-2023, 23:14)Uplift Wrote:
(15-03-2023, 23:08)eloelo Wrote: FvD is wel af nu toch

Grootste ledenpartij van Nederland. Alls I'm saying.

Restverschijnselen van die 2019 hype.

Nee. Je zult wel zien waarom vanaf 2025.
Reply
Spijt van het verhuizen naar Nederland? Echt fuck dit.
[+] 1 user says Thank You to Melliw Naj for this post
Reply
Neehoor, hahaha. Je wil niet weten hoe kut Vlaanderen is.

Maar Nederland gaat hard achteruit, ja. Dit is best uniek in West-Europa.
Reply
(15-03-2023, 23:24)Uplift Wrote:
(15-03-2023, 23:21)eloelo Wrote:
(15-03-2023, 23:14)Uplift Wrote:
(15-03-2023, 23:08)eloelo Wrote: FvD is wel af nu toch

Grootste ledenpartij van Nederland. Alls I'm saying.

Restverschijnselen van die 2019 hype.

Nee. Je zult wel zien waarom vanaf 2025.

FvD met Baudet en de Kwik, Kwek en Kwak jugend heeft echt geen potentie om groter te worden, de winst van BBB laat dat wel zien. Een reëler gevaar is een BBB die dusdanig salonfähig wordt dat ze de grootste in de 2e Kamer kunnen worden.
Reply
(15-03-2023, 23:27)Uplift Wrote: Neehoor, hahaha. Je wil niet weten hoe kut Vlaanderen is.

Maar Nederland gaat hard achteruit, ja. Dit is best uniek in West-Europa.
Maar niet in Nederland toch? Deze eeuw vergelijkbare uitslagen 'rechts van de VVD" met LPF, PVV, FvD en nu BBB. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het steeds gematigder wordt, want BBB lijkt me gewoon een veredeld CDA (geen nexit, geen sterke anti-islam ideeen, geen coronawappen). Die kunnen zo bij het partijkartel aanschuiven.
Reply
Dat lees je verkeerd, net als deezing dat FvD klaar is, trouwens. LPF was rechtspopulisme, de PVV is de standaard extreemrechtse partij die elk Europees land heeft en verving LPF. Dat daar FvD, maar ook Ja21 en BBB bovenop komen, is fucking uniek, zelfs voor NL. De nettowinst voor 'rechtser dan rechts' is een feit, de VVD wordt in dat licht een centrumpartij. Dat de BBB salonfähig is, moet ons net zorgen baren voor iets wat nog rechtser is over een paar jaar. Ze zijn een plaatshouder. Er is geen andere realiteit dan '50 tinten rechts'.
Reply
Los van de provinciale besturen wordt het vooral spannend hoe de coalitie verder gaat. Stort Rutte zich in de armen van BBB met het risico dat D66 de coalitie opblaast of gaat hij linksom met GL en PvdA met het risico dat BBB in 2025 de grootste wordt?
Reply
Thierry heeft er in elk geval nog zin in. Lekker doorgesnoven speech weer.
Reply
Mooi. Thierry heeft even 13 zetels door zijn neus geramd.
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
BBB wordt helemaal niet de grootste in 2025. Het interessante aan Nederlandse politiek is de tijdelijkheid van partijen. De versplintering, al jaren, staat in schril contrast met vele andere Europese landen waar grote machtsblokken wel nog steeds de plak zwaaien. Groenlinks/PvdA is ook weer zo'n zoveelste poging om een groot blok te vormen. FvD, Volt, Bij1, JA21.. Allemaal bijzonder nieuwe partijen die allen hun houdbaarheidsdatum wel hebben, denk ik.
Reply
Baudet zegt het ook gewoon zelf. Die heeft door hoe je moet bouwen. In tegenstelling tot alle andere niet-centrumpartijen én links.

Dus vanaf 2025 heb je én een mega rechtse partij die zich weet te handhaven (eerder FVD dan BBB) én versplintering én verder nettoverlies voor links. Dolletjes.
Reply
2025 wordt gewoon kneiterhard VVD tegen GL/PvdA, tenzij BBB toch niet geïmplodeerd is. Maar alle signalen wijzen er voorlopig op dat BBB de zoveelste vluchtheuvel is voor de ontevreden NL’er en dat die partij daar niet tegen bestand gaat blijken te zijn.
Reply
(16-03-2023, 00:17)Uplift Wrote: Baudet zegt het ook gewoon zelf. Die heeft door hoe je moet bouwen. In tegenstelling tot alle andere niet-centrumpartijen én links.

Dus vanaf 2025 heb je én een mega rechtse partij die zich weet te handhaven (eerder FVD dan BBB) én versplintering én verder nettoverlies voor links. Dolletjes.

Je kan hier vanalles uithalen natuurlijk. Die gast staat over 3 uur nog de gordijnen stijf te lullen.
Reply
Baudet doet wat links niet kan of wil doen: een zuil bouwen. En een groot deel van diezelfde zuil - omgekeerde vlaggen, Dodge Rams, De Gelderlander lezers - je weet wel, zo'n starterpack - *stemt* nu gewoon niet op FvD, maar op BBB. Dat is alles. Politiek is zoveel meer en dat Baudet dat beter inziet dan linkse mensen in dit land, is fucking hemeltergend.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
(16-03-2023, 00:40)Uplift Wrote: Baudet doet wat links niet kan of wil doen: een zuil bouwen. En een groot deel van diezelfde zuil - omgekeerde vlaggen, Dodge Rams, De Gelderlander lezers - je weet wel, zo'n starterpack - *stemt* nu gewoon niet op FvD, maar op BBB. Dat is alles. Politiek is zoveel meer en dat Baudet dat beter inziet dan linkse mensen in dit land, is fucking hemeltergend.

In Vlaanderen gebeurt overigens hetzelfde. TvG is bezig waar centrumpartijen in de vorige eeuw mee bezig waren; verzuiling. Ondertussen kraait quasi iedereen victorie bij de verliezen van FvD, zucht.
Reply
(16-03-2023, 00:40)Uplift Wrote: Baudet doet wat links niet kan of wil doen: een zuil bouwen. En een groot deel van diezelfde zuil - omgekeerde vlaggen, Dodge Rams, De Gelderlander lezers - je weet wel, zo'n starterpack - *stemt* nu gewoon niet op FvD, maar op BBB. Dat is alles. Politiek is zoveel meer en dat Baudet dat beter inziet dan linkse mensen in dit land, is fucking hemeltergend.

Je zou daar ook een pluspunt in kunnen zien in het deradicaliseren van dat electoraat.
Reply
(16-03-2023, 00:50)Kreuz Wrote:
(16-03-2023, 00:40)Uplift Wrote: Baudet doet wat links niet kan of wil doen: een zuil bouwen. En een groot deel van diezelfde zuil - omgekeerde vlaggen, Dodge Rams, De Gelderlander lezers - je weet wel, zo'n starterpack - *stemt* nu gewoon niet op FvD, maar op BBB. Dat is alles. Politiek is zoveel meer en dat Baudet dat beter inziet dan linkse mensen in dit land, is fucking hemeltergend.

In Vlaanderen gebeurt overigens hetzelfde. TvG is bezig waar centrumpartijen in de vorige eeuw mee bezig waren; verzuiling. Ondertussen kraait quasi iedereen victorie bij de verliezen van FvD, zucht.

Een avondje keta met vier vrienden noem ik vanaf nu ook mooi verzuiling.
Reply
BBB die in de plaats komt van de FvD is in principe vooruitgang. Maar dan nog staan we 20-0 achter. Anyway het kan me al een tijdje niet meer schelen. Deze mensheid is niet in staat om collectief aan een toekomst te denken. We're fucked. Beter eerder dan later wat mij betreft hoor.
Reply
(16-03-2023, 01:06)Schobbeyak Wrote:
(16-03-2023, 00:40)Uplift Wrote: Baudet doet wat links niet kan of wil doen: een zuil bouwen. En een groot deel van diezelfde zuil - omgekeerde vlaggen, Dodge Rams, De Gelderlander lezers - je weet wel, zo'n starterpack - *stemt* nu gewoon niet op FvD, maar op BBB. Dat is alles. Politiek is zoveel meer en dat Baudet dat beter inziet dan linkse mensen in dit land, is fucking hemeltergend.

Je zou daar ook een pluspunt in kunnen zien in het deradicaliseren van dat electoraat.

Dan volg je de politiek gewoon niet goed. FvD was in 2019 een fundamenteel andere partij; veel meer zoals Ja 21 nu en veel minder de proto-nazipartij die ze momenteel zijn. 

(16-03-2023, 01:07)Schobbeyak Wrote:
(16-03-2023, 00:50)Kreuz Wrote:
(16-03-2023, 00:40)Uplift Wrote: Baudet doet wat links niet kan of wil doen: een zuil bouwen. En een groot deel van diezelfde zuil - omgekeerde vlaggen, Dodge Rams, De Gelderlander lezers - je weet wel, zo'n starterpack - *stemt* nu gewoon niet op FvD, maar op BBB. Dat is alles. Politiek is zoveel meer en dat Baudet dat beter inziet dan linkse mensen in dit land, is fucking hemeltergend.

In Vlaanderen gebeurt overigens hetzelfde. TvG is bezig waar centrumpartijen in de vorige eeuw mee bezig waren; verzuiling. Ondertussen kraait quasi iedereen victorie bij de verliezen van FvD, zucht.

Een avondje keta met vier vrienden noem ik vanaf nu ook mooi verzuiling.

Iets met persoonlijke bubbels. FvD was de grote mobiliserende kracht achter wappiebetogingen en stond afgelopen zaterdag gewoon in Den Haag, i.t.t. de BBB. Naast het hoogste aantal papieren leden dus. 

(16-03-2023, 01:27)Loov Wrote: BBB die in de plaats komt van de FvD is in principe vooruitgang. Maar dan nog staan we 20-0 achter. Anyway het kan me al een tijdje niet meer schelen. Deze mensheid is niet in staat om collectief aan een toekomst te denken. We're fucked. Beter eerder dan later wat mij betreft hoor.

Netto blijft links terrein verliezen, dus er is geen sprake van vooruitgang. Zie ook wat ik zei over het karakter van FvD toen versus nu. Dat was in 2019 niet zo veel anders dan de BBB, ook al ging het toen om andere thema's. Verder heeft defaitisme geen enkele zin; het is nog nuttelozer dan tegen beter weten in ergens voor staan en je ergens in engageren. Om evidente redenen. Op z'n minst moeten we in staat zijn het verzet te organiseren, anders kunnen we zowel op onze buik gaan liggen.
Reply
(15-03-2023, 22:25)Uplift Wrote: Niemand van Graz woont daar, gelukkig.
 
Toch wel een inwoner van Overijssel hier. Uitslag verbaast me niks, zie echt ongelofelijk veel BBB spandoeken tijdens mijn fietstochtjes over het platteland. Omgekeerde vlaggen en auto's met boerenzakdoeken aan spiegels of achterklep zijn er weliswaar iets minder dan een half jaar geleden maar ook nog steeds veel. Ik fiets ook vaak in Duitsland, is bijna een verademing om geen politieke uitingen te zien bij de  boerderijen daar. Enkel keer zie je daar een piratenvlag, maar de meeste boeren die zichtbaar ergens hun voorkeur voor laten blijken doen dat voor Schalke 04 of BVB Dortmund.
Reply
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Caroline v/d Plas best goed staand heeft gehouden in debatten. Er staat ook wel iemand. Verder heb ik totaal geen idee hoe ik de BBB moeten duiden, en wat voor partij dit nu precies is. Is dit iets voor boze boeren, of zit er een rechts radicale tint aan?

Maar, dit land is gewoon klaar, helaas. Zoveel versnippering, zoveel onenigheid. Met zulke grote problemen die opgelost moeten worden is er geen collectiviteit meer, het voelt ook als los zand. Je ziet het ook dagelijks om je heen. Mensen denderen maar door met het drukke en gejaagde leven, denken veelal aan zichzelf en niet aan het collectief.
Reply
Is te merken dat in Maastricht veel hbo en wo studenten wonen en uiteraard veel import vanuit de rest van het land. Links wederom gegroeid en GL zelfs het grootste. Hoe dichter bij Wallonië hoe beter en socialer uiteraard.
Reply
(16-03-2023, 03:46)jodocus Wrote:
(15-03-2023, 22:25)Uplift Wrote: Niemand van Graz woont daar, gelukkig.
 
Toch wel een inwoner van Overijssel hier. Uitslag verbaast me niks, zie echt ongelofelijk veel BBB spandoeken tijdens mijn fietstochtjes over het platteland. Omgekeerde vlaggen en auto's met boerenzakdoeken aan spiegels of achterklep zijn er weliswaar iets minder dan een half jaar geleden maar ook nog steeds veel. Ik fiets ook vaak in Duitsland, is bijna een verademing om geen politieke uitingen te zien bij de  boerderijen daar. Enkel keer zie je daar een piratenvlag, maar de meeste boeren die zichtbaar ergens hun voorkeur voor laten blijken doen dat voor Schalke 04 of BVB Dortmund.

Voor mij is dat hét bewijs dat BBB deel uitmaakt van hetzelfde knetterrechtse continuùm geìnitieerd door met name FvD. Dat zijn best wel extremistische uitingen; de stem gaat vooralsnog naar een door onze media witgewassen (De Gelderlander die 'Caroline' in koppen gebruikt, pakweg) partij die min of meer sociaal aanvaard is. De extremistische voedingsbodem verdwijnt evenwel niet. Onderscheid tussen politiek en verkiezingen, etc.

(16-03-2023, 08:02)BigBird Wrote: Ik moet eerlijk zeggen dat ik Caroline v/d Plas best goed staand heeft gehouden in debatten. Er staat ook wel iemand. Verder heb ik totaal geen idee hoe ik de BBB moeten duiden, en wat voor partij dit nu precies is. Is dit iets voor boze boeren, of zit er een rechts radicale tint aan?

Maar, dit land is gewoon klaar, helaas. Zoveel versnippering, zoveel onenigheid. Met zulke grote problemen die opgelost moeten worden is er geen collectiviteit meer, het voelt ook als los zand. Je ziet het ook dagelijks om je heen. Mensen denderen maar door met het drukke en gejaagde leven, denken veelal aan zichzelf en niet aan het collectief.

BBB is rechts en anti-establishment, maar op een vagere manier en met de boerenprotesten als katalysator én symbool voor alles wat volgens hen fout is met Nederland. Het is zoveel makkelijker om voor iets te stemmen (boeren en hun hardverdiende centen; het feit dat ze symbool staan voor iedereen die door Den Haag is gepaald) dan op racistische basis o.i.d. te stemmen; bovendien blijkt hieruit nog maar eens dat ook migratie of veiligheid grotendeels constructen zijn. Dat zijn thema's die BBB slechts halvelings aanraakt. Maar zoals ik hierboven al zei, de BBB is een uiting van het feit dat goed 15% van dit land aan het vallen is voor extremisme; wat buiten de verkiezingen echt niet meer een BBB-kwestie is. Dus eigenlijk is dit nu nog zogenaamd een 'meevaller' zoals door velen hier ook wordt benoemd. Maar dat is enkel een oppervlakkige lezing die politiek eens te meer tot verkiezingen reduceert. We moeten ons ernstige zorgen maken. Als de BBB straks inkakt, gaan die stemmen namelijk niet terug naar het centrum. En links staat in dit land permanent buitenspel, zo lijkt het.

Verder eens; Rutte heeft van Nederland een Angelsaksisch land gemaakt, met daarbovenop het feit dat sociale strijd en het verenigingsleven al een tijdje naar de achtergrond zijn verdwenen. Het is een perfect storm voor een complete ontwrichting de komende jaren. Die gaan we ook gewoon krijgen, hoor. Nederland gaat dan ook sneller achteruit dan de andere West-Europese landen.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Dat je die uitingen van de NSBBB aanhang zoveel ziet heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ze gewoon heel veel land in bezit hebben, met andere woorden, ruimte om vlaggen te hangen en karren met spandoeken etc. neer te zetten. Oneerlijk als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de SP, ik even heel kort door de bocht gezegd, valt toch minder op als je een poster tegen de raam van je sociale appertement hebt hangen.

Helemaal kut dit natuurlijk, vind het nu nog te overzien maar als ze dit de komende jaren vast kunnen houden en zelfs uit kunnen breiden omdat iedereen zich toch bij deze volkspartij wilt aansluiten dan zijn we helemaal doomed. Dit is toch ook wederom het kabinet aan te rekenen. Het platteland/ de niet randstad, en dan bedoel ik niet alleen de boeren, hebben ze aardig links laten liggen, als die groepen zich verenigen krijg je dit. Er hebben echt niet alleen boeren en extreem rechtse mensen op deze partij gestemd maar ook een hele hoop simpele ontevreden burgers die waarschijnlijk ook weer niet echt weten waarop ze stemmen, het is gewoon lekker om je onvrede eens te uiten.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: Enzo, 1 Guest(s)