Thread Rating:
  • 11 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Politiek en opinie
(14-12-2022, 17:53)Fenderboy Wrote: Over corruptie en allerlei andere vertrouwenskwesties gaat 't ongeveer overal momenteel. Daar de vroeger zo betrouwbaar geachte NPO, de al jaren minstens zo gevestigde politiek dankzij populisme of Lobbyisme onder druk komen te staan, wordt 't eigenlijk steeds ingewikkelder nog een correcte/realistische weergave, of een duidelijkere opinie te formuleren. Je ziet bv steeds meer emoties/belangen existeren in de huidige politiek. Dit: in een wereld die zo massaal om meer objectiviteit en solidariteit schreeuwt. Ik gooi niet bepaald gaarne de deur hard in politici/journalisten hun gezichten, maar de media, overheden en kamerleden doen dat wel steeds meer stelselmatiger richting publiek, de tv of dagbladjournalist. Men krijgt vervolgens aanwijzingen hoe, wat - en wanneer aan 't publiek te presenteren. Het publiek voelt zich vervolgens natuurlijk belazerd. Dat commercie heerst behoeft men inmiddels aan niemand meer uit te leggen. Belangrijke informaties (b)lijken steeds beperkter of later voor handen te (mogen?) zijn. Een reden waarom ik dikwijls een steen in een te gladde vijver probeer(de) te gooien. Wanneer ik (symbolisch gezegd) te hard aanhaalde kwam ie vervolgens weleens aan de overkant terecht. Maar ja: Volgens datgene wat ik nog eens ooit in Haarlem geleerd heb, moest altijd ieder individu actueel en punctueel op de hoogte kunnen zijn. Voor de tijd van 't  internet (b)leek zoiets stukken simpeler,, de politici toegankelijker en qua belangen was alles ook gematigder. In de huidige tijd gaat alles op slot tijdens conferenties en er is steeds meer achterkamertjes overleg waarneembaar. Denk maar eens aan coalitie overleg of een zakelijke ontmoeting in 't buitenland. Kortom: openlijker onderhandelen, debatteren, vervolgens beslissen, dat is wat een overgrote meerderheid tijdens huidige crisis waarneembaar wil hebben. Dat zal spanningen opleveren en lastige dilemma 's echter: zulke moeite doen, 't vertrouwen in een democratie terug te winnen lijkt me de enige weg voor 't gemankeerde Amsterdam, Den Haag of Hilversum. Zonder zo 'n omslag worden de weerstanden tijdens een evt. komende recessie, de lastige transitie of diverse standpunten tijdens compromis alleen maar ingewikkelder. Wanneer men nu eens bv vanaf 2023 besloot een meer solidair en open beleid te gaan voeren, zou zoiets bij velen weleens meer begrip betreffende situaties kunnen bewerkstelligen. Een grote winst tegenover het huidige gemor over 't stiekeme gedoe en al 't gedraai. Op een dergelijke wijze naar een samenleving groeien, waar 't voor een beslissing eerst over diplomatie of de nuances van 't desbetreffende besluit gaat. Richting een wereld die er voor iedereen is - en niet slechts als strijdtoneel van een huidige elite of de klassieke bourgeoisie.

Eat this ChatGPT!
[+] 9 users say Thank You to jodocus for this post
Reply
Volgens Marijnissen(zo te zien via NPO) is 't kapitalisme failliet. Je zou willen hopen dat ze gelijk had. Denk dat men er hier op 't Damrak of daar op Wall Street nog niet bepaald echt rekening mee zal willen houden.Dat haar boek betreffende dit onderwerp maar een bestseller mag worden.
Reply
https://twitter.com/vonderleyen/status/1...9207457794

Soms vraag je je af hoe het ten tijde van WO II zo ver is kunnen komen, maar dan zie je dit soort shitzooi (boven) en weet je dat er eigenlijk geen hol geleerd is door 'onze leiders'. Bedoel de fucking mesthoop (onder) is niet meer en niet minder dan een officieuze verklaring tot de volledige annexatie van Palestina - of wat er van over blijft. Gruwelijk.

https://twitter.com/netanyahu/status/160...5230496768
Reply
Extreemrechtse zionisten zijn de grootste plaag in dat deel van de wereld.
Reply
Vlak de huidige rol van de Amerikanen in deze ook niet uit. Een VS die de oorlog (eigenlijk een Russische revolutie) van wapens en vooral van hun zakelijke interesses blijft voorzien, is daarnaast natuurlijk al decennialang bezig de wanstaltige zionistische strijd om de macht in Israël ('t vroegere Palestina) te steunen. En: hoe doen wij 't beleids plus bestuursmatig op 't internationale politieke en economische toneel? het diplomatieke vernuft vanuit Amsterdam, Brussel en Berlijn ligt i.m.o. momenteel op een historisch laag peil. De overgebleven industrie dreigt uit ons land te vertrekken en in ons postzegeltjesstaatje blijft men de polarisatie ook maar verder aanwakkeren. Het is zo simpel anders te besturen. Privatiseringen terugdraaien en reorganiseren kost i.d.d. wel wat rijke koppen, ja.
Reply
Zo 'n 3 dagen later ging 't bij NPO radio dan ook over polarisatie. De snel groeiende armoede factor in een jaar tijd werd zo ineens bij een MAX onderwerp op tamelijk eenvoudige wijze tegenover de 4,5% meer miljonairs geplaatst. Vervolgens gingen 2 presentatoren onverwachts sterk verder. Samen met een studiogast (de zogenoemde luis in de pels) werd er over een in te stellen bestaansmaximum gesproken. Zoiets wordt dan eindelijk omarmt, of zou 't worden weggepoetst? Begint 't juist op tijd in die koppies te dagen of....? Groeiende tegenstellingen vormen in geen enkele context een welkom resultaat. Maar ja, welke keuzemogelijkheden liggen er voor handen? Een democratie, de economie, meer duurzame oplossingen? Kortom: Er is sprake van besluiteloosheid. Bestuurders zijn op reces of blijken actief ook niet bepaald capabel te zijn. Het blijft klaarblijkelijk moeilijk. Filosoferen, vooruit denken...
Een coalitie die i.p.v. de huidige puinhopenmaatschappij wat samenhorigheid in alle gelederen terug weet te brengen lijkt me wel een ultieme wens voor 't komende jaar..
Een gezond en voorspoedig 2023 Grazzers!
Reply
Hoorde ik eerst m 'n vanouds voorbeeldjournalist op een haast bewonderende/beschouwende wijze spreken over de vertrekkende frontman van de CU. Vervolgens gaat 't op NPO ook nog even 'heel gezellig' over een boek wat de toplobbyist van Zeeland in Brussel heeft geschreven. Milos Labovic mag vervolgens bij de koffie z 'n best wel bedenkelijke beschrijvingen via onze publieke zender even toelichten. Ik hoor en zie (via de npo app) 2 radiojournalisten ongeveer bewonderend reageren. Vraag me inmiddels onwillekeurig af: Wat heb ik hier nu eigenlijk gade geslagen? Nieuwsweekend heet 't in ieder geval. Nu eerst maar eens zelf koffie...
Reply
Zat ik vanochtend nog even naar 't politieke nationale circus te kijken: Waar 't in Den Haag (buiten diverse private kleine politieke vetes voor de bühne) nu nog over gaat is me eigenlijk totaal een raadsel. Er is qua opvang vluchtelingen, 't opwarmende klimaat, een meer rechtvaardige prijscompensatie, of de toeslagen affaire maar bitter weinig - of niets nieuws te melden. Ik blijf 't huidige beleid van de coalitie en ook de kritiek van de oppositie erop dan ook erg matig vinden. Nu er over F 16 's, Leopards en Patriot s als steun aan de Oekraïne gesproken werd, vroeg ik me even af, hoe dacht men zo 'n oorlog tegen de Russen (o.a. gesteund door China) weten te winnen? Een oorlog als deze veroorzaakt slechts slachtoffers en verliezers. Is men dan totaal niet wijzer, of...?
Reply
Interview met Rutte en Schippers in de Telegraaf, ondanks dat de interviewer een paar keer laat blijken dat het allemaal afleiding is, omdat de VVD geen ideeën heeft is het ook weer erg McCarthiaans.

https://archive.ph/bn6Lr
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Bedankt voor 't delen Willie. Ik had overigens al over dit stukje gehoord via onze koffieclubje. Als je dit zo leest: zou bij Telegraaf wel wensen dat de VVD een pact met Ja 21 begon, echter blijken die slechts een aftakking van FvD en die hebben niets met liberalisme/globalisme.

Overigens dat https://archive.ph shared shit easy.
Reply
Deze redenering haal ik even aan, omdat sommige mensen hier wensen te denken dat ik F.v.D. sympathieën aanhang.
Omtzigt wil helaas slechts terug naar 't CDA wanneer deze partij na de verkiezingen implodeert. Ik zou 'm best willen steunen wanneer ie maar eens qua een eigen partij politiek gericht durfde door te pakken. Het CDA is inmiddels op sterven na dood.

https://www.youtube.com/watch?v=llJlMGuT-G8

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status...6154796037

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status...45/photo/1
Reply
We hebben 't hier al vaker gehad over de invloed van commercie op
media en politiek. Gisterenavond zet ik tamelijk gewoontegetrouw 'met 't oog op morgen' op de snoozestand aan. Vervolgens hoor ik daarna nog even voordat ik in slaap val het nieuwsbulletin van 12 uur waarin er nogal direct melding wordt gemaakt over de steun die Xi aan Putin zou gaan geven t.b.v. 't huidige offensief dat de Russen deze maanden denken te kunnen forceren.
Vandaag hoor - of lees ik over deze bliksem actualiteit niks meer.
Is er een opstandige redacteur terug gefloten en heeft men 't bericht vanwege bepaalde belangen ingetrokken of..?
Reply
(20-02-2023, 10:13)Fenderboy Wrote: We hebben 't hier al vaker gehad over de invloed van commercie op
media en politiek. Gisterenavond zet ik tamelijk gewoontegetrouw 'met 't oog op morgen' op de snoozestand aan. Vervolgens hoor ik daarna nog even voordat ik in slaap val het nieuwsbulletin van 12 uur waarin er nogal direct melding wordt gemaakt over de steun die Xi aan Putin zou gaan geven t.b.v. 't huidige offensief dat de Russen deze maanden denken te kunnen forceren.
Vandaag hoor - of lees ik over deze bliksem actualiteit niks meer.
Is er een opstandige redacteur terug gefloten en heeft men 't bericht vanwege bepaalde belangen ingetrokken of..?

Inmiddels werd dit bericht tijdens 't NPO programma na half 10 deze ochtend toch weer onverwachts een onderwerp(je) tijdens de inleiding van 't media overzicht. De host duwde dit onderwerp vervolgens in een andere richting. Het wordt steeds duidelijker dat we niet alles hoeven te vernemen over bepaalde hiaten.
Reply
Na Poetins toespraak waarin blijkt, dat de Russen zich in een heel ander universum bevinden dan Westerse media en politici, hoorde men hier Hoeksra de eigenaardige vergelijking met de 20 jarige oorlog in Afganistan maken. Biden riep zoals ten tijde van Afghanistan weer eens op tot een zelfde soort van Westerse eendracht. Dat een steeds machtigere Taliban daar nu de scepter zwaait, en Russen, de VS + de NAVO die daar na 20 jaar strijd een gegeven moment allen met de staart tussen de benen moesten afzwaaien, heeft men maar uit 't collectieve geheugen gewist. Of er wederom zoiets extreems zal kunnen ontstaan na - of bv tijdens dit conflict zijn toch zaken waar ieder weldenkend mens toch weleens (achter de oren krabbend) aan denkt? Bij 't overgrote merendeel van onze huidige leiders ontbreekt 't schijnbaar totaal aan meer duurzame inzichten. Poetin sprak tijdens z 'n toespraak o.a. over onze Westerse democratie als een kapitalistisch bolwerk waar 't gezinsleven inmiddels minder belangrijk was geworden dan bv woke of pedofilie.
Poetin vormt als autocraat natuurlijk een duidelijk gevaar voor onze vrije wereld. Veel van de huidige politieke westerse standpunten bedreigen weldegelijk ook de wereldvrede. Zelenski, Poetin, Biden en Xi dienen dienen toch dankzij iemand in een soort van conclaaf te geraken. Als gespeksleider misschien ene Merkel? Alle culturen zullen anders net zolang blijven schuren tot 't weer mis gaat. Overleg betreffende nieuwe compromis in dienst van een toekomstige vrede wil toch iedereen?
Reply
De afdelingen van 't CDA en VVD keren zich in de provincie tegen de EU stikstofprotocollen. Partijen die zich al langer in de eigen voet schieten sinds D66.
Reply
Landelijke politiek - of de streekbelangen welke voor je eigen situatie belangrijk zijn tijdens de provinciale staten verkiezingen voorrang geven? In ons geval zal 't 't wellicht het laatste worden. Ben nog aan puzzelen in programma 's e.d.

Zou ik landelijk eerder voor de partij hieronder gaan. Men heeft een EU karakter... bevindt zich echter nog te laag voor om NL kamer - drempel te kunnen overstijgen. In Noord Holland doet men overigens wel mee.

Quote:https://piratenpartij.nl/


Overweeg ik provinciaal partijen welke onder meer 't openbaar vervoer in onze dorpjes koesteren.

Quote:https://friesland.pvda.nl/nieuws/pvda-en...te-houden/

Voor de criticasters: FvD doet natuurlijk niet in onze overwegend Linkse gemeente Waadhoeke mee. Kregen hier eerder in de omgeving van Franeker al geen poot aan de grond tijdens gespreksrondes of lezingen.

Quote:Forum voor Democratie doet in vier Friese gemeenten mee aan de gemeenteraadsverkiezingen: Leeuwarden, Achtkarspelen, De Fryske Marren en Súdwest-Fryslân.
Reply
De SP of Bij1 zijn de enige partijen die wat kunnen betekenen op sociaal vlak - lokaal, regionaal of landelijk. En net bij het lokale moet het beginnen; net daar is niet-strategisch/pragmatisch stemmen nóg belangrijker.
Reply
Jammer, BIJ1 doet op provinciaal vlak niet mee.

Ik overweeg een stem op PvdD vanwege de provinciale bevoegdheden op het terrein van natuur- en milieuzaken. Verder ben ik het met Uplift eens dat SP op dit moment de beste keuze is (of moet ik zeggen: de minst slechte keuze). Persoonlijke rancune verhindert me wel van een stem op SP, denk ik.
Reply
Dat snap ik wel, maar niets houdt PvdD tegen om een rechtse coalitie in het zadel te helpen en SP blijft daar veelal de uitzondering op vormen. In feite heb ik het in discussies over wel of niet strategisch stemmen bijna steevast wél over strategisch stemmen, alleen volgens een andere logica. Een logica die alles te maken heeft met ideologie en niet met idealisme dan wel de waan van de dag. Denken dat lesser evilism iets oplost, is bijvoorbeeld idealisme. Denken dat PvdD een betere optie heeft omwille van een op sommige vlakken radicaler programma, evenzeer. Een klassenstandpunt moet het alfa en omega van de politieke/electorale criteria zijn.
Reply
Ik vind de SP qua EU nogal tweeslachtige standpunten nadragen merkte ik tijdens interviews en lezingen. Bij1 vind ik nationaal gezien een zeer interessante optie, mochten ze hier iets in de regio gaan betekenen. Merkte overigens tijdens de programma (s) rondgang zojuist dat de Piraten Partij met de Groenen samen de provinciale verkiezingen ingaan. Ook de Groenen vormen klaarblijkelijk (nog) een club die zich nog onder de drempel bevinden. Eerder dacht ik dat 't GL daar in 't politieke idee voorkwamen.
Reply
De piratenpartij is iets voor softe libertariërs, wat deels geldt voor sommige groenen. Zelfde als met PvdD: kan lekker fris en radicaal ogen, maar zullen geen seconde twijfelen om klassenverraad te plegen.
Reply
(28-02-2023, 14:07)Uplift Wrote: Dat snap ik wel, maar niets houdt PvdD tegen om een rechtse coalitie in het zadel te helpen en SP blijft daar veelal de uitzondering op vormen. In feite heb ik het in discussies over wel of niet strategisch stemmen bijna steevast wél over strategisch stemmen, alleen volgens een andere logica. Een logica die alles te maken heeft met ideologie en niet met idealisme dan wel de waan van de dag. Denken dat lesser evilism iets oplost, is bijvoorbeeld idealisme. Denken dat PvdD een betere optie heeft omwille van een op sommige vlakken radicaler programma, evenzeer. Een klassenstandpunt moet het alfa en omega van de politieke/electorale criteria zijn.

Zou kunnen, weet zo niet of PvdD al eens heeft meegeregeerd op provinciaal niveau. Verder verwacht ik van beide partijen niets hoor, wat dat betreft: Marijnissen sloot een paar jaar terug zelfs een coalitie met Rutte niet uit. En de zogenaamde 'kliekers' in de partij (lees: de kaderleden die een afkeer hebben van parlementarisme, de sympathisanten van Ron Meyer, zeg maar) die zoiets zouden tegenwerken lijken hun invloed in de partij definitief kwijt. Dus who knows.
Reply
Ik wil zeker niet te optimistisch doen over de SP en ik ben zelf lid-af nadat ze wapenleveringen mee goedkeurden (en überhaupt geen vredesstandpunt innemen), maar de pro-Rutte uitspraken waren n.a.v. de kansloze verkiezingen van begin 2021. De huidige koers gaat weer naar links, met nationalisering als paradepaardje + het feit dat de SP in principe zou moeten kunnen kapitaliseren op de dossiers die zij voor een groot stuk voor het voetlicht hebben gebracht de afgelopen paar jaar, de toeslagenaffaire voorop. Dat laat geen coalitie met 'the powers that be' toe, op eender welk niveau. En dat is ook niet moeilijk, want daarmee sluit je PVDA, GL, PvdD, etc. lang niet uit (zou ik ook niet doen).

PvdD vertrouw ik simpelweg niet, omdat klasse niet hun vertrekpunt is. Dat is het enkel bij SP en Bij1, en veel meer hoef ik au fond niet te weten.

Verder mag ik enkel op de Waterschappen stemmen, lol.
Reply
Ik vind liberaal sociaal een wat betere omschrijving voor de PP. Cultuur is er bv een zeer belangrijk onderwerp. PvdD programmapunten vormen inderdaad meer grachtengordel ideeën betreffende dier en natuur, zonder begrijpelijke economische contexten daarin te verduidelijken. We willen naast sociaal ingesteld ook nog een handelsnatie zien te behouden. Een nogal ingewikkeld verhaal klaarblijkelijk tegenwoordig.
Reply
Joh, wat geen enkele partij wil zeggen is: voor een grondige herverdeling van rijkdom en een sociaal beleid moeten we in Nederland een enorm welvaartsverlies accepteren, m.n. voor die relatief brede laag die het gewoon belachelijk goed heeft. Het is letterlijk meer doen met minder. De hervormingen op vlak van huisvesting zouden Maoesk moeten zijn. Veel van de inkomsten van dit land zouden niet langer uit pure extractie mogen komen (lees: diefstal), iets waar Nederland al 4 eeuwen wereldtop in is. De partij die dit durft te verkondigen, daar ga ik fulltime voor werken.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 4 Guest(s)