Thread Rating:
  • 7 Vote(s) - 3.86 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wielrennen
Zijn er nog mensen die meedoen met de Grand Tour bij Scorito? Ik vind het best leuk om te volgen (misschien ook omdat het tot dusver erg lekker gaat).
Reply
(07-05-2020, 22:47)Schobbeyak Wrote: Ik heb de afgelopen het plezier in wielrennen toch wel teruggevonden. Ga nu zo’n vier keer per week de hort op voor een rit. Meestal vroeg in de ochtend om zo de bejaarden voor te zijn. Echt bizar hoe snel je dan verbeterd.
Bedoel je wielrennen of toerfietsen?

Ik rijd ook rond op een racefiets, maar ik heb niet de illusie dat het ook maar iets met wielrennen te maken heeft, daarvoor rijd ik te langzaam. Ik maak kilometers in een rustig tempo. Zelfs in zo'n georganiseerde toertocht zou ik niet kunnen meekomen, tenminste niet zonder mijn knieën schade toe te brengen. Wat ik doe noemen de Fransen "cyclotourisme".
Reply
(08-05-2020, 22:50)Rael Wrote:
(07-05-2020, 22:47)Schobbeyak Wrote: Ik heb de afgelopen het plezier in wielrennen toch wel teruggevonden. Ga nu zo’n vier keer per week de hort op voor een rit. Meestal vroeg in de ochtend om zo de bejaarden voor te zijn. Echt bizar hoe snel je dan verbeterd.
Bedoel je wielrennen of toerfietsen?

Ik rijd ook rond op een racefiets, maar ik heb niet de illusie dat het ook maar iets met wielrennen te maken heeft, daarvoor rijd ik te langzaam. Ik maak kilometers in een rustig tempo. Zelfs in zo'n georganiseerde toertocht zou ik niet kunnen meekomen, tenminste niet zonder mijn knieën schade toe te brengen. Wat ik doe noemen de Fransen "cyclotourisme".

Wat is je gemiddelde snelheid? Ik behaal nu op ritten van 2 uur gemiddeld 29 p/u wat ik best hard vind. Ik snap niet hoe ze in de tour tochten doen met 50,60 gemiddeld.
Reply
Het is ook bijna onmenselijk. Ben zelf in het verleden wel eens met Marc Lotz meegeweest tijdens een trainingsrondje. Die ging bij Teuven/Kanne de steile heuvel net zo snel omhoog als een recht stuk van tevoren langs het kanaal. Alsof er dan een extra kracht vrijkomt.
Die heuvel in Teuven/Kanne is overigens wel een aanrader voor iedereen die na deze crisis een prachtig stuk wil fietsen in het Heuvelland. Door Tom Dumoulin zelfs als favoriete trainingsplek in de Benelux genoemd.
Reply
(09-05-2020, 00:11)Loov Wrote:
(08-05-2020, 22:50)Rael Wrote:
(07-05-2020, 22:47)Schobbeyak Wrote: Ik heb de afgelopen het plezier in wielrennen toch wel teruggevonden. Ga nu zo’n vier keer per week de hort op voor een rit. Meestal vroeg in de ochtend om zo de bejaarden voor te zijn. Echt bizar hoe snel je dan verbeterd.
Bedoel je wielrennen of toerfietsen?

Ik rijd ook rond op een racefiets, maar ik heb niet de illusie dat het ook maar iets met wielrennen te maken heeft, daarvoor rijd ik te langzaam. Ik maak kilometers in een rustig tempo. Zelfs in zo'n georganiseerde toertocht zou ik niet kunnen meekomen, tenminste niet zonder mijn knieën schade toe te brengen. Wat ik doe noemen de Fransen "cyclotourisme".

Wat is je gemiddelde snelheid? Ik behaal nu op ritten van 2 uur gemiddeld 29 p/u wat ik best hard vind. Ik snap niet hoe ze in de tour tochten doen met 50,60 gemiddeld.

Is dat inclusief stoplichten enzo? Dat vind ik dan zelfs al best snel. Mijn kilometerteller doet het niet meer (wat eerst even gek was, maar nu eigenlijk juist wel lekker fietst), maar ik haal meer in dan dat ik ingehaald wordt en dan nog kwam ik inclusief stoplichten niet vaak aan de 29 p/u. Op een recht stuk zonder wind fiets ik denk ik rond de 32 p/u, maar dat kan ook best wat meer of minder zijn.

Die snelheden van de profs zijn inderdaad echt bizar, zeker in tijdritten. Op mijn zestiende heb ik een blauwe maandag in een peloton gereden, en dan ga je midden in het pak zonder het echt door te hebben al snel harder dan 40.
Reply
(09-05-2020, 09:55)matthijs603 Wrote:
(09-05-2020, 00:11)Loov Wrote:
(08-05-2020, 22:50)Rael Wrote:
(07-05-2020, 22:47)Schobbeyak Wrote: Ik heb de afgelopen het plezier in wielrennen toch wel teruggevonden. Ga nu zo’n vier keer per week de hort op voor een rit. Meestal vroeg in de ochtend om zo de bejaarden voor te zijn. Echt bizar hoe snel je dan verbeterd.
Bedoel je wielrennen of toerfietsen?

Ik rijd ook rond op een racefiets, maar ik heb niet de illusie dat het ook maar iets met wielrennen te maken heeft, daarvoor rijd ik te langzaam. Ik maak kilometers in een rustig tempo. Zelfs in zo'n georganiseerde toertocht zou ik niet kunnen meekomen, tenminste niet zonder mijn knieën schade toe te brengen. Wat ik doe noemen de Fransen "cyclotourisme".

Wat is je gemiddelde snelheid? Ik behaal nu op ritten van 2 uur gemiddeld 29 p/u wat ik best hard vind. Ik snap niet hoe ze in de tour tochten doen met 50,60 gemiddeld.

Is dat inclusief stoplichten enzo? Dat vind ik dan zelfs al best snel. Mijn kilometerteller doet het niet meer (wat eerst even gek was, maar nu eigenlijk juist wel lekker fietst), maar ik haal meer in dan dat ik ingehaald wordt en dan nog kwam ik inclusief stoplichten niet vaak aan de 29 p/u. Op een recht stuk zonder wind fiets ik denk ik rond de 32 p/u, maar dat kan ook best wat meer of minder zijn.

Die snelheden van de profs zijn inderdaad echt bizar, zeker in tijdritten. Op mijn zestiende heb ik een blauwe maandag in een peloton gereden, en dan ga je midden in het pak zonder het echt door te hebben al snel harder dan 40.

Ik heb Strava aan staan en dan kijk ik wat de gemiddelde snelheid achteraf is. Soms doet hij even pauzeren bij stoplichten of als ik de weg kwijt ben maar soms ook niet. Dus het kan zelfs iets harder zijn. Maar goed dat maakt me niet zo heel veel uit. Ik ben wel blij ik redelijk gemakkelijk dit tempo voor lange tijd kan aanhouden. Maar ik heb dan ook wel een kleine traithlon training achter de rug dus ben redelijk fit. 

A.s. dinsdag vertrek ik voor een week met mijn fiets en een karretje er achter om te kijken hoe dat is. Enigste manier om beetje mijn reislust te dempen zal de komende jaren toch met de fiets gaan worden vrees ik.
Reply
Tof! Waar ga je dan slapen? Kamperen, bij mensen langs?
Reply
Ik zit aan 3400km dit jaar. Meestel rond de 30km/u gemiddeld voor gewone ritten en iets minder als ik echt de heuvels ga opzoeken.
Wel jammer dat de Ardennen of de grens over (Amstel parcours) er momenteel niet inzitten, echt prachtig fietsen daar.
Maar ik probeer nu wat nieuwe wegen in de buurt te ontdekken en dat is ook fijn.
Normaal trek ik altijd zuidwaarts naar de heuvels van het Hageland, maar ik ben de laatste weken meer naar het noorden gereden (ook door de wind) en daar een paar mooie nieuwe routes ontdekt.
Reply
(09-05-2020, 00:11)Loov Wrote:
(08-05-2020, 22:50)Rael Wrote:
(07-05-2020, 22:47)Schobbeyak Wrote: Ik heb de afgelopen het plezier in wielrennen toch wel teruggevonden. Ga nu zo’n vier keer per week de hort op voor een rit. Meestal vroeg in de ochtend om zo de bejaarden voor te zijn. Echt bizar hoe snel je dan verbeterd.
Bedoel je wielrennen of toerfietsen?

Ik rijd ook rond op een racefiets, maar ik heb niet de illusie dat het ook maar iets met wielrennen te maken heeft, daarvoor rijd ik te langzaam. Ik maak kilometers in een rustig tempo. Zelfs in zo'n georganiseerde toertocht zou ik niet kunnen meekomen, tenminste niet zonder mijn knieën schade toe te brengen. Wat ik doe noemen de Fransen "cyclotourisme".

Wat is je gemiddelde snelheid? Ik behaal nu op ritten van 2 uur gemiddeld 29 p/u wat ik best hard vind. Ik snap niet hoe ze in de tour tochten doen met 50,60 gemiddeld.

ik begon paar weken geleden met 27/28 gemiddeld, maar inmiddels zit ik steady op de 30 bij ritten rond de 50km. Vandaag meer dan 100 gereden in 29,3 gemiddeld. Moet ook zeggen dat ik me nu ook wel echt fit voel en inmiddels al 7 kilo ben afgevallen.
Reply
Strava is niet zo nauwkeurig, zit meestal een km te laag. Je kunt beter een Wahoo voor op je fiets zetten die apparaten zijn nauwkeuriger. Hier ook ritten van 100/150 km met gemiddeld 30 km per uur, das netjes hoor. In een groep gaat het al snel harder. En ik Zwift er ook nog bij, ook erg leuk om te doen en goed voor de conditie erbij.
Reply
Is dat zo? Ik moet zeggen dat al mijn kilometertellers vrij snel stuk gaan. Ik zet niet die app aan als ik vertrek, stop hem in mijn achterzak en haal hem weer tevoorschijn als ik klaar ben. Vind dat wel pretiigom niet steeds opgefokt te worden door zo’n ding.
Reply
(09-05-2020, 11:10)matthijs603 Wrote: Tof! Waar ga je dan slapen? Kamperen, bij mensen langs?

Beide! Maar volgende week wordt kak weer dus misschien beter wat tijd steken in thuis studie. Maar het bied mooi perspectief voor de komende zomer. 

Het zuiden van Brabant tegen de grens van België aan is echt prachtig fietsen ben ik achter gekomen. En er komt geen hond! Al de fietspaden voor je zelf.
Reply
Mooi man! Fietst dat nog een beetje lekker, karretje achter de racefiets?
Reply
Merk je niks van. Maar ik gebruik nu een soort van racefiets combinatie. Met dikkere banden en een normaal stuur. Heel chill.
Reply
(09-05-2020, 00:11)Loov Wrote:
(08-05-2020, 22:50)Rael Wrote:
(07-05-2020, 22:47)Schobbeyak Wrote: Ik heb de afgelopen het plezier in wielrennen toch wel teruggevonden. Ga nu zo’n vier keer per week de hort op voor een rit. Meestal vroeg in de ochtend om zo de bejaarden voor te zijn. Echt bizar hoe snel je dan verbeterd.
Bedoel je wielrennen of toerfietsen?

Ik rijd ook rond op een racefiets, maar ik heb niet de illusie dat het ook maar iets met wielrennen te maken heeft, daarvoor rijd ik te langzaam. Ik maak kilometers in een rustig tempo. Zelfs in zo'n georganiseerde toertocht zou ik niet kunnen meekomen, tenminste niet zonder mijn knieën schade toe te brengen. Wat ik doe noemen de Fransen "cyclotourisme".

Wat is je gemiddelde snelheid? Ik behaal nu op ritten van 2 uur gemiddeld 29 p/u wat ik best hard vind. Ik snap niet hoe ze in de tour tochten doen met 50,60 gemiddeld.
Nou, 29 km/h vind ik vrij fors. Dat haal ik bij lange na niet. Conditioneel en qua spierkracht zou ik het nog wel aan kunnen, maar ik moet er rekening mee houden dat ik erg gevoelig ben voor peesblessures.
Ik ben ooit van hardlopen (ik was middenafstandloper) naar toerfietsen overgeschakeld, omdat ik die steeds weer terugkerende langdurige achillespeesblessures beu was. Eén keer heb ik mij, na deelname aan een avondfietsvierdaagse (4 x 60 km.) waarin ik best kon meekomen in een pelotonnetje would-be-wielrenners, laten verleiden tot zwaardere verzetten en hogere tempo's, maar dat heb ik prompt moeten bekopen met een maandenlange knieblessure waardoor mijn geplande fietsreis naar Corsica van dat jaar de mist in ging.

Mijn gemiddelde ligt derhalve niet zo hoog, zo ongeveer rond de 25 km. per uur. Ik rijd ook niet met de instelling om wielrennertje te spelen. Fietsen is voor mij een soort reizen (ook in eigen omgeving), waarbij ik uitgebreid om mij heen kijk naar het landschap. Op mooie stukken vertraag ik vaak en rijd ik stapvoets, dat drukt het gemiddelde natuurlijk ook.
En het lijkt misschien vreemd, maar naarmate de gereden afstand groter wordt, wordt mijn gemiddelde gereden snelheid hoger. Bij een kort ritje van zo'n 25 km. heb ik vaak maar net een gemiddelde van 21 of 22 km/h op de teller staan. Dat is echter niet zo raar, als je weet dat ik altijd begin met een lange warming-up op heel licht verzet en in laag tempo (± 16-18 km/h), en naarmate de gereden afstand groter wordt, wordt natuurlijk het aandeel in tijdsduur en in afstand van die warming-up in het totaal minder.

Ik train niet op snelheid, maar uitsluitend op afstand, op duurvermogen. Wat ik doe, werd vroeger (in de jaren '60 en '70) in de trainingsleer voor het midden- en lange afstand-lopen LSD genoemd (nee, dit heeft niets met drugs te maken): Long Slow Distance, een trainingsvorm waarbij bijvoorbeeld Jos Hermens zwoor, met niet al te slechte resultaten.

Na een langdurige periode van niet-fietsen, eerst door een polsblessure ten gevolge van een val met de fiets, daarna door andere activiteiten (wandelen en fotograferen), ben ik afgelopen december begonnen met trainen voor mijn voorgenomen fietsreis van a.s. september naar de Alpen (Col du Grand St. Bernard, Col du Petit St. Bernard, Col de l'Iseran). Dat werd na een week al weer onderbroken door verkoudheid en grieperigheid, waardoor ik pas in de tweede helft van januari weer kon gaan trainen.
Ik voer geleidelijk van week tot week de lengte van de ritten op, mijn langste rit van dit jaar tot nu toe was 132 km. A.s. maandag hoop ik een rit van ± 145 km. te kunnen maken, en in de loop van juni de 200+-kilometers te halen.

Het mag extreem lijken om in aanloop naar een fietsvakantie ritten tot 250 km. te gaan maken (mijn record ligt overigens op 330 km., heen en weer vanuit Spijkenisse naar de Hoge Veluwe), maar mijn ervaring is dat het goed werkt. Als je zulke lange ritten gewend bent, kun je ook langere tijd, bijv. gedurende twee weken, dagelijks ritten  van tussen de 110 en 150 km. aan.
En nu maar hopen dat het nog wat gaat worden met die fietsreis van september/oktober.

Nu we het toch over gemiddelde snelheden hebben, mijn laagste daggemiddeldes ooit heb ik ongetwijfeld gereden op de beide dagen dat ik de Col du Galibier vanaf de noordzijde beklommen heb, op een randonneur met bagage. Beide keren ben ik volledig in elkaar gegaan en heb ik mij in het tweede gedeelte van de klim met mijn laatste krachten met 5 km/h naar boven geworsteld.
[+] 2 users say Thank You to Rael for this post
Reply
Mooi verhaal man! Ja ik hoop heel erg dat we met de fiets in ieder geval weer lekker kunnen touren. De 29 p/u haal ik alleen als ik er echt voor ga hoor. Ik heb ook de reis ritten en dan zit ik rond de 26/27. 

Galibier ooit gedaan van uit Saint-Michel-de-Maurienne in 3.30. Ik zou heel graag nog een keer die Marmotten tour doen met Madeleine, Galibier en Alpe d'Huez in een tour.
Reply
(10-05-2020, 00:12)Loov Wrote: Mooi verhaal man! Ja ik hoop heel erg dat we met de fiets in ieder geval weer lekker kunnen touren. De 29 p/u haal ik alleen als ik er echt voor ga hoor. Ik heb ook de reis ritten en dan zit ik rond de 26/27. 

Galibier ooit gedaan van uit Saint-Michel-de-Maurienne in 3.30. Ik zou heel graag nog een keer die Marmotten tour doen met Madeleine, Galibier en Alpe d'Huez in een tour.
Nou, aan de Marmotte hoef ik niet te beginnen: ik zou de tocht misschien nog wel vol kunnen maken, maar nooit binnen de tijdslimiet.

De Marmotte is overigens: start in le Bourg d'Oisans, dan de Col de la Croix de Fer (niet de Col de la Madeleine), vervolgens de Col du Galibier en als laatste de Alpe d'Huez. De Croix de Fer heb ik nooit gedaan, de Alpe d'Huez wel, op een dagtocht zonder bagage vanuit Grenoble (het was al oktober: het dorp was uitgestorven, het leek wel zo'n Ghost Town uit een western, zeker met die naargeestige wind die waaide).
Reply
Ook dat klopt niet. Croix de Fer is er al een tijdje geleden uitgehaald. Het is Glandon, Telegraphe, Galibier en Alpe d'Huez.

Hoe dan ook: erg zwaar. Ik zou nog wel 10 kilo moeten afvallen om dat überhaut te overwegen. Ik zou nog wel een keer één van die beklimmingen willen doen. Gewoon om te kijken hoe dat is.
Reply
Alpe D'Huez viel me mee, Galibier was echt afzien maar ik voelde dat ik nog wel genoeg over had gehad voor een Alpe D'Huez als ik goed kon herstellen op de afdaling. Telegraph heb ik nooit gedaan. Maar ik hou wel van een uitdaging en groot doel. Zelfde had ik met de marathon of een triathlon. 

Ik heb ook Mont Ventoux gefietst van 2 kanten (Bedoin en Malaucene) en die vielen me alles mee. Dat bos vanuit Bedoin is echt niet zo hel als ze op Tv doen geloven. Ik vond de Galibier echt vele malen zwaarder. Zou Ventoux nog wel een keer van 3 kanten op willen fietsen in 1 dag.
Reply
Ventoux trekt me dan wat minder. In mijn beleving is de omgeving daar wat minder dan in de Alpen.

Paar jaar geleden reden ze in de tour de Lacets de Montvernier. Dat lijkt me nog een hele mooie klim.
Reply
(10-05-2020, 11:21)Loov Wrote: Zou Ventoux nog wel een keer van 3 kanten op willen fietsen in 1 dag.

heb ik jaren geleden gedaan, en officiële oorkonde van. Om 06:00 in de ochtend begonnen, vanuit Maulaucene omhoog. Vervolgens dalen naar Bedoin, en weer terug omhoog. Tot slot dalen naar Sault en weer omhoog. Bijna 12 uur over gedaan en compleet kapot op einde. Maar mooie ervaring.

Afgelopen Zomer nog keer vanuit Bedoin en Sault omhoog gegaan. Blijft toffe klim, en prachtig gebied. Ook het gebied eromheen is mooi, zoals de Gorges de la Nesque en fietsen tussen de wijndorpen (gigondas, Cairanne, Beaume de Venise etc...)
Reply
Gisteren met een maatje 100 km gefietst naar de Meije (mooi gebied) en weer terug via Gouda en de IJssel naar Rotterdam. Net iets boven de 30 gemiddeld volgens Garmin. Heerlijke sport wielrennen. Probeer 1 keer per week te fietsen en voor de rest paar keer per week hardlopen. Nog de grote wens en ambitie om de Vogezen en de Alpen onveilig te maken (misschien volgend jaar?). Limburg, de Voerstreek en de Ardennen blijven ook mooi, alleen veel korter klimwerk uiteraard. Knappe prestatie BigBird! Nog bergen op jouw wensenlijstje?
Reply
(10-05-2020, 17:00)kevin Wrote: Gisteren met een maatje 100 km gefietst naar de Meije (mooi gebied) en weer terug via Gouda en de IJssel naar Rotterdam. Net iets boven de 30 gemiddeld volgens Garmin. Heerlijke sport wielrennen. Probeer 1 keer per week te fietsen en voor de rest paar keer per week hardlopen. Nog de grote wens en ambitie om de Vogezen en de Alpen onveilig te maken (misschien volgend jaar?). Limburg, de Voerstreek en de Ardennen blijven ook mooi, alleen veel korter klimwerk uiteraard. Knappe prestatie BigBird! Nog bergen op jouw wensenlijstje?
Dat is bekend fietsgebied voor mij. In normale jaren maak ik altijd ook trainingsritten naar het Groene Hart. Ieder jaar wel minimaal één keer per jaar naar de Meije en de Nieuwkoopse Plassen en dan vaak via de Reeuwijkse Plassen en hetzij door de Krimpenerwaard hetzij langs de Hollandse IJssel terug. Vanuit Spijkenisse kom ik dan, afhankelijk van de preciese route, aan een afstand tussen de 155 en 165 km.
Nu, in dit jaar dat alles anders is, blijf ik ten zuiden van de Nieuwe Maas en de Lek, omdat ik anders te veel door stedelijk gebied waar ik meer drukte verwacht moet rijden.

Als ik daarheen ga, pak ik altijd dat smalle fietspaadje dat vanuit Meije de Nieuwkoopse Plassen oversteekt naar Nieuwkoop, mee. Ken je dat? Heel mooi, maar wel totaal ongeschikt als je tempo wilt maken; ik rijd het altijd stapvoets.
Reply
(10-05-2020, 11:21)Loov Wrote: Alpe D'Huez viel me mee, Galibier was echt afzien maar ik voelde dat ik nog wel genoeg over had gehad voor een Alpe D'Huez als ik goed kon herstellen op de afdaling. Telegraph heb ik nooit gedaan. Maar ik hou wel van een uitdaging en groot doel. Zelfde had ik met de marathon of een triathlon. 

Ik heb ook Mont Ventoux gefietst van 2 kanten (Bedoin en Malaucene) en die vielen me alles mee. Dat bos vanuit Bedoin is echt niet zo hel als ze op Tv doen geloven. Ik vond de Galibier echt vele malen zwaarder. Zou Ventoux nog wel een keer van 3 kanten op willen fietsen in 1 dag.
Als je de Galibier vanuit St. Michel de Maurienne hebt gedaan, heb je ook de Télégraphe gedaan. De Col du Télégraphe is namelijk het eerste gedeelte van de klim vanuit het dal, die kronkelweg door dat bos.
Als het bos zich opent en je vrij uitzicht krijgt over het dal, nader je de Col du Télégraphe. Misschien kun je je herinneren, dat de weg op een bepaald moment een scherpe bocht naar links maakt het zijdal in en dan voor een paar kilometers gaat dalen naar Valloire, vanwaar hij dan weer gaat stijgen. Dat punt waar je het zijdal inbuigt en waar die korte afdaling begint: dat is de Col du Télégraphe.
De Col du Télégraphe is dus het voorportaal van de Col du Galibier.

Even een vraag die niets met fietsen te maken heeft, maar wel met duursport: wat is jouw p.r. op de Marathon?
Reply
(10-05-2020, 11:13)Schobbeyak Wrote: Ook dat klopt niet. Croix de Fer is er al een tijdje geleden uitgehaald. Het is Glandon, Telegraphe, Galibier en Alpe d'Huez.

Hoe dan ook: erg zwaar. Ik zou nog wel 10 kilo moeten afvallen om dat überhaut te overwegen. Ik zou nog wel een keer één van die beklimmingen willen doen. Gewoon om te kijken hoe dat is.
Dat wist ik niet. Ik heb het even opgezocht (ik ga natuurlijk niet zomaar iemand op zijn blauwe ogen geloven), en inderdaad: sinds 2005 wordt de Col du Glandon gereden i.p.v. de Col de la Croix de Fer. Ik blijk dus niet alleen op muziekgebied achter te lopen  Smile .
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)