Thread Rating:
  • 7 Vote(s) - 3.86 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wielrennen
#26
(07-04-2020, 12:23)kevin Wrote: Ik ga donderdag ook een stuk fietsen in Limburg. Grotendeels lus 2 en dan na de Kruisberg lus 3 om toch de Eyserenbosweg en de Keut mee te kunnen pakken, woon in Rotterdam dus moet eerst een stuk met de auto. Welke heuvels ga je pakken Bigbird? Heb je Strava?

Ik heb geen Strava. Meestal heb ik een rondje met Loorberg en Camerig, en dan soms nog 1 helling, maar dat ligt eraan hoe ik me voel en waar ik zin in heb. Caubert en en Eyserbos doe ik nooit. In plaats van Eyserbos raad ik je aan om 1 straat verder naar links te gaan (op de hoek van de kerk), en dan heb je een mooie lange klim naar Trintelen, met een prachtig uitzicht op de velden https://train-mee.nl/berg/eyserweg
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Reply
#27
Het is echt een heel raar idee om vandaag aan fietstoerisme te doen. Ik kan het niet begrijpen. Ik snap helemaal dat sporten in de buurt van je woonplek (zeker op een fiets) prima moet kunnen en ook noodzakelijk is (doe ik zelf ook), maar mensen die van die extreem lange tochten doen of zich eerst nog met de auto verplaatsen... dan ben je imo toch niet echt bewust bezig.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
#28
Of ik nou solo fiets langs de Rotte of op de Keut.
Reply
#29
Ik vind het zelf echt lastig qua fietsen momenteel. Als ik gewoon alleen ga en afstand houd, zou het volgens bepaalde richtlijnen (ook die van het KNWU) moeten kunnen, maar het gaat wel tegen een striktere benadering van 'alleen een frisse neus in' (zoals zo veel wat wel kan en lijkt te mogen daar tegenin gaat). Uiteindelijk heb ik afgelopen weekend niet gefietst, omdat zovelen het al wel deden en al helemaal nadat juist groepen wielrenners voor problemen zorgden. Toch wil ik straks wel weer een rondje fietsen, vanuit mijn eigen huis.
Reply
#30
Ja, ik vind dat dit ook wel kan. Nu heb ik het geluk dat ik in Groningen woon en het hier sowieso wat rustiger is in de omgeving.
Reply
#31
Ik ga ook nog wel voor een rondje af en toe. Hoe me wel aan voorzorgsmaatregelen om de drukte te ontlopen, dus lekker vroeg vertrekken en populaire route's zoals de Amstel vermijden. Zelfde geldt voor hardlooproute's, even wat minder drukke rondjes verzinnen en niet door het park rennen.
Reply
#32
(07-04-2020, 13:21)kevin Wrote: Of ik nou solo fiets langs de Rotte of op de Keut.

Dude, je rijdt er eerst heen in een petri dish op wielen, aka een auto. Dat om te beginnen. Daarnaast is er een reden dat je naar die plek wil; het is populair onder wielertoeristen. Ergo: te druk. Tot slot is het asociaal richting de mensen die in de regio wonen en buiten komen om te sporten in hun onmiddellijke omgeving, maar vervolgens vaststellen dat het te druk is om het verantwoord/veilig te doen.
Reply
#33
Dude, autorijden mag best, maar om er nu al vanuit te gaan dat het daar te druk is om te sporten vind ik te voorbarig. Ze sluiten de wegen in de weekenden af en dat doen ze met een reden. Vandaar dat ik op een hopelijk rustige donderdagmiddag mijn beentjes laat werken.

En of het asociaal is om je er te verblijven in die regio? De bevolkingsdichtheid is niet zo heel hoog in Zuid Limburg. Althans, niet zo hoog als in mijn woonplaats Rotterdam.

Ik begrijp je gevoel, ik ga alleen wel een tochtje maken. Voor de rest blijf ik binnen en beperk mijn sociale contacten.
Reply
#34
Autorijden mag best, maar het doen om de toerist uit te hangen, is enorm af te raden. Sorry, maar dat is niet anders. Elke verplaatsing met de auto impliceert een extra risico. Doe je zoals Loov en fiets je van deur tot deur over verlaten wegen gedurende vele km, dan is dat al een heel ander plaatje. Er zijn geen besmettingsnexussen zoals parkings, tankstations, etc. Zeker als je je auto ook gebruikt voor boodschappen, dan blijf je het ding best gebruiken voor noodzakelijke verplaatsingen.

Ik ben er zeker van dat 100% van dit forum zich verantwoord gedraagt, maar het is een valkuil om je eigen individuele verantwoording (hoe gegrond ook) te zien als iets wat losstaat van de rest. Iedereen moet opofferingen maken en als iemand die in een veels te druk en te vol stadscentrum woont (joggen lukt amper bij mooi weer) voel ik met je mee... maar het is allemaal niet anders.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#35
Ik fiets ook graag, maar doe het in de vroege ochtend. Maar waar ik zelf nu heb gezegd dat ik niet ga fietsen is dat ik nu door allergie van de berkenpollen vaak moet niezen en mijn neus moet snuiten, tel daarbij op de nodige spuug die je produceert en vaak links en rechts naast je dropt, maakt het voor mij op dit moment niet mogelijk om te fietsen en dan ben ik in mijn buurt op genoemde tijdstippen echt wel een van de enige die op de fiets stappen. Je zou maar zo'n kwak in je gezicht krijgen van een mede fietser die je gaat inhalen of door ingehaald wordt?
Reply
#36
(07-04-2020, 15:39)pudpong3 Wrote: Ik fiets ook graag, maar doe het in de vroege ochtend. Maar waar ik zelf nu heb gezegd dat ik niet ga fietsen is dat ik nu door allergie van de berkenpollen vaak moet niezen en mijn neus moet snuiten, tel daarbij op de nodige spuug die je produceert en vaak links en rechts naast je dropt, maakt het voor mij op dit moment niet mogelijk om te fietsen en dan ben ik in mijn buurt op genoemde tijdstippen echt wel een van de enige die op de fiets stappen. Je zou maar zo'n kwak in je gezicht krijgen van een mede fietser die je gaat inhalen of door ingehaald wordt?

Jup, hierover heeft Van Ranst het ook al gehad: https://sporza.be/nl/2020/03/31/van-ranst-aan-wielertoeristen-laat-het-snot-niet-in-het-rond-vliegen~1585653140045/

Ergo: sporten is echt goed, maar van zodra het een beetje druk wordt, moet je die anderhalve meter gewoon vergeten. Zeker op een fiets maakt zo'n afstand echt geen hol meer uit. Lijkt me.
Reply
#37
Net een heel lekker rondje gefietst vanuit Utrecht langs de Vecht en rondom de Loosdrechtse plassen. Best wat fietsers op de weg, maar gelukkig vooral veel eenlingen, een paar duo's en een enkel drietal. Verder geen groepen.

Over de discussie hierboven: richting het allerpopulairste fietsgebied van Nederland (Gold Race-parcous) lijkt ook mij, zelfs op de mogelijk wat rustigere momenten, geen ideaal plan. Maar tegelijkertijd is juist een stukje met de auto de stad uit wél goed, denk ik. Het was net althans beduidend drukker op de weg binnen het stuk Utrecht langs de Vecht (ook met wandelaars, hardlopers en skaters; wel vrijwel allemaal verantwoord alleen of in duo's - kunnen huisgenoten zijn - en met voldoende afstand tussen elkaar hoor, dan rondom de plassen.
Reply
#38
Verplaatsingen met de auto maken om aan de drukte te ontsnappen, is een illustratie van waarom de maatregelen te veel beroep doen op individuele verantwoordelijkheid en we uiteindelijk met uitstel tot de orde zullen geroepen worden. En dat is zonde, want dan duurt heel deze kutzooi nog langer.
Reply
#39
Ik snap je punt, maar het is toch niet zo heel gek dat op een plek waar veel mensen wonen relatief veel mensen elkaar tegenkomen om een 'frisse neus' (wat dat ook zijn mag) te halen en dat je dan eigenlijk beter af bent in minder populaire gebieden buiten de grotere steden?
Reply
#40
Het is vrij gek. In België worden daar heel voorzichtig concessies over gedaan, b.v. richting gezinnen met kinderen jonger dan 5 jaar. Verder enkel Zweden, met een veel kleinere uitbraak.

Blijf fucking binnen. Het is allemaal niet zo heel moeilijk. Ga naar buiten voor boodschappen of sport en ga niet in de weg lopen van mensen die net dat proberen te doen, want ''een frisse neus'' kan eender wat betekenen.
Reply
#41
(07-04-2020, 13:21)kevin Wrote: Of ik nou solo fiets langs de Rotte of op de Keut.

'Maak geen onnodige reizen' is een van de adviezen, dat is toch precies wat je aan het doen bent?
Reply
#42
Afgelopen zondag gingen wij (twee volwassenen en een kind achterop) ook even een blokje om fietsen in de polder. Dan kom je regelmatig groepjes van 2, 3 wielrenners tegen en de meerderheid doet echt wel zijn best afstand te houden.
Wat het punt met al die wielrenners is, ze maken gebruik van dezelfde fietspaden als de gewone recreatieve fietser, maar dan aan veel hogere snelheid. En die snelheid willen ze juist graag vasthouden. Dat maakt dat passeren lastiger wordt want niet altijd zijn andere weggebruikers op tijd op te merken of op voldoende afstand te passeren. De gewone fietser stapt dan even af, maar de wielrenner wil geen vaart minderen en zet door.
De individuele wielrenner is niet het probleem, het is de combinatie met het gewone fietsverkeer en de essentie van het wielrennen dat vaart behouden inhoudt.
Ergo, hoe zuur het ook is voor alle goedbedoelende wielrenners, het is haast niet te doen om je volledig aan de voorschriften te houden en het gewone fietsverkeer niet in de weg te zitten. Dus laat de racefiets liever even staan.
Reply
#43
Net 50 kilometer gefiets door Drenthe/Groningen. Paar mensen met een kind achterop tegengekomen. Die heb ik van de fiets getrapt. Met een gezin ga je maar een blokje om lopen als je een frisse neus wilt halen Wink
Reply
#44
Ik snap dat niet zo, ook als wielrenner kun je je toch gewoon aanpassen.

Heb zelf geen wielrenfiets, maar ook ik tuf graag met 25+ km/u mijn rondje, maar voor een bocht of bij tegenliggers blijf ik gewoon lekker een meter of 3 achter de "gewone" fietser hangen, totdat ik er met gepaste ruimte langs kan. Maar ik fiets op dit moment om weer wat aan conditie te krijgen, niet voor een kletspraatje of een mooie omgeving, mijn rondje bestaat uit langs de A13 heen en dan de A13 onderdoor en langs de A13 weer terug. Maar ook daar zie ik af en toe een sperwer of foeragerende ooievaars. En fiets ik door een tunneltje welke ik zelf heb ontworpen, dat blijft ook leuk.
[+] 2 users say Thank You to Willie for this post
Reply
#45
(07-04-2020, 19:42)Schobbeyak Wrote: Net 50 kilometer gefiets door Drenthe/Groningen. Paar mensen met een kind achterop tegengekomen. Die heb ik van de fiets getrapt. Met een gezin ga je maar een blokje om lopen als je een frisse neus wilt halen Wink

Je kan ook bijna niet missen als er 3 mensen achterop zitten.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
#46
(07-04-2020, 19:42)Schobbeyak Wrote: Net 50 kilometer gefiets door Drenthe/Groningen. Paar mensen met een kind achterop tegengekomen. Die heb ik van de fiets getrapt. Met een gezin ga je maar een blokje om lopen als je een frisse neus wilt halen Wink
 
Lekker inhoudelijke reactie, dit voelt een tikkie op de man gespeeld. Onbedoeld toon je je precies het vooroordeel over wielrenners aan; lompe egotrippers. Laat de botte reactie voortaan maar weer aan Willie over, het staat je niet.
Reply
#47
Haha, ja komop. Je claimt net toch zelf dat je meer recht op het fietspad hebt dan iemand anders.
Reply
#48
Ik heb het geluk dat ik dichtbij de Belgische grens woon en dat er echt prachtige verlaten fietspaden langs die grens lopen. Helemaal nu de grens met België dicht is. Ook wel bizar hoor om grote snelwegen te zien met geen verkeer er op. Af en toe kwam er een vrachtwagen. Ik moest denken aan de auto-vrije zondag van ver voor mijn tijd. 

Helaas is het vaak wel waar dat wielrenners botte ego-trippers zijn. Ik zie ze ook wel eens rijden: 120KG en dan wel een carbon Bianchi rijden. Waarom dan? Of waarbij de sokken matchen met de helm en die matcht weer met het zadel. Ik zoef ze regelmatig voorbij. 

Betreft het delen van fietspaden: ja dat is soms erg lastig. Ik begin meestal al vrij vroeg met bellen zodat ze in de gaten hebben dat ik er aan kom en dat ze rustig achter elkaar kunnen gaan fietsen. Ik snap dat, dat heel vervelend is voor de meeste grijze duiven. Dus ik zeg meestal wel "dank u vriendelijk!" als ik voorbij kom. Hopelijk houden mensen zo een minder zure smaak over aan wielrenners in het algemeen. 

Helaas is wielrennen op de weg echt levensgevaarlijk, en is het fietspad er inmiddels voor uitgevonden. Vaak gaat het fout als een arrogante wielrenner een arrogante elektrischefietser of whatever tegen komen. 

Ik ben wel echt aan het genieten van mijn nieuwe fiets trouwens. Ik zit vaker op de fiets tegenwoordig dan dat ik aan het skateboarden ben.
Reply
#49
(07-04-2020, 23:05)Schobbeyak Wrote: Haha, ja komop. Je claimt net toch zelf dat je meer recht op het fietspad hebt dan iemand anders.

Dat staat er toch niet. Maar blijkbaar voel jij je persoonlijk aangesproken en in je hobby gepakt, dus whatever joh.
Reply
#50
Voor alle fietsers, joggers en wandelaars, kijk dit!!!

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/we...~a60aece6/
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)