Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Theater] Wat bezoek jij?
Vannacht geen oog dichtgedaan na het zien van Cadela Força - Capítulo I: A noiva e o boa noite cinderela gisteravond in Frascati. Een eerste stuk van wat uiteindelijk een drieluik moet worden van Carolina Bianchi, een Braziliaans artieste voor wie dit het eerste grotere werk is. Geen seconde tijdens het ruim twee-en-half-uur durend stuk heb ik me comfortabel gevoeld, maar het heeft een diepe indruk achtergelaten. Het begint als een ongelofelijk sterk betoog van Bianchi over  haar onderzoek naar femcide, omgang met vrouwen in onze samenleving, seksueel misbruik en de geschiedenis van performance art, onder andere opgehangen aan Dante, Melville (Moby Dick) en Pippa Bacca (Brides on Tour). Daarbij laat ze en passant geen spaan heel van safe-spaces en vreest niet om tegen heilige huisjes aan te schoppen door bijvoorbeeld Pippa Bacca gewoon voluit naïef en oerstom te noemen. Nadat Carolina -door het drinken van een cocktail met boa noite cinderela (de meest gebruikte rapedrug in Brazilië- erg warrig wordt en uiteindelijk out gaat neemt haar ensemble het over, die een ronduit huiveringwekkende en kwetsbare sfeer creëeren, waarbij je op een gegeven moment alle verschillende voorbeelden van femicide niet meer uit elkaar kan houden: van de verschikkelijke moord door de Braziliaanse keeper Bruno tot de massa femicide in Ciudad Juárez. Veel meer weggeven over de ongelofeijke boog en lijn in het tweede deel van het stuk, wat het betoog in het eerste deel zowel enorm sterk bekrachtigt als nuanceert, zou zonde zijn, maar ik heb op verschillende momenten huilend op het theaterbankje gezeten. Zelden een stuk gezien wat zo diep binnenkwam. Een plezier doe ik me er niet mee, maar voor het volgende deel in het drieluik koop ik zonder twijfel een kaartje. Hierna kan wat mij betreft Bianchi al in een rijtje met Marina Abramovic, wat een ongelofelijk beklemmende performance.
[+] 4 users say Thank You to Locor for this post
Reply
Ik las in de Volkskrant een interview met haar, heel indrukwekkend. Ik wet van mijzelf dat ik hier dus nooit naar toe moet gaan, dan slaap ik waarschijnlijk een maand niet.
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
(01-10-2023, 21:04)Locor Wrote: Veel meer weggeven over de ongelofeijke boog en lijn in het tweede deel van het stuk, wat het betoog in het eerste deel zowel enorm sterk bekrachtigt als nuanceert, zou zonde zijn

Ik las de NYT-recensie dat een hoop spoilers voor dit stuk bevat, en heb er geen woorden voor.
Reply
Gisteren bij Merijn Scholten geweest met zijn voorstelling Solo. Ik kende Merijn niet heel goed, had alleen een paar van zijn Insta-hitjes gezien en had op basis daarvan een 'gewoon leuke' show verwacht. In eerste instantie leek het dat ook, maar in de tweede helft bleek er wel degelijk erg mooi (en grappig!) vormgegeven diepere lagen in te zitten. Een onverwacht goede show, richting niveau Micha Wertheim (die blijkbaar ook aan deze show heeft meegewerkt).
Reply
Ik heb vanavond Disgraced gezien van Black Sheep Can Fly. Zeer sterk stuk over hoe etnischiteit, afkomst en de verschillen daartussen nog steeds na-echoën hoe ver je je ook van dat verleden probeert te houden. Constant op het scherpst van de snede, en hoewel het zich in 2011 afspeelt, is het door het uitspelen van de Moslim/Joodse verhoudingen rete-actueel.
Reply
Die zag ik een paar weken terug ook en ik vond hem ook behoorlijk sterk. Het begin leek nog wat slap en voorspelbaar, maar het stuk werd hoe langer hoe beter.
Reply
Was ik dinsdag naar toe, erg sterk stuk. Acteurs stuk voor stuk top, Van Mulligen misschien nog wel het meest.
Reply
Ja, die speelde in Utrecht ook fantastisch.
Reply
Augustus: Oklahoma - Toneelgorep Maastricht
Lijvig maar sterk stuk, met een geweldige rol voor Ariane Schluter als een verslaafde mater familias.
Reply
(20-12-2023, 01:04)remothebest Wrote: Augustus: Oklahoma - Toneelgorep Maastricht
Lijvig maar sterk stuk, met een geweldige rol voor Ariane Schluter als een verslaafde mater familias.

Die zie ik pas in april, als ze in Maastricht en Heerlen de tournee afronden.
Reply
Telt eigenlijk niet als theater, maar was voor het eerst naar Boom Chicago in Amsterdam. Goeie improvisatiecomedy, hoop gelachen. Ik ging voornamelijk omdat ik de Musical Director ken en hem eindelijk eens kon zien spelen, en heb tegelijk een nieuwe waardering voor dat vak. Lijkt mij niet makkelijk om zo in het moment steeds de juiste muzikale (piano)begeleiding te weten vinden.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Gisteren de nieuwe Jakop Ahlbom gezien: Strangely Familiar (volgens mij gebaseerd op The Double van Dostoevsky, deed me denken aan de verfilming van dat boek met Jesse Eisenberg).

Toevallig krijgt deze voorstelling wat mindere recensies zie ik, maar voor mij was het voor de zoveelste keer een heerlijke avond met Jakop Ahlbom. De naam is in dit topic al vaker genoemd, maar mocht er hier eens iemand meelezen die weinig naar theater gaat en het een keer wil proberen: ga naar Ahlbom! Het is echt heerlijk, niet in de laatste plaats vanwege de heerlijke muziekkeuze. Verder is het een geweldige mix van theater, dans, decor, mime.. mysterieus en grappig, echt een heerlijke groep.

Ook al vaker getipt hier: het Cafe Theater Festival. Dit weekend weer in 25 kroegen in Utrecht pop-up-theater van jonge makers. Heel leuk!
[+] 3 users say Thank You to matthijs603 for this post
Reply
De Apocalyps door Opera2Day & de Nederlandse Bachvereniging.
Prachtige opera "die Bach nooit schreef". Heel dynamische regie, en een fenomenaal ensemble.
Reply
(01-03-2024, 14:51)matthijs603 Wrote: Ook al vaker getipt hier: het Cafe Theater Festival. Dit weekend weer in 25 kroegen in Utrecht pop-up-theater van jonge makers. Heel leuk!

Stel dat er nog mensen op pad gaan in Utrecht vanmiddag: mijn aanraders zijn Cafe Fokus en Bodytalk voor grappig theater, Binnen Best voor iets inhoudelijker, Muzieklokaal voor iets wat het meest in de hoek van LGW? zit (soort dystopische meditatie met ambient muziek) en het allerbeste van wat ik heb gezien: Taplokaal Gist (dans/mime).
Reply
volgende week za naar jesus christ superstar in t theater in maastricht.
is er al iemand geweest?
Reply
(03-03-2024, 13:53)matthijs603 Wrote:
(01-03-2024, 14:51)matthijs603 Wrote: Ook al vaker getipt hier: het Cafe Theater Festival. Dit weekend weer in 25 kroegen in Utrecht pop-up-theater van jonge makers. Heel leuk!

Stel dat er nog mensen op pad gaan in Utrecht vanmiddag: mijn aanraders zijn Cafe Fokus en Bodytalk voor grappig theater, Binnen Best voor iets inhoudelijker, Muzieklokaal voor iets wat het meest in de hoek van LGW? zit (soort dystopische meditatie met ambient muziek) en het allerbeste van wat ik heb gezien: Taplokaal Gist (dans/mime).
Ben vrijdag ook geweest. Zoals altijd me heel erg vermaakt, inderdaad een superleuk evenement, ook de moeite om voor naar Utrecht te komen als je er niet woont. 

Ik dacht je te herkennen, volgens mij had je een stukje dezelfde route als ik (Willem Slok -> Cafe Fokus -> Vandestreek), kan dat kloppen?

Cafe Fokus vond ik het leukst van de 5 optredens die ik vrijdag heb gezien. Daarvan waren er 3 dans. Dat heeft normaal niet mijn voorkeur, maar ik had me niet voorbereid en elke keer last minute de beslissing gemaakt wat goed in het schema paste.
1. Fokus 2. Frontaal 3. The 5th 4. Willem Slok 5. Vandestreek qua volgorde van beoordeling wat ik gezien heb.
Reply
Ha, leuk! Klopt inderdaad, ik had op vrijdag inderdaad die route. Fokus heb ik net nog een keer gezien, ontzettend leuk stuk!

Mijn top 3 (ruim de helft gezien)

1. Gist
2. Fokus
3. BinnenBest
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
(01-03-2024, 14:51)matthijs603 Wrote: Gisteren de nieuwe Jakop Ahlbom gezien: Strangely Familiar (volgens mij gebaseerd op The Double van Dostoevsky, deed me denken aan de verfilming van dat boek met Jesse Eisenberg).

Toevallig krijgt deze voorstelling wat mindere recensies zie ik, maar voor mij was het voor de zoveelste keer een heerlijke avond met Jakop Ahlbom. De naam is in dit topic al vaker genoemd, maar mocht er hier eens iemand meelezen die weinig naar theater gaat en het een keer wil proberen: ga naar Ahlbom! Het is echt heerlijk, niet in de laatste plaats vanwege de heerlijke muziekkeuze. Verder is het een geweldige mix van theater, dans, decor, mime.. mysterieus en grappig, echt een heerlijke groep.

Ook al vaker getipt hier: het Cafe Theater Festival. Dit weekend weer in 25 kroegen in Utrecht pop-up-theater van jonge makers. Heel leuk!

Ook gezien paar maanden geleden. Vond het wel vermakelijk, maar eigenlijk vond ik het te weinig voor een volledige voorstelling. Alsof je naar een hele lange intro zat te kijken en dat er geen slot bij zat.
Reply
Roue Verveer, wat een zure depressieve boomer is dat.
Reply
Deze middag Jesus Christ Superstar, #zinin.
Reply
Naar Illinoise geweest, gebaseerd op Sufjan Stevens' Illinois plaat. Ik verwachtte een jukebox musical, echter bleek het een dialoogloze dansvoorstelling ondersteund door een 14-koppige band. Dus eigenlijk gewoon een concert van een coverband die de liedjes van Illinois deden, maar dan wel inclusief originele achtergrondsvocalist Shara Nova (aka My Brightest Diamond).

Geen idee hoe het overkwam bij mensen die niet van tevoren bekend waren met de plaat. Ik vond het zelf een hele coole ervaring; zo'n 80% van alle dansmomenten waren onderhoudend en gaven een extra dynamiek aan de liedjes. Er zat ook een narratief in die ik zelf niet zo coherent vond en waar ik na afloop een synopsis van anderen moest lezen om het echt te begrijpen. Maar sowieso was het prachtig om al die albumliedjes zo uitgebreid te horen, vooral gezien het onbekend is of Sufjan ooit weer tourt.

Draait nog maar tot het einde van de maand, maar er zijn geruchten dat ze het verlengen en naar Broadway brengen.

[Image: 20240309-195740.jpg]
[Image: 20240309-200037.jpg]
[Image: 20240309-214417.jpg]
[+] 4 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
(10-03-2024, 14:33)Maynard-J Wrote: Deze middag Jesus Christ Superstar, #zinin.

wat vond jij ervan?

ik vond de muziek, zang en performance prima.
maar t decor was wel enorm minimalistich.
Reply
(11-03-2024, 08:20)kesselman Wrote:
(10-03-2024, 14:33)Maynard-J Wrote: Deze middag Jesus Christ Superstar, #zinin.

wat vond jij ervan?

ik vond de muziek, zang en performance prima.
maar t decor was wel enorm minimalistich.

Van dat laatste had ik helemaal geen last, het brengt de hele musical terug tot de essentie. Het wordt zo meer een concert dan wat men meestal van een Broadway musical verwacht. 

Kale decors zijn ook het handelsmerk van regisseur Ivo van Hove en zijn vaste scenograaf Jan Versweyveld, dus ik had niks anders verwacht. Grote decors hadden denk ik ook niet gewerkt in deze publieksopstelling met veel mensen eromheen op het podium.
Reply
https://illinoiseonstage.com/

Nu ook op Broadway, voor wie van de lente/zomer plannen heeft om in NYC te zijn.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)