Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Coachella
Het was niet krak hetzelfde festival. Lees wat er staat. Dat het de naam Coachella draagt, wil niets zeggen. Werchter twintig jaar geleden was ook niet Werchter nu. Zelfs al was het toen in handen van LN. Niet alleen omdat de industrie anders was, maar vooral omdat er veel minder infiltratie vanuit andere consumptiesectoren plaatsvond. Het gaat al lang niet meer om de muziek.

Ik ben rond mijn 23e gestopt met naar dat soort festivals gaan; daarna volgden wel nog wat PS'en, een DTRH, een BKS,.. en nu ben ik volledig gestopt met for profit events bezoeken/betalen. Zie ook de discussie in het RW-topic zelf. Heel veel van de betere undercard acts zie ik dus al meer dan een decennium vrij consequent in zalen of op kleinschaliger festivals. Dat kan jij ook. Maar goed, e.e.a. ligt natuurlijk aan smaak. En aan vriendengroepen, etc. Ik ben daar heus niet blind voor. Prima als je een veel grotere zwak voor pop-acts hebt dan ik; ik vind dat zelfs knap gezien de hoeveelheid onzin die erom heen hangt en waar je allemaal mee moet dealen, alsook het prijskaartje. Maar het lijkt me fair om een eventuele smaakdiscussie hier sowieso van los te koppelen. Mijn punt was dus niet wat je wel of niet live moet gaan zien, mijn punt was dat mensen als wij - los van smaak - dingen als Coachella niet moeten legitimeren of ook maar enigszins goedpraten. Onthoud dat deze discussie bestaat omdat ik reageerde op jouw vermeend argument om toch maar eens werk te maken van die Coachella-trip.

Je bent consument, of je bent een 'patron'. Dat zijn imo twee verschillende dingen. Kunst consumeer je niet zomaar, maar versterk je ook. En daarnaast ben je zoals ik zei ook schrijver, dus dan heb je nog een extra rol en naar mijn mening ook een zekere verantwoordelijkheid. Je miskent voorts hoe de markt vandaag werkt: het klopt dat het hoe dan ook niet van onderuit is, maar ''de massa'' heeft steeds minder zeggenschap en artiesten zelf steeds minder agency als ze succesvol willen worden. We maken onszelf wijs van wel, maar alleen al het belang van fucking Instagram voor veel artiesten bewijst het tegendeel. Verder eens, hoor... sprookjes bestaan niet langer. Reden te meer om veel kritischer te zijn, vind ik dan. Niet dat daarmee sprookjes terug gaan komen, maar de vijanden van cultuur (en van de klasse) pijn doen is beter dan niets doen.

Dreamcatcher op PS vind ik eigenlijk sowieso nog altijd een belachelijk iets, vooral omdat veel mensen niet gingen naar wat ertegenover stond. Alleen al die set van Einstürzende, met nieuwe nummers die goed voor de dag kwamen. Dus voor mij is er weinig verschil tussen 'keitof vinden' en 'benieuwd zijn', ook als het gaat om Blackpink. Echte kunst (op een ander podium op hetzelfde moment of louter symbolisch) blijft er het slachtoffer van zijn. En ja, dat is een waardeoordeel. Maar je kunt los van smaak niet zeggen dat zo'n K-pop groep oorspronkelijkheid, originaliteit, muzikale kunde of andere aspecten heeft waar we los van de show warm voor zouden moeten lopen. Voor mij prima om festivals te organiseren met louter entertainmentproducten, maar noem ze dan niet muziekfestivals. In feite is de recente geschiedenis van MTV een voorbode van wat er zal gebeuren. En als je dat pas beseft wanneer het te laat is, betekent het dat je er middenin zit, deel van uitmaakt en het ultiem ook helpt. Soortgelijke keuzes moeten trouwens ook in de museale wereld en andere culturele subsectoren gemaakt worden.
Reply
(12-01-2023, 09:36)Uplift Wrote:
(11-01-2023, 17:05)hythloth Wrote: Bad Bunny komt uit Puerto Rico wat bij Amerika hoort. Zucht.

Respectievelijk culturele appropriatie en een geoptimaliseerd industrie-model gebaseerd op de boybands in de jaren '90 en op uitbuiting. Maar het statement an sich klopt denk ik wel? Puerto Rico is hoofdzakelijk Spaanstalig. Neemt niet weg dat dit het soort flinterdun argument is wat ik ook bij Kreuz terug zie komen. Een beetje zoals Kwasi Kwarteng die zelfs Thatcher achter haar horen zou hebben laten krabben, maar wel zorgde voor diversiteit in een kabinet dat letterlijk een autocratie van ultrarijken wou installeren. Wanneer gaan we dat soort onzin eens loslaten en het hebben over krachtsverhoudingen? In de muziekindustrie of elders. Het is trouwens niet zo dat Puerto Ricaanse of Koreaanse artiesten beter worden van dit 'Coachella-statement'. Gtfo.

Puerto Rico is idd meer Spaans dan Engels; ergerde mij voornamelijk aan het typische gebrek aan wereldkennis omdat het echt geen apart land is. Ik vermoed verder dat al die "progressieve" Amerikanen met zulke argumenten komen omdat ze voelen dat dit van hun wordt verwacht en dat ze niet tot ketter willen worden verklaard als ze niet mee gaan met dat soort oppervlakkige diversiteitsdoctrines. Die 20 Years in the Desert docu riep verder boekdelen toen ze het over BLACKPINK's 2019 set hadden: de festivaldirecteur sprak over hoe fijn het was dat iedereen zich nu gerepresenteerd kan voelen op het festival, en niet dat ze k-pop opeens zo leuk vinden.
Reply
(12-01-2023, 20:00)Uplift Wrote: Dreamcatcher op PS vind ik eigenlijk sowieso nog altijd een belachelijk iets, vooral omdat veel mensen niet gingen naar wat ertegenover stond. Alleen al die set van Einstürzende, met nieuwe nummers die goed voor de dag kwamen. Dus voor mij is er weinig verschil tussen 'keitof vinden' en 'benieuwd zijn', ook als het gaat om Blackpink. Echte kunst (op een ander podium op hetzelfde moment of louter symbolisch) blijft er het slachtoffer van zijn. En ja, dat is een waardeoordeel. Maar je kunt los van smaak niet zeggen dat zo'n K-pop groep oorspronkelijkheid, originaliteit, muzikale kunde of andere aspecten heeft waar we los van de show warm voor zouden moeten lopen. Voor mij prima om festivals te organiseren met louter entertainmentproducten, maar noem ze dan niet muziekfestivals. In feite is de recente geschiedenis van MTV een voorbode van wat er zal gebeuren. En als je dat pas beseft wanneer het te laat is, betekent het dat je er middenin zit, deel van uitmaakt en het ultiem ook helpt. Soortgelijke keuzes moeten trouwens ook in de museale wereld en andere culturele subsectoren gemaakt worden.

Hoe vol stond het daar eigenlijk bij Einstürzende? Los van wat lui hier waaronder ikzelf, denk ik niet dat er veel bezoekers waren die tussen dat en Dreamcatcher moesten kiezen. De clash met Maria José Llergo had vast een groter effect.
Reply
Vrij vol naar het einde toe. Was iig de ideale double bill met Nick Cave, vandaar dat ik dat had gekozen. Maar dan zijn er naast Dreamcatcher nog tien andere dingen op dat moment..
Reply
Was vooral gewoon chill om daar op de vroege avond bij Bits te hangen. Red Velvet (de grote k-pop act op PS 2023) zal ik vast skippen voor iets kwalitatievers, ook omdat die donderdag echt stacked is.
Reply
Bij Maria José Llergo stond echt weinig volk. Nog geen duizend man, en ook bij Dreamcatcher stond - op basis van de video's en foto's eigenlijk niet zo super veel volk. Dusja.
Reply
Voor de geluidstafel stond het vrij vol hoor. Deze clip laat dat ook zien.
Reply
(12-01-2023, 20:00)Uplift Wrote: Het was niet krak hetzelfde festival. Lees wat er staat. Dat het de naam Coachella draagt, wil niets zeggen. Werchter twintig jaar geleden was ook niet Werchter nu. Zelfs al was het toen in handen van LN. Niet alleen omdat de industrie anders was, maar vooral omdat er veel minder infiltratie vanuit andere consumptiesectoren plaatsvond. Het gaat al lang niet meer om de muziek.

Ik ben rond mijn 23e gestopt met naar dat soort festivals gaan; daarna volgden wel nog wat PS'en, een DTRH, een BKS,.. en nu ben ik volledig gestopt met for profit events bezoeken/betalen. Zie ook de discussie in het RW-topic zelf. Heel veel van de betere undercard acts zie ik dus al meer dan een decennium vrij consequent in zalen of op kleinschaliger festivals. Dat kan jij ook. Maar goed, e.e.a. ligt natuurlijk aan smaak. En aan vriendengroepen, etc. Ik ben daar heus niet blind voor.  Prima als je een veel grotere zwak voor pop-acts hebt dan ik; ik vind dat zelfs knap gezien de hoeveelheid onzin die erom heen hangt en waar je allemaal mee moet dealen, alsook het prijskaartje. Maar het lijkt me fair om een eventuele smaakdiscussie hier sowieso van los te koppelen. Mijn punt was dus niet wat je wel of niet live moet gaan zien, mijn punt was dat mensen als wij - los van smaak - dingen als Coachella niet moeten legitimeren of ook maar enigszins goedpraten. Onthoud dat deze discussie bestaat omdat ik reageerde op jouw vermeend argument om toch maar eens werk te maken van die Coachella-trip.

Je bent consument, of je bent een 'patron'. Dat zijn imo twee verschillende dingen. Kunst consumeer je niet zomaar, maar versterk je ook. En daarnaast ben je zoals ik zei ook schrijver, dus dan heb je nog een extra rol en naar mijn mening ook een zekere verantwoordelijkheid. Je miskent voorts hoe de markt vandaag werkt: het klopt dat het hoe dan ook niet van onderuit is, maar ''de massa'' heeft steeds minder zeggenschap en artiesten zelf steeds minder agency als ze succesvol willen worden. We maken onszelf wijs van wel, maar alleen al het belang van fucking Instagram voor veel artiesten bewijst het tegendeel. Verder eens, hoor... sprookjes bestaan niet langer. Reden te meer om veel kritischer te zijn, vind ik dan. Niet dat daarmee sprookjes terug gaan komen, maar de vijanden van cultuur (en van de klasse) pijn doen is beter dan niets doen.

Dreamcatcher op PS vind ik eigenlijk sowieso nog altijd een belachelijk iets, vooral omdat veel mensen niet gingen naar wat ertegenover stond. Alleen al die set van Einstürzende, met nieuwe nummers die goed voor de dag kwamen. Dus voor mij is er weinig verschil tussen 'keitof vinden' en 'benieuwd zijn', ook als het gaat om Blackpink. Echte kunst (op een ander podium op hetzelfde moment of louter symbolisch) blijft er het slachtoffer van zijn. En ja, dat is een waardeoordeel. Maar je kunt los van smaak niet zeggen dat zo'n K-pop groep oorspronkelijkheid, originaliteit, muzikale kunde of andere aspecten heeft waar we los van de show warm voor zouden moeten lopen. Voor mij prima om festivals te organiseren met louter entertainmentproducten, maar noem ze dan niet muziekfestivals. In feite is de recente geschiedenis van MTV een voorbode van wat er zal gebeuren. En als je dat pas beseft wanneer het te laat is, betekent het dat je er middenin zit, deel van uitmaakt en het ultiem ook helpt. Soortgelijke keuzes moeten trouwens ook in de museale wereld en andere culturele subsectoren gemaakt worden.

Mwa. Er zijn een aantal acts die je gewoon niet in België kunt zien en die een trip naar Primavera wel de moeite maken - case in point Maria José Llergo, by far m'n favoriete show van het afgelopen jaar, die gewoon onmogelijk zou werken hier, op een festival. Op Coachella staan dan weer Amerikaanse dingen (oa Frank Ocean) maar ook andere dingen die anders gewoonweg nooit de oversteek naar Europa zouden maken. In zekere zin zijn we rotverwend, maar er zijn zekere ook zwarte gaten. 

Sure, maar in een ander jaar kan het dan zijn dat ik werk maak van 'die Glasto-trip', zoals er hier enkelen doen. Ook niet iets wat je in 1, 2, 3 doet. Het blijven wel iconische festivals en bestemmingen.

Ik blijf mijn rol als individu en consument pessimistischer inzien dan hoe jij het omschrijft. Of ik en een aantal vrienden daar nu heen gaan, of vier Britten. Philip Anschutz zal het geen moer kunnen schelen. Coachella zal het geen moer kunnen schelen als er straks weinig of veel volk bij een indie band of een alternatieve act staat, want dan zullen ze die shit niet of minder boeken. Want ik heb niet de indruk dat ik 'de vijanden van klasse en cultuur' kan stoppen noch door het platform dat ik bezit als schrijver. Zelfs geen deuk.
Reply
(12-01-2023, 23:00)hythloth Wrote: Voor de geluidstafel stond het vrij vol hoor. Deze clip laat dat ook zien.

Een vriend van me was er heen gegaan en vertelde me achteraf dat het eigenlijk best wel meeviel qua drukte en de foto's en video's die ik de dag nadien op Twitter zag passeren waren evenmin spectaculair.
Reply
(12-01-2023, 23:10)Kreuz Wrote:
(12-01-2023, 20:00)Uplift Wrote: Het was niet krak hetzelfde festival. Lees wat er staat. Dat het de naam Coachella draagt, wil niets zeggen. Werchter twintig jaar geleden was ook niet Werchter nu. Zelfs al was het toen in handen van LN. Niet alleen omdat de industrie anders was, maar vooral omdat er veel minder infiltratie vanuit andere consumptiesectoren plaatsvond. Het gaat al lang niet meer om de muziek.

Ik ben rond mijn 23e gestopt met naar dat soort festivals gaan; daarna volgden wel nog wat PS'en, een DTRH, een BKS,.. en nu ben ik volledig gestopt met for profit events bezoeken/betalen. Zie ook de discussie in het RW-topic zelf. Heel veel van de betere undercard acts zie ik dus al meer dan een decennium vrij consequent in zalen of op kleinschaliger festivals. Dat kan jij ook. Maar goed, e.e.a. ligt natuurlijk aan smaak. En aan vriendengroepen, etc. Ik ben daar heus niet blind voor.  Prima als je een veel grotere zwak voor pop-acts hebt dan ik; ik vind dat zelfs knap gezien de hoeveelheid onzin die erom heen hangt en waar je allemaal mee moet dealen, alsook het prijskaartje. Maar het lijkt me fair om een eventuele smaakdiscussie hier sowieso van los te koppelen. Mijn punt was dus niet wat je wel of niet live moet gaan zien, mijn punt was dat mensen als wij - los van smaak - dingen als Coachella niet moeten legitimeren of ook maar enigszins goedpraten. Onthoud dat deze discussie bestaat omdat ik reageerde op jouw vermeend argument om toch maar eens werk te maken van die Coachella-trip.

Je bent consument, of je bent een 'patron'. Dat zijn imo twee verschillende dingen. Kunst consumeer je niet zomaar, maar versterk je ook. En daarnaast ben je zoals ik zei ook schrijver, dus dan heb je nog een extra rol en naar mijn mening ook een zekere verantwoordelijkheid. Je miskent voorts hoe de markt vandaag werkt: het klopt dat het hoe dan ook niet van onderuit is, maar ''de massa'' heeft steeds minder zeggenschap en artiesten zelf steeds minder agency als ze succesvol willen worden. We maken onszelf wijs van wel, maar alleen al het belang van fucking Instagram voor veel artiesten bewijst het tegendeel. Verder eens, hoor... sprookjes bestaan niet langer. Reden te meer om veel kritischer te zijn, vind ik dan. Niet dat daarmee sprookjes terug gaan komen, maar de vijanden van cultuur (en van de klasse) pijn doen is beter dan niets doen.

Dreamcatcher op PS vind ik eigenlijk sowieso nog altijd een belachelijk iets, vooral omdat veel mensen niet gingen naar wat ertegenover stond. Alleen al die set van Einstürzende, met nieuwe nummers die goed voor de dag kwamen. Dus voor mij is er weinig verschil tussen 'keitof vinden' en 'benieuwd zijn', ook als het gaat om Blackpink. Echte kunst (op een ander podium op hetzelfde moment of louter symbolisch) blijft er het slachtoffer van zijn. En ja, dat is een waardeoordeel. Maar je kunt los van smaak niet zeggen dat zo'n K-pop groep oorspronkelijkheid, originaliteit, muzikale kunde of andere aspecten heeft waar we los van de show warm voor zouden moeten lopen. Voor mij prima om festivals te organiseren met louter entertainmentproducten, maar noem ze dan niet muziekfestivals. In feite is de recente geschiedenis van MTV een voorbode van wat er zal gebeuren. En als je dat pas beseft wanneer het te laat is, betekent het dat je er middenin zit, deel van uitmaakt en het ultiem ook helpt. Soortgelijke keuzes moeten trouwens ook in de museale wereld en andere culturele subsectoren gemaakt worden.

Mwa. Er zijn een aantal acts die je gewoon niet in België kunt zien en die een trip naar Primavera wel de moeite maken - case in point Maria José Llergo, by far m'n favoriete show van het afgelopen jaar, die gewoon onmogelijk zou werken hier, op een festival. Op Coachella staan dan weer Amerikaanse dingen (oa Frank Ocean) maar ook andere dingen die anders gewoonweg nooit de oversteek naar Europa zouden maken. In zekere zin zijn we rotverwend, maar er zijn zekere ook zwarte gaten. 

Sure, maar in een ander jaar kan het dan zijn dat ik werk maak van 'die Glasto-trip', zoals er hier enkelen doen. Ook niet iets wat je in 1, 2, 3 doet. Het blijven wel iconische festivals en bestemmingen.

Ik blijf mijn rol als individu en consument pessimistischer inzien dan hoe jij het omschrijft. Of ik en een aantal vrienden daar nu heen gaan, of vier Britten. Philip Anschutz zal het geen moer kunnen schelen. Coachella zal het geen moer kunnen schelen als er straks weinig of veel volk bij een indie band of een alternatieve act staat, want dan zullen ze die shit niet of minder boeken. Want ik heb niet de indruk dat ik 'de vijanden van klasse en cultuur' kan stoppen noch door het platform dat ik bezit als schrijver. Zelfs geen deuk.

Niet in België, maar ook niet per sé op zo'n festival. De term 'dick move' bestaat niet voor niets, he. Maar quasi alle artiesten maken ooit wel de oversteek naar Europa. Soms blijven ze er gewoon lang weg. 

Ik snap je pessimisme zeker, maar je onderschat de relevantie van een stem die op 'de frontlinie' staat als het ware en gewoon ergens een streep trekt. Al mijn gebitch over LN, reünies en whatnot heeft de industrie beslist niet veranderd, maar wel een paar mensen die in dit wereldje bezig zijn mee aan het denken gezet. En - veel belangrijker - het heeft mij gevormd als persoon die in dat wereldje bezig is. Waarmee ik misschien wel mijn graantje bij kan dragen. En dat kan iedereen die ietwat serieus met muziek bezig is uiteindelijk. Samen sterk, etc.
Reply
https://www.brooklynvegan.com/coachella-...set-times/

Settijden zijn uit. Wordt weer lekker een weekend livestreamen en op zoek gaan naar opnames om te downloaden.
Reply
Hopelijk ook Björk op de livestream.
Reply
Ik geloof het wel, dat ik haar ook aangekondigd heb gezien ergens.
Reply
https://www.brooklynvegan.com/coachella-...announced/

Zes kanalen dit jaar, vet.
Reply
Ik neem aan dat ernlater wel concerten ergens terug te vinden zijn, want ik ga er niet 's nachts voor opblijven op een zondag. Ik geloof dat na afloop van het programma nog het een en ander herhaald wordt tot er weer uitzendingen zijn.
Reply
Benito <3
Reply
Je kan ook gewoon terugspoelen op Youtube als je iets specifieks wil zien. Ik ben even door een en ander heengezapt en het valt me allemaal toch niet mee hoor. Veel generieke pop en in Amerika blijkbaar enorme EDM-namen. Bad Bunny was gewoon heel erg saai. En Yves Tumor is live nog steeds kut, dat kan iedereen gewoon blijven overslaan.
[+] 1 user says Thank You to greenlander for this post
Reply
(15-04-2023, 12:02)greenlander Wrote:  En Yves Tumor is live nog steeds kut, dat kan iedereen gewoon blijven overslaan.

Zonde. Geniet enorm van het laatste album. Even terugkijken op YT.
Reply
https://wetransfer.com/downloads/ba06e2f...922/a3007e
Rar password: thechemicalbrothers

https://wetransfer.com/downloads/eba82c3...713/10b08c
Rar password: gorillaz
Reply
Ik hoorde iets over een immens tam publiek bij Gorillaz? Heb altijd een soort cognitieve dissonantie als ik Amerikaanse forums lees, waar Coachella consistent het belangrijkste moment van het muziekjaar lijkt te zijn.
Reply
Ik snap überhaupt niet dat Coachella livestreamen nog een ding is. Circa 2015, met die grote Sahara tent en waarbij GoldenVoice besefte dat ze hun festival moesten Tomorrowlandiseren en de eerste influencers in beeld kwamen, toen was het wellicht nog grappig ja. Ik herinner me een enorm schrale set van Carnage toen, met verder alleen maar close-ups van bro's in het publiek.
Reply
Het soms even lekker is om hersenloos iets op te gooien op mijn tweede scherm terwijl ik iets anders doe. Nostalgie acts kijken welke zwaar kut is, maar tienerkant in mij toch nog mooi blijft vinden. Ik ga ook wel goed op insta/tiktok modeshow. Het is gemaakt, maar zelf op de gemaakte sfeer ga ik wel fijn van geen fuck geven en all out gaan.
Reply
Op mij komt dat over als een capitulatie aan het systeem, maar agree to disagree I guess Smile
Reply
(15-04-2023, 13:46)thomas9790 Wrote: Ik hoorde iets over een immens tam publiek bij Gorillaz?

Acts die daar voor de headliners spelen hebben altijd kutpubliek.

(15-04-2023, 14:48)Uplift Wrote: Ik snap überhaupt niet dat Coachella livestreamen nog een ding is. Circa 2015, met die grote Sahara tent en waarbij GoldenVoice besefte dat ze hun festival moesten Tomorrowlandiseren en de eerste influencers in beeld kwamen, toen was het wellicht nog grappig ja. Ik herinner me een enorm schrale set van Carnage toen, met verder alleen maar close-ups van bro's in het publiek.

Zitten elk jaar wel wat parels tussen, zoals Sufjan in 2016 waarvan ik heel blij ben dat ik de opname nog heb.
Reply
(15-04-2023, 15:41)Uplift Wrote: Op mij komt dat over als een capitulatie aan het systeem, maar agree to disagree I guess Smile

Zeker. Ik heb respect dat je altijd volhoud, want ik doe het je niet aan. Soms gewoon overgeven om hersen rust te geven want anders zou ik mijzelf zo kapot maken dat het voor de trein springen wordt.
[+] 1 user says Thank You to Melliw Naj for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)