Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klein en minder fijn popnieuws
Ik weet niet hoe ze dat gaan doen in de grote zaal van 013. Maar ik vind het wel fijn dat dit allemaal langs komt op loop afstand. Smile
Reply
(04-04-2023, 13:06)Timothy\s Monster Wrote: Eerste lichting namen voor Soulcrusher 2023:
AHAB (jawel!), Alcest, Svalbard, LLNN, Plebeian Grandstand, Dawn Ray'd, FVNERALS, Wake.

Cult of Luna, PANZERFAUST, Múr, The Devil's Trade, Witching, Afsky en Ashenspire erbij voor Soulcrusher.
Reply
https://winsummerfest.nl/

Lineup voor Winsummerfest op 8 juli is aangekondigd, erg sympathiek gratis festival in Winsum, op 10 min treinen van Groningen.
[+] 1 user says Thank You to thomas9790 for this post
Reply
Gen Z Is Drinking Less at Concerts
Particularly impacting smaller venues

https://consequence.net/2023/06/gen-z-dr...ess-shows/
Reply
(07-06-2023, 10:42)BigBird Wrote: Gen Z Is Drinking Less at Concerts
Particularly impacting smaller venues

https://consequence.net/2023/06/gen-z-dr...ess-shows/

Benieuwd of dit in gelijke mate opgaat voor Europa. Kan me voorstellen dat deze generatie makkelijker naar een 0.0 variant grijpt, wat op zich natuurlijk prima nieuws is.
Reply
(07-06-2023, 10:46)Gunnar Wrote:
(07-06-2023, 10:42)BigBird Wrote: Gen Z Is Drinking Less at Concerts
Particularly impacting smaller venues

https://consequence.net/2023/06/gen-z-dr...ess-shows/

Benieuwd of dit in gelijke mate opgaat voor Europa. Kan me voorstellen dat deze generatie makkelijker naar een 0.0 variant grijpt, wat op zich natuurlijk prima nieuws is.

Ik vond het wel opvallend in de rij bij SZA hoeveel er wel niet gerookt werd.
Reply
Alles wordt/is gewoon te duur. Ik bv. drink nóóit iets tijdens concerten.
Reply
Drank is bij Amerikaanse optredens altijd belachelijk geprijsd, dus geen verrassing.
Reply
(07-06-2023, 10:42)BigBird Wrote: Gen Z Is Drinking Less at Concerts
Particularly impacting smaller venues

https://consequence.net/2023/06/gen-z-dr...ess-shows/

In de randstad biertje kopen aan de bar doet altijd zoveel pijn, bovenop het maandabonnement de provinciaaltjesbelasting.
Reply
(07-06-2023, 13:14)ijskolibrietje Wrote:
(07-06-2023, 10:42)BigBird Wrote: Gen Z Is Drinking Less at Concerts
Particularly impacting smaller venues

https://consequence.net/2023/06/gen-z-dr...ess-shows/

In de randstad biertje kopen aan de bar doet altijd zoveel pijn, bovenop het maandabonnement de provinciaaltjesbelasting.

Huh? Is bier in de niet-Randstad zalen zoveel goedkoper? En hoezo is een maandabonnement een provinciaaltjesbelasting?
Reply
https://www.theguardian.com/culture/2023...1686050360
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Heerlijke aankondiging:

De eerste namen voor indoorfestival Zeitgeist Festival 2023 zijn bekend: shame , Gilla Band, Wu-Lu, Lebanon Hanover en Heartworms zullen op zaterdag 2 december in Doornroosje komen spelen. De ticketverkoop is vandaag gestart!

Meer info & tickets: doornroosje.nl/festival/zeitgeist/
Reply
Jammer dat ik al met thomasswap in Nantes zit, want m.n. Lebanon Hanover is wel lachen.
Reply
Gilla Band en Heartworms zijn beide ook erg fijn.
Reply
Justice announce their return with plans for new album and tour

https://ra.co/news/79141
Reply
Quote:Grote ergernis over ‘Hollandse ziekte’ bij concerten: ‘Dat je lolly’s moet uitdelen om mensen hun mond te laten houden is intens triest’

Het was de grote ergernis afgelopen zondag in Landgraaf: bezoekers die door het optreden van The Boss heen kletsten. „Als zelfs een artiest als Springsteen je aandacht niet weet vast te houden, wie dan wel?”

Het was het moment dat de Geleense muziekjournalist/columnist Leon Verdonschot afgelopen zondagavond in Landgraaf inwendig ontplofte, tijdens een paar seconden stilte tijdens een van Springsteens meer gevoelige liedjes gilde iemand naar The Boss: ‘Spelen!’ Verdonschot: „Zo ontzettend lomp, heb je dan geen brein, geen fatsoen, geen hart?”, dacht ik. Zeker omdat Springsteen deze tour meer persoonlijk is dan ooit en vertelt over het verlies van goede vrienden en de vergankelijkheid van het leven. „Zoals voor Last Man Standing waarin hij vertelt over de recente dood van zijn goede vriend George Theiss, daar werd dus gewoon volop doorheen gepraat. Dat zou je eens bij een begrafenis moeten doen, maar ik denk dat velen niet eens wisten waar het over ging. Die komen voor de tien Springsteen-hits die ze kennen, daarvan speelt hij er zes. De rest interesseert ze niet, dus is het kennelijk heel normaal om daar doorheen te kletsen. Maar dat is niet normaal, het is ontzettend asociaal.”

Omdat het nu ook gebeurt bij een groot artiest als Springsteen, is de ‘Hollandse ziekte’ (het uitvoerig kletsen tijdens concerten) een hot item. Op social media was ‘Hollandse ziekte’ even trending en er is voor de term nu zelfs een Wikipedia-pagina aangemaakt. Verdonschot: „Maar het is al lang gaande hoor, vijf jaar geleden heb ik bij Lowlands in een speech al gepleit voor een ‘ouwehoerverbod.’ Het gekke is dat het niet alleen bij massale concerten van grote sterren gebeurt, maar ook bij hele, kleine optredens in intieme setting. Ik was laatst bij een optreden van Joe Henry in Tivoli/De Helling in Utrecht, weinigen kennen die artiest dus er waren zo’n tweehonderd man. Veel familie en vrienden, maar ook dan wordt er gewoon volop door het optreden heen gepraat. Dan denk ik: hoe ben je hier bij dit concert terechtgekomen, op basis waarvan?”

En zo wordt een concertbezoek steeds meer een clash tussen twee groepen: fans die puur voor de muziek komen en bezoekers voor wie de muziek secundair is en in het geval van Springsteen onderdeel willen uitmaken van de hype, een concert van The Boss kun je mooi afvinken van je bucketlist. Irritatie bij bezoekers, maar ook bij de artiesten. Singer-songwriter Aysha de Groot plaatste vorig jaar een open brief waarin ze bezoekers van haar optredens haast smeekt om niet te kletsen: ‘Vanaf het podium krijg ik woord voor woord mee hoe iemands sollicitatie is gegaan en ‘dat die ene boy weer niet heeft teruggebeld’. Het maakt shows echt niet leuk als je zo moet knokken om de aandacht. Dat is in andere landen compleet anders. Ik treed veel op in België, daar is iedereen muisstil aan het luisteren om dan aan het einde van het liedje laaiend enthousiast te reageren. Als het daar kan, waarom dan niet in Nederland?’
Zangeres Blackbird (Merel Koman) uit Kessel liet zich tegen De Limburger ook al eens uit over de ‘Hollandse ziekte’ en wat dat met haar doet. „Ik weet dat het niet persoonlijk is, maar soms vraag je je dan toch af: ben ik niet interessant genoeg?”

Verdonschot zag de afgelopen weken Springsteen naast drie keer in Nederland ook vier keer in het buitenland optreden. „Twee keer in Barcelona en twee keer in Parijs. En daar speelt het ‘kletsprobleem’ nauwelijks of niet. In Landgraaf werd meer gekletst dan bij die vier buitenlandse concerten samen. Voor zijn nummer Mary’s Place maant hij het publiek door ‘sssstt’ te roepen tot totale stilte, in Parijs en Barcelona lukte hem dat heel snel. Had Bruce in Amsterdam en Landgraaf iedereen stil willen krijgen, dan was hij nu nog ‘sssssttt’ aan het roepen.”

Als tegenoffensief tegen het geklets, nemen de poppodia al maatregelen. Bij de Bosuil in Weert delen ze inmiddels flyers uit met ‘stilte a.u.b.’ en spreken medewerkers kletsers aan op hun gedrag. Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer kwam een paar jaar terug met de ‘Houd- je-bek- spek’ en bij 22 Nederlandse podia worden sinds 2018 de ‘Lul-niet-lolly’s’ uitgedeeld, onder meer bij de Nieuwe Nor in Heerlen. „Dat je mensen zo iets kinderachtigs als een lolly moet geven om ze hun kop te laten houden, is toch wel intens triest.”

Socioloog Bert van Stokkom, gespecialiseerd in huftergedrag, zei onlangs over het toenemend asociale gedrag in ons land in het AD: ‘Een groeiend aantal mensen denkt dat de wereld om hen draait, en menen daarbij vrij spel te hebben. Op plekken waar sociaal gedrag wordt verwacht, zoals op kantoor of op school, zijn de omgangsvormen vaak nog niet eens zo beroerd. Maar op vrijplaatsen daarbuiten lijkt het steeds vaker en heftiger mis te gaan.’
Verdonschot is het inmiddels beu om in discussie te gaan met kletsers tijdens concerten. „Omdat je vaak dezelfde reactie krijgt: ze menen dat het hun goed recht is om een concert te beleven met veel geklets. Maar net als met rokers die menen het recht te hebben om in mijn bijzijn te roken, hun gerook heeft wel een negatieve invloed op mijn welzijn. Net als dat geouwehoer tijdens concerten een negatieve invloed heeft op mijn concertbeleving, terwijl ik met mijn stilte niemands beleving verstoor.”

Op social media krijgen degenen die zich ook ergeren aan de ‘Hollandse ziekte’ veel bijval, maar er zijn ook mensen die er anders over denken. Zo reageert een van de bezoekers van het Springsteen-concert in Landgraaf als volgt: ‘Je kunt toch niet van mij en mijn vrienden verlangen dat we drie uur lang niet met elkaar kletsen? Zeker niet als Springsteen nummers speelt waarvan wij de helft niet kennen.’ En dat laatste typeert volgens Verdonschot de nieuwe concertganger. „Iets moet direct herkenbaar zijn, ze willen instanthits waar ze meteen op kunnen aanslaan. Springsteen speelt deze tour een nummer dat bijna nooit op zijn setlist staat: Kitty’s back. Een wat langer uitgesponnen, beetje jazzy nummer. Je zou kunnen denken: hé interessant, ik ken het niet maar als Springsteen het op zijn setlist zet dan zal hij er wel een bedoeling mee hebben en er iets mee willen zeggen. Maar de houding is nu vaak: ken ik niet, bier halen! Dat zag ik overigens niet alleen in Nederland hoor, ook in Parijs en Barcelona gebeurde dat tijdens Kitty’s back. Het geduld om een nummer wat je niet kent tot je te nemen, is er nauwelijks nog. Maar hoe ontdek je dan ooit nieuwe muziek?”

Dat het zelfs een artiest als Bruce Springsteen niet lukt een gedeelte van zijn publiek drie uur te boeien, is volgens Verdonschot veelzeggend. „Vooral omdat hij als artiest vrij dwingend is, Springsteen vertelt verhalen die je aandacht verdienen. Ik was deze week ook bij een optreden van Kiss, daar roept Gene Simmons ‘I’m mister Love Gun!’,dat is toch van een iets andere orde dan Springsteen die vertelt over een overleden vriend. Als zelfs Bruce je aandacht niet kan vasthouden, wie dan nog wel?”  https://archive.ph/e2w1R#selection-2281.0-2313.162
Reply
(14-06-2023, 19:29)BigBird Wrote: Verdonschot zag de afgelopen weken Springsteen naast drie keer in Nederland ook vier keer in het buitenland optreden. „Twee keer in Barcelona en twee keer in Parijs. En daar speelt het ‘kletsprobleem’ nauwelijks of niet. In Landgraaf werd meer gekletst dan bij die vier buitenlandse concerten samen.

De goeie coke was toen zeker nog niet voorradig in Barcelona. Bij die speech van Verdonschot op Lowlands was ik destijds bij, had ie toen eigenlijk in de Alpha moeten geven vlak voor iedere show.

Toenemend asociaal gedrag is sinds COVID helaas overal groter gaande...
Reply
Hoe de wereldtournee van Beyoncé de Zweedse centrale bank dwarszit

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/15/hoe...t-a4167270
Reply
Entertainment voor de rijken. De toekomstige rijken slingen hun geld massaal naar dit soort dingen en investeren niet meer in kunst; Beyoncé, Coachella en dat soort shit wordt een vorm van conspicuous consumption.
Reply
Quote:Festivals dreigen om te vallen door torenhoge kosten: Pinkpop niet eens uitverkocht

Muziek is hot. Er zijn meer stadionconcerten en festivals dan ooit en bezoekersrecords worden gebroken. Nederlanders geven veel geld uit aan livemuziek, toch hebben vooral de kleinere muziekfestivals het moeilijk. Terwijl de concertbranche afstevent op evenaring of zelfs verbetering van het record van 4,3 miljoen bezoeken uit 2022, dreigen festivals om te vallen door torenhoge kosten.

Het is een veelgehoorde klacht: wat zijn die entreekaartjes voor concerten en festivals toch duur. En als je eenmaal binnen bent, dan betaal je ook nog eens de hoofdprijs voor een hamburger of een plastic beker met bier. Moet dat allemaal echt zoveel kosten?
Aan het begin van een weekend waarin het kookpunt van de muziekzomer wordt bereikt, lijkt het wel alsof het in Nederland niet op kan. In Landgraaf begint vandaag Pinkpop, in Groningen komen zondag tegen de twintigduizend bezoekers naar Stadspark Live, in Eindhoven vult Guus Meeuwis drie dagen lang het Philips Stadion met Groots met een zachte G, Snelle heeft vandaag en morgen bijna twee keer de Adelaarshorst in Deventer uitverkocht en ook Burna Boy (zaterdag in de Gelredome) en Beyoncé (zaterdag en zondag in de Johan Cruijff Arena) trekken volle stadions.

Het klinkt als een feest voor de evenementensector, maar onderzoeker Lex Kruijver zet een duidelijke kanttekening bij de cijfers. Elk jaar becijfert zijn bureau Respons in samenwerking met de evenementenbranche de aantallen van concerten, festivals en bezoeken. ,,We zien dat de concertbranche het in 2023 nog steeds heel goed doet, maar dat de festivals duidelijk achterblijven”, zegt Kruijver.

De prijzen van festivalkaartjes vliegen dit jaar door het dak. Hoe komt dat? (video):

,,2022 was voor beide sectoren nog verrassend goed, zeker aangezien toen het eerste kwartaal er nog grotendeels uit lag vanwege de nasleep van corona. Desondanks werd het een recordjaar met in totaal 32,5 miljoen bezoeken, 2,4 miljoen meer dan in het vorige recordjaar 2019. Daarvan komt 80 procent van muziek. In 2023 zet deze trend bij de concerten door, maar bij de festivals zie je een ander beeld. Alleen de toplaag van Lowlands, Paaspop en Mysteryland verkoopt nog aardig uit, hoewel een groot festival als Pinkpop niet uitverkocht is.”

Festivalmanager Niek Murray van Pinkpop bevestigt dat: ,,We hebben voor alle drie de dagen nog tickets. We verwachten zo’n 60.000 bezoekers per dag, onze capaciteit is rond de 70.000. Het is minder dan vorig jaar of voor de coronacrisis, desondanks zijn wij er tevreden mee.”

Een verklaring voor teruglopend festivalbezoek kan zijn dat de ticketprijzen gestegen zijn, gemiddeld zo’n 14 procent. Ook bij Pinkpop betaal je afhankelijk van je kaartje al gauw 15 tot 30 euro meer dan een jaar geleden. ,,Daar worstelen wij ook mee”, zegt Murray, ,,maar het is nodig om financieel gezond te blijven zodat we dit volgend jaar weer kunnen doen. Onze kosten zijn zo gestegen, dat zit ’m in de hele keten. Van de tenten die we moeten huren en transporteren, met hogere brandstofkosten, tot het personeel dat ook duurder is geworden.”

Willem Westermann van de vereniging van evenementenmakers (VVEM) durft de stelling wel aan dat sommige organisatoren de kaartprijs juist te laag hebben ingesteld. ,,Sommige organisatoren hebben zichzelf tekort gedaan. In het najaar moesten de meeste toegangsprijzen worden vastgesteld, terwijl de inflatie het laatste half jaar hard ging. De gemiddelde stijging van tickets is 14 procent, terwijl de kosten voor materiaal 10 tot 30 procent stegen en die voor personeel rond de 20 procent. Dan weet je niet meer of je begroting rond komt.”

Verkoopt een festival uit, dan valt het in het algemeen nog op te vangen. Maar hoewel Westermann weliswaar namens de partijen spreekt die festivals, concerten en andere evenementen organiseren, constateert hij dat het bij zijn eigen achterban wel iets minder kan met het aantal evenementen.

,,Na de stilstand tijdens de coronapandemie wilde vorig jaar iedereen overal heen, we hadden daarom een maximale capaciteit aan festivals. Dit jaar is dat niveau doorgetrokken, terwijl er aan de concertkant nog eens een overladen buitenlands aanbod is. Ongeveer iedereen die muziek kan maken komt dit jaar naar Nederland. Wij roepen al jaren dat er een keer afvlakking in de groei moet komen. Het zit hem echt in dat grote aanbod, want we zien dat het totaal aantal bezoekers en consumpties ongeveer gelijk blijft.”

Dat is de andere kant van het verhaal: ‘we’ geven met zijn allen nog steeds volop geld uit aan muziek, meer dan ooit zelfs. ,,Mensen zijn op zoek naar belevingen, ervaringen, dat is de trend”, zegt Jos Klerx, bij Rabobank specialist op het gebied van horeca, recreatie en toerisme. ,,Dat geldt vooral voor jongeren en dat valt deels terug te voeren op covid. Veel jongeren kiezen minder voor spullen en meer voor ervaringen. Je ziet het ook aan het aantal pintransacties bij restaurants, cafés en hotels. Dat is na corona 20 tot 25 procent hoger dan ervoor.”

Een partij die dit na een paar dramatische coronajaren goed merkt is Mojo, de grootste concertorganisator in Nederland. Mojo beleeft volgens hoofdpromotor Kim Bloem ‘extreme’ jaren. ,,Voor de pandemie verkochten we zo rond de 2 miljoen kaartjes per jaar, vorig jaar hadden we een dik record met 2,5 miljoen. En dit jaar komen we naar verwachting weer op minstens 2,4 miljoen tickets uit.”

Mojo verkoopt kaartjes voor zowel festivals als concerten, de hausse zit hem dus vooral in de laatste categorie. ,,De nasleep van corona is nog steeds aan de gang”, zegt Bloem, ,,dat merken wij bijvoorbeeld aan het grote aantal stadionconcerten. Daar hebben we er dit jaar 15 van, plus nog eens vier ‘greenfields’, zoals Muse op het Malieveld. In een regulier jaar hebben we misschien vier stadionshows.”

Het betreft optredens van artiesten die een wereldtournee in het eerste jaar na corona nog niet aandurfden. ,,Metallica, Beyoncé, Springsteen, Coldplay, Harry Styles, The Weeknd, allemaal zijn ze naar 2023 doorgeschoven. Stuk voor stuk zijn het unieke evenementen, die je niet elk jaar kunt bezoeken.”

Ook onderzoeker Kruijver ziet in dat laatste de grote kracht van de concerten, die in 2022 een recordaantal van 4,3 miljoen bezoekers hadden (zie graphic). ,,Op deze markt heb je nog steeds te maken met het inhaaleffect na corona. Festivals zijn vrijwel allemaal jaarlijks terugkerend en dus minder uniek. Tot 2019 kwamen er elk jaar bovendien meer bij en leek het niet op te kunnen. We hebben van 2023 nog geen cijfers, maar we ontvangen sterke signalen van een tegenvallende kaartverkoop. Is dat even een dipje of zet dat door en blijkt het plafond bereikt? Dat zullen we in 2024 pas echt kunnen vaststellen.”

Of de verdeling tussen concerten en festivals nu scheef groeit of niet, ook vrijetijdsspecialist Goof Lukken, docent aan de Breda University of Applied Sciences, constateert dat Nederlanders er flink wat geld in steken. Niet zo gek, meent hij: ,,We weten allemaal hoe het was tijdens de lockdown, in ons eigen huis zonder sociale contacten. En inmiddels hebben we er een oorlog en een inflatie bij gekregen. Aan die realiteit ontsnappen we door een festival, attractiepark of concert te bezoeken. Bovendien is vrije tijd op social media ook je lifestyle geworden. Een festival- of concertbezoek delen we op Instagram, we laten graag zien hoe leuk we het hebben. Dat draagt dan weer bij aan je status.”

In de volle stadions zien we intussen het bewijs dat het prijsplafond voor livemuziek nog niet is bereikt. ,,Wij zien nog geen tekenen van verzadiging. Ook tickets voor shows in Ziggo Dome lopen goed, net als die in de kleinere clubs”, zegt hoofdpromotor Bloem van Mojo. ,,Maar een artiest als Beyoncé heb je niet elk jaar, dus het extreme beeld zal zich waarschijnlijk wel normaliseren. Toch: als een concert binnen een uur volledig uitverkocht raakt, dan lijkt het erop dat de kaartjes nog niet duur genoeg zijn. Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind de kaartjes duur genoeg, maar we zitten in Europa nog lang niet op het prijsniveau van concerten in de VS. Je moet daar wel enigszins in mee, wil je artiesten van het kaliber Beyoncé nog in Europa zien optreden.”

https://archive.ph/1iy8W#selection-2601.0-2601.765
Reply
Dat draagt dan weer bij aan je status *barf*
Reply
Burna Boy komt niet opdagen, en wordt pas 2 uur ná de officiële aanvangsttijd afgelast door de Gelredome. Zijn vliegtuig is "te laat vertrokken". Wat een aanfluiting, ondertussen zou hij gespot zijn bij Beyoncé in de ArenA. Raar verhaal.
[+] 3 users say Thank You to remothebest for this post
Reply
(17-06-2023, 23:49)remothebest Wrote: Burna Boy komt niet opdagen, en wordt pas 2 uur ná de officiële aanvangsttijd afgelast door de Gelredome. Zijn vliegtuig is "te laat vertrokken". Wat een aanfluiting, ondertussen zou hij gespot zijn bij Beyoncé in de ArenA. Raar verhaal.

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzi...bacle.html

Lol, voelden zich te verheven voor een reguliere lijnvlucht. Prutsers.
Reply
'En hij zou het ook niet geaccepteerd hebben vanwege de veiligheid. Beyoncé vraag je ook niet om een lijnvlucht te pakken.' is wel een klucht ja
Reply
(17-06-2023, 23:49)remothebest Wrote: Burna Boy komt niet opdagen, en wordt pas 2 uur ná de officiële aanvangsttijd afgelast door de Gelredome. Zijn vliegtuig is "te laat vertrokken". Wat een aanfluiting, ondertussen zou hij gespot zijn bij Beyoncé in de ArenA. Raar verhaal.

Ik vind het wel grappig, Wireless gecanceld, want onvoorziene omstandigheden, Promised gecanceld, want onvoorziene omstandigheden.

Om kwart voor 8 het vliegtuig pakken in Londen om 2 uur later op te treden in Arnhem is niet onvoorzien, dat is nogal minachtend richting de organisatoren en schofterig richting het publiek, maar de organisatoren laten hem gewoon wegkomen, want een statement "Burna boy is zelf verantwoordelijk om op tijd te zijn, hij heeft verder geen kut te doen, want treed amper op, maar besloot toch schijt te hebben aan zijn fans door niet eerder op de dag in Arnhem aanwezig te zijn, maar het op het laatste moment aan te laten komen" zou niet gek zijn.

Wie doet de soundcheck eigenlijk bij zo'n artiest?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)