Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klein en minder fijn popnieuws
(06-02-2023, 10:45)Uplift Wrote: De grootste uitdaging momenteel is imo de hotelprijzen; die zijn echt niet meer te doen. Wat je straks moet betalen voor drie nachten LGW? is zowat het dubbele als voor corona.

Dat blijft het mooie van Airbnb's mits je die met een groepje kan delen, anders lopen de verblijfkosten idd snel op.

(06-02-2023, 12:17)Piet Knaak Wrote: Afgelopen jaar was ik gemiddeld 100 euro per festival dag kwijt op Lowlands. Daarvan is zo'n 30/35 euro eten/snacks en de rest drinken. Maar goed, Lowlands is dan ook het feest weekend met de vriendengroep. Ook doen we niet extreem ons best het goedkoper te houden door een camping voorraad aan te leggen. Die biertjes van de camping zijn prima op donderdag. Maar ik drink op vrijdag toch liever 'vers' bier dan die lauwe blikken uit de tent.

Ik denk dat je als jongere met minder te besteden door de regels van Lowlands het nog prima wat rustiger kan houden qua kosten. Maar dan ga je dus wel aan het lauwe pils, knaks in de ochtend en krentenbollen mee het terrein op. Het is net hoe je het zelf wil/kan inrichten.

Bij mijn vorige keer op Lowlands hadden we blikjes Paulaner Hefeweizen meegenomen, want die waren zelfs lauw nog goed te zuipen.

(06-02-2023, 13:43)jodocus Wrote: Grote nadeel van eten op festivals is dat het er ook weer uit moet. Ik heb ooit vier dagen Dour gedaan op 's ochtends een stroopwafel en verder niks, hooguit een paar patatjes uit de zak van een kameraad. Bespaarde me bezoekjes aan de extreem ranzige Dixies daar, maar bij thuiskomst duurde het toch wel ongezond lang voordat alles weer normaal op gang gekomen was. Het jaar erop ontdekten we een afgelegen toiletgroep op een stuk terrein dat later open ging, die viel net binnen het geopende gedeelte. De wc's daar waren aan het begin van de middag nog relatief schoon. Sindsdien at ik op Dour één keer per dag iets, bij voorkeur patat, omdat dat niet kan bederven en gefrituurd wordt, geen koel- of vries containers te bekennen daar bij de food stands. Tegenwoordig eet ik nog steeds weinig als ik op een festival ben, bij een goed gevulde line-up vind ik het zonde van de tijd, en ik eet liever niks dan lang in de rij te staan wachten. Een stevige brunch als bodem en dan een of twee keer wat snacken bij iets waar geen lange rij staat. Favoriete bodems zijn kaasfondue en bahn xeo, favoriete snacks gehaktballetjes van de BBQ tent en natuurlijk het ultieme festivalvoer de Hansworst.

Gelukkig zijn de meeste festivals er sanitair op vooruit gegaan. Op Lowlands heb ik altijd goeie spoeltoiletten gezien, en bij stadsfestivals kan je tenminste op je verblijfplaats bouten. En ook goedkoop eten buiten het festivalterrein. Wat een Primavera bezoek extra leuk maakt, omdat je in BCN zo'n geweldig culinair aanbod hebt voor relatief goeie prijzen.
Reply
ik neem enkel sterke drank mee naar een festival.
ik koop daar alle eten.
op lowlands eet ik per dag wel 6 x
er is gewoon zoveel lekkers.
pannekoeken, rotdog, kibbeling,australian pie, koreaanse chickenwings, pho, ramen, ban xiao.
pfff teveel om op te noemen.
en ik eet wel iets van 6 x op een dag.
en dan drink ik gewoon cola) met wat van mn eigen sterke drank erin.
Reply
Als vrouw moet je sowieso op een Dixi naar de wc, dus dan zit je er toch al Wink
Ik heb de laatste jaren eigenkijk vrijwel nooit meer een vieze Dixi gezien op Werchter, alleen een beetje aan het einde van de avond in de hoek bij de Slope. Want die maakten ze dan niet meer schoon als dat veld na de laaste tentheadliner dichtgaat.

Op camping C7 verrassend schone wc's eigenlijk.
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
FTM deelt vandaag opnieuw dit achtergrondstuk (van nov '22) over de 'maatregelen' die Ticketmaster neemt om 'woekerverkoop' tegen te gaan. Gaat o.a. over het belachelijke dynamic pricing.

https://www.ftm.nl/artikelen/schimmige-h...qdzw%3D%3D

Had hem eerder nog niet gelezen, maar interessant inkijkje.
Reply
(07-02-2023, 01:01)meisbaer2 Wrote: Als vrouw moet je sowieso op een Dixi naar de wc, dus dan zit je er toch al Wink
Ik heb de laatste jaren eigenkijk vrijwel nooit meer een vieze Dixi gezien op Werchter, alleen een beetje aan het einde van de avond in de hoek bij de Slope. Want die maakten ze dan niet meer schoon als dat veld na de laaste tentheadliner dichtgaat.

Op camping C7 verrassend schone wc's eigenlijk.
 
Eind jaren '80, begin jaren '90, hadden ze gewoon een diep gat gegraven en erboven een houten cabine getimmerd met een plaat waaruit ronde gaten waren gezaagd. Daar kon je op zitten om je behoefte te doen en niemand die er iets van zei, want geen asocial media. Het was natuurlijk te walgelijk voor woorden, maar ja, dat werd gecompenseerd door gewelige programmeringen. Ook de campings waren zéér primitief en je kon overal zo'n beetje je tentje neerzetten. Vergelijkbaar met Pinkpop in die periode, was Werchter een primitieve bende, maar ja, ze hadden wel de beste bands, dus dan neem je dingen voor lief.
Reply
Quote:Ticketmaster onder vuur om omstreden doorverkoop Lowlands: ‘Dit slaat nergens op’

De Tweede Kamer is verbolgen over ‘woekerprijzen’ die worden gevraagd voor doorverkochte Lowlands-tickets. De toegankelijkheid van concerten en festivals staat op het spel als Ticketmaster vrij spel blijft houden, stellen Kamerleden. Staatssecretaris Gunay Uslu (Media & Cultuur) broedt op maatregelen.

Lowlands in Biddinghuizen was zaterdagochtend binnen een kwartier uitverkocht. De ruim 60.000 tickets vallen vanwege ‘gestegen kosten’ een stuk duurder uit, namelijk 300 euro. ,,Lowlands had de kaarten nog véél duurder kunnen maken, omdat er een enorme schaarste is in de markt”, vertelt Timo Klein, expert op het gebied van mededingingsrecht. ,,Maar dat doen ze niet, omdat Lowlands zijn goede naam en imago wil beschermen.”

Over die 300 euro is in de Kamer dan ook weinig opwinding. De boosheid zit meer in de rol die Ticketmaster speelt in de verkoop van tweedehandstickets. Dat begon met het abrupt buitenspel zetten van andere verkoopkanalen als Ticketswap, slechts een paar dagen voor de kaartverkoop van start ging. Daarmee eigende Ticketmaster zichzelf een monopoliepositie toe. Dat doet het bedrijf niet voor de lol, maar om de markt en de betrouwbaarheid van het ticket te beschermen, stelt Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg.

Tegelijkertijd verdient Ticketmaster wél bakken met geld met die machtspositie. Lowlands-gangers mogen namelijk alleen nog maar via Ticketmaster de tickets doorverkopen, met een maximum van 20 procent bovenop de aangekochte prijs. Tot zover niets nieuws, maar Ticketmaster rekende - zonder precies duidelijk te maken waarvoor - bij iedere transactie ruim 40 euro aan servicekosten. De totale verkoopprijs van elk tweedehandsticket kwam daardoor op ruim 400 euro uit.

Daar is de Tweede Kamer verbolgen over. ,,Waarom moet een kaart ruim honderd euro duurder zijn? Ik zeur niet over een paar euro administratiekosten, maar wel over ruim honderd euro”, zegt Mohammed Mohandis (PvdA). Cultuur moet voor iedereen toegankelijk blijven, zegt CDA-Kamerlid Lucille Werner. ,,Consumenten moeten worden beschermd tegen exorbitant hoge ticketprijzen als gevolg van doorverkoop.” VVD-Kamerlid Pim van Strien wijst erop dat het wel de organisatie is van Lowlands die in zee gaat met Ticketmaster: ,,En dat Lowlands dus iets heeft uit te leggen aan de Lowlands-gangers.’’

Mocht Uslu niet tot wettelijke maatregelen komen, dan wil CDA met een initiatiefwet komen om het te regelen. Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan van SP-Kamerlid Peter Kwint om op korte termijn werk te maken van woekerhandel. Volgens Kwint is die ontspoord tot een ‘miljardenhandel’. Kwint wil een wettelijke begrenzing van zowel het percentage dat bovenop een kaartje gevraagd mag worden, als aan servicekosten. PvdD-Kamerlid Christine Teunissen is bezorgd: ,,Woekerwinsten horen niet thuis in de cultuursector. De toegankelijkheid van festivals staat op het spel.’’

Uslu snapt de zorgen over de doorverkoop en de hoge servicekosten. ,,Het is hardnekkige, complexe problematiek waar muziekliefhebbers, evenementenbezoekers en concertgangers de dupe van zijn.’’ Ze kijkt op dit moment naar Europese landen die succesvolle maatregelen tegen dit fenomeen hebben getroffen. Voor eind maart komt ze met een reactie naar de Kamer.

Ticketmaster reageert niet op de hoogte van de servicekosten, maar geeft wel aan dat die kosten ‘de enige inkomsten zijn die wij van de transactie houden’. Het geld wordt geïnvesteerd in ‘het verder ontwikkelen en garanderen van een veilig platform’, aldus een woordvoerder. Dat is volgens Lowlands-directeur Van Eerdenburg ook echt zo. Een platform als Ticketswap geniet volgens hem ‘misschien wel een goede reputatie, maar honderd procent garantie dat je binnenkomt met een ticket heb je daar niet’. ,,Het is de minst slechte optie”, reageert hij.

Ticketswap-ceo Hans Ober ontkent dit met klem. ,,De fans zijn juist de dupe door de restricties van doorverkoop en hoge prijzen. Wij hadden graag samengewerkt met Lowlands maar moederbedrijf Livenation kiest ervoor om ons buiten te sluiten en met hun dochterbedrijf Ticketmaster de machtspositie richting de fan te vergroten.” Ticketswap heeft zich in de afgelopen jaren ‘behoorlijk hard gemaakt’ als het aankomt op betrouwbare en transparante doorverkoop, zegt Ober.

De doorverkoop in concerttickets is ook de Consumentenbond al jaren een doorn in het oog. Maar de hoge servicekosten verbazen zelfs woordvoerder Gerard van Spierenburg. ,,Tweemaal servicekosten vragen – en dan vooral zoveel – slaat wat mij betreft helemaal nergens op, maar juridisch valt er niets aan te doen omdat je nu eenmaal mag vragen wat je wil. Helaas ben je als consument afhankelijk van de goede wil en het moreel kompas van de (weder-)verkopers, Ticketmaster dus.”

Toezichthouder ACM ziet geen aanleiding om in te grijpen omdat Ticketmaster volgens de regels zou opereren.

https://www.ad.nl/politiek/ticketmaster-...~a92b509e/
Reply
Ik moet zeggen dat ik de plotselinge ophef niet zo snap. Ticketmaster vraagt net zoveel servicekosten als Ticketswap. Ticketswap vraagt 5% van de verkoper, 5% van de koper + 3% van de koper betalingskosten. Dat is 13%. Dat is hetzelfde als Ticketmaster nu doet. Enige verschil is dat Ticketmaster alle servicekosten aan de koper vraagt, waardoor inderdaad de maximale prijs iets hoger is. Qua bedrag dat ze afroamen is het precies hetzelfde als Ticketswap, en dan valt er wel iets voor te zeggen als het via Ticketmaster loopt zodat de winst eventueel deels bij de organisator kan belanden, in plaats van dat de winst voor een tussenpartij als Ticketswap is. Enige verschil is dus dat de verkoper bij Ticketswap maximaal 15% (20-5% servicekosten) kan maken, en bij Ticketmaster 20%, omdat alle servicekosten voor de koper zijn.

Was gewoon een blunder van de Tweede Kamer om die meerprijs van 20% in de wet toe te staan. Waarom zou je dat doen, dat slaat nergens op. Qua winst pakt Ticketmaster nu zelf gewoon net zoveel als Ticketswap doet, maar over Ticketswap hoor ik niemand. Sterker nog: in zo'n artikel wordt die Hans Ober van Ticketswap nu ook aangevoerd om maar eens te roepen hoe slecht het allemaal wel niet is, terwijl die zelf net zoveel pakt.
Reply
Ticketswap heeft een service, Ticketmaster niet. Dat is al één heel belangrijk onderscheid, wat zo'n marge heus niet goedpraat, maar wel kan verklaren waarom we over het ene klagen en het andere niet. Ticketmaster is een parasitair een-tweetje met LN/Mojo. Het is georganiseerde, gelegaliseerde diefstal. Ticketswap blijft een dienst.
Reply
Ticketswap is ook maar een private partij en we wilden altijd al dat de doorverkoop beter geregeld zou zijn. Maar het is jammer dat het dan weer op zo'n verstikkende manier moet en Ticketmaster hoeft natuurlijk niet 2 keer servicekosten over hetzelfde kaartje te rekenen, voor Ticketswap was dat het verdienmodel.
Reply
En ticketswap heeft ook genoeg personeel dat je problemen/conflicten/misverstanden gewoon oplost. Het is een service die niet faalt en ook niet mag falen. Het is m.a.w. een totaal ander beestje dan een ticketprovider, waar er ook van zijn die 70 cent per kaartje rekenen en het naar je mailbox sturen...
Reply
(08-02-2023, 11:09)Uplift Wrote: Ticketswap heeft een service, Ticketmaster niet. Dat is al één heel belangrijk onderscheid, wat zo'n marge heus niet goedpraat, maar wel kan verklaren waarom we over het ene klagen en het andere niet. Ticketmaster is een parasitair een-tweetje met LN/Mojo. Het is georganiseerde, gelegaliseerde diefstal. Ticketswap blijft een dienst.

Akkoord dat Ticketmaster een eentweetje met LN/Mojo is, en dat het bloedirritant is dat dat hele platform zo opgelegd wordt, waardoor die servicekosten zeker als diefstal aan kunnen voelen.

Maar voor wat betreft het onderscheid met Ticketswap ben ik het oneens. Ticketswap is ook gewoon een monopolist tegenwoordig. Los van een kaartje dat platformgebonden is heb ik voor een doorsnee kaartje dat ik wil verkopen drie opties:
1. Via de oorspronkelijke aankoopplek (bij een aantal onafhankelijke podia kan ik m'n kaartje soms teruggeven voor een restitutie).
2. Ik bied m'n kaartje hier op Graz aan, bij wijze van vriendendienst. (of eventueel een andere vriend)
3. Ticketswap, want wie koopt er tegenwoordig nou nog een kaartje via Marktplaats of welk ander platform dan ook.

Het gros van de keren dat ik van een kaartje af moet eindig je dan toch bij optie 3. Als ik een kaartje verkoop is dat namelijk meestal op het laatste moment. Oké, de service die Ticketswap dan biedt is dat het daar makkelijk kan, maar die service is met dit systeem van Ticketmaster niet anders, dat kan nog wel makkelijker dan via Ticketswap. Sterker nog: als ik 100% zeker weet dat ik een echt ticket koop, vind ik dat zelfs een betere service.

Een andere service zie ik ook Ticketswap niet echt hebben eigenlijk. Ticketswap is ook gewoon geautomatiseerde brol. Niet zo lang geleden wilde ik een kaartje voor aankoopprijs van de hand doen, maar werd de aankoopprijs van het kaartje automatisch (verkeerd) gedecteerd, waardoor ik het niet eens voor de aankoopprijs kon aanbieden. Als je daar de klantenservice over wil bereiken kan dat alleen via een chat, en zit je eerst een halve dag in de wacht voordat je aan de beurt bent. Toen was het voor mij al mooi te laat. Ik kan me ook herinneren dat Indiaantje wel eens een slechte ervaring met Ticketswap meegemaakt heeft en dat hier gedeeld.

Zoals Willie zegt: Ticketswap is ook gewoon een private partij en een tussenpersoon, waar we prima zonder kunnen. En de ophef nu waar tegelijkertijd Ticketswap op een voetstuk gehesen wordt is selectief.

Dat praat verder niks goed aan de praktijken van Ticketmaster en de gigantische servicekosten. Wat mij betreft blijven die ook laag, zoals er ook ticketproviders zijn die dat wel doen. Servicekosten vragen is redelijk, achter een ticketingsysteem hangt ook gewoon een IT bouwwerk wat onderhouden moet worden, maar de bedragen die zowel Ticketmaster als Ticketswap vragen slaan nergens op.

Waar ik me dus aan stoor is dat zo'n Hans Ober nu als heilig boontje wordt opgevoerd, terwijl Ticketswap me net zo hard een poot uitdraait, met net zulke slechte service, en als tussenpartij ook gewoon net zo hard geld uit de cultuursector trekt als Ticketmaster dat doet. Ik las volgens mij zelfs nog dat EvE in een interview zei dat een deel van de herverkoop servicekosten volgend jaar in het festival geïnvesteerd kunnen worden. Dan lijkt me dat misschien wel een betere zaak dan dat de aandeelhouders van Ticketswap ermee gaan lopen.
[+] 2 users say Thank You to Locor for this post
Reply
Oké, maar like. TM verbiedt letterlijk de praktijken van Ticketswap. Dat is in se gewoon oneerlijke concurrentie tov doorverkoopsites (Ticketswap zijnde de meest voorname). Bovendien betaal je in je ticket al bepaalde servicekosten áán TM, maar dus als je je ticket wilt doorverkopen rekenen ze nóg eens door terwijl het gewoon een en dezelfde service is? Waarom? TM moet gewoon open gebroken worden.
Reply
Ligt toch echt aan Ticketswap dat hun systeem niet bestandt is tegen mobiele tickets. Andere (buitenlandse) doorverkopers kunnen daar wel mee omgaan.
Reply
Maar ik vind nog wel dat Ticketswap waardering moet krijgen, omdat ze het systeem open gebroken hebben. Ze hebben iets gebracht in de ticketmarkt dat niet bestond en we wel wilden; een normale, relatief veilige doorverkoop van kaartjes om niet de oplichters via Marktplaats te spekken. Dat organisatoren dat nu eindelijk omarmen is in de basis winst en gênant voor velen, want van Eerdenburg kan wel roepen dat hij dit al jarenlang wilde, maar de inspanning van zijn kant lijkt van buitenaf echt nul en Ticketmaster dacht jarenlang wel dat het los zou lopen.

Dat Ticketswap nu het onderspit delft is wel jammer, dat ze niet ook al geïnvesteerd hebben in een systeem voor mobiele tickets vind ik eigenlijk wel prima, het doel was niet per sé dat ze tickets konden doorverkopen, maar dat er iets beters kwam dan Marktplaats.
[+] 2 users say Thank You to Willie for this post
Reply
Ja dat is een argument waar ik ook gevoelig voor ben, dat is zeker waar. Maar daar heb ik twee kanttekeningen bij te plaatsen, met name reagerend op je laatste alinea:

1. Hoe lang gaat dat argument op? Je zou hetzelfde over Ticketmaster kunnen zeggen in de zin dat die hun ticketverkoop van fysiek naar online hebben gebracht. Dat is ook een cruciale verandering geweest waar ik heel gelukkig van wordt, waar ze in principe waardering voor verdienen, maar toch vind ik ook de servicekosten tegenwoordig veel te veel de pan uitreizen.

2. Dat is misschien wel een verlengde op het vorig punt, maar ik denk juist dat zo'n service in beweging moet blijven. Hoge servicekosten waren in de beginjaren zeker te verantwoorden. Dan wordt er nog in een lager volume gehandeld, is er net in alle systemen geïnvesteerd, etcetera. Marketing heeft Ticketswap niet veel aan hoeven uitgeven, want dat doen de verkopers van tickets zelf wel, maar toch vooruit: waarschijnlijk is er de eerste paar jaar verlies gemaakt wat goedgemaakt moet worden en wat hogere marges voor servicekosten verantwoord. Met de volumes die nu verhandeld worden wordt het echter wel eens tijd om ofwel de servicekosten te verlagen, ofwel de winst daadwerkelijk in de goede service te investeren waar ze zo mee lopen te pochen. In plaats daarvan staat er nu een heel sneu huilberichtje op de frontpage. Zo'n Ober is ook gewoon een mannetje wat een of andere opleiding in business gevolgd heeft, een slim businessplan heeft opgezet en daar de vruchten van plukt. Die heeft verder ook niet geweldig veel voor met de cultuursector.

Los van de servicekosten en los van welk platform dan ook: de toegestane winst bij doorverkoop moet ook gewoon eens naar 0 in plaats van die arbitraire 20%. Doorverkoopplatforms houden dat ook alleen maar in stand voor hun eigen winst, want het trekt professionelere handelaren met een groter volume aan, en 13% van 120% is nog altijd meer dan 13% van 100%.
Reply
Ik kijk niet zo zeer naar de kosten als ik waardering uitspreek, Ticketswap heeft zijn nek uitgestoken en laten zien dat het anders kan, daar heb ik waardering voor, dat ze ondertussen ook een bedrijf zijn met bijbehorend winstoogmerk, dat is ergens een logisch gevolg, daarom heb ik er verder ook weinig moeite mee dat we tickets niet via ticketswap hoeven te kopen of verkopen.

Ticketmaster heeft wat dat betreft niet iets bijzonders gedaan, het is een beetje als banken extra waardering geven, omdat je nu online geld over kan maken en niet met je acceptgiro naar de bank moet, het is een logische ontwikkeling. Daarnaast is juist die onlineverkoop waarom er behoefte aan Ticketswap ontstond; het werd makkelijker om veel tickets in te slaan en deze voor meer geld door te verkopen.

Ik vind verder ook vrij weinig van Ober, maar ik heb ook heel weinig vertrouwen in Ticketmaster en hoe deze ontwikkeling verder gaat. Als Ticketswap straks helemaal uit beeld is, dan is er voor Ticketmaster weinig reden meer om het systeem niet weer gewoon veel kutter te maken. Wat dat betreft blijft het wel fijn dat sommige popzalen nog wel een eigen systeem via iets als Stager hebben, want in Nederland hebben we het netwerk en leveranciers op het spoor en in de energiemarkt los van elkaar getrokken, maar dat LN en Ticketmaster onder 1 paraplu zitten is blijkbaar doodnormaal.
Reply
(01-02-2023, 17:09)Wonderboy Wrote: Volledig gemist dat er een comeback aan zat te komen, maar Explosions in the Sky vandaag aangekondigd voor Paredes de Coura

Aangekondigd voor een festival in de USA waar ze The Earth Is Not A Cold Dead Place integraal doen, dus grote kans dat ze daarmee touren.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Dat is wel lekker. En dan als toegift The birth and death of the day.
Reply
Fascinerend, nu blijkbaar de middenklasse concerten duur vindt worden verschijnen er opeens allemaal berichten dat het de spuigaten uitloopt, maar niemand die zich af vroeg waarom Rotterdam Zuid zo slecht vertegenwoordigd was toen Lowlands nog wel 150 euro kostte of een Depeche mode kaartje nog voor 70 euro ging.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...~b85058e4/
[+] 2 users say Thank You to Willie for this post
Reply
Het is wel een kanarie in de koolmijn, en dat heeft niet enkel met de middenklasse te maken die in het komende decennium haar levensstijl voor een groot stuk zal mogen opgeven. Ik sorteer daar al op voor door op veel vlakken als een pauper te leven.

Maar wat er echt aan de hand is, ook in andere sectoren, is dat winstmarges oneindig blijken te zijn. Net omdat LL dit jaar de kaap van 300 euro heeft bereikt, vragen materiaalleveranciers nog een beetje meer. Dat heeft inmiddels niets meer te maken met tekorten, het is ''omdat het kan'' en vooral omdat ''iemand het wel zal betalen''. Dat geldt zowel voor organisatoren als voor bezoekers. Die worden respectievelijk een monopolie en gemiddeld steeds rijker; dat laatste is uiteraard gelinkt aan het feit dat festivals en concerten (ten minste op die schaal) steeds meer pure entertainmentproducten worden waar het draait rond exclusiviteit en gezien worden. Muziek zal over tien jaar tegenover dat soort evolutie staan zoals vandaag tegenover MTV.

Dus ja, je hebt zeker een punt Willie. Maar er is ook een omslagpunt bereikt en dat geldt straks net zo goed voor gezondheidszorg, huisvesting, etc. We krijgen een samenleving van winnaars en verliezers en de winnaars gaan naar Lowlands. Een beetje reguleren op het vlak van doorverkoop is totaal onvoldoende. De basisprijs zal toch blijven stijgen. Het enige wat je kunt proberen doen, is de winstmarges aan banden leggen; en zoiets kan niet binnen het kader van de EU. Of überhaupt op de meeste vrije markten. Het antwoord zou kunnen zijn om via subsidies meer toegankelijke events in stand te houden, maar in essentie blijft dat een vestzak-broekzak-operatie. Vandaar dat ik vind dat er ook een grote verantwoordelijkheid ligt bij de muziekliefhebber zelf, waar ik bij andere sectoren veel minder of helemaal niet het nut van boycot zie.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
(10-02-2023, 10:48)Uplift Wrote: Vandaar dat ik vind dat er ook een grote verantwoordelijkheid ligt bij de muziekliefhebber zelf, waar ik bij andere sectoren veel minder of helemaal niet het nut van boycot zie.

Platinum tickets boycotten is niet zo moeilijk. Denk dat het lastiger wordt met onze all-time favorieten waarbij de reguliere toegangsprijs al boven de 100 euro is geworden (e.g., Bjork, DM, Rammstein). Ik bewonder je idee om na dit jaar geen grote shows meer te doen, maar voor veel muziekliefhebbers zou dat een oprecht gemis zijn.
Reply
Nee, wat ik nu al probeer te doen, is niet naar for-profit events gaan. Dat is met zaalshows nog steeds lastig, maar met festivals perfect haalbaar. Schaal staat daar in principe los van. En bij een Björk betaal je gewoon wat die show letterlijk kost om te maken, daar heb ik geen probleem mee.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Ah zo. Hoeveel not-for-profit organisatoren voor zaalshows of losse openluchtconcerten zijn er eigenlijk (nog) in Europa? Ik vind het zelf iig altijd fijn wanneer een Live Nation or AEG zaal te vermijden valt, maar soms heb je natuurlijk geen keuze of is het zelfs een betere keuze. Zoals een Ziggo Dome die gewoon top is.
Reply
Op zich ben ik al slecht bezig. Zo was de grootste show die ik in 2014 heb bijgewoond NIN in de Rockhal in Luxemburg, wat iets groter is dan de Afwas arena. Dus het kan altijd nog beter. Daarnaast denk ik dat er veel te zeggen valt voor het tout court skippen van grote, dure shows, zelfs al zijn het je idolen. Fuck idolatrie anyway. Principieel gezien en als we artistieke kunde even apart beschouwen, zou je als echte liefhebber schijt moeten hebben aan een artiest die de status van een Beyoncé bereikt, alreeds miljardair is, merch laat maken in lage loonlanden en dynamic pricing toestaat.
Reply
(10-02-2023, 23:50)hythloth Wrote: Ah zo. Hoeveel not-for-profit organisatoren voor zaalshows of losse openluchtconcerten zijn er eigenlijk (nog) in Europa? Ik vind het zelf iig altijd fijn wanneer een Live Nation or AEG zaal te vermijden valt, maar soms heb je natuurlijk geen keuze of is het zelfs een betere keuze. Zoals een Ziggo Dome die gewoon top is.

Vanaf een bepaalde schaal: geen. Dat is simpel. Verder denk ik dat je met jaarlijkst Glastonbury of Roskilde bezoeken zowat alle denkbare grote namen vroeg of laat wel tegenkomt, dus dat scheelt. Wel blij dat ik die 'traditie' weer heb opgepikt, zeg maar. Maar er zullen zich zeker nog dilemma's voordoen. Een eventuele terugkeer van Radiohead, bijvoorbeeld.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)