Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klein en minder fijn popnieuws
#76
Maar aangezien jij enkele nare ervaringen hebt gehad wil toch niet zeggen dat de hele scene niet meer positief mag praten? 

Dat jij nare ervaringen hebt gehad dat is jammer. Maar dat je het vooral jammer vind dat de 'scene' die ervaringen niet deelt vind je stom?
Reply
#77
(18-04-2020, 18:47)Melliw Naj Wrote:
(18-04-2020, 18:16)Uplift Wrote: Je hebt deels ook reteveel pech gehad, Melliw. Het is zeker herkenbaar, hoor. Maar als je meer (diverse) metalshows bijwoont, raken dat soort ervaringen naar de achtergrond geduwd, omdat ze gewoon een minderheid zijn. Dit gezegd zijnde ben ik ook wel wat selectiever. Een Church of Ra-avond met al die idioten zie ik mezelf niet gauw meer doen, bijvoorbeeld. Klassieke doom metal shows ook niet, en al helemaal niet eender wat van metal met een Franstalig publiek erbij. Je leert er gewoon uit. Maar tegelijk kan je je ook afvragen: bij welke genres heb je nooit een kutpubliek?

Ik heb op 4x een integraal RB-weekend eerlijk gezegd nooit een nare ervaring gehad. Maar qua publiek is er ook bijna niets beter. En op Wacken was ik het meest aangenaam verrast door dat publiek. Natuurlijk zijn Duitsers anders (lees: beter op elk denkbaar vlak) als publiek dan Nederlanders of Vlamingen, maar toch. 80k mensen waarvan praktisch iedereen zich gedraagt en er ook nog eens vol voor gaat? Dat had ik in meer dan een decennium niet meer gezien op eender welk groot festival. En of je nu van dingen als Saxon houdt of niet, zoiets is gewoon mooi.

Heb denk verkeerd verwoord, fucktard publiek is niet de reden dat ik beetje heb opgegeven, maar de scene zelf welke positief blijven praten. Een bericht als dik gedrukte kom ik gewoon te weinig tegen waardoor keuzes maken een stuk lastiger wordt (thanks voor de post!). Techno zit overvol met randdebielen, maar je leest talloze verhalen over clubs/feesten dat je een goede mening kan vormen om het toch te skippen ipv gaan en kut avond beleven. 

Waarin techno voor mij nog altijd het voordeel heeft dat ik makkelijker de mindset van lekker feesten en gezellig hebben kan hebben. Bij metal heb ik dat totaal niet, waardoor nog sneller hit of miss is en bij laatste voelt het zonde van mijn geld & tijd.

Klopt, dat is ook wel de ziekte van de metalwereld: alles is positief, alles is goed, etc. Dan ligt de lat soms laag, ja.
Reply
#78
Heb ik dan zoveel geluk gehad of ben ik blind?

Zelf's zo'n spin-off als Kikagaku Moyo in Occi beviel mij goed. Graspop als major beviel mij uitstekend met heel veel respect en echt geen slechte kant gezien. 

Enigste ervaring die ik er bij kan halen zijn de moshers bij de eerste set van Neurosis op Roadburn.
Reply
#79
Als ik dan terug denk aan Primavera, Le Guess Who?, Rewire, Dekmantel e.a. dan heb ik veel slechtere ervaringen.
Reply
#80
Je bent blind Wink Maar je hebt ook wel een fundamenteel andere ingesteldheid dan ik of Melliw. Wij zitten zeg maar snel op ons paard van zodra mensen in een straal van 1 km zich als debielen gaan gedragen.
Reply
#81
(18-04-2020, 19:46)Loov Wrote: Maar aangezien jij enkele nare ervaringen hebt gehad wil toch niet zeggen dat de hele scene niet meer positief mag praten? 

Dat jij nare ervaringen hebt gehad dat is jammer. Maar dat je het vooral jammer vind dat de 'scene' die ervaringen niet deelt vind je stom?

Ergens herken ik de kritiek wel. Ging vroeger veel om met 'metalheads'. Voor hen was er maar één muziekgenre en dat was metal. Alle andere muziek was niet echt, kut en werd zeer denigrerend over gesproken. Ik proef dat nog steeds wel bij een aantal en al helemaal als ze horen dat ik ook naar wat anders dan metal luister.
Reply
#82
(18-04-2020, 19:55)Loov Wrote: Als ik dan terug denk aan Primavera, Le Guess Who?, Rewire, Dekmantel e.a. dan heb ik veel slechtere ervaringen.

Dat is evident, maar die festivals beantwoorden niet aan een bepaalde scene. Nouja, Dekmantel in Amsterdamse Bos is het Mekka van de douchebag-scene, zeg maar. En er is spillover naar de laatste ''beschaafde'' avond, zoals jij en ik in 2017 ook konden vaststellen. Maar verder zijn dat festivals die extreem breed programmeren en waar naargelang de schaal meer of minder volslagen kansloze kutmensen op afkomen. Om even de verbinding te maken met mijn eerder punt over scene / geen scene dus.
Reply
#83
(18-04-2020, 19:57)metal bouwie Wrote:
(18-04-2020, 19:46)Loov Wrote: Maar aangezien jij enkele nare ervaringen hebt gehad wil toch niet zeggen dat de hele scene niet meer positief mag praten? 

Dat jij nare ervaringen hebt gehad dat is jammer. Maar dat je het vooral jammer vind dat de 'scene' die ervaringen niet deelt vind je stom?

Ergens herken ik de kritiek wel. Ging vroeger veel om met 'metalheads'. Voor hen was er maar één muziekgenre en dat was metal. Alle andere muziek was niet echt, kut en werd zeer denigrerend over gesproken. Ik proef dat nog steeds wel bij een aantal en al helemaal als ze horen dat ik ook naar wat anders dan metal luister.

Maar misschien is dat net stiekem wat het vandaag wat aantrekkelijk maakt.. omdat je eigenlijk verder geen hokjes meer hebt en alles zo commercieel of schraal is? Althans, zo voelt het bij mij. Maar ik ga natuurlijk nooit niet-metal afschrijven als kut of zo.
Reply
#84
(18-04-2020, 19:46)Loov Wrote: Maar aangezien jij enkele nare ervaringen hebt gehad wil toch niet zeggen dat de hele scene niet meer positief mag praten? 

Dat jij nare ervaringen hebt gehad dat is jammer. Maar dat je het vooral jammer vind dat de 'scene' die ervaringen niet deelt vind je stom?

Dat is gelijk het andere uiterste. Mijn ervaringen is ook groot gedeelte aan mijzelf te danken omdat ik jaartje naar redelijk wat black metal concerten in Frankrijk ging (Franse zijn kut en krijg je ook nog zware nazi's erbij), maar betekent ook niet toffe ervaringen heb. Zelf op Primavera heb ik tig maal betere Sleep gezien dan in de Ronda, op papier had dit andersom moeten zijn.

Bij mij gaat alleen niet in dat altijd alles positief is wat vele metalheads vaak wel beweren en dan word ik iets sceptische naar de positieve verhalen en probeer ik toch ook kritiek mee te geven voordat mensen blind naar een concert gaan en het daardoor de hele scene gaan afschrijven.
Reply
#85
(18-04-2020, 19:58)Uplift Wrote:
(18-04-2020, 19:57)metal bouwie Wrote:
(18-04-2020, 19:46)Loov Wrote: Maar aangezien jij enkele nare ervaringen hebt gehad wil toch niet zeggen dat de hele scene niet meer positief mag praten? 

Dat jij nare ervaringen hebt gehad dat is jammer. Maar dat je het vooral jammer vind dat de 'scene' die ervaringen niet deelt vind je stom?

Ergens herken ik de kritiek wel. Ging vroeger veel om met 'metalheads'. Voor hen was er maar één muziekgenre en dat was metal. Alle andere muziek was niet echt, kut en werd zeer denigrerend over gesproken. Ik proef dat nog steeds wel bij een aantal en al helemaal als ze horen dat ik ook naar wat anders dan metal luister.

Maar misschien is dat net stiekem wat het vandaag wat aantrekkelijk maakt.. omdat je eigenlijk verder geen hokjes meer hebt en alles zo commercieel of schraal is? Althans, zo voelt het bij mij. Maar ik ga natuurlijk nooit niet-metal afschrijven als kut of zo.

Ja dat denk ik wel, het is allemaal wel een stuk toegankelijker geworden. Bij Slipknot viel het mij helemaal op dat de hokjes weg zijn. Zat mensen gezien die je, uitgaande op uiterlijk, nooit bij een metalconcert zou verwachten.
Reply
#86
Tijden zijn wat mij betreft positief veranderd binnen de metalscene. Vooral in de jaren '90 werd je bijna de zaal of kroeg uitgekeken als je geen lang haar had. Bijna een trauma overgehouden aan de catastrofe op Dynamo in 1997 toen randdebielen tenten op de camping in de fik staken. Ook veel meer neonazi's en racisten toen zichtbaar aanwezig (vaak met het bekende Burzum SS shirt).
De metalscene is altijd een beetje de arbeidersklasse van de totale muziekscene geweest. Met voor- en nadelen uiteraard.
Reply
#87
Burzum maakte wel toffe muziek (jaren 90), blijft ook vaak zonde hoe grote idiote achter sterke albums zitten.
Reply
#88
Absoluut. Genialiteit zit helaas soms dicht tegen krankzinnigheid aan.
Reply
#89
(18-04-2020, 20:38)Timothy's Monster Wrote: De metalscene is altijd een beetje de arbeidersklasse van de totale muziekscene geweest. Met voor- en nadelen uiteraard.

De docu Metal: A Headbanger's Journey ging hier ook op in. Ook een aanrader voor wie meer van de geschiedenis achter alle subgenres wilt weten.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
#90
https://www.zeit.de/kultur/musik/2020-04...n-pandemie
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Reply
#91
Ik stel deze vraag hier maar: welke concerten vallen niet onder vergunningplichtige evenementen?
Ik bedoel eigenlijk waar kunnen we nog zicht op hebben deze zomer?

Zoals anderen hier is live muziek voor mij een uitgangsklep, hobby, een vanmijn weinge sociale bezigheden, en mijn aller grootste passie.
Ik weet niet hoelang ik dit zo nog ga trekken.
KLOTEVIRUS!!!
[+] 1 user says Thank You to Flair for this post
Reply
#92
Ik vind het ook een rare term, maar het gaan de facto om alle bijeenkomsten. Dus ook in je lokale kroeg. Sorry.
Reply
#93
Da's niet helemaal hetzelfde Uplift. Vergunningsplichtige evenementen zijn de festivals, en die zijn tot 1 september van de baan. Concerten vallen onder de sluiting van de culturele sector en die wordt in mei herbekeken.

Voor de bioscopen heeft Pathé al een protocol voor heropening opgesteld, met handhaving van hygiëne en afstand houden. Voor de theaters is het lastiger omdat met zo'n lage zaalbezetting geen enkele voorstelling nog rendabel is, om nog maar te zwijgen van afstand houden voor de mensen op het podium. Bij concerten is het nog veel lastiger. Hou de sites van de podia in de gaten ivm livestreams en andere creatieve oplossingen, meer zit er even niet in.
Reply
#94
Mja, ik vind nog steeds geen duidelijke richtlijnen terug. Wat gewoon stom is. Zelf moet ik in principe iets in augustus op poten helpen zetten. Kleinschalig, maar op zich wel een ''evenement'' en een plek waar mensen ''samen komen''. Maar een vergunning is niet nodig. En inderdaad, als je straks weer theater wil brengen -voor 1 september- wat kan dan wel en niet? Dit is nu net zoals in België: veel te veel organisaties vallen tussen wal en schip en weten niet wat kan of niet.

Een ding is zeker: anderhalve metersamenleving is vooralsnog een buzzterm die in de praktijk niet levensvatbaar is.
Reply
#95
Per sector kan er nu een plan ingeleverd worden bij RIVM en ministerie van OCW. Die gaan dan checken of het in lijn van het beleid / uitvoerbaar is. Alleen ligt de bal vooral bij de grote spelers.
Reply
#96
Marek Lieberberg über Festivals und Corona

Kulturzeit-Gespräch mit dem Konzert- und Festivalveranstalter Marek Lieberberg über die Auswirkungen des Coronavirus auf Konzerte und Festivals im Sommer.

https://www.3sat.de/kultur/kulturzeit/ge...g-100.html
Reply
#97
(22-04-2020, 09:52)Stefan Wrote: Per sector kan er nu een plan ingeleverd worden bij RIVM en ministerie van OCW. Die gaan dan checken of het in lijn van het beleid / uitvoerbaar is. Alleen ligt de bal vooral bij de grote spelers.

Ja, en in de theaterwereld zijn een aantal (ook niet zo grote spelers) bezig met hoe ze een zaal zouden vullen in de anderhalve metercontext. Dat komt in theater neer op 1/5 van je capaciteit.

Nu bewonder ik bijna die Nederlandse bereidheid om daarmee aan de slag te gaan alvorens de absurditeit ervan in vraag te stellen, maar... dat is volgens mij verloren moeite. Ik denk dat we straks weer 'normaal' theater, bioscoopbezoek en lokale optredens zullen beleven, maar dan met compartimentering per regio. Iets waar het RIVM overigens deels al op vooruit liep. Zo niet, dan blijven theaters gewoon dicht voor twee jaar en gaan ze allemaal definitief dicht daarna. En dan is het klaar. 

Ik ga in elk geval niet uit van een scenario waarin alles ''gewoon'' kan met anderhalve meter tussen mensen. Daar steek ik mijn tijd niet in.
Reply
#98
De grap dat er voor meeste experimentele concerten niets verandert blijft overigens wel leuk. Uncloud had in deze context gewoon door kunnen gaan, met gemiddeld 20 man in de Ekko per show.
Reply
#99
Ja, of vorm vandaag een funeral doom band en speel straks in elk lokaal zaaltje of kroeg. Je krijgt een minimale gage of op z'n minst gratis bier én je houdt je aan de richtlijnen.
Reply
Belangenverenigingen evenementenmakers: 'Poppodia overleven het niet': https://bit.ly/2zoulDV
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)