Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glastonbury
Maar Kreuz, die cijfers slaan op de namen die nu bekend zijn en dat zijn per definitie alle 'grote' namen. Misschien komt er nog iets bij zoals Chemical Bros. DJ-set of zo, maar dit zijn zeg maar de namen die straks ook door de BBC live worden uitgezonden. Dus ze staan per definitie hoog, alleen hebben ze dit jaar een boel disclaimers gebruikt om hun boeking van GnR te verantwoorden, terwijl die onverantwoordbaar is. En daarom schoot dat zo door in de communicatie naar de pers en gaat het vooral enkel daarover. Dat zijn dingen waar festivals als Pitchfork of Flow zich per definitie al geen zorgen om moeten maken, want die zouden nooit zo'n headliner uit het pleistoceen boeken.

Ik denk dat jij wel doorschiet met je kritiek en ik snap ook niet helemaal waar die vandaan komt. Ja, de line-up is gewoon kut (dat is-ie eigenlijk altijd, naar Graz-normen), ja de boeking van GnR valt niet te verdedigen en daar moet Glastonbury maar zelf met een uitleg voor komen. Maar verder is dit het grootste festival ter wereld en moet je het ook eerder vergelijken met andere mega-festivals, zoals Werchter, etc. Qua diversiteit zal Glastonbury het enkel tegen Roskilde moeten afleggen, maar verder mag je ook niet vergeten dat quota e.d. van ondergeschikt belang zijn wanneer (feministisch) activisme, een gigantisch breed multidisciplinair programma, een heel programma rond discourse, activisme, etc. ook een plek heeft op zo'n festival; n.b. een festival waar de meerderheid van de bezoekers vrouwen zijn inmiddels. Dan kan zo'n hipsterfestival wel vooruitstrevender headliners hebben, maar de progressieve rol van zo'n event blijft dan ook wel beperkt tot net dat, en we moeten denk ik toch echt af van het idee dat iemand die geen witte man is op een hoge positie plaatsen een probleem zal oplossen. Want zo heeft het nooit gewerkt en we hebben deze discussie (zie ook: majors hadden in de jaren 90 en 0 net zo goed vrouwelijke headliners) echt al (te) vaak gehad.

Overigens krijgt Lizzo hoogstwaarschijnlijk vijf kwartier tot een half uur op de Pyramid. Dat is redelijk standaard voor zo'n slot. En we moeten ook niet doen alsof die act wel headlinerwaardig is.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Ik denk echt dat ze niet snapt dat Glastonbury op die manier werkt en dat het headlinen van de Other stage later nog wel benoemd wordt.

En dat zij maar één van de grote namen is Wink .Dat bijvoorbeeld de Tea time slot op zondag ook een big deal is enzo.
Reply
Primavera en Coachella maken er de laatste jaren zo ook een beetje een wedloop van wie er het meest divers en uitgesproken kan boeken. What's the point nog soms, vraag ik me dan af, de authenticiteit. Is het om headlines te maken en te zeggen 'kijk naar ons'?

Ik ben het er zeker over eens hoor wat je zegt over activisme op en rond het festival. Ik heb het gevoel dat het een van de weinige festivals is waar dat überhaupt nog het geval is en waar daar nog ruimte voor is, zeker als major in Europa. Ik herinner me in een ver verleden nog de verschillende activistische standjes op Pukkelpop bv.. Ook al een eeuwigheid verdwenen. Verder weet ik niet wat voor programma's de genoemde hipsterfestivals aanbieden, het valt gewoon op dat zij daar niet mee lopen te pronken.
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
Reply
In 2020 had ze een losse aankondiging voor de eerste poster drop. Toen was ze sub op de Pyramid. Nu moesten ze het wel op deze manier doen want een losse aankondiging van G&R had desastreus geweest.
Reply
(06-03-2023, 12:07)Uplift Wrote: Hmm nu snap ik beter wat je bedoelt. Dat zou inderdaad kunnen wijzen op een misverstand.

Blijf het raar vinden dat ze zichzelf zo belangrijk vindt en dat ook lijkt te geloven, daar niet van.


Ze is ook heel belangrijk in de muziekindustrie. Ze is in de afgelopen 10 jaar uitgegroeid tot één van de belangrijkste vrouwelijke artiesten, en heeft een hele grote invloed gehad op veel andere vrouwelijke artiesten (Denk aan Weyes Blood, Lorde, Taylor Swift, Charli XcX, Adele).
Reply
(06-03-2023, 12:45)Kreuz Wrote: Primavera en Coachella maken er de laatste jaren zo ook een beetje een wedloop van wie er het meest divers en uitgesproken kan boeken. What's the point nog soms, vraag ik me dan af, de authenticiteit. Is het om headlines te maken en te zeggen 'kijk naar ons'?

Ik ben het er zeker over eens hoor wat je zegt over activisme op en rond het festival. Ik heb het gevoel dat het een van de weinige festivals is waar dat überhaupt nog het geval is en waar daar nog ruimte voor is, zeker als major in Europa. Ik herinner me in een ver verleden nog de verschillende activistische standjes op Pukkelpop bv.. Ook al een eeuwigheid verdwenen. Verder weet ik niet wat voor programma's de genoemde hipsterfestivals aanbieden, het valt gewoon op dat zij daar niet mee lopen te pronken.

Een festival als plek waar het ook kan gaan over de mens en samenleving, dat bestaat in feite bijna niet meer. En seksisme, homofobie, etc. bestrijd je uiteindelijk daarmee. Getelefoneerde diversiteit en wat extreemrechts 'wokeness' zou noemen met grote gebaren op je affiche pleuren, heeft op een deel van de samenleving zelfs eerder een omgekeerd effect. En het is nefast dat artistieke merites er te weinig toe doen bij zo'n keuzes - zie (wederom) de rol van vrouwen in de recente muziekgeschiedenis en wat voor pionierswerk ze vaak geleverd hebben, binnen diverse scenes en genres. Dat kun je eigenlijk moeilijk zeggen over veel van die artiesten die zogenaamd diversiteit moeten garanderen. Ik vind het best wel meevallen met die diversiteit als de meeste van die dingen uiteindelijk best wel te bestempelen vallen als 'commerciële derivaten'.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
(06-03-2023, 12:50)BigBird Wrote:
(06-03-2023, 12:07)Uplift Wrote: Hmm nu snap ik beter wat je bedoelt. Dat zou inderdaad kunnen wijzen op een misverstand.

Blijf het raar vinden dat ze zichzelf zo belangrijk vindt en dat ook lijkt te geloven, daar niet van.


Ze is ook heel belangrijk in de muziekindustrie. Ze is in de afgelopen 10 jaar uitgegroeid tot één van de belangrijkste vrouwelijke artiesten, en heeft een hele grote invloed gehad op veel andere vrouwelijke artiesten (Denk aan Weyes Blood, Lorde, Taylor Swift, Charli XcX, Adele).

Muzikale invloed bedoel je? Want die steelt Lama van talloze veel meer getalenteerde artiesten, te beginnen met de mid-career Cat Power. 

Ik kan dit niet serieus nemen, sorry.
Reply
Cat Power is een grote invloed ja. Als jij invloed en stelen hetzelfde vindt, prima.
Reply
Dat is een dunne lijn. Ik baseer me concreet op mijn luisterervaring van Del Reys album dat hier m.n. door Yung Graz werd gebombardeerd tot AOTY en ik hoorde toch verdacht veel Moon Pix en You Are Free erin terug, maar dan met een soort Instagram-laagje en de ruwe kantjes eraf gevijld. Welke bijdrage levert Del Rey dan zelf als die plaat een optelsom is van een hele duidelijke invloed en productionele truken van de foor? Ik lees het graag.
Reply
Lana del Rey heeft die plaat grotendeels met Jack Antonoff geschreven en geproduceerd, die bijdrage.
Reply
https://www.youtube.com/watch?v=2N79T49mVwQ

Dat is het enige dat ik ken van Lizzo.
[+] 1 user says Thank You to pudpong3 for this post
Reply
(06-03-2023, 12:22)Kreuz Wrote: Uiteindelijk is dat allemaal zever hè Locor, er zal die avond maar één naam zijn die twee uur speelt en afsluit en een ander die voor een uurtje net daarvoor opdraaft.

Die procententalk van hen hangt me ook de keel uit. Oké, prima dat 48% van je programma uit vrouwelijke (of lead) acts bestaat. Oké cool, dat 46% uit niet-witte artiesten bestaat. Vraag is waar staan ze en wat is de reden dat je ze geboekt hebt? Wat wil je nu, een prijs? Festivals als Pitchfork, Oya, Flow hebben er nooit mee uitgepakt dat ze dat doen en die doen het al jaren..

De hoofdredacteur van Pitchfork zat in 2021 gewoon op te scheppen dat ze drie vrouwelijke headliners hadden gescoord hoor. En tuurlijk boeken die ook gewoon voor de diversiteit quotas, anders kwamen ze niet met de fucking Isley Brothers als headliner in 2019.

En dat met headlinen en lange(re) settijden is niet meer wat het geweest is. Er zijn nieuwere headliners die maar een uur spelen, of zelfs korter.

(06-03-2023, 12:50)BigBird Wrote:
(06-03-2023, 12:07)Uplift Wrote: Hmm nu snap ik beter wat je bedoelt. Dat zou inderdaad kunnen wijzen op een misverstand.

Blijf het raar vinden dat ze zichzelf zo belangrijk vindt en dat ook lijkt te geloven, daar niet van.


Ze is ook heel belangrijk in de muziekindustrie. Ze is in de afgelopen 10 jaar uitgegroeid tot één van de belangrijkste vrouwelijke artiesten, en heeft een hele grote invloed gehad op veel andere vrouwelijke artiesten (Denk aan Weyes Blood, Lorde, Taylor Swift, Charli XcX, Adele).

Gezien Lana zo "belangrijk" is, mag ze vooral eens een betere live show ontwikkelen, want in het verleden was ze mid. Tijdens de NFR tour speelde ze ook maar hooguit 5 nummers van die plaat, wat onbegrijpelijk was gezien iedereen die zo geweldig vond.
Reply
Reply
Louis Cole is de andere 50% van Clown Core, Locor.

Skinny Pelembe, Sudan Archives en nog een paar OK namen verder. Maar West Holts had vorig jaar echt een betere line-up.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Speakers Corner Quartet lijkt me echt een must, je moet eens nagaan wie er allemaal deel uit maakt van die show.
[+] 2 users say Thank You to Kreuz for this post
Reply
(14-03-2023, 18:13)Uplift Wrote: Louis Cole is de andere 50% van Clown Core, Locor.

Ik had hier nog nooit over nagedacht maar nu ik het lees, is het ook zo enorm logisch.
Ooit eens solo op Jazz Middelheim gezien, bizarre show en bizarre man. Was toen wel echt een gevalletje 'kutshow door een heel goede muzikant'.
Reply
QOTSA zal binnenkort wel officieel op de poster komen, nu dat er meer duidelijkheid is over de situatie met Homme. Mogelijk de derde Other Stage afsluiter?
Reply
Vriendelijke reminder aan alle Glastogangers om deze week jullie ticket af te betalen!
Reply
Reply
Poah, SHERELLE b2b I.JORDAN op donderdag. Over met de vlam in de pan beginnen gesproken. Ja hoor, hier word ik wel gelukkig van
Reply
Bizarre kwaliteitsinjectie dit. Silver Hayes lijkt helemaal omgegooid te worden. Geen Fatboy Slim-achtige dingen meer, maar gewoon een soort Dekmantel binnen Glastonbury. Shit man, soms worden dingen wel degelijk gewoon béter. En op welk ander festival kun je zo'n evolutie zien? Kan het bijna niet geloven dat dat lijstje namen het Silver Hayes-programma vormt.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Dit is wat non-profit denken dus kan doen. Het omgekeerde van wat winst als uitgangspunt doet, zeg maar. Ben nog steeds onder de indruk, echt waar. En dan moeten de SE Corner podia hun namen nog bekend maken. Op die manier wordt Glastonbury puur op basis van de diversiteit in het programma gewoon een blijvertje, hoor.
Reply
https://www.glastonburyfestivals.co.uk/f...3-line-up/

Pak minder interessant; Elvana lijkt me wel lachen. Vorig jaar niet eens binnen geweest in deze tent.
Reply
Silver Hayes op het eerste gezicht inderdaad al erg vet, maar ken toch ook veel niet. Belangrijkste aanraders?
Reply
Ben Ufo, Call Super, Daphni, Earl Sweatshirt, Max Cooper, Nia Archives, Sedef Adasi, Skream (waarom niet, was vroeger iig vet) en Young Marco; Locor en anderen kunnen er wellicht nog meer tippen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)