Thread Rating:
  • 8 Vote(s) - 3.75 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk festival/concert ben jij geweest?
(05-03-2023, 23:56)Jizzlobber Wrote: “En ze was ook gewoon grappig, zoals dat ze aan het publiek vroeg wie in astrologie geloofde en waarop ze antwoordde dat het allemaal nep is. ”

Letterlijk de lines van Jim Morrison na het live album nummer ‘Road House Blues’

https://www.reddit.com/r/thedoors/commen...that_im_a/

Prachtig figuur was dat. Wordt tijd om weer eens The Doors te beluisteren en in te verdiepen.

(06-03-2023, 09:23)Uplift Wrote: alsook een aantal obligate fuck you's naar het publiek.

Wat deden ze dan precies? Ik zag wat clipjes van hun huidige tour, totaal niet mijn muziek maar wel leuk bedachte freaky gimmick.
Reply
(06-03-2023, 20:39)hythloth Wrote:
(06-03-2023, 09:23)Uplift Wrote: alsook een aantal obligate fuck you's naar het publiek.

Wat deden ze dan precies? Ik zag wat clipjes van hun huidige tour, totaal niet mijn muziek maar wel leuk bedachte freaky gimmick.

Ging vooral via sommige visuals, boodschapjes op de schermen ('applause', 'please leave', 'thank you for your money', etc.) en bovenal de noodzaak om zo'n avond te domineren met het geduld op de proef te stellen, eerst via het voorprogramma en tijdens de hoofdset door op random momenten te stoppen en heel veel van hun al bestaande visuele materiaal nog eens integraal te tonen.
Reply
Amenra (en nog een sloot andere bands) gister in 013.

Iedereen behalve Colin leek op de spaar stand te spelen. Niet gek als je naar het tour schema kijkt. Of was het toch de eerste show van de tour? Maar zelfs dan nog is Amenra een band van wereld klasse. Weer liet ik me opzuigen en kwam ik 50 minuten later pas weer bij. Colin nog nooit zoveel van de voorkant gezien, hij is echt mega gegroeid in zijn performance. Daardoor komt het misschien ook wel iets minder authentiek over dan vroeger. Maar goed ik ben nu echt zout op slakken aan het leggen.

Alleen de bands waar ze tussen staan. Godverdomme wat is er gebeurd? Na 1 nummer bij Igorr weg gelopen want kon daar echt niks mee. Der Weg einer Freiheit was nog wel aardig (mede door een mooie lichtshow). Amerika kreeg een Neurosis - Converge - Amenra tour. Wij krijgen dit samen geschraapt hoopje metal. 

Veel plezier voor de mensen die nog gaan in ieder geval. Smile
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Reply
Amenra in Brussel was voor mij één van de beste en meest intense shows die ik van ze gezien heb in lange tijd. Lang geleden dat ik bijna van mijn stokje ging vanwege zo'n intensiteit tijdens een show. Stond ook perfect qua zicht en beleving. Fijn publiek en toch wel een prachtige locatie. Igorrr was ook niet aan mij besteed, dus na een paar nummers gevlogen.
[+] 2 users say Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
(11-03-2023, 00:13)Timothy\s Monster Wrote: Amenra in Brussel was voor mij één van de beste en meest intense shows die ik van ze gezien heb in lange tijd. Lang geleden dat ik bijna van mijn stokje ging vanwege zo'n intensiteit tijdens een show. Stond ook perfect qua zicht en beleving. Fijn publiek en toch wel een prachtige locatie. Igorrr was ook niet aan mij besteed, dus na een paar nummers gevlogen.
Exact hetzelfde. Eerste keer amenra en weggeblazen
[+] 1 user says Thank You to reaper for this post
Reply
(02-02-2023, 00:28)JorisR Wrote: Preoccupations in Rotown: een beetje stroeve eerste show van de tour. Zanger Matthew kon voor het eerst ooit niet live bas spelen door een gebroken hand en was opeens frontman met de handen vrij en invalbassist erbij. Ze gingen dapper voorwaarts, maar heel goed werd het niet. En dan helpen te harde drums en zang ten opzichte van de rest ook niet.
Laatste optreden van de tour was ook niet echt geweldig. Kwam vrij stroef op gang met (volgens mij) de hele laatste plaat. Matig geluid ook, maar het laatste deel was wel overtuigend, vooral met afsluiters Memory en March of Progress, maar dat kon het optreden niet helemaal meer redden.
Reply
Volgens mij zijn er wel wat mensen bij Death cab geweest afgelopen week. Ik vond het leuk, jullie?
Reply
Seconded. Geluid in een verkleinde 013 was perfect (itt het voorprogramma) en de mannen hadden er zin in. Mooie setlist en de nieuwe nummers blijven gemakkelijk overeind. Bij Transatlanticism even de oordopjes uitgedaan voor de full experience en ja dat hakte er wel in. Brute uitsmijter!
Reply
Brothers on a Hotel Bed gespeeld in Paradiso, ben wel jelly hoor.
Reply
(13-03-2023, 18:47)rob12nl Wrote: Seconded. Geluid in een verkleinde 013 was perfect (itt het voorprogramma) en de mannen hadden er zin in. Mooie setlist en de nieuwe nummers blijven gemakkelijk overeind. Bij Transatlanticism even de oordopjes uitgedaan voor de full experience en ja dat hakte er wel in. Brute uitsmijter!

Exact dit.
Reply
Alex Zhang, in twee delen, mijn ontbreekt de kennis om goed uit te leggen wat hij deed, maar het eerste deel vond ik sterker dan de begeleiding bij de beelden van filmwerkplaats. Worm blijft wel leuke locatie voor dit soort optredens.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Hoe was je date, Locor?
Reply
(14-03-2023, 10:35)Uplift Wrote: Hoe was je date, Locor?

Haha ja erg geslaagd! Zeker tijdens dat eerste deel moest ik toch nog even terugdenken aan wat je had gezegd, het was erg abstract. Maar het is goedgekomen Wink

(14-03-2023, 10:33)Willie Wrote: Alex Zhang, in twee delen, mijn ontbreekt de kennis om goed uit te leggen wat hij deed, maar het eerste deel vond ik sterker dan de begeleiding bij de beelden van filmwerkplaats. Worm blijft wel leuke locatie voor dit soort optredens.

Helemaal mee eens trouwens. Hij zocht de resonanties op van z'n saxofoon, niet door het instrument daadwerkelijk op de gebruikelijke manier te spelen, maar door luchtstromen te creëeren door het gebruik van de kleppen, de luchtstromen van de ruimte, en de bewegingen die die zelf maakte. Weet nou niet of ik het eindresultaat goed, mooi of voldoendend vond, maar qua concept en kunde behoorlijk sterk.

De 'traditionelere' begeleiding bij de beelden van filmwerkplaats vond ik inderdaad ook minder bijzonder, en paste voor mij ook niet altijd even goed samen bij de beelden. Qua projecten onder het mom van filmwerkplaats heb ik ook al interessanter gezien. Het moment dat er een hoop beelden van die cartoonige vissen kwamen kwam het voor mij wel samen en werkte het opzich wel even.
Reply
Asko|Schönberg & Colin Currie: Reich / Richter - Bozar

Een hele mond vol die titel alleen al. Vooraf had ik enigszins gedacht dat er vooral hipsters hier heen zouden trekken om de kunst van Gerhard Richter gecombineerd te zien worden met de composities van Reich, maar niets was minder waar. Het concert vond plaats in het kader van Klarafestival, en dus bestond het publiek voornamelijk een wat ouder en grijzere massa dan ik had verwacht. Het bordje 'uitverkocht' stond zelfs op de website vermeld - eveneens iets wat ik niet meteen had verwacht. Anderzijds had dit ook gewoon in de veel mooiere Henry Le Bœufzaal mogen plaatsvinden, denk ik.

Het concept van het concert was dat onder leiding van het Nederlandse Asko/Schönberg-ensemble we een dik uur met Steve Reich werden verwend waarbij er visuals werden getoond van de werken van Gerhard Richter. Maar vooraleer het ensemble het beste van zichzelf gaf, speelde - bij wijze van voorprogramma Colin Currie een kort percussiestuk op xylofoon (vond ik niet bijster interessant, eerder bijna slaapverwekkend) en nadien vergezeld door zijn ensemble een iets langer maar heel erg abstract pianostuk. Voor beide stukken werd de man als zijn gezellen fel belicht en de backdrop (dat wat weg had van Strip) als een constante gebruikt. Ik voelde me al lichtelijk bekocht omwille van de belichting dat er totaal niet uitzag en het feit dat het beeld voor beide stukken ongewijzigd bleef.

Afin, de xylofoon enerzijds en de vier piano's anderzijds werden nogal ongemakkelijk en onder licht geroezemoes van het podium gehaald waarna - voor mij toch zeker - de echte show begon. Nu achteraf stel ik me bovendien de vraag wat überhaupt de meerwaarde was van Currie's stukken, maar bon. De backdrop werd doorschijnend waarna het Asko/Schönberg-ensemble het podium op kwam, een indrukwekkend ogend leger muzikanten dat zich achter de backdrop posteerde. 

[Image: 35962221375_2b7792a8d1_b.jpg]

Plots kwam er kleur op de backdrop, en de spots die bij Currie nog aanbleven werden éindelijk gedoofd. Een gelijkaardig werk van Richter aan dat van hierboven werd gebruikt als startpunt van het concert. De lijnen begonnen te wisselen van kleur en leken wel te dansen op de eerder zwierige tonen van Reich. Naarmate het concert vorderde, zo werden ook de visuals abstracter. De lijnen werden rechthoeken met vierkantjes in, deze kregen dan weer patronen en die patronen werden dan weer groter en groter. De beelden oogden steeds indrukwekkender naarmate het stuk vorderde. Sommige beelden deden me Rosarch-test-gewijs denken aan een wolf, de duivel, Aziatische beelden.. Je kon er vanalles in zien, om dan weer te verdwijnen in het abstracte en plaats te maken voor andere psychedelische visuals. Als er één concert was, waar je op kon trippen dan was het deze wel. Ongelooflijk. Hieronder nog een werk dat wat doet denken aan de meest abstracte beelden die ik te zien kreeg.

De vent naast me was na een goed halfuur in slaap gevallen, vraag me niet hoe. Want zowel de visuals als de muziek zelf waren bijzonder indrukwekkend. Met betrekking tot dat laatste liet ik vooral begaan, merk ik nu achteraf. Ik heb geen flauw idee wat er werd gespeeld of hoe het juist klonk omdat net de beelden het geen was waar al m'n aandacht naartoe ging tijdens dit concert. De intensiteit werd naarmate de tijd vorderde wel opgedreven met enkele vlammende vioolpassages. Hoewel de muziek naar een hoogtepunt aan het werken was, werden de visuals minder abstract - alsof Corinna Belz die de beelden aan elkaar plakte volgens een Gauss-curve werkte, tot we weer aan dansende Strip-achtige beelden zaten.

[Image: IMG_8543.JPG]

Na een goed uur zat het er dus alweer op. Jammer, aangezien ik gerust wel nog even had kunnen doorgaan op de visuals van Richter en de tonen van Reich. Al denk ik dat de intensiteit van beiden (en de combinatie) misschien ook wel heeft gemaakt dat het uiteindelijke concert slechts een duur had van 75 min. Currie en co werden uiteindelijk laaiend enthousiast onthaald. Desalniettemin was het een bijzonder indrukwekkende ervaring. Al jaren fan van Richter, en sowieso van geworden van hem sinds ik Strip zag enkele jaren terug in het SMAK, dus bijzonder blij dat ik dit heb kunnen ervaren.
[+] 7 users say Thank You to Kreuz for this post
Reply
Tof hoor. Toen ik de Colin Currie groep afgelopen herfst zag vond ik het cool om te focusen op de muzikanten, lijkt mij bizarre ervaring om in de plaats daarvan zulke visuals te ondergaan. Toevallig ook filmpjes gemaakt of ergens online te zien?
Reply
(15-03-2023, 00:58)hythloth Wrote: Tof hoor. Toen ik de Colin Currie groep afgelopen herfst zag vond ik het cool om te focusen op de muzikanten, lijkt mij bizarre ervaring om in de plaats daarvan zulke visuals te ondergaan. Toevallig ook filmpjes gemaakt of ergens online te zien?

Nee, was verboden om foto's/video's te maken - vandaar de beelden van hierboven (en de sociale druk, erg aandacht, stil en respectvol publiek, liet dat ook niet echt toe). Hier is een filmpje met wat meer info met een aantal beelden (en nu ik dit op zoek, vind ik ook gewoon de muziek van vanavond terug, heerlijk).
Reply
Wiegedood in de Nieuwe Nor. Hard, goed, hypnotiserend bij vlagen. Toch in het tweede deel de focus wat verloren (te eentonig?). Al met al een zeer goede show hoor, vaker checken. Fijne zaal ook, lang niet geweest.
Reply
Fuzz in Doornroosje. Voor mij de tweede keer dat ik Fuzz zag en in totaal de zesde keer Ty Segall, de man blijft een fenomeen. Mooie zaal trouwens, was er nog nooit geweest, flinke vooruitgang tov het oude afgeragde pand.
[+] 1 user says Thank You to jodocus for this post
Reply
Dry Cleaning in Vera gisteravond. Een band die live voor mij wat meer tot leven komt: een gitarist die alle kanten opdraait en heel tevreden lijkt met zijn riffs, een 'zangeres' met een heel scala aan gezichtsuitdrukkingen, een drummer die lekker losjes speelt, een bassist die rechtstreeks uit een black metal band lijkt te komen. Heel degelijk, loepzuiver geluid, een fijnere zaal voor dit soort muziek is er niet. Alleen jammer dat ze Conversation niet speelden.
[+] 2 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
[Image: 336783475_744443883987852_89675939951928...e=641C64CA]

Snoop Dogg @ Sportpaleis
[+] 4 users say Thank You to VDB for this post
Reply
Jlin

Een avondje Jlin-muziek. Naast haar reguliere werk heeft ze inmiddels ook dwarsverbanden gelegd met andere artiesten: gisteren werd haar muziek gespeeld voor Ragazze, Kronos en Third Coast Percussion.

De avond begon met een interview: dit was een interessante toevoeging. Hierin kwamen haar creatieve ontwikkeling en samenwerking met oa Wayne Mcgregor en Philip Glass voorbij en dit verschafte context voor wat zou volgen.

De muziek. Ragazze's bijdrage was maar kort, met 2 stukken. Third Coast Percussion speelde 'Perspective' wat 7 werken betreft: dit was prima maar niets verheffends.
Afsluitend Jlin. Ze speelde een dwarsdoorsnede van haar werk en dat trok een energieniveau eindelijk wat omhoog. Maar net als bij de eerdere optredens werd haar set onderbroken om wat mede te delen of uit te leggen. Dit haalde de vaart vervolgens weer uit het optreden. En zo kwamen we tot de conclusie van de avond met werk dat Jlin met Glass samen heeft gecomponeerd. Niet live, maar afgespeeld. Het werk was nogal "hektisch". Maar zo redde ze toch vooral zelf de avond.

Het was al met best interessant maar iets te onderhoudend. De avond kwam niet echt lekker los en zo bleef ik toch wat op mijn honger zitten.
Reply
Ik ben het grotendeels hier mee eens, laat ik twee toevoegingen doen. Ten eerste vond ik het bij Third Coast percussion wel tof dat je de footworkritmes live gemaakt kon zien worden. Zo zag je hoe ongelofelijk veel detail er eigenlijk in deze muziek zit, al was het stuk an sich gewoon prima. Ten tweede was de keuze om stoeltjes in de zaal te zetten begrijpelijk voor de optredens van Ragazze en Third Coast, maar het was wel heel gek om zittend Jlin een set te zien draaien. In een zweterige club was dit echt top geweest hoor.
[+] 1 user says Thank You to greenlander for this post
Reply
(20-03-2023, 19:04)greenlander Wrote: Ik ben het grotendeels hier mee eens, laat ik twee toevoegingen doen. Ten eerste vond ik het bij Third Coast percussion wel tof dat je de footworkritmes live gemaakt kon zien worden. Zo zag je hoe ongelofelijk veel detail er eigenlijk in deze muziek zit, al was het stuk an sich gewoon prima. Ten tweede was de keuze om stoeltjes in de zaal te zetten begrijpelijk voor de optredens van Ragazze en Third Coast, maar het was wel heel gek om zittend Jlin een set te zien draaien. In een zweterige club was dit echt top geweest hoor.

Ik ben het dan weer eens met jouw toevoeging. Ik vond het ook heel cool om te horen dat je door de live percussie van Third Coast duidelijk de handtekening van Jlin kon horen. Dat is een mooie symbiose van creativiteit.

De set van Jlin ging wel lekker te keer ja: zonder die stoeltjes had ik vast een dansje gedaan!
Reply
We klagen vaak meer dan terecht over ticketmaster, maar een Eventim kan ook gewoon een fuck you krijgen. Ik had een ticket gekocht voor Snoop Dogg, maar eigenlijk vooral voor het voorprogramma die was aangekondigd/verkocht als The Dogg Pound, Obie Trice, D12 en Snoop Dogg.

Omdat ik vroeger groot fan was van alles wat met Eminem te maken had, stond Obie Trice dus nog best wel op mijn lijstje als je jeugd sentiment. D12 had ik al gezien, maar ook dat leek me dan toch weer eens tof. Warren G hoorde destijds ook een beetje rond dat clubje heen. Helemaal cool.

Maar goed, gisteren aangekomen en bleken zowel Obie Trice, Warren G, Tha Dogg Pound allemaal te hebben afgezegd. En was D12 er maar met 2 originele leden meer waardoor 90% van tape kwam. Kijk ik snap dat Eminem er niet bij is hoor, maar dit was gewoon karig. Geen Bizarre geen Kon Artist.

Afgelopen week ook nog een mail gehad:

"Tijdschema
Deuren open: 18:30 uur
Verwachte speeltijd: 19:30 uur
Verwachte eindtijd: 23:00 uur

Let op: alle genoemde speeltijden zijn onder voorbehoud en kunnen wijzigen."

Maar geen woord over dat de helft niet is meegekomen. Daar betaal je dan een veel te duur ticket voor. Snoop Dogg zelf was best ok hoor, deed zijn ding en op automatische piloot zijn hitjes droppen. Maar de zure nasmaak kon het niet wegspoelen.
Reply
Russian Circles + Cult of Luna in Utrecht. Van te voren al een droom avond voor mij. 

Russian Circles speelde mega strak en enorm dynamisch. Echt veel beter dan Roadburn afgelopen jaar. Mooi om te zien dat de gitarist toch behoorlijk wat gebruik maakt van loop pedalen om het allemaal live te kunnen brengen. Maar jezus dit was echt goed. De bek die open viel van een jong jochie op die enorme wall of sound aan het einde van Mlàdek vatte het mooi samen. Jezus wat een band. 

Cult of Luna begon naar mijn mening wat stroef en ik vond het in dynamiek wat missen. Maar naar mate de show vorderde werd het steeds intensiever. De opbouw was als ik er op terug kijk eigenlijk gewoon perfect. Aan het einde wilde ik het liefste nog een 1 uur Cult of Luna. Tering wat vet. Ook complimenten aan de tijd en energie die in die lichtshow is gestopt.

Echt een machtig mooie avond, zeker als je de dag er na nog steeds op een roze wolk zit. Wat kan live muziek mooi zijn. Bedankt voor het fijne gezelschap Locor!
[+] 4 users say Thank You to Loov for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)