Thread Rating:
  • 8 Vote(s) - 3.75 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk festival/concert ben jij geweest?
#1
Deel 1: https://www.wattes.nl/forum/showthread.php?tid=475
Reply
#2
Deel 2 zal waarschijnlijk voorlopig niet zo storm lopen. Wink
[+] 1 user says Thank You to Loov for this post
Reply
#3
Het één na laatste concert waar ik dit jaar nog bij was in dB’s in Utrecht.
Daar speelde Hallo Venray (fan), maar in het voorprogramma speelde een voor mij onbekend bandje uit België. Peuk! Wat een goed bandje is dat zeg. Verrassend.
De sound en vooral de drummer is erg goed.en zag dat de ervaring ervan afspatte.
Daarna ff gegoogled en hij had dus in verschillende bekendere bands gezeten.
Ga dit echt nog een keer bekijken. Sonic Youth is zeker een invloed. Wow.
Reply
#4
Nu de afgelopen weken er weer wat meer mag heb ik twee keer een concert kunnen bezoeken. Allereerst de laatste van 3 shows van Remy van Kesteren met 30 mensen in de oude zaal van TivoliVredenburg afgelopen 4 juni. Prima georganiseerd en de zaal was sfeervol ingericht. Op de vloer stonden wat stoelen en tafeltjes en Remy had op het podium wat spullen vanuit zijn eigen huiskamer staan. Het werd een gevarieerd concert met onder andere een Radiohead (Daydreaming) en een Rosalia (Malamente) cover en verder een fijne afwisseling tussen wat stillere nummers en nummers op een wat hoger tempo. Daarnaast stond Remy open voor gesprekjes met het publiek wat de sfeer ten goede kwam. De realisatie dat zoiets toch weer kan, gecombineerd met de vermoeidheid van de eerste week van een nieuwe baan, deed me er fijn bij wegdromen en zorgde voor enkele kippenvel momenten

Afgelopen zaterdag dan de eerste van 3 shows van Bhajan Bhoy en Zea + Oscar Jan Hoogland in de OCCII, die beiden een set van een half uur speelden voor een publiek van slechts 15 mensen. Ook hier moet ik zeggen dat het prima georganiseerd was, met bij binnenkomst zelfs de mogelijkheid om met een drumpedaal desinfecterende gel op je handen te doen, zodat je daarbij niks aan hoefde te raken. Bhajan Bhoy speelde werk van zijn nieuwe album, Bless Bless, wat 2 weken geleden is uitgekomen: gitaardrone gecombineerd met raga. Het eerste kwartier werd een prachtige muur van gitaardrone waarin heel veel te ontdekken viel, daarna ging die meer doen met een basgitaar en synth, waarmee de nuances in de muziek helaas wat verdwenen. Direct aansluitend speelden Zea en Oscar Jan Hoogland hun set, die ook al het laatste concert gaven wat ik voor de lockdown zag. Ze hadden wat minder de tijd, en mede daarom was het misschien iets minder speels dan drie maanden geleden. Desalniettemin wist Atomic Heart in deze tijd van social distance behoorlijk te ontroeren en leek You're Dead (cover van Norma Tanega) behoorlijk actueel rondom de recente protesten.

Het voelt goed om weer een van m'n grootste hobby's uit te kunnen voeren, en ik kijk enorm uit naar nog een paar dingen die binnenkort nog op de planning staan.
[+] 7 users say Thank You to Locor for this post
Reply
#5
Krijg bijna kippevel van je beschrijvingen, wat fijn dat er weer wat kan!
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#6
Fijn verslag man! Zin om Bhajan Bhoy over twee weken in de Vera te zien Big Grin
Reply
#7
Gister ben ik naar Spinvis in Carré geweest. De setting zorgde ervoor dat dit een van mijn bijzonderste en beste concertarvaringen ooit was.
Om te voldoen aan de corona maatregelen had Carré alleen het vlakke gedeelte ingericht met verrassend lekker zittende banken omringt door kamerplanten en bijzettafeltjes. Dit leidde tot een soort groot huiskamer gevoel. Zie deze foto die ik van internet heb geplukt:
[Image: https%3A%2F%2Fcdn-kiosk-api.telegraaf.nl...bc01c1.jpg]

En dat relaxte huiskamer gevoel werkte echt perfect voor het concert. Het was de theather voorstelling van spinvis waar hij samen met multi-instrumentalist Saartje van Camp de nummers speelt die zij 'het liefste spelen.' Dit is volgens mij een setting waar hij al een tijdje mee tourt. Ik heb hem namelijks zo ook een aantal jaar geleden in de Kleine Komedie zien spelen. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat hadden de nummers  hier wel een nieuwe aankleding gekregen waardoor het niet de zelfde show was.
Het hele optreden lang had spinvis een rust en zelfvertrouwen over zich heen waar hij de hele zaal in mee nam. Hij straalde dit uit in hou hij de nummers speelde en zijn bind teksten waren vol humor. Ook het publiek schuwde een fijn soort participatie niet. Toen hij tijdens Stefan en Lissette zijn tekst even kwijt was werd hij door het publiek op weg geholpen, en halverwege het concert voelde een bezoeker zich vrij genoeg om voor te stellen dat we met zijn allen een nummer staand zouden luisteren (en ondertussen had hij Spinvis amicaal aangesproken met Erik.)
De nummers werden gespeeld door Spinvis op gitaar en Saartje wisselend tussen zingende zaag, synthesiser, cello en meer. En de setlist was een mooie doorsnede van zijn oeuvre van zijn eerste nummer in de set Ik wil alleen maar zwemmen tot en met een paar betere nummers van Trein Vuur Dageraad.

Deze setting is natuurlijk helemaal niet haalbaar voor Carré, maar het leidt wel tot iets unieks en geeft een unieke "meerwaarde" ervaring.
[+] 8 users say Thank You to e10ne for this post
Reply
#8
Gisten voor het eerst weer een soort-van live concert gezien. Op het buitenpodium van De Nijverheid (sowieso een erg fijne culturele vrijplaats!) stond de Utrechtse band De Baron. Publiek zat aan allerlei bankjes en tafeltjes en kon voor 2,50 een koptelfoon regelen. Met die koptelefoon op hoorde je band kraakhelder spelen. Erg tof wel eigenlijk, al is was dit wel een band waarbij een zitconcert wat minder goed past en was het voor de sfeer ergens wel jammer dat maar ongeveer de helft van de bezoekers een koptelefoon op had.
Reply
#9
Gisteren ook naar Spinvis geweest en ik deel de mening van e10ne dat het een hele mooie setting was. Carré is sowieso al een prachtige locatie, maar als je hier een concert kunt bijwonen in een kleiner gezelschap, zonder dat het een kaal of incompleet gevoel geeft, dan is dat des te specialer.

Ook muzikaal was dit een setting die perfect bij Spinvis past; nummers die ingetogen en akoestisch werden gebracht, waardoor hij vocaal ook niet hoefde op te boksen tegen een band. Naast dat hij zelf op gitaar speelde, zorgde de begeleiding van o.a. piano, cello en synthesizer ervoor dat de nummers ook weer niet teveel werden uitgekleed.

Ook de setlist was meer dan prima, met een paar nummers die ik nog niet live had gehoord.

Wat het misschien wel extra fijn maakte is de blijdschap om simpelweg weer een concert bij te kunnen wonen. Er niet zitten met teveel eisen of verwachtingen, maar gewoon blij zijn met wat er wel is en kan.
[+] 2 users say Thank You to TheUncleG for this post
Reply
#10
Lucky Fonz III in de Utrechtse Schouwburg

Vorig jaar zag ik hem 'gewoon liedjes spelen' op Grasnapolsky, nu trad hij op met zijn theatershow 'Buiten de lijnen'. Alsnog vooral (nieuwe) liedjes, maar met nog wat meer geouwehoer eromheen. Lucky: 'alles is context. Buiten het theater denken mensen vaak 'wat een mafkeer', maar als ik precies hetzelfde doe in het theater denken ze 'ah, interessant'!. Ik dacht het allebei. Lucky komt regelmatig over als een kind van 8 in een grotemensenlichaam, maar heeft dan plots behoorlijk scherpe invalshoeken. Ook muzikaal (en in de muziek dus tekstueel) is alles aan de oppervlakte kinderlijk eenvoudig, maar vaak toch wel lekker en soms stiekem diepgaander dan het lijkt.
Al bij al vooral leuk om weer eens bij een concert te zijn. De Schouwburg kan helaas niet zomaar de opstelling maken zoals de Carré die heeft, waardoor je hier zelfs in een uitverkochte zaal gatenkaaspubliek hebt wat een show een beetje het gevoel van een try-out geeft, maar het was voldoende fijn zo. Woensdag naar cabaret/absurd theater van Stefano Keizers, ben benieuwd hoe dat overeind blijft!
Reply
#11
Zelf zaterdag ook voor het eerst weer naar het theater geweest. In Maastricht gebeurt nog steeds helemaal niks maar in Heerlen is een zomerprogrammering. De nieuwe solo, getiteld Dope, van Trouble Man (Sadettin Kirmiziyüz). Altijd de moeite waard, zou ook zeker weer op LL hebben gestaan als het door was gegaan. Weer volledig autobiografisch, deze keer over zijn geschiedenis met drugsgebruik en dan breder getrokken naar hoe dit in NL maar normaal wordt gevonden.

Dit hoort eigenlijk in het theatertopic thuis, maar door de muzikant erbij voelde het af en toe als een eerste post-lockdown concert. Zeker door de drum-/percussiesolo als introductie.

Stefano komt ook in Heerlen maar die datum kwam me helaas niet goed uit. Die vorige voorstelling was echt bizar.
Reply
#12
(04-07-2020, 18:18)matthijs603 Wrote: Gisten voor het eerst weer een soort-van live concert gezien. Op het buitenpodium van De Nijverheid (sowieso een erg fijne culturele vrijplaats!) stond de Utrechtse band De Baron. Publiek zat aan allerlei bankjes en tafeltjes en kon voor 2,50 een koptelfoon regelen. Met die koptelefoon op hoorde je band kraakhelder spelen. Erg tof wel eigenlijk, al is was dit wel een band waarbij een zitconcert wat minder goed past en was het voor de sfeer ergens wel jammer dat maar ongeveer de helft van de bezoekers een koptelefoon op had.
Ah goed te horen dat het werkt met de koptelefoons. Op 17 juli organiseer ik het programma daar Smile
[+] 1 user says Thank You to Mrmantel for this post
Reply
#13
En ook ik was naar Spinvis in Carré, ik naar de andere show op donderdagavond dan e10ne (de vroege om 19:30). Hoewel in dezelfde bezetting als met zijn laatste theatertour In Werkelijkheid (naast Spinvis alleen Saartje van Camp), was het wel echt een andere voorstelling hoor. In Werkelijkheid was een stuk experimenteler, hier waren de nummers tot een minimaal niveau uitgekleed. Prima, want die tour had ik al gezien. Helaas vond ik het in deze uitvoering toch de minste van de keren dat ik Spinvis heb gezien, ze waren voor mij in een net wat te melige stemming. Desalniettemin laten ze wel zien dat Spinvis de moeite blijft om naartoe te gaan, aangezien je toch elke tour weer een andere show krijgt.

De setting in Carré was verder erg mooi gedaan, wel benieuwd wat dat de komende weken gaat opleveren als de hele zaal gevuld gaat worden en je dus wel lege stoelen overhoudt. Ik miste nog wel de mogelijkheid om binnen ook wat te drinken kunnen kopen. Juist nu lijkt me dat een mooie manier om nog wat extra inkomsten te genereren. Bij TivoliVredenburg hebben ze met de Op een kier concerten al laten zien hoe dat op een goede manier kan bij de Grote Zaal daar. Dat moet in Carré ook mogelijk zijn.

Verder ben ik de laatste weken ook wel verwend met de concerten en stand-up comedy shows die ik alweer gezien heb, waardoor ik misschien alweer een stuk kritischer ben geworden Big Grin . Ik probeer goed gebruik te maken van de mogelijkheden die er nu zijn, wie weet hoe lang het duurt. Deze week weer een paar concerten en donderdag ga ik ook Stefano Keizers zien.
Reply
#14
Walk The Line Indie in TivoliVredenburg met La Loye, Torii, The Sweet Release of Death en Yin Yin.

Drie bandjes en La Loye, die solo optrad, die samen onder de vergaarbakterm Indie afgelopen zondagmiddag de line-up vormden. Helaas viel het wat tegen. Niet door de line-up, ik had zelfs wel weer zin in een middagje "bandjes", aangezien dat ook weer lang geleden is. Het concept viel hier helaas flink tegen. Je bent er tweeënhalf uur mee zoet, maar de bands krijgen elk maar een kwartier speeltijd. De rest van de tijd gaat op aan getreuzel door het gebouw. Jammer, want The Sweet Release of Death en Yin Yin speelden de pannen van het dak. Teleurstellend dat de inschatting gemaakt is dat een kwartier wel genoeg zou zijn, het leek DWDD wel...
Reply
#15
Een soort van live concert:
Gisteren een (betaalde) livestream van een concert van Lianne La Havas.
Mooi rustig met meerdere camera's opgenomen in The Roundhouse in Londen. Het was een solo concert, maar er werd achtergrondzang verzorgd door een vriendin, die ook mee heeft geschreven aan het nieuwe album.

Door de akoestische gitaar, was het toch heel intiem, al stond ze in het midden van de grote zaal. Wel gezliig aangekleed met een bankje, lampen en bloemen.

Het duurde ongeveer een uur, en ze deed nummers van haar eerste twee albums en een paar van haar nieuwe. Haar stem ging van bijna fluisterend naar krachtig en luid, wat een leuke dynamiek gaf, ook door de mooie galm in de zaal.
En ze is natuurlijk een goede gitarist, maar dat wist ik al.
Reply
#16
In De Brakke Grond vindt deze en komende maand het Peepshow Palace Festival plaats, waar volledig coronaproof theater en concerten georganiseerd worden. Het is een twee verdieping hoge installatie gebaseerd op een peepshow, waar ieder dus afgezonderd in een eigen hokje zit. Voor de show begon heb ik deze foto gemaakt:[Image: KpnZgrV.jpg]

Ik was vroeg, vandaar dat de plekken aan de overkant nog leeg zijn, die werden deels nog gevuld. Uitverkocht was het helaas niet en ik heb sterk het idee dat het nog een beetje ontdekt moet worden om meer mensen te laten komen. Desalniettemin gisteren toch een erg geslaagde show.

Gisteren was het de beurt aan Spinvis (solo) & Mauro Pawlowski om hier te spelen. Dat bleek de juiste boeking op de juiste plek. Ze speelden beiden min of meer afwisselend eigen werk. Met het solowerk van Mauro Pawlowski ben ik niet zo bekend, maar hij speelde Nederlandstalige nummers die die volgens mij 
onder het pseudoniem Maurits Pauwels heeft uitgebracht. Live werden die een stuk donkerder en onheilspellender gespeeld dan dat ze op de albums klinken. Tussen de nummers door waren er boeiende en spannende intermezzo's, zoals je die deels kan kennen van Spinvis' laatste theatershow. De donkere lage stem die Mauro de hele show opzette kwam vaak mooi samen met de wat hogere stem van Erik. Het geheel was spannend, onheilspellend, bij vlagen ingetogen, experimenteel en constant boeiend. Hoogtepunt was de mooiste versie van Stefan & Lisette die ik tot dusver live heb mogen horen, bruut verstoord door een anekdote van Mauro over zijn jaren in "het top 40 circuit", waarmee die door Take Me With U van Prince briljant te coveren zich vereenzelvigde met het rommelige leven van Stefan. Het afsluitende couplet van Stefan & Lisette wat vervolgens toch nog gespeeld werd door Spinvis maakte de cirkel rond.  

Het effect van de installatie is met de juiste show precies zoals je hoopt: het zorgt voor een spannende, intieme sfeer. Aan de ene kant heb je het gekke gevoel van privacy doordat je in je eigen hokje zit, maar tegelijkertijd kan je wel een hele hoop mensen omdat het podium in het midden staat, en het is klein genoeg om de gezichten van anderen te kunnen zien. Nu was ik alleen, maar ik kan me voorstellen dat het effect nog groter wordt als je er met een bekende heen gaat, dan zit je in hokjes naast elkaar en kan je elkaar niet zien, maar heb je wel de intimiteit van een hele hoop anderen die naar hetzelfde podium kijken (of misschien ook wel naar jou?). Ik heb niet de behoefte om ooit naar een echte peepshow te gaan, maar ik snap nu het effect. In coronatijd en met de juiste show een briljante installatie. Ik ben nog van plan om nog naar zeker nog twee shows te gaan, die denk ik totaal anders worden. Benieuwd wat het effect dan gaat zijn. In ieder geval: aanrader
[+] 5 users say Thank You to Locor for this post
Reply
#17
Cool hoor. Kwamen de tissues bij elk hokje inbegrepen, of moest je die zelf meenemen? Big Grin
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
#18
En nog belangrijker: waren er ook gloryholes?

Ik had trouwens overwogen om ook naar deze avond te gaan, maar ik was er afgelopen weekend niet. Ik zal eens kijken wat er nog meer op t programma staat.
Reply
#19
(21-07-2020, 00:06)hythloth Wrote: Cool hoor. Kwamen de tissues bij elk hokje inbegrepen, of moest je die zelf meenemen? Big Grin

Ha goed dat je het zegt. Dat ben ik vergeten te noemen, maar ik moest er erg om lachen: er stond een box tissues klaar in het hokje  Big Grin
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
#20
Zaterdag een (gratis) terras concert gehad van Roel Spanjers. Toetsenist van Normaal die een ode doet aan New Orleans. Hoewel niet zozeer voor de act gingen was het geinig. Het was bijna een privé optreden gezien er maar een man of 6 op het terras zat. Wat het soms ook een beetje awkward maakte. Op de toetsen klonk hij prima, en hij verteld steeds een mooi verhaaltje bij zijn nummers erbij. Het leek wel een klein beetje op een spreekbeurt over New Orleans Jazz. Zang was vrij matig verder, maar de man had mijn sympathie.
Reply
#21
(27-07-2020, 09:24)Indiaantje89 Wrote: Zaterdag een (gratis) terras concert gehad van Roel Spanjers. Toetsenist van Normaal die een ode doet aan New Orleans. Hoewel niet zozeer voor de act gingen was het geinig. Het was bijna een privé optreden gezien er maar een man of 6 op het terras zat. Wat het soms ook een beetje awkward maakte. Op de toetsen klonk hij prima, en hij verteld steeds een mooi verhaaltje bij zijn nummers erbij. Het leek wel een klein beetje op een spreekbeurt over New Orleans Jazz. Zang was vrij matig verder, maar de man had mijn sympathie.

Welkom op het graz forum 2020. Wie deze post een jaar geleden had voorspeld was voor waanzinnige uitgemaakt.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
#22
(27-07-2020, 09:51)Gunnar Wrote:
(27-07-2020, 09:24)Indiaantje89 Wrote: Zaterdag een (gratis) terras concert gehad van Roel Spanjers. Toetsenist van Normaal die een ode doet aan New Orleans. Hoewel niet zozeer voor de act gingen was het geinig. Het was bijna een privé optreden gezien er maar een man of 6 op het terras zat. Wat het soms ook een beetje awkward maakte. Op de toetsen klonk hij prima, en hij verteld steeds een mooi verhaaltje bij zijn nummers erbij. Het leek wel een klein beetje op een spreekbeurt over New Orleans Jazz. Zang was vrij matig verder, maar de man had mijn sympathie.

Welkom op het graz forum 2020. Wie deze post een jaar geleden had voorspeld was voor waanzinnige uitgemaakt.
Yep.. normaal zou je dit hier niet eens vermelden. Was mogelijk ook al weer het laatste concert van 2020. Wat een kutjaar.
Reply
#23
2020 zal sowieso pas compleet zijn na een come back van Dimitri Bontinck.
Reply
#24
Ik heb zaterdag ook weer even iets van een concertervaring meegepikt, bij De Nijverheid (Utrecht) weer. Opnieuw met koptelefoons: iets wat voor nu eigenlijk gewoon best wel prima werkt. Met name het bandje Roofman had een prima sound (referentie vooraf was o.a. The Walkmen, daar had het wel iets van weg inderdaad) en fijne liedjes.
Reply
#25
Hier ook zaterdag naar een concert geweest: Astrid Sonne. Het concert was buiten, op de binnenplaats van de concertzaal Alice. Dat die buitenlocatie niet altijd ideaal is, ondervond ik eerder al, toen ik twee concerten op dezelfde plaats maar heb overgeslagen omdat het stortregende. Nu ik er wel was, bleek er redelijk wat overlast van praters te zijn---niet van het aanwezige publiek, maar van de binnenplaats ernaast, waar volgens mij het terras van een restaurant zit. Qua corona is het zoals in Denemarken al maanden gaat: officieel is alles zeer goed georganiseerd (vrijwilligers organiseren het bijvoorbeeld zo dat mensen uit verschillende huishoudens minstens een meter van elkaar zitten), maar in de praktijk worden alle aanwijzingen, bijvoorbeeld om niet met meer dan één persoon naar de bar te gaan, door het publiek verder straal genegeerd.

Dan de muziek. Het voorprogramma speelde blijkbaar hun eerste optreden en dat was weinig soeps. Vervolgens Astrid Sonne, die in een andere consternatie optrad dan op Rewire vorig (?) jaar. Ze had twee gitaristen meegenomen en speelde zelf ook stukken viool. Vervolgens werden die stukken dan elektronisch gemanipuleerd. Dit was gewoon goed, maar ik kon me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit nog work-in-progress was, zeker ook door de korte speelduur van net een halfuur.

Al met al fijn om weer eens een concert te zien, maar het maakt het gemis van een echte concertervaring ook meteen heel duidelijk.
[+] 2 users say Thank You to greenlander for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)