Thread Rating:
  • 8 Vote(s) - 3.75 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk festival/concert ben jij geweest?
Mitski/Tamino @ Beacon Theatre.

Het kan verkeren: twee jaar geleden snapte ik nog weinig van het fenomeen Mitski. Maar immiddels klikt het wel dankzij haar sterke nieuwe album, en waardeer ik genoeg van haar oudere nummers zoals Nobody, Thursday Girl, en Last Words of a Shooting Star (die gelukkig alle drie voorbijkomen op de huidige tour). Zal wel iets te maken hebben met m'n recente emotionele staat, lol. En wonderbaarlijk genoeg deed het publiek gewoon normaal. Misschien doordat er wat van dit soort bordjes hingen, al denk ik zelf dat het komt omdat misdragers eindelijk belachelijk worden gemaakt.

Was de eerste keer dat ik het geluidsysteem van Beacon Theatre echt ervaarde, wat hetzelfde is als wat de Sphere in Las Vegas heeft. Vind het moeilijk vergelijken met eerder bezochte gerenommeerde zalen met topgeluid, maar het was absoluut van hoge kwaliteit. Nog een bonus was dat we Tamino als voorprogramma kregen, die ook in deze context indruk maakte. Vooral tijdens nieuw nummer Babylon; hopelijk zorgt deze blootstelling voor een grotere doorbraak.

Voor de goedkoopste prijscategorie gaan bleek de juiste beslissing, want mijn plek achteraan op het bovenste balkon gaf een geweldig overzicht van de gehele voorstelling. En het totaalplaatje van onder meer de choreografie, oudere nummers in nieuwe arrangementen, en zelfs wat subtiele veranderingen in de liedjes van The Land is Inhospitable and So Are We overtrof mijn hoge verwachtingen. Op sommige momenten deed de muzikale begeleiding mij zelfs denken aan de Carrie & Lowell tour. Zeg er liever niet teveel over, maar mis het niet als je ook maar enige interesse hebt.

[Image: 20240221-213533.jpg]

Overigens ben ik heel benieuwd of dit gaat werken op Primavera Sound, want dit is gemaakt voor deftige zalen of locaties als de Cupra Stage, en niet fucking Mordor.
[+] 2 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
De Napalm Death tour trok door Antwerpen: een avondje moshen en knak zei de bril

Wormrot opende het bal. Al bij hun tweede nummer was de circle pit aan en het energieniveau tijdens de rest van hun set ging niet meer omlaag. Terwijl Wormot het tempo alleen maar verder opschroefde gingen crowd surfers omhoog die liever het risico namen om beton te happen dan een rondje over te slaan inclusief de zanger de naar de bar werd gebracht en terug. Yeah.
Vervolgens Primitive Man die met hun logge, monumentale doom riffs hun set langzaam tot een verzengende intensiteit bracht.
Pig Destroyer pakte de draad die Wormrot achter liet weer op en brak de tent vervolgens vakkundig af met een knuppel harde set. Deze werd halverwege voor een moment onderbroken. Er werd gemeld dat een deel van hun spullen niet was meegekomen uit Zwitserland en dat ze op geleende materialen aan het spelen waren. Oa Wormrot had hun bas uitgeleend. "That's what punk rock is about. Helping each other" waarna ze de rest van hun set  inzette en de boel vooraan totaal ontplofte. En over helpen gesproken: er ging ook direct een jonge dame in een rolstoel al crowd surfend door het publiek. Boxen uit delend aan de bandleden om vervolgens dwars over de moshpit te gaan. Fucking dikke set.
Toen Napalm Death aan hun set begon leek iedereen al aardig murf gemoshed. Nouja, toch niet; het duurde maar  een paar nummers voordat de vlam weer in de pan sloeg. Er volgde een stroom aan crowdsurfers. Een ervan eindigde op het podium waarna een knuffel met de zanger volgde om vervolgens weer het publiek in te duiken. Met zijn schoenen lande hij precies waar ik stond. Alleen, met die duik sloeg hij ook de bril van een gast naast me van zijn hoofd. De pit opende en ik zag hem liggen, bukte snel, en zag toen voor mijn neus hoe iemand zijn schoen precies op die bril plempte.. knak. Er was nog iemand die na zijn stagedive met zijn bakkes vooruit op de betonnen vloer was geland dus bij de tijd dat we na Napalm Death naar buiten gingen stonden er ambulances. Voor de rest was het een mooie avond..
[+] 4 users say Thank You to nam-tso for this post
Reply
Suffer The Children ook gespeeld? Barney is een legend.
Reply
(04-03-2024, 01:22)Timothy\s Monster Wrote: Suffer The Children ook gespeeld? Barney is een legend.

Zekers, en we hebben natuurlijk ook met zijn alle Nazi Punks Fuck Off van Dead Kennedys staan schreeuwen met een fris gevoel van urgentie.
Die Barney is wel een baas inderdaad. Ziet er uit als een burgervader om vervolgens zich helemaal naar de tering te schreeuwen op muziek die hijzelf omschrijft als "really f*cking nasty, horrible music… but it’s all about love, peace and humanity”.
[+] 1 user says Thank You to nam-tso for this post
Reply
(04-03-2024, 01:16)nam-tso Wrote: Er volgde een stroom aan crowdsurfers. Een ervan eindigde op het podium waarna een knuffel met de zanger volgde om vervolgens weer het publiek in te duiken. Met zijn schoenen lande hij precies waar ik stond. Alleen, met die duik sloeg hij ook de bril van een gast naast me van zijn hoofd. De pit opende en ik zag hem liggen, bukte snel, en zag toen voor mijn neus hoe iemand zijn schoen precies op die bril plempte.. knak. Er was nog iemand die na zijn stagedive met zijn bakkes vooruit op de betonnen vloer was geland dus bij de tijd dat we na Napalm Death naar buiten gingen stonden er ambulances. Voor de rest was het een mooie avond..

Voor die redenen ben ik altijd huiverig geweest voor crowdsurfen/stagediven.
Reply
(04-03-2024, 19:53)hythloth Wrote:
(04-03-2024, 01:16)nam-tso Wrote: Er volgde een stroom aan crowdsurfers. Een ervan eindigde op het podium waarna een knuffel met de zanger volgde om vervolgens weer het publiek in te duiken. Met zijn schoenen lande hij precies waar ik stond. Alleen, met die duik sloeg hij ook de bril van een gast naast me van zijn hoofd. De pit opende en ik zag hem liggen, bukte snel, en zag toen voor mijn neus hoe iemand zijn schoen precies op die bril plempte.. knak. Er was nog iemand die na zijn stagedive met zijn bakkes vooruit op de betonnen vloer was geland dus bij de tijd dat we na Napalm Death naar buiten gingen stonden er ambulances. Voor de rest was het een mooie avond..

Voor die redenen ben ik altijd huiverig geweest voor crowdsurfen/stagediven.

Veel mensen denk ik. Daarom dik respect voor die vrouw in de rolstoel.
Reply
Het nieuwe concertseizoen is nu echt uit de startblokken geschoten voor mij! Drie concerten op rij, allemaal erg fijn.

03/03 The 1975 (Vorst Nationaal)

Lovende recensies alom en terecht! Wat een puike popshow zetten Healy en consorten neer tijdens deze tour die ondertussen al bijna anderhalf jaar loopt. Het verschil met de vorige show die ik van ze zag in 2019 kon niet groter zijn. The 1975 is zo'n band waarvan ik altijd wel op de hoogte was sinds de Tumblr hoogdagen, in de jaren dat die website voor 99% bestond uit Sweater Weather en AM logo's. Vond ze toen altijd 'wel leuk' maar over de jaren heen zijn ze toch wel gegroeid naar een vaste waarde in mijn luistergedrag (top 20 volgens mijn last.fm profiel). Artistiek zijn ze ook mooi geëvolueerd met het sterke 'Being Funny In A Foreign Language' als laatste output.

Ik was dan ook zeer tevreden met het grote blok recente werk aan de start van de set. Mooi gebalanceerd in energie, van het peppy Looking For Somebody tot het zoete Oh Caroline. Met acht mensen op het podium kreeg je van elk nummer een live versie de naam waardig.
Het tweede blok bestond voornamelijk uit iets tragere, oude nummers. Saai zou ik het niet noemen, maar voor mij mochten er hier wel enkele nummers wegvallen. Dingen als Medicine en So Far vind ik gewoon niet zo veel aan, ondanks dat ze wel gepassioneerd werden uitgevoerd. Het akoestische intermezzo kon ik wel smaken.
Na een kledingwissel transformeerde de set weer en kregen we een karrenvracht aan hits. Het melancholische verdween volledig en de groep oogde helderder dan ooit. Publiek ging lekker los. Zelfs zonder hits als Chocolate, Girls en persoonlijke favoriet Love Me voelde het optreden niet onvolmaakt.

The 1975 zal nooit mijn favoriete band worden, daarvoor hebben ze te veel nummers die maar net 'wel oke' zijn. Maar gelukkig hebben ze stiekem over de jaren heen ook al gigantisch veel prijsnummers geschreven en gecombineerd met zo'n sterke performance deze tour mag de band best fier zijn op hun prestaties. Die (korte?) break die eraan komt, hebben ze wel verdiend.

7,5/10

[Image: Whats-App-Image-2024-03-07-at-10-05-55.jpg]

04/03 Melanie De Biasio (NTGent)

Melanie De Biasio stond voor het eerst sinds corona weer op de planken met haar nieuwe album Il Viaggio. De eerste helft van de show stond in het teken van dit nieuwe album, wellicht haar 'moeilijkste' werk tot nog toe. De eerste 45min bleef alles heel lowkey maar ik was aangenaam verrast door hoe dynamisch en helder de arrangementen live waren. De meeste van de nieuwe nummers waren vrij abstract, maar door de luchtigheid waarmee ze werden uitgevoerd, had de stem van De Biasio des te meer impact. Haar performance zat vol pathos en de enkele keren intens oogcontact die ik had vanop de eerste rij, gaven mij rillingen. Zelden iemand zo gepassioneerd zien zingen.

De tweede helft van de show werd de sfeer een pak losser en kregen we vooral nummers van het briljante Lilies, met meer tempo in. Melanie werd wat beweeglijker, was heel dankbaar en stond constant te glimlachen. Dat plezier werkte besmettelijk op de band die ook wat interactiever werd. De paar schoonheidsfoutjes die dat opleverde, kwamen sympathiek over. Het optreden leverde een verdiende staande ovatie op. Of ja, behalve dan van een bejaarde vrouw die na de show minutenlang zat te ranten over hoe kut ze het wel niet vond. Vrij komisch.

9/10

05/03 STAYC (Salle Pleyel, Parijs)

Nog een halve dag gaan werken en dan de trein genomen richting Parijs voor mijn eerste k-pop concert van het jaar. Mijn verwachtingen lagen niet laag aangezien STAYC in de periode 2020-2022 toch wel een reeks van mijn favoriete popnummers ooit heeft uitgebracht.

Het optreden kon dan ook niet beter beginnen dan met het knallertrio So Bad - RUN2U - Poppy. Het eerste uur bleef het niveau enorm hoog met nog een hoop van hun beste b-sides. Zoals je mag verwachten van een k-popgroep was de dans natuurlijk ook weer piekfijn in orde. Maar waar STAYC voor mij het verschil maakte, was hun live zang (het cliché dat die mensen altijd playbacken, kan ook meteen de vuilbak in), oprechtheid en plezier. De liefde die ze hadden om te performen spatte echt van het podium. Nog niet vaak op dat niveau gezien in het genre, waar je bij veel groepen toch merkt dat het bij de ene al met wat meer goesting is dan bij de andere. Geen zwakke schakels hier. Eerste uur was hierdoor waarschijnlijk beste stukje k-pop dat ik al live zag.

Ik moet toegeven, het tweede uur zakte het wel een beetje in. Setlist was minder mijn ding, vocals vielen wat meer terug op de backtrack en er waren meer rustmomenten/praatsegmenten. Het was nog steeds prima tot goed maar het concerten transformeerde van een high tempo workout meer richting een gezellige, wholesome tijd met de fans. Gelukkig was het publiek in Parijs wel opnieuw on point (leuke diverse mix weer) dus ik heb de zaal verlaten met een warm hart.

[Image: Whats-App-Image-2024-03-07-at-10-05-55-1.jpg]

Gisteren nog een hele dag in Parijs doorgebracht met nog een aangename verrassing. Was op een relatief rustige plek aan het rondwandelen tot ik op een bepaald moment een leuk pleintje zie. Dacht eerst dat er een random groepje influencers stond tot ik twee leden van STAYC herkende, die waren daar een filmpje aan het maken voor hun sociale media. Nadat ze klaar waren toch maar even aangesproken en nog een kaartje kunnen laten signeren. Heel veel volzinnen heb ik niet uit mijn mond gekregen, maar het was alleszins een aangename ontmoeting. Crew die er bij was deed ook heel chill en vroeg zelfs nog of ik van Parijs was.

Verder ben ik er in geslaagd om voor de tweede keer op rij toevallig in de stad te zijn tijdens de Fashion Week. Is met momenten een compleet gekkenhuis maar toch even een kijkje gaan nemen aan enkele shows en zo nog een hoop bekende mensen kunnen spotten, zowel k-pop (leden van o.a. Twice, Blackpink, NewJeans,...) als daarbuiten (Lorde, Emma Stone, Sophie Turner, Jaden Smith,...). Wel leuk om eens mee te maken, een memorabele twee dagen waren het alleszins!

8/10 (emotioneel 10/10)
Kalters, veel plezier gewenst komend weekend!
[+] 5 users say Thank You to teedeebee for this post
Reply
(07-03-2024, 14:05)teedeebee Wrote: Verder ben ik er in geslaagd om voor de tweede keer op rij toevallig in de stad te zijn tijdens de Fashion Week. Is met momenten een compleet gekkenhuis maar toch even een kijkje gaan nemen aan enkele shows en zo nog een hoop bekende mensen kunnen spotten, zowel k-pop (leden van o.a. Twice, Blackpink, NewJeans,...) als daarbuiten (Lorde, Emma Stone, Sophie Turner, Jaden Smith,...).

Dus die modeshows zijn daar publiek toegankelijk? Ik dacht altijd dat ze alleen voor insiders waren.
Reply
Oh nee, bij de echte show binnen geraak je inderdaad niet. Je kan wel voor en na de show aan de ingang gaan kijken waar alle gasten dan passeren en even poseren voor de pers en fans. Heel moeilijk is dat niet want zeker de grote merken durven het nogal groots aan te pakken. Louis Vuitton had volgens mij het hele Louvre afgehuurd dus daar kon je moeilijk omheen kijken.
Reply
(07-03-2024, 15:15)teedeebee Wrote: Oh nee, bij de echte show binnen geraak je inderdaad niet. Je kan wel voor en na de show aan de ingang gaan kijken waar alle gasten dan passeren en even poseren voor de pers en fans. Heel moeilijk is dat niet want zeker de grote merken durven het nogal groots aan te pakken. Louis Vuitton had volgens mij het hele Louvre afgehuurd dus daar kon je moeilijk omheen kijken.

Ah zo. Klinkt zeker als meerwaarde tijdens een Parijs trip.

Hoe was Salle Pleyel eigenlijk als zaal? Ziet er uit als een aparte locatie voor een kpop optreden.

(07-03-2024, 14:05)teedeebee Wrote: The 1975 zal nooit mijn favoriete band worden, daarvoor hebben ze te veel nummers die maar net 'wel oke' zijn. Maar gelukkig hebben ze stiekem over de jaren heen ook al gigantisch veel prijsnummers geschreven en gecombineerd met zo'n sterke performance deze tour mag de band best fier zijn op hun prestaties.

Ja zo denk ik er ook over. Mooi dat ze JC2005GBA nog steeds doen tijdens dat midden gedeelte van de set.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
(07-03-2024, 19:02)hythloth Wrote: Hoe was Salle Pleyel eigenlijk als zaal? Ziet er uit als een aparte locatie voor een kpop optreden.
Salle Pleyel was best fijn! Gerenoveerde theaterzaal dat aan alle hedendaagse normen voldoet. Voorste blok stoeltjes was weggenomen maar was niet heel groot waardoor ik lekker dicht kon staan.
Je merkte inderdaad wel dat de zaal normaal gezien niet dit soort publiek over de vloer krijgt, te zien aan de chique foyer en personeel in kostuum. Best een komisch zicht maar denk dat veel fans best tevreden waren hiermee wegens een grotere voorkeur voor zitplaatsen tegenover normaal concertpubliek hier in Europa.

Sowieso merk ik dat dit soort mid tier kpop groepen wel vaker grijpen naar theaterzalen in plaats van de standaard clubzalen die je misschien zou verwachten. Komt ook wel een beetje door de Koreaanse concertcultuur volgens mij. Vorige week had je hier bijvoorbeeld nog Dreamcatcher in Cirque Royal in volledig zittende opstelling, echt bizar. Idem met IVE binnenkort in de Ziggo.
Reply
(07-03-2024, 23:29)teedeebee Wrote: Sowieso merk ik dat dit soort mid tier kpop groepen wel vaker grijpen naar theaterzalen in plaats van de standaard clubzalen die je misschien zou verwachten. Komt ook wel een beetje door de Koreaanse concertcultuur volgens mij. Vorige week had je hier bijvoorbeeld nog Dreamcatcher in Cirque Royal in volledig zittende opstelling, echt bizar. Idem met IVE binnenkort in de Ziggo.

Vaste (zit)plaatsen zijn op zich wel een handige manier om fanatieke fans onder controle te houden, zodat ze niet dagenlang gaan kamperen voor de eerste rij en vervolgens flauwvallen of erger. Wat overigens deze zomer gegarandeerd een probleem wordt bij een niet nader te noemen stadionact.
Reply
Daar heb je gelijk in, ja!
Was bij The 1975 trouwens ook het geval, mensen die al 2 dagen aan het aanschuiven waren. Ik stond uiteindelijk op de vierde rij naast iemand met het nummer 68 op de hand geschreven. Sta je daar mooi met je nummertje na een koude nacht op straat, vlak naast ik die kwam aanlopen toen de deuren opengingen.
Reply
Twitter zit vol met posts van/over al die kampeerders, zoals deze recente draad of dit. Wat een onzinnig gedoe allemaal.
Reply
Meltheads, Eureka Zwolle

Vijftig minuten strak en energiek uitgevoerde punkrock, de band is helemaal klaar voor een succesvolle festivalzomer.
Eureka is een bijzonder fijn zaaltje, ik was tot een paar weken geleden niet op de hoogte van het bestaan ervan. Het is op de zolder van een door vrijwilligers gerund cultureel centrum in het hippe gedeelte van Zwolle, vlakbij het station. Het concert was uitverkocht, ongeveer honderd bezoekers schat ik maar er had gemakkelijk nog vijftig man bij gepast, ik vermoed dat de draagkracht van de vloer de beperkende factor is.
Reply
neveldieren : spinvis en saartje, met zn 2
mooi podium, mooie nummers, mooie belichting.
eerlijk gezegd vond ik t beter dan spinvis een paar weken geleden in de muziekgieterij.
Reply
(08-03-2024, 19:54)kesselman Wrote: neveldieren : spinvis en saartje, met zn 2
mooi podium, mooie nummers, mooie belichting.
eerlijk gezegd vond ik t beter dan spinvis een paar weken geleden in de muziekgieterij.

Eens, deze duobezetting leidt tot erg mooie arrangementen en verrassende momenten waarbij veel van instrument wordt gewisseld. Plus een zeer aandachtig theaterpubliek en een setlist met veel deep cuts als Bijt mijn tong af, Flamingo en De talen van mijn tong.
Reply
Lubomyr Melnyk met Julia Kent en Spime IM met een best deprimerend stuk "end of the world" waarin de cello het pianowerk van Melnyk mooi aanvulde en Spime daar bij vlagen hard overheen mocht krassen waarbij de beelden goed aansloten bij het dystopische gevoel wat het stuk opriep.

Geniet van het moois zij Melnyk nog vooraf, maar het kwam toch mokerhard binnen.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Whispering Sons, Muziekgieterij Maastricht

Lo-Lee-Ta was het voorprogramma en Maynard-J noemde het (niet geheel onterecht) zaaddodend. Ik vond het zelf wel oké, maar de Muziekgieterij veranderd bij veel uitverkochte concerten van rockbands (ook bij dEUS bijvoorbeeld) echt in een kroeg. De band was zonder oordoppen gewoon echt amper te horen, met oordoppen was het nog te doen. Was het saai? Ja. Moet je dan gaan lopen lullen of schreeuwen? Nee.

Whispering Sons al 2 of 3 keer gezien en telkens was het goed, maar nooit van mn sokken geblazen. Toch weer een kans gegeven vanwege dezelfde reden als alle praters (ook tijdens Whispering Sons dus) denk ik: gezellig, goede muziek en een pot bier. Pluspunten: Maynard-J gesproken en nu wil ik naar Haldern Pop. De gig an sich was ook goed, maar het golfde net wat te veel op en neer. Ik vind de nieuwe nummers echt goed en sommige kwamen ook heel fijn en goed binnen, maar toch miste ik hier en daar een soort punch ofzo. Whispering Sons is het mooiste als de nummers echt schuren, of heel klein zijn. Schuren deed het net te weinig en de kleinste nummers werden vakkundig doodgeluld.

Nog samen met Maynard gezocht naar Timothy, maar helaas.

[Image: 25-AA07-BA-3-A2-E-4269-8272-93-A30-C0-B00-A4.jpg]

Edit: als iemand me kan zeggen hoe ik een grotere foto kan uploaden zou dat nice zijn!
[+] 3 users say Thank You to eloelo for this post
Reply
Was er niet bij vanavond vanwege werk (zou dan teveel missen van de show). Laatste keer op AFF (surprise show) was episch en de eerste keer op Geleen Calling al helemaal. Was al een beetje bang dat het niet overwhelming zou zijn vanavond.
Reply
Twee losse shows op dezelfde avond: Otoboke Beaver en Orbital.

Die eerste viel helaas tegen: na tien minuten raakte ik uitgekeken op hun gimmick, en toen was er nog een klein uur te gaan. Per de band was het de grootste zaal waar ze ooit in optraden, maar dat maakte de ervaring niet bepaald beter. Had gewoon in een klein bezweet hok moeten staan. Stoorde mij verder ook aan het publiek, met name tijdens de paar keren dat de band iedereen stil probeerde te krijgen en allerlei mongolen steeds opzettelijk liepen te schreeuwen. Ticket was gelukkig gratis, maar de zaal vroeg wel $7 voor garderobe en had echt een belachelijke securityopzet bij de ingang. Jammer jammer.

Orbital maakte gelukkig een hoop goed. Ze deden twee losse sets die avond: een vroege show waarbij ze hun Green en Brown albums integraal deden (die ik eigenlijk ook had moeten bijwonen i.p.v. bovenstaande), en een latere show die om middernacht begon en was aangekondigd als een "festival set". In de praktijk was dat een set van 110 minuten met een doorsnede van al hun werk. Het eerste half uur knalde zwaar met hele vette visuals; muzikaal ook goed de tand des tijds doorstaan. Daarna was er echter wel een lang middengedeelte waar het voor mijn gevoel inkakte, en er was zelfs een nummer met een acapella van de Spice Girls erbij. Wie zat daar nou op te wachten. Laatste deel was gelukkig wel een hoop bangers, dus ik liep met een voldaand gevoel naar buiten. Al zou een kortere en strakkere set in hun geval beter hebben gewerkt, wat ik vermoed dat ze op Glastonbury zullen doen. Dus hierbij een aanrader naar iedereen die daar ook naar toe gaat.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)