Quote:Europese Commissie wil telecomdata gebruiken in strijd coronavirus
De Europese Commissie wil telefoongegevens van honderden miljoenen Europeanen verzamelen om zo in kaart te brengen waar zij zich bevinden. Eurocommissaris Breton (Interne Markt) wil de data gebruiken in de strijd tegen corona. De gegevens moeten inzichtelijk maken hoe het virus zich verspreidt.
De Fransman had daarvoor begin deze week een overleg met topmannen van verschillende Europese telecombedrijven. Met de gegevens kunnen overheden in de gaten houden of mensen zich houden aan de strenge voorwaarden die gelden tijdens deze coronatijden. Als bijvoorbeeld blijkt dat veel te veel mensen zich ophouden op het strand dan blijkt dat meteen uit de data.
Maar het roept wel vragen op over een Big Brother-achtige samenleving waarbij de overheid de burger constant in de gaten houdt. Toch is dat volgens de Commissie niet het geval: data is niet te herleiden naar een individuele burger, het gaat om metagegevens. Het gaat ook niet om de inhoud van gesprekken. De Europese privacyrichtlijnen, die behoren tot de strengste in de wereld, zouden volledig gerespecteerd worden.
In Italië worden al enkele weken gegevens van burgers verzameld om te kijken of de strenge voorschriften van de lockdown worden nageleefd. In Frankrijk speelt president Macron met dezelfde gedachte, in Duitsland speelt de kwestie ook.
Emmanuel Macron laat nu uitzoeken of het ’backtracken’ in Frankrijk kan worden toegepast om de verspreiding van he coronavirus te stoppen. Volgens zijn omgeving zou de president zelf enige reserves hebben, omdat hij bang is fundamentele rechten aan te tasten. Het staatshoofd heeft al erg lang na moeten denken over het afkondigen van een lockdown, omdat het de vrijheid zo beperkt – Frankrijk blijft het land van de Verlichting en de mensenrechten. „We moeten in dit stadium niet zwichten voor druk van degenen die onze individuele vrijheid verder willen inperken door persoonlijke gegevens te gebruiken”, liet gedeputeerde Stéphane Séjourné weten, tevens voormalig adviseur van Macron.
Buiten de EU laat men zich (nog) minder gelegen aan privacybezwaren. In China, dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een staat waar burgers dag en nacht worden bespioneerd door hun eigen overheid, gaat de praktijk nog veel verder. Burgers moeten via een app hun gezondheidsgegevens doorgeven. Is er iemand in de buurt met corona dan volgt een waarschuwing aan iedereen in de buurt.
Breton wil per land één grote telecomprovider selecteren. „We willen snel zijn en dit op dagelijkse basis volgen”, aldus de Fransman.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/11620432...oronavirus
•
Ik snap Loov wel een klein beetje dat hij gestopt is met het lezen over Corona. Ik zat anderhalve week geleden ook nog alles op te zoeken en informatie. Maar uiteindelijk kom ik gewoon uit te complexe verhalen waar ik gewoon de theoretische achtergrond van mis. Ik vind een aantal zaken echt reuzen interessant. Maar je hebt jaren lang studie nodig om alles te begrijpen. Dat leer je niet in enkele dagen Googlen helaas (mij lukt dat althans niet).
Daarnaast heb ik al zo veel virologen gehoord/gelezen met ook zoveel verschillende verhalen.. je weet echt niet meer wat je wel/niet moet geloven. En je komt soms op stukken uit waar ik soms niet meer weet wat ik van geloven of niet. Het is soms ook echt wat je wilt geloven.
Voorlopig sluit ik me op. En dat is mijn taak om te doen lijkt me.
•
Quote:Covid 19—many questions, no clear answers
Because of my background as an epidemiologist and Cochrane researcher, and my involvement in the H1N1 outbreak, I often get stopped in the street, or in a bar, or the gym, and asked about covid-19. The questions are usually: how long does it take for the symptoms to manifest? How can I avoid it? Is it serious? These are just a few examples, and they are no different to what people would ask, say, in a park in Leeds or a subway in New York. Except that I live in Italy, the third most hit country in the world, my youngest children go to school locally, and my grandchildren are due to come over to Italy soon to see us.
The tone of my answers is usually dismissive. I explain the nature of influenza-like illnesses, the fact that it is a syndrome, there is not a single cause, and the gallery of “culprits” increases as time goes on. But it is mysterious, it comes and goes. That is why it is called influenza, as our forefathers ascribed its waxing and waning to the influenza degli astri, or “influence of the planets.” Meaning they had not a clue as to where and how it started and where it went. We are still clueless.
There is, however, one question that my Italian friends often ask me to which I have no answer: how is this different from the seasonal influenza-like illnesses we are used to? Mario, a weight training paramedic, looked to me as the font of all knowledge, but I think his faith is misplaced.
To begin with I muttered something about bats, birds, wet markets, a novel virus and so on. I deftly got on with what I was doing, but I was left with a nagging feeling of ignorance.
Well, the virus serotype is new, sure, but is that enough to justify the frenetic media attention? Cases increased rapidly in China and then, of all places, here in Italy, and so have the number of deaths. At the time of writing there have been 2838 deaths recorded in China and 86 elsewhere in the world, according to the World Health Organization. Even though no one knows for certain how many people die of influenza every year, 2828 deaths in the space of three months compared to the nearly 900 000 deaths a month in China alone for all causes (mainly cancer and cardiovascular accidents) does not sound like much. And how do 86 deaths worldwide (excluding China) compare with deaths from influenza and influenza-like illness? Do not bother looking it up: we do not know.
Perhaps the death rate, the ratio of confirmed cases to deaths, could explain the furore? It seems to be anything between 0.18% to 4.9% (depending on where you look), on average below that of other coronavirus outbreaks. And deaths seem to be concentrated in older age groups and in people with pre-existing morbidities.
So I cannot answer my nagging doubts, there does not seem to be anything special about this particular epidemic of influenza-like illness.
There are, however, two consequences of this situation that bother me.
The first is the lack of institutional credibility as perceived by my friends. They range from firefighters, policemen, and even a GP—not the kind of people you would want to alienate in an emergency. A restaurant owner told me he would never report himself to the health authority as that would mean at least two weeks of closure and his business would go to the wall.
Jokers and spoofers are doing overtime on the web. The authorities cried wolf in 2005 and 2009 with influenza and see what you get now.
The second is that once the limelight has moved on, will there be a serious and concentrated international effort to understand the causes and origins of influenza-like illnesses and the life cycle of its agents?
Past form tells me not, and we will go back to pushing influenza as a universal plague under the roof of the hot house of commercial interest. Note the difference: Influenza (caused by influenza A and B viruses, for which we have licensed vaccines and drugs), not influenza-like illnesses against which we should wash our hands all the year round, not just now.
Meanwhile, I still cannot answer Mario’s question: what’s different this time?
Tom Jefferson is an an epidemiologist and Cochrane researcher, based in Rome, Italy.
https://blogs.bmj.com/bmj/2020/03/02/tom...r-answers/
•
Het is je taak je op te sluiten maar ook om je te informeren. Tip: ga even weg van Nederlandse media, dat opent perspectieven. En ik leer elke dag bij. Zo was b.v. de oproep van 70 Catalaanse wetenschappers om de lockdown in Spanje te verstrengen -iets waar ik mij met de informatie die ik heb achter zou kunnen scharen- totaal onverantwoord, volgens een andere Catalaanse viroloog die net als Van Ranst tot de wereldautoriteiten hoort. Hij bestempelde het zelfs als een politiek manoeuvre en de argumenten die ik erover las vanmorgen, zijn zeer overtuigend (gezien ik de politieke achtergrond in Catalonië ook ken).
Over Van Ranst gesproken: hij gaat uit van één jaar zonder normaal leven en het opheffen van restricties in schijven, waarbij grote evenementen pas op het einde komen (ergo: geen festivals deze zomer). Kijk ik *kies* niet voor wat ik wíl horen, ik ''kies'' enkel in die mate dat ik iemand als Van Ranst (een uitgesproken links figuur, niet bang om tegen schenen te schoppen en vooral een bewezen wetenschapper) gewoon veel meer vertrouw. En daarvoor hoef ik geen mede-wetenschapper te zijn. Geïnformeerd en kritisch zijn kan voldoende zijn.
•
Maar waarom Van Ranst wel en Van Dissel niet. Ik heb hiervoor wel mensen horen roepen dat er maar wat b-wetenschappers ronlopen bij het RIVM, maar moet je voor de grap Van Dissels CV eens bekijken.
Ik ga het nog 1 keer zeggen en dan weer in Loovmodus: ik wil je inspanningen niet teniet doen en ik denk dat je er het meest van weet van dit forum, maar je benadert dit wel vanuit je eigen (links politieke, mag ik dat zo zeggen) perspectief. Dat maakt dat je er een interessante kijk op hebt, maar niet de autoriteit waarmee je de dingen zo stellig kan beweren zoals je nu doet.
Ik lees je bijdragen overigens wel allemaal met grote interesse. Ze zijn iig coherent. Ik weet daarentegen niet zo goed wat er met Bigbird aan de hand is. Zou zijn blikvoer van 10 jaar geleden al over de datum zijn?
26-03-2020, 10:29
(This post was last modified: 26-03-2020, 10:33 by Kreuz.)
(26-03-2020, 10:27)Schobbeyak Wrote: Maar waarom Van Ranst wel en Van Dissel niet.
Daarom.
The following 1 user says Thank You to Kreuz for this post:1 user says Thank You to Kreuz for this post
• Jorrit
•
Vergeleken met de 2 Biljoen in de VS lijkt mij de 37 miljard steun van de EU nogal zielig.
Nog iets wat ik hoorde:
Farmaceut Roche vanuit Zwitserland levert ondertussen maar 30% van onze bestellingen.
Quote:https://www.ftm.nl/artikelen/roche-corona-lysisbuffer
•
Quote:Intensivist: Denk na of je opname op ic met coronavirus wel moet willen
Want hoe kan het bijvoorbeeld dat kinderen onder de tien jaar nagenoeg niet getroffen worden door het coronavirus, terwijl zij een minder ervaren immuunsysteem hebben, vraagt Seubert zich hardop af.
En als je ouder bent, kan je afweer zwakker zijn. Maar die is van een vijftig- of zestigjarige niet zo snel slechter als de afweer van iemand van twintig. "Dus er moet meer zijn", aldus Seubert.
"Een van de dingen die we nu bereid zijn aan te nemen, is dat het virus profiteert van een deel van de afweer zelf", vertelt de intensivist. "Het virus nestelt zich in een bepaald type immuuncel en verspreidt zich zo verder in de longen."
https://www.nu.nl/coronavirus/6039703/in...illen.html
interessante vragen waar deze internist nog geen antwoord op heeft.
(26-03-2020, 10:27)Schobbeyak Wrote: Maar waarom Van Ranst wel en Van Dissel niet. Ik heb hiervoor wel mensen horen roepen dat er maar wat b-wetenschappers ronlopen bij het RIVM, maar moet je voor de grap Van Dissels CV eens bekijken.
Ik ga het nog 1 keer zeggen en dan weer in Loovmodus: ik wil je inspanningen niet teniet doen en ik denk dat je er het meest van weet van dit forum, maar je benadert dit wel vanuit je eigen (links politieke, mag ik dat zo zeggen) perspectief. Dat maakt dat je er een interessante kijk op hebt, maar niet de autoriteit waarmee je de dingen zo stellig kan beweren zoals je nu doet.
Ik lees je bijdragen overigens wel allemaal met grote interesse. Ze zijn iig coherent. Ik weet daarentegen niet zo goed wat er met Bigbird aan de hand is. Zou zijn blikvoer van 10 jaar geleden al over de datum zijn?
Van Ranst is wel degelijk een wereldautoriteit en zijn universiteit (de KUL) heeft geen equivalent in Nederland. Met alle respect voor het academische landschap hier. Dat gaat zowel over onderzoek als over het internationale netwerk van die -overigens gigantische- universiteit.
Ik weet heus niet het meeste hier. Volgens mij heeft Kreuz meer analytische kennis en staat hij dichter bij de sector. Ik denk wel dat ik een woordje kan meepraten over het vertalen van wetenschap naar beleid en m.b.t. de keuzes die daarin gemaakt moeten worden. Een ervan is economie vs. gezondheid/veiligheid. Dat is een politieke kwestie. En ja, hierin moet ik kleur bekennen. De reden dat ik dat doe, is niet moralisme, maar wel ons algemene belang op lange termijn. En ultiem vertrek ik daarbij vanuit mijn eigen belang. Het is zeer gevaarlijk als er nu precedenten geschept worden in naam van de economie en mensenlevens in feite gedevalueerd worden. Zeker als het redden van de economie ook kan met een soort van new deal waarbij er een significante shift van rijkdomverdeling ontstaat, wat uiteindelijk het enige positieve zou zijn dat hieruit voortkomt. Dat (en de bijbehorende economische maatregelen) is wel het minsten wat we mogen vragen. Maar dat kan niet in Nederland alleen. Dat moet op z'n minst op EU-niveau gebeuren. Wishful thinking zonder keiharde strijd, met andere woorden.
•
(26-03-2020, 10:27)Schobbeyak Wrote: Maar waarom Van Ranst wel en Van Dissel niet. Ik heb hiervoor wel mensen horen roepen dat er maar wat b-wetenschappers ronlopen bij het RIVM, maar moet je voor de grap Van Dissels CV eens bekijken.
Je moet ook zwart-wit kunnen en durven denken, en zaken in perspectief plaatsen. De een kan dat beter dan de ander. Ik kan empathisch naar iets kijken, maar ook kritisch.
•
26-03-2020, 11:11
(This post was last modified: 26-03-2020, 11:15 by Gunnar.)
Interessante discussie nu op NPO Radio 1 over het stellen van kritische (journalistieke) vragen bij het huidige beleid.
Gaat echt exact over waar het hier de laatste pagina's over gaat: 17 miljoen virologen, wetenschappers die elkaar tegen spreken, hoe om te gaan met die soms tegenstrijdige visies.
•
26-03-2020, 11:16
(This post was last modified: 26-03-2020, 11:19 by Indiaantje89.)
(26-03-2020, 10:10)Uplift Wrote: Het is je taak je op te sluiten maar ook om je te informeren. Tip: ga even weg van Nederlandse media, dat opent perspectieven. En ik leer elke dag bij. Zo was b.v. de oproep van 70 Catalaanse wetenschappers om de lockdown in Spanje te verstrengen -iets waar ik mij met de informatie die ik heb achter zou kunnen scharen- totaal onverantwoord, volgens een andere Catalaanse viroloog die net als Van Ranst tot de wereldautoriteiten hoort. Hij bestempelde het zelfs als een politiek manoeuvre en de argumenten die ik erover las vanmorgen, zijn zeer overtuigend (gezien ik de politieke achtergrond in Catalonië ook ken).
Over Van Ranst gesproken: hij gaat uit van één jaar zonder normaal leven en het opheffen van restricties in schijven, waarbij grote evenementen pas op het einde komen (ergo: geen festivals deze zomer). Kijk ik *kies* niet voor wat ik wíl horen, ik ''kies'' enkel in die mate dat ik iemand als Van Ranst (een uitgesproken links figuur, niet bang om tegen schenen te schoppen en vooral een bewezen wetenschapper) gewoon veel meer vertrouw. En daarvoor hoef ik geen mede-wetenschapper te zijn. Geïnformeerd en kritisch zijn kan voldoende zijn. Ik kijk ook verder dan NL media, don't judge me on that . Heb zelfs internationale databanken gelezen waar je leert over de biomutering van de gemeten COVID virus en hoe het muteerd en wat de familie verbanden zijn en hoe deze zijn te herkennen aan welke waardes. Op dat moment ga je te diep de materie in. Maar ik ben ook uitgekomen op dossiers dat WHO met eerdere uitbraken (bijv. Ebola) ook niet altijd evengoed gehandeld heeft, maar iets later kom je weer ergens uit dat het een conspiracy is voor Walt Disney, om hun streaming diensten beter te verkopen . Maar later leer je interessante zaken over het uitlezen van DNA in rioolwater hoe ze metingen kunnen doen via moleculaire detectiemethoden en hoe dat werkt. Maar ik ben simpelweg niet geschoold genoeg om diep op dat soort materie echt in te verdiepen. Ik bedoel alles is "Corona" nieuws op dit moment. En overal lees je meningen, onderzoeken, uitspraken van virologen (ook niet altijd even goed geciteerd). Zo'n van Ranst heeft zeker wel zijn kennis hoor, maar ik irriteer me ook tevens aan zijn Twitter gedrag, komt soms een klein beetje Trumpiaans over (like, heb je nu geen belangrijkere zaken te doen?).
Ik begin door de vele informatie bij mezelf een COVID-19 vermoeidheid/depressie te kweken, dus ik leg het even links naast me. Ik denk dat ik op dit moment goed genoeg geïnformeerd ben, maar nu laat ik het aan de pro's over. Wat voor ons het RIVM is. Ik heb hier ook mijn twijfels uitgesproken over het RIVM destijds, maar door meer informatie in te lezen ben ik langzaam wel omgebogen naar hun standpunten, op basis van de informatie die heb opgenomen.
•
•
Het aantal bevestigde besmettingen wereldwijd gaat vandaag ruim de 500.000 over: https://www.worldometers.info/coronavirus/
•
Isle of Wight ook geacancelled, en morgen volgt er een Nederlands festival in Juni blijkbaar.
•
Slechte getallen voor België vandaag..
•
Had hier overigens geplaatst over de tante van mijn vrouw die overleden is. Best triest, enkel "naasten" zullen aanwezig bij de uitvaart. Maar via livestream is de dienst te volgen met bij behorend condoleance register.
•
Quote:Van Ranst: ‘Kan nog jaar duren voor we weer normaal kunnen leven’
Volgens viroloog Marc Van Ranst kan het nog een jaar duren voor we weer van een ‘normalisering’ van ons leven kunnen spreken. Dat zei hij in De Afspraak.
Grote evenementen waarbij internationale gasten toegelaten worden: dat is nog niet voor binnenkort, verwacht viroloog Marc Van Ranst. ‘De un-lockdown zal in schijfjes gebeuren. Maar voor alles gaat normaliseren, moeten we wachten op een vaccin. Reken daarvoor zeker op een jaar.’ Na de golf van afgelastingen in de wereldwijde sportsector, komen ook de festivals van deze zomer in het gedrang. Volgens Van Ranst zijn zulke massa-evenementen niet meer aan de orde, alleszins niet tot er een vaccin is. 'Zoals Tomorrowland: tegen dan zal de grootste problematiek in ons land hopelijk voorbij zijn. Maar mensen ontvangen van over de hele wereld is gewoon onmogelijk.'
Tegelijk is het nog alle hens aan dek om de situatie vandaag onder controle te proberen te houden. ‘We bereiken sommigen groepen nog onvoldoende met onze communicatie, zoals de jongeren’, zei Van Ranst in De Afspraak. De viroloog zei nog dat van de jongeren die vandaag op de diensten intensieve zorg liggen en kunstmatig beademd worden een aantal hebben deelgenomen aan de ‘lockdownparty’s van vrijdag 13 maart, net voor middernacht, toen de strenge maatregelen van kracht werden.
Van Ranst rekent op ‘influencers’ om die groep te bereiken: ‘Wij worden daar niet gepercipieerd als betrouwbaar of als een voorbeeld.’ De communicatie naar de jongeren mag volgens hem ook ‘afschrikwekkend’ zijn. Volgens de viroloog van de KU Leuven moet aan de jongeren duidelijk gemaakt worden: ‘Dit is geen computerspel. Hier gaan mensen echt dood.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200325_04902397
•
Iets voor Uplift, om toch Tool te zien
https://youtu.be/n5urPdgQ4uo
•
26-03-2020, 15:12
(This post was last modified: 26-03-2020, 15:13 by JorisR.)
Update RIVM
Het totaal aantal positief geteste patiënten: 7431 (+1019, voor het eerst meer dan 1.000 besmettingen in een dag erbij)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 434 (+78)
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 2151 (+315)
•
Quote:US JOBLESS CLAIMS SURGE BY 3 MILLION
In 1 week tijd!
Quote:Capital Economics: US heading to 10% unemployment
Dit zijn getallen die ten tijde van de Grote Depressie niet eens aan de orde waren. En dan heb je ook nog iemand aan het bewind staan met het verstand van een visstick.
•
Gewoon verdere stijging in België en Nederland. Ceteris paribus -als de maatregelen niet of onvoldoende werken- blijven we Spanje en Italië atm achterna hollen.
•
(26-03-2020, 14:47)Indiaantje89 Wrote: Isle of Wight ook geacancelled, en morgen volgt er een Nederlands festival in Juni blijkbaar.
Ik vrees voor BKS, en dan de melding dat ze niet in 9 dagen kunnen opbouwen. Maar nu steeds meer festivals afgelasten lijken de dominostenen wel te vallen.
Hopelijk komt een jong en klein festival als BKS dit te boven, mocht het verzekeringtechnisch niet lukken.
•
Coronavirus Could Infect Privacy And Civil Liberties Forever
Tja, deze crisis is wel lekker handig om wat omstreden maatregelen erdoor te duwen
•
|