Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
North Sea Jazz
Ik zat me gisteren te bedenken (nadat haar het e.e.a. had horen zingen in die Grammy's show) dat ik Alicia Keys wel eens live zou willen zien. Komt goed uit.
Reply
Niet dat het verrassend is of dat North Sea Jazz hier nu zo leeft, maar editie 2021 afgelast, c.q. verplaatst naar juli 2022.
Reply
Mensen krijgen hun 100.000 euro voor een ticket niet terug?
Reply
https://www.northseajazz.com/nl/programma/

Programma 2022 is best aardig.
Reply
(01-02-2022, 13:55)Gunnar Wrote: https://www.northseajazz.com/nl/programma/

Programma 2022 is best aardig.

Ik vind 't zelfs vet (duur) alleen wat Jett Rebel in zo 'n line up doet?
Reply
(01-02-2022, 14:03)Fenderboy Wrote:
(01-02-2022, 13:55)Gunnar Wrote: https://www.northseajazz.com/nl/programma/

Programma 2022 is best aardig.

Ik vind 't zelfs vet (duur) alleen wat Jett Rebel in zo 'n line up doet?

Alle burgertruttige bobo-VIPS aantrekken, dan kan de deur op slot en heb je er de rest van het festival geen last meer van.
Reply
(01-02-2022, 23:44)remothebest Wrote: burgertruttige

Dus gewoon het overgrote merendeel van de bezoekers.
Reply
Alicia Keys!
Reply
(29-01-2020, 01:14)Jorrit Wrote: Ik zat me gisteren te bedenken (nadat haar het e.e.a. had horen zingen in die Grammy's show) dat ik Alicia Keys wel eens live zou willen zien. Komt goed uit.

Nou, nu is weer je kans!
Reply
VRIJDAG 7 JULI

Alabaster DePlume • Andrew Cyrille Quartet • Bill Frisell FOUR ft. Greg Tardy, Gerald Clayton, and Jonathan Blake • Buddy Guy - Dammn Right Farewell • Cha Wa • Fergus McCreadie Trio • Jasper Blom Quartet with Pablo Held • Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis • Kenny Barron Quartet • Kika Sprangers Quintet • Linda May Han Oh • Little Simz • Loyle Carner • Marco Mezquida Trio • Maria Schneider & • Oslo Jazz Ensemble presents 'Data Lords' • Mavis Staples • Mette Rasmussen Trio North • MonoNeon • Stormzy • SuperBlue: Kurt Elling & • Charlie Hunter with the Huntertones Horns • Terri Lyne Carrington / New Standards • The Teskey Brothers • Van Morrison • Yussef Dayes • Zwangere Guy & • Lander Gyselinck


ZATERDAG 8 JULI

Anna Webber Simple Trio • DeWolff & • Dawn Brothers present Double Cream • Eloise • Fred Hersch, Drew Gress, Joey Baron • Gard Nilssen's Supersonic Orchestra • Jacob Banks • Jan Garbarek • Jill Scott • Kenny Garrett Quintet • Kokoroko • Lucas Santana 5tet • Marcus Miller • Olivia Dean • The Staples Jr. Singers • Tom Jones • Trondheim Jazz Orchestra & • GURLS • Vloeimans Goudsmit Fraanje 'Fugimundi'


ZONDAG 9 JULI

Benny Sings • Branford Marsalis Quartet • Cymande • EZRA Collective • Gabriels • Hermeto Pascoal • Kandace Springs • Latanya Alberto • Laufey • Lizzo • Oded Tzur Quartet • Pat Metheny Side-Eye • Samara Joy • Sampa The Great • Son Little • Stanley Clarke N’4Ever • Teis Semey Quintet
Reply
hopelijk buddy guy ook ergens in vlaanderen
Reply
Bij de aankondiging zie ik ook het volgende staan: “ Ook treden legendarische jazzgrootheden op waaronder Abdullah Ibrahim, Jan Garbarek, Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis en Pat Metheny Side-Eye.” Maar Abdullah Ibrahim zie je verder nergens terug. Misschien te vroeg aangekondigd?

De vrijdag vind ik echt wel goed maar 125 euro voor een dagkaart jongens… Dagkaarten gaan 1 feb in de verkoop, ik ga er even over nadenken.
Reply
stormzy en lizzo als headliner?

echt jazzy??
Reply
Dat popartiesten NSJ headlinen is al zou oud als de straat, hoor.
Reply
Montreux Jazz Festival doet het zelfs nog gekker, met vorig jaar Nick Cave als een headliner.
Reply
Ik was hier afgelopen zaterdag redelijk last-minute beland. Het viel me al met al niet mee.

Ik kwam vlak na het begin binnen en probeerde het kort bij Wolfert Brederode, Joost Lijbaart & Matangi String Quartet. Het eerste probleem was dat het heel lang duurde om de juiste zaal te vinden. Ik dacht eerst dat dat kwam omdat het mijn eerste keer was, maar een vriend die al 15 jaar gaat vertelde dat de ze de indeling veranderd hadden en dat hij ook niets meer kon vinden. Het helpt ook niet dat de kaart er meer uit ziet as een memory circuit van een processor en dat er amper bewegwijzering is. Het optreden was denk ik best goed, maar het was akoestisch en er was zieke soundbleed van de drums uit, denk ik, de grote zaal eronder. Hoe dat bij een binnenzaal kan, is me een raadsel. Ik was van plan de elitaire route te doen, dus dit leek me een goed moment om dan nog even de andere kant van NSJ te bekijken.

De grote hangars waren minder erg dan ik had verwacht op basis van de verhalen, maar het publiek was ook wel heel belegen. Het gebrek aan sfeer zal ook aan het benauwde weer gelegen hebben. (De airco in Ahoy zelf was trouwens ook vaak onvoldoende voor dit weer.) Ik zag 10 minuten Philip Lassister, die moet denken dat als je twee keer zoveel blazers op het podium zet de muziek ook twee keer zo goed wordt, en een stuk oke-ish Snarky Puppy.

Het eerste optreden wat ik helemaal zag was Trondheim Jazz Orchestra & Gurls. Dit bleek, na weer een kwartier zoeken, op een buitenpodium te staan en dat werkte voor geen meter. Het concert kan wel samengevat worden door het moment dat de zanger van Gurls in een onbewaakt moment haar hoofd schudde toen ze het kleine plukje pratende boomers voor zich zag. Al denk ik dat dit in betere omstandigheden ook niet had gewerkt wegens grappig willen doen maar het niet zijn.

Daarna Abdullah Ibrahim Trio. Ik had van tevoren verwacht dat dit soort elitaire dingen toch wel zouden werken op NSJ, maar dat was helemaal niet zo. De "plusconcerten" zijn afgeschaft, dus er zat een enorm snel afgeleid en mompelend (!) publiek. Na elk (of vaak zelfs tijdens) nummer ging een steeds groter deel van dat publiek weer weg. Grote problemen waren daarbij een enorm krakende tribune achter in de zaal en enorm hard klappende deuren. Het zich bewegende publiek overstemde vaak gewoon de muziek. En ook hier was er soms soundbleed uit de zaal ernaast. Ik kon me niet op het optreden concentreren, dus ik kan niet zeker zeggen hoe goed het was. Maar ik vermoed dat het objectief ook minder was dan op LWG vorig jaar, op basis van de verhalen van toen.

Ik eindigde gelukkig wel met twee concerten die werkten. De eerste was Gard Nilssen's Supersonic Orchestra, wat een who-is-who is van de moderne Scandinavische jazz scene. Dit was in dezelfde zaal als Ibrahim. Maar omdat ik meer vooraan zat, en omdat er bijna twintig (!) man op het podium stond met bijbehorend volume, werkte dit wel. Heel goed, vooral omdat er goed afgewisseld werd tussen rustigere stukken waarin maar een paar bandleden speelden en knallende stukken met het hele orkest.

Tot slot Jeff Parker Quartet, de reden dat ik er überhaupt was. Voor de verandering een keer niet solo, maar met dezelfde groep als op het geweldige Live at Enfield Tennis Academy. Het was hetzelfde concept en dus heel erg goed (en ook duidelijk geïmproviseerd). Maar ook hier waren wel wat pratende boomers achterin de zaal, al kon ik die hier gelukkig makkelijk ontwijken omdat het halve publiek na tien minuten weer weg was en er dus voldoende plekken voorin open kwamen. Blij dit een keer live meegemaakt te hebben, al was dit in een Bimhuis 10x beter geweest.

Het grote probleem van NSJ is dat het vol zit met volgevreten boomers en het bijbehorende egocentrische gedrag. Met als dieptepunt een of andere teringlijer die me bijzonder agressief vraagt of ik "alsjeblieft" even op wil schuiven zodat hij ook op een bankje kan zitten, om vervolgens doodleuk tijdens een concert een telefoongesprek te beginnen. Op geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat het publiek ook maar enige collectieve ervaring had. En zo goed zijn de omstandigheden eigenlijk ook niet, zeker gegeven de prijs die je betaalt. Leuk om een keer afgestreept te hebben, maar ze moeten iets bizars goeds neerzetten, wil ik nog terug gaan.
[+] 8 users say Thank You to greenlander for this post
Reply
NSJ is een VVD congres. In 2013 en 2016 geweldige dingen gezien, maar achteraf altijd stukjes kots van tussen mijn tanden moeten halen. Weliswaar nooit problemen ervaren qua geluid en zo.
Reply
MonoNeon zou ik graag komend jaar ergens anders willen zien. Ooit naar NSJ voor Steven Wilson geweest, maar veruit het meest vreselijke publiek ooit.
Reply
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)