Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Concerten van 2020 die het vermelden waard zijn
#1
Robert Henke

Heel goed begin van het jaar.
Reply
#2
(05-01-2020, 11:15)Locor Wrote: Robert Henke

Heel goed begin van het jaar.

Was dit ook inclusief vette visuals? Heb goeie herinneringen aan zijn Dekmantel show.
Reply
#3
(05-01-2020, 15:41)hythloth Wrote:
(05-01-2020, 11:15)Locor Wrote: Robert Henke

Heel goed begin van het jaar.

Was dit ook inclusief vette visuals? Heb goeie herinneringen aan zijn Dekmantel show.
[+] 1 user says Thank You to ijskolibrietje for this post
Reply
#4
(05-01-2020, 15:41)hythloth Wrote:
(05-01-2020, 11:15)Locor Wrote: Robert Henke

Heel goed begin van het jaar.

Was dit ook inclusief vette visuals? Heb goeie herinneringen aan zijn Dekmantel show.

Een totaal andere show dus zoals je op het filmpje bij ijskoli kan zien. Hij had 5 jaren '80 Commodore computers waar ze gedurende 3 jaar op aan het programmeren zijn geweest om dit stuk op te kunnen voeren, met alle moeilijkheden die zulke techniek met zich meebrengt (zoals Henke zelf zei: zo'n computer is 10.000-100.000x trager dan een iPhone). Het concert werd prima omkaderd door een leuk interview met Henke en een studente die heeft meegeholpen. Daarin werd duidelijk wat een werk erin zit, want zulke machines hebben ook niet echt een OS, dus alles moet in machine language, waardoor iets simpels als optellen zo'n 20 regels code kost. Als gevolg van de trage computers is die code zo efficiënt mogelijk geschreven, omdat je snel genoeg resultaat moet hebben om muziek te maken. Een leuk voorbeeld vind ik het gebruik van white noise, waarvoor die een random number generator nodig had. Als je een beetje met computers bekend bent, weet je dat die geen echte random getallen kunnen produceren, maar dat het altijd "pseudo-random" getallen zijn. Getallen uitgerekend door een bepaald algoritme, die heel erg random lijken te zijn (maar het dus niet zijn). Nou waren die computers niet snel genoeg voor een goed algoritme, dus vielen er in de stukjes white noise best structuren te ontdekken als luisteraar.

Op het podium kon je die computers ook duidelijk aan het werk zien, dus vooraan zitten en mooi zicht op alle computers hebben was echt een meerwaarde. Ook aan de details was gedacht, zoals een bureaulampje en een bureaustoel waarin Henke zat.

Ik had zelf een vriend meegenomen die werkt als software developer en normaal gesproken qua muziek niet verder komt dan vrienden van Amstel, maar hier was die heel enthousiast over! Dus het werd, mede door de goede omkadering, een leuke nerdavond op deze manier.

Op de site van Robert Henke staat nog wat info en als het je interessant vindt klik dan vooral door voor de technical breakdown. Wat mij betreft absoluut een aanrader om deze show te zien als je de kans hebt!
[+] 2 users say Thank You to Locor for this post
Reply
#5
Rabih Beaini

Fantastische DJ set waar die drie kwartier lang begon met ritmeloze ambientachtige wereldmuziek (bij gebrek aan een betere benaming). Daarna fantastische plaatkeuze, het meeste van zijn eigen Morfine label, waardoor er eigenlijk consequent twee of drie ritmes tegelijk door zijn set liepen. Heerlijke all nighter.
Reply
#6
Was er op te dansen?
Reply
#7
Nouja dat eerste uur amper dus, daarna steeds meer totdat je er echt wel prima op kon los gaan. Vanaf een uur of 2 was het heel dansbaar.
Reply
#8
Black Country, New Road gisteravond in de Vera tijdens ESNS.
Reply
#9
Ruidoscuro, een supergroup grotendeels bestaande uit namen uit de Amsterdamse scene
Reply
#10
Joshua Redman & The Jazz Orchestra of the concertgebouw
Reply
#11
Rrose en Lotus Eater in De School
Reply
#12
Sunn O)))
Reply
#13
Bendik Giske

En het moet gezegd: ondanks dat het een Subbacultcha concert betrof, heel fijn publiek. Stil tijdens de nummers en tussen de nummers door heel enthousiast, wat ook oversloeg op Bendik Giske.
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
#14
Joe Armon-Jones
Reply
#15
Zeno van den Broek presenteerde Breach op Uncloud. Atonalwaardig zeg ik je, check de visuals maar!
[+] 3 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
#16
(17-02-2020, 20:15)thomas9790 Wrote: Zeno van den Broek presenteerde Breach op Uncloud. Atonalwaardig zeg ik je, check de visuals maar!

Hoe was Uncloud verder? Nog meer acts die de moeite waard waren?
[+] 1 user says Thank You to TheUncleG for this post
Reply
#17
(18-02-2020, 10:23)TheUncleG Wrote:
(17-02-2020, 20:15)thomas9790 Wrote: Zeno van den Broek presenteerde Breach op Uncloud. Atonalwaardig zeg ik je, check de visuals maar!

Hoe was Uncloud verder? Nog meer acts die de moeite waard waren?

Ik kan in de komende dagen wel even een verslagje posten. Ik weet bij dit soort evenementen nooit of er überhaupt veel belangstelling voor is op Graz, maar wordt vervolgd, dus..
Reply
#18
Veel belangstelling is er in de regel nergens meer voor hier. Het is enorm gesegmenteerd en net als elders wordt er meer in bubbels geleefd. Maar je kan altijd wel een publiek van een man of vijf vinden voor eender welk soort muziek of event, denk ik.
Reply
#19
Ik denk dat je de belangstelling ook niet moet onderschatten hoor. Ik lees verslagen vrijwel altijd en dat beïnvloedt ook zeker weer wat ik ga zien op festivals etc. Maar ik reageer lang niet altijd op een verslag, dus dat heb je niet altijd door als poster. En ik ben vast niet de enige die zo te werk gaat.
[+] 5 users say Thank You to greenlander for this post
Reply
#20
Dito.
Reply
#21
Hier ook, ja, en dan juist met name dingen zoals Uncloud waar ik helemaal niets van weet
Reply
#22
Die Zeno was echt heel goed inderdaad. Wel is Ekko misschien het meest praatgrage publiek van Nederland.
Reply
#23
(18-02-2020, 15:05)greenlander Wrote: Ik denk dat je de belangstelling ook niet moet onderschatten hoor. Ik lees verslagen vrijwel altijd en dat beïnvloedt ook zeker weer wat ik ga zien op festivals etc. Maar ik reageer lang niet altijd op een verslag, dus dat heb je niet altijd door als poster. En ik ben vast niet de enige die zo te werk gaat.

Exact dit inderdaad, altijd mooi om te lezen.

Thanks voor de moeite Thomas!
[+] 1 user says Thank You to TheUncleG for this post
Reply
#24
(18-02-2020, 17:52)ijskolibrietje Wrote: Die Zeno was echt heel goed inderdaad. Wel is Ekko misschien het meest praatgrage publiek van Nederland.

Gebaseerd op 1 avond, of vaker? Ik heb eigenlijk nooit echt problemen met praters gehad in de Ekko.
Reply
#25
(18-02-2020, 17:52)ijskolibrietje Wrote: Wel is Ekko misschien het meest praatgrage publiek van Nederland.

Rotown en Paard doen ook graag een flinke duit in het zakje
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)