Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Graz Film Top 10 2019
#51
(04-01-2020, 11:31)halfempty/full Wrote: Het is natuurlijk geen filmforum hier, maar het valt me wel op dat er in elk lijstje bijna dezelfde films zitten, terwijl in de muzieklijstjes er meer variatie zit.

Volgens mij omdat een film veel meer tijd kost en er dus al snel naar elkaar gekeken wordt wat evt goed is. De tijd die je dan hebt beter besteden aan een film die waarschijnlijk toch wel goed is, dan deze tijd besteden aan iets wat wellicht teleurstellend blijkt te zijn na 2 uur. 
Daarbij is muziek afspelen op ieder moment van de dag veel makkelijker dan een film opzetten en je daar op concentreren.
Reply
#52
Vond dat ik zelf te weinig films heb gekeken voor een lijst, met uitzondering van een soort marathon van alle Marvel films omdat ik daar nog niks van gezien had. The Death of Dick Long en Hotel Mumbai zouden echter wel 10 en 9 punten mogen ontvangen.
Reply
#53
1. Parasite
2. The Favourite
3. Werk Ohne Autor
4. Vice
5. Midsommar
Reply
#54
Ja, zoals ik al zei vond ik het vrij karig dit jaar. Dat komt de diversiteit ook niet echt ten goede.
Reply
#55
(04-01-2020, 17:29)Schobbeyak Wrote: Ja, zoals ik al zei vond ik het vrij karig dit jaar. Dat komt de diversiteit ook niet echt ten goede.

Wat betreft de eerste helft van het jaar, sure. Maar sinds september zijn er minstens tien topfilms uitgebracht waarvan er enkele, vind ik, meteen in decade-lijstjes mogen staan. Van karigheid kun je dan imo niet echt meer spreken. Afgelopen jaar was alleszins beter dan 2018 en 2017.
Reply
#56
(04-01-2020, 11:56)marcorenton Wrote:
(04-01-2020, 11:31)halfempty/full Wrote: Het is natuurlijk geen filmforum hier, maar het valt me wel op dat er in elk lijstje bijna dezelfde films zitten, terwijl in de muzieklijstjes er meer variatie zit.

Volgens mij omdat een film veel meer tijd kost en er dus al snel naar elkaar gekeken wordt wat evt goed is. De tijd die je dan hebt beter besteden aan een film die waarschijnlijk toch wel goed is, dan deze tijd besteden aan iets wat wellicht teleurstellend blijkt te zijn na 2 uur. 
Daarbij is muziek afspelen op ieder moment van de dag veel makkelijker dan een film opzetten en je daar op concentreren.

Ik denk dat dat het deels verklaart. Een ander deel is de toegankelijkheid van muziek: je kunt heel makkelijk online alles luisteren, terwijl je voor films afhankelijk bent van het aanbod van bioscopen (en streamingsdiensten). En dan eindig je met deze lijst. Op festivals draaien dan weer kleinere films, maar die hebben een te klein bereik.
[+] 1 user says Thank You to halfempty/full for this post
Reply
#57
Nog vijf inzendingen ontvangen in de afgelopen vier dagen, waarvoor dank! Het totale aantal inzendingen komt daarmee op veertien, drie meer dan vorig jaar. Zeven top 10 lijstjes, vier top vijfjes, een top 4, een top 3 en zelfs een top 2. Samen goed voor 99 stemmen op 45 verschillende titels.

De drempel is bij film natuurlijk wat hoger dan bij muziek. Met een Pathé Unlimited pas, vrijwilligerswerk bij een filmhuis en af en toe een maandje NordVPN om gemiste films alsnog te downloaden heb ik daar zelf echter weinig last van met (even opscheppen) 107 geziene releases van 2019, and counting. Wie wil bijhouden wat ik zie kan mij (net als Koen, Marco en Martijn) volgen op Letterboxd, wat een goed idee was dat. En wie het een karig jaar vond of te weinig gezien heeft dan in de lagere regionen van deze lijst weer terecht voor tips om in te halen. De regels van de NL biosrelease na 1 januari 2019 zijn uiteindelijk maar losgelaten na 2 stemmen voor Into the Spider-Verse (zoals gezegd van eind december 2018, na de deadline voor mijn eigen jaarlijst) en enkele (nog) niet in NL uitgebrachte films evenals Netflix-exclusives El Camino en 6 Underground. En een zeer laagdrempelige nummer 1, dank u zeer Netflix!

Hier het eindresultaat, met het aantal punten en stemmen tussen haakjes. De puntentelling: 10 tot 1 punten voor een top 10, 5 tot 1 voor een top 5 etc. Bij gelijke punten geeft het aantal stemmen de doorslag.

1.   Marriage Story (51 / 9)
2.   Once upon a Time in… Hollywood (48 / 11)
3.   Parasite (39 / 8)
4.   Joker (31 / 7)
5.   Midsommar (27 / 7)
6.   The Irishman (21 / 3)
7.   Portrait de la Jeune Fille en Feu (19 / 3)
8.   The Lighthouse (17 / 2) (NL-release 27-2)
9.   Avengers: Endgame (13 / 4)
10. Vice (13 / 3)

11. Spider-Man: Into the Spider-Verse (12 / 2)
12. The Favourite (11 / 3)
13. Capharnaüm (11 / 2)
14. Mid90s
     Minding the Gap
     Sorry We Missed You (10 / 1)
17. El Camino
     The Farewell (9 / 2)
19. Temblores (9 / 1)
20. Dolor y Gloria (7 / 2)

21. Monos
     Star Wars - The Rise of Skywalker
     The Biggest Little Farm (7 / 1)
24. Spider-Man: Far from Home (6 / 1)
25. At Eternity's Gate 
     J'Ai Perdu Mon Corps
     Knives Out
     Queen of Hearts (5 / 1)
29. 6 Underground
     The Souvenir (4 / 1) (geen NL-release)
31. Ad Astra
     Amazing Grace
     Beats
     Climax
     Frozen 2
     Uncut Gems (op Netflix vanaf 31-1)
     Werk ohne Autor (3 / 1)
38. Angel Has Fallen
     Green Book
     Hustlers (2 / 1)
41. Brexit: The Uncivil War (TV film)
     Good Boys
     Greener Grass (geen NL-release)
     Pokémon Detective Pikachu
     The Last Black Man in San Francisco (1 / 1)
[+] 2 users say Thank You to Maynard-J for this post
Reply
#58
(04-01-2020, 22:21)Kreuz Wrote:
(04-01-2020, 17:29)Schobbeyak Wrote: Ja, zoals ik al zei vond ik het vrij karig dit jaar. Dat komt de diversiteit ook niet echt ten goede.

Wat betreft de eerste helft van het jaar, sure. Maar sinds september zijn er minstens tien topfilms uitgebracht waarvan er enkele, vind ik, meteen in decade-lijstjes mogen staan. Van karigheid kun je dan imo niet echt meer spreken. Afgelopen jaar was alleszins beter dan 2018 en 2017.

Ik weet niet zeker over welke films je het hebt, maar afgaande op je top 3 zijn dat dan The Lighthouse, The Irishman en Parasite. 

Parasite wil ik nog zien, dus dat zou goed mogelijk zijn. The Lighthouse spreekt me al minder aan, maar wie weet. Dat The Irishman al überhaupt in top 10 lijstjes staat bewijst wat mij betreft al mijn punt. Die is op zijn best: ok.
Reply
#59
(05-01-2020, 18:42)Schobbeyak Wrote:
(04-01-2020, 22:21)Kreuz Wrote:
(04-01-2020, 17:29)Schobbeyak Wrote: Ja, zoals ik al zei vond ik het vrij karig dit jaar. Dat komt de diversiteit ook niet echt ten goede.

Wat betreft de eerste helft van het jaar, sure. Maar sinds september zijn er minstens tien topfilms uitgebracht waarvan er enkele, vind ik, meteen in decade-lijstjes mogen staan. Van karigheid kun je dan imo niet echt meer spreken. Afgelopen jaar was alleszins beter dan 2018 en 2017.

Ik weet niet zeker over welke films je het hebt, maar afgaande op je top 3 zijn dat dan The Lighthouse, The Irishman en Parasite. 

Parasite wil ik nog zien, dus dat zou goed mogelijk zijn. The Lighthouse spreekt me al minder aan, maar wie weet. Dat The Irishman al überhaupt in top 10 lijstjes staat bewijst wat mij betreft al mijn punt. Die is op zijn best: ok.

Zelf vind ik The Irishman ook overschat, maar over het algemeen vond ik het echt een bovengemiddeld goed jaar. Geen idee wat je smaak is, nog tips nodig?
Reply
#60
Ik had m'n lijstje steeds geëdit, dus was uiteindelijk een top 7 ipv top 4, maar had niet veel veranderd denk ik.
Enkel Minding the Gap had mss wat hoger uitgekomen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)