Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Graz Film Top 10 2019
#1
Vorig jaar ging het wat chaotisch binnen het normale filmtopic, deze keer maak ik er speciaal eentje aan.

Dus kom maar op filmliefhebbers: wat waren de beste tien van 2019? Ik verwacht niet dat iedereen tot een top 10 komt, maar toch op z'n minst een serieuze top 5.

Alle films die dit kalenderjaar in de NL bioscopen uitkwamen tellen mee, maar niet alles wat jullie zien haalt de biosrelease en niet iedereen woont hier, dus die regel is niet heilig. Mijn eigen lijstje (voor het filmhuis) zal misschien ook een staartje van 2018 bevatten, ons filmjaar loopt van half december tot half december. 

De deadline hier op Graz wordt wat flexibeler, dus The Rise of Skywalker en The Peanut Butter Falcon (komen de week na mijn eigen deadline uit) komen ook in aanmerking.

Ter inspiratie: hier is mijn "shortlist" uit bijna 100 geziene films.

The Favourite
Spider-Man: Into the Spider-Verse
Minding the Gap
Capharnaüm
Us
Ash Is Purest White
Pájaros de Verano
They Shall Not Grow Old
Dragged Across Concrete
Shadow
Mirai
Rocketman
The Fall of the American Empire
An Elephant Sitting Still
Toy Story 4
Booksmart
Ruben Brandt, Collector
So Long, My Son
Midsommar
Once upon a Time in... Hollywood
Ad Astra
Monos
Joker
De Patrick
The Swallows of Kabul
Dolor y Gloria
Shaun the Sheep: Farmageddon
Portrait de la Jeune Fille en Feu
Parasite
The Irishman

Nog niet gezien:
Marriage Story
J'Ai Perdu Mon Corps
The Farewell

Succes met de lijstjes!
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
#2
Is er ergens een lijst waar we kunnen zien wat er allemaal in kalenderjaar 2019 in NL uitkwam? Da's makkelijker voor een lijstje opstellen zodat we ook 2018 titels kunnen opstellen.
Reply
#3
Deze misschien dan?
Quote:https://www.filmvandaag.nl/top100/2019
Reply
#4
Ik ga er de komende weken op puzzelen. Mijn lijst komt zeker!
Reply
#5
Dit weekend als het goed is nog Marriage Story zien, dan moet ik toch wel een heel eind komen met een top 10.

Edit: Ik houd in eerste instantie de jaarindeling van Letterboxd aan.
Reply
#6
Veel te weinig films in de bioscoop gezien dit jaar, maar kijk er alvast naar uit om Marriage Story straks te gaan zien.
Reply
#7
Ik bedankt jullie nu al vast want ik bied uit deze topics altijd veel inspiratie voor mijn 2020 to-see lijst.
Reply
#8
Ik heb dit jaar volgens mij geen 1 nieuwe release gezien.


Ja 2 kinderfilms. Maar daar ga ik jullie niet mee vermoeien
Reply
#9
(06-12-2019, 18:56)hythloth Wrote: Is er ergens een lijst waar we kunnen zien wat er allemaal in kalenderjaar 2019 in NL uitkwam? Da's makkelijker voor een lijstje opstellen zodat we ook 2018 titels kunnen opstellen.

Voor de mensen die bijdragen aan de jaarlijst van het filmhuis houd ik elk jaar een Excelbestand bij met alle releases. Wie interesse heeft kan ik pm'en, of is er een manier om het hier te delen?

Alle input voor dat bestand komt van de wekelijkse releaselijst op filmvandaag.nl.
Reply
#10
1 Parasite
2 Portrait of a Lady On Fire
3 The Irishman
4 Once Upon a Time in Hollywood
5 Midsommar
6 Marriage Story
7 The Souvenir
8 Beats
9 Hustlers
10 Greener Grass
Reply
#11
Aangezien dit een topic lijkt te worden voor filmliefhebbers; wie van jullie is er actief op Letterboxd? Voel je vrij om mij toe te voegen, want ik ben ook benieuwd naar jullie profielen en waarderingen aldaar.
https://letterboxd.com/marcorenton/
Reply
#12
(08-12-2019, 01:39)Koen Wrote: 1 Parasite
2 Portrait of a Lady On Fire
3 The Irishman
4 Once Upon a Time in Hollywood
5 Midsommar
6 Marriage Story
7 The Souvenir
8 Beats
9 Hustlers
10 Greener Grass

Dank je wel voor de aftrap Koen!

The Souvenir en Greener Grass hebben volgens de IMDb (nog) geen NL biosrelease, ze draaiden op het festival in Leiden. Maar ik neem ze toch heel graag mee, ook als tips voor mezelf om later te streamen of downloaden. Meer daarvan graag, ik mis veel kwaliteit die de bios hier niet haalt.

Over The Souvenir had ik wel gehoord, is in Engeland min of meer film van het jaar.
Reply
#13
(08-12-2019, 15:59)Maynard-J Wrote: The Souvenir en Greener Grass hebben volgens de IMDb (nog) geen NL biosrelease, ze draaiden op het festival in Leiden. Maar ik neem ze toch heel graag mee, ook als tips voor mezelf om later te streamen of downloaden.

Ik heb het idee dat je dan heel erg veel films op filmfestivals niet mee zou mogen tellen, dus daarom hou ik de data op Letterboxd aan. (marcorenton, ik heb je daar inmiddels toegevoegd)

Quote:Over The Souvenir had ik wel gehoord, is in Engeland min of meer film van het jaar.
Als je met die gedachte de film gaat bekijken ga je teleurgesteld raken. Mooie film, maar hij heeft echt wel zijn minpunten.
Reply
#14
Ik heb nu ook een account op Letterboxd, leuke site! Als ik hem wat meer heb verkend (die release-kalender waar Koen het over heeft bijvoorbeeld) ga ik ook een filmdagboek bijhouden denk ik. Ik had de app al, maar daar was dat hele socialw gedeelte me nog niet opgevallen (nog steeds niet trouwens). Bedankt voor de tip Marco!
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
#15
Nominations for the 77th Golden Globes Have Been Announced

Jammer dat het zeer matige 'joker' ook nominatie krijgt voor beste film en regie, enkel acteur was genoeg geweest.
The Irishman grootste kanshebber, terecht naar mijn mening. Ook 'once upon a time in hollywood' goed in de nominaties.

Ben benieuwd naar 1917, lijkt me een must-see voor op groot doek.
Reply
#16
(09-12-2019, 16:16)BigBird Wrote: Jammer dat het zeer matige 'joker' ook nominatie krijgt voor beste film en regie, enkel acteur was genoeg geweest.

Golden Globes aka de Hollywood Foreign Press zijn een grap.
Reply
#17
Parasite is wel echt een meesterwerkje he?
Reply
#18
(09-12-2019, 19:34)timvank Wrote: Parasite is wel echt een meesterwerkje he?

Zeker, ik ga morgen voir de tweede keer.
Reply
#19
(09-12-2019, 20:44)Maynard-J Wrote:
(09-12-2019, 19:34)timvank Wrote: Parasite is wel echt een meesterwerkje he?

Zeker, ik ga morgen voir de tweede keer.

Prima film. Maar wat maakt 'm zo bijzonder? Ik heb 'm nu 1x gezien maar zag er het bijzondere niet zo van in. Of mis ik iets?
Ik weet dat de film overal hoog scoort, vandaar mijn vraag.

Maynard, je 4,5 ster voor Marriage Story is iig terecht. Smile
Reply
#20
Mijn 10 vh jaar:

01. Mid90s
02. Temblores
03. Capharnaüm
04. Monos
05. Marriage Story
06. Queen of Hearts
07. Dolor y Gloria
08. Amazing Grace
09. Portrait de la Jeune Fille en Feu
10. Parasite
Reply
#21
(09-12-2019, 21:00)marcorenton Wrote:
(09-12-2019, 20:44)Maynard-J Wrote:
(09-12-2019, 19:34)timvank Wrote: Parasite is wel echt een meesterwerkje he?

Zeker, ik ga morgen voir de tweede keer.

Prima film. Maar wat maakt 'm zo bijzonder? Ik heb 'm nu 1x gezien maar zag er het bijzondere niet zo van in. Of mis ik iets?

[spoiler]Zoiets blijft natuurlijk subjectief, maar ik vind vooral dat de film bijzonder succesvol verschillende genres en onderwerpen omarmt. Het is èn spannend, èn grappig, èn maatschappijkritisch, èn mysterieus, èn er zit een goed uitgewerkte dubbele betekenis achter de titel. Ik zou het moeilijk vinden om deze film met redelijke argumenten onder een 8 te laten scoren, maar laat het me vooral weten.[/spoiler]
Reply
#22
Mijn eigen lijstje is af!

1. Minding the Gap
2. Once Upon a Time in… Hollywood
3. Portrait de la Jeune Fille en Feu
4. Parasite
5. Marriage Story
6. J'Ai Perdu Mon Corps
7. Spider-Man: Into the Spider-Verse
8. Dolor y Gloria
9. Midsommar
10. Joker

Vorig jaar was de animo toch wat groter, we staan pas op drie lijstjes tot dusver. Vorig jaar hadden we er uiteindelijk elf.

Ik zet de deadline voorlopig op komende zondagavond, maar het kan ook wat later als ik dan wat meer inzendingen tegemoet kan zien.
Reply
#23
Ik verwacht mijn lijstje pas na de Kerst te droppen, mocht de deadline later worden.
Reply
#24
Ik hoop ook rond de kerst een aantal films van dit jaar kunnen te zien, want anders kom ik met veel pijn en moeite tot een top vijf.
Reply
#25
Ik heb slechts 3 van die topfilms gezien
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)