Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 1 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Down the Rabbit Hole 2020 - 3 t/m 5 juli
(17-12-2019, 14:30)Indiaantje89 Wrote:
(17-12-2019, 14:24)Enzo Wrote:
(17-12-2019, 14:21)Indiaantje89 Wrote: Zowel Beck als Kacey zijn geen headliners. Disclosure, Tyler The Creator en er komt nog een derde bij denk ik.

Beck heb nooit echt begrepen. Heeft enkele leuke nummers, maar live vond ik het nooit echt boeiend.

Heb Beck 4 keer gezien (laatste keer dan wel in 2006) en het was altijd geweldig.
En is Disclosure wel een waardige headliner...?
Laatste keer voor mij was in 013. En dat viel best tegen.

Disclosure vind ik geen waardig headliner nee. Al vond Settle echt wel een tof album. Ik ga enkel af op de poster. Of er zouden nog 3 headliners komen maar dat lijkt me sterk.

[Image: 9C5m9RF.png]

Uit de opbouw van de poster vallen inderdaad al meerdere conclusies te trekken:
  • alleen de bovenste regel staat niet op alfabet maar net als eerdere jaren op tijdvolgorde. Tyler speelt dus vrijdag of zaterdag, en Disclosure zaterdag of zondag. De laatste headliner moet daar dus nog bij.
  • de andere vijf namen in het grootste lettertype zijn vijf van de zes subheadliners en tentafsluiters op alfabet, daar komt dus ook nog eentje bij. Of ze delen die categorie ruimer in met bijv. de subs van de grote tent en/of de afsluiters van de kleine tent. Het zijn hoe dan ook de hoogste nu bekende spots buiten de headliners, en als er nog namen van dat kaliber bij komen dan zou bijv. Haim nog kunnen schuiven naar de middelgrote letters.
  • de rest zijn de middlecard en undercard op alfabet, dat zegt dus weinig maar de late spots van beide tenten staan wel gegarandeerd in het groter gedrukte rijtje. Zelf hoop ik dat Big Thief en Kate Tempest een plek krijgen als afsluiter van de kleine tent.
(17-12-2019, 15:33)Uplift Wrote: Die Kacey Musgraves ken ik niet (Gretz kwam ermee, dus het zal een pophype zijn) en is blijkbaar toch headliner.

Waar heb je dat vandaan? En "headliner" kun je ook opvatten als afsluiter van podium 2, in die zin hoorde Thom Yorke daar vorig jaar ook bij.

Vorig jaar werd de derde headliner (Janelle Monáe) ook pas later bevestigd, en het jaar daarvoor ook (Anderson Paak pas later, na QotSA en Cave). Geen enkel groot festival maakt alle headliners tegenwoordig in één keer bekend, BKS en PP ook niet.

En vergeet de opbouw van de affiche niet (zie mijn vorige post).
Ja, maar vorig jaar bestond de opbouw van de affiche toch ook uit 9 grote namen? Dus daar komen er nog twee bij, waaronder één afsluiter (dus zelfde soort slot als Tyler en Disclosure) en wellicht één tentheadliner.
(17-12-2019, 15:33)Uplift Wrote: Die Kacey Musgraves ken ik niet (Gretz kwam ermee, dus het zal een pophype zijn) en is blijkbaar toch headliner. Volgens mij komen er hier nog twee grote namen bij en that's it. Hele USP van DTRH is gebaseerd op een leuk weekendje weg. Na een modderjaar mag je dus hopen op een spannender affiche.

FKA Twigs en Tyler, The Creator zijn knappe boekingen. Horen echt niet thuis tussen die andere grote namen, imo. Beck, Wilco en vooral Disclosure en HAIM zijn al lang B-namen geworden. Paaspopiaans zelfs.

kurtje, jij gaat?

Kacey Musgraves is geen headliner, maar wel een leuke cross-over act. Heeft een goeie liveshow ook als ik mag afgaan op wat ze deed op Coachella en Bonnaroo. Ik herinner je er dan graag even aan dat we in die tweede worp ook nog dingen als Janelle Monae, Grace Jones en Rosalia kregen - wat mij dan weer helemaal over de streep trok. Plus lokale bandjes als dEUS, Balthazar en De Staat, maar bon. Verder zijn Beck en Wilco zeer sterke live-boekingen - over hun recente albumoutputs ben ik al een pak minder te spreken. Maar B-namen, geen idee man. De laatste twee zullen tegen de zomer wel een nieuwe plaat klaar hebben en dan zullen we het zien, al volg ik je wel dat ze long due zijn aan wat beter werk dat hen terug relevant maakt ('Caracal' was bv. echt tergend, terwijl 'Settle' best een leuk poppy post-Burial product was).
(17-12-2019, 15:42)Maynard-J Wrote: Uit de opbouw van de poster vallen inderdaad al meerdere conclusies te trekken:
  • alleen de bovenste regel staat niet op alfabet maar net als eerdere jaren op tijdvolgorde. Tyler speelt dus vrijdag of zaterdag, en Disclosure zaterdag of zondag. De laatste headliner moet daar dus nog bij.
  • de andere vijf namen in het grootste lettertype zijn vijf van de zes subheadliners en tentafsluiters op alfabet, daar komt dus ook nog eentje bij. Of ze delen die categorie ruimer in met bijv. de subs van de grote tent en/of de afsluiters van de kleine tent. Het zijn hoe dan ook de hoogste nu bekende spots buiten de headliners, en als er nog namen van dat kaliber bij komen dan zou bijv. Haim nog kunnen schuiven naar de middelgrote letters.
  • de rest zijn de middlecard en undercard op alfabet, dat zegt dus weinig maar de late spots van beide tenten staan wel gegarandeerd in het groter gedrukte rijtje. Zelf hoop ik dat Big Thief en Kate Tempest een plek krijgen als afsluiter van de kleine tent.

Dit jaar was die poster compleet random, geen alfabetische volgorde en me dunkt ook geen regeling naar gelang dagindeling m.b.t. headliners. Editors was gewoonweg de grootste headliner, dan Underworld en dan pas Monae. Vorig jaar betekende het tweede blokje onder de grote namen gegarandeerd een plek op ofwel Hotot of Teddy Widder en het blokje daaronder gegarandeerd een plek in de kleinere tenten. Dat lijkt me allezins nu ook het geval.
Kacey Musgraves en Lana del Rey hebben samen een Kerstliedje opgenomen: https://www.youtube.com/watch?v=SVEfKFlhDik

'vaping under the tree'
@Kreuz: Je bedoelt met je laatste zinnen Disclosure?

Tja, ik weet niet waar je precies de grens moet trekken om iets wel of niet relevant te noemen. Tyler en FKA Twigs zijn dat imo wel, ook al heb ik er weinig mee. De rest van die grote namen... niet echt.
(17-12-2019, 15:33)Uplift Wrote: Die Kacey Musgraves ken ik niet (Gretz kwam ermee, dus het zal een pophype zijn) en is blijkbaar toch headliner. Volgens mij komen er hier nog twee grote namen bij en that's it. Hele USP van DTRH is gebaseerd op een leuk weekendje weg. Na een modderjaar mag je dus hopen op een spannender affiche.
Musgraves zal inderdaad vermoedelijk gewoon slechts sub zijn en niet langer dan een uur mogen spelen. Misschien dat ze hier in Nederland qua naamsbekendheid nog wat onder doet in vergelijking met bijvoorbeeld Janelle Monaé, maar haar (festival)show is van dezelfde proporties. Ze is echt niet meer de niche countrypopzangeres van weleer. In Nederland heeft ze buiten de critici helaas nauwelijks aandacht gekregen, in tegenstelling tot Amerika.
(17-12-2019, 16:29)Uplift Wrote: @Kreuz: Je bedoelt met je laatste zinnen Disclosure?

Tja, ik weet niet waar je precies de grens moet trekken om iets wel of niet relevant te noemen. Tyler en FKA Twigs zijn dat imo wel, ook al heb ik er weinig mee. De rest van die grote namen... niet echt.

Ha, het toverwoord relevant is er weer. Als je zelf als relevantie fetisjist al niet weet waar je de grens moet trekken is het dan niet een idee om gewoon te bedenken of de namen op de poster je een leuke live show gaan geven? Afhankelijk van een ja of een nee per naam daarop gewoon eens te kijken of dit een leuke line-up voor je is? 

Ik weet dat je dit nooit zal veranderen hoor, maar het lijkt me vooral voor jezelf zo beperkend om op die manier tegen festival line-ups aan te kijken.
(17-12-2019, 17:07)Piet Knaak Wrote:
(17-12-2019, 16:29)Uplift Wrote: @Kreuz: Je bedoelt met je laatste zinnen Disclosure?

Tja, ik weet niet waar je precies de grens moet trekken om iets wel of niet relevant te noemen. Tyler en FKA Twigs zijn dat imo wel, ook al heb ik er weinig mee. De rest van die grote namen... niet echt.

Ha, het toverwoord relevant is er weer. Als je zelf als relevantie fetisjist al niet weet waar je de grens moet trekken is het dan niet een idee om gewoon te bedenken of de namen op de poster je een leuke live show gaan geven? Afhankelijk van een ja of een nee per naam daarop gewoon eens te kijken of dit een leuke line-up voor je is? 

Ik weet dat je dit nooit zal veranderen hoor, maar het lijkt me vooral voor jezelf zo beperkend om op die manier tegen festival line-ups aan te kijken.
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Je kan prima iets bekijken waarvan je weet dat het niet relevant is, maar toch plezier bij een act hebben? Opzich een beetje bewust zijn wat je kijkt is toch niks mis mee?
(17-12-2019, 17:09)Indiaantje89 Wrote:
(17-12-2019, 17:07)Piet Knaak Wrote:
(17-12-2019, 16:29)Uplift Wrote: @Kreuz: Je bedoelt met je laatste zinnen Disclosure?

Tja, ik weet niet waar je precies de grens moet trekken om iets wel of niet relevant te noemen. Tyler en FKA Twigs zijn dat imo wel, ook al heb ik er weinig mee. De rest van die grote namen... niet echt.

Ha, het toverwoord relevant is er weer. Als je zelf als relevantie fetisjist al niet weet waar je de grens moet trekken is het dan niet een idee om gewoon te bedenken of de namen op de poster je een leuke live show gaan geven? Afhankelijk van een ja of een nee per naam daarop gewoon eens te kijken of dit een leuke line-up voor je is? 

Ik weet dat je dit nooit zal veranderen hoor, maar het lijkt me vooral voor jezelf zo beperkend om op die manier tegen festival line-ups aan te kijken.
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Je kan prima iets bekijken waarvan je weet dat het niet relevant is, maar toch plezier bij een act hebben? Opzich een beetje bewust zijn wat je kijkt is toch niks mis mee?

Relevantie impliceert voor mij ook hoe leuk of fris een act is. Met vette Wilco-nummers kan ik na een handvol matige albums en al jaren een gelijkaardige live-show maar weinig mee. Dat is bijvoorbeeld wat ik met relevant bedoel. En ja, de ene kan de knop al sneller omdraaien dan ik. Als in: lekker naar Underworld of Chemical Bros. gaan op zo'n festival en genieten van een toch alweer vette show. Uiteindelijk kan ik dat ook, maar het staat gewoon laag op mijn prioriteitenlijstje. Omdat vernieuwing of iig een nieuwe soort ervaring meemaken mij doorgaans meer plezier biedt dan een vertrouwde act waar ik nog kan van genieten.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Het moment is zowaar (zonder sarcasme) aangebroken dat ik me volledig kan vinden in een definitie van relevantie van Uplift. Bij mij is wellicht de knop dan net wat sneller omgedraaid, maar ook ik hoef een Wilco nu wat minder nodig te zien dan een paar jaar terug.
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Ik zal nog moeten oefenen in het snel omdraaien van die knop i.h.k.v. Glastonbury, maar Stefan zal me vast wel helpen.
Maar in tegenstelling tot veel andere majors, ook in Nederland, doet DTRH dit echt niet zo slecht hoor. Volgens mij bekijken jullie dit te veel vanuit een niche-referentiekader waarbij, laten we eerlijk zijn, DTRH niet toebehoort. Ik zou zelfs graag anderen de afweging zien maken tussen de eerste batch namen van vorig jaar tegenover deze. Toen kregen we bovenin Editors en Underworld. Spannend. Of gaven namen als Thom Yorke, Robyn, VW of Skepta meer doorslag dan Tyler, Twigs, HAIM, Musgraves etc.?

Edit: zelfs bij de bekendmaking werd er gemopperd dat Yorke met krak dezelfde show zou gaan afkomen als waar hij al jaren mee tourt (ookal tourt hij niet veel), wat uiteraard grotendeels klopt maar wel wat afdoet aan het relevantie-argument, of niet?
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
(17-12-2019, 17:54)Kreuz Wrote: Maar in tegenstelling tot veel andere majors, ook in Nederland, doet DTRH dit echt niet zo slecht hoor. Volgens mij bekijken jullie dit te veel vanuit een niche-referentiekader waarbij, laten we eerlijk zijn, DTRH niet toebehoort. Ik zou zelfs graag anderen de afweging zien maken tussen de eerste batch namen van vorig jaar tegenover deze. Toen kregen we bovenin Editors en Underworld. Spannend. Of gaven namen als Thom Yorke, Robyn, VW of Skepta meer doorslag dan Tyler, Twigs, HAIM, Musgraves etc.?
Is DTRH een Major? Ik zou medium zeggen. Verder is het geen slecht lijstje, maar het is gewoon niet voor mij. Natuurlijk kan je er leuke dingen uit vissen mocht ik gaan. Maar op dit moment weet het mij niet te overtuigen om mijn portemonnee open trekken en naar Beuningen doen afreizen. Ik mis voor mij net die krenten in de pap die ik het lekkerst vind. En vorig jaar zaten er voor mij inderdaad net wat meer lekkere krenten in de pap.

Er zal vast nog wel wat moois bijkomen hoor. Maar op dit moment doet het me gewoon te weinig om er erg enthousiast over te worden.
(17-12-2019, 14:24)Enzo Wrote: En is Disclosure wel een waardige headliner...?

Stond al twee keer op Lowlands als Alpha afsluiter. Mojo had zeker een drierittenkaart over.
(17-12-2019, 16:31)Gretz Wrote:
(17-12-2019, 15:33)Uplift Wrote: Die Kacey Musgraves ken ik niet (Gretz kwam ermee, dus het zal een pophype zijn) en is blijkbaar toch headliner. Volgens mij komen er hier nog twee grote namen bij en that's it. Hele USP van DTRH is gebaseerd op een leuk weekendje weg. Na een modderjaar mag je dus hopen op een spannender affiche.
Musgraves zal inderdaad vermoedelijk gewoon slechts sub zijn en niet langer dan een uur mogen spelen. Misschien dat ze hier in Nederland qua naamsbekendheid nog wat onder doet in vergelijking met bijvoorbeeld Janelle Monaé, maar haar (festival)show is van dezelfde proporties. Ze is echt niet meer de niche countrypopzangeres van weleer. In Nederland heeft ze buiten de critici helaas nauwelijks aandacht gekregen, in tegenstelling tot Amerika.

Zal in 2020 vast met een nieuwe plaat aankomen. Down The Rabbit Fuckhole is een prima plek om Kacey een hoge spot te geven en haar Nederlandse marktwaarde te testen, want mensen komen toch voor het totaalpakket.

(17-12-2019, 18:07)Indiaantje89 Wrote:
(17-12-2019, 17:54)Kreuz Wrote: Maar in tegenstelling tot veel andere majors, ook in Nederland, doet DTRH dit echt niet zo slecht hoor. Volgens mij bekijken jullie dit te veel vanuit een niche-referentiekader waarbij, laten we eerlijk zijn, DTRH niet toebehoort. Ik zou zelfs graag anderen de afweging zien maken tussen de eerste batch namen van vorig jaar tegenover deze. Toen kregen we bovenin Editors en Underworld. Spannend. Of gaven namen als Thom Yorke, Robyn, VW of Skepta meer doorslag dan Tyler, Twigs, HAIM, Musgraves etc.?
Is DTRH een Major? Ik zou medium zeggen. Verder is het geen slecht lijstje, maar het is gewoon niet voor mij. Natuurlijk kan je er leuke dingen uit vissen mocht ik gaan. Maar op dit moment weet het mij niet te overtuigen om mijn portemonnee open trekken en naar Beuningen doen afreizen. Ik mis voor mij net die krenten in de pap die ik het lekkerst vind. En vorig jaar zaten er voor mij inderdaad net wat meer lekkere krenten in de pap.

Er zal vast nog wel wat moois bijkomen hoor. Maar op dit moment doet het me gewoon te weinig om er erg enthousiast over te worden.

Ik zou ook "medium" zeggen, maar het main stage gebied van DTRH heeft toch dezelfde capaciteit als het Alpha terrein op Lowlands? Als LL een major is, zou je dan ook hetzelfde argument kunnen maken voor DTRH.
(17-12-2019, 12:33)Uplift Wrote: Ironisch genoeg zou dit een betere festival mét dagkaarten. Dan vermijd je dat je publiek voor 3/4 uit ''gezellig weekendje festivalvakantie''-mensen bestaat en krijg je ten minste ook de hipsters die oprecht FKA Twigs, Charlie XCX, etc willen zien.

Eens, maar met dagkaarten zou er ook meer een belang komen op headliners. DTRH kan nu iig nieuwere acts zoals .Paak en Janelle laten afsluiten met de hoop dat het aanslaat.
Volgens mij waren er vorig jaar 35.000 bezoekers. Dat noem ik geen 'medium' meer.
In 2015 en 2016 was het nog genieten met 15.000 tot 20.000 bezoekers. Ook beduidend minder urban en pop.
De worp namen krijgtm om een of andere reden, veel aandacht bij onze amerikaanse vrienden van Reddit: https://www.reddit.com/r/indieheads/comm...nce_first/
Dikke reflectie van hoe ruk Amerikaanse lineups zijn geworden.
(17-12-2019, 17:54)Kreuz Wrote: Maar in tegenstelling tot veel andere majors, ook in Nederland, doet DTRH dit echt niet zo slecht hoor. Volgens mij bekijken jullie dit te veel vanuit een niche-referentiekader waarbij, laten we eerlijk zijn, DTRH niet toebehoort. Ik zou zelfs graag anderen de afweging zien maken tussen de eerste batch namen van vorig jaar tegenover deze. Toen kregen we bovenin Editors en Underworld. Spannend. Of gaven namen als Thom Yorke, Robyn, VW of Skepta meer doorslag dan Tyler, Twigs, HAIM, Musgraves etc.?

Edit: zelfs bij de bekendmaking werd er gemopperd dat Yorke met krak dezelfde show zou gaan afkomen als waar hij al jaren mee tourt (ookal tourt hij niet veel), wat uiteraard grotendeels klopt maar wel wat afdoet aan het relevantie-argument, of niet?

Ik snap je punt over DTRH niet zo goed. Zelfs al had het festival een betere line-up, dan nog is het concept retefout, omdat muziek er totaal niet centraal staat. Daar kunnen we het toch eens over zijn? 

Ik denk dat deze aankondiging nu niet kwalitatiever is dan die van vorig jaar... er zijn pros en cons. Wilco is inderdaad beter dan Editors, maar ik zou nog steeds blind Underworld boven fucking Disclosure verkiezen. En om op je eerste vraag te antwoorden: ja.

Betreft je tweede vraag: vorig jaar was nog niet duidelijk dat Yorke vlak voor DTRH een album zou droppen, dus nee. Maar het erge is dat hij toen de Benelux exclusive kreeg en geen volle set mocht spelen. Wat belachelijk is en mijn eerder punt nogmaals onderstreept. 

(17-12-2019, 18:07)Indiaantje89 Wrote:
(17-12-2019, 17:54)Kreuz Wrote: Maar in tegenstelling tot veel andere majors, ook in Nederland, doet DTRH dit echt niet zo slecht hoor. Volgens mij bekijken jullie dit te veel vanuit een niche-referentiekader waarbij, laten we eerlijk zijn, DTRH niet toebehoort. Ik zou zelfs graag anderen de afweging zien maken tussen de eerste batch namen van vorig jaar tegenover deze. Toen kregen we bovenin Editors en Underworld. Spannend. Of gaven namen als Thom Yorke, Robyn, VW of Skepta meer doorslag dan Tyler, Twigs, HAIM, Musgraves etc.?
Is DTRH een Major? Ik zou medium zeggen. 

DTRH is gewoon een major, alleen zijn zo weinigen geïnteresseerd in de muziek, dat het zelden druk wordt voor een podium. Je hebt continu een relatief grote massa die op de camping vertoeft. 

(17-12-2019, 19:32)hythloth Wrote:
(17-12-2019, 12:33)Uplift Wrote: Ironisch genoeg zou dit een betere festival mét dagkaarten. Dan vermijd je dat je publiek voor 3/4 uit ''gezellig weekendje festivalvakantie''-mensen bestaat en krijg je ten minste ook de hipsters die oprecht FKA Twigs, Charlie XCX, etc willen zien.

Eens, maar met dagkaarten zou er ook meer een belang komen op headliners. DTRH kan nu iig nieuwere acts zoals .Paak en Janelle laten afsluiten met de hoop dat het aanslaat.

"met de hoop dat het aanslaat". Maar het slaat dus niet aan. Want je hebt wat BKS-acts, wat LL-acts en vervolgens de restjes van Mojo én ook nog eens een handvol A-list acts die er totaal verloren lopen. Het wérkt niet.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
(17-12-2019, 19:37)Timothy\s Monster Wrote: Volgens mij waren er vorig jaar 35.000 bezoekers. Dat noem ik geen 'medium' meer.
In 2015 en 2016 was het nog genieten met 15.000 tot 20.000 bezoekers. Ook beduidend minder urban en pop.
Bij Major denk ik toch aan de 65.000 plus festivals.
Volgens mij is major alles boven de 20000 per dag.
(17-12-2019, 22:23)Uplift Wrote:
(17-12-2019, 19:32)hythloth Wrote:
(17-12-2019, 12:33)Uplift Wrote: Ironisch genoeg zou dit een betere festival mét dagkaarten. Dan vermijd je dat je publiek voor 3/4 uit ''gezellig weekendje festivalvakantie''-mensen bestaat en krijg je ten minste ook de hipsters die oprecht FKA Twigs, Charlie XCX, etc willen zien.

Eens, maar met dagkaarten zou er ook meer een belang komen op headliners. DTRH kan nu iig nieuwere acts zoals .Paak en Janelle laten afsluiten met de hoop dat het aanslaat.

"met de hoop dat het aanslaat". Maar het slaat dus niet aan. Want je hebt wat BKS-acts, wat LL-acts en vervolgens de restjes van Mojo én ook nog eens een handvol A-list acts die er totaal verloren lopen. Het wérkt niet.

Ik bedoel dat artiesten daardoor kunnen groeien, zonder dat ze worden afgerekend op het wel/niet kunnen verkopen van dagkaarten. Zie bijvoorbeeld hoe .Paak sinds zijn DTRH headlineset diverse grote shows heeft gedaan (en gaat doen) in NL.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)