Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Big Thief
#1
Big Thief verdient onderhand wel een eigen topic. Na U.F.O.F. brengt de band dit jaar op 11 oktober gewoon nog een tweede album uit: Two Hands. Eerste nummer Not is weer veel rauwer dan bijna alles op U.F.O.F. Op 6 maart 2020 live in de grote zaal van Paradiso.

https://www.youtube.com/watch?time_conti...IcVwH47uxQ
Reply
#2
Is het garage?
Reply
#3
Ok, dat is het duidelijk niet. Toch even checken dan.
Reply
#4
Mooi dat er een topic is. Dat vorige album is echt heel hardnekkig blijven hangen hier. Prachtplaat.

Nieuw nummer inderdaad rauwer. Sterk hoor, weer.
Reply
#5
Meh.
Reply
#6
(13-08-2019, 13:29)Uplift Wrote: Meh.

U.F.O.F. al (in z'n geheel) gehoord? Dat album is echt wel de moeite.
Reply
#7
Ik ben ermee bezig, maar het doet mij zwaar denken aan heel veel andere soortgelijke muziek die we deze eeuw al de revue zagen passeren. Aldous Harding, Carmen Villain, Sharon von Etten, Angel Olsen, ... Allemaal prima, maar waarom dit nou een hype moet zijn, snap ik niet. Soms lijken de kaarten op een heel specifieke manier te vallen voor bepaalde acts, meestal geholpen door zaken die intrinsiek niets met de muziek zelf te maken hebben. Daar loop ik al enkele jaren in een boogje om heen, zie ook Clairo, Billy Eilish, etc.
Reply
#8
Nieuwe nummer is fijn inderdaad, erg benieuwd naar de nieuwe plaat. Voor mij was het trouwens vooral het ijzersterke live optreden op BKS dat het deze band voor mij persoonlijk van 'leuke band voor een festival' naar 'moet ik eens in een zaal gezien hebben' promoveerde.
Reply
#9
(13-08-2019, 13:32)mattman Wrote:
(13-08-2019, 13:29)Uplift Wrote: Meh.

U.F.O.F. al (in z'n geheel) gehoord? Dat album is echt wel de moeite.

En anders de eerste twee platen Masterpiece en Capacity wel, die ik persoonlijk iets sterker vind dan U.F.O.F.
Reply
#10
(13-08-2019, 13:50)matteb Wrote: Nieuwe nummer is fijn inderdaad, erg benieuwd naar de nieuwe plaat. Voor mij was het trouwens vooral het ijzersterke live optreden op BKS dat het deze band voor mij persoonlijk van 'leuke band voor een festival' naar 'moet ik eens in een zaal gezien hebben' promoveerde.
Dat optreden blijft voor mij echt een mysterie. Was bij uitstek het saaiste wat ik zag dat weekend, inclusief veel fouten en rare afstelling. Maar ik blijf maar positieve reacties lezen over die show.
Reply
#11
De losse nummertjes die ik in goede kwaliteit op Youtube voorbij heb zien komen van festivals dit jaar klonken behoorlijk overtuigend live. Wil ze op zich wel gaan zien maar heb nu even niet het geld om een kaartje te kopen. Tegen die tijd maar eens zien.

Het nieuwe nummer klinkt erg goed trouwens. Heerlijke gitaren ook.
Reply
#12
Vroeg me laatst al af wanneer ze weer zouden terugkomen voor een zaalshow, een must na hét optreden van Best Kept Secret. Speelden daar ‘Not’ ook al, en met ‘Shoulders’ nog een nummer dat waarschijnlijk op de nieuwe plaat zal staan.
Reply
#13
Voor mij was die show op BKS ook niet zo legendarisch als her en der wordt geroepen. Wel mooi, eigenlijk geen idee waarom het op mij niet zo'n enorme indruk maakte als gehoopt.

Kan helemaal aan mij liggen, met Beach House heb/had ik min of meer hetzelfde probleem. Hun albums (van Beach House dus) draai ik regelmatig, lekker bij het slapen gaan. Maar echt indruk wil het niet maken, en U.F.O.F. wil ook maar geen plaat voor (de top van) mijn jaarlijstje worden. Allebei misschien te dromerig?

Nieuw nummer van Big Thief klinkt lekker trouwens, misschien juist wat meer mijn ding dan het eerdere materiaal.
Reply
#14
Maart vorig jaar nog gezien in Ekko. De groei gaat snel met deze band.
Reply
#15
(13-08-2019, 13:39)Uplift Wrote: Ik ben ermee bezig, maar het doet mij zwaar denken aan heel veel andere soortgelijke muziek die we deze eeuw al de revue zagen passeren. Aldous Harding, Carmen Villain, Sharon von Etten, Angel Olsen, ... Allemaal prima, maar waarom dit nou een hype moet zijn, snap ik niet. Soms lijken de kaarten op een heel specifieke manier te vallen voor bepaalde acts, meestal geholpen door zaken die intrinsiek niets met de muziek zelf te maken hebben. Daar loop ik al enkele jaren in een boogje om heen, zie ook Clairo, Billy Eilish, etc.

Ik vind dit wel zo’n band die geheel eigen kracht (hun sterke platen en shows) groter wordt. Altijd mooi.

Snap je vergelijking met die andere dingen die je noemt maar Big Thief heeft toch veel in huis die ze qua niveau toch een treetje hoger zet. De sfeer die ze draperen over hun nummers maakt ze echt wel onderscheidend. Door de manier hoe ze hun liedjes opbouwen maar vooral die stem van Lenker.

Op BKS werd het in die veel te hete tent alvast even vochtig in m’n ogen als in m’n bilnaad.
Reply
#16
https://www.facebook.com/bigthiefmusic/v...438251870/

Na Beach House zegt nu ook Big Thief dat mensen normaal moeten doen bij optredens.
Reply
#17
(18-04-2022, 22:50)hythloth Wrote: https://www.facebook.com/bigthiefmusic/v...438251870/

Na Beach House zegt nu ook Big Thief dat mensen normaal moeten doen bij optredens.

Op donderdagavond gezien. Ik had een screenshot gemaakt op mijn telefoon van een Stereogum artikel dat over bovenstaande video ging, voor het geval dat mensen door voorprogramma Kara-Lis Coverdale gingen babbelen en ik dat dus aan hen kon tonen. Gelukkig bleek dat onnodig, want iedereen om mij heen was aandachtig. Hielp natuurlijk wel dat ik vooraan tegen het hek stond; tijdens de stillere delen van haar set hoorde je wel rumoer van achterin, maar dat weerhield mij niet van in de zone te geraken. Ik waardeer de ambient van Coverdale heel erg, maar net als bij KMRU eerder deze maand (die toevallig ook recentelijk in het voorprogramma van de hoofdact stond) vond ik het live net niet genoeg meerwaarde hebben. Ook vond ik de tracks die ze speelde minder vet dan wat ze bijvoorbeeld hier deed.

Betreft Big Thief: drie jaar geleden deed ik erg lacherig over die lui, maar immiddels ben ik net als de rest van de indiewereld helemaal overtuigd van hun talent en bijzondere band chemie. Vooral dat laatste is live overduidelijk; heel blij dat ik eerste rij was! Dat ze iedere avond de setlist omgooien maakte het ook spannend doordat ik geen enkel idee had wat te verwachten. Al was de spanningsboog daardoor niet altijd even goed, maar boeiend. Kreeg wel gewoon fantastisch mooie uitvoeringen van o.a. Cattails, Masterpiece, Blurred View, Flower of Blood, Not, DNWMIBIY (in een veel hardere variant dan op plaat), en Spud Infinity, waarbij tijdens die laatste de broer van de zangeres meedeed om de kaakharp te spelen. Belachelijk en overheerlijk nummer tegelijk. 
Wel een kanttekening: de zaal van 6K capaciteit was veels te groot voor de band. Mede doordat het lang niet vol stond, maar ook omdat de muzikanten dicht bij elkaar optraden met minimale belichting en een groot deel van het brede podium ongebruikt bleef. Daardoor voelde het eerder alsof ze in een grote oefenruimte zaten te spelen, wat - ondanks het enthousiasme van het publiek voorin - toch afbreuk deed aan de algemene sfeer. Niettemin was het echt een sterke muziekavond, en ik zie ze heel graag opnieuw in een andere context, vooral ook om tracks als Time Escaping en Mary te horen die niet langskwamen. Zou cool zijn als ze meer dan een uur speeltijd krijgen op de aankomende zomerfestivals, want zo'n speciale status verdienen ze zeker.
[+] 5 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
#18
Ohja, ze speelden ook nog twee nieuwe onuitgebrachte liedjes. En dat net nadat ze een plaat met twintig nummers uitbrachten en daar maar acht van voorbijkwamen. Beetje vreemd, maar respect dat ze alles op hun eigen termen doen.
Reply
#19
Wij zitten ook behoorlijk vooraan eind juni in Utrecht, heel erg zin in. En op BKS uiteraard.
Reply
#20
(23-04-2022, 16:55)Maynard-J Wrote: Wij zitten ook behoorlijk vooraan eind juni in Utrecht, heel erg zin in. En op BKS uiteraard.

Dit staat op de site; Er zijn bij dit concert zowel zit- als staanplaatsen. Er is vrije plaatskeuze.
Reply
#21
(25-04-2022, 21:30)marcorenton Wrote:
(23-04-2022, 16:55)Maynard-J Wrote: Wij zitten ook behoorlijk vooraan eind juni in Utrecht, heel erg zin in. En op BKS uiteraard.

Dit staat op de site; Er zijn bij dit concert zowel zit- als staanplaatsen. Er is vrije plaatskeuze.

O, dan moet ik nog eens naar de tickets kijken. We waren er meteen bij en ik dacht dat we toen stoelen hadden gekozen. Maar misschien zijn dat nu staanplaatsen geworden.
Reply
#22
Nog even over deze band en hun BKS-show: ik vond ze echt goed. Veel goede nummers, prachtig spel, en de band die ze samen lijken te hebben straalt op het publiek af.

Het enige wat ik nog mis als ik het bijvoorbeeld vergelijk met Wilco, is twee of drie nummers die live echt een andere wending nemen. Nu ontstond dat per ongeluk tijdens Not, wat gelijk een hoogtepunt opleverde. Maar zoals Wilco een Via Chicago live uitvoert en dan ook een Spiders/Kidsmoke in huis heeft, zoiets mist Big Thief voor mij eigenlijk nog om écht de stap naar de top te zetten. Wie herkent dat of denkt er juist anders over?
Reply
#23
Ik zag Big Thief zaterdag voor het eerst, ik had bij veel nummers de indruk dat ze live een stuk steviger worden aangezet dan in de uitvoering op de albums. Ik herken dus niet erg wat je schrijft, misschien mede door de vrij random vergelijking met Wilco Wink
Reply
#24
Haha, is die zo random ja? De associaties in mijn brein plaatsen Big Thief en Wilco wel in hetzelfde hoekje 'indie-country' ofzo. Smile
Reply
#25
Goh ja, je zou kunnen stellen dat ze allebei een hoekje in het brede alt.country spectrum beslaan. Maar is het niet mooi dat Big Thief Big Thief is en Wilco Wilco? En Big Thief kan nog verder groeien in hun relatief jonge carrière. Ik verheug me er in elk geval op om ze over twee weken weer te zien, nu in TivoliVredenburg. Hopelijk met evenveel bevlogenheid en meer moois op de setlist.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)