Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Graz Album Top 10 Jaar 2018
#26
Ironische aspecten: helder en eens. Maar je had het in eerste instantie over het ironisch waarderen daarvan. Daarbij vraag ik me dus, ook bij mezelf, af hoe ironisch/oprecht die waardering is en ook hoe ironisch/oprecht die (platte?) (kunst?)uitingen zijn.

Senni en Joost zijn in dat opzicht twee goede voorbeelden. Ik vind ze allebei best wel vet, maar weet niet zo goed waarom, en vind het ook moeilijk in te schatten hoe serieus zij zichzelf nou nemen (wat ze juist ook zo boeiend maakt) (met de kanttekening dat ik het hier vooral over Joost heb, en Donnie inderdaad, en Stefano Keizers etc. Senni ken ik wat minder goed).
Reply
#27
(02-12-2018, 17:59)matthijs603 Wrote: Ironische aspecten: helder en eens. Maar je had het in eerste instantie over het ironisch waarderen daarvan. Daarbij vraag ik me dus, ook bij mezelf, af hoe ironisch/oprecht die waardering is en ook hoe ironisch/oprecht die (platte?) (kunst?)uitingen zijn.

Senni en Joost zijn in dat opzicht twee goede voorbeelden. Ik vind ze allebei best wel vet, maar weet niet zo goed waarom, en vind het ook moeilijk in te schatten hoe serieus zij zichzelf nou nemen (wat ze juist ook zo boeiend maakt) (met de kanttekening dat ik het hier vooral over Joost heb, en Donnie inderdaad, en Stefano Keizers etc. Senni ken ik wat minder goed).

Nouja, eigenlijk is dat voor mij dus ook de vraag. Zoiets als Donnie kan ik prima inkomen dat het grappig is, maar het lijkt wel iets verder te gaan dan alleen dat. Als in, er lijkt een hele subcultuur rondom te bestaan. Senni en SOPHIE zijn inderdaad wel een ander verhaal hoor, maar toch is er wel een bepaalde overlap, ook qua publiek. Net als de waardering van dingen als Ariane Grande in, om het maar even zo te noemen, intellectuele kringen, maar iets als Taylor Swift dan weer niet. Wat is dan precies het verschil, en wat is de waardering ervan? Gaat dat om een oprechte waardering of is het iets ironisch of is het iets anders?
Reply
#28
Zullen we dit topic vooral tot lijstjes beperken?
[+] 4 users say Thank You to Fitz for this post
Reply
#29
Nah.

@Mrmantel: dat intellectuele waarderingsverschil tussen Ariana Grande en Taylor Swift lijkt me vooral gebaseerd op identity politics. Zie bijvoorbeeld alle artikelen over hoe Grande een sterk feministisch rolmodel is en hoe mooi ze met tragedie omgaat (Manchester, Mac Miller), tegenover een T-Swizzle die voor hen te apolitiek en basic blank is.
Reply
#30
Ik snap nog steeds niet goed wat er zo overrated is aan de nieuwe plaat van SOPHIE. Ze heeft voor die plaat niet alleen fysiek en mentaal een hele weg afgelegd maar ook productioneel weet ze zich te overklassen. Er zijn een aantal aspecten waar critici of muziek blogs rekening mee houden bij het beoordelen van een plaat en SOPHIE weet er gewoon heel veel af te vinken. Baanbrekend is de plaat niet maar sterk en coherent, dat wel. 

Het overdrijven van pop cultuur en het ironisch waarderen van muziek (zie bv. Lil Pump of 6ix9ine) staat daar volgens mij gewoon los van omdat die zichzelf niet serieus nemen maar er wel een carrière uit maken ook al hoeft het voor hun niet echt, zie ook Jaden Smith. PC music is daar inderdaad uit ontstaan en dat gedachtegoed lijkt nu zo wat uit te breiden naar meerdere genres.. Of misschien is het ook wel een uiting van (neo)-kapitalisme in onze samenleving in combinatie met het internet/social media waar je met een figuurlijke vingerknip een audience kunt creëren door viral te gaan en waarbij het gros het gedrag van popsterren gewoon gaat imiteren (zie. YouTube/Vine) waardoor je mensen als Bhad Bhabie in de muziekindustrie krijgt die daarna dan lijsten gaan bestormen met hun muziek waarna dan originele fanbase en publiek dat bv. wel degelijk hiphop lijkt vind in elkaar gaan overgaan zoals bij Joost.

Btw, vaporwave is in die mate toch ook ergens een soort beweging die vrij anti-kapitalistisch is/was?
[+] 1 user says Thank You to Kreuz for this post
Reply
#31
Top 10 2018

1. Riverside - Wasteland
2. Death Cab For Cuty - Thank You For Today
3. Interpol - Marauder
4. Steven Wilson - Home Invasion
5. Paul McCartney - Egypt Station
6. Vola - applause for a distant crowd
7. Marillion - All one tonight
8. Colter Wall - Songs of the trains
9. VIllagers - The art of pretending to swim
10. Khruangbin - Con todo el mundo

De plaatjes die ik het meeste draaide en me het best bevielen.
Slowdive - Slowdive is mijn meest gedraaide plaat van het jaar, die vind ik zo vreselijk verslavend.

The Cure at Hyde park hoogtepunt van het jaar.
[+] 1 user says Thank You to wil'm for this post
Reply
#32
1. Kurt Vile - Bottle It In
2. Slash ft. MK and The C. - Living The Dream  
3. Razorlight - Olympus Sleeping
4. Anderson .Paak - Oxnard
5. MGMT - Little Dark Age
6. Paul McCartney - Egypt Station
7. Interpol - Marauder
8. Eels The - Deconstruction
9. Tim Knol Cut The Wire
10. A Perfect Circle - Eat The Elephant

Natuurlijk wat weinig tijd hiervoor gehad. Zo ongeveer 't hele jaar hier geknutseld en gebouwd.
O.a. Father John Misty en Pusha T heb ik dit jaar bv nog te weinig beluisterd, maar die worden dan bij deze toch nog even vermeld.
[+] 3 users say Thank You to Fenderboy for this post
Reply
#33
Ik moet voor dit album echt weer eens een lijstje gaan bijhouden gedurende het jaar waar ik neerzet wat ik goed vond. Vroeger had ik daar last.fm voor maar nu merk ik dat ik de grootste moeite heb om te bedenken wat ik in 2018 allemaal heb geluisterd.
Reply
#34
Ik loop miljoen achter. Maar omdat we vorig jaar een absolute zaad eindlijst hadden wil ik toch hierdoor wat punten aan mijn favorieten geven:

1. Sleep - The Sciences
2. Bongripper - Terminal
3. Kevin Verwijmeren - Dett
4. Tim Hecker - Konoyo
5. MuN - Opia
6. Naxatras - III
7. Thom Yorke - Suspiria 
8. Beach House - 7
9. Suuns Felt
10. GNOD - Chapel Perilous

Voor de rest voelde ik geen enkele liefde voor SOPHIE. Zelfs niet ironisch (dat is dus een ding?).
Reply
#35
Ik heb SOPHIE zojuist beluisterd en vind er ook niks aan. Dat eerste nummer alleen al, lijkt net Owl City.
[+] 2 users say Thank You to Sphinx for this post
Reply
#36
Sad 
(03-12-2018, 21:54)Sphinx Wrote: Ik heb SOPHIE zojuist beluisterd en vind er ook niks aan. Dat eerste nummer alleen al, lijkt net Owl City.

:boos:
Reply
#37
:boos:
[+] 5 users say Thank You to Koen for this post
Reply
#38
(03-12-2018, 21:54)Sphinx Wrote: Ik heb SOPHIE zojuist beluisterd en vind er ook niks aan. Dat eerste nummer alleen al, lijkt net Owl City.

Ik heb me er eerder dit jaar al eens aan blootgesteld om te checken. Ik zou het nog eens moeten opzetten om te horen hóe kut ik het ook alweer precies vond. 

Lijstje volgt, ben nog niet helemaal klaar met dit jaar.
Reply
#39
De afkeer voor SOPHIE valt moeilijk te begrijpen, tenzij sommigen onder jullie de moeite niet gedaan hebben om meer te luisteren dan het eerste nummer.
Reply
#40
Zeker wel. Ik heb het toen ervaren als lelijke muziek vol effectbejag. Ik houd niet van lelijke muziek vol effectbejag. Maar vraag me niet verder te redeneren, het is al zo goed als uit het geheugen verdwenen.

Graz zal intussen blij zijn met de eindlijst van Oor. Een vrouw op nummer één en Idles in de top 10.

https://oor.nl/news/album-van-het-jaar-j...-computer/
[+] 1 user says Thank You to JorisR for this post
Reply
#41
Dat album van Janelle Monae is hoe ik lelijke muziek vol effectbejag zou definiëren, maar ach.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
#42
(04-12-2018, 11:09)Uplift Wrote: Dat album van Janelle Monae is hoe ik lelijke muziek vol effectbejag zou definiëren, maar ach.

Ja, die ook.

Edit: Isolation op Kali Uchis op drie vind ik een opmerkelijke. Buiten mijn witte indiebubbel dus helemaal langs me heengegaan. Dat bevalt dan weer wel op het eerste gehoor.
[+] 1 user says Thank You to JorisR for this post
Reply
#43
(04-12-2018, 11:11)JorisR Wrote:
(04-12-2018, 11:09)Uplift Wrote: Dat album van Janelle Monae is hoe ik lelijke muziek vol effectbejag zou definiëren, maar ach.

Ja, die ook.

Edit: Isolation op Kali Uchis op drie vind ik een opmerkelijke. Buiten mijn witte indiebubbel dus helemaal langs me heengegaan. Dat bevalt dan weer wel op het eerste gehoor.

**kuch**  Wink
[+] 1 user says Thank You to Enzo for this post
Reply
#44
(04-12-2018, 11:28)Enzo Wrote:
(04-12-2018, 11:11)JorisR Wrote:
(04-12-2018, 11:09)Uplift Wrote: Dat album van Janelle Monae is hoe ik lelijke muziek vol effectbejag zou definiëren, maar ach.

Ja, die ook.

Edit: Isolation op Kali Uchis op drie vind ik een opmerkelijke. Buiten mijn witte indiebubbel dus helemaal langs me heengegaan. Dat bevalt dan weer wel op het eerste gehoor.

**kuch**  Wink

Toen zat ik aan de andere kant van de wereld, en dan lees ik nauwelijks fora. Dat verklaart. Maar je lijkt volledig gelijk te hebben als je zegt: 'Waarom mensen ooit nog naar iets middelmatigs als Lorde of het slappe geneuzel van Lana del Rey zouden willen luisteren als er af en toe dit soort prima popplaten worden uitgebracht is me een raadsel.'
Reply
#45
Low op nummer 2 is helemaal terecht. Komt bij mij zelfs op nummer 1 denk ik.
Reply
#46
(04-12-2018, 12:45)thomas9790 Wrote: Low op nummer 2 is helemaal terecht. Komt bij mij zelfs op nummer 1 denk ik.

Bij mij ook waarschijnlijk. Moet wel zeggen dat ik het geen fantastisch jaar vond.
Reply
#47
Nou ik ga wel moeite hebben mijn shortlist naar 10 albums terug te brengen. Vond het best een sterk jaar eigenlijk. Hoe sterk het jaar echt is zal je sowieso pas na de nodige jaren merken wanneer blijkt wat je daadwerkelijk nog luistert. En als ik mijn top 10 lijstjes in de loop der jaren ga terug kijken is dat effectief vooral de top 5 en dan heb je het wel redelijk gehad.
Reply
#48
1. Khruangbin - Con Todo El Mundo
2. Parquet Courts - Wide Awake!
3. Soccer Mommy - Clean
4. Kacey Musgraves - Golden Hour
5. Mitski - Be the Cowboy
6. Ought - Room Inside the World
7. Sunflower Bean - Twentytwo in Blue
8. Young Fathers - Cocoa Sugar
9. Garrett T. Capps - In the Shadows (Again)
10. Imarhan - Temet
Reply
#49
Van Kali Uchis' Isolation herinner ik me dat er teveel vuller opstond, maar Tyrant en Dead To Me zijn hele leuke nummers. Die plaat nog maar eens beluisteren.
Reply
#50
15: Suuns - Felt
14: Gazelle Twin - Pastoral
13: Deafheaven - Ordinary Corrupt Human Love
12: Father John Misty - God's Favourite Customer
11: Daughters - You Don't Get What You Want
10: Jerusalem in My Heart - Daqa'iq Tudaiq
9: Amen Dunes - Freedom
8: ICEAGE - Beyondless
7: Yves Tumor - Safe in the Hands of Love
6: Julia Holter - Aviary
5: Beach House - 7
4: Tim Hecker - Konoyo
3: Pusha T - DAYTONA
2: Low - Double Negative
1: Thomas Strønen & Time Is A Blind Guide - Lucus
[+] 2 users say Thank You to Fitz for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)