Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inkakken is topic aanmakken
#1
Over (de normalisatie van) soft- en harddrugsgebruik, zowel legaal als illegaal.

Vanuit het Beach House-topic een paar handig overgenomen quotes om die beschadigde breintjes van de jeugdige Grazzers wat te ontzien:

(17-10-2018, 20:14)Gretz Wrote:
(17-10-2018, 19:25)rob12nl Wrote: Even een tegengeluid: het hele idee dat drugs normaal en mooi zijn staat mij zeer tegen. Ik vind dat triest. Disclaimer: het is maar een mening

+1 als je bedoelt dat (grootschalig) drugs- en alcoholgebruik veel t veel genormaliseerd is in onze maatschappij anno 2018. Ik ben in principe groot voorstander van persoonlijke keuzevrijheid en iedereen moet hierin natuurlijk z'n eigen keuzes maken, maar ik vind het zorgwekkend dat steeds meer tieners al op jonge leeftijd massaal aan de alcohol/drugs gaan omdat het cool is of omdat ze 'erbij moeten horen'.

(17-10-2018, 20:25)Loov Wrote: 'steeds meer'

Hoe weet jij dat het steeds meer worden? Dan doel ik op alcohol. Volgens mij is dat iets van alle tijden en generaties.

Voor de rest ben ik best 'trots' op hoe de meerderheid omgaat met drugs in NL. Je zou eens moeten kijken bij de zuider-buren of hier in NZ.

(17-10-2018, 19:58)Piet Knaak Wrote: Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat je dan triest vind. Zijn mensen die drugs gebruiken triest? Of dat er over gepraat wordt alsof het niets geks is?

(17-10-2018, 22:07)rob12nl Wrote: Thomas, ja ik maak tot op zekere hoogte onderscheid tussen hard- en softdrugs. Een joint mits door volwassenen en met mate lijkt me redelijk ongevaarlijk. Alcohol mits met mate idem. Ik maak me vooral zorgen om het volgende: we kopen een pilletje met een smiley en we hebben geen idee van sterkte, dosering, kwaliteit en herkomst. We vertrouwen op producten van crimineken.  In de medische wereld doseren we psychostimulantia en andere middelen die de bloedhersenbarriere passeren op gewicht. Smileys worden gepopt als candy. En hele groepen jonge mensen lopen daar (in bepaalde scenes) in kuddes achteraan, zoals Gretz terecht opmerkt. En het risico is net zo groot voor mensen die “precies weten wat ze doen”. Elk jaar vallen mensen dood neer. Goh.

Ik weet dat ik hier de handjes niet op elkaar krijg, daarvoor loop ik lang genoeg mee, maar ik maak me hier zorgen om en dat is ook gebaseerd op incidenten uit mijn directe omgeving. Daarom neem ik afstand van de term normaal en zeker van de term trots.

(17-10-2018, 22:19)Indiaantje89 Wrote: We weten nu nog niet wat de normalisering van gebruik over pak hem beet 20 jaar doet.

Maar goed ik heb die “ja maar alcohol” argument nooit echt begrepen. Vind het meer een excuus dan een goed standpunt om eerlijk te zijn.

Maar ik kan rob wel klein beetje volgen, als niet gebruiker heb ik soms ook het “moet dat nou” reflex. Heb ook in het verleden vrienden gehad waar drugs hun leven ging leiden. Nooit opgenomen ofzo, maar ieder gesprek kwam uit op drugs gebruiken of halen, ieder muziek nummer over drugs was per direct goed. Ieder drugs getint grapje was leuk, ieder trip shirt was leuk etc etc. En dat vond ik als niet gebruiker soms erg vermoeiend om aan te horen. Er zijn genoeg andere mooie dingen in het leven zonder drugs.

En dat gevoel heb ik nu ook een beetje. Nu was ik er zelf niet bij, en heb geen recht van spreken. Maar het moet een prachtig mooi concert geweest zijn. En in plaats van dat we haar daar over hebben gaat het nu over MDMA en andere drugs. Ik krijg er een beetje een “praten tijdens het concert” gevoel bij. Het hoeft voor mij niet zo.

Van de andere kant heb ik vol op meegedaan aan het Sigur Ros topic, en was ik daar de hardste con erprater van allemaal. Dus ik snap soms wel dat er behoefte is om over te praten.

(17-10-2018, 22:21)Loov Wrote: Ah want de ambulances zijn voornamelijk voor de drugsgebruikers? Maak maar een topic aan want ik krijg bij wat reacties hier eerder een gevoel van onwetendheid en onderbuikgevoel. Dan zal ik proberen whataboutism proberen te vermijden door niet te verwijzen naar alcohol of tabak (want volgens mij vallen er nog steeds de meeste mensen dood neer door die laatste).
Reply
#2
Ik ben het eens met de eerste helft van de post van rob, waarin het gaat over het onzorgvuldig gebruiken van harddrugs. Ik lees in artikelen rond dit onderwerp regelmatig dat de kwaliteit van de drugs die Nederlandse testlabs meten, stukken hoger is dan in andere landen. Dat is natuurlijk hartstikke fijn om te weten, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik altijd precies wist wat er in mijn pil zat. Zoiets blijft gevaarlijk, zeker als je zelf niet echt vaste 'betrouwbare contacten' hebt en afhankelijk bent van wie er dan ook ter plekke drugs aan het verkopen is. Maar als je precies weet wat je doet bij het gebruik van xtc kan er niet bijzonder veel fout gaan. Dat houdt namelijk in dat je weet wat je kunt hebben, je weet welke stoffen je binnenkrijgt, je handelt naar wat je lichaam je vertelt, en je weet wanneer je moet stoppen.

En nu ga ik waarschijnlijk veel te veel uit van mijn eigen ervaringen, maar op elke 'soort' plek waar ik merk dat mensen xtc gebruiken, zie ik enkel mensen die lichamelijke controle hebben en zich aardig kunnen herpakken als dat van hun gevraagd zou worden. En dan heb ik het over plekken van Woo Hah! tot Berlin Atonal. En nee, dat betekent niet dat er niet iemand met een slechte pil bij de EHBO-post een gigantische kutavond aan het beleven is, maar verwissel die pil met een biertje en gebruikers weten ineens wel "precies wat ze doen"? Turven jonge mensen in de kroeg of in de keet ook op hun handpalm het aantal biertjes (inclusief alcoholpercentage!) en stoppen ze wanneer ze op het moment dat ze hun grens bereikt hebben?
Reply
#3
Quote:Ik maak me vooral zorgen om het volgende: we kopen een pilletje met een smiley en we hebben geen idee van sterkte, dosering, kwaliteit en herkomst. We vertrouwen op producten van criminelen.
Ja hier maak ik mij ook zorgen om en dit is iets wat beter geregeld zou moeten worden. Nu kunnen we hier in Nederland al vrij eenvoudig en gratis drugs laten testen. Drugs is er nu eenmaal en verbieden werkt niet. Dat hebben we in het verleden gezien en dat zien we nog steeds. Op dit moment helpt de overheid de criminaliteit alleen maar in de hand.

Smileys worden gepopt als candy vind ik een rare uitspraak. Waar ik kom en de mensen wie ik zie vind ik altijd zeer verantwoord met drugs om gaan. Natuurlijk heb je misbruik en dat is inderdaad iets onwenselijk (al blijft het natuurlijk wel hun eigen keuze). Maar een oplossing die ik hiervoor zie is voorlichting en drugs vooral niet in de taboe hoek duwen. 

Wat sowieso een interessante vraag kan zijn die je, je zelf kan stellen: waarom zijn MDMA en LSD eigenlijk illegaal? Is dit om ons te beschermen of zit er iets anders achter?
Reply
#4
(18-10-2018, 01:25)Koen Wrote:  maar verwissel die pil met een biertje en gebruikers weten ineens wel "precies wat ze doen"? Turven jonge mensen in de kroeg of in de keet ook op hun handpalm het aantal biertjes (inclusief alcoholpercentage!) en stoppen ze wanneer ze op het moment dat ze hun grens bereikt hebben?

Ja maar dat is een kul argument Koen. Misbruik is in principe altijd slecht voor je. Of het nu McDonalds, wiet, neuken of afvallen is.
Reply
#5
(18-10-2018, 02:16)Loov Wrote:
(18-10-2018, 01:25)Koen Wrote:  maar verwissel die pil met een biertje en gebruikers weten ineens wel "precies wat ze doen"? Turven jonge mensen in de kroeg of in de keet ook op hun handpalm het aantal biertjes (inclusief alcoholpercentage!) en stoppen ze wanneer ze op het moment dat ze hun grens bereikt hebben?

Ja maar dat is een kul argument Koen. Misbruik is in principe altijd slecht voor je. Of het nu McDonalds, wiet, neuken of afvallen is.

Zeker weten een kulargument. Het gaat me om de uitspraak van Rob dat het tot je nemen van wiet en alcohol met mate hem vrij ongevaarlijk lijkt. Prima, dat lijkt me ook. Maar dat geldt net zo goed voor xtc. Rob lijkt te zeggen dat xtc niet verantwoord gebruikt wordt, terwijl zowel jij als ik in onze omgeving zien dat dat juist wel gebeurt.
Reply
#6
Ik ben tegenstander van legalisatie. Oprecht denk ik dat de drempel nog lager gaat liggen om drugs te gebruiken als het eenmaal legaal is. Die fout die ze dus destijds met alcohol en tabak hebben gemaakt, die kunnen ze niet meer terugdraaien, maar dat wil niet zeggen dat ze opnieuw die "fout" moet begaan.

Als ik naar me zelf kijk is illegaliteit van drugs altijd een drempel geweest om het niet te doen. Ik ging op mijn 16e een pilsje drinken omdat het legaal is, en overal te verkrijgen, en met mijn vele zijn denk ik zo in aanraking met alcohol gekomen. Als maatschappij moet je er toch voor zorgen om voornamelijk de jeugd zo min mogelijk in aanraking te laten met dit soort zaken. Het "ze doen het toch wel" argument volg ik ergens wel, maar dat wil niet zeggen dat je drempel moet verlagen voor de mensen die het nu mogelijk niet doen.

En even een harde mening wellicht. Maar ik denk dat die enkele doden (zoveel zijn dit er ook niet toch?) door vervuilde drugs, niet kunnen opboksen de problematiek die we gaan krijgen bij normalisering van drugs.
Reply
#7
Wat voor mij een reden was om te stoppen met xtc en nooit te beginnen aan iets als coke, is het besef dat je daarmee voor een avondje plezier aan het einde van een vreselijke keten staat. Dat is natuurlijk ook met veel legale producten wel zo, maar ik kan moeilijk Narcos kijken en toch bedenken te gaan snuiven.

Verder denk ik dat je vooral niet alle drugs op een hoop moet gooien en dat het wel degelijk reëel is om ook alcohol mee te nemen. Ook al is dat veel meer sociaal geaccepteerd, het is ook een stuk schadelijker dan een groot aantal drugs, voor mens en maatschappij. Dus dat wiet nu na Uruguay ook in Canada legaal is: prima. Voor xtc lijkt legaliseren me niet goed, maar is een reëeler beleid, met testplekken op festival, in mijn optiek beter dan zero tolerance.
Reply
#8
Quote:  Oprecht denk ik dat de drempel nog lager gaat liggen om drugs te gebruiken als het eenmaal legaal is.

Voor zover ik hier onderzoeksgegevens van heb gelezen, klopt die gedachte in elk geval niet als het om wiet gaat. Dat werd net zoveel gebruikt in landen waar het volledig illegaal was, als in Nederland.

(Onderbouwd ook door deze gegevens: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/b...an-europa/)
Reply
#9
Dat argument van die korpschef laatst dat je met het gebruiken van (hard-)drugs enorm veel illegale en zwaar criminele praktijken in stand houdt, en een sector die enorm veel leed berokkent financieel ‘steunt’ sloeg bij mij beter aan dan alle argumenten over hoe slecht het voor je is.
Reply
#10
(18-10-2018, 09:16)matthijs603 Wrote:
Quote:  Oprecht denk ik dat de drempel nog lager gaat liggen om drugs te gebruiken als het eenmaal legaal is.

Voor zover ik hier onderzoeksgegevens van heb gelezen, klopt die gedachte in elk geval niet als het om wiet gaat. Dat werd net zoveel gebruikt in landen waar het volledig illegaal was, als in Nederland.

(Onderbouwd ook door deze gegevens: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/b...an-europa/)

Hmms, nu wil ik niet de betweter uithangen. Maar ik vind toch dat we voor een klein landje als NL behoorlijk hoog staan in de grafieken als we het vergelijken met vergelijkbare landen. Dat het in andere landen nog slechter doen (waar de klasse verschillen nog groter uiteen liggen dan hier), vind ik nog geen bewijs dat het drempel hierdoor niet lager komt te liggen. Het is lastig om te onderzoeken of wij zonder legalisering niet rond de percentages van de Scandinavische landen zouden zitten Wink?

@halfvollemelk: Vind ik wat kort door de bocht. Criminaliteit vind altijd wel een weg naar gemakkelijk geld verdienen. Wanneer drugs legaal is, dan moet dat ten eerste al wereldwijd gebeuren. Daarnaast vind ik het ook een beetje vreemd om criminaliteit op te lossen door iets gelijk maar te legaliseren.
Reply
#11
Nee terecht punt op zich hoor, je ziet aan de verschillen tussen landen gelijk dat wel of niet legaal niet de enige factor is. Ik weet niet of er van Uruguay al gegevens zijn voor/na het verbod? En over enkele jaren kunnen we hier een goed beeld krijgen van wat Nix <18 heeft gedaan met drankgebruik onder jongeren.

'Klein landje' is trouwens niet relevant, want het gaat om het percentage van de bevolking.
Reply
#12
Wat ik bij Indiaantje zie is voornamelijk onderbuik gevoel ipv onderbouwde argumenten. Niks verkeerd mee hoor, maar het zou verstandig zijn om dat zelf ook te herkennen. Zoals Matthijs al zei: drempel verlagen hoeft niet meteen tot meer gebruik te leiden. Maar door middel van legalisatie zouden we ook de drempel kunnen vergroten hé. Waarom zou je drugs niet legaal kunnen krijgen bij instanties na dat je hier een 'cursus' en/of 'opleiding' voor hebt gedaan?

Problematiek met drugs/alcohol verslaving heeft een onderliggende reden. Het is te makkelijk om te wijzen naar de drugs om vervolgens te zeggen als die mensen dat nooit hadden gebruikt waren ze nu gezond/gelukkig.

Het grootste probleem met drugs is inderdaad dat we de criminaliteit en alle problemen die daar bij komen kijken mee in stand houden. Maar dat probleem lijkt mij dan vrij makkelijk op te lossen... We moeten alleen beetje een drempel over: drugs uit het verdomd hoekje. En dat zie je langzaam ook gebeuren in de wereld: legalisatie van wiet maar ook programma's op TV en YouTube die duidelijk uitleggen en laten zien wat het effect is.
Reply
#13
(18-10-2018, 09:42)Indiaantje89 Wrote: @halfvollemelk: Vind ik wat kort door de bocht. Criminaliteit vind altijd wel een weg naar gemakkelijk geld verdienen. Wanneer drugs legaal is, dan moet dat ten eerste al wereldwijd gebeuren. Daarnaast vind ik het ook een beetje vreemd om criminaliteit op te lossen door iets gelijk maar te legaliseren.

Prima. Maar dan mag je, je ook afvragen: waarom zijn sommige drugs illegaal?
Reply
#14
Ik ben de eerste om toe te geven dat drugsgebruik en het verheerlijken ervan vaak wat triest is. Eigenlijk is het opzoeken van welke roes dan ook of het ontsnappen uit de werkelijkheid iets onvolwassens. Maar aan de andere kant, als je alles in het leven zo rationeel gaat bekijken dan kun je ook je vraagtekens zetten bij zoveel leuke dingen in het leven.

Ik ben het ook wel met Rob eens dat een hoop gebruikers niet weten wat ze innemen en dat is natuurlijk ook wel een beetje vreemd. Het `weten wat men doen` is in het meest gunstige geval het laten testen van een pil, zodat je weet hoeveel mg werkzame stoffen er inzitten en of er eventueel schadelijke chemicaliën aan zijn toegevoegd. Maar uit de praktijk weet ik dat `weten wat je doet` vooral inhoudt dat je stuff van een vaste dealer afkomt en niet van een random dealer die je shit aanbiedt op een feest ofzo. En dat je op basis van ervaring wel kunt inschatten hoeveel je kunt hebben van bepaalde middelen.

Maar hoe consequent kun je `weten wat je inneemt` in het dagelijkse leven toepassen? Stel dat je weet van een XTC pil hoeveel en welke werkzame stoffen er in deze pil zitten; welke conclusies kun je trekken op basis van deze informatie? Ben je in staat om een goed oordeel te vellen over wat het (op zowel korte als lange termijn) met je lichaam doet? Maar stel deze vraag eens over producten die je in de supermarkt kunt kopen; wat is het effect van E-nummers? En ander machinaal (of op welke manier dan ook) bewerkt voedsel?

Eigenlijk vertrouw je als consument net zo erg op supermarkten als de gemiddelde gebruiker op zijn dealer.

En daarnaast heb ik het gevoel dat het best wel meevalt met de schadelijke effecten van drugs als XTC voor je lichaam. In mijn beleving komen de meeste drugsdoden/ziekenhuisopnames met name doordat er óf schadelijke bestandsdelen aan zijn toegevoegd óf door onverantwoord handelen gebruiker zelf (teveel innemen, slechte voorbereiding etc) en dus niet zozeer door het middel zelf. En in al die jaren dat er XTC op de markt is, is de overheid (of welke instantie dan ook) er niet in geslaagd om een fatsoenlijk onderzoek te presenteren dat de schadelijke effecten goed weet te onderbouwen. En gezien de gretigheid waarmee ze dit echt wel zouden willen, geeft mij het gevoel dat het (in verhouding) allemaal wel wat meevalt.
Reply
#15
Waar heb ik het over het legaliseren? Ik zeg simpelweg dat ik eerder geneigd ben geen drugs te gebruiken wanneer ik weet dat ik een ongekend criminele sector in stand houd. Die korpschef die met dit argument kwam is voor zover ik weet ook geen voorstander van legalisatie. Maar dat doet verder niks af aan het punt zelf.
Reply
#16
(18-10-2018, 10:03)TheUncleG Wrote: Ik ben de eerste om toe te geven dat drugsgebruik en het verheerlijken ervan in de basis wat triest is. Eigenlijk is het opzoeken van welke roes dan ook of het ontsnappen uit de werkelijkheid iets onvolwassens. Maar aan de andere kant, als je alles in het leven zo rationeel gaat bekijken dan kun je ook je vraagtekens zetten bij zoveel leuke dingen in het leven. 
Sorry maar die zie ik echt totaal niet. Waarom is het triest om te ontsnappen uit de werkelijkheid en je als kind te gedragen? Zijn alle volwassenen die graag naar Disneyland gaan dan ook triest? Of what the hell zelfs reizen, bungeejumpen of nagenoeg elke sport ook triest? Dit alles kan een behoorlijke roes opleveren. Of is drugs dan zielig omdat die roes krijgen te makkelijk is? Dat je niet meer hoeft te doen dan een middeltje te nemen en bam daar ben je.
Reply
#17
(18-10-2018, 09:53)Loov Wrote: Wat ik bij Indiaantje zie is voornamelijk onderbuik gevoel ipv onderbouwde argumenten. Niks verkeerd mee hoor, maar het zou verstandig zijn om dat zelf ook te herkennen. Zoals Matthijs al zei: drempel verlagen hoeft niet meteen tot meer gebruik te leiden. Maar door middel van legalisatie zouden we ook de drempel kunnen vergroten hé. Waarom zou je drugs niet legaal kunnen krijgen bij instanties na dat je hier een 'cursus' en/of 'opleiding' voor hebt gedaan?

Problematiek met drugs/alcohol verslaving heeft een onderliggende reden. Het is te makkelijk om te wijzen naar de drugs om vervolgens te zeggen als die mensen dat nooit hadden gebruikt waren ze nu gezond/gelukkig.

Het grootste probleem met drugs is inderdaad dat we de criminaliteit en alle problemen die daar bij komen kijken mee in stand houden. Maar dat probleem lijkt mij dan vrij makkelijk op te lossen... We moeten alleen beetje een drempel over: drugs uit het verdomd hoekje. En dat zie je langzaam ook gebeuren in de wereld: legalisatie van wiet maar ook programma's op TV en YouTube die duidelijk uitleggen en laten zien wat het effect is.

Dat ontken ik niet hoor. Maar dat doen we beide toch? Heel de discussie is toch lastig aan feiten te koppelen zo lang het er niet is? Eigenlijk vind ik het meer een visie dan een onderbuik gevoel, de waarheid hebben we beide niet in dit soort discussies. Er zijn altijd feiten te weerleggen, of een "what if" scenario te bedenken. En met mijn visie/onderbuik gevoelens sta ik aan de anti legalisatie kant, en jij aan de pro kant. Ik denk oprecht dat we beide ergens gelijk hebben, en dat de waarheid in het midden zal liggen.

En wat betreft je cursus/opleiding is een optie. Maar opleiding en certificering kost tijd en geld. Dan kom ik weer met mijn onderbuik gevoelens dat ik denk dat toch veel mensen het zich makkelijk maken en toch voor de illegaliteit kiezen.
Reply
#18
(18-10-2018, 10:09)Loov Wrote:
(18-10-2018, 10:03)TheUncleG Wrote: Ik ben de eerste om toe te geven dat drugsgebruik en het verheerlijken ervan in de basis wat triest is. Eigenlijk is het opzoeken van welke roes dan ook of het ontsnappen uit de werkelijkheid iets onvolwassens. Maar aan de andere kant, als je alles in het leven zo rationeel gaat bekijken dan kun je ook je vraagtekens zetten bij zoveel leuke dingen in het leven. 
Sorry maar die zie ik echt totaal niet. Waarom is het triest om te ontsnappen uit de werkelijkheid en je als kind te gedragen? Zijn alle volwassenen die graag naar Disneyland gaan dan ook triest? Of what the hell zelfs reizen, bungeejumpen of nagenoeg elke sport ook triest? Dit alles kan een behoorlijke roes opleveren. Of is drugs dan zielig omdat die roes krijgen te makkelijk is? Dat je niet meer hoeft te doen dan een middeltje te nemen en bam daar ben je.

Ik wil niet te filosofisch worden, maar vooral het ontsnappen/weglopen aan/van de werkelijkheid/realiteit heeft iets treurigs in zich. Dat kan inderdaad ook reizen zijn of je helemaal verliezen in een hobby.

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar het heeft allemaal te maken met het motief van drugsgebruik en de context van dit `vluchtgedrag`.

Als ik naar mijn eigen drugsgebruik (vanaf mijn 18e tot mijn 22e ongeveer) kijk en de achterliggende motieven, dan moet ik toegeven dat ik aan het vluchten was, niet wist hoe ik met bepaalde gevoelens om moest gaan en ook deels uit onzekerheid. Als ik mijzelf een spiegel voorhoud, dan zou ik dit als iets triests willen bestempelen.

En dat zelfde geldt ook voor iemand die maar gaat reizen om maar te vluchten voor de werkelijkheid, in plaats van je dagelijkse werkelijkheid zoveel mogelijk naar je hand te zetten.

Er is zoveel van dit soort vluchtgedrag wat op het eerste gezicht hedonistisch lijkt, maar in werkelijk een hele trieste achtergrond heeft. En ik denk dat onder de drugsgebruikers dit gedeelte best groot is, ook al zien veel gebruikers dat op dat moment niet zo maar pas op een later moment met terugwerkende kracht.

Dus eigenlijk gaat het om de vraag: gebruik je drugs of ga je een jaar reizen omdat dit is wat je echt graag wilt? Of is het een vehikel om te ontsnappen aan iets dat je niet wilt?
Reply
#19
Ja maar nergens kom je met suggesties over hoe het anders kan of wat er zou moeten gebeuren. Je ziet niks in legalisatie want de problematiek zal er niet door afnemen volgens jou. Daarmee vat ik je mening redelijk goed mee samen? Prima. Maar zou je problematiek kunnen defineren voor jou? Want ik lees alleen iets kort terug over 'vervuilde drugs'. En ik ben benieuwd welke problematiek we tegen gaan komen volgens jou als we gaan legaliseren.

Daarmee komen we misschien ook tot het antwoord op de vraag: "Waarom is drugs eigenlijk illegaal?".
Reply
#20
(18-10-2018, 10:26)TheUncleG Wrote:
(18-10-2018, 10:09)Loov Wrote:
(18-10-2018, 10:03)TheUncleG Wrote: Ik ben de eerste om toe te geven dat drugsgebruik en het verheerlijken ervan in de basis wat triest is. Eigenlijk is het opzoeken van welke roes dan ook of het ontsnappen uit de werkelijkheid iets onvolwassens. Maar aan de andere kant, als je alles in het leven zo rationeel gaat bekijken dan kun je ook je vraagtekens zetten bij zoveel leuke dingen in het leven. 
Sorry maar die zie ik echt totaal niet. Waarom is het triest om te ontsnappen uit de werkelijkheid en je als kind te gedragen? Zijn alle volwassenen die graag naar Disneyland gaan dan ook triest? Of what the hell zelfs reizen, bungeejumpen of nagenoeg elke sport ook triest? Dit alles kan een behoorlijke roes opleveren. Of is drugs dan zielig omdat die roes krijgen te makkelijk is? Dat je niet meer hoeft te doen dan een middeltje te nemen en bam daar ben je.

Ik wil niet te filosofisch worden, maar vooral het ontsnappen/weglopen aan/van de werkelijkheid/realiteit heeft iets treurigs in zich. Dat kan inderdaad ook reizen zijn of je helemaal verliezen in een hobby.

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar het heeft allemaal te maken met het motief van drugsgebruik en de context van dit `vluchtgedrag`.

Als ik naar mijn eigen drugsgebruik (vanaf mijn 18e tot mijn 22e ongeveer) kijk en de achterliggende motieven, dan moet ik toegeven dat ik aan het vluchten was, niet wist hoe ik met bepaalde gevoelens om moest gaan en ook deels uit onzekerheid. Als ik mijzelf een spiegel voorhoud, dan zou ik dit als iets triests willen bestempelen.

En dat zelfde geldt ook voor iemand die maar gaat reizen om maar te vluchten voor de werkelijkheid, in plaats van je dagelijkse werkelijkheid zoveel mogelijk naar je hand te zetten.

Er is zoveel van dit soort vluchtgedrag wat op het eerste gezicht hedonistisch lijkt, maar in werkelijk een hele trieste achtergrond heeft. En ik denk dat onder de drugsgebruikers dit gedeelte best groot is, ook al zien veel gebruikers dat op dat moment niet zo maar pas op een later moment met terugwerkende kracht.

Dus eigenlijk gaat het om de vraag: gebruik je drugs of ga je een jaar reizen omdat dit is wat je echt graag wilt? Of is het een vehikel om te ontsnappen aan iets dat je niet wilt?

Sjee man ben niet zo hard voor je zelf. Je zelf leren kennen en ontdekken wat wel of niet bij je past hoort bij je leeftijd en mensen gebruiken daar veel verschillende dingen voor: drugs, reizen, sex, muziek, sport whatever. Ik snap niet hoe je zo iets als triest kan bestempelen, het is onderdeel van jou als mens waarin je groeit met je zelf. Fuck man dat is het leven. 

Vluchten voor problematiek dmv drugs is natuurlijk niet goed. Maar dan komt de term misbruik naar voren en dat heb ik al eerder gezegd: dat is nooit goed. Maar drugs als hulpmiddel inzetten om even te vluchten aan de werkelijkheid: ik zie daar echt niks maar dan ook niks slechts in.
Reply
#21
(18-10-2018, 10:44)Loov Wrote:
(18-10-2018, 10:26)TheUncleG Wrote:
(18-10-2018, 10:09)Loov Wrote:
(18-10-2018, 10:03)TheUncleG Wrote: Ik ben de eerste om toe te geven dat drugsgebruik en het verheerlijken ervan in de basis wat triest is. Eigenlijk is het opzoeken van welke roes dan ook of het ontsnappen uit de werkelijkheid iets onvolwassens. Maar aan de andere kant, als je alles in het leven zo rationeel gaat bekijken dan kun je ook je vraagtekens zetten bij zoveel leuke dingen in het leven. 
Sorry maar die zie ik echt totaal niet. Waarom is het triest om te ontsnappen uit de werkelijkheid en je als kind te gedragen? Zijn alle volwassenen die graag naar Disneyland gaan dan ook triest? Of what the hell zelfs reizen, bungeejumpen of nagenoeg elke sport ook triest? Dit alles kan een behoorlijke roes opleveren. Of is drugs dan zielig omdat die roes krijgen te makkelijk is? Dat je niet meer hoeft te doen dan een middeltje te nemen en bam daar ben je.

Ik wil niet te filosofisch worden, maar vooral het ontsnappen/weglopen aan/van de werkelijkheid/realiteit heeft iets treurigs in zich. Dat kan inderdaad ook reizen zijn of je helemaal verliezen in een hobby.

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar het heeft allemaal te maken met het motief van drugsgebruik en de context van dit `vluchtgedrag`.

Als ik naar mijn eigen drugsgebruik (vanaf mijn 18e tot mijn 22e ongeveer) kijk en de achterliggende motieven, dan moet ik toegeven dat ik aan het vluchten was, niet wist hoe ik met bepaalde gevoelens om moest gaan en ook deels uit onzekerheid. Als ik mijzelf een spiegel voorhoud, dan zou ik dit als iets triests willen bestempelen.

En dat zelfde geldt ook voor iemand die maar gaat reizen om maar te vluchten voor de werkelijkheid, in plaats van je dagelijkse werkelijkheid zoveel mogelijk naar je hand te zetten.

Er is zoveel van dit soort vluchtgedrag wat op het eerste gezicht hedonistisch lijkt, maar in werkelijk een hele trieste achtergrond heeft. En ik denk dat onder de drugsgebruikers dit gedeelte best groot is, ook al zien veel gebruikers dat op dat moment niet zo maar pas op een later moment met terugwerkende kracht.

Dus eigenlijk gaat het om de vraag: gebruik je drugs of ga je een jaar reizen omdat dit is wat je echt graag wilt? Of is het een vehikel om te ontsnappen aan iets dat je niet wilt?

Sjee man ben niet zo hard voor je zelf. Je zelf leren kennen en ontdekken wat wel of niet bij je past hoort bij je leeftijd en mensen gebruiken daar veel verschillende dingen voor: drugs, reizen, sex, muziek, sport whatever. Ik snap niet hoe je zo iets als triest kan bestempelen, het is onderdeel van jou als mens waarin je groeit met je zelf. Fuck man dat is het leven. 

Vluchten voor problematiek dmv drugs is natuurlijk niet goed. Maar dan komt de term misbruik naar voren en dat heb ik al eerder gezegd: dat is nooit goed. Maar drugs als hulpmiddel inzetten om even te vluchten aan de werkelijkheid: ik zie daar echt niks maar dan ook niks slechts in.

Daar heb je wel gelijk in, dat is inderdaad het leven. Bedoel met het woord triest ook niet een keiharde veroordeling hoor, maar meer een treurig of zwartkomisch randje. 

Heb ook zeker mooie ervaringen met drugs, maar die waren juist allemaal op een moment dat ik goed in mijn vel zat en mij ook op een nuchtere gelukkig voelde. Want dat blijft voor mij de beste drugs ooit: een natuurlijk geluksgevoel. Of dat nou komt van verliefdheid of dat je met de juiste dingen bezig ben in je leven, dat maakt niet uit. Wanneer die basis er is, kun je wat mij betreft prima uitstapjes maken om een andere werkelijkheid op te zoeken. 
 
Denk dat mijn vrij harde stelling ook vooral voortkomt over hoe ik nu naar de samenleving kijk: er lijken zo weinig mensen oprecht gelukkig te zijn met hun leven. In mijn omgeving zie ik zoveel mensen die maar wat doen omdat ze doen wat van ze verwacht wordt, omdat ze bij iemand zijn omdat ze anders alleen zouden zijn of omdat het toevallig goed verdient. Maar dat is weer een ander onderwerp.
Reply
#22
Ja maar drugs gebruiken om problemen uit de weg te gaan is niet goed. Maar dat geld natuurlijk ook voor alle andere dingen: eten, sex, sport, werk whatever. Maar ik geloof niet dat de meerderheid van de drugsgebruikers gebruiken om hun problemen uit de weg te gaan.

Waarom je het nog steeds ziet als iets treurigs of zwartkomisch snap ik nog steeds niet helemaal. Maar goed iedereen kan verschillende ervaringen hebben als hij gebruikt.

Dat is een best deprimerende kijk op de samenleving.. Iets waar ik mij ook helemaal niet in herken. Misschien is dat ontvluchten en reizen toch nog niet zo slecht. Wink
Reply
#23
[Image: Jb93bbF.png]
Reply
#24
(18-10-2018, 11:21)Loov Wrote: Ja maar drugs gebruiken om problemen uit de weg te gaan is niet goed. Maar dat geld natuurlijk ook voor alle andere dingen: eten, sex, sport, werk whatever. Maar ik geloof niet dat de meerderheid van de drugsgebruikers gebruiken om hun problemen uit de weg te gaan.

Waarom je het nog steeds ziet als iets treurigs of zwartkomisch snap ik nog steeds niet helemaal. Maar goed iedereen kan verschillende ervaringen hebben als hij gebruikt.

Dat is een best deprimerende kijk op de samenleving.. Iets waar ik mij ook helemaal niet in herken. Misschien is dat ontvluchten en reizen toch nog niet zo slecht. Wink

Misschien bekijk ik het wel te deprimerend inderdaad, maar ik heb echt het gevoel dat bij veel gebruikers onbewust best andere redenen meespelen dan gewoon relaxed en onschuldig iets gebruiken. Bewust drugs nemen om iets te onderdrukken is natuurlijk makkelijk te herkennen, maar denk denk dat er bij veel gebruikers ook invloeden meespelen waar ze zich op dat bewust misschien niet eens bewust van zijn.

Het treurige zit hem er dan misschien in dat type drugsgebruik niet alleen voortkomt uit eigen wil, maar dat je deels in meer of mindere mate niet zelf in control bent. Al klinkt dit misschien ook weer zwaarder dan ik het bedoel. Vind het lastig te omschrijven om eerlijk te zijn.
 
Maar om weer iets meer ontopic te komen:
Wat zijn eigenlijk de positieve of misschien negatieve ervaringen met drugs van de mensen hier? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Reply
#25
(18-10-2018, 09:42)Indiaantje89 Wrote:
(18-10-2018, 09:16)matthijs603 Wrote:
Quote:  Oprecht denk ik dat de drempel nog lager gaat liggen om drugs te gebruiken als het eenmaal legaal is.

Voor zover ik hier onderzoeksgegevens van heb gelezen, klopt die gedachte in elk geval niet als het om wiet gaat. Dat werd net zoveel gebruikt in landen waar het volledig illegaal was, als in Nederland.

(Onderbouwd ook door deze gegevens: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/b...an-europa/)

Hmms, nu wil ik niet de betweter uithangen. Maar ik vind toch dat we voor een klein landje als NL behoorlijk hoog staan in de grafieken als we het vergelijken met vergelijkbare landen. Dat het in andere landen nog slechter doen (waar de klasse verschillen nog groter uiteen liggen dan hier), vind ik nog geen bewijs dat het drempel hierdoor niet lager komt te liggen. Het is lastig om te onderzoeken of wij zonder legalisering niet rond de percentages van de Scandinavische landen zouden zitten Wink?

@halfvollemelk: Vind ik wat kort door de bocht. Criminaliteit vind altijd wel een weg naar gemakkelijk geld verdienen. Wanneer drugs legaal is, dan moet dat ten eerste al wereldwijd gebeuren. Daarnaast vind ik het ook een beetje vreemd om criminaliteit op te lossen door iets gelijk maar te legaliseren.

Een oprechte vraag naar aanleiding van deze post: is er onderzoek in hoeverre drugsgebruik een ‘klasse’ ding is?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)