Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Graz Album top 100
#1
Naast de topics voor de beste albums en concerten van een specifiek jaar lijkt het me een alleraardigst idee om de rustige zomerperiode aan te wenden om te onderzoeken wat het beste album ooit is volgens de leden van Graz.
 
Hoe?
 
Iedereen kan een lijstje inleveren met maximaal 100 albums. Ben je enthousiast of kun je gewoon niet kiezen, dan mag je uiteraard ook een top 200 of zelfs nog meer maken, maar enkel de eerste 100 tellen mee. Minder dan 100 mag uiteraard ook, zie daarvoor de onderstaande formats.
 
Er zijn enkele formats die je kunt gebruiken. Houd je hier wel aan want een top 30 kan ik niets mee.
De lijsten kunnen in één van de volgende vijf formats worden ingeleverd:
 
- Een top 100 (#1 krijgt 100 punten, #2 krijgt 99 punten, #3 krijgt 98 punten, enz)
- Een top 50 (#1 krijgt 100 punten, #2 krijgt 98 punten, #3 krijgt 96 punten, enz)
- Een top 25 (#1 krijgt 100 punten, #2 krijgt 96 punten, #3 krijgt 92 punten, enz 
- Een top 20 (#1 krijgt 100 punten, #2 krijgt 95 punten, #3 krijgt 90 punten, enz)
- Een top 10 (#1 krijgt 100 punten, #2 krijgt 90 punten, #3 krijgt 80 punten, enz)
 
Regels en opmerkingen
 
- Let wel op dat je niet te veel dezelfde artiesten noemt.
In een top 100 mogen namelijk maximaal 10 albums van dezelfde artiest worden genoemd, bij de overige formats mogen dit er maximaal 5 zijn.
- Er worden geen uitzonderingen gemaakt wat betreft albums. 
Dat betekent dus dat je naast studioalbums ook mag kiezen uit compilatiealbums, best of-albums, live-albums en zelfs EP’s.
- Dit is geen lijst over het afgelopen jaar, maar een top aller tijden.
- Heb je al een lijst gepost maar wil je nog wijzigingen maken? Dat kan, maar meld dit dan wel even. 
De kans is groot dat ik jouw lijst al heb verwerkt en dat de wijzigingen anders niet worden meegenomen.
- Controleer graag zelf even of de naam correct geschreven is, dat scheelt mij een hoop werk.
 
Gezien de zomer periode leg ik de deadline op 31 augustus 23:59, waardoor iedereen in principe de mogelijkheid heeft om een lijst aan te leveren. Als dat te kort blijkt te zijn, geef het dan vooral aan.
 
Succes! 
Reply
#2
Cool initiatief, zal aan de slag gaan. Ben vooral benieuwd welke oudere albums het meest zullen worden genoemd.
Reply
#3
Hoeveel bands hebben werkelijk meer dan 10 albums gemaakt die een top 100 zouden halen? Ik zal er ook voor gaan zitten, maar ik zal er geen 100 halen, misschien zelfs geen 50.
Reply
#4
pudpong3Hoeveel bands hebben werkelijk meer dan 10 albums gemaakt die een top 100 zouden halen? Ik zal er ook voor gaan zitten, maar ik zal er geen 100 halen, misschien zelfs geen 50.

Acts die 5 goede albums op rij halen lijken me al tamelijk zeldzaam. Enkelen maar in de 90's, 00's en 10's.
Bands - en artiesten uit de decennia 60's, 70's en 80's zullen misschien seriematig meer sterke/opvallende/goed verkopende albums hebben geproduceerd.
Reply
#5
(13-08-2018, 16:47)pudpong3 Wrote: Hoeveel bands hebben werkelijk meer dan 10 albums gemaakt die een top 100 zouden halen? Ik zal er ook voor gaan zitten, maar ik zal er geen 100 halen, misschien zelfs geen 50.
Deze regel is er vooral om te voorkomen dat diehard fans het hele oeuvre van een band in hun lijst zetten.
Reply
#6
Ik ga hier eens hard over denken. Lastig wel!
Reply
#7
Gaaf concept wat ik leuk vind om over na te denken, maar wegens vakantie zal ik de datum niet gaan redden. Zal in de gaten houden hoe het hier loopt als ik terug ben.
Reply
#8
100 zijn er wel veel. Maar tof initiatief
Reply
#9
Mooi. Ik ben ook al bezig. Ik ben alleen nog niet helemaal uit over de puntentelling. Als je een top10 inlevert (en dus wat selectiever bent) krijgt je nummer 10, 10 punten, wanneer je een top100 inlevert krijgt je nummer 10, 91 punten. Dit zou wel eens een wat scheef beeld kunnen opleveren.
Reply
#10
Zie dat als een aanmoediging om een grote(re) lijst in te leveren Wink verwacht het zelf op een top 50 te houden, maar zie grotere lijsten graag verschijnen.
Reply
#11
pearl jam - Ten

slotje!!
Reply
#12
alhoewel natuurlijk nevermind en ok computer ook kanshebbers zijn voor de nr1 positie

zelf zou ik gaan voor alice in chains - Dirt
Reply
#13
Leuk idee! Wellicht weer eens nadenken over een all time lijstje.
Reply
#14
Het is nu wel wachten op de eerste die met 200 albums aan komt zetten.
Reply
#15
Een top100 moet wel lukken. Om tot 100 albums te komen is niet zo zeer het probleem, daar vervolgens een overwogen rangschikking in maken is een stuk lastiger. Ik beperk mezelf tot max 5 albums van één band.
Reply
#16
Ik bijt wel het spits af. M’n lijst schiet alle kanten op, is een momentopname en ik ben er niet blij mee, maar het zal wel.

1. The Zombies - Odyssey and Oracle
2. Fiona Apple - The Idler Wheel...
3. Interpol - Turn on the Bright Lights
4. Daft Punk - Discovery
5. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
6. Joanna Newsom - Ys
7. Nas - Illmatic
8. Oukast - Aquemini
9. Björk - Homogenic
10. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson
11. Justice - Cross
12. My Bloody Valentine - Loveless
13. Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city
14. Lou Reed - Transformer
15. John Coltrane - A Love Supreme
16. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
17. Beach House - Teen Dream
18. Madvillain - Madvillainy
19. Fiona Apple - When the Pawn...
20. Björk - Vespertine
21. Deerhunter - Halcyon Digest
22. Le Mystère des Voix Bulgares - Volume 2
23. Sufjan Stevens - Illinois
24. Burial - Untrue
25. Solange - A Seat at the Table
26. Radiohead - In Rainbows
27. The Cure - Disintegration
28. Portishead - Third
29. The Kinks - The Kinks Are the Village Green Preservation Society
30. The Roots - undun
31. Pulp - Different Class
32. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92
33. Alice Coltrane ft. Pharaoh Sanders - Journey in Satchidananda
34. The Smiths - The Queen is Dead
35. Spiritualized - Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space
36. Arcade Fire - Funeral
37. A Tribe Called Quest - The Low End Theory
38. Outkast - ATLiens
39. John Coltrane - Giant Steps
40. Typhoon - Tussen Licht en Lucht
41. Beach House - Depression Cherry
42. Boards of Canada - Music Had the Right to Children
43. Caribou - Andorra
44. Miles Davis - Kind of Blue
45. Jean Michel Jarre - Oxygène
46. Nujabes - Modal Soul
47. Sade - Promise
48. Patti Smith - Horses
49. The White Stripes - White Blood Cells
50. Jacques Brel - Ces gens-là
Reply
#17
(14-08-2018, 12:05)kesselman Wrote: alhoewel natuurlijk nevermind en ok computer ook kanshebbers zijn voor de nr1 positie

zelf zou ik gaan voor alice in chains - Dirt
Zou mij toch wel verbazen als zo'n 'algemeen' geaccepteerde klassieker ook hier als nummer één naar bovenkomt, misschien een Kid A.

En de eerste lijst is daar! Zie al een aantal overeenkomsten met mijn lijst, en zaken als die the Zombies en Fiona Apple platen die ik nog niet ken en dus eens moet gaan luisteren.
Reply
#18
Oh boy, hier kan ik me mee amuseren.
Reply
#19
(14-08-2018, 18:52)Martijn Wrote:
(14-08-2018, 12:05)kesselman Wrote: alhoewel natuurlijk nevermind en ok computer ook kanshebbers zijn voor de nr1 positie

zelf zou ik gaan voor alice in chains - Dirt
Zou mij toch wel verbazen als zo'n 'algemeen' geaccepteerde klassieker ook hier als nummer één naar bovenkomt, misschien een Kid A.

En de eerste lijst is daar! Zie al een aantal overeenkomsten met mijn lijst, en zaken als die the Zombies en Fiona Apple platen die ik nog niet ken en dus eens moet gaan luisteren.

Ik heb het wel echt als een persoonlijke top opgevat, hoor. Ik denk niet dat ergens anders Fiona Apple zo hoog in een top-lijstje zou staan, maar ik heb gewoon een enorme zwak voor haar stem en manier van schrijven. En Sade moest er natuurlijk in  Heart
Reply
#20
Ik had eerst een top 100, maar dat werd op een gegeven moment wel een beetje heel erg random dus alleen de eerste 50:

  1. Sigur Rós - Ágætis byrjun
  2. Radiohead - In Rainbows
  3. Pulp - Different Class
  4. The Wrens - Meadowlands
  5. Ride - Nowhere
  6. Dirty Three - Ocean Songs
  7. Sigur Rós - ( )
  8. Sparklehorse -Vivadixiesubmarinetransmissionplot
  9. Spiritualized - Ladies and Gentlemen We Are Floating In Space 
  10. Destroyer - Kaputt
  11. Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven
  12. Neutral Milk Hotel - In The Airplane Over The Sea
  13. The Antlers - Hospice
  14. M. Ward - Post-War
  15. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy
  16. Radiohead - Hail To The Thief
  17. Animal Collective - Feels
  18. Sigur Rós - Takk…
  19. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain: L.A.’s Desert Origins
  20. Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga
  21. The Stone Roses - The Stone Roses
  22. Blur - Parklife
  23. Max Richter - Sleep
  24. Pavement - Brighten The Corners
  25. Primal Scream - Screamadelica
  26. Plants and Animals - Parc Avenue
  27. Björk - Vespertine
  28. Suede - Suede
  29. Eliott Smith - Figure 8
  30. Sufjan Stevens - The Age Of Adz
  31. The Libertines - Up The Bracket
  32. Okkervil River - Black Sheep Boy
  33. Los Campesinos! - Hold On Now, Youngsters
  34. PJ Harvey - Let England Shake
  35. The National - Boxer
  36. Cat Power - Jukebox
  37. Nick Cave and the Bad Seeds - Skeleton Tree
  38. Perfume Genius - Learning
  39. Arcade Fire - Neon Bible
  40. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
  41. The Feelies - Crazy Rhythms
  42. Darkside - Psychic
  43. Songs: Ohia - The Magnolia Electric Co.
  44. Wolf Parade - Apologies To The Queen Mary
  45. My Bloody Valentine - Isn’t Anything
  46. Blur - 13
  47. Antony and the Johnsons - I Am A Bird Now
  48. Spinvis - Dagen van Gras, Dag van Stro
  49. D’Angelo - Black Messiah
  50. The Replacements - Let It Be
Reply
#21
Leuk initiatief! Ik heb onlangs op MusicMeter al een Top 400 ingeleverd, dus ik heb m'n lijstje al min of meer af. Eens kijken of er in de afgelopen 1,5 maand nog enkele albums in waardering zijn gestegen.
Reply
#22
1. Pink Floyd - The Wall
2. Rammstein - Mutter
3. Slayer - Seasons in the Abyss
4. Nirvana - Nevermind
5. Marillion - Season's End
6. Soulfly - Primitive
7. Metallica - Master of Puppets
8. Porcupine Tree - Deadwing
9. After Forever - Decipher
10. Guns n' Roses - Live era '87 - '93

Dit zijn een van de weinige platen die ik dagenlang achter elkaar kan aanzetten zonder dat het gaat vervelen. Op de nummer 1 na is alles wel redelijk in willekeurige volgorde.
Reply
#23
(15-08-2018, 00:22)metal bouwie Wrote: 1. Pink Floyd - The Wall
2. Rammstein - Mutter
3. Slayer - Seasons in the Abyss
4. Nirvana - Nevermind
5. Marillion - Season's End
6. Soulfly - Primitive
7. Metallica - Master of Puppets
8. Porcupine Tree - Deadwing
9. After Forever - Decipher
10. Guns n' Roses - Live era '87 - '93

Dit zijn een van de weinige platen die ik dagenlang achter elkaar kan aanzetten zonder dat het gaat vervelen. Op de nummer 1 na is alles wel redelijk in willekeurige volgorde.

10. Guns n' Roses - Live era '87 - '93

das een live album,mag dat ook ??
of verzamelalbums?
Reply
#24
Dat betekent dus dat je naast studioalbums ook mag kiezen uit compilatiealbums, best of-albums, live-albums en zelfs EP’s.
Reply
#25
(15-08-2018, 00:22)metal bouwie Wrote: 5. Marillion - Season's End
Een album van Marillion! Die had ik niet verwacht tegen te komen hier op het forum. Al zal het bij mij om de Fish-era albums gaan, ben met de komst van Hogarth al snel afgehaakt.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)