Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Best Kept Secret 2019 - 31 mei t/m 2 juni
https://festivalfans.nl/report-best-kept-secret-2019/

Quote: Frontman Justin Vernon zingt het publiek prachtig zuiver de aankomende nacht in, en laat ons spontaan die aanblik van de zojuist gespotte processierupsen vergeten. De nummers zijn melodieus en breekbaar en toepasselijk zoet sluit hij zijn concert af met een cover van Skinny love van Birdy.
[+] 5 users say Thank You to thomas9790 for this post
(04-06-2019, 23:26)Indiaantje89 Wrote: Komen er dit jaar nog TV uitzendingen van BKS?

Goed nieuws: op 22 juni om 23:20 zal er op NPO3 een compilatie uitgezonden worden van de Best Kept Secret hoogtepunten.
[+] 2 users say Thank You to mattman for this post
(05-06-2019, 11:23)thomas9790 Wrote: https://festivalfans.nl/report-best-kept-secret-2019/

Quote: Frontman Justin Vernon zingt het publiek prachtig zuiver de aankomende nacht in, en laat ons spontaan die aanblik van de zojuist gespotte processierupsen vergeten. De nummers zijn melodieus en breekbaar en toepasselijk zoet sluit hij zijn concert af met een cover van Skinny love van Birdy.

Bon iver vroeg zich al af waar toch zijn royalties heen zijn gegaan.

Quote:Bon Iever niet Bon Aiver

Het is toch hiver of heb ik onterecht in mijn hoofd zitten dat het een goede winter was?
(05-06-2019, 11:44)Willie Wrote:
Quote:Bon Iever niet Bon Aiver

Het is toch hiver of heb ik onterecht in mijn hoofd zitten dat het een goede winter was?

/boʊn iːˈvɛər/ volgens wikipedia. (De eerste dus)
(05-06-2019, 11:44)Willie Wrote:
(05-06-2019, 11:23)thomas9790 Wrote: https://festivalfans.nl/report-best-kept-secret-2019/

Quote: Frontman Justin Vernon zingt het publiek prachtig zuiver de aankomende nacht in, en laat ons spontaan die aanblik van de zojuist gespotte processierupsen vergeten. De nummers zijn melodieus en breekbaar en toepasselijk zoet sluit hij zijn concert af met een cover van Skinny love van Birdy.
 

Djeez, het staat er gewoon echt.
Inmiddels niet meer. Maar pijnlijk foutje.
Vrijdag
Vrijdag afgetrapt met Broeder Dieleman. Zoals andere hier al hebben aangegeven een beetje vervelend publiek. Waardoor de show totaal niet uit de verf kwam. Door gegaan naar Julien Baker, wat een prachtstem heeft de vrouw. Zetten een erg toffe show neer, en verzoop niet in de grote TWO.

Daarna even een paar minuten gekeken bij Blossoms. Niet heel spannend, maar ook niet bijzonder goed, dus naar 1 of 2 nummers doorgelopen na het einde van de show van Faye Webster, tsja lastig om te beoordelen. Stopte naar mijn idee erg vroeg, en stage 7 kwam er regelmatig er tussendoor. Ik hoorde zelfs The Bloody Beetroots uit stage 7 komen dat hoort niet thuis op... ( Angel ).   Dus doorgelopen naar de TWO waar John Grant op de planken stonden, tot de technische storing kon het me gewoon weg niet boeien. Zijn nieuwe plaat vond ik op album en vooral visueel best tof gemaakt, maar dat trippy gevoel ontbrak volledig live, waardoor het soms nogal standaard overkwam. Toen de technische storing heeft plaats gevonden ben ik ook maar vertrokken. En snel een heerlijk pannenkoekje Mee Wah dat keeltje ingestopt, heerlijk.

Toen zagen we ergens iemand in een glow in the dark roze pak op de main staan, Primal Scream dus. Dus toch even gekeken. Ik vond het stiekem best vermakelijk, al was het geen top show. Had ze nog niet eerder gezien, en toch leuk om keertje mee gepakt te hebben. Maar niet meer dan dat.  Op tijd vertokken om te gaan kijken bij Stereolab. Vanaf seconde 1 wist het me te instrumentaal al volledig te pakken, vocaal gezien vond ik het soms wat minder. Maar toch vond ik de goede sound het overwicht hebben zodat het echt een heel toffe show was geworden. Stond vrij ver vooraan, en daar leek men ook wel enthousiast te zijn.

Terug naar de main, waar het nu de beurt was aan Spirtualized. Zoals iedereen heeft aangegeven was het verre van druk, maar wel fijn dat ik vrij ver vooraan kon staan. Mijn eerste keer dat ik ze zag, en ik vind ze echt heel erg toffe sound hebben. Ook de nieuwe platen komen erg goed binnen, denk wel dat het op de TWO beter had gestaan dan op de ONE. Maar uiteindelijk hebben ze gewoon een zeer goede set neer gezet.

En weer terug naar de TWO (het was nogal een ONE, TWO dagje de vrijdag). Charlotte Gainsbourg dus. Ik het begin vond ik het nog een beetje aftasten. Maar in de loop van de set omarmde het publiek en Charlotte wat meer met elkaar had ik het idee, waardoor alles op zijn pootje terecht kwam. Leuke show.

Toen na lang twijfelen tussen een full set van Bon Iver, en Jambinai is het toch het laatste worden in de FIVE. Achteraf geen seconde spijt van gehad, heerlijk die spanning die ze in hun muziek brengen. Van hevige rock, en dan heerlijke momenten met traditionele instrumenten. Geen seconde verveeld, en afsluiten met Connection was gewoon bijna om te huilen zo mooi. Het enige nadeel was dat bij de rustige momenten soms Bon Iver te horen was, zo hoorde ik duidelijk wanneer Bon Iver - Bloodbank door de speakers ging bij Stage One. Daar mag de organisatie volgend jaar wel enigszins rekening mee houden.

Daarna nog naar de ONE gegaan om het laatste gedeelte van de set van Bon Iver te bekijken. Ik vond het toch wel tof klinken, maar dat waren ook wel de toffe nummers van Bon Iver van de set als ik de setlist terug bekijk. Dus misschien ook op het juiste moment binnen gevallen. Skinny Love blijft stiekem een pareltje overigens.

Snachts een kijkje genomen bij Dj Koze. Leuke set wel, met hier en daar zelfs een verfrissende plaat er doorheen. Maar verder wist het niet echt potten te breken tijdens de set. Ook veel vervelende luidruchtige mensen tijdens de show, maar dat is volgens mij inherent aan nacht programma's in NL.

Daarna richting de auto gelopen om naar huis te gaan (ja iedere nacht thuis geslapen, toch ook wel lekker). Helaas een blessure opgelopen waar ik het hele weekend last van had. Vervelend.

Zaterdag
Gestart met The Beths op stage FIVE. Helaas waren we een beetje aan de late kant (ik was niet zo snel meer door mijn blessure Tongue) en dus toen een beetje buiten het podium moeten kijken naar de set in de brandende zon. Het klonk allemaal best leuk en aardig, maar publiek was een beetje tam. Maar het klonk allemaal wel ok van wat ik hoorde.

Opvolgend Sports Team meegepakt. Toch wel een tof optreden, M5 deden ze al best vroeg op de set. Hierdoor was ik even bang dat de kruit iets te vroeg verschoten was maar dat viel enorm mee. De zanger deed me soms kwa moves een beetje denken aan de zanger van Future Islands, maar kwa sound toch wel een pak anders. Maar wist de TWO prima te bespelen. Leuke act.


Door gegaan naar de ONE waar Wallows stond te spelen. Ik kon er erg weinig mee.. veel van hun liedjes klonken een beetje hetzeflde. Naar mijn idee vond ik ze op album beter klinken kwa sound, maar blijkbaar heb ik me vergist. Echt zo'n act waarvan ik me over een jaar niet kan herinneren ze ooit gezien te hebben. Ook misschien wel zijn t-shirt die wel cool was.

Begin even gekeken van Yves Tumor, helaas maar 2 platen bekeken omdat we op tijd wilde gaan kijken bij een andere act. Maar wat ik zag vond ik best chil, volgende keer toch volledig mee pakken denk ik, al heeft het ook potentie om snel saai te worden denk ik. Maar goed, door gegaan naar Mildlife in de SEVEN, een van mijn concertgenoten moest dit zien, en ik vond ze op album ook tof klinken. Maar live vond ik het allemaal erg veel van het zelfde. Steeds hoorde je de rifjes en effecten van Magnificent Moon terug... had iets meer diversiteit wel verwacht. Niet dat heel slecht was, maar toch een lichte tegenvaller omdat ik hier best naar uitkeek.

Om even mijn voet rust te geven achterin op de ONE toegekeken bij het einde van de show van Phosphorescent. Achteraf gezien had ik die liever volledig meegepakt dan Mildlife, maar goed soms maak je weleens verkeerde keuzes. Zeer sterk optreden van wat ik zag, een van de weinige op de main die emotie in hun muziek kon leggen dit weekend. Song For Zula blijft ook geweldig. Toen nog even een Zwarte Kip menu gegeten ofzoiets. Smaakte prima.

En door naar Aldous Harding in de FIVE, waar het ontzettend druk was naar mijn idee. Maar een heel mooie set gezien, met volledige charme werd ieder nummer ter gehoren gebracht. Ieder nummer kwam aan, volgende keer is ze klaar voor de TWO lijkt me. Wel soms weer last van de andere podia, net zoals bij Jambinai. Toch jammer.

Aangesloten bij Guided By Voices, waar het niet druk was.  Dus weer lekker snel naar voren kunnen lopen (ieder nadeel heeft zijn voordeel). Ik vond het oprecht wel een toffe set, verstand op 0 en de ene track naar de andere spelen. Ik kende lang niet alles van ze, maar vond het wel leuk om een beetje andere sound even te horen op de ONE. Mooi om te zien hoe de oude lullen vooraan helemaal los gingen. Dus ik heb me meer dan prima vermaakt.

Mijn vrienden gingen naar Death Grips, maar had echt even tijd nodig om mijn voet wat rust te geven (deze was inmiddels vrij dik, blauw en opgezwollen geworden. Wel stiekem nog even een Flammkuchen naar binnen gewerkt. Daarna terug met mijn festivalgenoten gemeet, en door gegaan naar Mac DeMarco. Paar jaar terug op Lowlands vond ik hem nog wel tof. Maar deze show vond ik ontzettend saai. Zijn nieuw werk komt niet echt goed over op mij. Ik kan allemaal erg weinig mee. Ook snapte ik zijn grapjes tussendoor niet, zijn Joppiesaus grapjes waren helemaal akward. Enkele nummers sloegen nog wel redelijk aan, maar dat zijn dan ook gelijk zijn hits als Salad Days, Ode To Victory, Freaking Out The Neighbourhood en Chamber Of Reflection, maar dat kon het matige gedeelte van de set niet meer redden. Matig showtje uiteindelijk.

Doorgegaan naar Cigarettes After Sex. Ze hebben echt toffe tracks vind ik, maar in de breedte lijkt ook weer echt alles op elkaar. Platen zoals Sunzets, K., Apocalypse vind ik allemaal erg tof, maar als de rest er ook allemaal erg op lijkt dan haalt een beetje de magie weg uit die platen. Waardoor het best lang uitzitten was. Het optreden was verder technisch gezien ruim ok, maar ze mogen toch wel zoeken naar meer variatie in hun muziek.

Toen was het de tijd voor Kraftwerk 3D. Uiteraard een mals brilletje weten te scoren, en nog het eerste vaak in weten te geraken. Ik ben een brildrager, dus een 3D bril over mijn normale bril was erg ongemakkelijk. Maar goed, toch maar proberen. In het begin was ik bang of ik hun werk zo lang kan trekken, want op plaat haak ik vaak na een paar nummers wel weer af. Niet dat het slecht is, maar kan er lastig mijn aandacht bijhouden.Anyway, de 3D had weinig effect op mij. Ik zag het wel, maar vond het zo weinig toegevoegde waarde hebben dat ik het weer afgezet heb. Maar heb me eigenlijk geen seconde verveeld. Alle nummers klonken echt wel tof, en heb me niet gestoord aan de statische mannen van Kraftwerk. Echt genoten van de show, van begin tot eind. Hoogtepunt was wel de beelden van de Tour de France (alleen jammer dat er wat Belgen er iets op mee aan het zingen waren, is daar een Belgisch "stap" nummer op gemaakt ofzo?) en We Are The Robots. Zeer ruime voldoende dus.

Na de show, van Kraftwerk dacht ik even dat mijn voet ieder moment kon ontploffen. Echt veel te veel overbelast. Maar kon het niet laten om te gaan kijken bij Bountyhunter, ik wilde eigenlijk naar Sophie maar geen zin meer om te lopen en mijn vrienden gingen ook naar de Seven. Echt iedere plaat heb ik thuis ook nog wel ergens op mijn vinyl liggen. In het begin ging hij nog voor de oldskool Bonzai plaatjes, en de Jeff Mills van deze wereld. Maar op het einde ging hij echt remixen draaien van Jebroer en The Prophets vs. Deepack- Stampuuhhh! en toen werd het wel heel erg een verkeerd feestje. Maar het werkte wel. Daarna weer naar huis gehinkelt.

Zondag
Kon amper meer mijn bed uitkomen, trap af en trap op was een hel. Nog even getwijfeld om niet te gaan. Maar goed tegen even wat moed verzameld en weer naar Hilvarenbeek vertrokken. Gelukkig stond er een lekker windje toen we naar het terrein liepen, dus dat was nog te doen. Maar eenmaal op het terrein was echt bijzonder warm.

Deze dag heb ik geopend met Julia Holter. Wat gelijk een van de betere sets van de dag bleek te zijn. De hitte was duidelijk aanwezig in de tent, maar ergens paste het ook wel bij de muziek van Holter. Erg tof om de dag zo te openen dus.

Vervolgens op een afstandje Juke Ross gekeken, erg saai en nietszeggend. Terug naar de TWO waar misschien wel een van de beste optredens van het weekend werd gegeven door Big Thief. De band kon vanaf begin tot eind spannend blijven en het publiek boeien. Ieder nummer kwam aan, en zoveel gevoel in de nummers, ik gun deze band echt een grote toekomst.

Daarna even uitgerust bij Indian Askin, had liever naar Whispering Sons gegaan maar goed. De band al vaker gezien, het nieuw album is prima. Ze deden wat ze moesten doen maar heel spannend weet het ook nooit te worden. Halverwege de set nog even heerlijke BBQ Tosti gehaald. Toen door naar Stephen Malkmus & The Jicks in de TWO. Volgens mij ben ik de enige die het maar een matige show vond. Vocaal gezien vond ik het erg zwak, en wist me de gehele set nergens echt te raken. Halverwege leek de set een beete kleur te krijgen, maar vervolgens lieten ze het toch weer een beetje vallen. Meer verwachtingen bij gehad.

Toen weer de brandende zon in om te gaan kijken bij Liz Phair. In vond het best prima te behappen, en leuk om eens de hitjes te horen. Maar verder was het ook niet super spannend. Maar leuk om vand de bucketlist afgestreept te hebben.

Wederom begon mijn voet te schreeuwen dat ik weer even rust moest nemen. Dus maar gekozen om te gaan zitten rond de FIVE, waar The Visual aan het spelen was. Door de late aankondiging heb ik me niet echt kunnen verdiepen in de act, maar de enkele nummers die ik heb geluisterd vond ik prima. En ook live vond ik het allemaal wel goed tot zijn recht komen.  Mooi optreden.

Weer verder gestrompeld naar de ONE waar Kurt Vile op de planken zijn kunstje ging vertonen. Ik vond hem vrij goed beginnen, maar vond wel dat zijn set in de lengte niet erg sterk op de been meer bleef. Het was allemaal net te langdradig en beetje veel van hetzelfde om tot echt een goede show te vormen. En wederom een artiest wie verzoop op de main dus, maar toch zijn kop langer boven water wist te houden dan een aantal andere artiesten.

Door naar de grote Jack White show met The Raconteurs. Vanaf minuut 1 was het duidelijk, ze kwamen even om te knallen. En daar was ik wel aan toe ondertussen. Een paar nummers vond ik minder, maar over het algemeen was het een toffe show met genoeg knallers in de setlist. Jammer wel dat ze Salute Your Solution niet speelde. wat ik persoonlijk een veel betere plaat vind dan Steady As She Goes.

En toen het moment van de waarheid, Carly Rae Jepsen dus. Volgens mij heb ik mijn zegje daar wel over gedaan ondertussen, dus sla ik hem even over en gaan door naar Interpol. Wat ik een zwak blijf ik houden voor deze band, zoveel toffe nummers, en ooit wil ik zo cool zijn als Paul Banks was op BKS. 0,0 emotie van zijn gezicht af te lezen, wat weer prima past bij het type muziek wat ze te maken. In het begin was het vocaal gezien bij vlagen nog best slecht, maar het deed er niet echt toe. In de loop van de set werd het steeds beter en een heerlijke setlist voorgeschoteld gekregen.

Het weekend afgesloten met Christine And The Queens. Het is sowieso mijn ding niet, en dat wist ik van te voren. Maar toch een kans gegeven, en moet helaas bij mijn eerdere conclusie blijven. Hun hits werden wel redelijk geaccepteerd door het aanwezig publiek, maar naar mijn idee zaten ze vrij ver vooraan de setlist, waardoor het al snel wat langdradig was. Ik kan ook bar weinig choreografie, het zal mogelijk allemaal best knap zijn wat ze doen. Maar ik kan daar als kijker niet mijn plezier uit halen.

Al bij al een prima weekend. Een paar punten:
- De ONE viel iets te vaak tegen inderdaad.
- Stage 5 werd vaak belast met geluid van andere acts, ook vond ik de tent nog steeds fijner dan de barn constructie
- Stage 7 was bij bepaalde acts wel heel snel druk, ook vond ik dat er veel ruimte werd benut door de DJ en lichts en geluidsmensen van de stage. Iets meer aankleiding zou ook wel aangenaam zijn, en zo drijvend op het water zorgde er ook voor dat je niet echt "rond" de SEVEN kon hangen als die vol was. Ook het podium mag iets hoger.
- Stage 2 een hele verbetering, prima oplossing deze tent.
- Toch jammer dat er geen BKS 2019 drinkbekers waren ,misschien toevoegen bij je merch?


Top 10:
01. Big Thief
02. Jambinai
03. Interpol
04. The Raconteurs
05. Julien Baker
06. Julia Holter
07. Spirtualized
08. Kraftwerk 3D
09. Phosphorecent
10. Guided By Voices

Tegenvallers:
01. Mac DeMarco
02. Kurt Vile & His Violators
03. Stephen Malkmus & The Jicks.
[+] 16 users say Thank You to Indiaantje89 for this post
Lekker verslagje Indiaan!
(05-06-2019, 10:39)hythloth Wrote: Wat was eigenlijk jouw totaalervaring op BKS, gezien dat je eerder niet te spreken was over de lineup?

Totaalervaring BKS was echt wel prima. Het festivalterrein is heerlijk ruim opgezet, genoeg ruimte voor schaduw, gezellige sfeer. Ik moet wel zeggen dat ik me meer dan andere jaren stoorde aan Belgische bezoekers / ze luidruchtiger leken dan andere jaren. Nu moet je dat storen met een korreltje zou nemen want je bent er toch lekker aan het genieten van de muziek, maar soms werd er net teveel door de muziek heen gepraat. Qua muziek heb ik ondanks het commentaar wat ik eerder gaf echt wel toffe dingen gezien. Death Grips, Bon Iver, Kate Tempest, Amy Root, Spiritualized, Julien Baker, Sophie waren allemaal echt top. Daarnaast nog wel een aantal aardige dingetjes meegepikt maar als ik het vergelijk met de afgelopen 6 editites was dit qua lineup echt wel de zwakste.
[+] 1 user says Thank You to Oepsje for this post
BKS 2019: de Zondag
Het was laat geworden maar wel gewoon om negen uur weer wakker. Ik begon het wel een beetje te voelen, die twee volle festival dagen. Gelukkig zou het vandaag een relaxt dagje worden. Op het blokkenschema stonden alleen ONE en TWO aangevinkt en de eerste dan vrijwel alleen nog uit nieuwsgierigheid naar die twee wat controversiële namen. JULIA HOLTER opende in de TWO en we hebben ademloos en vol bewondering staan luisteren naar die wonderlijke maar bloedmooie muziek. Veel beter kon de dag niet begonnen. Maar kort daarna bleek dat het zo mogelijk nog beter kon. BIG THIEF gaf een werkelijk verbijsterend mooi optreden voor een geweldig publiek. Het applaus moet tot op de FIVE te horen zijn geweest. De intensiteit van Lenker en de oprechte spelvreugde van de band tilde dit optreden naar de buitencategorie. Aangekomen bij de ONE deed zich het inmiddels bekende probleem voor van een act die speelt voor een vrijwel lege zandbak. Iets wat niet veel later op die dag tot een absoluut dieptepunt kwam. Maar later meer daarover. INDIAN ASKIN is met zijn tweede goed ontvangen plaat een stevige live act geworden die een gevarieerde set bracht. Een set die op de FIVE.. Afijn ik val in herhaling. Indie held MALKMUS EN THE JICKS namen daarna het stokje over. Het leek af en toe wat nonchalant en slordig maar desalniettemin toverde Malkmus toch weer een aantal superieure slacker liedjes uit de hoge hoed. En een originelere gitarist heb ik dat weekend niet gezien. Al drie keer prijs vandaag, we namen er nog eens een biertje op. Na drie dagen drinkt dat dermate lekker weg dat je iets begint te begrijpen van de dynamiek van verslaving, maar dat terzijde. Enige beschonkenheid was wel nodig om daarna het trieste lot te aanschouwen van LIZ PHAIR. Ze schatte zelf het aantal toeschouwers op vijftien. Ik heb ze niet nageteld maar het zonder moeite gekund. Het behoeft geen betoog dat het optreden niet bepaald tot grote hoogte steeg. En toch, en toch .. die liedjes van Exile in Guyville, wat hadden die een andere setting verdiend. We waren benieuwd of het publiek dat wat in de schaduw van dat heuveltje zat nog tot enige participatie te bewegen zou zijn vandaag en hielden ons hart vast voor KURT VILE. Nergens voor nodig want voor het eerst liep het strand goed vol waardoor wij zelf even lekker konden hangen onderwijl genietend van de relaxte gitaarliedjes. Prima optreden maar we werden er wel erg loom van. Enter THE RACONTEURS voor de fikse schop onder de kont. De TWO stond vol en White en consorten rockten die hele tent werkelijk plat. Heerlijk zo’n ongecompliceerde rockshow. Geen moeilijk gedoe, gewoon vol voor het effectbejag gaan met de ene orgastische solo na de andere, het publiek in extase achterlatend. Zo doe je dat. Dit had BKS op die lome bloedhete dag even nodig, en wij ook! Daarna een kijkje gaan nemen bij CARLY RAE JEPSEN. Een mooie jonge vrouw met een leuke uitstraling die catchy popliedjes maakt; het was best aangenaam om er een poosje naar te kijken en te luisteren al had het nogal een laag soortelijk gewicht. Wat de organisatie gehoopt had gebeurde echter niet; er was voor een artieste met 9 miljoen streams echt weinig belangstelling. Dat was ook wel voorspelbaar. Wanneer je een line-up samenstelt die voor 90 procent bestaat uit indie rock, indie electronica en serieus kijkende singer songwriters dan kun je niet verwachten dat je op basis van twee nieuwe popnamen (CRJ, Chris) en heel nieuw publiek trekt dat dergelijke muziek apprecieert. Snel een plek in de TWO opgezocht want het was fanboy time. INTERPOL kan bij mij weinig fout doen en dat was vandaag niet anders. Toch weer enorm genoten van al die weergaloze liedjes van die eerste twee platen. Trouwens, dat nieuwe werk mankeert ook weinig aan. De band was prima in vorm en speelde hecht en strak. Tot slot nog een uur bij CHRIS geweest. We konden er weinig mee. Ja het is een waar spektakel maar de liedjes zijn dun hoor en de thematiek wordt me wat teveel door de strot geduwd waardoor de in essentie prima statements hun kracht verloren. Echt druk was het ook zeker niet en de publieksreactie lauw. Jammer voor de organisatie maar helaas geen gedroomde afsluiter.
Al met al weer een prima drie dagen gehad met een sterke line-up in de breedte. De line-up in de kleinere tenten was top, de beste van alle edities wat mij betreft, maar BKS liet het liggen het middensegment. De headliners konden rekenen op een vol veld met uitzondering van Chris, dus daar valt weinig op aan te merken. We komen volgend jaar zeker weer terug.
[+] 7 users say Thank You to dave for this post
Mooie verslagen Smile
[+] 1 user says Thank You to Kalters for this post
(04-06-2019, 18:50)Melliw Naj Wrote: Geen idee of hier al over is gepost, maar is de marketing van BKS ook niet ruk erin geweest? Primavera liet zich duidelijk spreken om pro LGBT te zijn (zag je ook goed terugkomen in het publiek van PS) en CRJ is gigantisch in die doelgroep.

FYI, de LGBT gemeenschap (en de muzieksmaak daarvan) is een stuk breder dan homo's die van CRJ en Miley Cyrus etc. houden.

(04-06-2019, 18:50)Melliw Naj Wrote: Als ik in Dave's verslag dit lees 'Het is een feestje voor de 30 + geworden, meer nog dan andere jaren, zo leek het.' dan heb ik steeds meer het gevoel dat ze weinig hebben gedaan om de jongeren en LGBT groep naar zich toe te trekken.

Want er zijn geen 30+ LGBT-ers? En waarom moet BKS specifiek (jouw visie van de) LGBT community naar zich toe trekken?

(04-06-2019, 18:50)Melliw Naj Wrote: Wij blijven zakken als LGBT vriendelijke land. Waar wij jaren lang vooruitstrevend erin waren wordt het laatste jaren steeds lakser en de homo haat eigenlijk groter. Maar ach wij hoeven in NL daar naar niet op te kijken want we doen het oh zo geweldig erin.

Waar haal je dat vandaan? En waarom zou het de verantwoordelijkheid zijn van BKS om hier wat aan te doen? En dat BKS dat zou kunnen doen door CRJ te boeken en goede promo te doen? LMFAO.
1. Ik zeg nergens dat alle homo's naar zulke artiesten luisteren. Ik zeg alleen dat er een (grote) groep LGBT zijn in CRJ fanbase.

2. Zijn er zeker, maar ik heb het steeds over de jongeren generatie EN LGBT. Hoe ik meekreeg ging BKS mee met het PS verhaal van New Normal (mede door een boeking van CRJ en Chris), waar PS zich focussen om gelijkheid van man/vrouw, maar ook pro LGBT te zijn (zag je goed terug in het publiek).

3. ILGA-Europe. BKS heeft otaal niks te maken met die opmerking, het was een opmerking naar Loov met "Maar dat is ook niet echt nodig lijkt me in NL.". Zo'n opmerking kwam bij mij over van 'Nederland is vooruitstrevend op het gebied van acceptatie in de LGBT community en geen problemen hier, dus het is niet nodig om daar iets voor te doen'.

4. Ik zat na te denken wat een verklaring kon zijn voor een leegveld bij CRJ. Ik vroeg mij daarom af of BKS iets over had gepromoot om ook de doelgroepen van CRJ naar zich toe te trekken. Je kan als festival niet verwachten dat de doelgroep komt door een paar namen te boeken en verder niks aan te doen.
Ik weet niet wat ILGA-Europe heeft geschreven, maar de afgelopen rapporten van het Nederlandse SCP schetsen een heel ander beeld. Maar de vraag blijft waarom BKS (of welk festival) specifiek een LGBT publiek moet trekken? Waarom per se die minderheidsgroep en niet een ander?

De trend om meer vrouwen en meer poppy artiesten te programmeren speelt al langer (zie bijvoorbeeld Beyonçe op Coachella, of de line-ups van Rewire, Keychange initiatief). Daarnaast lag ongetwijfeld al een groot deel van het programma van BKS vast voordat Primavera met hun persbericht kwam. BKS had Chris al een paar jaar geleden als headliner, in tegenstelling tot Primavera.

Daarnaast vind ik het te kort door de bocht om een festival te beoordelen op de observaties van een persoon, terwijl je er zelf niet geweest bent. Hoe dan ook, wat je verder mee moet nemen is dat Primavera een veel groter, internationaler en prestigieuzer festival is, in een compleet andere landelijke festival-markt. Primavera had alle vrouwelijke headliners, terwijl die in de Benelux verspreid zijn over meerdere festivals/soloshows. Als je van vrouwelijke pop houdt was er gewoon te weinig daarvan op BKS.
[+] 1 user says Thank You to halfempty/full for this post
Interessante analyses, ik vraag mij af of deze discussie ook op de BKS-burelen gevoerd wordt. Zelf alleen de zondag bezocht, eerste keer BKS, met 1 voor mij duidelijke conclusie: had CRJ en Raconteurs omgedraaid, dan had t beter geklopt qua podium en volume publiek.

Met 7 podia, schaduwrijke gebieden in het bos en allerlei mini ‘feestjes’ is het ook lastig om de hele dag lang de volle capaciteit naar een open Main stage te trekken.
(07-06-2019, 12:11)halfempty/full Wrote: Ik weet niet wat ILGA-Europe heeft geschreven, maar de afgelopen rapporten van het Nederlandse SCP schetsen een heel ander beeld. Maar de vraag blijft waarom BKS (of welk festival) specifiek een LGBT publiek moet trekken? Waarom per se die minderheidsgroep en niet een ander?

De trend om meer vrouwen en meer poppy artiesten te programmeren speelt al langer (zie bijvoorbeeld Beyonçe op Coachella, of de line-ups van Rewire, Keychange initiatief). Daarnaast lag ongetwijfeld al een groot deel van het programma van BKS vast voordat Primavera met hun persbericht kwam. BKS had Chris al een paar jaar geleden als headliner, in tegenstelling tot Primavera.

Daarnaast vind ik het te kort door de bocht om een festival te beoordelen op de observaties van een persoon, terwijl je er zelf niet geweest bent. Hoe dan ook,  wat je verder mee moet nemen is dat Primavera een veel groter, internationaler en prestigieuzer festival is, in een compleet andere landelijke festival-markt. Primavera had alle vrouwelijke headliners, terwijl die in de Benelux verspreid zijn over meerdere festivals/soloshows. Als je van vrouwelijke pop houdt was er gewoon te weinig daarvan op BKS.

Omdat ze artiesten boekten waar de jongeren en LGBT goed vertegenwoordig zijn? Of ze hadden gewoon moeten focussen op de progessieve metalheads toen ze CRJ en Chris boekte.
[+] 1 user says Thank You to Melliw Naj for this post
Wanneer headlinede Chris dan voor deze editie?
(07-06-2019, 17:04)Kalters Wrote: Wanneer headlinede Chris dan voor deze editie?

In 2016 had ze prominente plek in de vooravond: https://youtu.be/7oIu8U3bRsk
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Mooie video met een gedreven the Raconteurs: Steady as she goes:

https://youtu.be/ECtd2GJl7cM
Het was mijn bedoeling om de vrijdag te starten met Julien Baker, maar door een lange rij voor het omwisselen van je kaartje voor een bandje uiteindelijk terecht gekomen bij Faye Webster. Vorige week met Atlanta Millionaire’s Club een prima album uitgebracht, maar voor mij kabbelde het allemaal teveel om echt te weten overtuigen. Daarna de 3voor12 sessie van Priests meegepakt; voor een kwartiertje erg beklijvend met een paar goede songs, maar ik weet niet of ik het voor een vol uur leuk zou vinden. Na de sessie een mooie plek bij de One gezocht voor Primal Scream. Groot fan van Screamadelica, maar het optreden hield helaas niet over. Bobby is écht oud geworden, en zelfs de krakers van Screamadelica bleven slechts met moeite overeind. De vier bands die ik na Primal Scream heb gezien wisten gelukkig allemaal wél te overtuigen: Stereolab stond voor de eerste keer sinds 2008 in Nederland, en tekende voor het eerste hoogtepunt van het weekend. Ik heb me vooraf slechts beperkt ingeluisterd, maar ik vind de band een gaaf eigen geluid hebben. Spiritualized kwam op de One de laatste plaat And Nothing Hurt presenteren. Wat mij betreft het voorbeeld dat een statisch optreden niet per definitie voor een slecht/saai optreden zorgt, want de plaat is met als hoogtepunt Let’s Dance ijzersterk. Charlotte Gainsbourg wist in de Two de goede lijn voort te zetten. Ik was al fan van haar werk als actrice, en ook op het podium weet zij met haar band een innemende show weg te zetten met haar afstandelijke elektronica. Na 22, A Million ben ik afgehaakt voor wat betreft Bon Iver, dus heb ik mijn vrijdag op een geslaagde wijze afgesloten bij de Zuid-Koreaanse post-rock van Jambinai. Heel cool om te zien hoe deze band traditionele Zuid-Koreaanse instrumenten gebruikt binnen een muziekstroming die gestoeld is op gitaargeweld,  en zij weten als geen ander het contrast tussen hard en zacht goed te benutten.

De zaterdag was van de drie dagen de enige mindere dag. Eerste act die ik zag was de Canadese Helena Deland; een aantal mooie, ingetogen liedjes, maar een set van drie kwartier was uiteindelijk meer dan voldoende. Een van de leukste optredens van de dag werd door Hop Along gegeven, ideale band voor een festival. Voor het festival was ik erg benieuwd over de set van Yves Tumor, maar ik wacht een week later nog steeds op het moment dat de show zou ontsporen. Ook Snail Mail wist niet te overtuigen, erg middle-of-the-road. Gelukkig volgde Aldous Harding met een van de beste optredens van het weekend. Bij het eerste nummer was het nog even wennen aan haar stem, maar daarna was ik volledig betoverd. Wel jammer dat we bij de laatste nummers konden meegenieten van Guided By Voices op de One. Efrim Manuel Menuck liet zien waarvoor de Seven écht een aanwinst is; heerlijk kunnen wegdromen bij een muur van geluid, en zie graag meer van dit volgend jaar. Uiteindelijk getwijfeld of ik liever in de Seven wilde blijven voor nog meer herrie van Puce Mary, maar gekozen voor Ex Hex in de Five. Muzikaal geheel het tegenovergestelde van Menuck, maar ik vind de twee platen erg leuk dus ik heb me prima vermaakt. De rest van de avond hield niet over en ik heb de show van Kraftwerk al eens gezien, dus besloten om bijtijds weer naar huis te gaan.

De zondag was, ondanks de verzengende hitte, van een zelfde hoog niveau als de vrijdag. Vroeg op het terrein voor Julia Holter, maar toen bleek Whispering Sons eerst nog een sessie voor 3FM te spelen. Muzikaal ligt die band perfect in mijn straatje, en ik moet deze dame en heren absoluut nog een keer in een club zien. Maar dan Julia Holter dus; in 2015 al eens gezien in het kader van Have You In My Wilderness tijdens November Music in ’s-Hertogenbosch, en deze show op Best Kept Secret was nog veel beter dan toen. Het hoogtepunt van mijn weekend was het optreden van Big Thief. U.F.O.F. maakt een goede kans om mijn album van het jaar te worden, en ondertussen speelden ze alweer twee sterke nieuwe nummers die laten hopen op alweer snel nog een plaat. Vond Stephen Malkmus & the Jicks daarna erg belegen, en in zo’n uur lijken toch wel veel liedjes op elkaar. Wil volgend jaar wel gewoon Pavement zien. Voor The Visual een Beyond Burger gescoord op de plek waar eerder de long table dinners werden georganiseerd. Beter dan de gemiddelde supermarktburger, maar voor nu nog aan de prijzige kant met twee burgers voor zes euro in de supermarkt. Terug naar de muziek; Moments of Being is een van de betere Nederlandse releases van dit jaar, en the Visual weet nu ook live een hele overtuigende liveshow weg te zetten met een groter geluid. Kate Tempest kan enkel worden samengevat als overweldigend, en ik heb nog nooit iemand op Best Kept Secret de tent op zo’n manier voor haar weten te winnen. Ik heb mijn festival afgesloten bij Interpol in de Two. Zoals altijd niets op aan te merken, en een mooie selectie aan nummers van Turn On The Bright Lights (Leif Erikson!) en Antics in de setlist.

Mijn top 10:
1. Big Thief
2. Stereolab
3. Julia Holter
4. Kate Tempest
5. Jambinai
6. Aldous Harding
7. Spiritualized
8. Charlotte Gainsbourg
9. The Visual
10. Efrim Manuel Menuck
[+] 7 users say Thank You to Martijn for this post
Was iemand trouwens nog bij Gotu Jim?
(09-06-2019, 18:53)hythloth Wrote: Was iemand trouwens nog bij Gotu Jim?

Niet binnen geweest maar klonk ontzettend vals toen ik er langs liep.
(09-06-2019, 18:53)hythloth Wrote: Was iemand trouwens nog bij Gotu Jim?

Een van de eerste "ik ben hier te oud voor" momenten in mijn 24-jarige leven.
(09-06-2019, 18:53)hythloth Wrote: Was iemand trouwens nog bij Gotu Jim?

Ik heb wat beeldmateriaal gezien van vrienden en het zag er fantastisch uit in z'n valsheid. Tent ging los iig.
De set van Interpol staat online:

https://3voor12.vpro.nl/update~4fe2ee08-...2019~.html


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)