Eerste niet-dance naam is vanmorgen naar buiten gekomen:
Atoms For Peace (Thom Yorke)
Zeer interessante eerste naam. Hopelijk volgt er nog meer moois.
Dit jaar voor de 2e keer naar Novi Sad Servië.
Nog meer Balkangangers?
•
Ik ben aan het overwegen om dit jaar voor het eerst richting Novi Sad te trekken.
Kun jij een goede indicatie geven van de kosten daar? Dan heb ik het over bier, andere genotsmiddelen, voedsel, openbaar vervoer etc,etc.
•
Qua kosten kun je 't vergelijken met Sziget, maar dan in de goede tijden rond 2002 en 2003.
Eten en drinken is geweldig goed geregeld op Exit. Veel verkrijgbaar en zeer divers en gezond.
Kunnen Benelux festivals nog veel van leren.
Denk qua kosten aan 1,40 euro voor een halve liter bier. Fris is stukken goedkoper.
Op de camping zijn overal standjes en barretjes te vinden. Is van alles te krijgen voor een redelijk goedkope prijs.
Warme maaltijd (meer dan voldoende) kost zo'n 4 tot maximaal 5 euro.
Genotsmiddelen... Hier wordt toch redelijk streng op gecontroleerd, hoewel er genoeg mensen onder invloed aanwezig zijn. Her en der zijn Politie-agenten in burger (niet herkenbaar), die vooral dealers oprollen.
Wel kun je voor 3 tot 4 euro wodka kopen in allerlei smaken. Onder de hete Servische zon (meestal boven de 30 graden) is dat ook niet zo'n heel strak plan.
Openbaar vervoer? Bus van de camping naar fort is gratis en zo kun je ook in het centrum komen.
Een taxi vanaf het station naar de camping kost hooguit 10 euro.
In 2011 reden vanwege de hitte geen treinen terug naar Belgrado. Een taxi was ook goed te doen: 20 euro voor 3 à 4 uur rijden.
•
Bedankt voor de info!
Zal dit zeker meenemen in mijn besluit, klinkt in ieder geval allemaal goed!
•
Ik ben er in 2011 geweest en hoewel ik normaal gesproken altijd camping zou nemen, kan ik je in Novi Sad wrs beter een appartement aanraden. Ik schat dat maar zo'n 20% op de camping verblijft (alleen Britten en Nederlanders) en slapen is vrijwel onmogelijk, om 5 uur gaat de zon al op en om 8 is het bloedheet. Men probeert wat streepjes schaduw te pakken, vooral op het strandje, maar echt slapen doe je amper.
Je moet er ook rekening mee houden dat Exit toch vooral een nachtfestival is. Rond 8/9 's avonds wordt het druk op het festivalterrein, belangrijkste stage is de Dance Arena waar het doorgaat tot 8 uur (als het al weer 3 uur licht is). Er zijn ook wel (goede) bands, maar dat kwam op mij haast meer over als bijprogramma. Op Editors na vond ik de bands ook stuk voor stuk erg tegenvallen. Arcade Fire kwam totaal niet aan bij mij.
De locatie is wel heel bijzonder, zeker de eerste dag kijk je je ogen uit.
Drugs heb ik niet gedaan, veel andere Nederlanders wel, maar ik doe dat dan toch liever in Nederland. Ben op de terugweg naar de camping nog gefouilleerd door de politie (had gelukkig dus niets bij me en was ook niet onder invloed).
Al bij al vond ik het een mooie ervaring, maar het festival zou ik vooral aanraden als je 4 dagen op rij Awakenings wil. Ik was nog nooit zo kapot na een festival.
•
En hoe kom je er, vliegen op Belgrado en dan met de trein naar Novi Sad?
•
Volgens mij gaat er dit jaar ook vanuit Nederland een trein.
Dacht ik gelezen te hebben een tijd terug.
•
Wij hadden een huurauto, maar Novi Sad is dicht bij Belgrado, uurtje rijden maar, genoeg (mini)busverbindingen
•
Snoop Dog en Bloc Party ook op de Main Stage.
•
+ ERIC PRYDZ, DIXON B2B AME, SCUBA LIVE, KATE BOY LIVE
•
Voor de 2e keer dit festival bezocht en ik ben er volledig klaar mee.
Camping was in 2011 best in orde, lekker aan het strand, veel bomen en vooral veel faciliteiten.
Nu midden in de stad tussen de flats en kantoorgebouwen, geen schaduw en nauwelijks faciliteiten.
Heel veel gedoe om überhaupt op de camping te komen. Je moest je paspoort laten zien en werd volledig doorgelicht. Dat alles voor een flutcamping van 10 euro.
Festivalpubliek was ook rampzalig. Zoals voorheen wederom veel Engelsen, maar nu enkel en alleen zware dronkaards, die wc's op alle manieren onteerden met allerlei lichamelijke sappen. Ik ga al 18 jaar naar festivals, maar heb nog nooit zoiets goors gezien.
Eten en drinken veel kariger en slechter qua kwaliteit dan 2 jaar geleden. De gemiddelde West-Europeaan ontkomt hier niet aan een voedselvergiftiging.
Grootste ergernis waren de ballo's uit Nederland. Vergelijkbaar met Sziget, maar hier was de gemiddelde Hollander nog meer aanwezig, luidruchtiger en vooral nadrukkelijk klagerig. Vreselijk!
Festival zelf was qua programmering redelijk, maar bijna niemand houdt het vol om van 21 uur tot 8 uur in de ochtend vol te houden. Daarom veel mensen vol op de drank en drug. Bovendien veel te veel mensen in het kleine fort.
Bij The Prodigy moeten wel doden zijn gevallen en dan heb ik 't nog niet over de smalle paden langs ravijnen...
2 jaar geleden was 't nog leuk, vernieuwend en apart.
Dit jaar blijkt EXIT achteruit te zijn gegaan en absoluut af te raden voor iedere echte festivalliefhebber.
Nooit meer wat mij betreft.
Volgend jaar weer iets nieuws. Terra Neo of IN:music in Kroatië wellicht.
•
Collega van mij is vorige week naar Bazant Pohoda in Slowakije geweest (oa. Atoms for Peace, Nick Cave, Smashing Pumpkins) ik zal eens vragen hoe het was, vooral qua sfeer en opzet.
•
Thanks voor de review. Wilde aankomend jaar ergens anders heen en zat aan Exit te denken, maar die strepen we van het lijstje af .
•
|